-
اپل در صدر فروش جهانی گوشی هوشمند در سهماهه نخست ۲۰۲۵
اپل با عرضه آیفون ۱۶e و افزایش تقاضا در کشورهایی مانند ژاپن و هند، رتبه نخست فروش جهانی گوشی هوشمند را کسب کرد. با وجود رشد ۳ درصدی بازار در سهماهه نخست سال، پیشبینی میشود بازار گوشی هوشمند در سال جاری با کاهش مواجه شود. عوامل اقتصادی و تعرفههای تجاری میتواند بر تقاضای مصرفکنندگان تأثیرگذار باشد.
۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۴:۴۵:۵۸ -
جنگ تجاری با چین، بازار خودروهای برقی آمریکا را فلج کرد!
صنعت خودروهای برقی آمریکا در بحران شدیدی قرار دارد. ⚠️ دولت ترامپ حمایتهای مالی را لغو کرده و جنگ تجاری با چین فشار زیادی بر خودروسازان و خریداران وارد کرده است. 📉
شرکت جنرالموتورز از زیان ۱.۶ میلیارد دلاری خبر داده و مدیرعامل فورد میگوید تمرکز شرکت از خودروهای تمامبرقی به مدلهای هیبریدی تغییر میکند. 🚗 در مقابل، فروش جهانی خودروهای برقی رکورد زده است. 🌍
فقط در سپتامبر بیش از ۲.۱ میلیون خودرو فروخته شد که دوسوم آن متعلق به چین بود. 🇨🇳 صادرات خودروهای برقی چین نسبت به سال گذشته دو برابر شده و اروپا نیز با مشوقهای مالیاتی از آمریکا پیشی گرفته است. 🇪🇺 علت عقبماندگی آمریکا حذف اعتبار مالیاتی و تشدید تعرفههاست. 💰
چین اکنون ۷۰٪ استخراج و ۹۰٪ فرآوری مواد معدنی نادر مورد نیاز باتریها را در اختیار دارد و محدودیتهای صادراتی تازهای اعمال کرده است. 🔋
کارشناسان هشدار میدهند اگر آمریکا سریعتر به سمت انرژیهای نو حرکت نکند، دیترویت، قلب خودروسازی این کشور، جایگاه تاریخی خود را از دست خواهد داد. 🏭۱۴۰۴/۷/۲۸ ۰۲:۰۹:۳۵ -
کوالکام به شکار فناوری حیاتی هوش مصنوعی رفت!
آلفاویو، (Alphawave) شرکت بریتانیایی متخصص در فناوری SerDes، حالا به هدف داغ غولهای تراشهسازی مثل کوالکام تبدیل شده است. فناوری SerDes، که نقش حیاتی در سرعت انتقال دادهها در پردازندههای هوش مصنوعی دارد، باعث شده آلفاویو در مرکز توجه جهانی قرار بگیرد. این فناوری امکان انتقال سریعتر و کمخطاتر دادهها را در چیپهای پیچیده فراهم میکند؛ چیزی که برای آیندهی هوش مصنوعی و پردازشهای عظیم ضروری است.
با افزایش رقابت جهانی بر سر برتری در حوزهی هوش مصنوعی، کوالکام به دنبال تصاحب آلفاویو است تا این فناوری استراتژیک را در اختیار بگیرد و موقعیتش را در میدان رقابت جهانی تقویت کند. حالا، مهلت نهایی برای پیشنهاد رسمی کوالکام تا ۱۲ می تمدید شده؛ رقابتی که میتواند نقشهی قدرت در دنیای پردازندههای هوشمند را تغییر دهد!۱۴۰۴/۲/۱۰ ۱۵:۰۴:۰۷ -
گفتگوی مدیران ارشد اینتل و TSMC برای همکاریهای آتی
مدیرعامل اینتل گفت اخیراً با مدیرعامل TSMC دیدار کرده تا درباره همکاری مشترک صحبت کنند. او روابط نزدیکی با مدیران TSMC دارد و هدف از دیدار را ایجاد شرایطی برد-برد برای دو شرکت دانست. این دیدار در حاشیه کنفرانس فناوری TSMC در سیلیکونولی انجام شده است.
