• از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخه‌ای که همه درباره‌اش حرف می‌زنند

    سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همه‌کاره حرف می‌زد، نام جنرال‌الکتریک مطرح می‌شد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک می‌بینند. او هم‌زمان در شرکت‌هایی مثل تسلا، اسپیس‌ایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگ‌کمپنی نفوذ دارد و حتی صحبت‌هایی درباره ادغام برخی از این کسب‌وکارها مطرح است. 🚀
    تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمی‌دانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانه‌ای جنرال‌الکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه می‌کنند. گفته می‌شود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکت‌های بزرگ هم فراتر رفته است.💰
    با این حال، تجربه‌هایی مثل جنرال‌الکتریک نشان می‌دهد شرکت‌ها و امپراتوری‌های بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحران‌ها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف می‌شوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیم‌های خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴
  • اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell

    اسپیس‌ایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری می‌کند. 🤝📡
    این خرید به اسپیس‌ایکس امکان می‌دهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفن‌های همراه در سراسر جهان ارائه می‌کند و بستر لازم برای اجرای پروتکل‌های 5G را فراهم می‌سازد. 🌍📶
    SpaceX اعلام کرده ماهواره‌های نسل جدید استارلینک که آن‌ها را «دکل‌های فضایی» می‌نامد، می‌توانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتاده‌ترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
    این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیم‌گر ارتباطات آمریکا و با نقش‌آفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱
  • آزمون سرنوشت‌ساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره

    اسپیس‌ایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غول‌پیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار می‌شود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشت‌ساز است. 🚀🔥
    در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترل‌شده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیس‌ایکس می‌خواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایه‌گذاری کند. 🌍💸
    اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیس‌ایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر استفاده شود. ✅🌕

    ۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹
  • اسپیس‌ایکس در کانون توجه؛ سقوط جرثقیل و عدم شفافیت

    در پی انفجار یکی از راکت‌های Starship در ۱۸ ژوئن در تأسیسات اسپیس‌ایکس واقع در جنوب تگزاس، عملیات پاک‌سازی بقایا آغاز شد، اما تنها چند روز بعد، در ۲۳ ژوئن، یک جرثقیل در حین این عملیات سقوط کرد. 💥
    ویدئوی این حادثه توسط یکی از تولیدکنندگان محتوای محلی ثبت شده، اما از فاصله‌ای دور که امکان تشخیص آسیب به افراد را فراهم نمی‌کند. تاکنون نه شرکت اسپیس‌ایکس و نه مسئولان شهر تازه‌تأسیس «استار‌بیس» درباره این حادثه توضیحی ارائه نکرده‌اند. 📹
    شهر استار‌بیس که در می ۲۰۲۵ به‌طور رسمی تشکیل شد، تحت مدیریت مستقیم مدیران ارشد اسپیس‌ایکس اداره می‌شود و به‌تازگی نیز یک وام ۱.۵ میلیون دلاری از این شرکت برای ادامه فعالیت تا سپتامبر ۲۰۲۵ دریافت کرده است. 🏙️
    سابقه چالش‌برانگیز اسپیس‌ایکس و سایر شرکت‌های ایلان ماسک با نهادهای نظارتی، نگرانی‌ها درباره ایمنی کارکنان و سازوکار گزارش‌دهی حوادث در پروژه‌های او را بار دیگر به‌میان آورده است. 🧯

    ۱۴۰۴/۴/۸ ۱۴:۳۰:۰۳
  • استارشیپ اسپیس‌ایکس آماده سفر به مریخ با ربات انسان‌نمای تسلا

    ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس اعلام کرد استارشیپ در پایان سال آینده به مریخ سفر خواهد کرد و ربات انسان‌نمای Optimus تسلا را با خود خواهد برد. وی همچنین پیش‌بینی کرده است که فرود انسان‌ها روی مریخ احتمالاً در سال ۲۰۳۱ میسر خواهد شد. استارشیپ برای آینده کسب و کار پرتاب ماهواره و رویای مستعمره‌سازی مریخ اسپیس‌ایکس بسیار حیاتی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۱۱:۲۲:۲۷
  • اسپیس‌ایکس خواستار رفع موانع تجاری برای خدمات استارلینک شد

    شرکت اسپیس‌ایکس به دولت آمریکا درباره موانع تجاری خدمات ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای خارجی اعتراض کرد. این شرکت مدعی است که باید هزینه‌های اضافی مانند حقوق گمرکی و عوارض طیف فرکانس را پرداخت کند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. استارلینک در بیش از ۱۲۰ بازار جهانی فعال است و معتقد است سیاست‌های حمایتی برخی کشورها مانع ارائه خدمات با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۰۲:۳۶:۴۴
  • انفجار استارشیپ اسپیس‌ایکس؛ علل فنی و آمادگی برای پرتاب بعدی

    اسپیس‌ایکس علت انفجار استارشیپ در آزمایش ماه گذشته را نشت سوخت ناشی از ارتعاشات بیش از حد اعلام کرد. شرکت تغییراتی در سیستم پیشرانش انجام داده و آماده پرتاب هشتمین آزمایش است. این در حالی است که هنوز سازمان هوانوردی آمریکا تحقیقات درباره این حادثه را به پایان نرسانده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۶ ۲۳:۱۰:۴۶
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • استار‌بیس (Starbase) شهر اختصاصی اسپیس‌ایکس شد!


    🚀🏙️🇺🇸
    با رأی قاطع ساکنان اطراف پایگاه فضایی SpaceX در تگزاس، منطقه‌ای که روزگاری فقط محل پرتاب راکت بود، حالا رسماً به شهری با نام «استار‌بیس» تبدیل شد. این شهر که اکثریت ساکنان آن از کارمندان اسپیس‌ایکس هستند، اکنون دارای شهردار و دو کمیسر است که همگی از درون شرکت انتخاب شده‌اند. اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش مدیریت خدمات شهری منطقه را بر عهده داشت و اکنون با تشکیل شهر، به دنبال افزایش کنترل بر دسترسی عمومی به مناطقی مانند ساحل بوکا چیکاست. این اقدام، گامی دیگر در راستای بلندپروازی‌های ایلان ماسک برای ساخت تمدنی جدید در فضاست.🌌🛰️

    ۱۴۰۴/۲/۱۵ ۲۲:۴۰:۴۶
  • همکاری اسپیس‌ایکس با سازمان هوانوردی فدرال برای بهبود ارتباطات مخابراتی

    سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در حال آزمایش شبکه ماهواره‌ای استارلینک اسپیس‌ایکس برای بهبود ارتباطات مخابراتی در مناطق دورافتاده است. این همکاری شامل استقرار حدود ۴۰۰۰ ترمینال استارلینک در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهد بود و هدف اصلی افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات آب و هوایی در مناطقی مانند آلاسکا است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۸ ۰۲:۰۵:۲۹
  • اسپیس‌ایکس به دنبال ارتقای شبکه اطلاعاتی سازمان هوانوردی آمریکا

    شرکت اسپیس‌ایکس در تلاش است با استفاده از ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، شبکه‌های فناوری اطلاعات سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را سرعت بخشد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۵:۰۱:۲۵