-
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
آمریکا بررسی شبکههای اجتماعی گردشگران را اجباری میکند
دولت آمریکا قصد دارد پیش از ورود گردشگران، سابقه فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی را بررسی کند. اداره گمرک و حفاظت مرزی اعلام کرده این تغییر در چارچوب فرمان اجرایی ژانویه ۲۰۲۵ و با هدف افزایش امنیت ملی پیشنهاد شده و برای نظرخواهی عمومی منتشر شده است. 🛂
بر اساس این طرح، متقاضیان مجوز سفر الکترونیکی ESTA باید حسابهای شبکههای اجتماعی پنج سال گذشته خود را اعلام کنند. این قانون شامل شهروندان کشورهای معاف از ویزا مانند ژاپن، فرانسه، بریتانیا، کرهجنوبی و استرالیا میشود که تاکنون ورود آسانتری به آمریکا داشتند. 📱
همچنین ارائه ایمیلهای ده سال گذشته و اطلاعات هویتی اعضای خانواده متقاضیان الزامی خواهد شد. این سیاست حتی گردشگران عادی را هم در بر میگیرد و محدود به کشورهای خاص نیست. 🧾
کارشناسان هشدار میدهند چنین نظارتی میتواند به کاهش سفر به آمریکا منجر شود؛ موضوعی که با پیشبینی افت گردشگری این کشور در سال ۲۰۲۵ همخوانی دارد. ✈️۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۳۳:۲۶ -
ربات هایی که قرار بود خانهدار باشند، راهی کارخانهها شدند!
شرکت رباتیک 1X اعلام کرده قرار است هزاران ربات انساننمای «Neo» را در سالهای آینده به شرکتهای بزرگ صنعتی عرضه کند؛ رباتهایی که ابتدا برای استفاده خانگی معرفی شده بودند، اما حالا مسیرشان به سمت کارخانهها، انبارها و مراکز لجستیکی تغییر کرده است. 🤖
این رباتها که قیمت هرکدام حدود ۲۰ هزار دلار است، قرار است بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به صدها شرکت فعال در حوزه تولید و انبارداری فروخته شوند. این تغییر مسیر نشان میدهد فروش رباتهای انساننما به شرکتها، فعلاً بسیار سادهتر از عرضه گسترده به مصرفکنندگان عادی است. 🏭
کارشناسان میگویند قیمت بالا، نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی (امکان دیدن محیط خانه توسط اپراتورهای انسانی) و ایمنی کودکان و حیوانات خانگی، استفاده خانگی از این رباتها را دشوار کرده است. با این حال سازنده میگوید استقبال اولیه از این ربات فراتر از انتظار بوده و تمرکز جدید روی کاربردهای صنعتی میتواند آینده واقعی آن را رقم بزند. 💡۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۰۵:۲۶ -
انتقال تراشه Blackwell به چین مثل دادن اورانیوم غنی شده به ایران است!
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرد تراشه هوش مصنوعی «Blackwell» شرکت انویدیا به هیچ کشور دیگری داده نخواهد شد. او در مسیر بازگشت از فلوریدا گفت این تراشه ده سال از تمام رقبا جلوتر است و نباید در اختیار دیگران قرار گیرد. 💻
چندی پیش احتمال داده میشد دولت آمریکا اجازه فروش نسخه ضعیفتری از این تراشه را به چین بدهد، اما سخنان تازه ترامپ نشان میدهد این تصمیم منتفی است. 🇺🇸🇨🇳
نمایندگان جمهوریخواه در کنگره هشدار دادهاند فروش تراشه به چین میتواند مزیت هوش مصنوعی آمریکا را از بین ببرد و آن را با «دادن اورانیوم غنیشده به ایران» مقایسه کردهاند. ⚠️
از سوی دیگر، مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ، گفت چین فعلاً تمایلی به حضور این شرکت در بازار خود ندارد، با اینکه این بازار برای سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه آمریکا حیاتی است. در همین حال، انویدیا اعلام کرده بیش از ۲۶۰ هزار تراشه بلکوِل را به شرکتهای کرهجنوبی از جمله سامسونگ تحویل میدهد. 🤝۱۴۰۴/۸/۱۳ ۱۰:۲۰:۰۶ -
اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بالهایتان میسوزد!
