• نصب آنتن‌های استارلینک در چهار سفارتخانه ایتالیا برای آزمایش

    دولت ایتالیا آنتن‌های Starlink را در چهار سفارتخانه خود در کشورهای بورکینافاسو، بنگلادش، لبنان و ایران نصب کرده است. این اقدام برای آزمایش عملکرد سیستم ارتباطی است و هنوز قرارداد امنیت ملی با شرکت Starlink متعلق به ایلان ماسک منعقد نشده است. مقامات تأکید کرده‌اند که این آنتن‌ها برای مبادله اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده نخواهند شد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۱۷:۰۶:۱۲
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • واتساپ در برابر روسیه: ایستادگی برای حق ارتباط امن

    واتس‌اپ اعلام کرد روسیه در تلاش است خدمات این پیام‌رسان را مسدود کند، زیرا این پلتفرم با رمزگذاری سرتاسری، از حق ارتباط امن کاربران دفاع می‌کند. شرکت متا می‌گوید بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر روسی هدف این اقدام قرار گرفته‌اند و واتس‌اپ همچنان برای دسترسی همگان به ارتباطات رمزگذاری‌شده، از جمله در روسیه، تلاش خواهد کرد. 🔒📱

    ۱۴۰۴/۵/۲۴ ۱۱:۳۲:۵۰
  • RCS، نسخه پیشرفته SMS، حالا استاندارد جدید ارتباطی است

    📱 گوگل اعلام کرد که پروتکل پیام‌رسانی پیشرفته RCS حالا روزانه بیش از ۱ میلیارد پیام را فقط در آمریکا مدیریت می‌کند.💬
    RCS نسخه ارتقاءیافته SMS است و امکاناتی مثل ارسال عکس و ویدیوی باکیفیت، نشانگر تایپ، رسید خوانده‌شدن پیام، و چت گروهی پیشرفته را فراهم می‌کند. 📸🗨️👥
    پس از سال‌ها فشار گوگل، اپل در iOS 18 بالاخره RCS را در برنامه Messages اضافه کرد. اما همچنان پیام‌ها در قالب حباب سبز نمایش داده می‌شوند تا تفاوت با کاربران iMessage حفظ شود! 🍏🟢
    گوگل جزئیات بیشتری درباره کاربران یا اپراتورها منتشر نکرد، اما این آمار نشان می‌دهد تجربه پیام‌رسانی بین اندروید و آیفون در حال بهتر شدن است. ✅🤝

    ۱۴۰۴/۳/۶ ۱۳:۲۰:۵۲
  • اپل، پل ارتباطی معلولان با فناوری

    🔹 اپل اعلام کرده که امسال مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را برای دسترسی بهتر کاربران مخصوصا معلولین به دستگاه‌هایش معرفی می‌کند.📱 این ویژگی‌ها شامل نمایش بریل (Braille Access) و بزرگنمایی بهبود‌یافته در هدست Vision Pro است. 👓🔍
    🔹 با Vision Pro، کاربران نابینا یا کم‌بینا می‌توانند با استفاده از دوربین این هدست، همه چیز را بزرگنمایی کنند و حتی از برنامه‌های کمک بصری مانند Be My Eyes برای دریافت کمک مستقیم ویدیویی بهره ببرند. 🆘📹
    🔹 همچنین، دستگاه‌های اپل مثل آیفون، آیپد و مک می‌توانند به یادداشت‌بردار بریل تبدیل شوند، و کاربران می‌توانند با دستگاه‌های بریل متصل، مستقیماً تایپ کنند. 📝♿

    ۱۴۰۴/۲/۲۵ ۰۰:۳۸:۳۷
  • دومین جنگنده F/A-18 سوپرهورنت در دریا گم شد

    در تازه‌ترین نمونه از چالش‌های فناوری در حوزه نظامی، نیروی دریایی آمریکا دومین جنگنده پیشرفته F/A-18 Super Hornet خود را در دریا از دست داد. 🚁🌊 این جنگنده با تکنولوژی‌های پیشرفته ناوبری و تسلیحات، هنگام فرود بر ناو هواپیمابر USS Harry S. Truman به دریای سرخ سقوط کرد.
    💡 این حوادث تنها نقص فنی نیستند، بلکه نشان‌دهنده‌ی چالش‌های پیچیده فناوری در سیستم‌های نظامی مدرن هستند. ❗ در این حادثه، سیستم توقف خودکار (Arrestment System) که باید هواپیما را به‌طور ایمن متوقف کند، به درستی عمل نکرد. ⚡🎯
    🔍 اما این تنها مشکل فناوری در نیروی دریایی آمریکا نیست. همین ناو، چندی پیش نیز یک جنگنده دیگر را به دلیل نقص در سیستم‌های ارتباطی و هماهنگی بر اثر آتش حوثی های یمن سرنگون کرد. 📶❌
    📉 هر F/A-18 Super Hornet با قیمتی بالغ بر ۶۷.۴ میلیون دلار همراه با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها طراحی شده، اما این فناوری‌ها نیز همیشه بی‌نقص نیستند.
    این حوادث نشان می‌دهد که حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های نظامی جهان نیز از مشکلات فناوری مصون نیستند. 🚀

    ۱۴۰۴/۲/۱۹ ۱۹:۵۷:۳۰
  • ضربه سنگین دادگاه لندن به اپل: ۵۰۲ میلیون دلار جریمه برای پتنت‌های ۴G

    ⚖️📱در ادامه یک دعوای حقوقی چندساله، دادگاه تجدیدنظر لندن اپل را به پرداخت ۵۰۲ میلیون دلار به Optis محکوم کرد. موضوع بر سر استفاده از فناوری‌های مربوط به ۴G در محصولات اپل بدون پرداخت حق پتنت (حق مالکیت اختراع) است. در این پرونده، شرکت Optis ادعا کرده که اپل بدون پرداخت عادلانه حق استفاده، از پتنت‌های مربوط به 4G آن استفاده کرده است. این رقم مربوط به استفاده اپل از این فناوری بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۷ است. 🕰️
    در حالی که اپل می‌گوید این شرکت فقط از طریق خرید پتنت‌ها به دنبال سود است، دادگاه ارزش واقعی این پتنت‌ها را تأیید کرد. اپل از حکم ناراضی است و دوباره اعتراض خواهد کرد. 🚫📑

    ۱۴۰۴/۲/۱۳ ۰۳:۲۴:۵۹
  • سامانه اطلاع‌رسانی هوانوردی آمریکا به دنبال بهبود زیرساخت‌های ارتباطی

    سازمان هوانوردی فدرال آمریکا FAA قصد دارد سامانه اطلاع‌رسانی به خلبانان (NOTAM) را تا سپتامبر نوسازی کند. این سامانه اطلاعات مهمی درباره وضعیت باندها، محدودیت‌های پروازی و خطرات احتمالی به خلبانان می‌دهد. این سیستم بارها دچار اختلال شده و امنیت پروازها را تهدید کرده است. شرکت CGI Federal مسئول اجرای پروژه است و نسخه جدید اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای و در فضای ابری ارائه می‌دهد. هزینه نوسازی صدها میلیون دلار برآورد شده. در ژانویه ۲۰۲۳، نقص این سیستم باعث اختلال در بیش از ۱۱ هزار پرواز شد.

    ۱۴۰۴/۲/۳ ۰۳:۳۵:۵۶
  • LiveKit استارتاپی که زیرساخت ارتباطات صوتی و تصویری را متحول می‌کند

    لایو کیت (LiveKit) پلتفرمی متن‌باز برای انتقال زنده صدا و تصویر بدون قطعی است که در محصولاتی مانند صدای ChatGPT و ۲۵٪ تماس‌های ۹۱۱ آمریکا استفاده می‌شود.
    این استارتاپ که از سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را آغاز کرده، حالا بیش از ۵۰۰ مشتری و ۱۰۰ هزار توسعه‌دهنده دارد و شرکت‌هایی مثل اسپاتیفای، مایکروسافت و متا از آن استفاده می‌کنند.
    این پلتفرم با جذب ۴۵ میلیون دلار سرمایه جدید، قصد دارد زیرساخت ابری مخصوص ارتباطات مبتنی بر هوش مصنوعی بسازد و خدمات خود را توسعه دهد.

    ۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۱:۵۲:۲۷
  • گوگل از پروتکل ارتباطی مدل هوش مصنوعی Anthropic پشتیبانی می‌کند

    گوگل اعلام کرد که مانند OpenAI، از استاندارد جدید شرکت Anthropic با نام “پروتکل MCP” برای اتصال مدل‌های هوش مصنوعی به منابع داده پشتیبانی خواهد کرد. این پروتکل که حالا به یک استاندارد در حال گسترش تبدیل شده، امکان ارتباط دوطرفه بین داده‌ها و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها را فراهم می‌کند.
    این پروتکل به مدل‌ها اجازه می‌دهد تا از ابزارها، نرم‌افزارها و منابع محتوایی مختلف اطلاعات دریافت کرده و وظایف خود را انجام دهند. گوگل قرار است این پروتکل را به مدل‌های Gemini و ابزار توسعه خود اضافه کند، اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۴ ۲۱:۰۳:۵۵
  • مجوز افزایش ماهواره‌های استارلینک در برزیل

    سازمان مقررات ارتباطات برزیل (Anatel) به استارلینک با مالکیت ایلان ماسک ، مجوز اضافه کردن ۷,۵۰۰ ماهواره جدید را در مدار این کشور صادر کرد. پیش از این، این شرکت مجوز فعالیت ۴,۴۰۸ ماهواره را داشت و با این مجوز جدید، تعداد ماهواره‌های مجاز به فعالیت افزایش یافت.

    ۱۴۰۴/۱/۲۰ ۲۲:۳۲:۴۷
  • ایرباس و آمازون؛ همکاری برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به خطوط هوایی

    ایرباس با شرکت آمازون توافقنامه مقدماتی برای ارائه اتصال اینترنتی به شرکت‌های هواپیمایی از طریق شبکه ماهواره‌ای Kuiper امضا کرد. این همکاری در راستای توسعه برنامه اتصال پهنای باند پیشرفته ایرباس در نمایشگاه تجهیزات داخلی هواپیما در هامبورگ اعلام شد.

    ۱۴۰۴/۱/۲۰ ۱۴:۴۶:۵۸
  • استارلینک در آستانه راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای در ویتنام

    شرکت SpaceX به رهبری ایلان ماسک در حال راه‌اندازی ایستگاه‌های زمینی استارلینک در ویتنام است که می‌تواند به نظارت بر اینترنت در این کشور کمک کند. دولت ویتنام به استارلینک اجازه داده است حداکثر ۶۰۰ هزار کاربر داشته باشد، اما آینده این طرح به تعرفه‌های تجاری آمریکا بستگی دارد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۳ ۱۶:۱۸:۵۲
  • OpenAI از پروتکل ارتباطی Anthropic پشتیبانی می‌کند

    شرکت OpenAI با همکاری شرکت رقیبش Anthropic، پروتکل زمینه مدل (MCP) را در محصولات خود از جمله اپلیکیشن دسکتاپ ChatGPT اجرا می‌کند. این پروتکل متن‌باز به مدل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند تا از منابع داده مختلف مانند ابزارهای کسب و کار و نرم‌افزارها اطلاعات دریافت کرده و پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه دهند.

    ۱۴۰۴/۱/۷ ۲۳:۱۷:۵۸
  • رقابت استارتاپ های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات ارتباطی امن به دولت ایتالیا

    حزب لیگ ایتالیا خواستار انتخاب Starlink ایلان ماسک به جای اپراتور فرانسوی Eutelsat برای ارتباطات ماهواره‌ای امن شده است. دولت ایتالیا به دنبال تضمین ارتباطات رمزنگاری شده برای مقامات دولتی در مناطق پرخطر است. Starlink با داشتن بیش از ۶۷۰۰ ماهواره فعال، برتری تکنولوژیکی بیشتری نسبت به رقیب فرانسوی خود دارد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۳۲:۱۴
  • بررسی احتمال جایگزینی سیستم موقعیت‌یابی جهانی GPS

    کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در پی نگرانی‌های امنیت ملی، قصد دارد ماه آینده برای بررسی جایگزین‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی GPS رأی‌گیری کند. مقامات معتقدند اتکای بیش از حد به یک سیستم واحد، کشور را در معرض آسیب قرار می‌دهد و توسعه فناوری‌های مکمل ضروری است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۲۳:۳۴:۱۷
  • هشدار ماسک درباره سیستم ارتباطی کنترل ترافیک هوایی ورایزون

    ایلان ماسک با انتقاد از سیستم ارتباطی ورایزون، از احتمال شکست فاجعه‌بار این سیستم در کنترل ترافیک هوایی ظرف چند ماه آینده خبر داد. سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در حال بررسی جایگزینی سیستم استارلینک ماسک برای تأمین ارتباطات مطمئن در مناطق دور دست است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۹ ۲۰:۲۰:۱۱
  • همکاری اسپیس‌ایکس با سازمان هوانوردی فدرال برای بهبود ارتباطات مخابراتی

    سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در حال آزمایش شبکه ماهواره‌ای استارلینک اسپیس‌ایکس برای بهبود ارتباطات مخابراتی در مناطق دورافتاده است. این همکاری شامل استقرار حدود ۴۰۰۰ ترمینال استارلینک در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهد بود و هدف اصلی افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات آب و هوایی در مناطقی مانند آلاسکا است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۸ ۰۲:۰۵:۲۹
  • آزمایش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سیستم هوانوردی آمریکا

    سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در حال آزمایش پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سیستم حمل و نقل هوایی است. ایلان ماسک مدعی شده سیستم وریزون کارایی لازم را ندارد و امنیت مسافران را به خطر می‌اندازد. این آزمایش‌ها در ایالت آلاسکا و با هدف بهبود اطلاعات آب و هوایی برای جامعه هوانوردی انجام می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۱۹:۲۸:۴۸
  • کاهش درآمد زوم با افت تقاضای ویدیوکنفرانس پس از همه‌گیری کرونا

    زوم، پلتفرم ویدیوکنفرانس که در دوران همه‌گیری کرونا رشد چشمگیری داشت، پیش‌بینی درآمد سالانه خود را کمتر از انتظارات وال استریت اعلام کرد. این شرکت با کاهش تدریجی مدل‌های کاری هیبریدی و رقابت شدید با نرم‌افزار Teams مایکروسافت مواجه است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۰:۵۳:۴۹
  • ایتالیا به دنبال توسعه ماهواره‌های مدار پایین ملی برای ارتباطات دولتی

    دولت ایتالیا در حال برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم ماهواره‌ای مستقل در مدار پایین است. وزیر صنعت این کشور اعلام کرد که قصد دارد با مشارکت بازیگران ملی، زیرساخت ارتباطی رقابتی مستقل از سیستم‌های ایلان ماسک ایجاد کند. این تصمیم پس از بحث‌های سیاسی درباره استفاده از استارلینک برای ارتباطات رمزنگاری شده دولتی اتخاذ شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۲۱:۱۱:۳۷
  • متا پروژه زیردریایی واترورث را با طول ۵۰ هزار کیلومتر راه‌اندازی می‌کند

    شرکت متا پروژه زیردریایی واترورث را با هدف تقویت زیرساخت‌های ارتباطی جهانی اعلام کرد. این پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار، شبکه‌ای ۵۰ هزار کیلومتری را در پنج قاره ایجاد می‌کند. متا با این اقدام قصد دارد کنترل بیشتری بر خدمات خود داشته باشد و زیرساخت‌های لازم برای نوآوری هوش مصنوعی را فراهم کند.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۲۲:۱۷:۱۸
  • اپل قیمت آیفون را بالا می‌برد یا سودش را قربانی می‌کند؟

    کمبود جهانی تراشه‌های حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا می‌برد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش می‌دهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه به‌زودی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
    تحلیلگران می‌گویند اپل به‌دلیل روابط قوی با تأمین‌کنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحت‌تر از برندهای کوچک‌تر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساخت‌های هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشه‌ها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمت‌ها بالا برود. 🧠
    طبق داده‌های IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، به‌ویژه در چین، به‌دلیل کمبود حافظه تولید را کاهش داده‌اند؛ تصمیم اپل و سامسونگ می‌تواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!

