-
سقوط راکت SpaceX در لهستان؛ قطعات فالکون ۹ بر زمین افتاد
راکت فالکون ۹ اسپیسایکس در ساعت ۴:۴۶ صبح چهارشنبه با ورود غیرکنترل شده به جو زمین، قطعاتی از جمله یک مخزن پنج متری را در لهستان بر جای گذاشت. این حادثه در کشورهای اروپایی مانند دانمارک، سوئد و انگلستان نیز مشاهده شد و خوشبختانه تاکنون گزارشی از مصدومیت منتشر نشده است. SpaceX شرکتی پیشرو در تولید راکتهای قابل بازگشت است که در زمینه ماهوارهبرداری فعالیت دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۲ ۱۷:۵۸:۱۷ -
شکست پرتاب نخستین راکت مداری اروپا در نروژ
راکت Spectrum متعلق به استارتاپ Isar Aerospace آلمان در نخستین پرتاب مداری از پایگاه فضایی نروژ، 40 ثانیه پس از برخاست سقوط کرد و منفجر شد. این پرتاب که با هدف راهاندازی پرتاب ماهواره از اروپا انجام شد، با وجود شکست، دادههای ارزشمندی برای تیم فنی در بر داشت. این اقدام بخشی از تلاش کشورهای اروپایی برای دستیابی به استقلال فضایی و رقابت با شرکتهای فضایی مانند SpaceX است.
۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۳:۲۴:۲۴ -
انفجار استارشیپ اسپیسایکس؛ علل فنی و آمادگی برای پرتاب بعدی
اسپیسایکس علت انفجار استارشیپ در آزمایش ماه گذشته را نشت سوخت ناشی از ارتعاشات بیش از حد اعلام کرد. شرکت تغییراتی در سیستم پیشرانش انجام داده و آماده پرتاب هشتمین آزمایش است. این در حالی است که هنوز سازمان هوانوردی آمریکا تحقیقات درباره این حادثه را به پایان نرسانده است.
۱۴۰۳/۱۲/۶ ۲۳:۱۰:۴۶ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
Sora بهروزرسانی می شود؛ امکانات اجتماعی، ویرایش ویدیو و کاراکترهای هوشمند در راهاند
OpenAI از مجموعهای از بهروزرسانیهای جدید برای اپلیکیشن ساخت ویدیو با هوش مصنوعی خود، Sora، خبر داده است. 🎬🤖 این اپلیکیشن که از زمان انتشار در صدر اپاستور آمریکا و کانادا قرار دارد، بهزودی ابزارهای ویرایش ویدیو، امکانات اجتماعی جدید و قابلیت ساخت کاراکترهای هوشمند را دریافت میکند. 💬✨
بهگفته مدیر بخش Sora، کاربران میتوانند نسخه دیجیتالی از خود، حیوانات خانگی یا حتی وسایل مورد علاقهشان بسازند تا در ویدیوها از آن استفاده کنند. 🐶🎥
این ویژگی که «Cameo» نام دارد، نسخهای هوشمند از افراد یا اشیاء میسازد که در ویدیوهای دیگران هم قابل استفاده است. 🌟 رابط کاربری Sora نیز بهروزرسانی میشود تا محبوبترین کاراکترها و ویدیوها بهصورت زنده نمایش داده شوند. 🔄
نسخه اندروید این اپلیکیشن نیز بهزودی منتشر میشود و شامل کانالهای اختصاصی برای دانشگاهها، شرکتها و گروههای مختلف خواهد بود. 📱💬 Sora تاکنون بیش از ۲ میلیون بار دانلود شده، در حالی که فقط بهصورت دعوتنامهای و در دو کشور در دسترس است. 🚀۱۴۰۴/۸/۶ ۰۰:۳۴:۵۵ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
شراکت انویدیا و اینتل؛ مهمترین همکاری صنعت تراشه در دهه اخیر
انویدیا با پرداخت ۵ میلیارد دلار حدود ۴٪ از سهام اینتل را خرید و همکاری بزرگی با این شرکت آغاز کرد. بر اساس این توافق، قرار است محصولات مشترکی تولید شود که پردازندههای اینتل را به تراشههای هوش مصنوعی و گرافیکی انویدیا با فناوری پرسرعت NVLink متصل کند. این همکاری میتواند موقعیت اینتل را در رقابت با AMD تقویت کند. 💻🤝
این محصولات هنوز در ابتدای راه هستند، اما احتمالاً از سال ۲۰۲۷ روی خطوط تولید جدید اینتل ساخته میشوند و به ادامه سرمایهگذاری این شرکت در ساخت تراشههای پیشرفته کمک میکنند. 🔧📈
برای انویدیا هم این توافق اهمیت زیادی دارد چون به مشتریان بزرگ دولتی و تجاری که سالها از محصولات اینتل استفاده کردهاند دسترسی بیشتری پیدا میکند. در این میان، AMD بازنده اصلی بهحساب میآید چون دو رقیب قدرتمندش حالا با هم متحد شدهاند. 🏢⚡۱۴۰۴/۶/۲۹ ۲۳:۱۲:۳۴ -
تحولی در صنعت حمل و نقل با هابهای شارژ برقی
کامیونهای برقی در حال افزایش هستند، اما بزرگترین مشکل آنها نبود زیرساخت کافی برای شارژ است. ⚡️ به دلیل محدودیت شبکه برق، بسیاری از شرکتها نمیتوانند ایستگاههای شارژ بسازند. ✅
استارتاپ EV Realty برای حل این مشکل فضاهای آزاد شبکه برق را پیدا کرده و آنها را به هاب شارژ تبدیل میکند. این شرکت هماکنون پنج هاب در کالیفرنیا دارد و بهتازگی ۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده تا هابهای بیشتری بسازد. یکی از آنها در سنبرناردینو است که با ۷۶ جایگاه شارژ سریع میتواند روزانه بیش از ۲۰۰ کامیون سنگین را شارژ کند. 🚚
مدل کاری EV Realty شبیه مراکز داده است، اما به برق بسیار کمتری نیاز دارد. مدیرعامل شرکت میگوید ناوگانهایی که به کامیونهای برقی روی آوردهاند، پس از تجربه اولیه تمایل بیشتری برای گسترش استفاده از آنها دارند. 📈۱۴۰۴/۶/۲۹ ۱۶:۴۴:۰۸ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
آیا متا با گوگل و OpenAI همکاری میکند؟
گزارشها حاکی است شرکت متا در حال بررسی همکاری با رقبای خود، از جمله گوگل و OpenAI، برای تقویت قابلیتهای هوش مصنوعی در اپلیکیشنهایش است. طبق گفته منابع آگاه، تیم تازهتأسیس Meta Superintelligence Labs حتی احتمال استفاده از مدل Gemini گوگل را برای بهبود پاسخهای متنی و گفتگوهای چتبات Meta AI بررسی کرده است. 🤝🤖
این خبر در حالی منتشر میشود که رقابت میان غولهای فناوری برای ارائه پیشرفتهترین ابزارهای هوش مصنوعی شدت گرفته و متا تلاش دارد با ترکیب تواناییهای خود و همکاری با دیگران، جایگاه قدرتمندتری در این بازار به دست آورد. ✅🌐۱۴۰۴/۶/۱۰ ۰۲:۵۳:۰۹ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
قابلیت جدید Threads؛ انتشار متنهای طولانی بدون محدودیت کاراکتر
متا در حال آزمایش قابلیت تازهای در Threads است که امکان انتشار متنهای بلند را فراهم میکند. کاربران میتوانند متن طولانی را بدون نیاز به ساخت چندین پست متوالی به پست خود پیوست کنند. ✍️📄
این ویژگی شبیه «Articles» در X است اما فعلاً برای همه کاربران رایگان خواهد بود و میتواند نویسندگان و خالقان محتوا را بیشتر جذب کند. Threads اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، در حالیکه X بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر را گزارش کرده است. ✅🚀۱۴۰۴/۶/۸ ۱۴:۰۶:۰۵ -
آزمون سرنوشتساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره
اسپیسایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غولپیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار میشود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشتساز است. 🚀🔥
در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترلشده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیسایکس میخواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایهگذاری کند. 🌍💸
اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیسایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهوارههای بزرگتر استفاده شود. ✅🌕۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹ -
نیروی فضایی آمریکا در طرح PTS-G بهدنبال امنیت ارتباطات میدان نبرد
🔒 نیروی فضایی آمریکا میخواهد ارتباطات نظامیای بسازد که قابل هک یا اختلال نباشند و برای این کار، طرح بزرگی به نام PTS-G با بودجهای تا ۴ میلیارد دلار راهاندازی کرده است. هدف، استفاده از ماهوارهها برای برقراری ارتباط امن در میدان جنگ است. 🚀🛰️
در مرحله جدید، پنج شرکت از جمله بوئینگ و یک استارتاپ به نام Astranis انتخاب شدهاند تا مدلهای اولیه این ماهوارهها را طراحی کنند. ارزش این قراردادهای اولیه ۳۷ میلیون دلار است. ✅💰
تا سال ۲۰۲۶ بهترین طرح انتخاب میشود و اولین ماهواره در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. برخلاف روشهای قدیمی، این بار ارتش آمریکا با کمک شرکتهای خصوصی میخواهد سریعتر و ارزانتر به تکنولوژی جدید برسد. ⚡🌐۱۴۰۴/۵/۹ ۱۱:۳۹:۳۱ -
کاربران Claude Code در شوک: محدودیتهای استفاده به طور غیرمنتظره افزایش یافته است
🔧 کاربران سرویس Claude Code از روز دوشنبه با محدودیتهای ناگهانی در استفاده مواجه شدهاند، حتی در پلن گرانقیمت ۲۰۰ دلاری ماهانه. این مشکل باعث سردرگمی و نارضایتی شدید کاربران شده که بدون هیچ اطلاع قبلی فقط با پیام «حد استفاده شما به پایان رسیده» مواجه میشوند. ✅⚠️
شرکت Anthropic ضمن تأیید اختلال، توضیح بیشتری ارائه نداده و اعلام کرده در حال بررسی مشکل است. همزمان، خطاهای گستردهای نیز در شبکه API این شرکت گزارش شده است. ✅🔍
مدل قیمتگذاری مبهم، نبود سقف دقیق برای استفاده، و تغییرات ناگهانی بدون اطلاعرسانی، باعث شده کاربران نتوانند برنامهریزی دقیقی برای استفاده از سرویس داشته باشند. بسیاری خواستار شفافیت بیشتر از سوی Anthropic هستند. ✅📉💬۱۴۰۴/۴/۲۸ ۰۸:۵۸:۰۷ -
ارتباط لحظهای با ماهوارهها؛ رؤیای Apolink نزدیک است
استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهوارهها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیهای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیسایکس انجام میشود و بهرهبرداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است. ✅📡۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰ -
همکاری هیجانانگیز نتفلیکس و ناسا برای پخش زنده فضایی!
