• Finch: دانشجوی سال اولی که به کمک دانشمندان زیست شناسی می‌آید!

    ✅ FutureHouse، یک سازمان غیرانتفاعی تحت حمایت اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، ابزار جدیدی به نام Finch را معرفی کرده که به کمک داده‌های زیست‌شناسی، کشف علمی را تسریع می‌کند. 📊📑 این ابزار مانند یک “دانشجوی سال اول دکترا” عمل می‌کند و می‌تواند داده‌های زیستی را تحلیل کرده و نتایج را در قالب نمودارها نمایش دهد. 📈📝
    سام رودریکز، مدیرعامل FutureHouse، می‌گوید Finch می‌تواند در عرض چند دقیقه به نتایج مهمی دست یابد. اما هنوز شواهدی مبنی بر دستیابی به کشفیات علمی بزرگ با این ابزار وجود ندارد. 📉❓
    ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه زیست‌شناسی به‌ویژه کشف دارو، به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فناوری تبدیل شده‌اند که تا سال ۲۰۳۴ به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید. 💰🌐

    ۱۴۰۴/۲/۱۸ ۱۱:۳۰:۲۰
  • رشد چشمگیر تقاضای برق جهانی با محوریت صنعت و مراکز داده

    آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی برق سالانه 4 درصد افزایش خواهد یافت و این رشد عمدتاً توسط اقتصادهای نوظهور محقق می‌شود. صنایع چین با تولید پنل خورشیدی، باتری و خودروهای برقی، سهم عمده‌ای در این رشد خواهند داشت. منابع کم‌کربن مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای، پاسخگوی اکثر تقاضای جدید برق خواهند بود.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۷ ۰۲:۵۶:۴۷
  • رشد بی‌سابقه مراکز داده در اروپا با محوریت هوش مصنوعی

    پژوهش شرکت CBRE نشان می‌دهد اروپا در سال ۲۰۲۵ شاهد رکورد جدیدی در احداث مراکز داده خواهد بود. تقاضا برای ظرفیت مراکز داده با افزایش فعالیت‌های هوش مصنوعی و رایانش ابری شرکت‌ها، به شدت رشد کرده است. پیش‌بینی شده است ظرفیت برق مراکز داده جدید به ۹۳۷ مگاوات برسد که نسبت به سال ۲۰۲۴ رشدی ۴۳ درصدی خواهد داشت. بازارهای اصلی مانند لندن، فرانکفورت، آمستردام، پاریس و دوبلین بیش از نیمی از این ظرفیت جدید را تشکیل خواهند داد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۲۲:۵۶:۵۰
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • پایش دائمی اقیانوس‌ها با شبکه ربات‌های هوشمند

    بیشتر دانسته‌های ما از اقیانوس‌ها به سطح آب محدود است و جمع‌آوری داده‌های عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند. 🌊
    استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، ربات‌های زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین می‌روند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت می‌کنند، بدون نیاز به کشتی‌های بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
    این ربات‌های کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاب‌اند و پس از بازگشت به سطح، داده‌ها را به یک سیستم ابری می‌فرستند. استقرار شبکه‌ای آن‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقیانوس می‌دهد. 📡
    Apeiron به‌تازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و می‌گوید هزینه جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» می‌نامد، یعنی نسخه‌ای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوس‌ها. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایه‌گذاری زیر سایه ترامپ

    عربستان سعودی با نزدیک‌شدن به ترامپ و چهره‌های حامی او تلاش می‌کند چهره خود را نزد سرمایه‌گذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازه‌ای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورک‌تایمز بزرگ‌ترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشه‌های انویدیا راه‌اندازی می‌شود. 🤖
    این پروژه بخشی از بسته بزرگ‌تری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگنده‌های F-35 به عربستان علی‌رغم نگرانی پنتاگون. عربستان می‌خواهد با جذب پروژه‌های فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسان‌گیر نیاز دارد. گزارش‌ها می‌گویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیت‌های صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانه‌ای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی می‌کند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰
  • تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر

    شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایه‌گذاری تریلیون‌دلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
    طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی می‌سازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
    برای جذب شرکت‌ها، دولت‌های محلی معافیت‌های مالیاتی کلان می‌دهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد این تخفیف‌ها بیشتر به سود شرکت‌هاست تا مردم. 🏠
    در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبه‌رو شده‌اند. برخی مناطق نیز پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند. ⚡
    یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد می‌کنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»

    ۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰
  • تب کوانتومی در وال‌استریت؛ سهام شرکت‌های آینده‌محور دو برابر شد

    سهام شرکت‌های فعال در رایانش کوانتومی به ترند جدید وال‌استریت تبدیل شده، اما ارزش‌گذاری آن‌ها هنوز مبهم است. 🚀
    چهار شرکت Rigetti، IonQ، D-Wave و Quantum Computing Inc با ترکیب نظریه کوانتوم و هوش مصنوعی به‌دنبال ساخت رایانه‌هایی فراتر از توان امروزند؛ فناوری‌ای که می‌تواند رمزنگاری و داروسازی را متحول کند. 🧠
    سهام این شرکت‌ها امسال بیش از دو برابر رشد کرده، اما تحلیلگران از حباب قیمتی می‌گویند؛ سهام Rigetti بیش از هزار برابر فروشش معامله می‌شود، در حالی‌که این عدد برای انویدیا فقط ۵۰ برابر است. 📈
    جی‌پی مورگان، IBM و HSBC نیز وارد این حوزه شده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند فناوری کوانتومی هنوز در آغاز راه است و آینده‌اش نامعلوم. ⚡

    ۱۴۰۴/۸/۱۵ ۱۶:۴۳:۲۳
  • چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس می‌برد!

    مراکز داده‌ای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار می‌روند، مقدار زیادی آب برای خنک‌سازی و برق برای پردازش مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
    در شانگهای، پروژه‌ای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار می‌دهد و انرژی آن‌ها را از توربین‌های بادی تأمین می‌کند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد می‌گیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
    اما کارشناسان هشدار داده‌اند که گرمای تولیدشده توسط سرورها می‌تواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبک‌های سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
    در آمریکا پروژه‌ای مشابه بدون مجوز در خلیج سان‌فرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش می‌رود.
    اگرچه غوطه‌ور کردن مراکز داده در دریا ایده‌ای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیط‌زیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅

    ۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲
  • هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برق‌رسانی به مراکز داده را تسریع می‌کند

    در آمریکا ساخت مراکز داده به‌دلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش است. ⚡
    دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
    طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواست‌ها را به ۶۰ روز کاهش می‌دهد تا این مراکز سریع‌تر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
    هم‌زمان شرکت‌هایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشته‌اند و سهام آن‌ها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵
  • افشاگری Reddit: شرکت‌ها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!

    پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمع‌آوری داده‌های اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکت‌های Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم می‌کند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روش‌های غیرمستقیم، داده‌های کاربران را استخراج و سپس به شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta فروخته‌اند. 💾 Reddit پیش‌تر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچ‌کس مالک داده‌های عمومی نیست و استفاده از آن‌ها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پرونده‌های مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان داده‌اند که دادگاه‌ها معمولاً در برابر کنترل انحصاری داده‌ها مقاومت می‌کنند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹
  • وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده می‌کند

    رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگ‌های زیرزمینی، گاز و نفت آزاد می‌شود. ⚡
    شرکت‌های فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند، از گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند. 🌬️☀️
    شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کرده‌اند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگران‌اند. 💧
    دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسان‌تر و حمایت از انرژی‌های پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار می‌دهند این روند ممکن است آمریکا را برای دهه‌ها دوباره به سوخت‌های فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیست‌محیطی سنگینی به‌جا بگذارد. 🌍

    ۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳
  • سرمایه‌گذاری میلیاردی علی‌بابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!