    اتحادیه اروپا تیک‌تاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایت‌دنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
    مقام‌های اروپایی می‌گویند قابلیت‌هایی مانند اسکرول بی‌پایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق می‌دهد. به‌گفته آن‌ها، تیک‌تاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگی‌ها بر سلامت روان، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخص‌هایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
    اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیک‌تاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیک‌تاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷
  • تنش‌های ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد

    در نشست بین‌المللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیه‌ای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
    این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح می‌کند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایش‌های دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزام‌آور نیست، برخی کشورها به‌دلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
    وزیر دفاع هلند گفت دولت‌ها در یک «دوراهی» قرار گرفته‌اند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کره‌جنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹
  • رقابت نفس‌گیر غول‌های فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی

    رقابت غول‌های فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحله‌ای بی‌سابقه شده است. منطق آن‌ها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی قوی‌تری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
    آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیش‌بینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم ده‌ها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشته‌اند. 💰
    با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکت‌ها افت کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران از این هزینه‌های سنگین نگران‌اند. اما مدیران فناوری معتقدند در آینده‌ای که «قدرت پردازش» کمیاب می‌شود، تنها شرکت‌هایی دوام می‌آورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵
  • هم‌زمانی قدرت تکنولوژی و ضعف رسانه؛ اتفاقی یا روندی تازه!

    جهان امروز به‌شدت فناوری‌محور شده و از گوشی و مدرسه تا کارخانه و تجارت آنلاین به نرم‌افزار و هوش مصنوعی وابسته است. این روند، ثروت و نفوذ سیاسی عظیمی برای مدیران فناوری ایجاد کرده؛ به‌طوری‌که ۷ نفر از ۱۰ فرد ثروتمند جهان مستقیماً از صنعت فناوری به این جایگاه رسیده‌اند، از جمله ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و جف بزوس. 💻
    در همین شرایط، روزنامه واشنگتن‌پست که مالک آن جف بزوس است، بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. بخش‌های فناوری، علم، سلامت، کسب‌وکار، رسانه، ورزش، فرهنگ و گزارش‌های خارجی از جمله خاورمیانه و اوکراین به‌شدت کوچک یا تعطیل شده‌اند و پوشش موضوعاتی مانند آمازون و هوش مصنوعی تضعیف شده است. 📰
    مدیریت روزنامه این اقدام را تلاشی برای بازسازی و سوددهی می‌داند، اما واشنگتن‌پست با افت شدید مشترکان، کاهش ترافیک و زیان حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال قبل روبه‌رو بوده است. منتقدان می‌گویند هم‌زمانی قدرت‌گیری غول‌های فناوری و تضعیف رسانه‌هایی که آن‌ها را پوشش می‌دهند، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۸:۴۵
  • ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!

    دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
    ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفه‌ای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم به‌اندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شده‌اند. 🌍
    کارشناسان می‌گویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سال‌های آینده به خودروهای برقی و توربین‌های بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷
  • آیا سرمایه‌گذاران چینی وارد SpaceX شده‌اند؟ پنتاگون بررسی می‌کند

    دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته‌اند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارش‌هایی است که می‌گویند برخی سرمایه‌گذاران مرتبط با چین به‌صورت پنهانی و از مسیر شرکت‌های واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شده‌اند؛ موضوعی که به‌گفته سناتورها می‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
    SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساخت‌های امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهواره‌های نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی می‌تواند دسترسی به اطلاعات و فناوری‌های حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
    در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» می‌شود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
نمایش بیشتر