نتفلیکس و ناسا با همکاری جدیدی، پخش زنده برنامههای فضایی را از تابستان امسال به این پلتفرم اضافه خواهند کرد. 🚀
مشترکان میتوانند بهصورت زنده پرتاب موشکها، راهپیماییهای فضانوردان و مناظر زنده از ایستگاه فضایی بینالمللی را تماشا کنند. 🌍
این همکاری گامی تازه برای گسترش برنامههای زنده نتفلیکس است که تاکنون عمدتاً شامل استندآپکمدی، جوایز، رویدادهای ویژه و مسابقات ورزشی بوده است. 📺
ناسا نیز در راستای جذب علاقهمندان فضا در پلتفرمهای محبوب، پیشتر با آمازون برای راهاندازی یک کانال زنده FAST و همچنین با یوتیوب همکاری کرده بود. 🌌
همکاری جدید با نتفلیکس میتواند دسترسی عمومی به مأموریتهای فضایی را بیشتر از همیشه گسترش دهد. ✅۱۴۰۴/۴/۱۲ ۰۰:۵۴:۱۷ -
چالش بزرگ مایکروسافت و OpenAI بر سر هوش مصنوعی عمومی
بنابر گزارش تازه The Information، روابط میان مایکروسافت و OpenAI بر سر یک بند قراردادی درباره «هوش عمومی مصنوعی» (AGI) دچار تنش شده است. 🤖
طبق این قرارداد، در صورت تحقق AGI توسط OpenAI، دسترسی مایکروسافت به این فناوری لغو میشود؛ موضوعی که مایکروسافت خواهان حذف آن است، اما OpenAI تاکنون مخالفت کرده است. ⚖️
این اختلاف در شرایطی بروز کرده که OpenAI برای تکمیل فرآیند تبدیل به شرکت عامالمنفعه به تأیید مایکروسافت نیاز دارد، اما دو طرف پس از ماهها مذاکره هنوز به توافق نرسیدهاند. 🕰️
با وجود این تنش، هر دو شرکت در بیانیهای مشترک بر ادامه همکاری و خوشبینی نسبت به آینده مشارکت تأکید کردهاند. 🤝
مایکروسافت از سال ۲۰۱۹ با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در OpenAI، نقش کلیدی در توسعه فناوریهای هوش مصنوعی روی پلتفرم ابری Azure ایفا کرده است. 💼۱۴۰۴/۴/۷ ۱۲:۳۲:۵۰ -
ماهوارههای قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است
یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهوارهای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب میشود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمیگردد. ☄️
هدف این طرح، کاهش هزینههای فضایی و استفاده راحتتر از ماهوارههاست. 💸
وزارت دفاع آمریکا و سرمایهگذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کردهاند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
سازنده این ماهواره قبلاً در شرکتهای بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا میخواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲ -
تنش در شراکت بزرگ؟ مایکروسافت و OpenAI در حال بازنگری توافقها
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در گفتگویی با نیویورک تایمز اعلام کرد با ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، درباره آینده همکاری دو شرکت گفتوگو کرده است. 📞
گزارشها از مذاکره برای بازنگری سهم سرمایهگذاری مایکروسافت در OpenAI حکایت دارد و احتمال تعلیق مذاکرات در صورت عدم توافق مطرح شده است. ⏸️
آلتمن ضمن تأیید وجود تنشها، این همکاری را سودمند دانست. 🤝
او همچنین از گفتوگوهای سازنده خود با دونالد ترامپ درباره هوش مصنوعی خبر داد و تأکید کرد رئیسجمهور آمریکا درک دقیقی از اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی این فناوری دارد. 🧠
پروژه Stargate با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری از سوی سافتبنک، OpenAI و اوراکل در همین راستا اعلام شده بود. 💰۱۴۰۴/۴/۵ ۱۱:۵۴:۱۱ -
آیا Apple Vision Pro ارزش ۳۵۰۰ دلار را دارد؟
اپل در WWDC 2025 از visionOS 26 برای هدست Vision Pro رونمایی کرد؛ نسخهای پیشرفته با قابلیتهایی مثل شخصیت سهبعدی واقعگرایانه، مرورگر فضایی Safari، و ابزارکهایی قابل سنجاق روی دیوار. 🧠🖼️
نمایش سهبعدی عکسها، ویدیوهای ۳۶۰ درجه، و تعامل طبیعیتر با محتوا تجربهای چشمگیر فراهم میکند. 🎥🌍 اما قیمت ۳۵۰۰ دلاری همچنان مانعی جدی برای کاربران عادی است و با وجود پیشرفت چشمگیر، بسیاری هنوز تنها به برچسب قیمت نگاه میکنند و نه به آینده رایانش فضایی که Vision Pro آن را ترسیم میکند.۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۴۸:۴۱



