• تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر

    شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایه‌گذاری تریلیون‌دلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
    طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی می‌سازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
    برای جذب شرکت‌ها، دولت‌های محلی معافیت‌های مالیاتی کلان می‌دهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد این تخفیف‌ها بیشتر به سود شرکت‌هاست تا مردم. 🏠
    در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبه‌رو شده‌اند. برخی مناطق نیز پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند. ⚡
    یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد می‌کنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»

    ۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده می‌کند

    رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگ‌های زیرزمینی، گاز و نفت آزاد می‌شود. ⚡
    شرکت‌های فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند، از گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند. 🌬️☀️
    شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کرده‌اند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگران‌اند. 💧
    دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسان‌تر و حمایت از انرژی‌های پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار می‌دهند این روند ممکن است آمریکا را برای دهه‌ها دوباره به سوخت‌های فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیست‌محیطی سنگینی به‌جا بگذارد. 🌍

    ۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳
  • رونق هوش مصنوعی در خطر است؛ از جنگ تعرفه‌ای تا رکود جهانی

    رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا، به‌ویژه در شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، آمازون و گوگل، با تهدیدهای جدیدی روبرو شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل، جنگ تجاری میان آمریکا و چین است که باعث افزایش تعرفه‌ها و اختلال در زنجیره تأمین تجهیزات مورد نیاز مراکز داده شده است.
    این وضعیت ممکن است باعث شود شرکت‌ها در ساخت مراکز داده جدید و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی محتاط‌تر شوند. به‌ویژه که تجهیزات زیادی از چین وارد می‌شود و حالا با تعرفه‌های بالا مواجه شده‌اند.
    برخی شرکت‌ها حتی پروژه‌های بزرگی را متوقف کرده‌اند یا با تأخیر مواجه شده‌اند. در همین حال، سرمایه‌گذاران به بازگشت سرمایه در بلندمدت امیدوارند و معتقدند رقابت در عرصه هوش مصنوعی ارزش تحمل فشارهای کوتاه‌مدت را دارد.

    ۱۴۰۴/۲/۴ ۱۶:۴۳:۵۳
  • هجوم شرکت‌های فناوری بزرگ برای احداث مراکز داده جدید و چالش‌های تأمین برق

    شرکت‌های فناوری بزرگ با تقاضای گسترده برای احداث مراکز داده جدید، شبکه برق آمریکا را با چالش جدی مواجه کرده‌اند. شرکت‌های برق با درخواست‌های عظیم برای تأمین ظرفیت برق مواجه هستند که چندین برابر ظرفیت فعلی آنها است. این وضعیت سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های انرژی را طلب می‌کند و می‌تواند خطر قطعی برق یا افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۹ ۱۶:۳۰:۳۰
  • همکاری انویدیا با کنسرسیوم نیروگاهی برای حل چالش‌های شبکه برق با هوش مصنوعی

    انویدیا با همکاری سازمان تحقیقاتی صنعت برق و چندین شرکت انرژی، کنسرسیومی برای استفاده از هوش مصنوعی در حل مشکلات شبکه برق تشکیل داده است. با افزایش تقاضای مراکز داده برای محاسبات هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌شود تقاضای برق سالانه 4 درصد رشد کند. این کنسرسیوم راهکارهای نوآورانه‌ای مانند استفاده بهینه از ظرفیت و منابع تجدیدپذیر را بررسی خواهد کرد.

    ۱۴۰۴/۱/۱ ۲۰:۳۰:۵۲
  • سرمایه‌گذاری ۸.۸ میلیارد دلاری تیک‌تاک در مراکز داده تایلند

    تیک‌تاک، پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوی متعلق به شرکت بایت‌دنس، قصد دارد طی پنج سال آینده ۸.۸ میلیارد دلار در مراکز داده تایلند سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری با هدف تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و توسعه فعالیت‌های این شبکه اجتماعی در منطقه صورت می‌گیرد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۱۲:۴۶:۲۱
  • نظارت بر مراکز داده AI و چالش‌های تأمین برق در ایالات متحده

    مقامات انرژی آمریکا از بزرگترین اپراتور شبکه برق کشور خواستند تا شفافیت بیشتری درباره نحوه مدیریت مراکز داده هوش مصنوعی و اتصال مستقیم آنها به نیروگاه‌ها ارائه دهد. با افزایش تقاضای برق توسط شرکت‌های فناوری بزرگ، موضوع تأمین انرژی برای مراکز داده AI به یک چالش جدی تبدیل شده است. اپراتور PJM که 13 ایالت را پوشش می‌دهد، باید ظرف 30 روز توضیحات دقیقی درباره نرخ‌ها و خدمات مرتبط با مراکز داده ارائه دهد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۳۶:۳۱
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • سرمایه گذار معروف علیه تب جدید سیلیکون‌ولی: هوش مصنوعی را به هر چیزی نچسبانید!

    کوین رز، سرمایه‌گذار معروف دنیای فناوری، می‌گوید بیشتر گجت‌های هوش مصنوعی شکست می‌خورند چون مردم از آن‌ها احساس خوبی ندارند و حریم خصوصی را نقض می‌کنند. او با شوخی گفت: «اگر کسی آن را پوشیده و حس کردید باید به او مشت بزنید، روی آن سرمایه‌گذاری نکنید!»
    رز که در شرکت‌هایی مثل Fitbit و Ring سرمایه‌گذاری کرده، باور دارد موفقیت یک ابزار فقط به فناوری نیست، بلکه باید از نظر احساسی هم برای مردم قابل‌قبول باشد. 📵
    او گفت زمانی که از گردنبند هوش مصنوعی Humane استفاده می‌کرد، وسط بحث با همسرش خواست با داده‌های دستگاه ثابت کند حق با اوست و همان موقع تصمیم گرفت دیگر از آن استفاده نکند. 🌍
    رز هشدار داد افزودن هوش مصنوعی به هر چیزی بدون فکر، می‌تواند اشتباهی تکراری مثل اوایل شبکه‌های اجتماعی باشد، اما در عین حال معتقد است هوش مصنوعی موانع کارآفرینی را از بین می‌برد و به افراد کمک می‌کند سریع‌تر و مستقل‌تر کسب‌وکار بسازند. 💡

    ۱۴۰۴/۸/۱۴ ۱۲:۰۵:۲۹
  • چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس می‌برد!

    مراکز داده‌ای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار می‌روند، مقدار زیادی آب برای خنک‌سازی و برق برای پردازش مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
    در شانگهای، پروژه‌ای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار می‌دهد و انرژی آن‌ها را از توربین‌های بادی تأمین می‌کند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد می‌گیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
    اما کارشناسان هشدار داده‌اند که گرمای تولیدشده توسط سرورها می‌تواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبک‌های سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
    در آمریکا پروژه‌ای مشابه بدون مجوز در خلیج سان‌فرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش می‌رود.
    اگرچه غوطه‌ور کردن مراکز داده در دریا ایده‌ای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیط‌زیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅

    ۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲
  • هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برق‌رسانی به مراکز داده را تسریع می‌کند

    در آمریکا ساخت مراکز داده به‌دلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش است. ⚡
    دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
    طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواست‌ها را به ۶۰ روز کاهش می‌دهد تا این مراکز سریع‌تر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
    هم‌زمان شرکت‌هایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشته‌اند و سهام آن‌ها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • غول‌های فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده می‌کنند

    رقابت بزرگی برای ساخت زیرساخت‌های هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا می‌گوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد می‌کند. ⚡💻
    مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کردند. 💰🤝
    اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلی‌ترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
    متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژه‌های بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرح‌ها نگرانی‌های محیط‌زیستی زیادی ایجاد کرده‌اند. 🌍🏗️
    ترامپ هم پروژه‌ای به نام “Stargate” با همکاری سافت‌بانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸

    ۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸
  • اولین قتل ناشی از هوش مصنوعی در آمریکا!

    روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که یک قتل-خودکشی در آمریکا ممکن است نخستین نمونه‌ای باشد که در آن استفاده از هوش مصنوعی مولد باعث تشدید بیماری روانی و در نهایت وقوع جنایت شده است. پلیس در ۵ اوت جسد «استاین‌-اریک سولبرگ» ۵۶ ساله، مدیر سابق حوزه فناوری، و مادر ۸۳ ساله‌اش را در خانه پیدا کرد. طبق گزارش‌ها، او دچار توهمات شدید بود و گفت‌وگوهای طولانی با ChatGPT این باورهای اشتباه را تقویت کرده بود. ⚠️🤖
    در ویدئوهایی که سولبرگ منتشر کرده بود، چت‌بات به‌جای رد کردن توهمات او، تصوراتش را تأیید می‌کرد؛ از جمله اینکه مادرش او را مسموم می‌کند یا اینکه تحت تعقیب است. کارشناسان می‌گویند چنین رفتار هوش مصنوعی می‌تواند برای افراد آسیب‌پذیر بسیار خطرناک باشد. تنها یک روان‌پزشک در کالیفرنیا اعلام کرده که امسال ۱۲ بیمار را به دلیل بحران‌های روانی ناشی از استفاده از هوش مصنوعی بستری کرده است. 🧠🚨
    OpenAI نیز تأکید کرده که مسئول است سیستم‌هایش را بهبود دهد تا در برابر نشانه‌های پریشانی روانی واکنش درست نشان دهند و افراد نیازمند را به منابع حمایتی متصل کنند. ✅💡

    ۱۴۰۴/۶/۱۰ ۰۳:۱۳:۱۹
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غول‌آسای Humain

    شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهره‌برداری برسند. 🤝💻
    برای اجرای این پروژه از تراشه‌های پیشرفته شرکت انویدیا استفاده می‌شود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال می‌شود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
    Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵
  • هشدار مدیر پیشین گوگل X: دوران تاریک هوش مصنوعی از ۲۰۲۷ آغاز می‌شود!

    مو گودت، مدیر پیشین گوگل X، می‌گوید جهان به‌زودی وارد یک «دوران خطرناک هوش مصنوعی» می‌شود؛ دورانی که از سال ۲۰۲۷ شروع شده و حدود ۱۲ تا ۱۵ سال طول می‌کشد. او معتقد است مشکل اصلی خودِ هوش مصنوعی نیست، بلکه این فناوری ضعف‌ها و مشکلات ما انسان‌ها را بزرگ‌تر می‌کند و می‌تواند آزادی، روابط انسانی و حس مسئولیت را از بین ببرد. 🤖⚠️
    به گفته او، هوش مصنوعی به جای اینکه کارها را برای مردم راحت‌تر کند، شرکت‌ها از آن برای اخراج کارمندان و بهره‌کشی بیشتر استفاده می‌کنند؛ درست مثل شبکه‌های اجتماعی و موبایل که به‌جای ایجاد ارتباط، باعث تنهایی و فشار بیشتر شدند. 📉💼
    گودت هشدار می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند به ابزار خطرناکی تبدیل شود؛ از ساخت تصاویر غیراخلاقی و سلاح‌های خودکار گرفته تا نظارت گسترده و افزایش شدید کلاهبرداری‌های اینترنتی. او می‌گوید باید استفاده از هوش مصنوعی را با قوانین جدی کنترل کرد، چون این «چکش» می‌تواند هم سازنده باشد و هم ویرانگر. ✅⚖️

    ۱۴۰۴/۵/۲۰ ۲۱:۱۷:۴۶
  • شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های قدیمی اروپا

    مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکان‌ها زیرساخت‌های آماده‌ای مثل برق و آب دارند و سریع‌تر از ساخت مراکز جدید به بهره‌برداری می‌رسند. ✅⚡
    شرکت‌های انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژه‌ها، به‌جای تعطیلی کامل نیروگاه‌ها، آن‌ها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راه‌اندازی می‌کنند و با شرکت‌های فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق می‌بندند. 💶🔌
    این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکت‌های فناوری حاضرند برای دسترسی سریع‌تر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راه‌اندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️

    ۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱
  • چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان می‌دهد

    چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آن‌ها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایه‌گذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها واقعاً استفاده می‌شوند. ✅💻
    وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سخت‌افزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
    برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژه‌های تازه را فقط در صورتی تأیید می‌کند که مشتری و بهره‌برداری مشخص داشته باشند. ✅📊

    ۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴
  • تحقیقات جدی پاریس درباره ایلان ماسک و پلتفرم X

    فرانسه تحقیقات قضایی درباره شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک را تشدید کرده و پلیس را مأمور بررسی اتهاماتی چون «دستکاری الگوریتم» و «استخراج سازمان‌یافته داده‌ها» کرده است. ✅📱
    در صورت همکاری‌نکردن مدیران، امکان صدور حکم بازداشت بین‌المللی وجود دارد. این پرونده با شکایت‌هایی درباره دخالت خارجی آغاز شده و حالا هم شرکت و هم افراد درگیر زیر ذره‌بین‌اند. ✅🕵️‍♂️
    این پرونده جدید ممکن است اختلاف میان آمریکا و اروپا درباره آزادی بیان آنلاین را عمیق‌تر کند. ماسک اخیراً با ترامپ دچار اختلاف شده و قصد دارد حزب سیاسی خودش را راه‌اندازی کند. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۴۶:۵۰
  • انقلاب Arm در دیتاسنترها؛ ۷۰ هزار مشتری و رشد ۱۴ برابری!

    تعداد مشتریان تراشه‌های دیتاسنتری Arm از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ برابر شده و به ۷۰ هزار رسیده است. ✅
    این رشد به لطف موج هوش مصنوعی و استقبال استارتاپ‌ها از تراشه‌های کم‌مصرف اما قدرتمند آرم رقم خورده است. 🧠⚙️
    گوگل، آمازون و مایکروسافت با توسعه تراشه‌های اختصاصی بر پایه آرم، به گسترش این معماری کمک کرده‌اند و میلیون‌ها تراشه در زیرساخت‌های ابری خود استفاده کرده‌اند. ☁️📈
    آرم می‌کوشد جایگاه اینتل و AMD را در بازار پردازنده‌ها به چالش بکشد. شمار اپ‌های سازگار با آرم به ۹ میلیون و توسعه‌دهندگان فعال آن به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. 👨‍💻🚀

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۶
  • بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا

    📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگ‌ترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش می‌دهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
    به‌دلیل عقب‌ماندن ساخت نیروگاه‌های جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالت‌ها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
    فرسودگی زیرساخت‌ها، رشد بی‌سابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواست‌ها برای اتصال نیروگاه‌های تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کناره‌گیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شده‌اند. 🏭📉
    کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات سریع‌تری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹
  • شکایت تاریخی علیه تیک‌تاک و اینستاگرام به‌خاطر مرگ یک نوجوان

    یک قاضی در نیویورک اعلام کرده که شرکت‌های متا (مالک اینستاگرام) و بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک) باید در دادگاه پاسخگوی شکایت مادر پسری ۱۵ ساله باشند که هنگام «ساب‌وی سرفینگ» جان باخت. ⚖️
    ساب‌وی سرفینگ یعنی بالا رفتن روی سقف قطار در حال حرکت که برای هیجان یا فیلم گرفتن انجام می‌شود.⚠
    زکری نازاریو در فوریه ۲۰۲۳ همراه با دوست‌دخترش روی سقف قطار در حال حرکت در بروکلین رفت و پس از برخورد با تیرک، به پایین افتاد و جان باخت.🚇
    مادر او می‌گوید زکری از طریق اینستاگرام و تیک‌تاک با ویدیوهای این چالش های‌ خطرناک آشنا شده بود و به این کار ترغیب شده است.📱
    قاضی گفته ممکن است این پلتفرم‌ها نوجوانان را هدف‌گیری کرده باشند و فقط یک نمایش‌دهنده بی‌طرف نبوده‌اند.بنابراین، مادر زکری می‌تواند شکایت خود را به دلیل مرگ ناعادلانه، بی‌احتیاطی و نقص در محصول ادامه دهد. ⚠️
    شرکت‌های متا و بایت‌دنس گفته‌اند این حادثه دردناک بوده اما سعی دارند با استناد به قانون از مسئولیت معاف شوند.✅
    در سال ۲۰۲۴ دست‌کم ۶ نفر در نیویورک در اثر این چالش جان خود را از دست داده‌اند.🕯️

    ۱۴۰۴/۴/۱۱ ۰۰:۵۴:۳۲
  • هوش مصنوعی ظرفیت‌های فراموش‌شده برق را احیا می‌کند

    📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راه‌حلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
    امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سال‌ها طول بکشه! ⏳💡
    🔍 Gridcare با نقشه‌برداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
    🏗️ سپس به شرکت‌هایی که به دنبال راه‌اندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
    🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیت‌های پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋

    ۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹
  • ساخت مراکز داده AI؛ نقشه راه اروپا برای آینده

    🤖 آلمان با همکاری شرکت‌هایی مثل Deutsche Telekom و SAP قصد دارد یک مرکز بزرگ داده برای هوش مصنوعی بسازد. 🇩🇪🏗️
    این پروژه بخشی از طرح ۲۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپاست برای ساخت ۵ مرکز بزرگ AI در اروپا. 💶🌍
    هدف، کاهش وابستگی به آمریکا و چین و تقویت توان دیجیتال اروپاست. 🧠⚡
    آلمان امیدوار است یکی از این مراکز در خاک خودش ساخته شود. ⏳📩

    ۱۴۰۴/۳/۸ ۰۲:۴۷:۰۹
  • استارگیت امارات (Strgate UAE) ؛ رویای بزرگ فناوری در خاورمیانه

    پروژه عظیم «Stargate UAE» برای ساخت بزرگ‌ترین دیتاسنتر هوش مصنوعی جهان در ابوظبی آغاز شد و فاز اول آن در سال ۲۰۲۶ با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و استفاده از ۱۰۰ هزار چیپ Nvidia راه‌اندازی می‌شود. 🤖🔋 این پروژه با همکاری G42 امارات و شرکت‌های OpenAI، Nvidia، Oracle، Cisco و سافت‌بانک ژاپن اجرا می‌شود. 🌐💼
    زیرساخت از پیشرفته‌ترین سرورهای Nvidia GB300 استفاده می‌کند و به گفته اوراکل، امکان اتصال نهادهای اماراتی به قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی دنیا را فراهم می‌کند. 🧠🏛️
    این پروژه پس از لغو محدودیت‌های صادرات چیپ توسط دولت ترامپ ممکن شد.

    ۱۴۰۴/۳/۲ ۱۸:۱۹:۳۴
  • گفت‌وگوهای شما در دیسکورد، حالا غذای هوش مصنوعی شده‌اند

    اگر طی ۱۰ سال گذشته در سرورهای عمومی دیسکورد پیام داده‌اید، در واقع بخشی از یک آزمایش بزرگ اجتماعی بوده‌اید! 👀
    محققان برزیلی بیش از ۲ میلیارد پیام از سرورهای عمومی دیسکورد را جمع‌آوری و به‌صورت ناشناس منتشر کرده‌اند.📊
    این داده‌ها شامل پیام‌های ۴.۷ میلیون کاربر است، که حدود ۱۰٪ سرورهای عمومی دیسکورد را تشکیل می‌دهد.📅
    هدف از این کار، فراهم‌سازی یک دیتاست عظیم برای تحقیق در حوزه‌هایی مثل گفتمان سیاسی، شناسایی اطلاعات نادرست، بررسی سلامت روان در شبکه‌های اجتماعی و آموزش چت‌بات‌های هوش مصنوعی اعلام شده است.🤖
    اگرچه محققان نام‌ها را با کدهای تصادفی جایگزین کرده‌اند، ولی هنوز نگرانی‌هایی درباره امکان شناسایی برخی کاربران از طریق الگوهای گفتگو وجود دارد. 🕵️‍♂️
    نکته دیگر این است که دیسکورد در قوانین خود صراحتاً استخراج و اسکرپ داده‌ها را ممنوع کرده، بنابراین مشخص نیست این پروژه چقدر با مقررات پلتفرم هم‌خوانی دارد.⚠️
    در هر صورت، این ماجرا یادآوری خوبی است: مراقب حرف‌هایی که آنلاین می‌زنید باشید، چون ممکن است یک دهه بعد کسی آن‌ها را بخواند! 📜

    ۱۴۰۴/۳/۲ ۱۷:۳۵:۵۹
نمایش بیشتر