سرمایه‌گذاری رکوردی آمریکا در انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن

۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸


آمریکا در سال گذشته رکورد سرمایه‌گذاری 338 میلیارد دلاری در بخش انتقال انرژی را ثبت کرد، اما این میزان سرمایه‌گذاری برای کاهش انتشار کربن کافی نبود.
انرژی خورشیدی در این میان پیشتاز بود و 49 گیگاوات ظرفیت تولید برق جدید را به شبکه اضافه کرد. انرژی‌های خورشیدی و بادی اکنون حدود یک چهارم تقاضای برق و 10 درصد کل مصرف انرژی آمریکا را تشکیل می‌دهند.
با این حال، تقاضای گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت که باعث بالا رفتن انتشار کربن به میزان نیم درصد شد. این افزایش عمدتاً توسط مصرف‌کنندگان صنعتی و نیروگاه‌های گازی رخ داد.
انتشار کربن آمریکا از سال 2005 تاکنون 16 درصد کاهش داشته و انتشارات مرتبط با برق بیش از 40 درصد پایین آمده است. همچنین کشور در بهره‌وری انرژی پیشرفت کرده و سال گذشته 2.3 درصد بازده اقتصادی بیشتری از انرژی مصرفی کسب کرده است.
پیش‌بینی می‌شود تقاضای برق در سال‌های آینده به شدت افزایش یابد و تا سال 2029 حدود 15.8 درصد بیشتر شود. تقاضای فزاینده مراکز داده شرکت‌های فناوری مهمترین محرک این افزایش است.
شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون برای تأمین برق مراکز داده، سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای و خورشیدی را آغاز کرده‌اند. آمازون 476 مگاوات و متا 795 مگاوات انرژی خورشیدی جدید را به شبکه اضافه کرده‌اند.
با این حال، آمریکا هنوز در سرمایه‌گذاری انرژی پاک عقب‌تر از چین است. در حالی که آمریکا 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این بخش اختصاص داده، چین 4.4 درصد سرمایه‌گذاری کرده است. /

© 2025 Copyright - All Rights Reserved By ecofori.ir