روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در هفتههای اخیر، ساکنان مناطق غربی ایالات متحده و کانادا، شاهد یک نمایش نوری غیررسمی در آسمان بودهاند که بسیاری از آن را به اشتباه شهابسنگ میپنداشتند. اما این نورهای درخشان به واقع ناشی از سقوط ماهوارههای استارلینک به زمین هستند. بر اساس گزارشهای موجود، روزانه بین یک تا دو ماهواره از وضعیت مدار خود خارج شده و به جو زمین بازمیگردند، و پیشبینی میشود این تعداد به زودی به پنج ماهواره افزایش پیدا کند. 🌠
افزایش تعداد ماهوارهها در مدار پایین زمین (LEO) به ویژه توسط استارلینک، که به تنهایی بیش از 8500 ماهواره فعال دارد، این واقعیت را تشدید میکند. اگر به تعداد ماهوارههای آمازون کویپر و دیگر سیستمهای فضایی اضافه کنیم، پیش بینی میشود تعداد کل ماهوارهها به بیش از 30000 برسد. این عدد با احتساب سیستمهای چینی به 20000 میرسد. 📈
مدتزمان معمول فعالیت این ماهوارهها پنج سال است و احتمالاً شاهد سقوط روزانه پنج ماهواره خواهیم بود. شرایطی نظیر فعالیتهای خورشیدی نیز میتواند موجب سرعت بخشی به سقوط این ماهوارهها گردد. از سویی، خطر Kessler syndrome وجود دارد که در آن تراکم ماهوارهها و برخوردهای متعاقب آن موجب تولید زبالههای فضایی میشود. ⚡
اگرچه بیشتر این ماهوارهها به آرامی و بدون خطر به زمین بازمیگردند، اما خطر سقوط غیرکنترلی برخی از آنها وجود دارد. گزارشی از اداره هوانوردی فدرال پیشبینی کرده که تا سال 2035، هر دو سال یک بار شخصی بهخاطر اشیای سقوط کرده آسیب یا جان خود را از دست خواهد داد. بنابراین، به آسمان نگاه کنید و شاید به خرید کلاه ایمنی فکر کنید! 🪐 /



