• سرمایه‌گذاری رکوردی آمریکا در انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن

    آمریکا در سال گذشته 338 میلیارد دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرد. انرژی خورشیدی با 49 گیگاوات ظرفیت جدید، پیشتاز بود و همراه با انرژی بادی حدود 25 درصد تقاضای برق را تشکیل می‌دهند. با وجود این سرمایه‌گذاری، مصرف گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت و انتشار کربن نیز نیم درصد بالا رفت. شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت و گوگل برای تأمین برق مراکز داده، سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای و خورشیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸
  • Stargate UAE؛ تلاقی انرژی هسته‌ای، خورشیدی و هوش مصنوعی در قلب ابوظبی

    امارات متحده عربی قصد دارد نخستین فاز از بزرگ‌ترین شهرک هوش مصنوعی خود را با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در سال آینده راه‌اندازی کند. ⚡ این پروژه بخشی از طرح عظیم ۵ گیگاواتی شرکت G42 است که با حمایت ابوظبی و همکاری غول‌های فناوری آمریکا مانند Nvidia، OpenAI، Cisco و Oracle در حال اجراست. 🤖 فاز نخست این مجموعه که «Stargate UAE» نام دارد، تا سال ۲۰۲۶ به‌صورت کامل فعال خواهد شد و انرژی آن از منابع هسته‌ای، خورشیدی و گاز طبیعی تأمین می‌شود. ☀️💨 امارات که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت است، میلیاردها دلار برای تبدیل‌شدن به قطب جهانی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و روابط نزدیکش با واشنگتن را برای دسترسی به فناوری‌های پیشرفته به کار گرفته است. 🇦🇪🇺🇸 با این حال، نهایی‌شدن قرارداد ساخت این شهرک به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از روابط پیشین G42 با چین هنوز در دست بررسی است. ⚠️ مقام ارشد شرکت اعلام کرده که برای حفظ روابط مثبت با آمریکا، به‌طور منظم به واشنگتن سفر می‌کند. ✈️

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۰۴:۳۳
  • افشای تجهیزات مخفی چینی؛ بمب ساعتی در شبکه برق آمریکا

    ☀️🔌 گزارش‌ها نشان می‌دهد تجهیزات مخفی ارتباطی در قطعات خورشیدی چینی کشف شده‌اند، از جمله رادیوهای سلولار که می‌توانند از راه دور کنترل شوند. 📡❌
    این قطعات در اینورترها و باتری‌های خورشیدی استفاده شده و امکان اختلال در شبکه برق را دارند. در نوامبر گذشته، برخی از اینورترهای خورشیدی در آمریکا از چین غیرفعال شدند. 📉🌐
    🇨🇳 چین اتهامات را رد کرده و آن را تخریب دستاوردهای زیرساختی خود می‌داند. اما با توجه به اینکه ۷۸٪ اینورترهای خورشیدی جهان ساخت چین هستند، کارشناسان امنیت انرژی آمریکا را همچنان نگرانند. 🌏

    ۱۴۰۴/۲/۲۷ ۰۱:۲۷:۲۶
  • تعرفه‌های سنگین آمریکا بر پنل‌های خورشیدی از کشورهای جنوب شرق آسیا

    دولت ترامپ تعرفه‌های بسیار سنگینی بر پنل‌های خورشیدی وارداتی از آسیای جنوب شرقی مانند مالزی ، تایلند و ویتنام وضع کرده؛ حتی تا ۳۵۲۱ درصد برای کامبوج چون در تحقیقات همکاری نکرده است. هدف، مقابله با حمایت‌های پنهان چین از شرکت‌هایش اعلام شده. با اینکه گفته می‌شود این تصمیم در راستای حمایت از تولید داخل آمریکاست اما کارشناسان می گویند تجربه گذشته نشان داده چنین تصمیم‌هایی ممکن است باعث آسیب به اشتغال در صنعت خورشیدی آمریکا شوند. اجرای نهایی این تعرفه‌ها به رأی‌گیری در ماه ژوئن موکول شده است.

    ۱۴۰۴/۲/۴ ۰۰:۳۷:۳۱
  • همکاری سه شرکت آمریکایی برای تولید پنل خورشیدی با قطعات صد درصد آمریکایی

    شرکت های Corning، Suniva و Heliene توافق کردند اولین پنل خورشیدی با قطعات صد درصد آمریکایی را تولید کنند. کارشناسان این همکاری را گامی مهم در راستای رقابت با تولیدکنندگان چینی و تقویت زنجیره تأمین انرژی خورشیدی آمریکا می دانند. محصول جدید حداکثر ۶۶ درصد محتوای آمریکایی داشته و می‌تواند از مشوق‌های مالیاتی دولت بهره‌مند شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۱۸:۰۰:۰۴
  • هشدار ورشکستگی Sunnova؛ چالش‌های صنعت خورشیدی آمریکا


    ‏شرکت sunnova، از بزرگترین نصب‌کنندگان پنل‌های خورشیدی آمریکا، با هشدار خطر ورشکستگی مواجه شده است. این شرکت برای جلوگیری از ورشکستگی، برنامه بازسازی بدهی و کاهش هزینه‌ها را در دستور کار قرار داده است. صنعت خورشیدی با چالش‌های نرخ بهره بالا و عدم قطعیت سیاسی روبرو است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۱:۵۲
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!

    دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
    ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفه‌ای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم به‌اندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شده‌اند. 🌍
    کارشناسان می‌گویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سال‌های آینده به خودروهای برقی و توربین‌های بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برق‌رسانی به مراکز داده را تسریع می‌کند

    در آمریکا ساخت مراکز داده به‌دلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش است. ⚡
    دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
    طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواست‌ها را به ۶۰ روز کاهش می‌دهد تا این مراکز سریع‌تر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
    هم‌زمان شرکت‌هایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشته‌اند و سهام آن‌ها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • از سلامت تا انرژی هسته‌ای؛ توافق لندن و واشنگتن برای آینده فناوری

    بریتانیا و آمریکا یک «پیمان فناوری» امضا کردند که همزمان با سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن و میزبانی خانواده سلطنتی در قلعه ویندزور اعلام شد. هدف این توافق، توسعه مدل‌های هوش مصنوعی در سلامت، گسترش رایانش کوانتومی و تسریع پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی است؛ اقدامی که به گفته دولت بریتانیا باعث رشد اقتصادی، تقویت پژوهش و افزایش امنیت انرژی خواهد شد. 🤝🌐
    بر اساس این پیمان، شرکت‌های آمریکایی به رهبری مایکروسافت بیش از ۳۱ میلیارد پوند در بریتانیا سرمایه‌گذاری می‌کنند. انویدیا قصد دارد ۱۲۰ هزار پردازنده گرافیکی در این کشور مستقر کند و همراه با OpenAI و مایکروسافت بزرگ‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی بریتانیا را بسازد. مایکروسافت نیز ۲۲ میلیارد پوند برای توسعه زیرساخت ابری و AI اختصاص داده است. 💻🚀
    گوگل با ۵ میلیارد پوند برای مرکز داده و ادامه پروژه DeepMind، و CoreWeave با ۱.۵ میلیارد پوند برای مراکز داده کم‌مصرف سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین آمازون، اوراکل، Salesforce و دیگر شرکت‌ها تعهدات چندصد میلیون تا چند میلیارد پوندی را اعلام کرده‌اند. ✅💡

    ۱۴۰۴/۶/۲۷ ۱۰:۱۰:۱۶
  • گام بزرگ متا در توسعه انرژی تجدیدپذیر با مزرعه خورشیدی جدید

    متا قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با Silicon Ranch برای ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کارولینای جنوبی امضا کرده است. این نیروگاه انرژی مرکز داده هوش مصنوعی متا به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را تأمین خواهد کرد و هر دو پروژه در سال ۲۰۲۷ به بهره‌برداری می‌رسند. ☀️🏭
    این هجدهمین همکاری متا با Silicon Ranch است که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کرده است. متا امسال بیش از ۲ گیگاوات ظرفیت خورشیدی افزوده و پروژه‌هایی در اوهایو، کانزاس و تگزاس نیز آغاز کرده است. 📊⚡
    متا می‌گوید استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر پایبندی به تعهدات کربن صفر، هزینه و زمان راه‌اندازی مراکز داده را نیز کاهش می‌دهد؛ امری کلیدی برای توسعه سریع زیرساخت‌های هوش مصنوعی. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۱ ۱۰:۱۶:۱۵
  • بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا

    📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگ‌ترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش می‌دهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
    به‌دلیل عقب‌ماندن ساخت نیروگاه‌های جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالت‌ها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
    فرسودگی زیرساخت‌ها، رشد بی‌سابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواست‌ها برای اتصال نیروگاه‌های تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کناره‌گیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شده‌اند. 🏭📉
    کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات سریع‌تری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹
  • ایلان ماسک: لایحه ترامپ، نابودکننده صنایع آینده!

    ایلان ماسک با حمله‌ای شدید به لایحه اقتصادی دولت ترامپ، سکوت سیاسی خود را شکست. 🔥
    او این طرح را «دیوانه‌وار» و مخرب برای آینده اقتصاد آمریکا و صنایع انرژی پاک دانست و هشدار داد که تصویب آن میلیون‌ها شغل را نابود می‌کند. ⚡
    این لایحه شامل افزایش بی‌سابقه سقف بدهی به ۵ تریلیون دلار و مالیات‌ سنگین بر پروژه‌های سبز است، که تهدیدی مستقیم برای تسلا و صنایع تحت رهبری ماسک محسوب می‌شود. 📉
    ماسک همچنین ترامپ را به دروغ‌گویی متهم کرد و گفت بدون حمایت او، ترامپ انتخابات را می‌باخت. 💬
    او با استناد به نظرسنجی‌ها، این لایحه را «خودکشی سیاسی جمهوری‌خواهان» خواند. ⚖️

    ۱۴۰۴/۴/۱۰ ۰۱:۳۰:۰۶
  • ایلان ماسک از مصوبه تازه کنگره آمریکا به خشم آمد

    ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با لحنی تند به لایحه جدید هزینه‌های کنگره حمله کرد و آن را «نفرت‌انگیز و پر از رانت» توصیف کرد. 💥
    او در شبکه X نوشت: «دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. این لایحه شرم‌آور است.» 🗣️
    این لایحه که با حمایت جمهوری‌خواهان تصویب شده، به کاهش مشوق‌های مالی برای خودروهای الکتریکی و انرژی پاک می‌پردازد. ❌
    در صورت تصویب نهایی، تخفیف ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۶ پایان می‌یابد، ضربه‌ای مستقیم به تسلا و مشتریان آن. 🚗
    همچنین مشوق‌های مربوط به نصب پنل‌های خورشیدی خانگی نیز کاهش می‌یابد، مسئله‌ای که به واحد انرژی تسلا لطمه می‌زند.🌞
    به گفته برخی منابع، ماسک از این لایحه و عدم دریافت حمایت سیاسی دلخواه، «ناامید و دلخور» است.
    در همین حین، کاخ سفید نیز نامزدی پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا را پس گرفت. 🚀
    به‌نظر می‌رسد سیاست، برای ماسک پرهزینه‌تر از آن بوده که انتظارش را داشت. 🎭

    ۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۱۸
  • انرژی خورشیدی؛ راهکار متا برای هوش مصنوعی سبز

    ☀️ شرکت متا (Meta) قرارداد جدیدی برای تأمین ۶۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در تگزاس و کانزاس امضا کرد. این انرژی قرار است مراکز داده مرتبط با پروژه‌های هوش مصنوعی Meta را تغذیه کند. ⚡🤖
    این چهارمین قرارداد خورشیدی Meta در سال جاری است. تگزاس به‌دلیل آفتاب فراوان ، سرعت بالا در مجوزدهی و اتصال آسان به شبکه برق، به قطب توسعه انرژی خورشیدی آمریکا تبدیل شده است. 🛠️🌞
    مدیرعامل AES گفت سرعت بهره‌برداری و هزینه پایین از دلایل اصلی جذب غول‌های فناوری به انرژی خورشیدی است. 💰⏱️

    ۱۴۰۴/۳/۳ ۱۲:۴۲:۱۵
  • همزمان با هشدار آمریکا؛ دانمارک هم به قطعات مشکوک برخورد کرد

    ⚠️ در دانمارک، قطعات الکترونیکی مشکوکی در تجهیزات وارداتی شبکه انرژی کشف شده‌اند که هدف و عملکردشان نامشخص است. 🔌🔍
    انجمن Green Power Denmark اعلام کرد این قطعات در بردهای مدار چاپی دیده شده‌اند و ممکن است تهدیدی برای امنیت زیرساخت‌ها باشند. ⚠️🛠️
    مقامات درباره کشور مبدا یا جزئیات بیشتر اظهارنظر نکرده‌اند، اما تحقیقات در حال انجام است. ⏳📡
    هفته گذشته نیز گزارش‌هایی از وجود دستگاه‌های ارتباطی مشکوک در تجهیزات خورشیدی ساخت چین در آمریکا منتشر شد. 🇨🇳⚡

    ۱۴۰۴/۳/۱ ۲۰:۴۸:۱۵
  • گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰

    🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژه‌های EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
    🌞 این خرید جدید بخشی از تلاش‌های گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
    🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آورده‌اند.

    ۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲
  • جنرال موتورز و LG به‌دنبال تولید باتری‌های ارزان‌تر برای خودروهای برقی

    🚗 جنرال موتورز و شریک باتری‌سازی خود LG Energy Solution قصد دارند از سال ۲۰۲۸ تولید تجاری باتری‌های لیتیوم منگنز (LMR) را در آمریکا آغاز کنند. 🌐🔋
    ✅ این باتری‌ها ارزان‌تر و کارآمدتر از باتری‌های نیکل فعلی هستند و بردی بیش از ۴۰۰ مایل در هر شارژ برای خودروهای برقی ارائه می‌دهند. 🚀🔋
    📉 جنرال موتورز با این فناوری هزینه‌های باتری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و به‌دنبال رسیدن به قیمت برابر با خودروهای بنزینی است. 🌱💰

    ۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۱:۱۲:۳۶
  • دولت ترامپ پروژه بزرگ بادی در نیویورک را متوقف کرد؛ عقب‌گرد به نفع سوخت‌های فسیلی؟

    دولت ترامپ پروژه بادی “Empire Wind” در نیویورک را با این ادعا که بررسی‌های دولت بایدن ناکافی بوده، متوقف کرد. این پروژه در حال ساخت بود و قرار بود از سال ۲۰۲۶ برق پاک برای ۵۰۰ هزار خانه تولید کند و ۱۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند.
    در حالی‌که بررسی‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های نفت و گاز حذف شده‌اند، انرژی پاک با موانع جدیدی روبرو شده است. منتقدان می‌گویند دولت ترامپ به سود صنعت نفت و گاز، جلوی پیشرفت انرژی بادی را می‌گیرد ، حتی پروژه‌هایی که از سال‌ها پیش مجوز داشته‌اند.

    ۱۴۰۴/۱/۳۰ ۱۰:۵۹:۰۴
  • ربات کمکی برای نصب پنل‌های خورشیدی در مزارع انرژی خورشیدی

    با افزایش چشمگیر تقاضا برای نصب پنل‌های خورشیدی در ایالات متحده، شرکت Cosmic Robotics یک ربات کمکی توسعه داده که بار سنگین جابجایی پنل‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد. این ربات می‌تواند هر پنل را ظرف 30 تا 40 ثانیه نصب کند و به کارگران کمک می‌کند تا کار خود را سریع‌تر و با کارایی بیشتر انجام دهند. شرکت اخیراً 4 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کرده است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۸ ۱۶:۰۳:۱۹
  • مخالفت مقامات انرژی آمریکا با تأمین مستقیم برق هسته‌ای برای دیتاسنتر آمازون

    رگولاتورهای انرژی آمریکا (FERC) درخواست بازبینی برای افزایش برق مصرفی دیتاسنتر آمازون را رد کردند. این دیتاسنتر که کنار نیروگاه هسته‌ای شرکت Talen در پنسیلوانیا ساخته شده، می‌خواست تا ۱۰۰۰ مگاوات برق مستقیم بگیرد، اما FERC تنها با ۳۰۰ مگاوات موافقت کرده و نگران فشار بر شبکه برق عمومی است.
    مدل‌های تأمین برق مستقیم از نیروگاه‌ها (Co location) برای دیتاسنترها در حال افزایش است و به گسترش سریع هوش مصنوعی کمک می‌کند، ولی چالش‌هایی در زمینه پایداری شبکه ایجاد کرده.

    ۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۴۸
  • همکاری گوگل با بزرگترین اپراتور شبکه برق آمریکا برای هوشمندسازی شبکه انرژی

    گوگل با شرکت PJM، بزرگ‌ترین اپراتور شبکه برق در آمریکای شمالی، همکاری می‌کند تا با کمک هوش مصنوعی روند اتصال نیروگاه‌های جدید به شبکه را سرعت ببخشد.
    افزایش شدید تقاضای برق، به‌ویژه به دلیل رشد مراکز داده مرتبط با هوش مصنوعی، باعث شده اتصال منابع جدید برق مثل باد و خورشیدی با تأخیرهای طولانی مواجه شود که خطر خاموشی و افزایش هزینه برق را به‌همراه دارد.

    تکنولوژی هوش مصنوعی گوگل و شرکت همکارش Tapestry، بخش‌هایی از فرایندهای زمان‌بر بررسی و برنامه‌ریزی را خودکار می‌کند و در نهایت مدلی شبیه گوگل‌مپ برای شبکه برق PJM ایجاد خواهد کرد. این سیستم از سال ۲۰۲۵ به‌تدریج پیاده‌سازی می‌شود و می‌تواند تصمیم‌گیری سریع‌تر و کارآمدتری را برای اتصال پروژه‌های جدید فراهم کند.

    ۱۴۰۴/۱/۲۵ ۱۷:۱۷:۱۶
  • جنگ تجاری جهانی رشد هوش مصنوعی را تهدید می‌کند

    آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داده که جنگ تجاری بین کشورها می‌تواند باعث کند شدن رشد مراکز داده و در نتیجه کاهش پیشرفت هوش مصنوعی شود. این مراکز تا سال 2030 سهم بزرگی از مصرف برق جهانی را به خود اختصاص خواهند داد، اما تعرفه‌های بیشتر و رشد اقتصادی ضعیف می‌تواند مصرف برق این مراکز را از 945 به 670 تراوات ساعت کاهش دهد.
    آمریکا در توسعه مراکز داده پیشتاز است و انتظار می‌رود تا 2030 نیمی از رشد تقاضای برق در این کشور مربوط به آن‌ها باشد. با این حال، فشار روی شبکه‌های برق و تجهیزات مورد نیاز، ممکن است باعث تأخیر در اجرای پروژه‌ها شود؛ به طوری که 20٪ پروژه‌ها در خطر توقف هستند.

    ۱۴۰۴/۱/۲۵ ۰۹:۰۲:۴۰
  • دستور اجرایی ترامپ برای حمایت از صنعت زغال سنگ در آستانه تعطیلی

    دولت ترامپ با صدور دستوری اجرایی، زغال سنگ را به عنوان یک ماده معدنی حیاتی معرفی کرد تا از نیروگاه‌های در حال تعطیلی حمایت کند. با وجود این تلاش، سهم زغال سنگ در تولید برق آمریکا از 51 درصد در سال 2001 به حدود 15 درصد کاهش یافته است. رقابت با منابع ارزان گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر، چالش اصلی این صنعت است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۰ ۲۲:۰۱:۲۹
  • هجوم شرکت‌های فناوری بزرگ برای احداث مراکز داده جدید و چالش‌های تأمین برق

    شرکت‌های فناوری بزرگ با تقاضای گسترده برای احداث مراکز داده جدید، شبکه برق آمریکا را با چالش جدی مواجه کرده‌اند. شرکت‌های برق با درخواست‌های عظیم برای تأمین ظرفیت برق مواجه هستند که چندین برابر ظرفیت فعلی آنها است. این وضعیت سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های انرژی را طلب می‌کند و می‌تواند خطر قطعی برق یا افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۹ ۱۶:۳۰:۳۰
  • استارتاپ Aetherflux؛ انقلاب در انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین

    استارتاپ در سال ۲۰۲۶ نخستین ماهواره خود را برای آزمایش فناوری انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین به مدار می فرستد.
    این شرکت قصد دارد مجموعه‌ای از ماهواره‌های مدار پایین زمین را راه‌اندازی کند که بتوانند انرژی خورشیدی را مستقیماً به ایستگاه‌های زمینی منتقل کنند. این ایده که ابتدا در یک داستان علمی-تخیلی در سال ۱۹۴۱ مطرح شده بود، اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است.
    این استارتاپ با استفاده از فناوری لیزر، انرژی جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌ها را به زمین ارسال می‌کند، جایی که ایستگاه‌های زمینی این انرژی را دریافت و ذخیره می‌کنند. این پروژه می‌تواند انقلابی در تأمین انرژی ایجاد کند و حتی مناطق دورافتاده را نیز به برق مجهز کند.
    سرمایه‌گذاران برجسته‌ای مانند بیل گیتس در این پروژه مشارکت دارند.

    ۱۴۰۴/۱/۱۵ ۰۱:۴۵:۱۳
  • جهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری در انرژی خورشیدی برای تأمین برق مراکز داده هوش مصنوعی

    شرکت‌های فناوری برای پاسخگویی به نیاز مراکز داده هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در انرژی خورشیدی انجام می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود تقاضای برق مراکز داده تا سال ۲۰۲۹ دو برابر شود. شرکت‌هایی مانند Meta، Microsoft و Amazon در حال انعقاد قراردادهای بزرگ انرژی خورشیدی هستند که سرعت نصب و هزینه پایین از مزایای اصلی آن است.

    ۱۴۰۴/۱/۱۱ ۲۰:۱۰:۳۴
  • مایکروسافت 475 مگاوات انرژی خورشیدی جدید به شبکه برق خود اضافه می‌کند

    مایکروسافت با هدف تامین انرژی مراکز داده خود، قراردادی با شرکت AES برای احداث سه پروژه خورشیدی در ایالات میانی آمریکا امضا کرد. این شرکت که پیش از این نیز 34 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر دارد، به دنبال تامین سریع و ارزان انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی خورشیدی است.

    ۱۴۰۴/۱/۳ ۰۴:۴۸:۳۶
نمایش بیشتر