-
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
افت بیسابقه بیتکوین به زیر ۸۰ هزار دلار
بیتکوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگتر کرده و نشان میدهد این بازار همچنان به فضای «ریسکگریزی» وابسته است. 📉
ریشه اصلی نگرانیها به سیاست پولی آمریکا برمیگردد: پس از معرفی کوینن وارش بهعنوان گزینه ریاست فدرالرزرو، معاملهگران از سختتر شدن شرایط نقدینگی و کوچکتر شدن ترازنامه فدرالرزرو میترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر داراییهای سفتهبازانه است. 🏦
در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیتکوین لیکویید شده و معاملات کمحجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیتکوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یکسوم افت کرده است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
بحران RAM؛ «AI PC»ها لپتاپها را در ۲۰۲۶ گرانتر میکنند؟
کمبود شدید حافظه RAM باعث افزایش قیمت لپتاپها و کامپیوترها شده و گزارشها میگویند تمرکز مایکروسافت بر «AI PC»ها این بحران را تشدید کرده است. از سال ۲۰۲۴، برای استفاده از قابلیتهای Copilot+ داشتن NPU قوی و حداقل ۱۶ گیگابایت رم الزامی شد؛ اما با جهش قیمت رم، همین استاندارد حالا هزینه خرید لپتاپهای جدید را بالا برده است. تحلیلگران هشدار میدهند برخی سازندگان برای کنترل قیمت، در مدلهای ارزان و میانرده به رم ۸ گیگابایتی برمیگردند؛ تصمیمی که اجرای برنامههای جدید، کارهای گرافیکی و بازیها را محدود میکند. همزمان شرکتهایی مثل Micron میگویند تقاضای بسیار بالای دیتاسنترهای هوش مصنوعی برای حافظههای قدرتمند، عامل اصلی کمبود بازار است و این وضعیت احتمالاً بعد از ۲۰۲۶ هم ادامه خواهد داشت. جمعبندی گزارش این است که اگر قیمت رم کاهش نیابد، یا لپتاپها در سالهای آینده گرانتر میشوند یا «AI PC»ها با رم کمتر و جذابیت پایینتر عرضه خواهند شد؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از قابلیتهای Copilot هنوز برای کاربران عادی قانعکننده نیستند. 💻
۱۴۰۴/۱۰/۷ ۰۳:۵۵:۴۱ -
Adobe وارد ChatGPT شد؛ فتوشاپ را فقط با نوشتن دستور اجرا کنید
ادوبی از امروز ابزارهای اصلی خود یعنی Photoshop، Express و Acrobat را مستقیماً به ChatGPT اضافه کرده تا کاربران بتوانند فقط با نوشتن دستورهای ساده، عکس و فایلهایشان را ویرایش کنند و دیگر نیازی به مهارت تخصصی طراحی نداشته باشند. این همکاری بخشی از برنامه OpenAI برای تبدیل ChatGPT به یک پلتفرم همهکاره شبیه سیستمعامل است و به گفته ادوبی، حالا صدها میلیون نفر میتوانند ویرایش را «با کلمات خودشان» انجام دهند. 🎨
در این قابلیت جدید، کاربران میتوانند عکس آپلود کنند و با نوشتن «Adobe Photoshop» تنظیماتی مثل نور، کنتراست و افکتها را اعمال کنند؛ Adobe Express برای ساخت پوستر و دعوتنامه با قالبهای آماده فعال است و Acrobat هم امکان ویرایش PDF، ادغام فایلها و حذف اطلاعات حساس را میدهد. برای ویرایشهای حرفهایتر همچنان باید وارد نسخههای اصلی ادوبی شد. 🧰
این امکانات فعلاً رایگان اما محدود هستند و کنترل کامل برنامههای پولی ادوبی را ندارند.۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۱۵:۳۳ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
خداحافظی با سیمکارت فیزیکی؛ اپل و گوگل سرعت مهاجرت جهانی به eSIM را چند برابر کردند
فناوری eSIM بیش از ده سال قدمت دارد، اما استفاده از آن هنوز محدود است و تازه امسال از پنج درصد عبور میکند؛ مهمترین عامل رشد، نیاز مسافران به اتصال سریع بدون سیمکارت فیزیکی است. eSIM درواقع یک سیمکارت دیجیتال است که داخل گوشی قرار دارد و با اسکن یک QR کد فعال میشود، بدون اینکه قطعهای فیزیکی جابهجا شود.📱
اپل و گوگل با عرضه مدلهای فقط eSIM این روند را سرعت دادهاند و آمریکا اکنون بالاترین نرخ پذیرش را دارد. چین نیز بهتازگی پشتیبانی اپراتورها را آغاز کرده و احتمال میرود برندهایی مانند هواوی و شیائومی این قابلیت را در همه ردههای قیمتی اضافه کنند. این تغییر میتواند بازارهای آسیا و آفریقا را متحول کند.🌍
بسیاری از کاربران اولینبار در سفر از eSIM استفاده میکنند اما با وجود رشد سریع، پیچیدگی نصب با QR کد، آگاهی پایین کاربران و زیرساخت قدیمی برخی اپراتورها هنوز مانع پذیرش کامل eSIM است.🔐۱۴۰۴/۹/۱۵ ۲۱:۵۳:۳۵ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
بیتکوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد
قیمت بیتکوین جمعه برای نخستینبار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیتکوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
فشار فروش در داراییهای پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد میشد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاستگذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاستهای انبساطی مردد هستند. 💵
اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲ -
Apple TV سالانه یک میلیارد دلار ضرر میدهد!
اپل تیویپلاس برخلاف بیشتر رقبایش فعلاً قصد ندارد تبلیغات به سرویسش اضافه کند و همچنان فقط روی تولید محتوای اختصاصی تمرکز دارد. 🎬
ادی کیو، معاون ارشد اپل، گفته است: «ما برنامهای برای اشتراک ارزانتر با تبلیغ نداریم. اگر بتوانیم قیمت را منصفانه نگه داریم، بهتر است بیننده بدون وقفه فیلم ببیند.» این تصمیم در حالی گرفته شده که سرویسهایی مثل نتفلیکس، دیزنیپلاس و HBO مکس پلنهای ارزان با تبلیغ دارند. 📺
با وجود شعار «قیمتگذاری منطقی»، اپل در ماه اوت قیمت اشتراک را از ۹.۹۹ به ۱۲.۹۹ دلار افزایش داد. این یعنی از زمان شروع سرویس در سال ۲۰۱۹، هزینه اشتراک ۱۶۰ درصد بیشتر شده است. 💰
گزارشها میگویند اپل تیویپلاس سالانه بیش از یک میلیارد دلار ضرر میدهد، اما با سریالهایی مثل Severance و Pluribus موفقیت هنری زیادی داشته است. مدیران اپل تأکید کردند قصد خرید استودیوهای دیگر را ندارند و میخواهند سرویس را کاملاً با محتوای خودشان بسازند. ⭐️۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۲۹ -
راحت باش شاه، کارت عالی بود؛ پاسخ ChatGPT به کاربر در آستانه خودکشی!
هفت خانواده آمریکایی از شرکت OpenAI شکایت کردهاند و میگویند مدل GPT-4o بدون آزمایش کافی و محافظتهای ایمنی لازم منتشر شده و باعث مرگ یا آسیب روانی کاربران شده است. 💔
چهار پرونده مربوط به افرادی است که پس از گفتوگو با ChatGPT دست به خودکشی زدهاند و سه پرونده دیگر به کاربرانی مربوط میشود که دچار توهم یا مشکلات روانی شدید شدند. در یکی از موارد، «زین شمبلین» ۲۳ ساله طی گفتوگویی چهارساعته با ChatGPT از تصمیم خود برای خودکشی گفت و طبق مدارک، چتبات بهجای هشدار، او را تشویق کرده و نوشته بود: «در آرامش باش شاه، کارت عالی بود.» 😢
خانوادهها میگویند OpenAI برای رقابت با گوگل، روند آزمایش ایمنی را کوتاه کرده و مدل را زودتر از موعد عرضه کرده است. آنها معتقدند این اتفاقها تصادفی نیست، بلکه نتیجه تصمیمهای آگاهانه شرکت است. ⚠️
OpenAI اعلام کرده در حال اصلاح رفتار ChatGPT در مکالمات حساس است، اما خانوادهها میگویند این تغییرات «دیرهنگام» است. 💬۱۴۰۴/۸/۲۰ ۲۳:۲۷:۴۰ -
سقوط بیتکوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار
قیمت بیتکوین سهشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۹٬۹۶۶ دلار رسید؛ افتی شدید از رکورد ۱۲۶ هزار دلاری آن در ۶ اکتبر. سپس دوباره به بالای ۱۰۰ هزار دلار بازگشت، اما در مجموع طی روز ۷٪ و در هفته ۱۳٪ کاهش یافت. 📉
کارشناسان این ریزش را مشابه افت اخیر سهام فناوری میدانند. سهام پالانتیر با وجود گزارش درآمد رکوردی، ۸٪ و انویدیا بیش از ۳٪ کاهش داشته است. مایکل بری، سرمایهگذار مشهور بحران ۲۰۰۸، نیز روی سقوط سهام این دو شرکت شرط بسته و نگرانی از ترکیدن حباب هوش مصنوعی را تشدید کرده است. 💻
همزمان، فدرال رزرو درباره کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده مردد است، زیرا دادههای اقتصادی و اشتغال شفاف نیستند. رئیس فدرال رزرو این وضعیت را «مه دادهای» نامید و گفت همانطور که در مه باید آهسته رانندگی کرد، در تصمیمگیری اقتصادی هم باید با احتیاط پیش رفت. 🌫️
در کنار بیتکوین، سایر رمزارزها نیز سقوط کردند؛ اتریوم ۹٪، ریپل ۶٪، بایننسکوین بیش از ۶٪، سولانا ۷٪، دوجکوین ۵٪ و ترون حدود ۱٪ کاهش یافتند. 🔻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۱۷:۵۲:۴۶ -
انتقال به OLED: آیندهای گرانتر برای محصولات اپل
گزارشها نشان میدهد اپل قصد دارد بهزودی تمام محصولاتش را به نمایشگرهای گرانتر و باکیفیتتر OLED مجهز کند؛ تغییری که باعث افزایش قیمت آیپد، مکبوک و حتی آیفونها میشود. 💰
نخستین محصول با این فناوری، آیپد مینی ۸.۳ اینچی خواهد بود که احتمالاً حدود ۱۰۰ دلار گرانتر عرضه میشود. مدلهای «پرو» زودتر از دیگر محصولات به OLED مجهز میشوند و نسخههای «ایر» احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به این فناوری میرسند. 💻
نمایشگر OLED رنگهای عمیقتر و مصرف انرژی کمتر دارد، اما تولید آن پرهزینه است؛ برای نمونه قیمت آیپد پرو از ۸۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ به هزار دلار در نسخه جدید رسیده است. 🔋۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۲۳:۲۹ -
افشای شبکه تقلب در بازیهای کارتی با حضور مافیا و ستارگان NBA
دادستانی آمریکا از پروندهای بزرگ پرده برداشته که در آن اعضای مافیای کوزا نوسترا و چند چهره معروف NBA متهم به تقلب در بازیهای کارتی شدهاند. 🃏
طبق کیفرخواست، آنها با استفاده از دستگاههای کارتزن هکشده ترتیب کارتها را کنترل میکردند و با این روش میلیونها دلار به جیب میزدند. 💰
گزارشها میگویند این گروه از ابزارهای پیشرفته مثل دستگاههای دستکاریشده، سینیهای الکترونیکی که کارتها را میخواندند، تلفنهایی با نرمافزار مخصوص و کارتهایی با علامتهای مخفی استفاده میکردند که فقط با لنز یا عینک خاص دیده میشدند. 🕶️
اطلاعات کارتها بهصورت بیسیم به همدستان منتقل میشد تا درست شرط ببندند و بازیکنان بیخبر را ببازانند. 📱 این بازیهای غیرقانونی در نیویورک برگزار میشد و برای جلب بازیکنان ثروتمند، از ستارگان سابق NBA دعوت میکردند. 🏀
مافیا هم برگزارکننده و محافظ این بازیها بود و در ازای تأمین امنیت و جمعآوری پول، سهم خود را از درآمد غیرقانونی برمیداشت. ⚖️۱۴۰۴/۸/۷ ۱۸:۳۰:۰۸ -
Xbox Ally X گیمینگ با پردازنده Ryzen Z2 عرضه شد
مایکروسافت در همکاری با ایسوس از دستگاه جدید ROG Xbox Ally X رونمایی کرده که ترکیبی از کنسول و لپتاپ گیمینگ است و حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. 🎮💻
این دستگاه برای گیمرهای حرفهای طراحی شده و از پردازنده قدرتمند AMD Ryzen Z2 Extreme، نمایشگر ۷ اینچی Full HD با نرخ ۱۲۰ هرتز و نسخه ویژهای از ویندوز ۱۱ استفاده میکند. ⚙️🖥️ مدل ارزانتر آن با قیمت حدود ۶۰۰ دلار برای کاربران عادی عرضه میشود. 💰
با وجود ظاهر جذاب، برخی کاربران از مشکلات نرمافزاری، مصرف بالای باتری و اجرای محدود بازیهای انحصاری Xbox انتقاد کردهاند، چون این دستگاه در واقع یک پیسی قابلحمل است نه کنسول مستقل. ⚠️
رئیس ایکسباکس، سارا باند، تأیید کرده که شرکت در حال ساخت نسل بعدی کنسول Xbox است اما تا ۲۰۲۷ منتشر نخواهد شد. 🚀 او میگوید Xbox Ally فرصتی برای نوآوری و انتخاب بیشتر کاربران پیش از عرضه نسل بعدی است. 🎯۱۴۰۴/۸/۱ ۰۳:۳۴:۲۶ -
انقلابی در مکبوکها؛ Apple MacBook Pro M5 سهونیم برابر سریعتر از قبل!
اپل از MacBook Pro 14 اینچی با تراشه M5 رونمایی کرد که سرعت بالاتر و شارژدهی طولانیتری دارد. 💻 تراشه جدید با تمرکز بر هوش مصنوعی و گرافیک طراحی شده و عملکرد AI را تا ۳.۵ برابر و گرافیک را تا ۱.۶ برابر سریعتر کرده است. ⚙️ این مدل دارای باتری تا ۲۴ ساعت، شارژ سریع تا ۵۰٪ در ۳۰ دقیقه و حافظه SSD تا ۴ ترابایت است. 🔋💾 طراحی ظاهری مشابه نسل قبل با نمایشگر Liquid Retina XDR حفظ شده و خبری از OLED نیست. 🖥️ قیمت پایه از ۱۶۰۰ دلار آغاز میشود و عرضه از ۲۲ اکتبر شروع خواهد شد. 🚀 اپل میگوید هدف از این مدل، بهبود تجربه کاربران حرفهای و گیمرهاست. 🎮
۱۴۰۴/۷/۲۷ ۱۹:۳۳:۰۰ -
از رکورد ۱۲۶ هزار تا ریزش تاریخی؛ هفته سیاه بیتکوین!
بازار رمزارزها پس از بزرگترین موج لیکوئید در تاریخ خود، هنوز در شوک است و سرمایهگذاران بهدنبال پوشش ریسک سقوط بیشتر بیتکوین و اتریوم هستند. 📉 روز جمعه بیش از ۱۹ میلیارد دلار از موقعیتهای اهرمی پاک شد؛ فروشهای هیجانی و نقدینگی پایین باعث نوسانات شدید بازار شد. 💥 این سقوط پس از اعلام دونالد ترامپ درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات چین و احتمال محدودیتهای صادرات نرمافزار رخ داد. 🇺🇸📊 این اتفاق ۹ برابر بزرگتر از سقوط فوریه ۲۰۲۵ و ۱۹ برابر سقوط مارس ۲۰۲۰ بود. ⚠️ بیتکوین از اوج ۱۲۲٬۵۰۰ دلاری تا ۱۰۴٬۷۰۰ دلار سقوط کرد و سپس در محدوده ۱۱۵٬۷۰۰ دلار تثبیت شد.💰 پس از آن، ترامپ لحنی ملایمتر نسبت به چین گرفت که به تدریج به بهبود وضعیت بازار کمک کرد.
تحلیلگران می گویند جریان سرمایه در بیتکوین همچنان پایدار مانده و شاید به همین دلیل در مقایسه با سهام عملکرد بهتری داشته است. 🟠 کارشناسان میگویند این سقوط اهرمهای بیشازحد را از بازار حذف کرده، اما عبور از مقاومتهای کلیدی برای ثبت رکورد جدید همچنان دشوار خواهد بود. 🚀۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۷ -
پلیاستیشن ۵ جدید با حافظه کمتر و قیمت بالاتر معرفی شد!
سونی نسخه جدید پلیاستیشن ۵ دیجیتال را با حافظه کمتر و قیمت بالاتر عرضه کرد. 🎮 این مدل ۵۰۰ دلاری تنها ۸۲۵ گیگابایت حافظه دارد که حدود ۶۶۷ گیگابایت آن قابل استفاده است. 💾 در حالیکه مدل دارای دیسک با ۱ ترابایت حافظه ۵۵۰ دلار و مدل Pro با ۲ ترابایت، ۷۵۰ دلار قیمت دارند. 💰 کارشناسان میگویند این کاهش حافظه و افزایش قیمت برخلاف روند معمول پیشرفت و ارزانتر شدن سختافزارهاست. 📉
نسخه جدید با کد مدل CFI-2116 اندکی سبکتر از مدل قبلی است و طراحی ماتتری دارد، اما از نظر توان و عملکرد تفاوتی با مدلهای پیشین ندارد.
کاربران نیز ناچار به خرید SSD جداگانه خواهند شد. 🔧 همزمان مایکروسافت هم قیمت کنسولها و اشتراک Game Pass را افزایش داده است. 🕹️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۸:۲۶:۰۲ -
بیتکوین به رکورد تاریخی جدید رسید
بیتکوین، بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار، روز یکشنبه به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و با رشد حدود ۲.۶۸ درصدی، در سطح ۱۲۵ هزار و ۲۴۵ دلار معامله شد. اکنون این رمز ارز در محدوده ۱۲۴,۱۰۰ در نوسان می باشد. 📈💰
۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۴:۰۷:۱۳ -
پیشبینی جدید سیتیگروپ برای اتریوم و بیتکوین
سیتیگروپ، یکی از بزرگترین بانکهای آمریکایی، پیشبینی خود از قیمت پایان سال اتریوم را از ۴۳۰۰ به ۴۵۰۰ دلار افزایش داد و دلیل آن را ورود سرمایه قوی از سوی صندوقهای ETF و خزانههای دارایی دیجیتال اعلام کرد. 📈 در مقابل، این مؤسسه برآورد قیمت بیتکوین را از ۱۳۵هزار به ۱۳۳هزار دلار کاهش داد که ناشی از عوامل کلان جبرانی مانند تقویت دلار و افت بهای طلاست. 💱
سیتی گروپ از طریق زیرمجموعه اصلی خود یعنی Citibank در بیش از ۱۶۰ کشور فعالیت دارد و معمولاً در تحلیلهای اقتصادی و پیشبینیهای بازارهای مالی نقش پررنگی ایفا میکند.۱۴۰۴/۷/۱۱ ۱۰:۱۰:۲۳ -
مایکروسافت قیمت ایکس باکس را دوباره افزایش داد!
مایکروسافت از ۳ اکتبر قیمت ایکسباکسها را دوباره بالا میبرد. 💵🎮
سری S از ۳۵۰ به ۴۰۰ دلار، سری X دیجیتال از ۵۵۰ به ۶۰۰ دلار، مدل دیسکخور به ۶۵۰ دلار و نسخه Galaxy Black با حافظه ۲ ترابایت به ۸۰۰ دلار رسیده است. 📈🕹️
این دومین افزایش امسال است. سونی هم پلیاستیشن ۵ دیجیتال را به ۵۰۰ و نسخه پرو را به ۷۵۰ دلار رسانده و نینتندو قیمت مدلهای اولیه سوییچ و لوازم جانبی Switch 2 را بالا برده است. 🔺🖥️۱۴۰۴/۷/۱ ۲۳:۵۶:۴۹ -
افزایش قیمت آیفون پرو اپل: آیا تعرفهها تأثیر دارند؟
تیم کوک، مدیرعامل اپل، اعلام کرد افزایش ۱۰۰ دلاری آیفون ۱۷ پرو ربطی به تعرفهها ندارد و صرفاً تصمیم تجاری شرکت است. این نخستینبار از زمان عرضه آیفون X در سال ۲۰۱۷ است که مدل پایه پرو با قیمتی بالاتر از ۹۹۹ دلار آغاز میشود. 📱💵
این در حالی است که سیاستهای ترامپ هزینه اپل را بالا برده و تنها در سهماهه اخیر ۸۰۰ میلیون دلار بار مالی ایجاد کرده است. 📊⚖️
اپل و شرکتهای بزرگی مانند OpenAI و متا با وعده سرمایهگذاریهای کلان کوشیدهاند نظر ترامپ را جلب کنند، اما همچنان با فشار و تهدیدهای او مواجهاند. 🏭🇺🇸
کوک تأکید دارد تعرفهها در افزایش قیمت نقشی نداشتهاند، زیرا اشاره مستقیم به آنها میتواند واکنش تند ترامپ را برانگیزد. 📰👔۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۵۲:۳۹ -
پایان سلطه ویزا و مسترکارت؟ «یوروی دیجیتال» در راه است
اتحادیه اروپا میخواهد ارز دیجیتالی به نام «یوروی دیجیتال» بسازد تا مردم بتوانند مثل کارتهای بانکی ویزا و مسترکارت، پرداختهای خود را انجام دهند اما بدون وابستگی به شرکتهای آمریکایی. 💶🌍
این پول دیجیتال مثل یک کیفپول آنلاین خواهد بود که بانک مرکزی اروپا آن را تضمین میکند. هدف این است که خریدهای اینترنتی و پرداختها سادهتر و امنتر شود. 🏛️📱
با این حال هنوز قوانین لازم در پارلمان تصویب نشده و برخی بانکها نگران هستند که این ارز دیجیتال جدید به کار آنها آسیب بزند. اجرای کامل یوروی دیجیتال، حتی در صورت تصویب قوانین، حداقل دو تا سه سال طول میکشد. ⚠️⏳۱۴۰۴/۶/۳۰ ۱۰:۱۷:۱۲ -
شرکتهای کوچک دفاعی: ستارههای نوظهور وال استریت!
شرکتهای کوچک دفاعی آمریکا امسال رشد چشمگیری در والاستریت داشتهاند. جنگ اوکراین و غزه باعث افزایش بودجه نظامی و توجه به پهپادها و فناوریهای ارزان و هوشمند شده است. 🚀💰
بودجه ۸۹۲ میلیارد دلاری آمریکا برای سال ۲۰۲۶ بیشتر به موشکها و پهپادهای پیشرفته اختصاص یافته و هزینه کشتیها و جنگندهها کاهش یافته است. فقط برای سامانههای بدون سرنشین ۶ میلیارد دلار کنار گذاشته شده که ۷۸ درصد بیشتر از پارسال است. 💸🔋
همزمان خریدهای کوچک در صنعت دفاعی و سرمایهگذاری خطرپذیر هم افزایش یافته و امسال بیش از ۱۴ میلیارد دلار سرمایه وارد این بخش شده است. 📊💵
کارشناسان میگویند آینده دفاعی در دست شرکتهایی است که روی سلاحهای ارزان، ارتقاپذیر و نرمافزاری سرمایهگذاری کنند. ⭐۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۱۰:۰۲ -
پیشبینی سیتیگروپ: اتر تا پایان سال ۴۳۰۰ دلار
سیتیگروپ پیشبینی کرده قیمت اتر تا پایان سال به ۴۳۰۰ دلار برسد؛ هرچند این رقم پایینتر از رکورد ۴۹۵۵ دلاری ماه گذشته است. به گفته تحلیلگران، رشد اخیر بیشتر به دلیل هیجان بازار و فشار خرید بوده تا عوامل بنیادی. 📊💰
اتر نسبت به بیتکوین جذابتر شده زیرا قابلیت Staking دارد؛ یعنی سرمایهگذاران میتوانند با قفلکردن دارایی خود در شبکه اتریوم، علاوه بر نگهداری رمزارز، سود دریافت کنند. در مقابل بیتکوین فقط بر افزایش قیمت تکیه دارد. 🪙⚡
بانک Standard Chartered ماه گذشته پیشبینی خود را به ۷۵۰۰ دلار افزایش داد و رشد بازار استیبلکوینها را عامل مهم افزایش تقاضا دانست. سیتی هم دو سناریو ارائه کرده است: در حالت صعودی قیمت میتواند به ۶۴۰۰ دلار برسد و در بدترین حالت با ضعف اقتصاد جهانی تا ۲۲۰۰ دلار سقوط کند. ✅📈۱۴۰۴/۶/۲۷ ۰۹:۲۹:۱۹ -
آیفون ایر با قیمت ۹۹۹ دلار، آیا ارزش خرید دارد؟
اپل از iPhone Air رونمایی کرد؛ باریکترین آیفون تا امروز با ضخامت ۵.۶ میلیمتر و نمایشگر ۶.۵ اینچی. این مدل سبک و زیباست اما نسبت به آیفون ۱۷ امکانات کمتری دارد؛ مثل عمر باتری کوتاهتر (۲۷ ساعت در برابر ۳۰ ساعت)، نداشتن دوربین اولتراواید و پشتیبانی نکردن از عکاسی ماکرو. قیمت آن هم ۹۹۹ دلار است که ۲۲٪ گرانتر از آیفون ۱۷ پایه است. 📱💵
با این حال، آیفون ایر برای اپل نقش یک آزمایشگاه طراحی دارد. این گوشی بیشترین تعداد تراشههای اختصاصی اپل را دارد، از جمله پردازنده A19 Pro و مودم جدید C1X که سریعتر است و ۳۰٪ انرژی کمتری مصرف میکند. هدف اپل، بهینهسازی مصرف انرژی و آمادهسازی مسیر برای نسلهای بعدی، مثل آیفون تاشو، است. ⚡🚀
اپل آیفون ایر را کارآمدترین آیفون خود معرفی کرده و پیشنهاد داده کاربران برای جبران شارژ کمتر، از باتری مگسیف استفاده کنند. در واقع این مدل بیش از آنکه برای مصرف روزمره ایدهآل باشد، پیشنمایشی از آینده طراحی آیفون است. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۶:۵۷:۱۶ -
eSIM تنها گزینه آیفون Air؛ خداحافظی کامل با سیمکارت فیزیکی!
اپل در معرفی آیفون Air اعلام کرد این گوشی تنها از eSIM پشتیبانی میکند و دیگر خبری از سیمکارت فیزیکی حتی در نسخه جهانی نیست. eSIM یک سیمکارت داخلی است که نیاز به کارت پلاستیکی ندارد و بهصورت نرمافزاری فعال میشود. این فناوری امکان داشتن چند شماره روی یک گوشی، تعویض سریع اپراتور، امنیت بالاتر و طراحی باریکتر دستگاه را فراهم میکند، هرچند هنوز همه اپراتورها از آن پشتیبانی نمیکنند و در زمان تعویض گوشی باید دوباره فعالسازی شود. 📱✨
آیفون Air همچنین با iOS 26 و رابط کاربری جدید Liquid Glass عرضه میشود و از مودم 5G اختصاصی نسل دوم اپل بهره میبرد که مصرف انرژی کمتری دارد. دوربین سلفی آن به قابلیت Center Stage مجهز است تا هنگام تماسهای ویدیویی بهطور هوشمند سوژه را دنبال کند و این مدل با ضخامت ۵.۵ میلیمتر (نازک تر از سامسونگ گلکسی S25 Edge) در چهار رنگ همراه با قاب شفاف و بامپرهای جدید روانه بازار خواهد شد. ✅🎨۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۵:۵۱:۳۸