۱۴۰۴/۲/۶ ۱۰:۲۰:۵۸ -
گوگل کارمندان دورکار را به دفتر کار برمیگرداند
گوگل به بخشی از کارمندانش اعلام کرده که باید هفتهای سه روز به دفتر برگردند، در غیر این صورت باید شرکت را ترک کنند. تنها کارمندانی که قبلاً تأییدیه دورکاری داشتهاند و بیش از ۸۰ کیلومتر با دفتر فاصله دارند، میتوانند از خانه کار کنند. این اقدام بخشی از تمرکز گوگل بر پروژههای هوش مصنوعی است و با سیاستهای دیگر شرکتهای فناوری که به دنبال بازگرداندن کنترل به مدیریت هستند، همسو است. این در حالی است که بسیاری از کارمندان دورکاری را مؤثرتر و بهتر از حضور در دفتر میدانند. برخی نیز با ترفندهایی مثل حضور یکساعته و بازگشت به خانه، سیاستها را دور میزنند.
۱۴۰۴/۲/۵ ۲۳:۵۳:۰۶ -
اینتل آماده اخراج 21 هزار کارمند
شرکت اینتل، تولیدکننده تراشه های کامپیوتری، برنامه گسترده ای برای کاهش نیروی انسانی با هدف بهینه سازی ساختار سازمانی دارد. این شرکت قصد دارد حدود 20 درصد از کارکنان خود را که معادل 21 هزار نفر است، اخراج کند. این تصمیم در راستای استراتژی مدیریت جدید برای بازسازی فرهنگ مهندسی و کاهش هزینه ها صورت می گیرد.
۱۴۰۴/۲/۴ ۱۰:۴۳:۰۲ -
تحولات جدید در صنعت خودروهای برقی
جف بزوس بهتازگی در استارتاپی ناشناخته به نام Slate Auto سرمایهگذاری کرده که با پشتیبانی چهرههای مطرحی چون مالک باشگاه داجرز، قصد تولید یک وانت برقی را دارد.
همزمان، تعرفههای سنگین آمریکا علیه چین (تا ۱۴۵٪) شرکتهایی مانند اپل و تسلا را تحت فشار قرار داده و ممکن است به افزایش قیمتها برای مشتریان منجر شود.
استارتاپ Nuro در حوزه خودروهای خودران ۱۰۶ میلیون دلار جذب کرده و Nowos در اروپا برای تعمیر باتریهای لیتیومی ۶ میلیون یورو دریافت کرده است.
در همین راستا، دولت ترامپ بودجه نظارت بر خودروهای خودران را کاهش داده و نیسان اعلام کرده از ۲۰۲۷ از فناوری Wayve بهره میبرد.
همچنین Waymo قصد دارد از دادههای داخلی خودروهایش برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده کند که نگرانیهایی در زمینه حریم خصوصی ایجاد کرده است.۱۴۰۴/۱/۲۳ ۲۳:۴۵:۳۰ -
درگذشت ناگهانی مدیرعامل سامسونگ در اوج تحولات تجاری
هان جونگهی، مدیرعامل 63 ساله سامسونگ، بر اثر حمله قلبی درگذشت. جون یانگهیون به عنوان تنها مدیرعامل شرکت، هدایت سامسونگ را در شرایطی برعهده میگیرد که این شرکت با چالشهای بازار تراشه و رقابت در حوزه هوش مصنوعی مواجه است. سامسونگ پس از عقب ماندن از رقبا در بازار تراشه و گوشی هوشمند، به دنبال بازسازی استراتژی تجاری خود است.
۱۴۰۴/۱/۶ ۱۰:۳۶:۲۶ -
پایان دعوای حقوقی کوینبیس با کمیسیون بورس آمریکا
کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تصمیم به پس گرفتن شکایت علیه کوینبیس گرفته است. این اقدام پایان یک نزاع حقوقی چندساله است که برای این پلتفرم مبادله ارز دیجیتال بسیار مهم بود. کوینبیس که بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا است، پیش از این به دلیل نقض قوانین و معاملات توکنهای مختلف تحت پیگرد قانونی قرار داشت.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۱۸:۱۳:۵۵ -
موج اخراج گسترده نیروی کار در شرکتهای فناوری در سال ۲۰۲۴ ادامه دارد
بررسی آمارها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در ۵۴۲ شرکت فناوری از جمله غولهایی مانند تسلا، آمازون، گوگل، تیکتاک، اسنپ و مایکروسافت اخراج شدهاند. این روند اخراج که از سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ آغاز شده، همچنان ادامه دارد و شرکتهای کوچک و بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است. دلایل این اخراجها شامل تغییرات اقتصادی، هوش مصنوعی و بهینهسازی نیروی کار است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۰۲:۲۷:۴۰ -
شکست مذاکرات ادغام هوندا و نیسان؛ پایان یک همکاری بزرگ خودروسازی
مذاکرات ادغام ۶۰ میلیارد دلاری بین دو شرکت خودروسازی هوندا و نیسان به دلیل اختلافات داخلی و تغییرات ناگهانی شرایط همکاری متوقف شد. هوندا پیشنهاد کرده بود نیسان به عنوان شرکت زیرمجموعه درآید که این موضوع با مخالفت نیسان مواجه شده است. شرکت فاکسکون تایوان اعلام کرده احتمالاً علاقهمند به سرمایهگذاری در نیسان است. این دو شرکت که قصد ایجاد سومین خودروساز بزرگ جهان را داشتند، از ادغام با میتسوبیشی نیز صحبت میکردند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۵۱:۱۷ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
عصر فقط رشد کن تمام شد؛ هوش مصنوعی باید پولسازی را ثابت کند
صنعت هوش مصنوعی در آغاز ۲۰۲۵ غرق در سرمایه بود؛ OpenAI با جذب ۴۰ میلیارد دلار به ارزشگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری رسید و حتی استارتاپهای بدون محصول هم سرمایههای میلیاردی گرفتند. در کنار آن، شرکتهای بزرگ وعده حدود ۱.۳ تریلیون دلار هزینه زیرساختی دادند و خرجهای سنگینی برای جذب نیرو و چیپ انجام شد. 💰
اما در نیمه دوم سال، نگاهها محتاطتر شد. نگرانی درباره حباب AI، محدودیت زیرساخت، و مدلهای درآمدی بالا گرفت و برخی سرمایهگذاریها به چرخههای پولی شبیه شد که بیش از تقاضای واقعی، با هزینههای داخلی سرپا ماندهاند. 🏗️
همزمان، جهش مدلها کمتر شگفتانگیز شد؛ عرضه GPT-5 اثر نسلهای قبلی را نداشت و DeepSeek نشان داد رقابت ارزانتر هم ممکن است. تمرکز بازار به سمت محصول، توزیع و درآمد رفت و فشارهای حقوقی و ایمنی، از کپیرایت تا سلامت روان، افزایش یافت. ⚖️
پول هنوز هست، اما عصر هیجان بیچونوچرا تمام شده و صنعت AI وارد مرحله آزمون جدی شده است. 🤖۱۴۰۴/۱۰/۱۰ ۰۰:۳۳:۴۰ -
تبلیغات وارد صحنه شد؛ وقتی هوش مصنوعی وسط سریال محصول میفروشد!
در یک رویداد فشرده برنامه نویسی متعلق به شرکت xAI ایلان ماسک ، ابزاری به نام «Halftime» معرفی شد که تبلیغات تولیدشده با هوش مصنوعی را مستقیماً داخل صحنههای سریال تزریق میکند تا وقفههای تبلیغاتی بخشی از داستان به نظر برسند. 🎬
در نمونه نمایشی، در سریال «Suits» شخصیت هاروی ناگهان با قوطی کوکاکولا دیده میشود و در سریال «Friends» جویی وسط دیالوگ هدفون Beats میگذارد؛ محصولی که زمان پخش سریال اصلاً وجود نداشت و حتی لینک خرید آن نمایش داده میشود. 🥤
سازندگان میگویند این کار باعث کاهش حواسپرتی میشود، اما واکنشها عمدتاً منفی بوده و بسیاری آن را دستکاری آزاردهنده و غیراخلاقی دانستهاند. xAI هم تأکید کرده Halftime فقط یک پروژه آزمایشی دانشجویی است و محصول رسمی نیست، با این حال نگرانی درباره آینده تبلیغات و استفاده از چهره بازیگران افزایش یافته است. 🤖۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۳۵:۵۱ -
ربات هایی که قرار بود خانهدار باشند، راهی کارخانهها شدند!
شرکت رباتیک 1X اعلام کرده قرار است هزاران ربات انساننمای «Neo» را در سالهای آینده به شرکتهای بزرگ صنعتی عرضه کند؛ رباتهایی که ابتدا برای استفاده خانگی معرفی شده بودند، اما حالا مسیرشان به سمت کارخانهها، انبارها و مراکز لجستیکی تغییر کرده است. 🤖
این رباتها که قیمت هرکدام حدود ۲۰ هزار دلار است، قرار است بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به صدها شرکت فعال در حوزه تولید و انبارداری فروخته شوند. این تغییر مسیر نشان میدهد فروش رباتهای انساننما به شرکتها، فعلاً بسیار سادهتر از عرضه گسترده به مصرفکنندگان عادی است. 🏭
کارشناسان میگویند قیمت بالا، نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی (امکان دیدن محیط خانه توسط اپراتورهای انسانی) و ایمنی کودکان و حیوانات خانگی، استفاده خانگی از این رباتها را دشوار کرده است. با این حال سازنده میگوید استقبال اولیه از این ربات فراتر از انتظار بوده و تمرکز جدید روی کاربردهای صنعتی میتواند آینده واقعی آن را رقم بزند. 💡۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۰۵:۲۶ -
آینده مبهم هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ فقط ۵٪ خودروسازان دوام میآورند!
در گزارش جدید گارتنر تأکید شده که هیجان امروز خودروسازان برای سرمایهگذاری در هوش مصنوعی پایدار نیست و تا سال ۲۰۲۹ تنها ۵٪ آنها قادر به ادامه رشد جدی در این حوزه خواهند بود؛ در حالیکه امروز بیش از ۹۵٪ شرکتها برنامههای بزرگ AI دارند. این یعنی تصور فعلی از یک جهش گسترده ممکن است دوام نیاورد. 📉
مطالعه میگوید فقط شرکتهایی که زیرساخت نرمافزاری قوی، مدیران آشنا به فناوری و نگاه بلندمدت به AI دارند پیشتاز میشوند و در غیر این صورت شکاف رقابتی عمیقتر خواهد شد. خودروسازان سنتی مثل فولکسواگن هنوز با رقبای فناورمحور مثل تسلا و BYD فاصله دارند و موانع داخلی و ذهنیت قدیمی پیشرفتشان را کند میکند. 🚗
گارتنر هشدار میدهد آینده متعلق به شرکتهایی است که «دیجیتالاول» میشوند؛ یعنی فناوری را در بالاترین سطح مدیریتی قرار دهند و تیم نرمافزار مستقیماً به مدیرعامل گزارش دهد. در غیر این صورت، شرکتهایی که در نرمافزار قوی نیستند ناچار با مشکل روبهرو میشوند. 🤖۱۴۰۴/۹/۱۹ ۰۹:۵۸:۰۴ -
اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بالهایتان میسوزد!
دولت ترامپ شروع به خرید مستقیم سهام در شرکتهای آمریکایی کرده است؛ نه بهعنوان اقدامی موقت مانند بحران ۲۰۰۸، بلکه بهعنوان بخشی دائمی از سیاست صنعتی جدید آمریکا. 🇺🇸
رولوف بوتا، مدیر شرکت سرمایهگذاری Sequoia، در رویداد TechCrunch Disrupt سانفرانسیسکو گفت: «یکی از خطرناکترین جملات دنیا این است: من از دولت آمدهام تا کمک کنم.» او که خود را طرفدار بازار آزاد میداند، تأکید کرد دخالت دولت زمانی توجیه دارد که منافع ملی ایجاب کند، چون کشورهای رقیب مانند چین از سیاستهای صنعتی برای تقویت صنایع خود استفاده میکنند. 💬
بوتا هشدار داد که بازار فعلی بهطرز نگرانکنندهای شبیه دوران حباب کرونایی شده است. او گفت ارزش برخی استارتاپها در یک سال از ۱۵۰ میلیون به ۶ میلیارد دلار رسید اما بعد سقوط کردند. 🚀
او به کارآفرینان توصیه کرد اگر تا یکسال به سرمایه نیاز ندارند، فعلاً سرمایهگذاری نپذیرند، وگرنه بهتر است هرچه زودتر جذب سرمایه کنند چون بازارها میتوانند به سرعت از رونق بیفتند. بوتا هشدار داد: «اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بالهایتان ممکن است بسوزند.» 🕊️۱۴۰۴/۸/۱۳ ۱۰:۰۹:۵۷ -
بیتکوین در آستانه اولین کاهش ماهانه از ۲۰۱۸
بیتکوین برای نخستینبار از سال ۲۰۱۸ در آستانه ضرر ماهانه در اکتبر قرار گرفته و روند هفتساله رشد خود را شکسته است. ارزش این رمزارز در ماه جاری حدود ۵٪ کاهش یافته که علت آن بیاعتمادی سرمایهگذاران و نوسانات اخیر بازار جهانی عنوان میشود. 📉
تحلیلگران می گویند بیتکوین در آغاز اکتبر همراه با طلا و سهام در اوج بود، اما با افزایش نگرانیهای اقتصادی، سرمایهگذاران دیگر به بازار رمزارز بازنگشتند. 💬
در اواسط ماه، همزمان با اعلام تعرفه ۱۰۰٪ واردات چین از سوی ترامپ و تهدید محدودیتهای نرمافزاری، بزرگترین ریزش تاریخ رمزارزها رخ داد و قیمت بیتکوین از رکورد ۱۲۶هزار دلار به حدود ۱۰۴هزار دلار سقوط کرد. ⚡
اکنون سرمایهگذاران درباره جهت سیاستهای پولی آمریکا بلاتکلیفاند. مدیرعامل بانک جیپی مورگان نیز نسبت به احتمال سقوط بازار سهام آمریکا در شش ماه تا دو سال آینده هشدار داده است. 📊
با وجود این افت، بیتکوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶٪ رشد داشته و حمایت دولت ترامپ از داراییهای دیجیتال باعث بهبود شرایط قانونی این صنعت در آمریکا شده است. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۰:۵۴:۵۰ -
ترامپ: مذاکرات با چین درباره چیپهای انویدیا نبود
رئیسجمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد در دیدار امروز خود با شی جینپینگ،رئیس جمهور چین، دربارهی تراشه پیشرفته Blackwell از شرکت Nvidia گفتوگویی نداشته است. 🇺🇸🇨🇳 این اظهارنظر، عقبنشینی از گفتههای روز قبل اوست که احتمال مذاکره درباره صادرات نسخه ضعیفتر این تراشه را مطرح کرده بود. 💬
کارشناسان میگویند این موضع جدید، امید Nvidia برای دریافت مجوز فروش تراشه در بازار چین را کاهش داده است. 📉
تراشه Blackwell یکی از مهمترین فناوریهای رقابت جهانی در حوزه هوش مصنوعی محسوب میشود. 🤖۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۱۰:۰۹ -
مدیرعامل اوراکل: نگرانی از حباب هوش مصنوعی بیمورد است
مدیرعامل شرکت Oracle در نشست سالانه FII در ریاض اعلام کرد نگرانیای از شکلگیری حباب هوش مصنوعی ندارد و معتقد است این فناوری دارای ارزش واقعی است، زیرا میزان تقاضا برای آن بسیار بیشتر از ظرفیت عرضه است. 🤖📈 او تأکید کرد رشد سریع هوش مصنوعی برخلاف تصور برخی، نشانهای از پایداری و ارزش اقتصادی آن در آینده است. 💡🌍
۱۴۰۴/۸/۸ ۱۴:۵۹:۱۳ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
درآمد میلیاردی یوتیوب برای هنرمندان؛ رشد ۲ میلیارد دلاری در یک سال!
یوتیوب اعلام کرد در بازه ژوئیه ۲۰۲۴ تا ژوئیه ۲۰۲۵ بیش از ۸ میلیارد دلار به صنعت موسیقی پرداخت کرده است. 🎵💰 این مبلغ بالاترین رکورد تاریخ این پلتفرم است و نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد دلار افزایش نشان میدهد. 📈
به گفته رئیس بخش موسیقی یوتیوب، این رشد نتیجه ترکیب دو منبع اصلی درآمد یعنی تبلیغات و اشتراکهای پولی است. 💡 او تأکید کرد هدف یوتیوب ایجاد بستری پایدار برای هنرمندان، ترانهسراها و ناشران در سراسر جهان است. 🌍
طبق گزارش، یوتیوب اکنون بیش از ۱۲۵ میلیون کاربر اشتراکی Music و Premium دارد و هر ماه بیش از ۲ میلیارد نفر موزیکویدیو تماشا میکنند. 🎧 در مقایسه، اسپاتیفای در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰ میلیارد دلار به صنعت موسیقی پرداخت کرده است.🔥
یوتیوب توضیح داد که درآمدها بین هنرمندان، ناشران و شرکتهای تولید موسیقی تقسیم میشود و این روند نشاندهنده رشد پایدار اکوسیستم موسیقی دیجیتال است. 🚀۱۴۰۴/۸/۶ ۰۸:۴۱:۲۰ -
بعد از میلیاردها دلار هزینه، متا هنوز در هوش مصنوعی سردرگم است!
شرکت متا (Meta) با وجود سرمایهگذاری میلیاردی در حوزه هوش مصنوعی، حدود ۶۰۰ کارمند خود را در بخش «Superintelligence» اخراج کرده است. ⚠️ طبق گزارش Axios، این اقدام برای سادهسازی ساختار سازمانی و تصمیمگیری سریعتر انجام شده است. 💬
بیشترین تعدیلها در واحد تحقیقاتی FAIR AI، تیمهای توسعه محصولات هوش مصنوعی و زیرساختهای فنی صورت گرفته است. 🧠
مدیر ارشد هوش مصنوعی متا، الکساندر وانگ، گفته کاهش نیروها باعث میشود هر عضو مسئولیت و تأثیر بیشتری در تصمیمگیریها داشته باشد. 📊 تنها بخش TBD Lab که روی نسل بعدی مدلهای زبانی متا کار میکند، از این اخراجها در امان مانده است. 🚀
متا از کارکنان اخراجشده خواسته برای پستهای دیگر در شرکت درخواست دهند. 🧩 این تعدیلها در حالی انجام میشود که متا پس از صرف میلیاردها دلار برای جذب متخصصان و خرید شرکتهای مرتبط، هنوز نتوانسته مسیر مشخصی برای پروژههای هوش مصنوعی خود پیدا کند. 📉۱۴۰۴/۸/۶ ۰۷:۴۰:۴۱ -
نبرد کار و خلاقیت در سئول؛ آیا ۵۲ ساعت کار در هفته برای صنعت فناوری کافی است؟
در سئول، پایتخت کرهجنوبی، جایی که غولهای فناوری شبانهروز برای نوآوری رقابت میکنند، بحثی داغ درباره کاهش ساعات کاری شکل گرفته است. 🇰🇷⚙️ دولت برای حفظ سلامت کارکنان، قانون جدیدی تصویب کرده که حداکثر کار هفتگی را به ۵۲ ساعت محدود میکند؛ در حالیکه پیشتر بسیاری از کارمندان در این کشور بیش از ۶۰ ساعت در هفته کار میکردند. ⏱️💡
اما شرکتهای فعال در حوزههایی مانند هوش مصنوعی و تراشه میگویند این محدودیت باعث کندی رشد و کاهش خلاقیت شده است. 📉 مدیر عامل یک شرکت سرمایه گذاری میگوید در رقابت جهانی نمیتوان با ساعات کمتر از کشورهایی مثل سنگاپور، آمریکا و چین پیش رفت، جایی که گاهی تا ۶۲ ساعت در هفته کار میشود. 🌍
از سوی دیگر، دولت تأکید دارد که باید تعادل میان زندگی و کار حفظ شود و بررسی طرحی برای محاسبه ماهانه ساعات کاری را در دستور دارد. 🔄 کرهجنوبی اکنون میان رفاه انسانی و شتاب فناوری در جستوجوی توازنی پایدار است. ⚖️🚀۱۴۰۴/۸/۶ ۰۰:۳۴:۵۷ -
سرمایهگذاری دولت ترامپ در کوانتوم؛ گامی برای حفظ برتری فناوری آمریکا
دولت دونالد ترامپ در حال مذاکره با چند شرکت رایانش کوانتومی است تا در ازای بودجه فدرال، بخشی از سهام آنها را در اختیار بگیرد. 💰 طبق گزارش والاستریت ژورنال، هر شرکت قرار است دستکم ۱۰ میلیون دلار کمک مالی دریافت کند. ⚙️ پیشتر نیز دولت آمریکا در شرکتهایی مانند Intel سهامدار شده بود. 🏭 کارشناسان میگویند این اقدام بخشی از رقابت جهانی بر سر تسلط بر فناوری کوانتومی است؛ حوزهای که شرکتهایی مانند مایکروسافت، گوگل و IBM پیشبینی کردهاند طی چند سال آینده به مرحله کاربردی خواهد رسید. 🚀
۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۹ -
دستیار هوش مصنوعی مبتنی بر Google Gemini به خودروهای جنرال موتورز میآید
