-
مایکروسافت ظرفیت مراکز داده خود را کاهش میدهد
مایکروسافت قراردادهای اجاره چندین مرکز داده را لغو کرده که معادل ظرفیت دو مرکز داده است. این اقدام سوالاتی درباره انتظارات آینده این شرکت فناوری از تقاضای هوش مصنوعی مطرح میکند، در حالی که سایر شرکتها همچنان در حال سرمایهگذاری گسترده در مراکز داده هستند.
۱۴۰۳/۱۲/۷ ۱۹:۲۸:۵۴ -
ریزش سهام شرکتهای فناوری اروپا در پی کاهش سرمایهگذاری مایکروسافت
سهام شرکتهای فناوری اروپایی برای دومین روز متوالی با کاهش مواجه شدند. گزارش تحلیلگران مبنی بر توقف اجاره مراکز داده توسط مایکروسافت، باعث نگرانی سرمایهگذاران شده است. این روند پس از معرفی مدل هوش مصنوعی ارزان چینی DeepSeek رخ داده که موجب افت سهام شرکتهای فناوری در سطح جهانی شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۷ ۱۷:۵۵:۱۹ -
لغو قراردادهای مایکروسافت در مراکز داده آمریکا
مایکروسافت قراردادهای اجاره چندین مرکز داده با ظرفیت صدها مگاوات را در آمریکا لغو کرده است. این اقدام میتواند نشاندهنده مازاد ظرفیت زیرساخت هوش مصنوعی شرکت باشد. تحلیلگران معتقدند این موضوع میتواند ناشی از کاهش تقاضا یا سرمایهگذاری بیش از حد مایکروسافت در زیرساختهای فناوری باشد. این شرکت که حامی اصلی OpenAI است، پیشتر برنامه سرمایهگذاری 80 میلیارد دلاری برای سال مالی جاری داشته است.
۱۴۰۳/۱۲/۶ ۱۷:۰۶:۵۵ -
تغییر استراتژی OpenAI در تامین زیرساخت محاسباتی با همکاری SoftBank
شرکت OpenAI برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰، ۷۵ درصد از ظرفیت مرکز داده خود را از پروژه Stargate که توسط SoftBank تامین مالی میشود، دریافت کند. این در حالی است که در حال حاضر مایکروسافت اصلیترین تامینکننده زیرساخت محاسباتی این شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی است. پیشبینی میشود هزینههای OpenAI تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
۱۴۰۳/۱۲/۴ ۰۱:۰۰:۴۳ -
سرمایهگذاری رکوردی آمریکا در انرژیهای تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن
آمریکا در سال گذشته 338 میلیارد دلار در بخش انرژیهای تجدیدپذیر سرمایهگذاری کرد. انرژی خورشیدی با 49 گیگاوات ظرفیت جدید، پیشتاز بود و همراه با انرژی بادی حدود 25 درصد تقاضای برق را تشکیل میدهند. با وجود این سرمایهگذاری، مصرف گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت و انتشار کربن نیز نیم درصد بالا رفت. شرکتهای فناوری مانند مایکروسافت و گوگل برای تأمین برق مراکز داده، سرمایهگذاری در انرژی هستهای و خورشیدی را در دستور کار قرار دادهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸ -
نظارت بر مراکز داده AI و چالشهای تأمین برق در ایالات متحده
مقامات انرژی آمریکا از بزرگترین اپراتور شبکه برق کشور خواستند تا شفافیت بیشتری درباره نحوه مدیریت مراکز داده هوش مصنوعی و اتصال مستقیم آنها به نیروگاهها ارائه دهد. با افزایش تقاضای برق توسط شرکتهای فناوری بزرگ، موضوع تأمین انرژی برای مراکز داده AI به یک چالش جدی تبدیل شده است. اپراتور PJM که 13 ایالت را پوشش میدهد، باید ظرف 30 روز توضیحات دقیقی درباره نرخها و خدمات مرتبط با مراکز داده ارائه دهد.
۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۳۶:۳۱ -
سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در راکتورهای هستهای کوچک برای تأمین برق مراکز داده
شرکتهای فعال در زمینه راکتورهای هستهای کوچک در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. استارتاپ Valar Atomics با جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه، در حال توسعه راکتورهای هستهای با فناوری هلیوم و دمای بالا است. این شرکت قصد دارد صدها راکتور کوچک را در مناطق خارج از شبکه برق برای تأمین انرژی مراکز داده و کارخانجات صنعتی احداث کند و همچنین در تولید سوختهای کمکربن و هیدروژن فعالیت داشته باشد.
۱۴۰۳/۱۲/۲ ۱۵:۵۵:۲۷ -
استارتاپ هایپرلوم؛ انقلاب در انتقال داده با میکرو LED های کم مصرف
استارتاپ هایپرلوم کانادا راهکاری نوآورانه برای کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت انتقال داده در مراکز داده ارائه میدهد. این شرکت با استفاده از میکرو LED های اختصاصی، راهکاری جایگزین برای اتصالات مسی سنتی ایجاد کرده که مصرف انرژی را کاهش و سرعت انتقال اطلاعات را افزایش میدهد. هایپرلوم که توسط مهندسان باتجربه تأسیس شده، با جذب سرمایه ۱۲.۵ میلیون دلاری به دنبال توسعه فناوری خود در بازار مراکز داده و هوش مصنوعی است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۷:۴۲:۱۶ -
رشد چشمگیر تقاضای برق جهانی با محوریت صنعت و مراکز داده
آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی کرده است که تقاضای جهانی برق سالانه 4 درصد افزایش خواهد یافت و این رشد عمدتاً توسط اقتصادهای نوظهور محقق میشود. صنایع چین با تولید پنل خورشیدی، باتری و خودروهای برقی، سهم عمدهای در این رشد خواهند داشت. منابع کمکربن مانند انرژیهای تجدیدپذیر و هستهای، پاسخگوی اکثر تقاضای جدید برق خواهند بود.
