-
انتظار برای GTA VI همچنان ادامه دارد
✅ GTA VI در سال ۲۰۲۵ عرضه نمیشود، اما راکاستار گیمز بهعنوان دلجویی، ویدیویی از گیمپلی این بازی فوقالعاده موردانتظار منتشر کرده است. این تریلر، نگاهی گذرا به دنیای پرماجرای Vice City و ایالت Leonida Keys دارد. 🌴🌆
👥 شخصیتهای اصلی بازی؟ جیسون دووال، کهنهسرباز نظامی درگیر تجارت مواد مخدر، و لوسیا کامینوس، مجرم سابقی که به دنبال زندگی بهتر است. 👤🤝
بازی ابتدا برای PS5 و Xbox Series X/S عرضه میشود، اما هنوز خبری از نسخه PC یا Switch 2 نیست.
💰 تحلیلگران صنعت پیشبینی میکنند قیمت GTA VI به ۱۰۰ دلار برسد، رکوردی جدید برای بازیهای ویدئویی!
🔍 آیا Switch 2 میتواند این بازی را اجرا کند؟ با چیپست انویدیا و عملکردی بین PS4 و PS4 Pro، شاید بله… اما با چه کیفیتی؟ ⚡۱۴۰۴/۲/۱۸ ۱۱:۲۰:۰۷ -
افزایش قیمت بازیهای Nintendo Switch 2 به ۸۰ دلار
نینتندو با معرفی کنسول Switch 2 قیمت بازیهای خود را به ۸۰ دلار افزایش داده است، از جمله Mario Kart World که با کنسول باندل آن ۵۰۰ دلار قیمت دارد. حتی نسخههای بهروزرسانیشده بازیهای قدیمی مانند Zelda: Breath of the Wild نیز ۷۰ دلار شدهاند.
افزایش هزینههای توسعه، بهبود گرافیک، و تعرفههای جدید تجاری، از دلایل این گرانی عنوان شدهاند. این تغییر میتواند راه را برای افزایش قیمت بازیهای دیگر شرکتها مانند GTA VI حتی تا ۱۰۰ دلار باز کند. اما آیا گیمرها این قیمتها را خواهند پذیرفت؟ تصمیم نهایی با آنهاست.۱۴۰۴/۱/۱۶ ۱۰:۴۵:۲۸ -
Xbox Ally X گیمینگ با پردازنده Ryzen Z2 عرضه شد
مایکروسافت در همکاری با ایسوس از دستگاه جدید ROG Xbox Ally X رونمایی کرده که ترکیبی از کنسول و لپتاپ گیمینگ است و حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. 🎮💻
این دستگاه برای گیمرهای حرفهای طراحی شده و از پردازنده قدرتمند AMD Ryzen Z2 Extreme، نمایشگر ۷ اینچی Full HD با نرخ ۱۲۰ هرتز و نسخه ویژهای از ویندوز ۱۱ استفاده میکند. ⚙️🖥️ مدل ارزانتر آن با قیمت حدود ۶۰۰ دلار برای کاربران عادی عرضه میشود. 💰
با وجود ظاهر جذاب، برخی کاربران از مشکلات نرمافزاری، مصرف بالای باتری و اجرای محدود بازیهای انحصاری Xbox انتقاد کردهاند، چون این دستگاه در واقع یک پیسی قابلحمل است نه کنسول مستقل. ⚠️
رئیس ایکسباکس، سارا باند، تأیید کرده که شرکت در حال ساخت نسل بعدی کنسول Xbox است اما تا ۲۰۲۷ منتشر نخواهد شد. 🚀 او میگوید Xbox Ally فرصتی برای نوآوری و انتخاب بیشتر کاربران پیش از عرضه نسل بعدی است. 🎯۱۴۰۴/۸/۱ ۰۳:۳۴:۲۶ -
پلیاستیشن ۵ جدید با حافظه کمتر و قیمت بالاتر معرفی شد!
سونی نسخه جدید پلیاستیشن ۵ دیجیتال را با حافظه کمتر و قیمت بالاتر عرضه کرد. 🎮 این مدل ۵۰۰ دلاری تنها ۸۲۵ گیگابایت حافظه دارد که حدود ۶۶۷ گیگابایت آن قابل استفاده است. 💾 در حالیکه مدل دارای دیسک با ۱ ترابایت حافظه ۵۵۰ دلار و مدل Pro با ۲ ترابایت، ۷۵۰ دلار قیمت دارند. 💰 کارشناسان میگویند این کاهش حافظه و افزایش قیمت برخلاف روند معمول پیشرفت و ارزانتر شدن سختافزارهاست. 📉
نسخه جدید با کد مدل CFI-2116 اندکی سبکتر از مدل قبلی است و طراحی ماتتری دارد، اما از نظر توان و عملکرد تفاوتی با مدلهای پیشین ندارد.
کاربران نیز ناچار به خرید SSD جداگانه خواهند شد. 🔧 همزمان مایکروسافت هم قیمت کنسولها و اشتراک Game Pass را افزایش داده است. 🕹️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۸:۲۶:۰۲ -
مایکروسافت قیمت ایکس باکس را دوباره افزایش داد!
مایکروسافت از ۳ اکتبر قیمت ایکسباکسها را دوباره بالا میبرد. 💵🎮
سری S از ۳۵۰ به ۴۰۰ دلار، سری X دیجیتال از ۵۵۰ به ۶۰۰ دلار، مدل دیسکخور به ۶۵۰ دلار و نسخه Galaxy Black با حافظه ۲ ترابایت به ۸۰۰ دلار رسیده است. 📈🕹️
این دومین افزایش امسال است. سونی هم پلیاستیشن ۵ دیجیتال را به ۵۰۰ و نسخه پرو را به ۷۵۰ دلار رسانده و نینتندو قیمت مدلهای اولیه سوییچ و لوازم جانبی Switch 2 را بالا برده است. 🔺🖥️۱۴۰۴/۷/۱ ۲۳:۵۶:۴۹ -
سونی قیمت پلیاستیشن ۵ را افزایش داد!
سونی اعلام کرد از ۲۱ اوت قیمت کنسولهای پلیاستیشن ۵ در آمریکا را حدود ۵۰ دلار افزایش داده است؛ به این ترتیب نسخه استاندارد ۵۴۹.۹۹ دلار، دیجیتال ۴۹۹.۹۹ دلار و پرو ۷۴۹.۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. این تصمیم به دلیل شرایط اقتصادی و تعرفههای تازه دولت ترامپ بر واردات از ژاپن گرفته شده است. 🎮💵
سونی میگوید تغییری در قیمت لوازم جانبی یا سایر کشورها ایجاد نمیکند، هرچند پیشتر در اروپا، استرالیا و نیوزیلند نیز افزایش قیمت داشته است. در همین زمان، مایکروسافت قیمت کنسولهای ایکسباکس را ۸۰ تا ۱۰۰ دلار بالا برده و نینتندو نیز بهای برخی لوازم Switch 2 را افزایش داده است. ✅🕹️۱۴۰۴/۶/۱ ۱۰:۰۵:۱۷ -
تأخیر در انتشار GTA VI تا ۲۰۲۶؛ زمینهسازی برای بازیهای ۱۰۰ دلاری؟
🎮💸🕹 راکاستار اعلام کرد انتشار GTA VI تا می ۲۰۲۶ به تعویق افتاده تا کیفیت آن ارتقا یابد. این تاخیر هم واکنش منفی و هم مثبت از سوی کاربران داشته است؛ برخی از انتظار خسته شدهاند و برخی دیگر خواهان کیفیت بهتر هستند. تریلر اولیه GTA VI که دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید داشت و از بازگشت به Vice City و معرفی اولین شخصیت زن در این سری خبر میداد. ⚡️این بازی با بودجهای میلیاردی در حال تولید است و تحلیلگران هشدار میدهند که ممکن است با قیمت بیسابقه ۱۰۰ دلار روانه بازار شود. این در حالی است که شرکتهایی مثل نینتندو و مایکروسافت نیز اخیراً قیمت بازیها را بالا بردهاند. اگر GTA VI با این قیمت بالا موفق ظاهر شود، ممکن است قیمتهای بالا به استاندارد جدید صنعت بازی تبدیل شوند. 📈
۱۴۰۴/۲/۱۳ ۲۰:۱۴:۴۰ -
افزایش قیمت شوکهکننده در Xbox؛ بازی گرانتر از همیشه!
مایکروسافت قیمت Xbox Series X و S را تا ۱۰۰ دلار افزایش داد؛ کنترلرها و بازیهای انحصاری نیز گرانتر شدند. این تغییرات همزمان با سیاستهای تعرفهای دولت ترامپ و رشد هزینه تولید اجرا شدهاند. کاربران باید منتظر قیمتهایی بالاتر از همیشه برای تجربه بازیهای آینده باشند؛ تصمیمی که شاید مسیر بازار بازی را بهکلی تغییر دهد.
📈🕹️۱۴۰۴/۲/۱۲ ۱۸:۵۵:۱۸ -
تهدید تعرفههای ترامپ برای بازیهای رایانهای کوچک و ارزان قیمت
بازار دستگاههای بازی دستی ارزان قیمت با تهدید جدی افزایش قیمت مواجه شده است. تعرفههای جدید ترامپ میتواند باعث افزایش سه برابری قیمت این دستگاهها شود. شرکتهای کوچک چینی مانند Anbernic و Retroid که در تولید کنسولهای بازی کوچک و ارزان فعالیت دارند، با چالش جدی در حفظ قیمتهای رقابتی خود روبرو هستند. این وضعیت میتواند رشد صنعت بازیهای رایانهای کوچک را با مشکل مواجه کند.
۱۴۰۴/۱/۲۷ ۱۴:۵۵:۰۱ -
افزایش قیمت کنسول PlayStation 5 سونی در اروپا و استرالیا
سونی قیمت کنسول PlayStation 5 بدون درایو دیسک را در بازارهای اروپا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند افزایش داد. این شرکت ژاپنی علت افزایش قیمت را تورم بالا و نوسانات نرخ ارز عنوان کرده است. قیمت کنسول بدون درایو دیسک 11 درصد افزایش یافته و به 449.99 یورو رسیده است.
۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۵۴ -
احتمال قیمت ۱۰۰ دلاری بازی GTA VI با محتوای اضافی
شرکت Take-Two Interactive احتمالاً بازی Grand Theft Auto VI را با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه خواهد کرد. این قیمت شامل مقدار زیادی ارز درون بازی GTA Online و دسترسی به محتوای اضافی خواهد بود. این استراتژی میتواند روند قیمتگذاری بازیهای ویدیویی را تغییر دهد و درآمدزایی بیشتری برای شرکت ایجاد کند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۱۹:۴۰ -
رقابت داغ برای خرید کارت گرافیک جدید انویدیا با قیمتهای نجومی
انویدیا برای مقابله با دلالان و افزایش قیمت کارتهای گرافیک RTX 5090 و RTX 5080، طرح قرعهکشی برای فروش کارتهای Founders Edition با قیمت پایه راهاندازی کرده است. این کارتهای گرافیک که قیمت اصلی آنها بین 1000 تا 2000 دلار است، در بازار آزاد به بیش از 4000 دلار میرسند. کمبود شدید موجودی و هجوم خریداران باعث شده تا دسترسی به این محصولات برای کاربران عادی بسیار دشوار شود.
۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۴۷:۴۵ -
رقابت نفسگیر انویدیا و ایامدی در بازار کارت گرافیک میانرده
انویدیا و ایامدی آماده معرفی کارتهای گرافیک جدید میانرده خود هستند. انویدیا کارت RTX 5070 Ti را با قیمت 750 دلار در 20 فوریه و مدل پایه RTX 5070 را با قیمت 550 دلار در 5 مارس عرضه میکند. همزمان، ایامدی سری Radeon RX 9000 را با مدل RX 9070 و RX 9070 XT در 28 فوریه معرفی خواهد کرد. این کارتها با تمرکز بر عملکرد بالا و قیمت مناسب، رقابت سختی را در بازار کارتهای گرافیک میانرده نوید میدهند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۱۹:۲۰:۱۶ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
افت بیسابقه بیتکوین به زیر ۸۰ هزار دلار
بیتکوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگتر کرده و نشان میدهد این بازار همچنان به فضای «ریسکگریزی» وابسته است. 📉
ریشه اصلی نگرانیها به سیاست پولی آمریکا برمیگردد: پس از معرفی کوینن وارش بهعنوان گزینه ریاست فدرالرزرو، معاملهگران از سختتر شدن شرایط نقدینگی و کوچکتر شدن ترازنامه فدرالرزرو میترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر داراییهای سفتهبازانه است. 🏦
در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیتکوین لیکویید شده و معاملات کمحجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیتکوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یکسوم افت کرده است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
بحران RAM؛ «AI PC»ها لپتاپها را در ۲۰۲۶ گرانتر میکنند؟
کمبود شدید حافظه RAM باعث افزایش قیمت لپتاپها و کامپیوترها شده و گزارشها میگویند تمرکز مایکروسافت بر «AI PC»ها این بحران را تشدید کرده است. از سال ۲۰۲۴، برای استفاده از قابلیتهای Copilot+ داشتن NPU قوی و حداقل ۱۶ گیگابایت رم الزامی شد؛ اما با جهش قیمت رم، همین استاندارد حالا هزینه خرید لپتاپهای جدید را بالا برده است. تحلیلگران هشدار میدهند برخی سازندگان برای کنترل قیمت، در مدلهای ارزان و میانرده به رم ۸ گیگابایتی برمیگردند؛ تصمیمی که اجرای برنامههای جدید، کارهای گرافیکی و بازیها را محدود میکند. همزمان شرکتهایی مثل Micron میگویند تقاضای بسیار بالای دیتاسنترهای هوش مصنوعی برای حافظههای قدرتمند، عامل اصلی کمبود بازار است و این وضعیت احتمالاً بعد از ۲۰۲۶ هم ادامه خواهد داشت. جمعبندی گزارش این است که اگر قیمت رم کاهش نیابد، یا لپتاپها در سالهای آینده گرانتر میشوند یا «AI PC»ها با رم کمتر و جذابیت پایینتر عرضه خواهند شد؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از قابلیتهای Copilot هنوز برای کاربران عادی قانعکننده نیستند. 💻
۱۴۰۴/۱۰/۷ ۰۳:۵۵:۴۱ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
بیتکوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد
قیمت بیتکوین جمعه برای نخستینبار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیتکوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
فشار فروش در داراییهای پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد میشد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاستگذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاستهای انبساطی مردد هستند. 💵
اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲ -
Marble؛ ابزار جدیدی که ساخت لوکیشن بازی و فیلم را چند دقیقهای ممکن میکند
استارتاپ World Labs اولین محصول بزرگ خود را معرفی کرده است؛ مدلی به نام Marble که میتواند از یک متن ساده، عکس، ویدئو یا حتی یک تصویر پانوراما، یک دنیای سهبعدی کامل و قابل ویرایش بسازد. این ابزار بعد از جذب ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه معرفی شده و نسبت به نمونههای مشابه، دنیایی پایدارتر و واقعیتر تولید میکند که میتوان آن را دانلود کرد یا بهصورت ویدئو خروجی گرفت. 🌍
Marble یک ابزار جدید به نام Chisel هم دارد که به کاربر اجازه میدهد اول شکل کلی فضا (مثل دیوار و اتاق) را مشخص کند و بعد با یک دستور ساده، ظاهر دلخواه را بسازد. این مدل حتی میتواند جهان ساختهشده را گسترش دهد یا چند محیط مختلف را به هم وصل کند. خروجی Marble روی هدستهای واقعیت مجازی مثل Vision Pro هم قابل مشاهده است. 🎮
این سرویس برای ساخت بازی، جلوههای ویژه فیلم و دنیای واقعیت مجازی استفاده میشود. مدیران World Labs میگویند این فناوری در آینده میتواند به رباتها و حتی پروژههای علمی کمک کند تا دنیای واقعی را بهتر بفهمند. 🤖۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۳۱ -
Apple TV سالانه یک میلیارد دلار ضرر میدهد!
