-
شکست پرتاب نخستین راکت مداری اروپا در نروژ
راکت Spectrum متعلق به استارتاپ Isar Aerospace آلمان در نخستین پرتاب مداری از پایگاه فضایی نروژ، 40 ثانیه پس از برخاست سقوط کرد و منفجر شد. این پرتاب که با هدف راهاندازی پرتاب ماهواره از اروپا انجام شد، با وجود شکست، دادههای ارزشمندی برای تیم فنی در بر داشت. این اقدام بخشی از تلاش کشورهای اروپایی برای دستیابی به استقلال فضایی و رقابت با شرکتهای فضایی مانند SpaceX است.
۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۳:۲۴:۲۴ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
ارتباط لحظهای با ماهوارهها؛ رؤیای Apolink نزدیک است
استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهوارهها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیهای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیسایکس انجام میشود و بهرهبرداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است. ✅📡۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰ -
ماهوارههای قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است
یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهوارهای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب میشود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمیگردد. ☄️
هدف این طرح، کاهش هزینههای فضایی و استفاده راحتتر از ماهوارههاست. 💸
وزارت دفاع آمریکا و سرمایهگذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کردهاند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
سازنده این ماهواره قبلاً در شرکتهای بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا میخواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲ -
آیا Blue Origin میتواند SpaceX را شکست دهد؟
Blue Origin به رهبری جف بزوس اعلام کرد دومین پرتاب موشک New Glenn زودتر از ۱۵ اوت انجام نخواهد شد؛ زمانی که پیشتر برای “اواخر بهار” برنامهریزی شده بود. 🚀
در پرتاب نخست، مرحله بالایی به مدار رسید اما بوستر هنگام فرود منفجر شد و پس از آن ۷ اقدام اصلاحی پیشنهاد شد. 🔧
بلو اوریجین قصد دارد در مأموریت دوم بار دیگر تلاش کند بوستر را بازیابی کند، در حالیکه پروژه New Glenn با تأخیرهای پیاپی، از رقیب خود SpaceX عقب مانده است. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۵ -
5G ماهوارهای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا
📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهوارهای به نیروهای نظامی است. 🛰️
📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکتهای غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کردهاند. 🛡️
🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکتهای لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیطزیستی هستند. 🌱
🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴ -
Space Forge؛ آینده ساخت مواد در مدار زمین
🚀 🌌 شرکت بریتانیایی Space Forge قصد دارد از شرایط منحصربهفرد فضا مانند میکروگرانش و خلاء مطلق استفاده کند تا موادی با کیفیت و خلوص بینظیر تولید کند؛ شرایطی که در زمین امکانپذیر نیست. 🌐 در فضا، کریستالها بدون نقص رشد میکنند، آلیاژها یکنواختتر و داروها خالصتر تولید میشوند.
این مواد میتوانند در صنایع نیمههادی، داروسازی و تولید آلیاژهای پیشرفته استفاده شوند.
🌐 این شرکت با جذب ۲۹.۸ میلیون دلار سرمایه به رهبری صندوق نوآوری ناتو، برنامههای خود را برای توسعه ماهوارههای تولید مواد در فضا تقویت میکند. 🛰️💰 این سرمایهگذاری نشاندهنده علاقه سرمایهگذاران به فناوریهای فضایی است، چرا که رقابت جهانی میان آمریکا، چین، روسیه و اروپا برای تسلط بر فناوری فضایی ادامه دارد. 🚀🌍
📈 ارزش اقتصاد فضایی جهانی تا سال ۲۰۳۵ به ۱.۸ تریلیون دلار خواهد رسید. Space Forge میخواهد با استفاده از این فرصت، مواد پیشرفتهای تولید کند که در زمین غیرممکن یا با کیفیت پایینتر تولید میشوند. 🚀🌌۱۴۰۴/۲/۲۹ ۱۹:۰۷:۳۰ -
رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک
شرکت اروپایی SES در حال گفتوگو با اتحادیه اروپا و برخی دولتهاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانیها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینههای داخلی برای تقویت ارتباطات ماهوارهای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهوارهای دارد و میخواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهوارهها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسباند. در حالی که شرکتهایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکههای فضایی خود هستند، اروپا میخواهد وابستگیاش به خارجیها را کاهش دهد و گزینههای بیشتری در اختیار داشته باشد.
۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳ -
-
آمازون پروژه اینترنت ماهوارهای Kuiper را با پرتاب اولین ماهوارهها آغاز کرد
آمازون نخستین مجموعه از 27 ماهواره پروژه Kuiper را برای ارائه اینترنت ماهوارهای به فضا پرتاب کرد. این پروژه 10 میلیارد دلاری با هدف رقابت با Starlink اسپیسایکس، قصد دارد اینترنت پرسرعت را برای مشتریان در سراسر جهان فراهم کند. آمازون برنامه دارد در مجموع 3,236 ماهواره را به مدار زمین بفرستد و امیدوار است تا پایان سال جاری خدمات اینترنتی خود را آغاز کند.
۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۳:۴۱:۱۸ -
استارتاپ Noxtua به توسعه هوش مصنوعی حقوقی میپردازد
استارتاپ Noxtua مبلغ ۹۲.۲ میلیون دلار جذب کرد تا یک هوش مصنوعی بومی برای قوانین آلمان بسازد. این پروژه به آرشیو ۵۵ میلیون سند حقوقی دسترسی دارد.
هوش مصنوعی این شرکت میتواند تحقیقات حقوقی کند و اسناد را مطابق قوانین آلمان تنظیم کند.
مدیرعامل این شرکت گفت مدلهای آمریکایی برای حقوق آلمان مناسب نیستند، به همین دلیل این هوش مصنوعی به طور ویژه برای محیط حقوقی آلمان طراحی شده است.
این شرکت با شرکتهای حقوقی بزرگ و دانشگاههایی مثل آکسفورد همکاری داشته است.۱۴۰۴/۲/۸ ۰۹:۴۶:۵۸ -
تاخیر در پروژه اینترنت ماهوارهای آمازون؛ رقابت با استارلینک عقب افتاد
پروژه Kuiper، طرح اینترنت ماهوارهای آمازون برای رقابت با Starlink ایلان ماسک، با مشکلاتی در تولید و پرتاب ماهوارهها روبهرو شده است. این پروژه تاکنون فقط چند ده ماهواره تولید کرده و برای رسیدن به ضربالاجل دولتی باید سرعت تولید خود را چهار برابر کند و تا تابستان آینده ۱۶۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.
در حالی که Starlink با حدود ۸ هزار ماهواره و بیش از ۵ میلیون کاربر پیشتاز است، آمازون هنوز در مراحل اولیه است. علاوه بر تولید، تأخیر در پرتابها نیز پیشرفت Kuiper را کند کرده؛ آخرین پرتاب هم به دلیل بدی هوا لغو شد و به هفته آینده موکول شده است.۱۴۰۴/۲/۵ ۰۰:۴۳:۴۷ -
ورود برند لوکس دنزا (Denza) به بازار اروپا با هدف رقابت با خودروسازان آلمانی
شرکت بزرگ خودروسازی چینی BYD، در جریان هفته طراحی میلان، برند لوکس خود به نام دنزا (Denza) را وارد بازار اروپا کرد. هدف این اقدام، گسترش حضور در اروپا و رقابت با برندهای معروفی مثل بیامو و مرسدس بنز است.
مدلهای دنزا، از جمله یک خودروی قدرتمند واگن اسپرت Z9 GT با 1000 اسب بخار و یک ون خانوادگی، از پایان سال ۲۰۲۵ در اروپا عرضه میشوند. قرار است این خودروها ابتدا در چین تولید و به اروپا صادر شوند، اما از سال ۲۰۲۶ کارخانههایی در مجارستان و ترکیه نیز تولید را آغاز خواهند کرد.
