-
توافق Ripple با کمیسیون بورس آمریکا برای پرداخت جریمه ۵۰ میلیون دلاری
شرکت Ripple با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا توافق کرد تا جریمه ۵۰ میلیون دلاری را بپردازد. این توافق یکی از پروندههای مهم حقوقی در حوزه ارزهای دیجیتال است که با تصمیم دادگاه منهتن همراه شده و نشاندهنده کاهش نظارت بر صنعت رمزارزها است. Ripple بدون پذیرش هرگونه تخلف، این جریمه را میپردازد و پرونده فروش توکن XRP را به پایان میرساند.
۱۴۰۴/۱/۷ ۰۱:۴۵:۱۷ -
زیان میلیاردی اپل در سرویس پخش اینترنتی Apple TV+
گزارش رویترز حاکی است که اپل سالانه بیش از یک میلیارد دلار در سرویس پخش اینترنتی Apple TV+ متحمل زیان میشود. این اطلاعات از سوی دو منبع آگاه به نشریه information اعلام شده است.
۱۴۰۴/۱/۱ ۱۷:۲۲:۱۶ -
رشد مشترکان خدمات پخش موسیقی در آمریکا به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر
انجمن صنعت ضبط آمریکا گزارش داد که تعداد مشترکان خدمات پخش موسیقی در این کشور برای اولین بار از مرز ۱۰۰ میلیون نفر گذشت. اسپاتیفای با ۳۶ درصد سهم بازار پیشتاز است و درآمد پخش موسیقی ۸۴ درصد از کل درآمد موسیقی را تشکیل میدهد. افزایش قیمت اشتراکها نیز در رشد درآمد این خدمات موثر بوده است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۹ ۱۵:۰۵:۴۶ -
سرمایهگذاری ۲.۷ میلیارد دلاری تایلند در مراکز داده و خدمات ابری
تایلند سرمایهگذاری ۲.۷ میلیارد دلار در مراکز داده و خدمات ابری را تصویب کرد. شرکتهای چینی، سنگاپوری و تایلندی در این طرح مشارکت دارند. رشد هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای زیرساختهای فناوری در جنوب شرق آسیا شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۱۱:۰۸:۴۸ -
مایکروسافت ۵.۴ میلیارد رند سرمایهگذاری جدید در زیرساخت هوش مصنوعی آفریقای جنوبی انجام میدهد
مایکروسافت با هدف توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی در آفریقای جنوبی، ۵.۴ میلیارد رند معادل ۲۹۶ میلیون دلار سرمایهگذاری جدید انجام خواهد داد. این سرمایهگذاری توسط برد اسمیت معاون و رئیس مایکروسافت اعلام شده که نشان از توجه این شرکت نرمافزاری به گسترش فناوریهای نوین در قاره آفریقا دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۱۹:۳۲ -
کره جنوبی با ایجاد صندوق مالی ۳۴ میلیارد دلاری به دنبال تقویت صنایع راهبردی
دولت کره جنوبی برای مقابله با رقابت جهانی و حمایت از صنایع راهبردی، صندوق مالی ۵۰ هزار میلیارد وون (معادل ۳۴ میلیارد دلار) تأسیس کرد. این صندوق به شرکتهای فعال در حوزههای راهبردی مانند نیمهرسانا، خودروسازی و فناوریهای پیشرفته وام و سرمایهگذاری ارائه خواهد داد. همچنین کره جنوبی برای جذب استعدادهای جهانی، تسهیلاتی مانند ویزا و اقامت دائم برای متخصصان خارجی در نظر گرفته است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۹:۵۱:۵۹ -
سرقت 1.5 میلیارد دلاری کره شمالی از صرافی ارزهای دیجیتال
افبیآی اعلام کرد کره شمالی مسئول سرقت حدود 1.5 میلیارد دلار از داراییهای مجازی صرافی ByBit است. مهاجمان با نام عملیاتی «TraderTraitor» موفق شدند با هک یک کیف پول اتریوم، داراییها را به آدرسی نامشخص منتقل کنند. این صرافی بیش از 60 میلیون کاربر جهانی دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۹ ۰۵:۱۰:۱۸ -
سرقت بزرگ ارز دیجیتال از صرافی bybit با جایزه 140 میلیون دلاری
صرافی bybit پس از سرقت 1.4 میلیارد دلار ارز دیجیتال، جایزه 140 میلیون دلاری برای ردیابی و مسدود کردن اموال دزدیده شده اعلام کرد. تحقیقات اولیه نشان میدهد هکرهای وابسته به کره شمالی با نفوذ به زیرساخت یک کیف پول ارزی، موفق به این سرقت بزرگ شدهاند. تاکنون 4.23 میلیون دلار جایزه به شکارچیان متخلفان پرداخت شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۸ ۲۲:۲۸:۰۳ -
یوتیوب با یک میلیارد بیننده ماهانه، پادکست را تسخیر کرد
یوتیوب با عبور از مرز یک میلیارد بیننده ماهانه پادکست، سلطه خود را در عرصه محتوای صوتی-تصویری تثبیت کرد. این پلتفرم با تمرکز بر فرمت ویدیویی و تغییر در نحوه نمایش تبلیغات میانبرنامهای، رقبای اصلی خود مانند اسپاتیفای را تحت فشار قرار داده است.
۱۴۰۳/۱۲/۸ ۲۱:۰۳:۴۵ -
رکوردشکنی تیکتاک در درآمد اپلیکیشن با ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴
تیکتاک در سال ۲۰۲۴ به اولین اپلیکیشن غیربازی تبدیل شد که درآمد خرید درونبرنامهای آن به ۶ میلیارد دلار رسید. این پلتفرم ویدیوهای کوتاه که توسط شرکت ByteDance اداره میشود، در سه ماهه پایانی سال گذشته ۱.۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجهی داشته است. کاربران با خرید هدایای مجازی برای تولیدکنندگان محتوا، نقش مهمی در این موفقیت اقتصادی داشتهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۶ ۲۲:۱۶:۳۴ -
سرقت بزرگ ارزهای دیجیتال از صرافی بایبیت با ارزش ۱.۴ میلیارد دلار
صرافی بایبیت، مستقر در دبی، قربانی بزرگترین سرقت ارز دیجیتال در تاریخ شد. هکرها موفق شدند با حمله پیچیده، ۴۰۱,۳۴۶ اتریوم معادل ۱.۴ میلیارد دلار را از یکی از کیف پول های سرد این صرافی که فعالیت اصلی آن معامله ارزهای دیجیتال است، سرقت کنند. مدیرعامل بایبیت اعلام کرده که شرکت از نظر مالی سالم است و میتواند این خسارت را جبران کند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۲۳:۰۶:۳۷ -
استارتاپ Genspark با سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیون دلاری به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار رسید
استارتاپ Genspark با جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار در مرحله A، به دنبال رقابت با گوگل در بازار جستجوی هوش مصنوعی است. این شرکت فناوری مستقر در پالو آلتو که بیش از ۲ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، قصد دارد با ارائه نتایج جستجوی هوش مصنوعی که شامل پاسخهای دقیق با ذکر منبع است، تحولی در بازار جستجو ایجاد کند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۱۸:۱۳:۵۷ -
شکایت نیجریه از صرافی ارز دیجیتال بایننس با مطالبه 79.5 میلیارد دلار خسارت
دولت نیجریه از صرافی بایننس به دلیل خسارات اقتصادی در این کشور شکایت کرده و خواستار پرداخت 79.5 میلیارد دلار غرامت و 2 میلیارد دلار مالیات عقب افتاده شده است. این شکایت در دادگاه مطرح شده و اسناد آن توسط خبرگزاری رویترز تایید شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۷:۲۰:۴۱ -
مذاکرات ایلان ماسک برای افزایش سرمایه X با ارزشگذاری ۴۴ میلیارد دلاری
شرکت رسانه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در حال مذاکره برای جذب سرمایه جدید با ارزشی معادل ۴۴ میلیارد دلار است. این شرکت که پیش از این توییتر نامیده میشد، طبق گزارش بلومبرگ در حال رایزنی با سرمایهگذاران برای تأمین منابع مالی است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۲:۴۱:۰۱ -
هوش مصنوعی حقوقی لومیننس ۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد
استارتاپ لومیننس فعال در حوزه فناوری حقوقی با جذب ۷۵ میلیون دلار سرمایه، به یکی از بزرگترین شرکتهای هوش مصنوعی حقوقی در اروپا تبدیل شد. این شرکت با توسعه مدل زبانی تخصصی حقوقی و پوشش بیش از ۷۰۰ مشتری در ۷۰ کشور، خدمات پیشرفته هوش مصنوعی برای مذاکره و تحلیل قراردادها ارائه میدهد. لومیننس که توسط محققان دانشگاه کمبریج تأسیس شده، رویکردی متفاوت با سایر استارتاپهای هوش مصنوعی حقوقی دارد.
۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۵:۵۵:۵۴ -
مایکروسافت ۷۰۰ میلیون دلار در لهستان سرمایهگذاری میکند
مایکروسافت شرکت فناوری اطلاعات و نرمافزار آمریکایی تصمیم گرفته است ۷۰۰ میلیون دلار در لهستان سرمایهگذاری کند. نخستوزیر لهستان این خبر را اعلام کرد که نشاندهنده توسعه همکاریهای فناوری این شرکت با کشور لهستان است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۹ ۱۲:۵۵:۴۰ -
عربستان سعودی با سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری به دنبال تبدیل شدن به هاب دیجیتال و هوش مصنوعی
عربستان سعودی در راستای تحقق چشمانداز اقتصادی خود، قراردادی ۵ میلیارد دلاری با شرکت DataVolt برای احداث مرکز داده هوشمند در منطقه نئوم امضا کرد. این پروژه که در شهر شناور اکساگون در ساحل دریای سرخ اجرا خواهد شد، با هدف ایجاد زیرساختهای دیجیتال و هوش مصنوعی طراحی شده است. DataVolt یک شرکت توسعهدهنده مراکز داده پایدار است که بر استفاده از انرژیهای سبز تمرکز دارد. این سرمایهگذاری بخشی از تلاشهای عربستان برای تبدیل شدن به مرکز منطقهای هوش مصنوعی محسوب میشود. با وجود ادعای پایداری و کارآمدی انرژی، پروژه نئوم با چالشهای حقوق بشری متعددی از جمله مرگ کارگران مهاجر روبرو بوده است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۴۶:۵۵ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
USAT: استیبلکوین جدید تتر در برابر USDC
پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، همزمان با حضور گسترده در رسانهها از تغییر مسیر این شرکت خبر داد. تتر (USDT) با معرفی «USAT» بهعنوان نخستین استیبلکوین منطبق با قوانین آمریکا، میخواهد جایگاه قانونی بگیرد و مستقیماً با USDC رقابت کند؛ در حالیکه تتر با ۱۸۷ میلیارد دلار در گردش همچنان بزرگترین استیبلکوین جهان است اما با مقررات جدید آمریکا سازگار نیست. 💵
آردوینو میگوید تتر که سالها از آمریکا فاصله داشت، حالا با کاخ سفید، FBI و سرویس مخفی همکاری میکند و با تکیه بر شفافیت بلاکچین، میلیاردها دلار دارایی مشکوک را مسدود کرده است. بهگفته او، تتر برای مردم کشورهایی با ارزهای ضعیف نقش حیاتی داشته و صدها میلیون نفر را وارد نظام مالی کرده است. 🌍
با وجود انتقادها درباره پولشویی و هشدار نهادهایی مانند S&P، آردوینو تأکید دارد تتر از بحرانها عبور کرده، ۳۰ میلیارد دلار ذخیره مازاد دارد و فعالیتش را به حوزههایی مثل طلا و هوش مصنوعی گسترش داده است. 🚀
او تتر را شرکتی میداند که هدفش ایجاد ثبات و اثر اجتماعی در مقیاس جهانی است.۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۲ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
افت بیسابقه بیتکوین به زیر ۸۰ هزار دلار
بیتکوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگتر کرده و نشان میدهد این بازار همچنان به فضای «ریسکگریزی» وابسته است. 📉
ریشه اصلی نگرانیها به سیاست پولی آمریکا برمیگردد: پس از معرفی کوینن وارش بهعنوان گزینه ریاست فدرالرزرو، معاملهگران از سختتر شدن شرایط نقدینگی و کوچکتر شدن ترازنامه فدرالرزرو میترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر داراییهای سفتهبازانه است. 🏦
در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیتکوین لیکویید شده و معاملات کمحجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیتکوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یکسوم افت کرده است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
ظهور بیش از 50 میلیاردر جدید در دنیای هوش مصنوعی!
گزارش فوربس میگوید در سال ۲۰۲۵ هیاهوی «AGI» (هوش مصنوعی عمومی) کمتر شد، اما پول وارد این حوزه به شکل بیسابقهای بالا رفت و باعث شد بیش از ۵۰ نفر از بنیانگذاران استارتاپهای هوش مصنوعی به جمع میلیاردرها اضافه شوند. 💰
بیشتر این ثروت از شرکتهای کسلکننده ولی درآمدزا آمده؛ مثل نرمافزارهای سازمانی، برچسبگذاری داده و ایجنتهای هوش مصنوعی که وعده کاهش هزینه و جایگزینی بخشی از نیروی انسانی را میدهند؛ نمونهاش Sierra که خدمات مشتری را با AI انجام میدهد. 🤖
در میان استثناها، ElevenLabs با ابزارهای تولید صدا و جذب سرمایهگذاران مشهور مطرح شد و بنیانگذاران لهستانی آن میلیاردر شدند ، همچنین لوسی گو از Scale AI هم با افزایش ارزش شرکت پس از سرمایهگذاری بزرگ Meta مدتی جوانترین زن خودساخته میلیاردر معرفی شد و حتی گفته شد جای تیلور سوئیفت خواننده را گرفت. 🌟
همزمان گزارش یادآوری میکند با وجود رونق ظاهری اقتصاد آمریکا، ۷۵٪ خانهها برای افرادی که درآمد متوسط دارند غیرقابلخرید شده و سهم خریداران خانهاولی در ۲۰۲۴ به ۲۴٪ کاهش یافته است. 🏠۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۰۲:۲۳ -
پروژه World سم آلتمن آپدیت شد؛ پیامرسان امن و کریپتو در یک اپلیکیشن
پروژه «World» با مشارکت سم آلتمن مدیر عامل Open AI نسخه جدید اپلیکیشن خود را منتشر کرد؛ نسخهای که یک پیامرسان امن و امکانات سادهتر ارسال و دریافت رمزارز به آن اضافه شده است. هدف این پروژه، تشخیص انسانهای واقعی در برابر رباتها و جعلهای هوش مصنوعی عنوان شده است. 🛡️
قابلیت جدید «World Chat» با رمزنگاری سرتاسری مشابه Signal عرضه شده و با نشانههای رنگی مشخص میکند طرف مقابل تأیید هویت شده است یا نه. این ویژگی برای افزایش اعتماد و تشویق کاربران به احراز هویت طراحی شده است. 💬
نسخه جدید همچنین امکان دریافت پول، واریز بانکی و تبدیل آن به رمزارز را فراهم میکند و استفاده از این بخشها نیازی به تأیید هویت بیومتریک ندارد. 💸
World برای احراز هویت از اسکن عنبیه چشم استفاده میکند و برای سادهتر شدن این روند، دستگاههای قابلحمل «Orb Mini» معرفی شده تا کاربران بتوانند راحتتر هویت خود را تأیید کنند. 👁️۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۱:۴۵:۰۹ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
آینده مبهم هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ فقط ۵٪ خودروسازان دوام میآورند!
در گزارش جدید گارتنر تأکید شده که هیجان امروز خودروسازان برای سرمایهگذاری در هوش مصنوعی پایدار نیست و تا سال ۲۰۲۹ تنها ۵٪ آنها قادر به ادامه رشد جدی در این حوزه خواهند بود؛ در حالیکه امروز بیش از ۹۵٪ شرکتها برنامههای بزرگ AI دارند. این یعنی تصور فعلی از یک جهش گسترده ممکن است دوام نیاورد. 📉
مطالعه میگوید فقط شرکتهایی که زیرساخت نرمافزاری قوی، مدیران آشنا به فناوری و نگاه بلندمدت به AI دارند پیشتاز میشوند و در غیر این صورت شکاف رقابتی عمیقتر خواهد شد. خودروسازان سنتی مثل فولکسواگن هنوز با رقبای فناورمحور مثل تسلا و BYD فاصله دارند و موانع داخلی و ذهنیت قدیمی پیشرفتشان را کند میکند. 🚗
گارتنر هشدار میدهد آینده متعلق به شرکتهایی است که «دیجیتالاول» میشوند؛ یعنی فناوری را در بالاترین سطح مدیریتی قرار دهند و تیم نرمافزار مستقیماً به مدیرعامل گزارش دهد. در غیر این صورت، شرکتهایی که در نرمافزار قوی نیستند ناچار با مشکل روبهرو میشوند. 🤖۱۴۰۴/۹/۱۹ ۰۹:۵۸:۰۴



