• پرواز موفق استارشيپ؛ SpaceX یک گام به ماه و مریخ نزدیک‌تر شد

    موشک غول‌پیکر استارشيپ اسپیس‌ایکس در دهمین پرواز آزمایشی خود با موفقیت به فضا رفت و پس از جدایی بوستر، فرودی کنترل‌شده در خلیج مکزیک انجام داد. 🚀🌎
    مرحله بالایی برای اولین بار درِ محفظه بار را باز کرد و هشت ماهواره شبیه‌سازی‌شده استارلینک را رها کرد، یکی از موتورهایش را در فضا دوباره روشن کرد و پس از عبور از جو و آزمایش سپرهای حرارتی، در اقیانوس هند فرود آمد. 🛰🔥
    این دستاورد که پس از شکست‌های پیاپی به‌دست آمد، گامی مهم برای آماده‌سازی استارشيپ در مأموریت‌های آینده مانند فرود انسان روی ماه و اعزام محموله به مریخ است. هرچند هنوز چالش‌های بزرگی مانند سوخت‌گیری مداری و فرود ایمن روی سطح ناهموار ماه باقی مانده است. ✅🌙

    ۱۴۰۴/۶/۷ ۰۱:۴۰:۵۶
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • آیا سرمایه‌گذاران چینی وارد SpaceX شده‌اند؟ پنتاگون بررسی می‌کند

    دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته‌اند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارش‌هایی است که می‌گویند برخی سرمایه‌گذاران مرتبط با چین به‌صورت پنهانی و از مسیر شرکت‌های واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شده‌اند؛ موضوعی که به‌گفته سناتورها می‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
    SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساخت‌های امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهواره‌های نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی می‌تواند دسترسی به اطلاعات و فناوری‌های حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
    در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» می‌شود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱
  • از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخه‌ای که همه درباره‌اش حرف می‌زنند

    سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همه‌کاره حرف می‌زد، نام جنرال‌الکتریک مطرح می‌شد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک می‌بینند. او هم‌زمان در شرکت‌هایی مثل تسلا، اسپیس‌ایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگ‌کمپنی نفوذ دارد و حتی صحبت‌هایی درباره ادغام برخی از این کسب‌وکارها مطرح است. 🚀
    تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمی‌دانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانه‌ای جنرال‌الکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه می‌کنند. گفته می‌شود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکت‌های بزرگ هم فراتر رفته است.💰
    با این حال، تجربه‌هایی مثل جنرال‌الکتریک نشان می‌دهد شرکت‌ها و امپراتوری‌های بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحران‌ها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف می‌شوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیم‌های خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴
  • همکاری اوکراین و SpceX برای متوقف کردن پهپادهای روسی

    ایلان ماسک گفته اقدام‌های SpaceX برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز روسیه از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک احتمالاً اثر کرده و از کاربران خواسته اگر هنوز راهی برای سوءاستفاده هست اطلاع دهند. 🛰️
    اوکراین برای ارتباطات میدانی و هدایت بعضی مأموریت‌های پهپادی به ده‌ها هزار اتصال استارلینک متکی است، اما اعلام کرده این هفته ترمینال‌های استارلینک را روی پهپادهای بردبلندِ به‌کاررفته در حملات روسیه شناسایی کرده است. 🚨
    وزیر دفاع اوکراین گفته کی‌یف در حال ساخت سامانه‌ای است که فقط ترمینال‌های مجاز در خاک اوکراین فعال شوند تا در آینده روسیه نتواند از آن استفاده کند؛ اسپیس‌ایکس هم قبلاً گفته بود استارلینک را به روسیه نمی‌فروشد و هیچ همکاری‌ای با دولت یا ارتش روسیه ندارد. 🛡️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۲۸:۳۶
  • درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!

    در حالی‌که دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازه‌ای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
    «شان دافی»، وزیر حمل‌ونقل و مدیر موقت ناسا، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیس‌ایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
    ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محموله‌ای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میم‌ها و توییت‌هایی توهین‌آمیز، از جمله اشاره‌ای تمسخرآمیز به گذشته دافی به‌عنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
    اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب می‌شود؛ به‌ویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
    رسانه‌ها گزارش داده‌اند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حمل‌ونقل قرار دهد؛ موضوعی که می‌تواند کنترل ماسک بر برنامه‌های فضایی را محدود کند. 🏛️

    ۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵
  • تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX

    اسپیس‌ایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازه‌ای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحله‌ای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیه‌ساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفته‌تر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیس‌ایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell

    اسپیس‌ایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری می‌کند. 🤝📡
    این خرید به اسپیس‌ایکس امکان می‌دهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفن‌های همراه در سراسر جهان ارائه می‌کند و بستر لازم برای اجرای پروتکل‌های 5G را فراهم می‌سازد. 🌍📶
    SpaceX اعلام کرده ماهواره‌های نسل جدید استارلینک که آن‌ها را «دکل‌های فضایی» می‌نامد، می‌توانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتاده‌ترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
    این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیم‌گر ارتباطات آمریکا و با نقش‌آفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱
  • آزمون سرنوشت‌ساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره

    اسپیس‌ایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غول‌پیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار می‌شود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشت‌ساز است. 🚀🔥
    در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترل‌شده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیس‌ایکس می‌خواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایه‌گذاری کند. 🌍💸
    اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیس‌ایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر استفاده شود. ✅🌕

    ۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹
  • اسپیس‌ایکس در کانون توجه؛ سقوط جرثقیل و عدم شفافیت

    در پی انفجار یکی از راکت‌های Starship در ۱۸ ژوئن در تأسیسات اسپیس‌ایکس واقع در جنوب تگزاس، عملیات پاک‌سازی بقایا آغاز شد، اما تنها چند روز بعد، در ۲۳ ژوئن، یک جرثقیل در حین این عملیات سقوط کرد. 💥
    ویدئوی این حادثه توسط یکی از تولیدکنندگان محتوای محلی ثبت شده، اما از فاصله‌ای دور که امکان تشخیص آسیب به افراد را فراهم نمی‌کند. تاکنون نه شرکت اسپیس‌ایکس و نه مسئولان شهر تازه‌تأسیس «استار‌بیس» درباره این حادثه توضیحی ارائه نکرده‌اند. 📹
    شهر استار‌بیس که در می ۲۰۲۵ به‌طور رسمی تشکیل شد، تحت مدیریت مستقیم مدیران ارشد اسپیس‌ایکس اداره می‌شود و به‌تازگی نیز یک وام ۱.۵ میلیون دلاری از این شرکت برای ادامه فعالیت تا سپتامبر ۲۰۲۵ دریافت کرده است. 🏙️
    سابقه چالش‌برانگیز اسپیس‌ایکس و سایر شرکت‌های ایلان ماسک با نهادهای نظارتی، نگرانی‌ها درباره ایمنی کارکنان و سازوکار گزارش‌دهی حوادث در پروژه‌های او را بار دیگر به‌میان آورده است. 🧯

    ۱۴۰۴/۴/۸ ۱۴:۳۰:۰۳
  • سقوط امپراطوری ماسک؟ نهادهای آمریکایی یکی پس از دیگری به میدان آمدند

