• اسپیس‌ایکس در کانون توجه؛ سقوط جرثقیل و عدم شفافیت

    در پی انفجار یکی از راکت‌های Starship در ۱۸ ژوئن در تأسیسات اسپیس‌ایکس واقع در جنوب تگزاس، عملیات پاک‌سازی بقایا آغاز شد، اما تنها چند روز بعد، در ۲۳ ژوئن، یک جرثقیل در حین این عملیات سقوط کرد. 💥
    ویدئوی این حادثه توسط یکی از تولیدکنندگان محتوای محلی ثبت شده، اما از فاصله‌ای دور که امکان تشخیص آسیب به افراد را فراهم نمی‌کند. تاکنون نه شرکت اسپیس‌ایکس و نه مسئولان شهر تازه‌تأسیس «استار‌بیس» درباره این حادثه توضیحی ارائه نکرده‌اند. 📹
    شهر استار‌بیس که در می ۲۰۲۵ به‌طور رسمی تشکیل شد، تحت مدیریت مستقیم مدیران ارشد اسپیس‌ایکس اداره می‌شود و به‌تازگی نیز یک وام ۱.۵ میلیون دلاری از این شرکت برای ادامه فعالیت تا سپتامبر ۲۰۲۵ دریافت کرده است. 🏙️
    سابقه چالش‌برانگیز اسپیس‌ایکس و سایر شرکت‌های ایلان ماسک با نهادهای نظارتی، نگرانی‌ها درباره ایمنی کارکنان و سازوکار گزارش‌دهی حوادث در پروژه‌های او را بار دیگر به‌میان آورده است. 🧯

    ۱۴۰۴/۴/۸ ۱۴:۳۰:۰۳
  • استار‌بیس (Starbase) شهر اختصاصی اسپیس‌ایکس شد!


    🚀🏙️🇺🇸
    با رأی قاطع ساکنان اطراف پایگاه فضایی SpaceX در تگزاس، منطقه‌ای که روزگاری فقط محل پرتاب راکت بود، حالا رسماً به شهری با نام «استار‌بیس» تبدیل شد. این شهر که اکثریت ساکنان آن از کارمندان اسپیس‌ایکس هستند، اکنون دارای شهردار و دو کمیسر است که همگی از درون شرکت انتخاب شده‌اند. اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش مدیریت خدمات شهری منطقه را بر عهده داشت و اکنون با تشکیل شهر، به دنبال افزایش کنترل بر دسترسی عمومی به مناطقی مانند ساحل بوکا چیکاست. این اقدام، گامی دیگر در راستای بلندپروازی‌های ایلان ماسک برای ساخت تمدنی جدید در فضاست.🌌🛰️

    ۱۴۰۴/۲/۱۵ ۲۲:۴۰:۴۶