۱۴۰۳/۱۱/۲۷ ۰۲:۵۶:۴۷ -
آرم با همکاری متا، تولید تراشههای اختصاصی را آغاز میکند
شرکت نیمهرسانای آرم که توسط سافتبانک اداره میشود، تصمیم گرفته برای اولین بار تراشههای اختصاصی خود را تولید کند. این شرکت با جذب متا به عنوان مشتری اصلی، در تابستان امسال نخستین تراشه سرور را رونمایی خواهد کرد. این استراتژی جدید، آرم را از یک شرکت طراح نقشه تراشه به تولیدکننده مستقیم تراشه تبدیل میکند و ممکن است روابط آن با مشتریان فعلی را تحت تأثیر قرار دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۰۲:۳۸:۳۴ -
رشد بیسابقه مراکز داده در اروپا با محوریت هوش مصنوعی
پژوهش شرکت CBRE نشان میدهد اروپا در سال ۲۰۲۵ شاهد رکورد جدیدی در احداث مراکز داده خواهد بود. تقاضا برای ظرفیت مراکز داده با افزایش فعالیتهای هوش مصنوعی و رایانش ابری شرکتها، به شدت رشد کرده است. پیشبینی شده است ظرفیت برق مراکز داده جدید به ۹۳۷ مگاوات برسد که نسبت به سال ۲۰۲۴ رشدی ۴۳ درصدی خواهد داشت. بازارهای اصلی مانند لندن، فرانکفورت، آمستردام، پاریس و دوبلین بیش از نیمی از این ظرفیت جدید را تشکیل خواهند داد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۲۲:۵۶:۵۰ -
راهکار جدید برای مدیریت تقاضای برق مراکز داده در عصر هوش مصنوعی
مطالعه جدید نشان میدهد مراکز داده میتوانند با محدود کردن مصرف برق به ۹۰ درصد ظرفیت حداکثر، در مجموع یک روز در سال، ۷۶ گیگاوات ظرفیت برق در ایالات متحده آزاد کنند. این میزان معادل کل مصرف جهانی مراکز داده است. راهکارهای پیشنهادی شامل جابجایی زمانی محاسبات، انتقال محاسبات به مناطق کممصرف و استفاده از منابع جایگزین مانند باتری است. شرکتهایی مانند گوگل و Enel X از هماکنون چنین راهکارهایی را اجرا میکنند که میتواند چالش کمبود برق در عصر هوش مصنوعی را کاهش دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۲۹:۳۹ -
چالش اتصال مراکز داده به شبکه برق؛ سد راه سرمایهگذاری هوش مصنوعی در فرانسه
فرانسه با وجود برخورداری از نیروگاههای هستهای فراوان و جذب بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی، با چالش زمانبر بودن اتصال مراکز داده به شبکه برق مواجه است. شرکتهای بزرگی مانند Brookfield و Fluidstack قصد سرمایهگذاری در زیرساختهای فناوری فرانسه دارند، اما مشکلات مجوزها و ساخت و ساز میتواند روند توسعه را کُند کند. شرکت برق دولتی EDF برای تسریع این فرآیند، چهار سایت آماده با ظرفیت ۲ گیگاوات را شناسایی کرده است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۳۶:۰۰ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
سرمایهگذاری میلیاردی علیبابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!
غول فناوری چین، علیبابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانیاش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۵۳ میلیارد دلاری سهساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علیبابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولتها و شرکتها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکتهایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس میشود
گوگل با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند میسازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابلهای زیردریایی را ایجاد میکند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدلهای Gemini و تراشههای TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره میبرد و به خدماتی چون جستوجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری میدهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
استارتاپها هنوز در جستجوی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند
۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۰:۱۸:۲۱ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI
انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیونها خانه خواهند بود. ⚡🏭
این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر میکند؛ شرکتی که پیشتر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانههای هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایهگذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
چین با تراشههای پیشرفته علیبابا به جنگ انویدیا میرود
China Unicom در شینینگ چین یک مرکز داده ۳۹۰ میلیون دلاری ساخته که با تراشههای هوش مصنوعی داخلی، بیشتر از علیبابا، کار میکند. این پروژه برای کاهش وابستگی به فناوری خارجی طراحی شده است. 🤖🇨🇳
مرکز داده تاکنون با ۲۳ هزار تراشه داخلی به توان ۳۵۷۹ پتافلاپس رسیده و تراشه جدید علیبابا (PPU) رقیبی برای H20 انویدیا معرفی شده است. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۴:۳۲:۲۱ -
محیطهای شبیهسازی، میدان جنگ جدید استارتاپهای داده هوش مصنوعی
پس از سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری متا در Scale AI و قطع همکاری شرکتهایی مثل OpenAI و گوگل دیپمایند با این شرکت، استارتاپهای تازه فرصت حضور پررنگتری در بازار دادههای هوش مصنوعی پیدا کردهاند. 🤖💰
در این میان، Mercor که کمتر از سه سال عمر دارد، حالا در حال مذاکره برای جذب سرمایه با ارزشی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است. این شرکت میگوید بهزودی به درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری خواهد رسید. 📈🚀
برخلاف مدل سنتی برچسبگذاری دادهها که Scale AI را مطرح کرد، Mercor خدمات نوآورانهای ارائه میدهد؛ از جمله ساخت محیطهای شبیهسازیشده برای آموزش عاملهای هوش مصنوعی، حوزهای که بهسرعت به میدان رقابت بعدی استارتاپهای دادهای تبدیل میشود. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۲۵ ۰۰:۰۲:۴۷



