• قابلیت‌های جدید گوگل پیکسل؛ از هوش مصنوعی تا پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای

    گوگل در جدیدترین به‌روزرسانی پیکسل، قابلیت‌های هوش مصنوعی و امنیتی جدیدی را معرفی کرد. پیکسل استودیو اکنون می‌تواند تصاویر انسانی تولید کند، اپلیکیشن پیام‌ها قابلیت شناسایی پیام‌های کلاهبرداری را دارد و کاربران پیکسل ۹ می‌توانند از پیام‌رسانی ماهواره‌ای در مناطق فاقد پوشش سلولی استفاده کنند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۲۰:۵۱:۳۱
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهواره‌ای جدید

    سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهواره‌سازی خود هستند تا با سلطه‌ی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیده‌اند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته می‌شود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یک‌سوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی می‌شود. ⏳ منابع آگاه می‌گویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکت‌ها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمم‌اند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد می‌تواند نقطه‌ی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡

    ۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹
  • پروژه‌ای تازه برای اینترنت جهانی آزاد؛ Starmesh وارد میدان می شود

    اسپیس‌کوین اعلام کرد با نخستین ماهواره آزمایشی خود، داده‌های رمزنگاری‌شده را با موفقیت از شیلی به پرتغال فرستاد. این آزمایش نشان داد تراکنش‌های امن در مدار ممکن است و گامی مهم به سوی شبکه ارتباطی غیرمتمرکز است. 🌍🛰️
    ماهواره CTC-0 که دسامبر ۲۰۲۴ با پرتاب اسپیس‌ایکس به فضا رفت، نخستین نمونه ناوگانی است که اسپیس‌کوین برای ساخت شبکه جهانی اینترنت با نام Starmesh در نظر دارد. هدف این شبکه ارائه اینترنت امن، غیرقابل‌ردیابی و مقاوم در برابر سانسور است. 🔒🌐
    برخلاف استارلینک و پروژه‌های مشابه که با مدیریت متمرکز هستند، مدل اسپیس‌کوین غیرمتمرکز است. 💳📡
    این در حالی است که اسپیس‌ایکس با بیش از ۸ هزار ماهواره فعال و میلیون‌ها کاربر، همچنان رهبر بازار اینترنت ماهواره‌ای است و رقبایی چون پروژه کویپر آمازون نیز وارد رقابت شده‌اند. 🚀📶
    اسپیس‌کوین تأکید کرده است که برخلاف شبکه‌های زمینی که ممکن است دچار قطعی، سانسور یا هزینه‌های سنگین شوند، یک سیستم ماهواره‌ای غیرمتمرکز می‌تواند دسترسی جهانی و آزاد به اینترنت را برای همه فراهم کند. ✅✨

    ۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۵۴:۱۵
  • اروپا در اندیشه ادغام غول‌های ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک

    یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکت‌های اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم می‌تواند گزینه‌ها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکره‌اند تا کسب‌وکار ماهواره‌ای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
    آژانس فضایی اروپا که بزرگ‌ترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریت‌های فضایی را به‌طور مستقل انجام دهد. 👨‍🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️

    ۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳
  • اپل واچ اولترا ۳ با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای معرفی شد

    اپل در رویداد «Awe Dropping» از Apple Watch Ultra 3 رونمایی کرد؛ ساعتی ورزشی که اکنون به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای مجهز شده تا کاربران در شرایط اضطراری حتی بدون آنتن موبایل بتوانند درخواست کمک ارسال کنند. این ویژگی پیش‌تر در آیفون ۱۴ معرفی شده بود و حالا برای ساعت ورزشی اپل نیز در دسترس است. 🛰️⌚
    مدل جدید با بدنه مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود، نمایشگر بزرگ‌تر با حاشیه کمتر و فناوری LTPO3 OLED دارد و عمر باتری آن به ۴۲ ساعت افزایش یافته است. این ساعت تا عمق ۴۰ متر زیر آب مقاوم است و ضربه‌پذیری بالایی دارد. ⌛🌊
    اپل واچ اولترا ۳ باید با رقبایی چون Galaxy Watch Ultra سامسونگ و Fenix 8 Pro گارمین رقابت کند؛ محصولاتی که آن‌ها هم قابلیت‌های مشابهی در زمینه تماس ماهواره‌ای اضطراری ارائه می‌دهند. قیمت اولیه این ساعت ۸۰۰ دلار اعلام شده و پیش‌سفارش آن به‌زودی آغاز می‌شود. ✅💵

    ۱۴۰۴/۶/۲۰ ۰۱:۴۰:۰۱
  • اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell

    اسپیس‌ایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری می‌کند. 🤝📡
    این خرید به اسپیس‌ایکس امکان می‌دهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفن‌های همراه در سراسر جهان ارائه می‌کند و بستر لازم برای اجرای پروتکل‌های 5G را فراهم می‌سازد. 🌍📶
    SpaceX اعلام کرده ماهواره‌های نسل جدید استارلینک که آن‌ها را «دکل‌های فضایی» می‌نامد، می‌توانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتاده‌ترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
    این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیم‌گر ارتباطات آمریکا و با نقش‌آفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱
  • تیک‌تاک به کاربرانش امکان ارسال پیام‌های صوتی می‌دهد

    تیک‌تاک قابلیت‌های جدیدی برای پیام‌های خصوصی معرفی کرد؛ از این پس کاربران می‌توانند یادداشت صوتی ۶۰ ثانیه‌ای و تا ۹ عکس یا ویدئو در چت‌های فردی و گروهی ارسال کنند. این تغییرات، تجربه پیام‌رسانی در تیک‌تاک را مشابه واتس‌اپ و اینستاگرام می‌کند. 🎙️📷
    برای حفظ امنیت، ارسال عکس یا ویدئو به‌عنوان اولین پیام ممکن نیست و محتوای نامناسب به‌طور خودکار مسدود می‌شود. این قابلیت‌ها بخشی از برنامه تیک‌تاک برای تقویت ابزارهای ارتباطی پس از افزودن چت‌های گروهی و اتاق‌های گفتگو است. ✅🚀

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۱۰:۲۵:۵۳
  • ارتباط لحظه‌ای با ماهواره‌ها؛ رؤیای Apolink نزدیک است

    استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
    این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهواره‌ها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیه‌ای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
    نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیس‌ایکس انجام می‌شود و بهره‌برداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامه‌ریزی شده است. ✅📡

    ۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰
  • تماس تاریخی ایلان ماسک و رئیس‌جمهور لبنان

    ایلان ماسک در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور لبنان، جوزف عون، علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت و مخابرات این کشور اعلام کرد. 📞
    عون از ماسک برای سفر به لبنان دعوت کرد و گفت از حضور شرکت‌های او در کشور استقبال می‌کند. 🌐
    این گفتگو پس از دیدار مقامات لبنانی با مدیر استارلینک درباره ارائه اینترنت ماهواره‌ای انجام شد. 🛰️
    برخی نهادهای دولتی با ورود استارلینک مخالفت کرده‌اند، چراکه اینترنت لبنان تاکنون در انحصار شرکت‌های وابسته به دولت بوده است. ⚠️
    لبنان در حال حاضر یکی از کشورهایی با پایین‌ترین سرعت اینترنت در جهان است.

    ۱۴۰۴/۴/۷ ۱۷:۲۰:۱۹
  • متا پیام‌رسانی در Threads را مستقل کرد؛ فعلاً در چند کشور

    متا اعلام کرد قابلیت پیام خصوصی مستقل برای Threads به‌صورت آزمایشی در برخی کشورها فعال می‌شود تا کاربران بدون نیاز به اینستاگرام بتوانند مستقیماً در این پلتفرم چت کنند. ✉️
    این ویژگی فعلاً فقط برای گفت‌وگوهای دونفره در مناطقی مانند هنگ‌کنگ و تایلند فعال است و به‌زودی در کشورهای دیگر نیز عرضه خواهد شد. 🌍
    متا این تغییر را در پاسخ به نیاز کاربران Threads برای چت مستقل از اینستاگرام اعلام کرده، در حالی که رقبایی مانند Bluesky و X پیش‌تر امکانات مشابهی ارائه داده‌اند. ⚡️

    ۱۴۰۴/۳/۲۲ ۰۴:۱۵:۰۹
  • 5G ماهواره‌ای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا

    📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهواره‌ای به نیروهای نظامی است. 🛰️
    📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکت‌های غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
    ⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کرده‌اند. 🛡️
    🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکت‌های لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیط‌زیستی هستند. 🌱
    🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
    🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸

    ۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴
  • XChat رونمایی شد؛ آغاز فاز آزمایشی پیام‌رسان جدید پلتفرم X

    ویژگی جدید پیام‌رسانی X با نام XChat به‌طور آزمایشی به کاربران اشتراکی معرفی شده است.
    این سیستم جدید که بهبودهایی بر روی نسخه قدیمی پیام‌های خصوصی ارائه می‌دهد، شامل امکاناتی مانند چت گروهی، رمزگذاری سرتاسری، حالت ناپدیدشونده، علامت‌گذاری پیام به‌عنوان خوانده‌نشده و امکان اشتراک‌گذاری فایل است. 🔒همچنین پیام‌ها با استفاده از یک رمز ۴ رقمی محافظت می‌شوند. 🔢
    طبق گزارش‌های منتشر شده، XChat به‌زودی برای عموم عرضه خواهد شد.🚀
    این تحولات نشانگر گام مهمی در راستای تحقق هدف ایلان ماسک برای تبدیل X به یک پلتفرم پیام‌رسان امن و شبیه به Signal به‌شمار می‌آید. 📲.

