• مایکروسافت ظرفیت مراکز داده خود را کاهش می‌دهد

    مایکروسافت قراردادهای اجاره چندین مرکز داده را لغو کرده که معادل ظرفیت دو مرکز داده است. این اقدام سوالاتی درباره انتظارات آینده این شرکت فناوری از تقاضای هوش مصنوعی مطرح می‌کند، در حالی که سایر شرکت‌ها همچنان در حال سرمایه‌گذاری گسترده در مراکز داده هستند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۱۹:۲۸:۵۴
  • ریزش سهام شرکت‌های فناوری اروپا در پی کاهش سرمایه‌گذاری مایکروسافت

    سهام شرکت‌های فناوری اروپایی برای دومین روز متوالی با کاهش مواجه شدند. گزارش تحلیلگران مبنی بر توقف اجاره مراکز داده توسط مایکروسافت، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. این روند پس از معرفی مدل هوش مصنوعی ارزان چینی DeepSeek رخ داده که موجب افت سهام شرکت‌های فناوری در سطح جهانی شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۱۷:۵۵:۱۹
  • لغو قراردادهای مایکروسافت در مراکز داده آمریکا

    مایکروسافت قراردادهای اجاره چندین مرکز داده با ظرفیت صدها مگاوات را در آمریکا لغو کرده است. این اقدام می‌تواند نشان‌دهنده مازاد ظرفیت زیرساخت هوش مصنوعی شرکت باشد. تحلیلگران معتقدند این موضوع می‌تواند ناشی از کاهش تقاضا یا سرمایه‌گذاری بیش از حد مایکروسافت در زیرساخت‌های فناوری باشد. این شرکت که حامی اصلی OpenAI است، پیش‌تر برنامه سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلاری برای سال مالی جاری داشته است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۶ ۱۷:۰۶:۵۵
  • تغییر استراتژی OpenAI در تامین زیرساخت محاسباتی با همکاری SoftBank

    شرکت OpenAI برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰، ۷۵ درصد از ظرفیت مرکز داده خود را از پروژه Stargate که توسط SoftBank تامین مالی می‌شود، دریافت کند. این در حالی است که در حال حاضر مایکروسافت اصلی‌ترین تامین‌کننده زیرساخت محاسباتی این شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های OpenAI تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۴ ۰۱:۰۰:۴۳
  • سرمایه‌گذاری رکوردی آمریکا در انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن

    آمریکا در سال گذشته 338 میلیارد دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرد. انرژی خورشیدی با 49 گیگاوات ظرفیت جدید، پیشتاز بود و همراه با انرژی بادی حدود 25 درصد تقاضای برق را تشکیل می‌دهند. با وجود این سرمایه‌گذاری، مصرف گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت و انتشار کربن نیز نیم درصد بالا رفت. شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت و گوگل برای تأمین برق مراکز داده، سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای و خورشیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸
  • نظارت بر مراکز داده AI و چالش‌های تأمین برق در ایالات متحده

    مقامات انرژی آمریکا از بزرگترین اپراتور شبکه برق کشور خواستند تا شفافیت بیشتری درباره نحوه مدیریت مراکز داده هوش مصنوعی و اتصال مستقیم آنها به نیروگاه‌ها ارائه دهد. با افزایش تقاضای برق توسط شرکت‌های فناوری بزرگ، موضوع تأمین انرژی برای مراکز داده AI به یک چالش جدی تبدیل شده است. اپراتور PJM که 13 ایالت را پوشش می‌دهد، باید ظرف 30 روز توضیحات دقیقی درباره نرخ‌ها و خدمات مرتبط با مراکز داده ارائه دهد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۳۶:۳۱
  • سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در راکتورهای هسته‌ای کوچک برای تأمین برق مراکز داده

    شرکت‌های فعال در زمینه راکتورهای هسته‌ای کوچک در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. استارتاپ Valar Atomics با جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه، در حال توسعه راکتورهای هسته‌ای با فناوری هلیوم و دمای بالا است. این شرکت قصد دارد صدها راکتور کوچک را در مناطق خارج از شبکه برق برای تأمین انرژی مراکز داده و کارخانجات صنعتی احداث کند و همچنین در تولید سوخت‌های کم‌کربن و هیدروژن فعالیت داشته باشد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲ ۱۵:۵۵:۲۷
  • استارتاپ هایپرلوم؛ انقلاب در انتقال داده با میکرو LED های کم مصرف

