-
ناسا در آستانه تأیید نهایی فضاپیمای Starliner بوئینگ
ناسا در حال آمادهسازی برای تأیید نهایی فضاپیمای Starliner بوئینگ برای پروازهای انسانی است. این فضاپیما که در مأموریت نخست خود با مشکلات سیستم پیشرانش مواجه شد، اکنون تیمهای مشترک ناسا و بوئینگ در حال بررسی و رفع نواقص آن هستند. پیشبینی میشود این فضاپیما تا اواخر امسال یا اوایل ۲۰۲۶ آماده پرواز شود.
۱۴۰۴/۱/۹ ۱۰:۵۳:۲۷ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
انفجار استارشیپ، مانع رویای مریخ نمیشود
🚀 سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA) به اسپیسایکس اجازه داد نهمین پرتاب آزمایشی موشک غولپیکر Starship را انجام دهد. این پرتاب ممکن است سهشنبه آینده، ۲۷ می انجام شود. 🗓️🚀
در دو پرتاب قبلی، موشک Starship منفجر شد و تکههای آن روی مناطق مختلفی از جمله باهاما و جزایر ترک و کایکوس افتاد. همین باعث شد FAA اینبار محدوده خطر را تقریباً دو برابر کند؛ از ۸۸۵ به ۱۶۰۰ مایل دریایی، یعنی از ساحل تگزاس تا دل کارائیب. 🌊⚠️
موشک Starship قرار است در آینده برای سفر به ماه، مریخ و ارسال ماهوارههای استارلینک استفاده شود و یکی از مهمترین پروژههای فضایی ایلان ماسک است. 🌕🛰️۱۴۰۴/۳/۳ ۰۵:۳۰:۰۹ -
پرواز تاریخی زنان به فضا با حضور کیتی پری
موشک نیو شپرد شرکت Blue Origin روز دوشنبه با اولین گروه تماماً زنانه به فضا پرتاب شد؛ نخستین بار از سال ۱۹۶۳. خواننده، کیتی پری، گیل کینگ مجری تلویزیونی، و لورن سانچز نامزد جف بزوس از جمله اعضای این تیم بودند. هدف مأموریت، تأکید بر نقش زنان در فضانوردی بود. با وجود انتقادها به هزینه بالای سفر (۱۵۰ هزار دلار)، کیتی پری گفت این تجربه نشان میدهد چقدر باید از زمین محافظت کنیم. Blue Origin همچنین در حال آمادهسازی دومین پرتاب موشک New Glenn است.
۱۴۰۴/۱/۲۶ ۲۰:۱۶:۱۸ -
پرواز خصوصی SpaceX با مسیری بیسابقه از قطب شمال تا قطب جنوب
اسپیس ایکس برای اولین بار گروهی از فضانوردان خصوصی را در مسیری جدید به فضا فرستاد که زمین را از قطب شمال تا قطب جنوب دور میزند. رهبری این سفر را چون وانگ، سرمایهدار دنیای رمزارز، بر عهده دارد و همراهانش یک کارگردان واقعیت مجازی، یک دانشمند رباتیک و یک ماجراجوی قطبی هستند.
این تیم قرار است ۳ تا ۵ روز در فضا بماند و آزمایشهایی روی تأثیر بیوزنی بر بدن انسان انجام دهد. هر صندلی ۵۵ میلیون دلار هزینه دارد.۱۴۰۴/۱/۱۳ ۱۰:۱۴:۳۳ -
آمادهسازی Blue Origin برای پرتاب دوم موشک New Glenn
شرکت فضایی Blue Origin متعلق به جف بزوس مدیرعامل سابق آمازون آماده پرتاب دوم موشک New Glenn در اواخر بهار است. پس از پرتاب نخست در ژانویه که با مشکل مواجه شد، شرکت هفت اقدام اصلاحی را شناسایی کرده و اطلاعات آن را به سازمان هوانوردی فدرال ارائه داده است. این موشک با هدف رقابت با SpaceX طراحی شده و قابلیت مدار زمین و سفرهای فضایی را دارد.
۱۴۰۴/۱/۱۲ ۲۱:۳۹:۴۰ -
استارشیپ اسپیسایکس آماده سفر به مریخ با ربات انساننمای تسلا
ایلان ماسک مدیرعامل اسپیسایکس اعلام کرد استارشیپ در پایان سال آینده به مریخ سفر خواهد کرد و ربات انساننمای Optimus تسلا را با خود خواهد برد. وی همچنین پیشبینی کرده است که فرود انسانها روی مریخ احتمالاً در سال ۲۰۳۱ میسر خواهد شد. استارشیپ برای آینده کسب و کار پرتاب ماهواره و رویای مستعمرهسازی مریخ اسپیسایکس بسیار حیاتی است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۱۱:۲۲:۲۷ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
آیا OpenAI واقعیتهای تلخ هوش مصنوعی را پنهان میکند؟
گزارش تازه WIRED میگوید OpenAI انتشار نتایج منفی پژوهشهای خود درباره اثرات اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی را محدود کرده و این رویکرد باعث استعفای دستکم دو کارمند شده است. طبق این گزارش، شرکت در انتشار دادههایی مانند تعداد مشاغلی که ممکن است با AI از بین بروند، محتاطتر عمل میکند. 📉
تام کانینگهام، دانشمند دادهای که اخیراً از OpenAI جدا شده، در پیام داخلی هنگام خروج نوشته بود تیم پژوهش اقتصادی عملاً به بازوی حمایتی شرکت تبدیل شده است. پیشتر نیز مایلز براندیج، رئیس سابق پژوهش سیاستگذاری OpenAI، گفته بود محدودیتهای شدید انتشار او را به ترک شرکت واداشته است. ⚠️
این انتقادها در شرایطی مطرح میشود که OpenAI نقش محوری در اقتصاد و سیاست آمریکا دارد، از تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار تا پروژههای بزرگ دولتی. منتقدان میگویند با تجاریتر شدن OpenAI، انتشار پژوهشهای انتقادی سختتر شده. 🏛️۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۲:۱۳:۵۵ -
خداحافظی با سیمکارت فیزیکی؛ اپل و گوگل سرعت مهاجرت جهانی به eSIM را چند برابر کردند
فناوری eSIM بیش از ده سال قدمت دارد، اما استفاده از آن هنوز محدود است و تازه امسال از پنج درصد عبور میکند؛ مهمترین عامل رشد، نیاز مسافران به اتصال سریع بدون سیمکارت فیزیکی است. eSIM درواقع یک سیمکارت دیجیتال است که داخل گوشی قرار دارد و با اسکن یک QR کد فعال میشود، بدون اینکه قطعهای فیزیکی جابهجا شود.📱
اپل و گوگل با عرضه مدلهای فقط eSIM این روند را سرعت دادهاند و آمریکا اکنون بالاترین نرخ پذیرش را دارد. چین نیز بهتازگی پشتیبانی اپراتورها را آغاز کرده و احتمال میرود برندهایی مانند هواوی و شیائومی این قابلیت را در همه ردههای قیمتی اضافه کنند. این تغییر میتواند بازارهای آسیا و آفریقا را متحول کند.🌍
بسیاری از کاربران اولینبار در سفر از eSIM استفاده میکنند اما با وجود رشد سریع، پیچیدگی نصب با QR کد، آگاهی پایین کاربران و زیرساخت قدیمی برخی اپراتورها هنوز مانع پذیرش کامل eSIM است.🔐۱۴۰۴/۹/۱۵ ۲۱:۵۳:۳۵ -
توافق بزرگ آمریکا و چین؛ پکن محدودیت صادرات مواد معدنی کمیاب را لغو کرد
کاخ سفید جزئیات تازهای از توافق تجاری میان دونالد ترامپ و شی جینپینگ رئیس جمهور چین اعلام کرد. بر اساس این توافق، چین تصمیم گرفته محدودیتهای صادرات مواد معدنی کمیاب را که در اکتبر اعلام کرده بود، متوقف کند و دوباره مجوز عمومی برای صادرات این مواد را صادر کند تا شرکتهای آمریکایی و تأمینکنندگان جهانی بتوانند از آن استفاده کنند. 🌏