    📉 با تشدید اختلاف بین ایلان ماسک و ترامپ، احتمال فشار نهادهای نظارتی آمریکا بر شرکت‌های او بیشتر شده است. 🚨
    📡 FCC (کمیسیون فدرال ارتباطات) در حال بازنگری قوانین فرکانسی برای استارلینک است. 📶
    🧠 FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) روی آزمایش‌های Neuralink نظارت دارد و ابتدا به‌خاطر ایمنی، مجوز آن را رد کرده بود. 🔬
    🌱 EPA (سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا) بررسی اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های SpaceX را انجام می‌دهد. 🌍
    🚘 NHTSA (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها) از تسلا درباره ایمنی تاکسی‌های خودران در شرایط آب‌وهوایی نامناسب توضیح خواسته است. 🚗
    🚀 FAA (اداره هوانوردی فدرال) ممکن است بابت تخلفات پرتاب‌ها، SpaceX را جریمه کند. 📋
    📈 SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) درباره خرید توییتر و فعالیت‌های Neuralink پیگیر پرونده‌هایی با ماسک است. ⚖️
    🔐 FTC (کمیسیون فدرال تجارت) نیز درباره حفظ حریم خصوصی کاربران پلتفرم X و رفتارهای ضدرقابتی تحقیق می‌کند. 🔍

    ۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۲:۵۹:۵۴
  • ایلان ماسک مصرف مواد را تکذیب کرد

    📰 نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرده ایلان ماسک از مواد مخدر مختلفی از جمله کتامین، اکستازی، قارچ روان‌گردان، آدرال و حتی کوکائین استفاده کرده است. ⚠️
    این گزارش باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره رفتار عجیب ماسک در نشست اخیر کاخ سفید شد، جایی که با کبودی چشم و حرکات عجیب ظاهر شد. 🕵️
    🧪 گفته شده او با اطلاع قبلی از زمان آزمایش‌های دارویی، توانسته است مجوزهای امنیتی لازم برای همکاری با دولت آمریکا را حفظ کند. 🔐
    ماسک با لحنی طنزآمیز و سپس جدی، تمام این ادعاها را رد کرده و گفته تنها چند سال پیش کتامین تجویزی مصرف کرده و دیگر استفاده نکرده است. 🙅‍♂️
    💬 او همچنین از مصرف بی‌رویه داروهای روان‌پزشکی در جامعه انتقاد کرده و آن را «مشکل واقعی» دانسته است. 💊
    🚀 هنوز شرکت‌های ماسک از جمله SpaceX و X در این‌باره واکنشی رسمی ارائه نکرده‌اند.

    ۱۴۰۴/۳/۱۴ ۰۲:۳۳:۱۸
  • استار‌بیس (Starbase) شهر اختصاصی اسپیس‌ایکس شد!


    🚀🏙️🇺🇸
    با رأی قاطع ساکنان اطراف پایگاه فضایی SpaceX در تگزاس، منطقه‌ای که روزگاری فقط محل پرتاب راکت بود، حالا رسماً به شهری با نام «استار‌بیس» تبدیل شد. این شهر که اکثریت ساکنان آن از کارمندان اسپیس‌ایکس هستند، اکنون دارای شهردار و دو کمیسر است که همگی از درون شرکت انتخاب شده‌اند. اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش مدیریت خدمات شهری منطقه را بر عهده داشت و اکنون با تشکیل شهر، به دنبال افزایش کنترل بر دسترسی عمومی به مناطقی مانند ساحل بوکا چیکاست. این اقدام، گامی دیگر در راستای بلندپروازی‌های ایلان ماسک برای ساخت تمدنی جدید در فضاست.🌌🛰️

    ۱۴۰۴/۲/۱۵ ۲۲:۴۰:۴۶
  • گوگل با تخفیف ۷۱ درصدی، نرم‌افزارهای اداری را به دولت آمریکا ارائه می‌دهد

    گوگل با هدف رقابت با مایکروسافت و در راستای سیاست‌های کاهش هزینه دولت ترامپ، بسته نرم‌افزاری Workspace را با تخفیف ۷۱ درصدی به نهادهای دولتی آمریکا ارائه می‌دهد. این تصمیم می‌تواند تا ۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی برای دولت به همراه داشته باشد و سهم گوگل را در بازار نرم‌افزارهای دولتی افزایش دهد.

    ۱۴۰۴/۱/۲۲ ۱۹:۴۸:۲۰
  • استارشیپ اسپیس‌ایکس آماده سفر به مریخ با ربات انسان‌نمای تسلا

    ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس اعلام کرد استارشیپ در پایان سال آینده به مریخ سفر خواهد کرد و ربات انسان‌نمای Optimus تسلا را با خود خواهد برد. وی همچنین پیش‌بینی کرده است که فرود انسان‌ها روی مریخ احتمالاً در سال ۲۰۳۱ میسر خواهد شد. استارشیپ برای آینده کسب و کار پرتاب ماهواره و رویای مستعمره‌سازی مریخ اسپیس‌ایکس بسیار حیاتی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۱۱:۲۲:۲۷
  • اسپیس‌ایکس خواستار رفع موانع تجاری برای خدمات استارلینک شد

    شرکت اسپیس‌ایکس به دولت آمریکا درباره موانع تجاری خدمات ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای خارجی اعتراض کرد. این شرکت مدعی است که باید هزینه‌های اضافی مانند حقوق گمرکی و عوارض طیف فرکانس را پرداخت کند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. استارلینک در بیش از ۱۲۰ بازار جهانی فعال است و معتقد است سیاست‌های حمایتی برخی کشورها مانع ارائه خدمات با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۰۲:۳۶:۴۴
  • راه‌اندازی اولین مرکز داده ماهواره‌ای

    شرکت‌های لونستار و فیسون اولین مرکز داده ماهواره‌ای را با استفاده از راکت اسپیس‌ایکس به فضا ارسال کردند. این پروژه با هدف ذخیره‌سازی امن داده‌ها در خارج از زمین و محافظت از اطلاعات حساس در برابر بلایای طبیعی و حملات سایبری انجام شده است. این مرکز داده با هشت ترابایت فضای ذخیره‌سازی، گامی مهم در توسعه زیرساخت‌های فضایی محسوب می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۹ ۰۵:۱۰:۲۴
  • همکاری اسپیس‌ایکس با سازمان هوانوردی فدرال برای بهبود ارتباطات مخابراتی

    سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در حال آزمایش شبکه ماهواره‌ای استارلینک اسپیس‌ایکس برای بهبود ارتباطات مخابراتی در مناطق دورافتاده است. این همکاری شامل استقرار حدود ۴۰۰۰ ترمینال استارلینک در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهد بود و هدف اصلی افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات آب و هوایی در مناطقی مانند آلاسکا است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۸ ۰۲:۰۵:۲۹
  • اسپیس‌ایکس به دنبال ارتقای شبکه اطلاعاتی سازمان هوانوردی آمریکا

    شرکت اسپیس‌ایکس در تلاش است با استفاده از ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، شبکه‌های فناوری اطلاعات سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را سرعت بخشد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۵:۰۱:۲۵
  • انفجار استارشیپ اسپیس‌ایکس؛ علل فنی و آمادگی برای پرتاب بعدی

    اسپیس‌ایکس علت انفجار استارشیپ در آزمایش ماه گذشته را نشت سوخت ناشی از ارتعاشات بیش از حد اعلام کرد. شرکت تغییراتی در سیستم پیشرانش انجام داده و آماده پرتاب هشتمین آزمایش است. این در حالی است که هنوز سازمان هوانوردی آمریکا تحقیقات درباره این حادثه را به پایان نرسانده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۶ ۲۳:۱۰:۴۶
  • سقوط راکت SpaceX در لهستان؛ قطعات فالکون ۹ بر زمین افتاد

    راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در ساعت ۴:۴۶ صبح چهارشنبه با ورود غیرکنترل شده به جو زمین، قطعاتی از جمله یک مخزن پنج متری را در لهستان بر جای گذاشت. این حادثه در کشورهای اروپایی مانند دانمارک، سوئد و انگلستان نیز مشاهده شد و خوشبختانه تاکنون گزارشی از مصدومیت منتشر نشده است. SpaceX شرکتی پیشرو در تولید راکت‌های قابل بازگشت است که در زمینه ماهواره‌برداری فعالیت دارد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲ ۱۷:۵۸:۱۷