-
افزایش قیمت اشتراک Premium+ ایکس با معرفی مدل هوش مصنوعی Grok 3
شرکت ایکس متعلق به ایلان ماسک قیمت اشتراک Premium+ را به حدود ۵۰ دلار در ماه افزایش داد. این افزایش همزمان با انتشار مدل هوش مصنوعی Grok 3 توسط شرکت xAI رخ داده است. برخی ویژگیهای Grok 3 تنها در طرح SuperGrok در دسترس خواهند بود و کاربران Premium+ به برخی امکانات محدود دسترسی خواهند داشت.
۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۷:۲۶ -
افزایش قیمت اشتراک Premium+ ایکس همزمان با عرضه مدل هوش مصنوعی Grok 3
شرکت ایکس متعلق به ایلان ماسک قیمت اشتراک Premium+ را به بیش از 50 دلار در ماه افزایش داده است. این دومین افزایش قیمت در چند ماه اخیر است که هزینه اشتراک را بیش از دو برابر میکند. همزمان شرکت هوش مصنوعی xAI مدل Grok 3 را منتشر کرده و برخی ویژگیهای آن را در طرح جداگانه SuperGrok ارائه میدهد.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۵:۲۴:۵۶ -
مایکروسافت قیمت ایکس باکس را دوباره افزایش داد!
مایکروسافت از ۳ اکتبر قیمت ایکسباکسها را دوباره بالا میبرد. 💵🎮
سری S از ۳۵۰ به ۴۰۰ دلار، سری X دیجیتال از ۵۵۰ به ۶۰۰ دلار، مدل دیسکخور به ۶۵۰ دلار و نسخه Galaxy Black با حافظه ۲ ترابایت به ۸۰۰ دلار رسیده است. 📈🕹️
این دومین افزایش امسال است. سونی هم پلیاستیشن ۵ دیجیتال را به ۵۰۰ و نسخه پرو را به ۷۵۰ دلار رسانده و نینتندو قیمت مدلهای اولیه سوییچ و لوازم جانبی Switch 2 را بالا برده است. 🔺🖥️۱۴۰۴/۷/۱ ۲۳:۵۶:۴۹ -
رونمایی Anthropic از اشتراک گران قیمت Claude Max
Anthropic نسخه جدید و گرانقیمتی از چتبات هوش مصنوعی خود، ، را با نام معرفی کرده که تا ۲۰۰ دلار در ماه هزینه دارد. این نسخه برای کاربران حرفهای طراحی شده و امکانات بیشتری نسبت به نسخه ۲۰ دلاری دارد؛ از جمله دسترسی سریعتر به مدلهای جدیدتر و محدودیتهای استفاده بسیار بالاتر.
۱۴۰۴/۱/۲۱ ۲۲:۲۶:۳۱ -
یوتیوب سرویس اشتراک پریمیوم لایت را با قیمت ماهانه 8 دلار راهاندازی کرد
یوتیوب سرویس جدید پریمیوم لایت را با هدف افزایش درآمد از اشتراکها و جذب مخاطبان جوان معرفی کرد. این سرویس امکان تماشای ویدیوها بدون تبلیغ با قیمت ماهانه 8 دلار را فراهم میکند و در کشورهایی مانند آمریکا، تایلند، آلمان و استرالیا در دسترس خواهد بود. برخلاف اشتراک کامل پریمیوم، این سرویس محدودیتهایی در دانلود و پخش موسیقی دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۲۰:۳۴:۱۷ -
یوتیوب در آستانه راهاندازی اشتراک «پریمیوم لایت» با قیمت پایینتر
یوتیوب قصد دارد نسخه جدید و کمهزینهتری از اشتراک پریمیوم خود را در کشورهای آمریکا، استرالیا، آلمان و تایلند راهاندازی کند. این سرویس جدید که «پریمیوم لایت» نام دارد، به کاربران امکان دسترسی به کتابخانه پادکستها و ویدیوهای آموزشی بدون تبلیغات را میدهد و برای مخاطبانی طراحی شده که علاقهمند به تماشای ویدیوهای غیر موسیقی هستند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۱۹:۱۶:۲۱ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴ -
همکاری اوکراین و SpceX برای متوقف کردن پهپادهای روسی
ایلان ماسک گفته اقدامهای SpaceX برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز روسیه از اینترنت ماهوارهای استارلینک احتمالاً اثر کرده و از کاربران خواسته اگر هنوز راهی برای سوءاستفاده هست اطلاع دهند. 🛰️
اوکراین برای ارتباطات میدانی و هدایت بعضی مأموریتهای پهپادی به دهها هزار اتصال استارلینک متکی است، اما اعلام کرده این هفته ترمینالهای استارلینک را روی پهپادهای بردبلندِ بهکاررفته در حملات روسیه شناسایی کرده است. 🚨
وزیر دفاع اوکراین گفته کییف در حال ساخت سامانهای است که فقط ترمینالهای مجاز در خاک اوکراین فعال شوند تا در آینده روسیه نتواند از آن استفاده کند؛ اسپیسایکس هم قبلاً گفته بود استارلینک را به روسیه نمیفروشد و هیچ همکاریای با دولت یا ارتش روسیه ندارد. 🛡️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۲۸:۳۶ -
افت بیسابقه بیتکوین به زیر ۸۰ هزار دلار
بیتکوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگتر کرده و نشان میدهد این بازار همچنان به فضای «ریسکگریزی» وابسته است. 📉
ریشه اصلی نگرانیها به سیاست پولی آمریکا برمیگردد: پس از معرفی کوینن وارش بهعنوان گزینه ریاست فدرالرزرو، معاملهگران از سختتر شدن شرایط نقدینگی و کوچکتر شدن ترازنامه فدرالرزرو میترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر داراییهای سفتهبازانه است. 🏦
در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیتکوین لیکویید شده و معاملات کمحجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیتکوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یکسوم افت کرده است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
بحران RAM؛ «AI PC»ها لپتاپها را در ۲۰۲۶ گرانتر میکنند؟
کمبود شدید حافظه RAM باعث افزایش قیمت لپتاپها و کامپیوترها شده و گزارشها میگویند تمرکز مایکروسافت بر «AI PC»ها این بحران را تشدید کرده است. از سال ۲۰۲۴، برای استفاده از قابلیتهای Copilot+ داشتن NPU قوی و حداقل ۱۶ گیگابایت رم الزامی شد؛ اما با جهش قیمت رم، همین استاندارد حالا هزینه خرید لپتاپهای جدید را بالا برده است. تحلیلگران هشدار میدهند برخی سازندگان برای کنترل قیمت، در مدلهای ارزان و میانرده به رم ۸ گیگابایتی برمیگردند؛ تصمیمی که اجرای برنامههای جدید، کارهای گرافیکی و بازیها را محدود میکند. همزمان شرکتهایی مثل Micron میگویند تقاضای بسیار بالای دیتاسنترهای هوش مصنوعی برای حافظههای قدرتمند، عامل اصلی کمبود بازار است و این وضعیت احتمالاً بعد از ۲۰۲۶ هم ادامه خواهد داشت. جمعبندی گزارش این است که اگر قیمت رم کاهش نیابد، یا لپتاپها در سالهای آینده گرانتر میشوند یا «AI PC»ها با رم کمتر و جذابیت پایینتر عرضه خواهند شد؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از قابلیتهای Copilot هنوز برای کاربران عادی قانعکننده نیستند. 💻
۱۴۰۴/۱۰/۷ ۰۳:۵۵:۴۱ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
قابلیت جدید مکان یابی X دردسرساز شد؛ شایعهسازی، افشاگری و تردید درباره حریم خصوص
قابلیت جدید X (توییتر سابق) به نام «About this account» برای نمایش محل تقریبی حسابها معرفی شد، اما آغاز آشفته آن باعث شد شایعهها و تصاویر جعلی درباره موقعیت برخی حسابها، حتی حسابهای دولتی آمریکا، منتشر شود. وزارت امنیت داخلی این ادعاها را تکذیب کرد و گفت این تصاویر دستکاری شدهاند. 🌍
پس از فعالسازی کامل، مشخص شد بسیاری از حسابهایی که خود را کاربران آمریکایی حامی ترامپ معرفی میکردند، درواقع از کشورهایی مانند شرق اروپا، نیجریه، هند و مکزیک فعالیت میکنند. این موضوع دوباره نگرانیها درباره عملیات نفوذ خارجی و همچنین نقض حریم خصوصی کاربران را افزایش داد. 🧭
منتقدان یادآوری میکنند وقتی خود ماسک اطلاعات حسابش را با موارد فانتزی مثل «تأیید از ۳۰۰۰ قبل از میلاد» تنظیم میکند و الگوریتمها و چت بات Grok را مطابق سلیقه سیاسیاش تغییر میدهد، نمیتوان به دادههای مکانیابی X اعتماد کامل داشت. ⚠️۱۴۰۴/۹/۸ ۰۹:۱۲:۱۶ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
بیتکوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد
قیمت بیتکوین جمعه برای نخستینبار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیتکوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
فشار فروش در داراییهای پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد میشد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاستگذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاستهای انبساطی مردد هستند. 💵
اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲ -
Apple TV سالانه یک میلیارد دلار ضرر میدهد!
اپل تیویپلاس برخلاف بیشتر رقبایش فعلاً قصد ندارد تبلیغات به سرویسش اضافه کند و همچنان فقط روی تولید محتوای اختصاصی تمرکز دارد. 🎬
ادی کیو، معاون ارشد اپل، گفته است: «ما برنامهای برای اشتراک ارزانتر با تبلیغ نداریم. اگر بتوانیم قیمت را منصفانه نگه داریم، بهتر است بیننده بدون وقفه فیلم ببیند.» این تصمیم در حالی گرفته شده که سرویسهایی مثل نتفلیکس، دیزنیپلاس و HBO مکس پلنهای ارزان با تبلیغ دارند. 📺
با وجود شعار «قیمتگذاری منطقی»، اپل در ماه اوت قیمت اشتراک را از ۹.۹۹ به ۱۲.۹۹ دلار افزایش داد. این یعنی از زمان شروع سرویس در سال ۲۰۱۹، هزینه اشتراک ۱۶۰ درصد بیشتر شده است. 💰
گزارشها میگویند اپل تیویپلاس سالانه بیش از یک میلیارد دلار ضرر میدهد، اما با سریالهایی مثل Severance و Pluribus موفقیت هنری زیادی داشته است. مدیران اپل تأکید کردند قصد خرید استودیوهای دیگر را ندارند و میخواهند سرویس را کاملاً با محتوای خودشان بسازند. ⭐️۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۲۹ -
تراشه آیفون در نقش قلب مکبوک بعدی
گزارشها حاکی است اپل در حال ساخت مکبوک کوچکی است که با وجود قیمت پایینتر از مکبوک ایر، از مدل مجهز به تراشه M1 هم سریعتر خواهد بود. 💻
به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، این لپتاپ از تراشه A18 Pro آیفون ۱۶ پرو استفاده میکند و احتمالاً نمایشگر LCD حدود ۱۲.۹ اینچی دارد. 🔧
اپل ممکن است برای این مدل حداقل ۱۲ گیگابایت رم در نظر بگیرد تا اجرای هوش مصنوعی روانتر انجام شود. 🤖
اگر قیمت نهایی زیر ۸۰۰ دلار باشد، این محصول میتواند پرفروشترین مکبوک سال آینده اپل لقب بگیرد. 💰۱۴۰۴/۸/۱۷ ۰۲:۰۵:۳۸ -
سقوط بیتکوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار
قیمت بیتکوین سهشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۹٬۹۶۶ دلار رسید؛ افتی شدید از رکورد ۱۲۶ هزار دلاری آن در ۶ اکتبر. سپس دوباره به بالای ۱۰۰ هزار دلار بازگشت، اما در مجموع طی روز ۷٪ و در هفته ۱۳٪ کاهش یافت. 📉
کارشناسان این ریزش را مشابه افت اخیر سهام فناوری میدانند. سهام پالانتیر با وجود گزارش درآمد رکوردی، ۸٪ و انویدیا بیش از ۳٪ کاهش داشته است. مایکل بری، سرمایهگذار مشهور بحران ۲۰۰۸، نیز روی سقوط سهام این دو شرکت شرط بسته و نگرانی از ترکیدن حباب هوش مصنوعی را تشدید کرده است. 💻
همزمان، فدرال رزرو درباره کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده مردد است، زیرا دادههای اقتصادی و اشتغال شفاف نیستند. رئیس فدرال رزرو این وضعیت را «مه دادهای» نامید و گفت همانطور که در مه باید آهسته رانندگی کرد، در تصمیمگیری اقتصادی هم باید با احتیاط پیش رفت. 🌫️
در کنار بیتکوین، سایر رمزارزها نیز سقوط کردند؛ اتریوم ۹٪، ریپل ۶٪، بایننسکوین بیش از ۶٪، سولانا ۷٪، دوجکوین ۵٪ و ترون حدود ۱٪ کاهش یافتند. 🔻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۱۷:۵۲:۴۶ -
انتقال به OLED: آیندهای گرانتر برای محصولات اپل
گزارشها نشان میدهد اپل قصد دارد بهزودی تمام محصولاتش را به نمایشگرهای گرانتر و باکیفیتتر OLED مجهز کند؛ تغییری که باعث افزایش قیمت آیپد، مکبوک و حتی آیفونها میشود. 💰
نخستین محصول با این فناوری، آیپد مینی ۸.۳ اینچی خواهد بود که احتمالاً حدود ۱۰۰ دلار گرانتر عرضه میشود. مدلهای «پرو» زودتر از دیگر محصولات به OLED مجهز میشوند و نسخههای «ایر» احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به این فناوری میرسند. 💻
نمایشگر OLED رنگهای عمیقتر و مصرف انرژی کمتر دارد، اما تولید آن پرهزینه است؛ برای نمونه قیمت آیپد پرو از ۸۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ به هزار دلار در نسخه جدید رسیده است. 🔋۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۲۳:۲۹ -