دولت ترامپ شروع به خرید مستقیم سهام در شرکتهای آمریکایی کرده است؛ نه بهعنوان اقدامی موقت مانند بحران ۲۰۰۸، بلکه بهعنوان بخشی دائمی از سیاست صنعتی جدید آمریکا. 🇺🇸
رولوف بوتا، مدیر شرکت سرمایهگذاری Sequoia، در رویداد TechCrunch Disrupt سانفرانسیسکو گفت: «یکی از خطرناکترین جملات دنیا این است: من از دولت آمدهام تا کمک کنم.» او که خود را طرفدار بازار آزاد میداند، تأکید کرد دخالت دولت زمانی توجیه دارد که منافع ملی ایجاب کند، چون کشورهای رقیب مانند چین از سیاستهای صنعتی برای تقویت صنایع خود استفاده میکنند. 💬
بوتا هشدار داد که بازار فعلی بهطرز نگرانکنندهای شبیه دوران حباب کرونایی شده است. او گفت ارزش برخی استارتاپها در یک سال از ۱۵۰ میلیون به ۶ میلیارد دلار رسید اما بعد سقوط کردند. 🚀
او به کارآفرینان توصیه کرد اگر تا یکسال به سرمایه نیاز ندارند، فعلاً سرمایهگذاری نپذیرند، وگرنه بهتر است هرچه زودتر جذب سرمایه کنند چون بازارها میتوانند به سرعت از رونق بیفتند. بوتا هشدار داد: «اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بالهایتان ممکن است بسوزند.» 🕊️۱۴۰۴/۸/۱۳ ۱۰:۰۹:۵۷ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
آمازون و مایکروسافت به کارمندان با ویزای H1-B خود هشدار دادند!
دولت ترامپ اعلام کرده هر سال برای ویزای کاری H-1B باید ۱۰۰ هزار دلار پرداخت شود. این تصمیم باعث نگرانی و سردرگمی شرکتها و کشورها شده است. 📰🇺🇸
شرکتهای بزرگ فناوری مثل آمازون و مایکروسافت به کارکنان خارجی خود گفتهاند سفر نکنند و در آمریکا بمانند. آمازون حتی از کارمندانش خواسته قبل از ۲۱ سپتامبر به آمریکا برگردند. 📌💻
بیشترین استفادهکنندگان این ویزا آمازون، مایکروسافت، متا، اپل و گوگل هستند. فقط آمازون بیش از ۱۰ هزار کارمند با این ویزا دارد و ممکن است مجبور شود سالانه بالای یک میلیارد دلار بپردازد. 💰⚠️
بخش سلامت هم به شدت وابسته است؛ بیش از ۳۰٪ پزشکان رزیدنت خارجی هستند و بسیاری با ویزای H-1B کار میکنند. این در حالی است که آمریکا همین حالا با کمبود پزشک روبهروست. 🏥👩⚕️👨⚕️
کشورهایی مثل هند و کرهجنوبی هم نگران پیامدهای انسانی این تصمیم و مشکلات خانوادهها شدهاند. 🌍🇮🇳🇰🇷
مقامهای آمریکا بعداً گفتند این هزینه برای دارندگان فعلی ویزا نیست و فقط برای متقاضیان جدید اجرا میشود، اما هنوز تردید و بیاعتمادی وجود دارد. ❓✈️۱۴۰۴/۷/۲ ۰۰:۴۹:۵۶ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
ورود Runway به دنیای رباتیک و خودروهای خودران
استارتاپ نیویورکی Runway که با ابزارهای تولید تصویر و ویدیو شناخته میشود، اکنون فناوری شبیهسازی دنیای واقعی خود را وارد حوزه رباتیک و خودروهای خودران کرده است. این مدلها آموزش رباتها را سریعتر و کمهزینهتر میکنند و امکان آزمایش سناریوهای مختلف را بدون نیاز به محیط واقعی فراهم میسازند. 🤖🚗
Runway قصد دارد مدلهای فعلی خود را برای این صنایع بهینهسازی کند و تیمی ویژه رباتیک تشکیل دهد. این شرکت تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه از غولهایی مانند گوگل و انویدیا جذب کرده و ارزش آن به ۳ میلیارد دلار رسیده است. ✅💡۱۴۰۴/۶/۱۲ ۰۰:۲۹:۴۸ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غولآسای Humain
شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایهگذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهرهبرداری برسند. 🤝💻
برای اجرای این پروژه از تراشههای پیشرفته شرکت انویدیا استفاده میشود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال میشود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵ -
آزمون سرنوشتساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره
اسپیسایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غولپیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار میشود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشتساز است. 🚀🔥
در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترلشده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیسایکس میخواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایهگذاری کند. 🌍💸
اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیسایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهوارههای بزرگتر استفاده شود. ✅🌕۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹ -
گوگل با Pixel 10 Pro Fold به دنیای گوشیهای تاشو ورود کرد
گوگل در رویداد Made by Google 2025 از گوشی تاشوی جدید خود با نام Pixel 10 Pro Fold رونمایی کرد. این گوشی با قیمت پایه ۱۷۹۹ دلار عرضه میشود و دارای تراشه قدرتمند Tensor G5، رم ۱۶ گیگابایتی و تا ۱ ترابایت حافظه است. 🤝📱
این مدل یک نمایشگر داخلی ۸ اینچی و یک نمایشگر بیرونی ۶.۴ اینچی دارد و برای اولین بار استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب و گردوغبار را دریافت کرده است. باتری آن تا ۳۰ ساعت دوام میآورد و در نیمساعت به ۵۰٪ شارژ میرسد. 🔋💡
دوربین سهگانه ۴۸ مگاپیکسلی با زوم ۲۰ برابری و قابلیتهایی مثل Instant View برای دیدن فوری عکسها و Dual Screen Preview برای نمایش همزمان روی دو صفحه، تجربه عکاسی را بهبود میدهد. همچنین تراشه Tensor G5 امکان استفاده از بیش از ۲۰ قابلیت هوش مصنوعی Gemini را فراهم میکند. پیشفروش این گوشی آغاز شده و عرضه رسمی آن از ۹ اکتبر خواهد بود. ✅🚀۱۴۰۴/۶/۱ ۱۰:۰۵:۰۸ -
نیروی فضایی آمریکا در طرح PTS-G بهدنبال امنیت ارتباطات میدان نبرد
🔒 نیروی فضایی آمریکا میخواهد ارتباطات نظامیای بسازد که قابل هک یا اختلال نباشند و برای این کار، طرح بزرگی به نام PTS-G با بودجهای تا ۴ میلیارد دلار راهاندازی کرده است. هدف، استفاده از ماهوارهها برای برقراری ارتباط امن در میدان جنگ است. 🚀🛰️
در مرحله جدید، پنج شرکت از جمله بوئینگ و یک استارتاپ به نام Astranis انتخاب شدهاند تا مدلهای اولیه این ماهوارهها را طراحی کنند. ارزش این قراردادهای اولیه ۳۷ میلیون دلار است. ✅💰
تا سال ۲۰۲۶ بهترین طرح انتخاب میشود و اولین ماهواره در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. برخلاف روشهای قدیمی، این بار ارتش آمریکا با کمک شرکتهای خصوصی میخواهد سریعتر و ارزانتر به تکنولوژی جدید برسد. ⚡🌐۱۴۰۴/۵/۹ ۱۱:۳۹:۳۱ -
تسلا در بمبئی: ورود به یکی از بزرگترین بازارهای خودرویی جهان
تسلا امروز ۱۵ جولای اولین نمایشگاه خود را در بمبئی افتتاح میکند تا پس از سالها انتظار، وارد بازار روبهرشد هند شود. ✅
این اقدام در شرایطی صورت میگیرد که تسلا با کاهش فروش جهانی، رقابت شدید و فشارهای سیاسی روبهروست. هند میتواند فرصتی تازه برای جبران این چالشها باشد. ⚠️
خودروها از چین وارد میشوند و علاقهمندان در شبکههای اجتماعی با هیجان منتظر تحویل هستند. حالا باید دید هند به برگ برنده تسلا تبدیل میشود یا فقط یک تلاش دیگر در سالی سخت برای ماسک خواهد بود. 🚗🇮🇳۱۴۰۴/۴/۲۵ ۱۱:۳۹:۵۰ -
اپل بهدنبال پخش انحصاری فرمول ۱ از ۲۰۲۶
اپل بهدنبال تصاحب پخش آنلاین فرمول ۱ در آمریکاست. این شرکت پیشنهادی به ارزش حداقل ۱۵۰ میلیون دلار در سال ارائه داده تا از ۲۰۲۶، حق پخش مسابقات را در اختیار بگیرد. ✅📺
منابع آگاه گفتهاند اپل از رقبای خود جلو افتاده و شبکه ESPN که هماکنون دارنده این امتیاز است، قصد رقابت یا افزایش پیشنهاد را ندارد. ✅📉
این اقدام در ادامه موفقیت فیلم «فرمول یک» با بازی برد پیت صورت میگیرد که تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی داشته است. ✅🎬
اگر قرارداد نهایی شود، اپل گامی مهم در ورود به بازار پخش ورزشی برمیدارد و جای ESPN را در پخش فرمول ۱ میگیرد. ✅🏎️۱۴۰۴/۴/۲۴ ۰۸:۲۲:۲۷ -
ارتباط لحظهای با ماهوارهها؛ رؤیای Apolink نزدیک است
استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهوارهها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیهای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیسایکس انجام میشود و بهرهبرداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است. ✅📡۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰ -
همکاری هیجانانگیز نتفلیکس و ناسا برای پخش زنده فضایی!
