• فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • ربات‌های Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی

    استارتاپ Icarus Robotics می‌خواهد کارهای وقت‌گیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابه‌جایی محموله‌ها، را به ربات‌ها بسپارد؛ محموله‌هایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه می‌رسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را می‌گیرد. 🚀📦
    این شرکت با سرمایه‌گذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره می‌تواند کیسه‌های بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
    Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهش‌های علمی داشته باشند. ✅🌌

    ۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰
  • نخستین مأموریت سودده Axiom؛ فضا دیگر فقط برای دولت‌ها نیست!

    شرکت Axiom Space روز سه‌شنبه ۱۰ ژوئن مأموریت Ax-4 را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اجرا می‌کند؛ مأموریتی که نقطه عطفی در پروازهای فضایی تجاری محسوب می‌شود. 🚀
    در این سفر، سه فضانورد از هند، لهستان و مجارستان حضور دارند و تمام عملیات توسط Axiom و SpaceX انجام می‌شود. این نخستین مأموریت سودآور شرکت است، زیرا با قراردادهای دولتی، کاهش هزینه‌ها و مدل تجاری پایدار توانسته درآمدی فراتر از هزینه‌ها ایجاد کند. 💰
    هدف نهایی Axiom، ساخت ایستگاه فضایی تجاری مستقل است و این مأموریت‌ها نه‌تنها درآمدزا هستند، بلکه تقاضای جهانی برای فضا را نیز اثبات می‌کنند. 🛰️
    مدیرعامل شرکت، با سابقه در Google Cloud، معتقد است که آینده فضا در دست نوآوران و شرکت‌های فناوری است، نه صرفاً دولت‌ها. Ax-4 گامی‌ست به‌سوی حضور پایدار فناوری و اقتصاد در مدار زمین. 💡

    ۱۴۰۴/۳/۲۰ ۰۰:۵۸:۵۶
  • بازگشت فضانوردان با کپسول SpaceX پس از ماموریت طولانی

    سونیتا ویلیامز و بری ویلمور پس از یک ماموریت ۹ ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، با کپسول دراگون SpaceX به زمین بازگشتند. آنها که قرار بود با استارلاینر بوئینگ به فضا سفر کنند، به دلیل مشکلات فنی مجبور شدند با کپسول SpaceX به زمین برگردند. این ماموریت که با چالش‌های فراوان همراه بود، در نهایت با فرود در خلیج مکزیک به پایان رسید.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۹ ۰۵:۰۱:۵۵