شرکت جنرالموتورز (GM) در یک رویداد در نیویورک اعلام کرد از سال آینده خودروهای بیوک، شورولت، کادیلاک و جیامسی به دستیار گفتوگومحور Google Gemini مجهز میشوند تا رانندگان بتوانند با هوش مصنوعی صحبت کنند، پیام ارسال کنند، مسیر خود را با توقفهای دلخواه (مثل شارژ یا قهوه) تنظیم کنند و حتی پیش از حرکت، خودرو را برای جلسه آماده سازند؛ مثلاً تنظیم دما، نمایش خلاصه ایمیلها یا مسیر جلسه. 🚗🤖
این دستیار از طریق سیستم OnStar به دادههای خودرو متصل میشود تا هشدارهای فنی، پیشنهاد مسیر و توضیح ویژگیهایی مانند رانندگی با یک پدال را ارائه دهد؛ یعنی راننده تنها با فشردن یا رها کردن پدال گاز، خودرو را حرکت دهد یا متوقف کند. ⚙️🦶۱۴۰۴/۸/۳ ۰۸:۵۰:۵۱ -
بریتانیا سلطه اپل و گوگل را کاهش میدهد
دولت بریتانیا اعلام کرده که میخواهد جلوی نفوذ بیش از حد اپل و گوگل در بازار گوشیها را بگیرد و رقابت را بیشتر کند. ⚖️📱
تقریباً همه گوشیهای موجود در بریتانیا از سیستمعاملهای iOS اپل یا اندروید گوگل استفاده میکنند و کاربران فقط از اپاستور یا پلیاستور این دو شرکت میتوانند برنامه دانلود کنند. 💡
این موضوع باعث شده اپل و گوگل کنترل زیادی بر بازار داشته باشند و قوانین خودشان را بر شرکتها و توسعهدهندگان تحمیل کنند. 💰
دولت بریتانیا حالا با دادن عنوان «بازار راهبردی» به این دو شرکت، میتواند در صورت نیاز، آنها را مجبور به تغییر قوانین کند تا شرکتهای دیگر هم بتوانند رقابت کنند و کاربران گزینههای بیشتری داشته باشند. 🚀
گوگل این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و گفته ممکن است رشد فناوری کند شود، اما اپل هشدار داده این تغییرات میتواند باعث کاهش امنیت گوشیها و تأخیر در ارائه ویژگیهای جدید شود. 🔒⚠️۱۴۰۴/۸/۲ ۱۱:۰۸:۱۳ -
نگرانی در هالیوود از گسترش هوش مصنوعی در فیلمسازی؛ نتفلیکس پاسخ میدهد
نتفلیکس اعلام کرده قصد دارد از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای کمک به خلاقیت فیلمسازان استفاده کند، نه برای جایگزینی آنها. 🎬🤖 مدیرعامل شرکت، تد ساراندوس گفت: «هوش مصنوعی میتواند ابزار بهتری در اختیار هنرمندان بگذارد تا تجربههای جذابتری برای مخاطبان بسازند، اما نمیتواند جای استعداد انسانی را بگیرد.» 💬✨
نتفلیکس پیشتر از این فناوری برای ساخت صحنه تخریب ساختمان در سریال The Eternaut و جوانتر کردن چهره بازیگران در Happy Gilmore 2 استفاده کرده است. 🧠🎥 ساراندوس تأکید کرد هدف از بهکارگیری AI، سریعتر و خلاقانهتر شدن فرآیند تولید است، نه نمایش صرف فناوری.🚀
با این حال، بسیاری از هنرمندان هالیوود نگراناند که استفاده از هوش مصنوعی بدون اجازه از آثارشان، باعث از بین رفتن فرصتهای شغلی شود. ⚠️ طبق گزارش مالی، درآمد نتفلیکس در سهماهه اخیر با رشد ۱۷ درصدی به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. 💰📈۱۴۰۴/۸/۱ ۱۲:۵۳:۵۶