    ۱۴۰۴/۳/۱۱ ۱۱:۲۷:۵۲
  • جنگ تعرفه‌ها و استارلینک؛ آیا ایلان ماسک می‌تواند آفریقای جنوبی را تسخیر کند؟

    🌐 گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ از مذاکرات تعرفه‌ای برای فشار به کشورها جهت تسهیل ورود Starlink، سرویس اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک، استفاده کرده است. 📡🇺🇸
    🇿🇦 اما آفریقای جنوبی حاضر به همکاری نشده و تلاش Starlink برای دور زدن قوانین مالکیت این کشور با واکنش تند قانون‌گذاران روبه‌رو شده است. طبق قانون، شرکت‌ها باید ۳۰٪ مالکیت سیاه‌پوستان را برای فعالیت داشته باشند. ⚖️🚫
    🎙️ ایلان ماسک که خود اصالتاً اهل آفریقای جنوبی است، بارها این قوانین را «نژادپرستانه» خوانده و مدعی شده دلیل عدم فعالیت Starlink در این کشور، رنگ پوست اوست، اما قانون‌گذاران آفریقایی پاسخ داده‌اند که قوانینشان در واشنگتن نوشته نمی‌شود.❌
    📉 برخلاف بسیاری از کشورها، آفریقای جنوبی حاضر به عقب‌نشینی مقابل Starlink نشده است. 🌍

    ۱۴۰۴/۳/۹ ۱۲:۵۳:۴۲
  • RCS، نسخه پیشرفته SMS، حالا استاندارد جدید ارتباطی است

    📱 گوگل اعلام کرد که پروتکل پیام‌رسانی پیشرفته RCS حالا روزانه بیش از ۱ میلیارد پیام را فقط در آمریکا مدیریت می‌کند.💬
    RCS نسخه ارتقاءیافته SMS است و امکاناتی مثل ارسال عکس و ویدیوی باکیفیت، نشانگر تایپ، رسید خوانده‌شدن پیام، و چت گروهی پیشرفته را فراهم می‌کند. 📸🗨️👥
    پس از سال‌ها فشار گوگل، اپل در iOS 18 بالاخره RCS را در برنامه Messages اضافه کرد. اما همچنان پیام‌ها در قالب حباب سبز نمایش داده می‌شوند تا تفاوت با کاربران iMessage حفظ شود! 🍏🟢
    گوگل جزئیات بیشتری درباره کاربران یا اپراتورها منتشر نکرد، اما این آمار نشان می‌دهد تجربه پیام‌رسانی بین اندروید و آیفون در حال بهتر شدن است. ✅🤝

    ۱۴۰۴/۳/۶ ۱۳:۲۰:۵۲
  • تماس اضطراری بدون مرز با iOS 18.5

    آپدیت iOS 18.5 اپل منتشر شد. 📱🌐 این نسخه قابلیت تماس اضطراری ماهواره‌ای را برای کاربران آیفون ۱۳ فعال می‌کند، قابلیتی که قبلاً فقط برای آیفون ۱۴ و بالاتر در دسترس بود. 🌌🚨
    📡 با این قابلیت، کاربران می‌توانند در شرایط بحرانی و بدون دسترسی به سیگنال موبایل یا Wi-Fi با خدمات اضطراری تماس بگیرند یا به مخاطبان اضطراری پیام بفرستند.

    ۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۰:۳۲:۱۳
  • آیا ماسک از نفوذ ترامپ برای توسعه استارلینک استفاده کرد؟

    🚨 گروهی از سناتورهای دموکرات خواستار بررسی روابط بین ایلان ماسک، استارلینک و دولت ترامپ شدند. آن‌ها نگرانند که ماسک از نزدیکی‌اش به رئیس‌جمهور ترامپ برای منافع شخصی و مالی خود استفاده کرده باشد. 💰
    در نامه‌ای به مقامات فدرال، از جمله دادستان کل و دفتر اخلاق دولت، سناتورها نوشتند که ماسک ممکن است با فشار به کشورهای خارجی برای پذیرش استارلینک، در ازای کاهش تعرفه‌ها، قوانین اخلاقی فدرال را نقض کرده باشد. 🌍📜
    آن‌ها به مواردی مانند تایید سریع استارلینک در عربستان سعودی در سفر ترامپ، و مجوزهای سریع در کشورهایی مانند هند، ویتنام و بنگلادش اشاره کردند. 🌐📶