این اقدام در واقع لغو محدودیتهایی است که چین از آوریل ۲۰۲۵ اعمال کرده بود. چین بزرگترین تولیدکننده مواد معدنی کمیاب در جهان است و این عناصر برای ساخت تجهیزات الکترونیکی و فناوریهای پیشرفته حیاتیاند. ⚙️
زمانی که چین این محدودیتها را وضع کرد، دولت ترامپ تهدید به وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی بر کالاهای چینی کرد. اما اکنون کاخ سفید اعلام کرده اجرای این تعرفهها متوقف شده و سایر تعرفهها بر کالاهای چینی نیز تا یکسال آینده به حالت تعلیق درمیآید. 🇺🇸🇨🇳۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۱۳:۱۰ -
قطر با ۵۰۰ میلیارد دلار در آمریکا روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری میکند
وزیر دارایی قطر اعلام کرد که هوش مصنوعی بخش اصلی سرمایهگذاریهای آینده این کشور در ایالات متحده خواهد بود. 🤖🇶🇦 علی احمد الکواری در کنفرانس سرمایهگذاری آینده در ریاض گفت بیشتر سرمایهگذاریهای صندوق ثروت ملی قطر (QIA) بر فناوری و هوش مصنوعی متمرکز میشود، زیرا این بخش رشد سریعی دارد و بازده بالایی به همراه خواهد داشت. 💡
او افزود رشد فعلی اقتصاد آمریکا نیز بیشتر از فناوری و AI ناشی میشود و قطر قصد دارد در همین مسیر سرمایهگذاری کند. 🇺🇸📈 صندوق QIA پیشتر اعلام کرده بود که در دهه آینده سرمایهگذاری سالانه خود در آمریکا را دستکم دو برابر کرده و در مجموع ۵۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق میکند. 💰
الکواری همچنین گفت گسترش این حوزه به قطر کمک میکند تا اقتصاد خود را متنوعتر کرده و وابستگیاش به نفت و گاز را کاهش دهد. 🏭 او در ادامه با وزیر دارایی بریتانیا دیدار کرد و گفت توافق تجاری میان بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس تقریباً نهایی شده است. 🇬🇧🤝۱۴۰۴/۸/۸ ۱۲:۰۸:۲۹ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
ترامپ آماده نبرد جدید با چین؛ صادرات نرمافزارهای حیاتی در آستانه ممنوعیت
دولت ترامپ در حال بررسی طرحی است برای محدود کردن صادرات کالاها و فناوریهایی که با نرمافزارهای آمریکایی ساخته میشوند؛ از لپتاپ تا موتور جت. 💻✈️
این اقدام واکنشی به تصمیم اخیر چین برای گسترش محدودیتهای صادرات مواد معدنی نادر است که در تولید فناوریهای پیشرفته کاربرد دارند. ⚙️
ترامپ پیشتر گفته بود از اول نوامبر صادرات «هرگونه نرمافزار حیاتی» به چین را متوقف کرده و بر واردات کالاهای چینی تعرفه ۱۰۰ درصدی اعمال خواهد کرد. 🇺🇸💥
منابع آگاه میگویند هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، اما همین بررسیها نشاندهنده تمایل واشنگتن به تشدید فشار بر پکن است. 📈 در مقابل، دولت چین هشدار داده در صورت اجرای این طرح، اقدامات قاطع برای دفاع از منافع خود انجام خواهد داد. 🇨🇳⚔️
کارشناسان میگویند اجرای کامل این محدودیتها میتواند تجارت جهانی فناوری را مختل کرده و حتی به اقتصاد آمریکا آسیب بزند. 🌍📉 این تنشها در آستانه دیدار ترامپ و شی جینپینگ در کرهجنوبی، به نقطه حساسی رسیده است. 🤝۱۴۰۴/۸/۳ ۲۱:۲۶:۵۵ -
جنگ تجاری با چین، بازار خودروهای برقی آمریکا را فلج کرد!
صنعت خودروهای برقی آمریکا در بحران شدیدی قرار دارد. ⚠️ دولت ترامپ حمایتهای مالی را لغو کرده و جنگ تجاری با چین فشار زیادی بر خودروسازان و خریداران وارد کرده است. 📉
شرکت جنرالموتورز از زیان ۱.۶ میلیارد دلاری خبر داده و مدیرعامل فورد میگوید تمرکز شرکت از خودروهای تمامبرقی به مدلهای هیبریدی تغییر میکند. 🚗 در مقابل، فروش جهانی خودروهای برقی رکورد زده است. 🌍
فقط در سپتامبر بیش از ۲.۱ میلیون خودرو فروخته شد که دوسوم آن متعلق به چین بود. 🇨🇳 صادرات خودروهای برقی چین نسبت به سال گذشته دو برابر شده و اروپا نیز با مشوقهای مالیاتی از آمریکا پیشی گرفته است. 🇪🇺 علت عقبماندگی آمریکا حذف اعتبار مالیاتی و تشدید تعرفههاست. 💰
چین اکنون ۷۰٪ استخراج و ۹۰٪ فرآوری مواد معدنی نادر مورد نیاز باتریها را در اختیار دارد و محدودیتهای صادراتی تازهای اعمال کرده است. 🔋
کارشناسان هشدار میدهند اگر آمریکا سریعتر به سمت انرژیهای نو حرکت نکند، دیترویت، قلب خودروسازی این کشور، جایگاه تاریخی خود را از دست خواهد داد. 🏭۱۴۰۴/۷/۲۸ ۰۲:۰۹:۳۵ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
از واشنگتن تا ابوظبی؛ امارات شریک تازه تیکتاک آمریکا
سهام تیکتاک آمریکا که پیشتر قرار بود میان اوراکل و سیلورلیک تقسیم شود، حالا پای یک سرمایهگذار جدید از امارات را هم وسط کشیده است. 📱💼 طبق گزارشها، شرکت سرمایهگذاری هوش مصنوعی MGX مستقر در ابوظبی با حمایت مشاور امنیت ملی امارات و برادر رئیسجمهور این کشور، به جمع خریداران پیوسته و در کنار اوراکل و سیلورلیک در مجموع حدود ۴۵٪ از سهام را در اختیار خواهد داشت. 🤝🌍 این ورود امارات نشاندهنده نقشآفرینی گستردهتر این کشور در عرصه فناوری و کنترل آینده یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای دنیا است. 🏙️🤖
۱۴۰۴/۷/۵ ۰۰:۰۷:۲۱ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
افزایش قیمت آیفون پرو اپل: آیا تعرفهها تأثیر دارند؟
تیم کوک، مدیرعامل اپل، اعلام کرد افزایش ۱۰۰ دلاری آیفون ۱۷ پرو ربطی به تعرفهها ندارد و صرفاً تصمیم تجاری شرکت است. این نخستینبار از زمان عرضه آیفون X در سال ۲۰۱۷ است که مدل پایه پرو با قیمتی بالاتر از ۹۹۹ دلار آغاز میشود. 📱💵
این در حالی است که سیاستهای ترامپ هزینه اپل را بالا برده و تنها در سهماهه اخیر ۸۰۰ میلیون دلار بار مالی ایجاد کرده است. 📊⚖️
اپل و شرکتهای بزرگی مانند OpenAI و متا با وعده سرمایهگذاریهای کلان کوشیدهاند نظر ترامپ را جلب کنند، اما همچنان با فشار و تهدیدهای او مواجهاند. 🏭🇺🇸
کوک تأکید دارد تعرفهها در افزایش قیمت نقشی نداشتهاند، زیرا اشاره مستقیم به آنها میتواند واکنش تند ترامپ را برانگیزد. 📰👔۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۵۲:۳۹ -
آیا چین کنترل الگوریتم TikTok را حفظ خواهد کرد؟
کاخ سفید گفت توافق اولیه برای آینده تیکتاک در آمریکا حاصل شده است. طبق توافق، ۶ کرسی از ۷ هیأتمدیره به آمریکاییها میرسد و الگوریتم تحت کنترل آمریکا میآید. اوراکل و چند سرمایهگذار بزرگ آمریکایی سهامدار میشوند و سهم بایتدنس زیر ۲۰٪ است. 📱🇺🇸
بااینحال قرارداد نهایی امضا نشده و ابهام در مالکیت الگوریتم و میزان نفوذ چین باقی است. تماس ترامپ و شی، رئیس جمهور چین ، تنش را کم کرد اما توافق قطعی نشد. چین الگوریتم را خط قرمز میداند و لغو محدودیتهای تجاری آمریکا را میخواهد. 📰⚖️
ترامپ چندبار مهلت فروش را عقب انداخته و تاریخ جدید را ۱۹ دسامبر اعلام کرده. او میگوید نمیخواهد با ممنوعیت اپلیکیشن، کاربران را ناراضی کند؛ دموکراتها این کار را غیرقانونی میدانند. کنگره هم خطر دسترسی چین به دادههای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی را هشدار میدهد. ⏳📲
تحلیلگران میگویند شرایط فعلی به سود چین است، چون با طولانی شدن مذاکرات امتیاز بیشتری میگیرد. دو طرف در نشستهای آینده و اوایل سال بعد در چین دیدار حضوری خواهند داشت. 🌍🤝۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۵۲:۳۶ -
تیکتاک از ممنوعیت نجات یافت؛ معامله بزرگ آمریکا و چین نهایی شد!
دونالد ترامپ و شی جینپینگ در یک تماس تلفنی درباره سرنوشت تیکتاک در آمریکا و کاهش تنشهای تجاری صحبت کردند. گفته میشود ممکن است آنها در اجلاس APEC کرهجنوبی هم دیدار حضوری داشته باشند. 📞🤝
بر اساس توافق، ۸۰ درصد سهام تیکتاک آمریکا به شرکتهای آمریکایی مثل اوراکل و سیلور لیک واگذار میشود و بایتدنس چین بخشی از سهام و الگوریتم اصلی برنامه را نگه میدارد. همین موضوع باعث نگرانی برخی نمایندگان آمریکا درباره امنیت اطلاعات شده است. 📱🇺🇸
کنگره آمریکا تهدید کرده بود اگر تا ژانویه ۲۰۲۵ سهام آمریکایی نشود، این اپلیکیشن مسدود خواهد شد. اما ترامپ اجرای این تصمیم را عقب انداخت و گفت تیکتاک برای آمریکا «ارزش زیادی» دارد و حتی به پیروزی او در انتخابات کمک کرده است. 🗳️🔥
این توافق در حالی شکل گرفته که جنگ تجاری بین چین و آمریکا با تعرفههای سنگین ادامه دارد. 🇨🇳🇺🇸۱۴۰۴/۶/۳۰ ۲۳:۵۱:۲۹ -
جنگ تراشهها؛ انویدیا میان واشنگتن و پکن
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در لندن گفت اختلافات واشنگتن و پکن فراتر از موضوع تراشههاست. این سخنان پس از اینکه رگولاتور اینترنت چین خرید تراشههای هوش مصنوعی انویدیا را برای شرکتهای بزرگ ممنوع کرد اعلام شد، هرچند بسیاری از شرکتهای چینی همچنان به این تراشهها نیاز دارند. 🌐💻
انویدیا، رهبر بازار تراشههای هوش مصنوعی، اکنون، در کانون جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفته و سهامش چهارشنبه ۲.۶٪ افت کرد.📉💰
همزمان، پکن این شرکت را به نقض قانون ضدانحصار متهم و محدودیتها را به مدل جدید RTX Pro 6000D نیز تعمیم داد؛ اقدامی که میتواند سهم ۱۳٪ بازار چین از فروش سال گذشته انویدیا را تهدید کند. 🚫🏭
از سوی دیگر، ترامپ در اوت توافقی بحثبرانگیز داد که به انویدیا اجازه فروش تراشه H20 به چین را در برابر سهم ۱۵٪ برای آمریکا میدهد. 🇺🇸🤝🇨🇳
در واکنش به این شرایط، انویدیا هزینههای لابیگری خود در واشنگتن را بهشدت افزایش داده، اما RTX6000D ویژه بازار چین با استقبال سرد شرکتها روبهروست و بسیاری آن را مقرونبهصرفه نمیدانند. 🏦⚙️۱۴۰۴/۶/۲۸ ۱۲:۲۳:۰۶ -
پکن علیه انویدیا؛ فرصت طلایی برای غولهای تراشهساز چینی
چین فروش تراشههای RTX Pro 6000D انویدیا را متوقف کرد. 💻🇨🇳 این تراشهها نسخه سادهشدهای بودند که مخصوص بازار چین طراحی شده بودند، اما اکنون روابط پرتنش پکن و واشنگتن مانع حضور شرکت آمریکایی شده است. 🤝🌍.
در مقابل، غولهای فناوری چین مانند علیبابا، بایدو و هواوی سرعت تولید تراشههای داخلی را افزایش دادهاند و مدعیاند محصولاتشان با تراشههای انویدیا برابری میکند. 📈🔬.
بازار هم واکنش مثبت داشت؛ سهام علیبابا و بایدو پس از خبرهای جدید رشد چشمگیری نشان داد. 📊🚀.۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۶:۲۵:۳۹ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
استقبال سرد چین از تراشه ۷ هزار دلاری انویدیا
تراشه جدید انویدیا با نام RTX6000D که برای بازار چین ساخته شده، به دلیل قیمت بالا و عملکرد ضعیفتر از مدل ممنوعشده RTX5090، با استقبال کمی روبهرو شده است. این مدل حدود ۷ هزار دلار قیمت دارد، در حالیکه RTX5090 نصف این قیمت در بازار خاکستری یافت میشود. 🤖💰
شرکتهای بزرگی مانند علیبابا، تنسنت و بایتدنس منتظر تعیین تکلیف تراشههای دیگر انویدیا مثل H20 و مدل قدرتمندتر B30A هستند. همزمان، دولت چین انویدیا را به نقض قانون ضدانحصار متهم کرده و فشار برای استفاده از تراشههای داخلی را افزایش داده است. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۲۶ ۱۹:۱۲:۴۴



