اپل زیر فشار؛ آیا تولید در آمریکا شدنی است؟
📱 تلاش ترامپ برای بازگرداندن تولید آیفون به آمریکا با موجی از چالشهای حقوقی و اقتصادی مواجه شده است. او اخیراً تهدید کرده که اگر اپل تولید آیفون را به داخل آمریکا منتقل نکند، این شرکت باید برای هر آیفون وارداتی، ۲۵٪ تعرفه گمرکی بپردازد. ⚠️🇺🇸
ترامپ در شبکه Truth Social نوشت که انتظار دارد آیفونهایی که در آمریکا فروخته میشوند، در همان کشور هم ساخته شوند، نه در هند یا کشورهای دیگر. این اظهارات همزمان با اعلام سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری فاکسکان، شریک اصلی تولید اپل، در هند مطرح شد. 🇮🇳💼
وزیر بازرگانی آمریکا، هاوارد لوتنیک، در مصاحبهای گفته بود که مونتاژ آیفون شامل «میلیونها پیچ کوچک» است که در آمریکا باید با بازوی رباتیک و بهصورت خودکار انجام شود و این میتواند برای تکنسینها و برقکاران فرصت شغلی ایجاد کند. 🔧🤖 اما او افزود که تیم کوک به او گفته چنین فناوریای هنوز در دسترس نیست و تا وقتی بازوهای رباتیک با آن دقت و مقیاس فراهم نشوند، امکان انتقال تولید وجود ندارد. 🛠️❌
از نظر حقوقی، کارشناسان میگویند دولت ترامپ ممکن است از قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری (IEEPA) استفاده کند؛ قانونی که رئیسجمهور را قادر میسازد پس از اعلام وضعیت اضطراری اقتصادی، دست به اقدامات محدودکننده بزند. اما اعمال تعرفهای ویژه بر یک شرکت خاص مثل اپل، از نظر قانونی مبهم و بحثبرانگیز است. ⚖️📜
در دادگاهی در نیویورک، موضوع اختیارات رئیسجمهور برای اعمال چنین تعرفههایی در حال بررسی است. اگر این پرونده به نفع ترامپ تمام شود، راه برای اعمال تعرفه بر آیفونها باز خواهد شد. 🏛️📄
اما کارشناسان اقتصادی هشدار میدهند که اجرای چنین سیاستی میتواند قیمت آیفون را تا ۳۵۰۰ دلار افزایش دهد و فشار سنگینی بر مصرفکننده آمریکایی وارد کند. 📈💸
دن آیوز، تحلیلگر شرکت Wedbush، گفته تولید آیفون در خاک آمریکا بیش از یک دهه زمان میبرد و عملاً ممکن نیست. برت هاوس، استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا هم میگوید حتی اجرای تعرفه، زنجیره تأمین اپل را مختل و هزینهها را افزایش میدهد. 🚫💰
در مجموع، هرچند ترامپ تلاش دارد با این اقدامات، شعار “بازگرداندن تولید به آمریکا” را زنده نگه دارد، اما کارشناسان معتقدند این سیاست برای اپل پرهزینه و برای مصرفکننده زیانبار است. 🇺🇸📉 /