Xbox Ally X گیمینگ با پردازنده Ryzen Z2 عرضه شد
مایکروسافت در همکاری با ایسوس از دستگاه جدید ROG Xbox Ally X رونمایی کرده که ترکیبی از کنسول و لپتاپ گیمینگ است و حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. 🎮💻
این دستگاه برای گیمرهای حرفهای طراحی شده و از پردازنده قدرتمند AMD Ryzen Z2 Extreme، نمایشگر ۷ اینچی Full HD با نرخ ۱۲۰ هرتز و نسخه ویژهای از ویندوز ۱۱ استفاده میکند. ⚙️🖥️ مدل ارزانتر آن با قیمت حدود ۶۰۰ دلار برای کاربران عادی عرضه میشود. 💰
با وجود ظاهر جذاب، برخی کاربران از مشکلات نرمافزاری، مصرف بالای باتری و اجرای محدود بازیهای انحصاری Xbox انتقاد کردهاند، چون این دستگاه در واقع یک پیسی قابلحمل است نه کنسول مستقل. ⚠️
رئیس ایکسباکس، سارا باند، تأیید کرده که شرکت در حال ساخت نسل بعدی کنسول Xbox است اما تا ۲۰۲۷ منتشر نخواهد شد. 🚀 او میگوید Xbox Ally فرصتی برای نوآوری و انتخاب بیشتر کاربران پیش از عرضه نسل بعدی است. 🎯۱۴۰۴/۸/۱ ۰۳:۳۴:۲۶ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
از رکورد ۱۲۶ هزار تا ریزش تاریخی؛ هفته سیاه بیتکوین!
بازار رمزارزها پس از بزرگترین موج لیکوئید در تاریخ خود، هنوز در شوک است و سرمایهگذاران بهدنبال پوشش ریسک سقوط بیشتر بیتکوین و اتریوم هستند. 📉 روز جمعه بیش از ۱۹ میلیارد دلار از موقعیتهای اهرمی پاک شد؛ فروشهای هیجانی و نقدینگی پایین باعث نوسانات شدید بازار شد. 💥 این سقوط پس از اعلام دونالد ترامپ درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات چین و احتمال محدودیتهای صادرات نرمافزار رخ داد. 🇺🇸📊 این اتفاق ۹ برابر بزرگتر از سقوط فوریه ۲۰۲۵ و ۱۹ برابر سقوط مارس ۲۰۲۰ بود. ⚠️ بیتکوین از اوج ۱۲۲٬۵۰۰ دلاری تا ۱۰۴٬۷۰۰ دلار سقوط کرد و سپس در محدوده ۱۱۵٬۷۰۰ دلار تثبیت شد.💰 پس از آن، ترامپ لحنی ملایمتر نسبت به چین گرفت که به تدریج به بهبود وضعیت بازار کمک کرد.
تحلیلگران می گویند جریان سرمایه در بیتکوین همچنان پایدار مانده و شاید به همین دلیل در مقایسه با سهام عملکرد بهتری داشته است. 🟠 کارشناسان میگویند این سقوط اهرمهای بیشازحد را از بازار حذف کرده، اما عبور از مقاومتهای کلیدی برای ثبت رکورد جدید همچنان دشوار خواهد بود. 🚀۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۷ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
پلیاستیشن ۵ جدید با حافظه کمتر و قیمت بالاتر معرفی شد!
سونی نسخه جدید پلیاستیشن ۵ دیجیتال را با حافظه کمتر و قیمت بالاتر عرضه کرد. 🎮 این مدل ۵۰۰ دلاری تنها ۸۲۵ گیگابایت حافظه دارد که حدود ۶۶۷ گیگابایت آن قابل استفاده است. 💾 در حالیکه مدل دارای دیسک با ۱ ترابایت حافظه ۵۵۰ دلار و مدل Pro با ۲ ترابایت، ۷۵۰ دلار قیمت دارند. 💰 کارشناسان میگویند این کاهش حافظه و افزایش قیمت برخلاف روند معمول پیشرفت و ارزانتر شدن سختافزارهاست. 📉
نسخه جدید با کد مدل CFI-2116 اندکی سبکتر از مدل قبلی است و طراحی ماتتری دارد، اما از نظر توان و عملکرد تفاوتی با مدلهای پیشین ندارد.
کاربران نیز ناچار به خرید SSD جداگانه خواهند شد. 🔧 همزمان مایکروسافت هم قیمت کنسولها و اشتراک Game Pass را افزایش داده است. 🕹️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۸:۲۶:۰۲ -
بیتکوین به رکورد تاریخی جدید رسید
بیتکوین، بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار، روز یکشنبه به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و با رشد حدود ۲.۶۸ درصدی، در سطح ۱۲۵ هزار و ۲۴۵ دلار معامله شد. اکنون این رمز ارز در محدوده ۱۲۴,۱۰۰ در نوسان می باشد. 📈💰
۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۴:۰۷:۱۳