    استارتاپ هایپرلوم کانادا راهکاری نوآورانه برای کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت انتقال داده در مراکز داده ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از میکرو LED های اختصاصی، راهکاری جایگزین برای اتصالات مسی سنتی ایجاد کرده که مصرف انرژی را کاهش و سرعت انتقال اطلاعات را افزایش می‌دهد. هایپرلوم که توسط مهندسان باتجربه تأسیس شده، با جذب سرمایه ۱۲.۵ میلیون دلاری به دنبال توسعه فناوری خود در بازار مراکز داده و هوش مصنوعی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۷:۴۲:۱۶
  • رشد چشمگیر تقاضای برق جهانی با محوریت صنعت و مراکز داده

    آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی برق سالانه 4 درصد افزایش خواهد یافت و این رشد عمدتاً توسط اقتصادهای نوظهور محقق می‌شود. صنایع چین با تولید پنل خورشیدی، باتری و خودروهای برقی، سهم عمده‌ای در این رشد خواهند داشت. منابع کم‌کربن مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای، پاسخگوی اکثر تقاضای جدید برق خواهند بود.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۷ ۰۲:۵۶:۴۷
  • آرم با همکاری متا، تولید تراشه‌های اختصاصی را آغاز می‌کند

    شرکت نیمه‌رسانای آرم که توسط سافت‌بانک اداره می‌شود، تصمیم گرفته برای اولین بار تراشه‌های اختصاصی خود را تولید کند. این شرکت با جذب متا به عنوان مشتری اصلی، در تابستان امسال نخستین تراشه سرور را رونمایی خواهد کرد. این استراتژی جدید، آرم را از یک شرکت طراح نقشه تراشه به تولیدکننده مستقیم تراشه تبدیل می‌کند و ممکن است روابط آن با مشتریان فعلی را تحت تأثیر قرار دهد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۰۲:۳۸:۳۴
  • رشد بی‌سابقه مراکز داده در اروپا با محوریت هوش مصنوعی

    پژوهش شرکت CBRE نشان می‌دهد اروپا در سال ۲۰۲۵ شاهد رکورد جدیدی در احداث مراکز داده خواهد بود. تقاضا برای ظرفیت مراکز داده با افزایش فعالیت‌های هوش مصنوعی و رایانش ابری شرکت‌ها، به شدت رشد کرده است. پیش‌بینی شده است ظرفیت برق مراکز داده جدید به ۹۳۷ مگاوات برسد که نسبت به سال ۲۰۲۴ رشدی ۴۳ درصدی خواهد داشت. بازارهای اصلی مانند لندن، فرانکفورت، آمستردام، پاریس و دوبلین بیش از نیمی از این ظرفیت جدید را تشکیل خواهند داد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۲۲:۵۶:۵۰
  • راهکار جدید برای مدیریت تقاضای برق مراکز داده در عصر هوش مصنوعی

    مطالعه جدید نشان می‌دهد مراکز داده می‌توانند با محدود کردن مصرف برق به ۹۰ درصد ظرفیت حداکثر، در مجموع یک روز در سال، ۷۶ گیگاوات ظرفیت برق در ایالات متحده آزاد کنند. این میزان معادل کل مصرف جهانی مراکز داده است. راهکارهای پیشنهادی شامل جابجایی زمانی محاسبات، انتقال محاسبات به مناطق کم‌مصرف و استفاده از منابع جایگزین مانند باتری است. شرکت‌هایی مانند گوگل و Enel X از هم‌اکنون چنین راهکارهایی را اجرا می‌کنند که می‌تواند چالش کمبود برق در عصر هوش مصنوعی را کاهش دهد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۲۹:۳۹
  • چالش اتصال مراکز داده به شبکه برق؛ سد راه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی در فرانسه

    فرانسه با وجود برخورداری از نیروگاه‌های هسته‌ای فراوان و جذب بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی، با چالش زمان‌بر بودن اتصال مراکز داده به شبکه برق مواجه است. شرکت‌های بزرگی مانند Brookfield و Fluidstack قصد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری فرانسه دارند، اما مشکلات مجوزها و ساخت و ساز می‌تواند روند توسعه را کُند کند. شرکت برق دولتی EDF برای تسریع این فرآیند، چهار سایت آماده با ظرفیت ۲ گیگاوات را شناسایی کرده است.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۳۶:۰۰
  • تنش‌های ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد

    در نشست بین‌المللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیه‌ای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
    این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح می‌کند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایش‌های دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزام‌آور نیست، برخی کشورها به‌دلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
    وزیر دفاع هلند گفت دولت‌ها در یک «دوراهی» قرار گرفته‌اند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کره‌جنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹
  • فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • چت‌بات Grok دردسرساز شد؛ یورش پلیس فرانسه به دفاتر X

    تحقیقات علیه شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در اروپا به‌سرعت گسترده‌تر شده است. پلیس و دادستانی فرانسه با همکاری یوروپل به دفاتر X در پاریس یورش بردند و ایلان ماسک و لیندا یاکارینو، مدیرعامل سابق این پلتفرم، برای جلسه‌ای در ماه آوریل احضار شده‌اند. این پرونده از ژانویه ۲۰۲۵ با اتهام دست‌کاری الگوریتم و استخراج غیرقانونی داده آغاز شد و اکنون شامل بررسی انتشار محتوای مجرمانه، از جمله دیپ‌فیک‌های جنسی و تصاویر مربوط به کودکان است. 🚨
    در بریتانیا نیز نهادهای نظارتی به‌طور فوری در حال بررسی استفاده از چت‌بات Grok برای تولید تصاویر جنسی بدون رضایت افراد هستند؛ موضوعی که نگرانی‌های جدی حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. هم‌زمان، کمیسیون اروپا و دادستان کل ایالت کالیفرنیا در آمریکا تحقیقات جداگانه‌ای را آغاز کرده‌اند. X این اتهام‌ها را رد کرده اما تحت فشار دولت‌ها، محدودیت‌هایی برای Grok اعمال کرده که هنوز کافی دانسته نمی‌شود. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۲۱:۱۹
  • پایش دائمی اقیانوس‌ها با شبکه ربات‌های هوشمند

    بیشتر دانسته‌های ما از اقیانوس‌ها به سطح آب محدود است و جمع‌آوری داده‌های عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند. 🌊
    استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، ربات‌های زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین می‌روند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت می‌کنند، بدون نیاز به کشتی‌های بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
    این ربات‌های کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاب‌اند و پس از بازگشت به سطح، داده‌ها را به یک سیستم ابری می‌فرستند. استقرار شبکه‌ای آن‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقیانوس می‌دهد. 📡
    Apeiron به‌تازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و می‌گوید هزینه جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» می‌نامد، یعنی نسخه‌ای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوس‌ها. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴
  • خداحافظی با سیم‌کارت فیزیکی؛ اپل و گوگل سرعت مهاجرت جهانی به eSIM را چند برابر کردند

    فناوری eSIM بیش از ده سال قدمت دارد، اما استفاده از آن هنوز محدود است و تازه امسال از پنج درصد عبور می‌کند؛ مهم‌ترین عامل رشد، نیاز مسافران به اتصال سریع بدون سیم‌کارت فیزیکی است. eSIM درواقع یک سیم‌کارت دیجیتال است که داخل گوشی قرار دارد و با اسکن یک QR کد فعال می‌شود، بدون اینکه قطعه‌ای فیزیکی جابه‌جا شود.📱
    اپل و گوگل با عرضه مدل‌های فقط eSIM این روند را سرعت داده‌اند و آمریکا اکنون بالاترین نرخ پذیرش را دارد. چین نیز به‌تازگی پشتیبانی اپراتورها را آغاز کرده و احتمال می‌رود برندهایی مانند هواوی و شیائومی این قابلیت را در همه رده‌های قیمتی اضافه کنند. این تغییر می‌تواند بازارهای آسیا و آفریقا را متحول کند.🌍
    بسیاری از کاربران اولین‌بار در سفر از eSIM استفاده می‌کنند اما با وجود رشد سریع، پیچیدگی نصب با QR کد، آگاهی پایین کاربران و زیرساخت قدیمی برخی اپراتورها هنوز مانع پذیرش کامل eSIM است.🔐

    ۱۴۰۴/۹/۱۵ ۲۱:۵۳:۳۵
  • عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایه‌گذاری زیر سایه ترامپ

    عربستان سعودی با نزدیک‌شدن به ترامپ و چهره‌های حامی او تلاش می‌کند چهره خود را نزد سرمایه‌گذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازه‌ای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورک‌تایمز بزرگ‌ترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشه‌های انویدیا راه‌اندازی می‌شود. 🤖
    این پروژه بخشی از بسته بزرگ‌تری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگنده‌های F-35 به عربستان علی‌رغم نگرانی پنتاگون. عربستان می‌خواهد با جذب پروژه‌های فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسان‌گیر نیاز دارد. گزارش‌ها می‌گویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیت‌های صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانه‌ای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی می‌کند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰
  • دیدار تاریخی انویدیا، سامسونگ و هیوندای بر سر میز شام کره‌ای

    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در سئول گفت اطمینان دارد گفت‌وگوی امروز دونالد ترامپ و رئیس جمهور چین در کره جنوبی مثبت بوده است. او این حرف را زمانی زد که برای صرف چیکن با رؤسای سامسونگ و هیوندای وارد رستوران شد. 🍗
    هوانگ افزود دیدار دو رئیس‌جمهور ارتباطی با او ندارد، اما فردا با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دیدار خواهد کرد و خبرهای مهمی از همکاری انویدیا با شرکت‌های کره‌ای اعلام می‌شود. 💻
    این اظهارات در حالی بیان شد که ترامپ گفت در گفت‌وگویش با رئیس جمهور چین درباره تراشه پیشرفته «Blackwell» انویدیا صحبت نکرده است؛ تراشه‌ای که به‌دلیل محدودیت‌های صادراتی آمریکا به چین، عامل اصلی تنش میان دو کشور شده است. 🇺🇸🇨🇳
    صدها نفر برای دیدن هوانگ، که انویدیا را به نخستین شرکت پنج‌تریلیون‌دلاری جهان رسانده، بیرون رستوران جمع شدند. او با مردم عکس گرفت و میانشان خوراکی پخش کرد. این دیدار دوستانه سه غول فناوری احتمال می‌رود زمینه همکاری‌های تازه‌ای میان انویدیا، سامسونگ و هیوندای باشد. 🤝

    ۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۲۰:۵۶
  • افشاگری Reddit: شرکت‌ها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!

    پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمع‌آوری داده‌های اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکت‌های Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم می‌کند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روش‌های غیرمستقیم، داده‌های کاربران را استخراج و سپس به شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta فروخته‌اند. 💾 Reddit پیش‌تر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچ‌کس مالک داده‌های عمومی نیست و استفاده از آن‌ها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پرونده‌های مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان داده‌اند که دادگاه‌ها معمولاً در برابر کنترل انحصاری داده‌ها مقاومت می‌کنند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹
  • مایکروسافت، گوگل و آمازون از چین فرار می‌کنند!

    در بحبوحه افزایش تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین، غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل در حال انتقال بخشی از تولیدات خود به خارج از چین هستند. 🌏 طبق گزارش Nikkei، مایکروسافت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ حدود ۸۰٪ از قطعات لازم برای ساخت لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌های Surface و مراکز داده خود را خارج از چین تولید کند. 💻
    این طرح گسترده شامل مونتاژ محصولات آینده از جمله سرورها و حتی کنسول‌های بازی Xbox نیز می‌شود. 🎮 آمازون نیز در حال ارزیابی کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان چینی برای مراکز داده مبتنی بر هوش مصنوعی خود است. ☁️
    در همین حال، گوگل از تأمین‌کنندگانش خواسته تولید سرورها را در تایلند افزایش دهند، جایی که پیش‌تر شرکای جدیدی برای قطعات و مونتاژ جذب کرده است. 🇹🇭 با این حال، کارشناسان می‌گویند خروج سریع از چین دشوار است، زیرا زنجیره تأمین این کشور پیچیده و پیشرفته است. ⚙️
    این تغییرات در پی تشدید اقدامات متقابل آمریکا و چین از جمله تعرفه‌های متقابل، محدودیت‌های صادراتی و کنترل فناوری‌های حساس انجام می‌شود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۲۶ ۲۳:۴۹:۱۷
  • گروه G20: بازار ارزهای دیجیتال نیازمند اصلاحات فوری است!

    نهاد نظارتی گروه G20 هشدار داده که نبود قوانین جامع برای کنترل بازار رمزارزها می‌تواند ثبات مالی جهان را تهدید کند. ⚠️ گزارش جدید هیئت ثبات مالی (FSB) نشان می‌دهد اجرای قوانین در کشورهای مختلف هنوز پراکنده و ناهماهنگ است. 🌍
    این نهاد اعلام کرد رشد سریع بیت‌کوین و دیگر رمزارزها باعث شده ارزش کل بازار جهانی آن‌ها در یک سال گذشته دو برابر شود و به ۴ تریلیون دلار برسد. 💰
    دبیرکل FSB گفت رمزارزها به‌راحتی بین کشورها جابه‌جا می‌شوند و بدون همکاری جهانی نظارت بر آن‌ها ممکن نیست. 🔄
    یکی از نگرانی‌های اصلی نبود قانون‌گذاری کامل برای استیبل‌کوین‌هاست؛ رمزارزهایی متصل به دلار که بازارشان طی سال گذشته ۷۵٪ رشد کرده و به ۲۹۰ میلیارد دلار رسیده است. 💵 این رشد هم‌زمان با سیاست‌های حامی رمزارز دولت ترامپ بوده است. 📊
    FSB هشدار داد برای جلوگیری از بحران‌هایی مشابه فروپاشی صرافی FTX در سال ۲۰۲۲ باید قوانین جهانی یکپارچه‌تری تدوین شود. 🚨

    ۱۴۰۴/۷/۲۶ ۱۳:۰۴:۳۷
  • سرمایه‌گذاری میلیاردی علی‌بابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!

    غول فناوری چین، علی‌بابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانی‌اش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری سه‌ساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علی‌بابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولت‌ها و شرکت‌ها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکت‌هایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگ‌ترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳
  • سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس می‌شود

    گوگل با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند می‌سازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابل‌های زیردریایی را ایجاد می‌کند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدل‌های Gemini و تراشه‌های TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره می‌برد و به خدماتی چون جست‌وجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری می‌دهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹
  • سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI

    انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیون‌ها خانه خواهند بود. ⚡🏭
    این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر می‌کند؛ شرکتی که پیش‌تر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
    انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانه‌های هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایه‌گذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗

    ۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰
  • الگوریتم تیک‌تاک زیر نظر آمریکا بازطراحی می‌شود

    توافقی میان آمریکا و چین درباره تیک‌تاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئت‌مدیره تیک‌تاک آمریکا به شهروندان آمریکایی می‌رسد و بایت‌دنس تنها یک عضو معرفی می‌کند. 📌🇺🇸🇨🇳
    تمام داده‌های کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
    این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیک‌تاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
    ترامپ می‌گوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفت‌هایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
    طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیک‌تاک را در دست خواهد داشت و بایت‌دنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅

    ۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰
  • آیا چین کنترل الگوریتم TikTok را حفظ خواهد کرد؟

    کاخ سفید گفت توافق اولیه برای آینده تیک‌تاک در آمریکا حاصل شده است. طبق توافق، ۶ کرسی از ۷ هیأت‌مدیره به آمریکایی‌ها می‌رسد و الگوریتم تحت کنترل آمریکا می‌آید. اوراکل و چند سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی سهام‌دار می‌شوند و سهم بایت‌دنس زیر ۲۰٪ است. 📱🇺🇸
    بااین‌حال قرارداد نهایی امضا نشده و ابهام در مالکیت الگوریتم و میزان نفوذ چین باقی است. تماس ترامپ و شی، رئیس جمهور چین ، تنش را کم کرد اما توافق قطعی نشد. چین الگوریتم را خط قرمز می‌داند و لغو محدودیت‌های تجاری آمریکا را می‌خواهد. 📰⚖️
    ترامپ چندبار مهلت فروش را عقب انداخته و تاریخ جدید را ۱۹ دسامبر اعلام کرده. او می‌گوید نمی‌خواهد با ممنوعیت اپلیکیشن، کاربران را ناراضی کند؛ دموکرات‌ها این کار را غیرقانونی می‌دانند. کنگره هم خطر دسترسی چین به داده‌های ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی را هشدار می‌دهد. ⏳📲
    تحلیلگران می‌گویند شرایط فعلی به سود چین است، چون با طولانی شدن مذاکرات امتیاز بیشتری می‌گیرد. دو طرف در نشست‌های آینده و اوایل سال بعد در چین دیدار حضوری خواهند داشت. 🌍🤝

    ۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۵۲:۳۶
  • چین با تراشه‌های پیشرفته علی‌بابا به جنگ انویدیا می‌رود

    China Unicom در شینینگ چین یک مرکز داده ۳۹۰ میلیون دلاری ساخته که با تراشه‌های هوش مصنوعی داخلی، بیشتر از علی‌بابا، کار می‌کند. این پروژه برای کاهش وابستگی به فناوری خارجی طراحی شده است. 🤖🇨🇳
    مرکز داده تاکنون با ۲۳ هزار تراشه داخلی به توان ۳۵۷۹ پتافلاپس رسیده و تراشه جدید علی‌بابا (PPU) رقیبی برای H20 انویدیا معرفی شده است. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۴:۳۲:۲۱
نمایش بیشتر