    ۱۴۰۴/۲/۲۸ ۱۸:۴۷:۴۵
  • رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک

    شرکت اروپایی SES در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و برخی دولت‌هاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانی‌ها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینه‌های داخلی برای تقویت ارتباطات ماهواره‌ای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهواره‌ای دارد و می‌خواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهواره‌ها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسب‌اند. در حالی که شرکت‌هایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکه‌های فضایی خود هستند، اروپا می‌خواهد وابستگی‌اش به خارجی‌ها را کاهش دهد و گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشد.

    ۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳
  • آمازون پروژه اینترنت ماهواره‌ای Kuiper را با پرتاب اولین ماهواره‌ها آغاز کرد

    آمازون نخستین مجموعه از 27 ماهواره پروژه Kuiper را برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرد. این پروژه 10 میلیارد دلاری با هدف رقابت با Starlink اسپیس‌ایکس، قصد دارد اینترنت پرسرعت را برای مشتریان در سراسر جهان فراهم کند. آمازون برنامه دارد در مجموع 3,236 ماهواره را به مدار زمین بفرستد و امیدوار است تا پایان سال جاری خدمات اینترنتی خود را آغاز کند.

    ۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۳:۴۱:۱۸
  • بررسی مجدد قوانین استفاده از طیف فرکانس برای سیستم‌های ماهواره‌ای

    کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا قصد دارد قوانین قدیمی به اشتراک‌گذاری طیف فرکانسی را تغییر دهد تا کیفیت و پوشش اینترنت ماهواره‌ای، مثل استارلینک و Kuiper، بهبود یابد. محدودیت‌های قدیمی مصوب دهه ۱۹۹۰ میلادی مانع استفاده مطلوب از فرکانس‌ها شده است. این اقدام با استقبال شرکت‌های فضایی و نگرانی اپراتورهای 5G روبرو شده و می‌تواند دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده را آسان‌تر کند.

    ۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۰:۱۵:۳۴
  • تاخیر در پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون؛ رقابت با استارلینک عقب افتاد

    پروژه Kuiper، طرح اینترنت ماهواره‌ای آمازون برای رقابت با Starlink ایلان ماسک، با مشکلاتی در تولید و پرتاب ماهواره‌ها روبه‌رو شده است. این پروژه تاکنون فقط چند ده ماهواره تولید کرده و برای رسیدن به ضرب‌الاجل دولتی باید سرعت تولید خود را چهار برابر کند و تا تابستان آینده ۱۶۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.
    در حالی که Starlink با حدود ۸ هزار ماهواره و بیش از ۵ میلیون کاربر پیشتاز است، آمازون هنوز در مراحل اولیه است. علاوه بر تولید، تأخیر در پرتاب‌ها نیز پیشرفت Kuiper را کند کرده؛ آخرین پرتاب هم به دلیل بدی هوا لغو شد و به هفته آینده موکول شده است.

    ۱۴۰۴/۲/۵ ۰۰:۴۳:۴۷
  • مجوز افزایش ماهواره‌های استارلینک در برزیل

    سازمان مقررات ارتباطات برزیل (Anatel) به استارلینک با مالکیت ایلان ماسک ، مجوز اضافه کردن ۷,۵۰۰ ماهواره جدید را در مدار این کشور صادر کرد. پیش از این، این شرکت مجوز فعالیت ۴,۴۰۸ ماهواره را داشت و با این مجوز جدید، تعداد ماهواره‌های مجاز به فعالیت افزایش یافت.

    ۱۴۰۴/۱/۲۰ ۲۲:۳۲:۴۷
  • ایرباس و آمازون؛ همکاری برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به خطوط هوایی

    ایرباس با شرکت آمازون توافقنامه مقدماتی برای ارائه اتصال اینترنتی به شرکت‌های هواپیمایی از طریق شبکه ماهواره‌ای Kuiper امضا کرد. این همکاری در راستای توسعه برنامه اتصال پهنای باند پیشرفته ایرباس در نمایشگاه تجهیزات داخلی هواپیما در هامبورگ اعلام شد.

    ۱۴۰۴/۱/۲۰ ۱۴:۴۶:۵۸
  • جایگزین اروپا برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین

    آلمان هزینه دسترسی اوکراین به شبکه اینترنت ماهواره‌ای Eutelsat را پرداخت می‌کند. این شرکت فرانسوی در حال گسترش خدمات اینترنتی خود در اوکراین است و هدف افزایش تعداد ترمینال‌ها از هزار به 5 تا 10 هزار در آینده نزدیک را دنبال می‌کند. این اقدام در راستای کاهش وابستگی به استارلینک ایلان ماسک و ایجاد گزینه جایگزین برای اوکراین صورت می‌گیرد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۶ ۱۸:۲۷:۲۳
  • رقابت آمازون با استارلینک: آغاز مأموریت اینترنت ماهواره‌ای Kuiper

    آمازون اعلام کرد که اولین مجموعه از ماهواره‌های اینترنتی پروژه Kuiper را در تاریخ 9 آوریل به فضا پرتاب خواهد کرد. این پروژه که قرار است بیش از 3,000 ماهواره را در مدار پایین زمین مستقر کند، رقیبی برای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس خواهد بود. آمازون تاکنون 10 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.
    پرتاب این 27 ماهواره با استفاده از موشک Atlas 5 انجام می‌شود و آمازون امیدوار است با این پروژه، اینترنت پرسرعت را در سراسر جهان گسترش دهد. در حالی که استارلینک تاکنون بیش از 8,000 ماهواره را به مدار فرستاده و میلیون‌ها کاربر دارد، آمازون قصد دارد با تجربه خود در خدمات ابری و تولید انبوه تجهیزات، سهمی از این بازار را به دست آورد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۴ ۲۳:۰۸:۴۴
  • استارلینک در آستانه راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای در ویتنام

    شرکت SpaceX به رهبری ایلان ماسک در حال راه‌اندازی ایستگاه‌های زمینی استارلینک در ویتنام است که می‌تواند به نظارت بر اینترنت در این کشور کمک کند. دولت ویتنام به استارلینک اجازه داده است حداکثر ۶۰۰ هزار کاربر داشته باشد، اما آینده این طرح به تعرفه‌های تجاری آمریکا بستگی دارد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۳ ۱۶:۱۸:۵۲
  • ایتالیا در پی راه‌اندازی منظومه ماهواره‌ای با کاربرد نظامی و غیر نظامی

    ایتالیا در حال پیشبرد طرح ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای مدار پایین برای استفاده‌های نظامی و غیرنظامی است. این منظومه شامل بیش از 100 ماهواره خواهد بود که با سایر منظومه‌های موجود سازگار و قابل تعامل هستند. اجرای کامل این پروژه حداقل تا سال 2031 طول خواهد کشید. فاز دوم شامل مذاکرات با شرکت‌های مرتبط، از جمله گروه دفاعی و هوافضای لئوناردو برای تولید و راه‌اندازی ماهواره‌ها است.

    ۱۴۰۴/۱/۱۲ ۲۰:۴۷:۳۲
  • پرواز با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در هواپیماهای United Airlines

    شرکت هواپیمایی United Airlines نخستین مجوز سازمان هوانوردی فدرال آمریکا برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای Starlink را در هواپیماهای Embraer 175 دریافت کرد. این شرکت برنامه دارد ماهانه حدود ۴۰ هواپیمای منطقه‌ای را به این فناوری مجهز کند و تا پایان سال، ۳۰۰ هواپیما را به اینترنت ماهواره‌ای مجهز خواهد کرد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۶:۵۸:۳۳
  • اسپیس‌ایکس خواستار رفع موانع تجاری برای خدمات استارلینک شد

    شرکت اسپیس‌ایکس به دولت آمریکا درباره موانع تجاری خدمات ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای خارجی اعتراض کرد. این شرکت مدعی است که باید هزینه‌های اضافی مانند حقوق گمرکی و عوارض طیف فرکانس را پرداخت کند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. استارلینک در بیش از ۱۲۰ بازار جهانی فعال است و معتقد است سیاست‌های حمایتی برخی کشورها مانع ارائه خدمات با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۰۲:۳۶:۴۴
  • نصب آنتن‌های استارلینک در چهار سفارتخانه ایتالیا برای آزمایش

    دولت ایتالیا آنتن‌های Starlink را در چهار سفارتخانه خود در کشورهای بورکینافاسو، بنگلادش، لبنان و ایران نصب کرده است. این اقدام برای آزمایش عملکرد سیستم ارتباطی است و هنوز قرارداد امنیت ملی با شرکت Starlink متعلق به ایلان ماسک منعقد نشده است. مقامات تأکید کرده‌اند که این آنتن‌ها برای مبادله اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده نخواهند شد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۱۷:۰۶:۱۲
نمایش بیشتر