دنزا که قبلاً یک شراکت مشترک با مرسدس داشت، اکنون متعلق به BYD است و قرار است پرچمدار فناوریهای نوین BYD باشد و مشتریان جوان و علاقهمند به تکنولوژی را هدف بگیرد.۱۴۰۴/۱/۱۹ ۱۶:۴۰:۴۲ -
جایگزین اروپا برای اینترنت ماهوارهای استارلینک در اوکراین
آلمان هزینه دسترسی اوکراین به شبکه اینترنت ماهوارهای Eutelsat را پرداخت میکند. این شرکت فرانسوی در حال گسترش خدمات اینترنتی خود در اوکراین است و هدف افزایش تعداد ترمینالها از هزار به 5 تا 10 هزار در آینده نزدیک را دنبال میکند. این اقدام در راستای کاهش وابستگی به استارلینک ایلان ماسک و ایجاد گزینه جایگزین برای اوکراین صورت میگیرد.
۱۴۰۴/۱/۱۶ ۱۸:۲۷:۲۳ -
استارتاپ Aetherflux؛ انقلاب در انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین
استارتاپ در سال ۲۰۲۶ نخستین ماهواره خود را برای آزمایش فناوری انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین به مدار می فرستد.
این شرکت قصد دارد مجموعهای از ماهوارههای مدار پایین زمین را راهاندازی کند که بتوانند انرژی خورشیدی را مستقیماً به ایستگاههای زمینی منتقل کنند. این ایده که ابتدا در یک داستان علمی-تخیلی در سال ۱۹۴۱ مطرح شده بود، اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است.
این استارتاپ با استفاده از فناوری لیزر، انرژی جمعآوریشده توسط ماهوارهها را به زمین ارسال میکند، جایی که ایستگاههای زمینی این انرژی را دریافت و ذخیره میکنند. این پروژه میتواند انقلابی در تأمین انرژی ایجاد کند و حتی مناطق دورافتاده را نیز به برق مجهز کند.
سرمایهگذاران برجستهای مانند بیل گیتس در این پروژه مشارکت دارند.۱۴۰۴/۱/۱۵ ۰۱:۴۵:۱۳ -
پرواز خصوصی SpaceX با مسیری بیسابقه از قطب شمال تا قطب جنوب
اسپیس ایکس برای اولین بار گروهی از فضانوردان خصوصی را در مسیری جدید به فضا فرستاد که زمین را از قطب شمال تا قطب جنوب دور میزند. رهبری این سفر را چون وانگ، سرمایهدار دنیای رمزارز، بر عهده دارد و همراهانش یک کارگردان واقعیت مجازی، یک دانشمند رباتیک و یک ماجراجوی قطبی هستند.
این تیم قرار است ۳ تا ۵ روز در فضا بماند و آزمایشهایی روی تأثیر بیوزنی بر بدن انسان انجام دهد. هر صندلی ۵۵ میلیون دلار هزینه دارد.۱۴۰۴/۱/۱۳ ۱۰:۱۴:۳۳ -
اریک اشمیت مدیرعامل جدید Relativity Space شد
اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، با سرمایهگذاری ، مدیریت استارتاپ فضایی Relativity Space را برعهده گرفت. این شرکت در زمینه ساخت موشک با استفاده از فناوریهای نوین مانند چاپ سهبعدی و هوش مصنوعی فعالیت دارد و در تلاش است تا موشک Terran R را در سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب کند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۰۱:۴۸:۲۵ -
شکست دومین پرتاب آزمایشی استارشیپ SpaceX در مدار
استارشیپ SpaceX در دومین پرتاب آزمایشی خود دچار مشکل جدی شد. پس از هشت دقیقه پرواز، کنترل موشک از دست رفت و در اقیانوس سقوط کرد. علیرغم جداسازی موفق بوستر و موشک، مشکلات فنی منجر به شکست مأموریت شد ، SpaceX همچنان در حال توسعه و یادگیری از این آزمایشها است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۷ ۰۴:۳۲:۱۱ -
تقویت اینترنت اوکراین با ماهوارههای اروپایی
شرکت ماهوارهای اروپایی یوتلست در تداوم حمایت از اوکراین، صدها ترمینال اینترنتی را در این کشور و دریای سیاه مستقر کرده است. این شرکت بر تقویت استقلال اروپا در ارتباطات فضایی تمرکز دارد و با افزایش تقاضای سرمایهگذاران، سهام آن با رشد چشمگیری مواجه شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۲۳:۵۵:۰۳ -
شلیک ماهوارهها با توپ غولپیکر به فضا
استارتاپ Longshot Space در حال ساخت توپ غولپیکری است که میتواند اجسام را با سرعت بالا به فضا شلیک کند. این شرکت که در اوکلند مستقر است، با هدف کاهش هزینههای پرتاب ماهواره، راهکاری جایگزین برای موشکهای فضایی ارائه میدهد. سام آلتمن از سرمایهگذاران این پروژه است و تیم آن معتقدند ساخت توپ فضایی از ساخت موشک بسیار آسانتر است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۲۲:۱۰:۱۷ -
استارتاپ مگ درایو؛ انقلاب در پیشرانش ماهوارهها با فناوری پلاسمای جدید
استارتاپ انگلیسی مگ درایو با توسعه سیستم پیشرانش الکتریکی جدید، تحولی در صنعت فضا ایجاد کرده است. این شرکت سیستم پیشرانش پلاسمایی طراحی کرده که کارایی بالا، راندمان بهتر و وزن کمتری نسبت به سیستمهای شیمیایی دارد. مگ درایو با جذب سرمایه ۱۰.۵ میلیون دلاری، قصد دارد نسل جدیدی از ماهوارهها با قابلیت حرکت و مانور بالاتر را توسعه دهد.
۱۴۰۳/۱۲/۷ ۱۷:۵۵:۲۱ -
اسپیسایکس به دنبال ارتقای شبکه اطلاعاتی سازمان هوانوردی آمریکا
شرکت اسپیسایکس در تلاش است با استفاده از ترمینالهای اینترنت ماهوارهای استارلینک، شبکههای فناوری اطلاعات سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را سرعت بخشد.
۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۵:۰۱:۲۵ -
انفجار استارشیپ اسپیسایکس؛ علل فنی و آمادگی برای پرتاب بعدی
اسپیسایکس علت انفجار استارشیپ در آزمایش ماه گذشته را نشت سوخت ناشی از ارتعاشات بیش از حد اعلام کرد. شرکت تغییراتی در سیستم پیشرانش انجام داده و آماده پرتاب هشتمین آزمایش است. این در حالی است که هنوز سازمان هوانوردی آمریکا تحقیقات درباره این حادثه را به پایان نرسانده است.
۱۴۰۳/۱۲/۶ ۲۳:۱۰:۴۶ -
استارتاپ کارمان پلاس؛ نوید معدنکاوی سیارکی با سرمایه ۲۰ میلیون دلاری
استارتاپ کارمان پلاس با هدف ساخت فضاپیمای خودمختار برای استخراج منابع از سیارکها، موفق به جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری شد. این شرکت برنامه دارد تا سال ۲۰۲۷ نخستین ماموریت خود را اجرا کند و با استخراج آب از سیارکها، به سوخترسانی ماهوارهها کمک کند. کارمان پلاس که توسط تئون دریس تاسیس شده، امیدوار است هزینههای ماموریتهای فضایی را به زیر ۱۰ میلیون دلار کاهش دهد.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۲۳:۵۸:۳۴ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱



