• بیت‌کوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد

    قیمت بیت‌کوین جمعه برای نخستین‌بار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیت‌کوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
    فشار فروش در دارایی‌های پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد می‌شد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاست‌گذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاست‌های انبساطی مردد هستند. 💵
    اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲
  • سقوط بیت‌کوین، لرزه بر سهام شرکت‌های رمزارزی

    نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکت‌هایی شده که بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال را در ترازنامه خود نگه می‌دارند و نگرانی‌ها درباره فشار گسترده‌تر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکت‌ها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاست‌های رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
    اما تردید درباره ارزش‌گذاری شرکت‌های هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو، دارایی‌های پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیت‌کوین را به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکت‌های مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کرده‌اند. 💸
    بیت‌کوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرال‌رزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار می‌دهند ادامه این فشار می‌تواند تأمین سرمایه جدید برای شرکت‌های خزانه‌دار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹
  • افت بی‌سابقه بیت‌کوین به زیر ۸۰ هزار دلار

    بیت‌کوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگ‌تر کرده و نشان می‌دهد این بازار همچنان به فضای «ریسک‌گریزی» وابسته است. 📉
    ریشه اصلی نگرانی‌ها به سیاست پولی آمریکا برمی‌گردد: پس از معرفی کوینن وارش به‌عنوان گزینه ریاست فدرال‌رزرو، معامله‌گران از سخت‌تر شدن شرایط نقدینگی و کوچک‌تر شدن ترازنامه فدرال‌رزرو می‌ترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر دارایی‌های سفته‌بازانه است. 🏦
    در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیت‌کوین لیکویید شده و معاملات کم‌حجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیت‌کوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یک‌سوم افت کرده است. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸
  • افت ناگهانی بیت‌کوین به زیر 90,000 دلار

    در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیت‌کوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکت‌هایی مثل اوراکل نتوانسته‌اند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کرده‌اند هزینه‌های ساخت زیرساخت‌های AI بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسک‌گریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
    هم‌زمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیت‌کوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کرده‌اند. تحلیلگران می‌گویند هنوز نشانه‌ای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمی‌شود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیش‌بینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیت‌کوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیت‌کوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکت‌های بزرگ. 📊

    ۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳
  • فروش ۱۰۰ میلیون دلاری سهام انویدیا توسط میلیاردر معروف

    پیتر تیل ، سرمایه گذار معروف ، تمام سهام خود در انویدیا را فروخته است. طبق اسناد رسمی، صندوق او در سه‌ماهه سوم بیش از ۵۳۷ هزار سهم را واگذار کرده که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این اقدام درست بعد از آن انجام شد که سافت‌بانک نیز همه ۳۲ میلیون سهم خود را فروخت و حدود ۵.۸ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری تازه در OpenAI آزاد کرد. 📉
    انویدیا که ارزشی ۵ تریلیون دلاری دارد و مهم‌ترین تأمین‌کننده تراشه هوش مصنوعی در جهان است، برای بسیاری نماد رشد هوش مصنوعی محسوب می‌شود. به‌همین دلیل، خروج هم‌زمان دو سرمایه‌گذار بزرگ نگرانی‌ها درباره احتمال شکل‌گیری حباب هوش مصنوعی را دوباره پررنگ کرده است؛ هشداری که کارشناسان و حتی برخی مدیران فناوری هم مطرح کرده‌اند. ⚠️
    اکنون همه منتظر گزارش مالی انویدیا هستند تا مشخص شود این فروش‌ها نشانه آغاز یک روند جدی در بازار است یا فقط یک اتفاق کوتاه‌مدت بوده است. 📊

    ۱۴۰۴/۸/۳۰ ۰۳:۴۷:۴۸
  • چرا پیش‌بینی‌های تریلیون دلاری برای استیبل‌کوین‌ها خوش‌بینانه است؟

    جی‌پی مورگان پیش‌بینی کرده بازار استیبل‌کوین‌ها تا سال ۲۰۲۸ به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برسد و برآوردهای تریلیون‌دلاری را «غیرواقع‌بینانه» دانسته است. 📉
    این بانک می‌گوید تنها ۶٪ از تقاضای فعلی استیبل‌کوین‌ها مربوط به پرداخت‌هاست و کاربرد اصلی آن‌ها هنوز در معاملات کریپتو و دیفای باقی مانده است. ✅
    در حالی‌که کشورهایی مانند چین روی ارز دیجیتال ملی متمرکزند، جی‌پی مورگان معتقد است رشد جهانی استیبل‌کوین‌ها با موانع جدی مقرراتی و کاربردی روبه‌روست. ⚖️

    ۱۴۰۴/۴/۱۳ ۱۸:۱۸:۳۲
  • بازنشستگی GPT-4o در سایه ۸ شکایت حقوقی علیه OpenAI

    OpenAI اعلام کرده مدل هوش مصنوعی GPT-4o تا ۱۳ فوریه بازنشسته می‌شود؛ مدلی که به‌دلیل پاسخ‌های بیش‌ازحد صمیمی و تأییدکننده شناخته می‌شد و برخی کاربران به آن وابستگی عاطفی پیدا کرده بودند. 💬
    این تصمیم در حالی گرفته شده که OpenAI با هشت شکایت حقوقی روبه‌روست؛ شاکیان می‌گویند پاسخ‌های همدلانه این مدل در برخی موارد به بحران‌های روانی و حتی خودکشی انجامیده و کاربران آسیب‌پذیر را از خانواده و واقعیت دور کرده است. ⚖️
    برخی کاربران به این تصمیم OpenAI اعتراض کرده اند و گفته اند دوستشان را از دست میدهند! اما کارشناسان هشدار می‌دهند چالش اصلی شرکت‌های هوش مصنوعی، ایجاد تعادل میان «همدل بودن» و «ایمن بودن» است. با اینکه فقط ۰.۱٪ کاربران از GPT-4o استفاده می‌کنند، این رقم حدود ۸۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و مدیرعامل OpenAI تأکید کرده رابطه عاطفی با چت‌بات‌ها دیگر موضوعی ساده نیست. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۴
  • کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماه‌ها عقب انداختند

    اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازنده‌های سروری هشدار داده‌اند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارش‌ها تا شش ماه طول می‌کشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
    افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را به‌شدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل می‌دهد، پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه می‌شوند و سفارش‌های معوقه افزایش یافته است. ⏳
    AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان می‌برد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم می‌گوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳
  • رقابت نفس‌گیر غول‌های فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی

    رقابت غول‌های فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحله‌ای بی‌سابقه شده است. منطق آن‌ها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی قوی‌تری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
    آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیش‌بینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم ده‌ها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشته‌اند. 💰
    با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکت‌ها افت کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران از این هزینه‌های سنگین نگران‌اند. اما مدیران فناوری معتقدند در آینده‌ای که «قدرت پردازش» کمیاب می‌شود، تنها شرکت‌هایی دوام می‌آورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵
  • RentAHuman.ai؛ پلتفرمی برای استخدام انسان‌ها توسط هوش مصنوعی!

    در حالی‌که ایلان ماسک معتقد است با رشد هوش مصنوعی دیگر نیازی به پس‌انداز برای بازنشستگی نخواهد بود، یک نمونه واقعی از آینده بازار کار AI تصویر متفاوتی نشان می‌دهد. وب‌سایتی به نام RentAHuman.ai راه‌اندازی شده که به عامل‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهد انسان‌ها را برای انجام کارهای دنیای واقعی استخدام کنند. سازنده سایت می‌گوید ده‌ها هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اما این عدد قطعی نیست. 🤖
    با وجود ثبت‌نام زیاد انسان‌ها، فقط تعداد کمی عامل هوش مصنوعی فعال هستند و تعادل بین کارفرما و نیروی کار وجود ندارد. کارها شامل نگه‌داشتن تابلو تبلیغاتی، تحویل بسته یا حضور در رستوران است، اما بسیاری از آن‌ها رقابتی‌اند و همه دستمزد نمی‌گیرند. 💼
    پرداخت‌ها به‌صورت رمزارز انجام می‌شود و تنها بخش کوچکی از کاربران کیف پول دیجیتال خود را وصل کرده‌اند. هم‌زمان، نگرانی‌هایی درباره امنیت، واقعی‌بودن فرصت‌ها و کرامت انسانی مطرح شده است. منتقدان می‌گویند این مدل بیشتر یک آزمایش بحث‌برانگیز است تا یک راه مطمئن برای اشتغال آینده. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۱ ۰۰:۴۶:۱۶
  • فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!

    دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
    ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفه‌ای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم به‌اندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شده‌اند. 🌍
    کارشناسان می‌گویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سال‌های آینده به خودروهای برقی و توربین‌های بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷
  • آیا سرمایه‌گذاران چینی وارد SpaceX شده‌اند؟ پنتاگون بررسی می‌کند

    دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته‌اند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارش‌هایی است که می‌گویند برخی سرمایه‌گذاران مرتبط با چین به‌صورت پنهانی و از مسیر شرکت‌های واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شده‌اند؛ موضوعی که به‌گفته سناتورها می‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
    SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساخت‌های امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهواره‌های نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی می‌تواند دسترسی به اطلاعات و فناوری‌های حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
    در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» می‌شود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
  • جنگ تبلیغاتی غول‌های هوش مصنوعی؛ Anthropic در سوپربول به OpenAI طعنه زد!

    شرکت Anthropic با چند تبلیغ طنز در سوپربول (فینال لیگ فوتبال آمریکایی)، به تصمیم OpenAI برای اضافه‌کردن تبلیغات به نسخه رایگان ChatGPT طعنه زد. در این آگهی‌ها، چت‌باتی شبیه ChatGPT ابتدا توصیه‌های عادی می‌دهد اما ناگهان مکالمه را به تبلیغ محصولات عجیب می‌کشاند و در پایان تأکید می‌شود که چت‌بات «Claude» قرار نیست تبلیغ نمایش دهد. این تبلیغ‌ها سریع خبرساز شدند و حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفت از دیدنشان خندیده است. 📺
    با این حال آلتمن بعداً واکنش تندی نشان داد و گفت این تصویرسازی «غیرواقعی» است و ChatGPT هرگز مکالمه را برای جا دادن تبلیغ منحرف نمی‌کند. او توضیح داد که تبلیغات آینده OpenAI جدا، مشخص و برچسب‌دار خواهند بود، هرچند خود شرکت اعلام کرده قصد دارد تبلیغ‌های مرتبط با موضوع گفت‌وگو را در پایین پاسخ‌ها آزمایش کند. ⚖️
    این ماجرا به جدال علنی دو رقیب بزرگ هوش مصنوعی درباره تبلیغات، دسترسی عمومی و مفهوم «هوش مصنوعی مسئولانه» تبدیل شد و نشان داد رقابت در بازار چت‌بات‌ها وارد مرحله‌ای تندتر و رسانه‌ای شده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۳:۵۷:۲۴
  • پایش دائمی اقیانوس‌ها با شبکه ربات‌های هوشمند

    بیشتر دانسته‌های ما از اقیانوس‌ها به سطح آب محدود است و جمع‌آوری داده‌های عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند. 🌊
    استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، ربات‌های زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین می‌روند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت می‌کنند، بدون نیاز به کشتی‌های بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
    این ربات‌های کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاب‌اند و پس از بازگشت به سطح، داده‌ها را به یک سیستم ابری می‌فرستند. استقرار شبکه‌ای آن‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقیانوس می‌دهد. 📡
    Apeiron به‌تازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و می‌گوید هزینه جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» می‌نامد، یعنی نسخه‌ای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوس‌ها. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • از هلیکوپتر تا مهمانی؛ جزئیات تازه از مکاتبات ماسک–اپستین

    ایمیل‌های تازه وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد ایلان ماسک، برخلاف گفته‌های قبلی‌اش، در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به سفر به جزیره خصوصی جفری اپستین علاقه نشان داده بود. در این پیام‌ها، اپستین چند بار ماسک را به جزیره «Little St. James» دعوت می‌کند و ماسک هم پاسخ می‌دهد «سعی می‌کنم بیایم» و حتی درباره زمان مهمانی و رفت‌وآمد با هلیکوپتر سؤال می‌پرسد. 📧
    در ادامه مکاتبات، دو طرف برای دیدار در اواخر ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در نهایت این سفر انجام نمی‌شود چون اپستین مجبور می‌شود در نیویورک بماند. متن ایمیل‌ها نشان می‌دهد لغو سفر به‌دلیل تغییر برنامه اپستین بوده و نه مخالفت ماسک؛ موضوعی که با ادعای قبلی ماسک درباره «رد کردن سفر» همخوانی ندارد. ⚠️
    در اسناد منتشرشده همچنین به دیدار احتمالی آن‌ها در یک مجموعه خصوصی و برنامه ناهار در سنت‌بارتس اشاره شده است. این ایمیل‌ها بخشی از پرونده‌های اپستین هستند و نمایندگان کنگره می‌گویند هنوز همه اسناد منتشر نشده و احتمال افشای اطلاعات بیشتری در روزهای آینده وجود دارد. 🕵️‍♂️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۵:۵۱
  • همکاری اوکراین و SpceX برای متوقف کردن پهپادهای روسی

    ایلان ماسک گفته اقدام‌های SpaceX برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز روسیه از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک احتمالاً اثر کرده و از کاربران خواسته اگر هنوز راهی برای سوءاستفاده هست اطلاع دهند. 🛰️
    اوکراین برای ارتباطات میدانی و هدایت بعضی مأموریت‌های پهپادی به ده‌ها هزار اتصال استارلینک متکی است، اما اعلام کرده این هفته ترمینال‌های استارلینک را روی پهپادهای بردبلندِ به‌کاررفته در حملات روسیه شناسایی کرده است. 🚨
    وزیر دفاع اوکراین گفته کی‌یف در حال ساخت سامانه‌ای است که فقط ترمینال‌های مجاز در خاک اوکراین فعال شوند تا در آینده روسیه نتواند از آن استفاده کند؛ اسپیس‌ایکس هم قبلاً گفته بود استارلینک را به روسیه نمی‌فروشد و هیچ همکاری‌ای با دولت یا ارتش روسیه ندارد. 🛡️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۲۸:۳۶
  • شورش در سیلیکون‌ولی؛ کارکنان غول‌های فناوری علیه سیاست های مهاجرتی ترامپ

    بیش از ۴۰۰ کارمند شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، گوگل، متا، آمازون و مایکروسافت در نامه‌ای مشترک از مدیران عامل خود خواسته‌اند در برابر سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ و خشونت‌های مرتبط با آن سکوت نکنند. آن‌ها خواستار لغو قراردادهای شرکت‌ها با اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE)، محکومیت علنی خشونت‌ها و اعمال فشار مستقیم بر کاخ سفید برای توقف این روند شده‌اند. ✉️
    این نامه هم‌زمان با افزایش اعتراض‌ها علیه ICE منتشر شده است. سال گذشته ۳۲ نفر در بازداشت این نهاد جان باختند که مرگبارترین سال آن از ۲۰۰۴ بوده و تا اواسط دسامبر بیش از ۶۸ هزار مهاجر در بازداشت قرار داشته‌اند، در حالی که فقط حدود یک‌چهارم آن‌ها سابقه کیفری داشته‌اند. ⚠️
    کارکنان می‌گویند صنعت فناوری نفوذ زیادی بر ترامپ دارد اما مدیران عامل عمدتاً سکوت کرده‌اند. آن‌ها از مدیران می‌خواهند دوباره از این نفوذ استفاده کنند تا به خشونت‌ها پایان داده شود و بتوانند به کار در این صنعت افتخار کنند. 🏛️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۳:۱۱:۵۶
  • تیم کوک و ترامپ؛ چرا یک فیلم اپل را به دردسر انداخت؟

    فیلم «Melania» ، مستندی درباره ملانیا ترامپ ، با حضور تیم کوک، مدیرعامل اپل، در کاخ سفید نمایش داده شد و همین موضوع موجی از انتقادها را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. کاربران می‌گویند شرکت کوک در رویدادی مرتبط با دولت ترامپ، آن هم هم‌زمان با انتشار خبر کشته‌شدن یک پرستار در مینیاپولیس‌ به دست ماموران فدرال، قابل‌قبول نیست و برخی حتی خواستار تحریم اپل شده‌اند. 🍎
    این مراسم با حضور حدود ۷۰ مهمان از جمله مدیران شرکت‌های فناوری برگزار شد، اما تمرکز واکنش‌ها بیشتر روی تیم کوک بود؛ مدیری که پیش‌تر هم در رویدادهای رسمی مرتبط با ترامپ دیده شده و حالا حضورش دوباره بحث‌برانگیز شده است. 🎬
    فیلم «Melania» که حقوق پخش آن با رقم ۴۰ میلیون دلار توسط Amazon MGM خریداری شده، از ابتدا بحث‌برانگیز بوده و برخی این معامله را نشانه نزدیکی آمازون به دولت ترامپ دانسته‌اند. این فیلم به‌زودی در سینماها و سپس در سطح بین‌المللی اکران می‌شود، اما گزارش‌ها از فروش ضعیف بلیت و بازخوردهای منفی اولیه حکایت دارد. 📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۲:۱۰:۲۷
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • سال سلطه الگوریتم‌ها؛ چرا پست‌ها به دنبال‌کننده‌ها نمی‌رسد؟

    با الگوریتمی‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی، دیگر تضمینی نیست که محتوای منتشرشده به همه دنبال‌کننده‌ها نمایش داده شود. مدیرعامل LTK، پلتفرمی که تولیدکنندگان محتوا را از طریق فروش وابسته به برندها متصل می‌کند، می‌گوید در سال ۲۰۲۵ الگوریتم‌ها عملاً کنترل کامل را به دست گرفتند و تعداد فالوورها اهمیت سابق را از دست داد. 📲
    با این حال، پژوهش LTK و دانشگاه Northwestern نشان می‌دهد اعتماد کاربران به تولیدکنندگان محتوای واقعی ۲۱٪ افزایش یافته است؛ چون با رشد محتوای بی‌کیفیت و تولیدات هوش مصنوعی، مردم بیشتر به انسان‌های واقعی اعتماد می‌کنند. 🤝
    در نتیجه، ۹۷٪ مدیران بازاریابی قصد دارند بودجه همکاری با اینفلوئنسرها را افزایش دهند و کارشناسان می‌گویند آینده بیشتر به نفع تولیدکنندگان تخصصی و جامعه‌های کوچک‌تر و واقعی‌تر خواهد بود. 🎯

    ۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۵:۴۲:۰۸
  • عینک هوشمند HTC با هوش مصنوعی دلخواه کاربر وارد بازار شد

    HTC می‌خواهد با رویکردی متفاوت وارد بازار رو‌به‌رشد عینک‌های هوشمند شود. عینک جدید این شرکت به نام VIVE Eagle به کاربران اجازه می‌دهد خودشان انتخاب کنند از کدام هوش مصنوعی استفاده کنند، مثل Gemini گوگل یا OpenAI، و به یک سیستم بسته محدود نباشند. 🕶️
    این عینک اوایل ماه جاری در هنگ‌کنگ با قیمت حدود ۵۱۲ دلار عرضه شده است. به گفته HTC، تمرکز اولیه روی آسیا به این دلیل است که بسیاری از عینک‌های هوشمند فعلی با طراحی غربی ساخته شده‌اند و برای کاربران آسیایی همیشه راحت نیستند. 🌏
    HTC قصد دارد اوایل سال آینده فروش را به ژاپن و جنوب‌شرق آسیا گسترش دهد و در ادامه سال ۲۰۲۶ وارد اروپا و آمریکا شود. ورود به چین فعلاً دشوار توصیف شده، چون قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی خارجی وجود دارد. 🇨🇳
    طبق آمار، بازار عینک‌های هوشمند به‌سرعت در حال رشد است و متا سهم بزرگی از آن را دارد، اما نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی افزایش یافته است. HTC می‌گوید از داده کاربران برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند. 🔒

    ۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۳۶:۲۸
  • دیزنی و OpenAI دست به دست هم دادند؛ داستان‌گویی وارد عصر تازه شد

    دیزنی اعلام کرد با OpenAI یک همکاری سه‌ساله امضا کرده و هم‌زمان یک میلیارد دلار نیز به‌صورت سهام در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند تا شخصیت‌های معروفش وارد ابزار ویدیوساز هوش مصنوعی «سورا» شوند. 🎬
    سورا که از سپتامبر راه‌اندازی شده، به کاربران اجازه می‌دهد با دستور متنی ویدیو بسازند و حالا بیش از ۲۰۰ شخصیت از دیزنی، پیکسار، مارول و جنگ ستارگان، از میکی‌ماوس و سیندرلا تا Frozen و Toy Story، در دسترس قرار می‌گیرند. ✨
    استفاده از این شخصیت‌ها در بخش ChatGPT Images نیز امکان‌پذیر خواهد بود. 🎨
    باب ایگر این همکاری را راهی مسئولانه برای گسترش داستان‌گویی با هوش مصنوعی دانست و سم آلتمن آن را نمونه همکاری سالم میان فناوری و خلاقیت معرفی کرد. دیزنی همچنین اعلام کرد به یکی از مشتریان اصلی OpenAI تبدیل می‌شود و از APIهای آن برای محصولات جدید از جمله Disney+ استفاده خواهد کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد با وجود شکایت‌های قبلی از برخی پلتفرم‌های AI، مسیر همکاری کنترل‌شده را باز گذاشته است. 🤖

    ۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۴۳:۳۶
  • آمریکا بررسی شبکه‌های اجتماعی گردشگران را اجباری می‌کند

    دولت آمریکا قصد دارد پیش از ورود گردشگران، سابقه فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کند. اداره گمرک و حفاظت مرزی اعلام کرده این تغییر در چارچوب فرمان اجرایی ژانویه ۲۰۲۵ و با هدف افزایش امنیت ملی پیشنهاد شده و برای نظرخواهی عمومی منتشر شده است. 🛂
    بر اساس این طرح، متقاضیان مجوز سفر الکترونیکی ESTA باید حساب‌های شبکه‌های اجتماعی پنج سال گذشته خود را اعلام کنند. این قانون شامل شهروندان کشورهای معاف از ویزا مانند ژاپن، فرانسه، بریتانیا، کره‌جنوبی و استرالیا می‌شود که تاکنون ورود آسان‌تری به آمریکا داشتند. 📱
    همچنین ارائه ایمیل‌های ده سال گذشته و اطلاعات هویتی اعضای خانواده متقاضیان الزامی خواهد شد. این سیاست حتی گردشگران عادی را هم در بر می‌گیرد و محدود به کشورهای خاص نیست. 🧾
    کارشناسان هشدار می‌دهند چنین نظارتی می‌تواند به کاهش سفر به آمریکا منجر شود؛ موضوعی که با پیش‌بینی افت گردشگری این کشور در سال ۲۰۲۵ هم‌خوانی دارد. ✈️

    ۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۳۳:۲۶
  • جنگ هوش مصنوعی داغ‌تر شد؛ OpenAI با GPT-5.2 به میدان برگشت

    OpenAI مدل GPT-5.2 را پنج‌شنبه و در اوج رقابت با گوگل معرفی کرد؛ اقدامی که پس از گزارش «کد قرمز» داخلی سم آلتمن برای توقف کارهای غیرضروری و سرعت‌دادن به توسعه، با هدف بهبود تجربه ChatGPT انجام شد. 🚨
    GPT-5.2 در سه نسخه عرضه می‌شود: Instant برای کارهای سریع روزمره مثل نوشتن و ترجمه، Thinking برای کدنویسی، تحلیل متن‌های طولانی، ریاضی و برنامه‌ریزی، و Pro برای بیشترین دقت و اطمینان. OpenAI می‌گوید این مدل در ساخت اکسل، ارائه، کدنویسی، درک تصویر و پروژه‌های چندمرحله‌ای بهتر شده و ارزش اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کند. 📊
    این عرضه هم‌زمان با پیشروی Gemini 3 و ادغام عمیق آن در اکوسیستم گوگل است. آلتمن گفته اثر Gemini 3 روی شاخص‌های OpenAI کمتر از حد انتظار بوده، اما گزارش‌ها از نگرانی درباره افت ترافیک ChatGPT می‌گویند.⚔️🤖

    ۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۳:۲۶:۱۹
  • تقابل سنا و کاخ سفید بر سر انویدیا و صادرات فناوری حساس

    سناتور دموکرات آمریکا، پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای صدور مجوز فروش تراشه هوش مصنوعی H200 انویدیا به چین، خواستار احضار مدیرعامل انویدیا و وزیر بازرگانی آمریکا به سنا شد. او این تصمیم را تهدیدی برای امنیت ملی دانست. 🏛️
    او هشدار داد که ترامپ ممکن است وزارت دادگستری را تحت فشار بگذارد تا درباره پرونده قاچاق همین تراشه‌ها به چین سکوت کند؛ پرونده‌ای که هم‌زمان با اعلام تغییر سیاست صادراتی مطرح شده بود. او پرسید آیا منافع سیاسی، جای شفافیت امنیتی را گرفته است یا نه. ⚠️
    کاخ سفید اعلام کرد بین قاچاق غیرقانونی تراشه‌ها و صادرات رسمی تحت نظارت امنیت ملی تفاوت وجود دارد. انویدیا نیز تأکید کرد فروش H200 به چین فقط با مجوز دولت آمریکا انجام می‌شود و سهم چین از این تراشه‌ها ناچیز است. 🤖
    با این حال، قانون‌گذاران ضدچین و برخی دموکرات‌ها این تصمیم را محکوم کرده و هشدار داده‌اند که پکن می‌تواند از این فناوری برای تقویت توان نظامی خود استفاده کند. 🚨

    ۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۰۵:۲۲
  • کد قرمز در OpenAI؛ رشد سریع Gemini گوگل زنگ خطر را برای ChatGPT به صدا درآورد

    رشد ChatGPT در ماه‌های اخیر کند شده و با اینکه هنوز بزرگ‌ترین بازیگر بازار است، سرعت جذب عضو جدیدش کاهش یافته است. در همین زمان، Gemini گوگل با رشد سریع دانلود، افزایش کاربران فعال و بالا رفتن زمان استفاده، خودش را به صدر جدول نزدیک می‌کند؛ موضوعی که باعث شده OpenAI «کد قرمز» اعلام کند و از تیمش بخواهد روی بهبود شخصی‌سازی، پایداری و امکانات تصویری تمرکز کنند.📊
    طبق آمار، کاربران فعال ChatGPT از اوت تا نوامبر فقط ۶٪ رشد کرده و به حدود ۸۱۰ میلیون رسیده، اما Gemini در همین مدت ۳۰٪ رشد داشته است که بخشی از آن به‌دلیل مدل تصویری جدید «Nano Banana» است. استفاده مستقیم از Gemini داخل اندروید هم یک مزیت بزرگ برای گوگل ساخته است. 📱
    از طرفی رقبایی مثل Perplexity و Claude با رشد ۳‌رقمی وارد رقابت شده‌اند.زمان استفاده روزانه از Gemini هم بیش از دو برابر شده ، در حالی که استفاده از ChatGPT تقریباً ثابت مانده یا کم شده است. با این حال، اگر OpenAI محصول جدیدی با اثرگذاری جدی ارائه کند، هنوز شانس بازگشت به رشد سریع را دارد. 🤖🚀

    ۱۴۰۴/۹/۱۷ ۱۵:۱۷:۲۴
  • رشد خیره‌کننده یک استارتاپ ۱۰ نفره در بازار جهانی هوش مصنوعی

    شرکت‌های فناوری از OpenAI تا آمازون، به‌دنبال تبدیل هوش مصنوعی به ابزار اصلی خرید آنلاین هستند و استارتاپ‌ها نیز همین مسیر را گرفته‌اند. در این میان پلتفرم Onton، که با هوش مصنوعی به کاربران در یافتن مبلمان کمک می‌کند، از رشد کاربران خود از ۵۰ هزار به بیش از دو میلیون نفر خبر داده و توانسته ۷.۵ میلیون دلار سرمایه جدید جذب کند. این سرمایه مجموع پشتیبانی مالی شرکت را به حدود ۱۰ میلیون دلار رسانده است. 🛒🤖
    Onton می‌گوید با معماری «نورو-سمبولیک» خطاهای مدل‌های زبانی را کاهش داده و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد؛ مثلاً تشخیص می‌دهد محصولی با پلی‌استر برای حیوانات خانگی مناسب‌تر است. کاربران می‌توانند عکس اتاقشان را بارگذاری کنند و روی «بوم بی‌نهایت» چیدمان دلخواه را ببینند؛ قابلیتی که به گفته شرکت نرخ خرید را چند برابر فروشگاه‌های معمولی کرده است. Onton اکنون قصد دارد وارد حوزه پوشاک شود و در حال گسترش تیم ۱۰ نفره خود است. 💡🛍️

    ۱۴۰۴/۹/۱۰ ۰۰:۵۶:۴۵
نمایش بیشتر