اپل تیویپلاس برخلاف بیشتر رقبایش فعلاً قصد ندارد تبلیغات به سرویسش اضافه کند و همچنان فقط روی تولید محتوای اختصاصی تمرکز دارد. 🎬
ادی کیو، معاون ارشد اپل، گفته است: «ما برنامهای برای اشتراک ارزانتر با تبلیغ نداریم. اگر بتوانیم قیمت را منصفانه نگه داریم، بهتر است بیننده بدون وقفه فیلم ببیند.» این تصمیم در حالی گرفته شده که سرویسهایی مثل نتفلیکس، دیزنیپلاس و HBO مکس پلنهای ارزان با تبلیغ دارند. 📺
با وجود شعار «قیمتگذاری منطقی»، اپل در ماه اوت قیمت اشتراک را از ۹.۹۹ به ۱۲.۹۹ دلار افزایش داد. این یعنی از زمان شروع سرویس در سال ۲۰۱۹، هزینه اشتراک ۱۶۰ درصد بیشتر شده است. 💰
گزارشها میگویند اپل تیویپلاس سالانه بیش از یک میلیارد دلار ضرر میدهد، اما با سریالهایی مثل Severance و Pluribus موفقیت هنری زیادی داشته است. مدیران اپل تأکید کردند قصد خرید استودیوهای دیگر را ندارند و میخواهند سرویس را کاملاً با محتوای خودشان بسازند. ⭐️۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۲۹ -
انتظار طولانیتر شد؛ راکاستار عرضه GTA VI را دوباره به تعویق انداخت
راکاستار گیمز اعلام کرد انتشار بازی مورد انتظار Grand Theft Auto VI دوباره به تعویق افتاده و اکنون برای ۱۹ نوامبر ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. این بازی ابتدا قرار بود در پاییز ۲۰۲۵ عرضه شود، سپس به می ۲۰۲۶ موکول شد و حالا شش ماه دیگر تأخیر خورده است. 🎮
راکاستار در بیانیهای نوشت این زمان اضافه برای رساندن بازی به سطح کیفی و جزئیاتی است که طرفداران انتظار دارند. GTA VI دنباله نسخه پنجم است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و طبق رکورد گینس، تنها در سه روز نخست بیش از یک میلیارد دلار فروش داشت. 💰
اشتیاق هواداران به حدی است که تریلر بازی در دسامبر ۲۰۲۳ رکورد بیشترین بازدید یوتیوب در ۲۴ ساعت (از نوع غیر موسیقی) را شکست. راکاستار جزئیات بیشتری درباره تأخیر اعلام نکرد، اما هفته گذشته حدود ۴۰ کارمند این شرکت بهدلیل افشای اطلاعات محرمانه در دیسکورد اخراج شدند. 🚫۱۴۰۴/۸/۲۰ ۰۰:۳۶:۵۸ -
تراشه جدید AMD رقیب جدی انویدیا شد؛ بدون کارت گرافیک بازی کنید!
شرکت AMD تراشه جدیدی ساخته که میتواند جای کارت گرافیکهای گرانقیمت را بگیرد. این تراشه به نام Ryzen AI Max+ شناخته میشود و همزمان کار پردازنده و کارت گرافیک کامپیوتر را انجام میدهد. 💻
مدلهای جدید آن، مثل Max+ 388 و 392، میتوانند بازیها را با کیفیت بالا و روان اجرا کنند، بدون اینکه نیاز به کارت گرافیک جدا داشته باشند. 🎮
در حالیکه کارتهای گرافیک جدید انویدیا پیشرفت زیادی نداشتهاند، تراشههای AMD با قیمت کمتر، قدرت بیشتری به گیمرها میدهند. ⚡
بهزودی لپتاپها و کنسولهای دستی مثل GPD Win 5 و OneXFly Apex با این تراشه عرضه میشوند و تجربه بازیهای قابلحمل را بسیار بهتر خواهند کرد. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۹ ۲۱:۳۳:۲۷ -
تراشه آیفون در نقش قلب مکبوک بعدی
گزارشها حاکی است اپل در حال ساخت مکبوک کوچکی است که با وجود قیمت پایینتر از مکبوک ایر، از مدل مجهز به تراشه M1 هم سریعتر خواهد بود. 💻
به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، این لپتاپ از تراشه A18 Pro آیفون ۱۶ پرو استفاده میکند و احتمالاً نمایشگر LCD حدود ۱۲.۹ اینچی دارد. 🔧
اپل ممکن است برای این مدل حداقل ۱۲ گیگابایت رم در نظر بگیرد تا اجرای هوش مصنوعی روانتر انجام شود. 🤖
اگر قیمت نهایی زیر ۸۰۰ دلار باشد، این محصول میتواند پرفروشترین مکبوک سال آینده اپل لقب بگیرد. 💰۱۴۰۴/۸/۱۷ ۰۲:۰۵:۳۸ -
سقوط بیتکوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار
قیمت بیتکوین سهشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۹٬۹۶۶ دلار رسید؛ افتی شدید از رکورد ۱۲۶ هزار دلاری آن در ۶ اکتبر. سپس دوباره به بالای ۱۰۰ هزار دلار بازگشت، اما در مجموع طی روز ۷٪ و در هفته ۱۳٪ کاهش یافت. 📉
کارشناسان این ریزش را مشابه افت اخیر سهام فناوری میدانند. سهام پالانتیر با وجود گزارش درآمد رکوردی، ۸٪ و انویدیا بیش از ۳٪ کاهش داشته است. مایکل بری، سرمایهگذار مشهور بحران ۲۰۰۸، نیز روی سقوط سهام این دو شرکت شرط بسته و نگرانی از ترکیدن حباب هوش مصنوعی را تشدید کرده است. 💻
همزمان، فدرال رزرو درباره کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده مردد است، زیرا دادههای اقتصادی و اشتغال شفاف نیستند. رئیس فدرال رزرو این وضعیت را «مه دادهای» نامید و گفت همانطور که در مه باید آهسته رانندگی کرد، در تصمیمگیری اقتصادی هم باید با احتیاط پیش رفت. 🌫️
در کنار بیتکوین، سایر رمزارزها نیز سقوط کردند؛ اتریوم ۹٪، ریپل ۶٪، بایننسکوین بیش از ۶٪، سولانا ۷٪، دوجکوین ۵٪ و ترون حدود ۱٪ کاهش یافتند. 🔻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۱۷:۵۲:۴۶ -
انتقال به OLED: آیندهای گرانتر برای محصولات اپل
گزارشها نشان میدهد اپل قصد دارد بهزودی تمام محصولاتش را به نمایشگرهای گرانتر و باکیفیتتر OLED مجهز کند؛ تغییری که باعث افزایش قیمت آیپد، مکبوک و حتی آیفونها میشود. 💰
نخستین محصول با این فناوری، آیپد مینی ۸.۳ اینچی خواهد بود که احتمالاً حدود ۱۰۰ دلار گرانتر عرضه میشود. مدلهای «پرو» زودتر از دیگر محصولات به OLED مجهز میشوند و نسخههای «ایر» احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به این فناوری میرسند. 💻
نمایشگر OLED رنگهای عمیقتر و مصرف انرژی کمتر دارد، اما تولید آن پرهزینه است؛ برای نمونه قیمت آیپد پرو از ۸۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ به هزار دلار در نسخه جدید رسیده است. 🔋۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۲۳:۲۹