    غول فناوری چین، علی‌بابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانی‌اش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری سه‌ساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علی‌بابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولت‌ها و شرکت‌ها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکت‌هایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگ‌ترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳
  • سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس می‌شود

    گوگل با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند می‌سازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابل‌های زیردریایی را ایجاد می‌کند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدل‌های Gemini و تراشه‌های TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره می‌برد و به خدماتی چون جست‌وجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری می‌دهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • غول‌های فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده می‌کنند

    رقابت بزرگی برای ساخت زیرساخت‌های هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا می‌گوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد می‌کند. ⚡💻
    مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کردند. 💰🤝
    اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلی‌ترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
    متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژه‌های بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرح‌ها نگرانی‌های محیط‌زیستی زیادی ایجاد کرده‌اند. 🌍🏗️
    ترامپ هم پروژه‌ای به نام “Stargate” با همکاری سافت‌بانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸

    ۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸
  • سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI

    انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیون‌ها خانه خواهند بود. ⚡🏭
    این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر می‌کند؛ شرکتی که پیش‌تر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
    انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانه‌های هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایه‌گذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗

    ۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰
  • الگوریتم تیک‌تاک زیر نظر آمریکا بازطراحی می‌شود

    توافقی میان آمریکا و چین درباره تیک‌تاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئت‌مدیره تیک‌تاک آمریکا به شهروندان آمریکایی می‌رسد و بایت‌دنس تنها یک عضو معرفی می‌کند. 📌🇺🇸🇨🇳
    تمام داده‌های کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
    این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیک‌تاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
    ترامپ می‌گوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفت‌هایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
    طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیک‌تاک را در دست خواهد داشت و بایت‌دنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅

    ۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰
  • چین با تراشه‌های پیشرفته علی‌بابا به جنگ انویدیا می‌رود

    China Unicom در شینینگ چین یک مرکز داده ۳۹۰ میلیون دلاری ساخته که با تراشه‌های هوش مصنوعی داخلی، بیشتر از علی‌بابا، کار می‌کند. این پروژه برای کاهش وابستگی به فناوری خارجی طراحی شده است. 🤖🇨🇳
    مرکز داده تاکنون با ۲۳ هزار تراشه داخلی به توان ۳۵۷۹ پتافلاپس رسیده و تراشه جدید علی‌بابا (PPU) رقیبی برای H20 انویدیا معرفی شده است. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۴:۳۲:۲۱
  • محیط‌های شبیه‌سازی، میدان جنگ جدید استارتاپ‌های داده هوش مصنوعی

    پس از سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری متا در Scale AI و قطع همکاری شرکت‌هایی مثل OpenAI و گوگل دیپ‌مایند با این شرکت، استارتاپ‌های تازه فرصت حضور پررنگ‌تری در بازار داده‌های هوش مصنوعی پیدا کرده‌اند. 🤖💰
    در این میان، Mercor که کمتر از سه سال عمر دارد، حالا در حال مذاکره برای جذب سرمایه با ارزشی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است. این شرکت می‌گوید به‌زودی به درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری خواهد رسید. 📈🚀
    برخلاف مدل سنتی برچسب‌گذاری داده‌ها که Scale AI را مطرح کرد، Mercor خدمات نوآورانه‌ای ارائه می‌دهد؛ از جمله ساخت محیط‌های شبیه‌سازی‌شده برای آموزش عامل‌های هوش مصنوعی، حوزه‌ای که به‌سرعت به میدان رقابت بعدی استارتاپ‌های داده‌ای تبدیل می‌شود. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۲۵ ۰۰:۰۲:۴۷
  • جهش اوراکل به آستانه باشگاه تریلیون دلاری با قرارداد ۳۰۰ میلیارد دلاری OpenAI

    سهام اوراکل بیش از ۴۳٪ رشد کرد و به بالاترین رقم تاریخ خود رسید؛ جهشی که این شرکت را به جمع شرکت‌های نزدیک به ارزش یک تریلیون دلار رسانده است. این رشد پس از اعلام چند قرارداد بزرگ ابری در حوزه هوش مصنوعی اتفاق افتاد؛ از جمله قراردادی با OpenAI به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار برای خرید توان پردازشی از سال ۲۰۲۷ طی پنج سال. 🤝☁️
    اوراکل علاوه بر همکاری با OpenAI، در پروژه عظیم Stargate همراه با سافت‌بانک و OpenAI سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری روی مراکز داده انجام می‌دهد و همچنین به استارتاپ xAI ایلان ماسک خدمات ابری ارائه می‌کند. این اقدامات جایگاه اوراکل را در رقابت با غول‌های ابری مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل تقویت کرده است. 📊⚡
    افزایش ارزش سهام، ثروت لری الیسون بنیان‌گذار اوراکل را ۱۰۲ میلیارد دلار بیشتر کرد و او را به ایلان ماسک در رقابت برای عنوان ثروتمندترین فرد جهان نزدیک‌تر کرد. ارزش بازار اوراکل اکنون حدود ۹۶۹ میلیارد دلار است و رسیدن به باشگاه یک تریلیون دلاری برای آن دور از دسترس نیست. ✅🚀

    ۱۴۰۴/۶/۲۱ ۰۳:۱۹:۳۱
  • پیروزی بزرگ گوگل در دادگاه؛ کروم فروخته نمی‌شود

    یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرد گوگل مجبور به فروش موتور جستجو، مرورگر کروم یا سیستم‌عامل اندروید نخواهد شد. این خبر باعث شد سهام آلفابت ۷٪ و اپل ۳٪ رشد کند. اما در عوض، گوگل باید بخشی از داده‌های جستجو و رفتار کاربران را در اختیار رقبا قرار دهد و دیگر اجازه ندارد قراردادهای انحصاری ببندد که استفاده از اپ‌ها و سرویس‌هایش را اجباری کند. ⚖️💻
    این حکم بخشی از پرونده‌ای است که سال گذشته گوگل در آن به داشتن انحصار غیرقانونی در بازار جستجو محکوم شد. قاضی گفته ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT می‌توانند سلطه گوگل را به چالش بکشند و دسترسی رقبا به داده‌های جستجو به رشد سریع‌تر این فناوری کمک خواهد کرد. 🤖📊
    گوگل نگران است این تصمیم به حریم خصوصی کاربران آسیب بزند و قصد دارد درخواست تجدیدنظر بدهد. کارشناسان می‌گویند این پرونده احتمالاً تا دیوان عالی ادامه پیدا می‌کند و نتیجه نهایی ممکن است تا سال ۲۰۲۸ مشخص نشود. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۱۳ ۰۹:۴۲:۳۰
  • حضور غول های فناوری در کمپ جدید هوش مصنوعی امارات (G42) قوت گرفت

    گروه فناوری G42 ابوظبی اعلام کرده می‌خواهد برای کمپ هوش مصنوعی مشترک امارات و آمریکا، علاوه بر انویدیا از شرکت‌های دیگری هم تراشه تهیه کند تا وابستگی خود را به انویدیا کاهش دهد. بر اساس گزارش‌ها، این گروه با شرکت‌های بزرگی مثل آمازون AWS، مایکروسافت، متا و xAI متعلق به ایلان ماسک مذاکره کرده و در این میان گوگل بیشترین پیشرفت را در مذاکرات داشته است. 🤝💻
    این پروژه نخستین بار در سفر دونالد ترامپ به امارات در ماه می معرفی شد؛ سفری که طی آن توافق‌هایی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار میان دو کشور امضا شد. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۱۲ ۱۰:۴۷:۴۵
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • Anthropic به دنبال مکالمات کاربران برای آموزش مدل‌ها

    شرکت Anthropic اعلام کرده کاربران هوش مصنوعی کلود باید تا ۲۸ سپتامبر تصمیم بگیرند که آیا اجازه می‌دهند مکالماتشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده شود یا نه. اگر کاربری انصراف ندهد، داده‌های او تا ۵ سال نگهداری می‌شود؛ در حالی‌که قبلاً بعد از ۳۰ روز پاک می‌شد. این تغییر شامل نسخه‌های رایگان، پرو و مکس کلود است اما مشتریان سازمانی را شامل نمی‌شود. 🤖📑
    Anthropic می‌گوید این کار باعث ایمن‌تر شدن و هوشمندتر شدن مدل‌ها می‌شود، اما کارشناسان معتقدند هدف اصلی جمع‌آوری داده‌های بیشتر برای رقابت با رقبایی مثل OpenAI و گوگل است. همچنین طراحی بخش پذیرش سیاست جدید به‌گونه‌ای است که بسیاری از کاربران ممکن است ناخواسته دکمه «قبول» را بزنند، موضوعی که نگرانی‌های جدی درباره حریم خصوصی ایجاد کرده است. ✅🔒

    ۱۴۰۴/۶/۸ ۰۵:۵۱:۲۵
نمایش بیشتر