نتفلیکس و ناسا با همکاری جدیدی، پخش زنده برنامههای فضایی را از تابستان امسال به این پلتفرم اضافه خواهند کرد. 🚀
مشترکان میتوانند بهصورت زنده پرتاب موشکها، راهپیماییهای فضانوردان و مناظر زنده از ایستگاه فضایی بینالمللی را تماشا کنند. 🌍
این همکاری گامی تازه برای گسترش برنامههای زنده نتفلیکس است که تاکنون عمدتاً شامل استندآپکمدی، جوایز، رویدادهای ویژه و مسابقات ورزشی بوده است. 📺
ناسا نیز در راستای جذب علاقهمندان فضا در پلتفرمهای محبوب، پیشتر با آمازون برای راهاندازی یک کانال زنده FAST و همچنین با یوتیوب همکاری کرده بود. 🌌
همکاری جدید با نتفلیکس میتواند دسترسی عمومی به مأموریتهای فضایی را بیشتر از همیشه گسترش دهد. ✅۱۴۰۴/۴/۱۲ ۰۰:۵۴:۱۷ -
آنتروپیک برنامه جدیدی برای بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر اقتصاد راهاندازی کرد
شرکت Anthropic با راهاندازی برنامهای جدید بهنام Economic Futures Program قصد دارد اثرات هوش مصنوعی بر اقتصاد و اشتغال را بررسی کرده و برای آینده سیاستگذاری کند. 📊
این برنامه شامل اعطای کمکهزینههای تحقیقاتی، تدوین سیاستهای اقتصادی مبتنی بر داده و ساخت پایگاه داده برای رصد تأثیرات AI است. 🤖
مدیرعامل Anthropic هشدار داده که هوش مصنوعی ممکن است نیمی از مشاغل ابتدایی دفتری را حذف کند و بیکاری را تا ۲۰٪ افزایش دهد. 🧠
در مقابل OpenAI بیشتر بر توسعه زیرساخت و آموزش کاربران تمرکز دارد و به مسئله بیکاری کمتر پرداخته است. ⚖️
Anthropic میگوید هدف، شناخت دقیق واقعیتهاست؛ چه فرصت باشد، چه تهدید. ✅۱۴۰۴/۴/۹ ۰۰:۳۰:۱۵ -
فیلم شبکه اجتماعی ۲ (The Social Network 2) بر اساس مستندات فیسبوک
۱۵ سال پس از فیلم موفق “شبکه اجتماعی” (The Social Network)، قسمت دوم آن با نویسندگی و کارگردانی آرون سورکین در دست ساخت است. 🎬
داستان این قسمت بر اساس افشاگریهای Facebook Files خواهد بود و به نقش فیسبوک در خشونتها، از جمله حمله به کنگره آمریکا و بحران میانمار، میپردازد. 🌍
فیلم هنوز وارد مرحله تولید نشده و حضور دوباره جسی آیزنبرگ در نقش مارک زاکربرگ مشخص نیست. 🎭
قسمت اول با فروش ۲۲۶ میلیون دلاری و ۳ جایزه اسکار، به یکی از آثار ماندگار سینمایی تبدیل شد. 🏆۱۴۰۴/۴/۷ ۱۴:۱۵:۲۵ -
ماهوارههای قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است
یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهوارهای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب میشود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمیگردد. ☄️
هدف این طرح، کاهش هزینههای فضایی و استفاده راحتتر از ماهوارههاست. 💸
وزارت دفاع آمریکا و سرمایهگذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کردهاند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
سازنده این ماهواره قبلاً در شرکتهای بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا میخواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲



