-
ترانسفورماتورهای هوشمند، آینده توزیع برق
شرکت نوپای Heron Power به رهبری یکی از مدیران پیشین تسلا، اعلام کرد که موفق به جذب ۳۸ میلیون دلار سرمایه شده است. 💰
🔌 این استارتاپ در حوزه شبکه برق فعالیت میکند و هدف آن توسعه نسل جدیدی از ترانسفورماتورهاست که نسبت به مدلهای سنتی، جمعوجورتر، سریعتر و کارآمدتر هستند. ⚙️
🏗️ ترانسفورماتورها نقشی کلیدی در انتقال برق دارند و ولتاژ را در مسیر حرکت از نیروگاه تا خانهها و مراکز صنعتی تنظیم میکنند. 🏠
📦 Heron تمرکز خود را بر ترانسفورماتورهای متوسطولتاژ گذاشته که در پستهای برق یا جعبههای سبزرنگ کنار خیابانها استفاده میشوند. 🟩
📅 نصب اولیه این فناوری برای اوایل سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده و همکاری با توسعهدهندگان بزرگ انرژی و مراکز داده آغاز شده است. 🤝
🔋 هدف Heron ارتقای زیرساختهای برق به شکلی ایمن، مدرن و پایدار است؛ گامی مهم بهسوی آیندهای کارآمدتر در صنعت انرژی. 🌱۱۴۰۴/۳/۱۲ ۰۵:۲۲:۰۶ -
راکتورهای کوچک، آینده تولید برق؛ گوگل پیشگام میشود
🔋 گوگل و شرکت توسعه نیروگاههای هستهای Elementl Power اعلام کردند که در سه سایت برای راکتورهای پیشرفته هستهای همکاری خواهند کرد. 🌐🔧 این اقدام با هدف تأمین انرژی پایدار برای مراکز داده گوگل و پروژههای هوش مصنوعی این شرکت انجام میشود. 💡🌍
📊 گوگل امسال قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار برای توسعه ظرفیت مراکز داده خود هزینه کند و هر یک از سه سایت هستهای جدید باید حداقل ۶۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق داشته باشند. ⚡️📈۱۴۰۴/۲/۲۳ ۲۳:۳۴:۰۴ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
Stargate UAE؛ تلاقی انرژی هستهای، خورشیدی و هوش مصنوعی در قلب ابوظبی
امارات متحده عربی قصد دارد نخستین فاز از بزرگترین شهرک هوش مصنوعی خود را با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در سال آینده راهاندازی کند. ⚡ این پروژه بخشی از طرح عظیم ۵ گیگاواتی شرکت G42 است که با حمایت ابوظبی و همکاری غولهای فناوری آمریکا مانند Nvidia، OpenAI، Cisco و Oracle در حال اجراست. 🤖 فاز نخست این مجموعه که «Stargate UAE» نام دارد، تا سال ۲۰۲۶ بهصورت کامل فعال خواهد شد و انرژی آن از منابع هستهای، خورشیدی و گاز طبیعی تأمین میشود. ☀️💨 امارات که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، میلیاردها دلار برای تبدیلشدن به قطب جهانی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده و روابط نزدیکش با واشنگتن را برای دسترسی به فناوریهای پیشرفته به کار گرفته است. 🇦🇪🇺🇸 با این حال، نهاییشدن قرارداد ساخت این شهرک به دلیل نگرانیهای امنیتی ناشی از روابط پیشین G42 با چین هنوز در دست بررسی است. ⚠️ مقام ارشد شرکت اعلام کرده که برای حفظ روابط مثبت با آمریکا، بهطور منظم به واشنگتن سفر میکند. ✈️
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۰۴:۳۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
از سلامت تا انرژی هستهای؛ توافق لندن و واشنگتن برای آینده فناوری
بریتانیا و آمریکا یک «پیمان فناوری» امضا کردند که همزمان با سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن و میزبانی خانواده سلطنتی در قلعه ویندزور اعلام شد. هدف این توافق، توسعه مدلهای هوش مصنوعی در سلامت، گسترش رایانش کوانتومی و تسریع پروژههای هستهای غیرنظامی است؛ اقدامی که به گفته دولت بریتانیا باعث رشد اقتصادی، تقویت پژوهش و افزایش امنیت انرژی خواهد شد. 🤝🌐
بر اساس این پیمان، شرکتهای آمریکایی به رهبری مایکروسافت بیش از ۳۱ میلیارد پوند در بریتانیا سرمایهگذاری میکنند. انویدیا قصد دارد ۱۲۰ هزار پردازنده گرافیکی در این کشور مستقر کند و همراه با OpenAI و مایکروسافت بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی بریتانیا را بسازد. مایکروسافت نیز ۲۲ میلیارد پوند برای توسعه زیرساخت ابری و AI اختصاص داده است. 💻🚀
گوگل با ۵ میلیارد پوند برای مرکز داده و ادامه پروژه DeepMind، و CoreWeave با ۱.۵ میلیارد پوند برای مراکز داده کممصرف سرمایهگذاری میکنند. همچنین آمازون، اوراکل، Salesforce و دیگر شرکتها تعهدات چندصد میلیون تا چند میلیارد پوندی را اعلام کردهاند. ✅💡۱۴۰۴/۶/۲۷ ۱۰:۱۰:۱۶ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
گام بزرگ متا در توسعه انرژی تجدیدپذیر با مزرعه خورشیدی جدید
متا قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با Silicon Ranch برای ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کارولینای جنوبی امضا کرده است. این نیروگاه انرژی مرکز داده هوش مصنوعی متا به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را تأمین خواهد کرد و هر دو پروژه در سال ۲۰۲۷ به بهرهبرداری میرسند. ☀️🏭
این هجدهمین همکاری متا با Silicon Ranch است که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر ایجاد کرده است. متا امسال بیش از ۲ گیگاوات ظرفیت خورشیدی افزوده و پروژههایی در اوهایو، کانزاس و تگزاس نیز آغاز کرده است. 📊⚡
متا میگوید استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر پایبندی به تعهدات کربن صفر، هزینه و زمان راهاندازی مراکز داده را نیز کاهش میدهد؛ امری کلیدی برای توسعه سریع زیرساختهای هوش مصنوعی. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱ ۱۰:۱۶:۱۵ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
ادعای آلتمن: ChatGPT و مصرف پایین انرژی
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدعی شد مصرف هر درخواست ChatGPT تنها بهاندازه روشنبودن یک لامپ برای چند دقیقه یا یک قطره آب است. 💡💧 اما بررسیها نشان میدهد مجموع مصرف آب این مدلها به دهها میلیون گالن در سال میرسد. 📊
این مقایسه برای کوچکنمایی تأثیر زیستمحیطی هوش مصنوعی است، در حالیکه دیتاسنترهای مایکروسافت ـ میزبان ChatGPT ـ مصرف بالایی دارند و مطالعات مستقل مصرف واقعی را بسیار بیشتر اعلام کردهاند. 🔥
آلتمن بدون ارائه منبع، آینده AI را درخشان و ارزانقیمت ترسیم کرده و حتی وعده درآمد پایه داده، اما از مشکلات زیستمحیطی، مصرف انرژی و نبود مقررات سختگیرانه چشمپوشی کرده است. ⚠️۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۸:۰۲ -
هوش مصنوعی ظرفیتهای فراموششده برق را احیا میکند
📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راهحلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سالها طول بکشه! ⏳💡
🔍 Gridcare با نقشهبرداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
🏗️ سپس به شرکتهایی که به دنبال راهاندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیتهای پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹ -
انرژی خورشیدی؛ راهکار متا برای هوش مصنوعی سبز
☀️ شرکت متا (Meta) قرارداد جدیدی برای تأمین ۶۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در تگزاس و کانزاس امضا کرد. این انرژی قرار است مراکز داده مرتبط با پروژههای هوش مصنوعی Meta را تغذیه کند. ⚡🤖
این چهارمین قرارداد خورشیدی Meta در سال جاری است. تگزاس بهدلیل آفتاب فراوان ، سرعت بالا در مجوزدهی و اتصال آسان به شبکه برق، به قطب توسعه انرژی خورشیدی آمریکا تبدیل شده است. 🛠️🌞
مدیرعامل AES گفت سرعت بهرهبرداری و هزینه پایین از دلایل اصلی جذب غولهای فناوری به انرژی خورشیدی است. 💰⏱️۱۴۰۴/۳/۳ ۱۲:۴۲:۱۵ -
گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰
🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژههای EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
🌞 این خرید جدید بخشی از تلاشهای گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آوردهاند.۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲ -
انرژی بیپایان از همجوشی هستهای؛ آینده روشن انرژی جهان
🚀 انرژی همجوشی هستهای با ویژگیهای بینظیرش میتواند آینده انرژی پاک جهان را متحول کند. این روش بدون تولید آلایندههای مضر، با سوخت فراوان از آب دریا، و بدون خطر انفجار یا تشعشعات، انرژی بیپایانی تولید میکند.
🔬 در تازهترین دستاورد، دانشمندان مرکز ملی احتراق آمریکا (NIF) موفق شدند با استفاده از همجوشی هستهای ۸.۶ مگاژول انرژی تولید کنند که از رکورد قبلی ۳.۱۵ مگاژول بیشتر است.
این دستاورد نشان میدهد که همجوشی هستهای دیگر فقط یک نظریه نیست و میتواند آینده انرژی جهان را متحول کند. این فناوری میتواند جایگزین نیروگاههای سوخت فسیلی شود، بدون تولید گازهای گلخانهای، بحران انرژی را حل کند و حتی در صنایع مختلف به کار رود. 🌍💡۱۴۰۴/۲/۲۸ ۲۳:۵۴:۵۲ -
گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال انرژی هستهای برای دیتاسنترهای خود
🌐 با افزایش تقاضای برق برای دیتاسنترها، غولهای فناوری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال انرژی هستهای رفتهاند. ⚡دیتاسنترها تا پایان دهه میتوانند مصرف برق خود را چهار برابر کنند، و انرژی هستهای با تولید پایدار و بدون آلایندگی، گزینهای جذاب است. 🌱
☀️ اگرچه انرژی خورشیدی با هزینه کمتر و زمان ساخت کوتاهتر در حال رشد است، اما برای تأمین برق پایدار نیاز به باتریهای عظیم دارد. 🌞🔋
در این میان، استارتاپ The Nuclear Company با جمعآوری ۷۰ میلیون دلار سرمایه قصد دارد با استفاده از رآکتورهای هستهای طراحیشده قبلی، ۶ گیگاوات ظرفیت برق هستهای ایجاد کند. ⚡🏗️۱۴۰۴/۲/۲۸ ۰۲:۲۴:۴۰ -
افشای تجهیزات مخفی چینی؛ بمب ساعتی در شبکه برق آمریکا
☀️🔌 گزارشها نشان میدهد تجهیزات مخفی ارتباطی در قطعات خورشیدی چینی کشف شدهاند، از جمله رادیوهای سلولار که میتوانند از راه دور کنترل شوند. 📡❌
این قطعات در اینورترها و باتریهای خورشیدی استفاده شده و امکان اختلال در شبکه برق را دارند. در نوامبر گذشته، برخی از اینورترهای خورشیدی در آمریکا از چین غیرفعال شدند. 📉🌐
🇨🇳 چین اتهامات را رد کرده و آن را تخریب دستاوردهای زیرساختی خود میداند. اما با توجه به اینکه ۷۸٪ اینورترهای خورشیدی جهان ساخت چین هستند، کارشناسان امنیت انرژی آمریکا را همچنان نگرانند. 🌏۱۴۰۴/۲/۲۷ ۰۱:۲۷:۲۶ -
گوگل با ۱۰ میلیون دلار برقکار تربیت میکند
⚡🔌🤖 در پاسخ به بحران برق ناشی از رشد هوش مصنوعی، گوگل ۱۰ میلیون دلار برای آموزش هزاران برقکار سرمایهگذاری کرد.
مصرف برق مراکز داده در حال انفجار است و ممکن است تا ۳ سال آینده ۱۲٪ کل برق آمریکا را مصرف کنند.⚠️📈
گوگل همچنین گزارشی منتشر کرده که توسعه انرژی هستهای پیشرفته و انرژی زمینگرمایی را پیشنهاد میدهد.
این طرح میتواند تا پایان دهه، ۷۰٪ به تعداد برقکاران بیفزاید. 🔋👷♂️۱۴۰۴/۲/۱۴ ۰۹:۵۶:۳۸ -
برزیل میخواهد قطب جهانی مراکز داده شود
برزیل برای جذب سرمایهگذاری در مراکز داده، معافیت مالیاتی برای تجهیزات فناوری اطلاعات در نظر گرفته است. وزیر دارایی این کشور در سفر به سیلیکون ولی، برزیل را بهعنوان قطب زیرساختهای پایدار معرفی خواهد کرد. این طرح طی ۱۰ سال آینده میتواند بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار سرمایه وارد کند. پروژهها باید از انرژی ۱۰۰٪ تجدیدپذیر استفاده کنند و به توسعه هوش مصنوعی داخلی کمک کنند.
۱۴۰۴/۲/۹ ۱۷:۱۳:۵۹ -
ابزاری برای تخمین مصرف برق چتباتها معرفی شد
مهندسی از Hugging Face ابزاری ساخته که مصرف برق چتباتهای هوش مصنوعی را در زمان استفاده تخمین میزند. این ابزار مخصوص رابطهای چت اپنسورس است و میزان مصرف مدلهایی مثل Llama 3.3 را بر حسب واتساعت یا ژول نشان میدهد و آن را با وسایلی مانند مایکروویو مقایسه میکند. مثلا نوشتن یک ایمیل با Llama 3.3 معادل ۰.۱۲ ثانیه استفاده از مایکروویو است. این ابزار با هدف افزایش آگاهی از اثرات زیستمحیطی استفاده از AI توسعه یافته و سازندگان آن میخواهند در آینده مصرف انرژی مدلها شفافتر
شود. این مدل در وب سایت huggingface با نام chat ui energy می باشد.۱۴۰۴/۲/۶ ۱۵:۲۵:۳۱ -
آینده مراکز داده هوش مصنوعی؛ میلیاردها دلار هزینه و مصرف برق معادل یک شهر بزرگ
بر اساس یک تحقیق جدید، ساخت بزرگترین مرکز داده هوش مصنوعی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و به اندازه یک شهر بزرگ برق مصرف کند. بررسی بیش از ۵۰۰ پروژه نشان میدهد که مصرف برق و هزینه ساخت مراکز داده AI هرساله بهشدت افزایش یافته است. پروژه Colossus مثلاً معادل مصرف برق ۲۵۰ هزار خانه انرژی نیاز دارد. پیشبینی میشود تا ۶ سال آینده مصرف برق چنین مراکزی به اندازه ۹ نیروگاه هستهای برسد. با وجود پیشرفت در بهبود مصرف انرژی، این مراکز همچنان تهدیدی برای محیط زیست و مالیات ایالتها هستند. برخی شرکتها هم بهدلیل نگرانی از این روند، پروژههای خود را متوقف کردهاند.
۱۴۰۴/۲/۶ ۰۰:۱۵:۳۱ -
کبالت؛ فلزی استراتژیک در باتریها و صنایع نظامی
کبالت (Cobalt) فلزی کمیاب و حیاتی است که در باتریهای لیتیوم-یون، موتورهای جت و تجهیزات نظامی کاربرد کلیدی دارد. در گوشیها و خودروهای برقی عمر و ایمنی باتری را بالا میبرد و در صنایع نظامی برای ساخت آلیاژهای مقاوم، مغناطیسهای قوی و سامانههای هدایت موشک استفاده میشود. بیشتر ذخایر آن در کنگو و بخش عمده پالایش آن در چین انجام میشود؛ موضوعی که وابستگی آمریکا را در شرایط تنش تجاری با چین افزایش داده است.
استارتاپ آمریکایی Xerion راهکاری جدید ارائه داده: تولید کبالت خالص در یک مرحله با برق و گرمای کم. این شرکت که ابتدا از این فناوری برای ساخت الکترود باتری استفاده میکرد، حالا در اوهایو کارخانهای آزمایشی راهاندازی کرده که سالانه ۵ تن کبالت تولید میکند؛ رقمی کوچک در مقیاس جهانی اما مناسب برای نیازهای نظامی آمریکا. Xerion میگوید حتی در این مقیاس توان رقابت با چین را دارد.۱۴۰۴/۲/۴ ۱۸:۴۰:۰۰ -
سود اقتصادی هوش مصنوعی از آسیبهای زیستمحیطی آن پیشی میگیرد
صندوق بینالمللی پول (IMF) اعلام کرد که هوش مصنوعی میتواند تا سال ۲۰۳۰ هر سال حدود نیم درصد به رشد اقتصادی جهان اضافه کند؛ رشدی که از هزینههای زیستمحیطی ناشی از مصرف بالای برق مراکز داده بیشتر خواهد بود. با اینکه استفاده گسترده از AI باعث افزایش مصرف برق و گازهای گلخانهای میشود، اگر با سیاستهای انرژی سبز همراه باشد، این تأثیرات محدودتر خواهند بود. گزارش تاکید میکند که این رشد اقتصادی بهطور مساوی بین کشورها تقسیم نمیشود و دولتها و شرکتها باید نقش فعالی در هدایت مسئولانه و پایدار هوش مصنوعی داشته باشند. همچنین، در صورت استفاده صحیح از AI، میتوان به بهبود مصرف انرژی و حتی کاهش کلی انتشار کربن در برخی صنایع دست یافت.
۱۴۰۴/۲/۳ ۲۱:۴۹:۴۳ -
استخراج ارزهای دیجیتال سبز با استفاده از نیروگاههای آبی
بوتان، کشوری کوچک در کوههای هیمالیا، از انرژی برقآبی برای استخراج رمزارزهایی مثل بیتکوین استفاده میکند تا اقتصادش را تقویت کرده و برای جوانان شغل ایجاد کند. برخلاف استخراج بیتکوین در کشورهای دیگر که معمولاً با مصرف زیاد برق از منابع آلاینده و سوخت های فسیلی انجام میشود، در بوتان این کار با انرژی پاک انجام میگیرد و به محیط زیست آسیب نمیزند. بوتان حتی بخشی از حقوق کارمندانش را از سود همین سرمایهگذاریها پرداخت کرده و قصد دارد با افزایش ظرفیت برقآبی خود، به قطب جهانی رمزارزهای سبز تبدیل شود.
۱۴۰۴/۲/۲ ۱۴:۰۲:۵۷ -
ربات کمکی برای نصب پنلهای خورشیدی در مزارع انرژی خورشیدی
با افزایش چشمگیر تقاضا برای نصب پنلهای خورشیدی در ایالات متحده، شرکت Cosmic Robotics یک ربات کمکی توسعه داده که بار سنگین جابجایی پنلهای خورشیدی را کاهش میدهد. این ربات میتواند هر پنل را ظرف 30 تا 40 ثانیه نصب کند و به کارگران کمک میکند تا کار خود را سریعتر و با کارایی بیشتر انجام دهند. شرکت اخیراً 4 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کرده است.
۱۴۰۴/۱/۲۸ ۱۶:۰۳:۱۹ -
مخالفت مقامات انرژی آمریکا با تأمین مستقیم برق هستهای برای دیتاسنتر آمازون
رگولاتورهای انرژی آمریکا (FERC) درخواست بازبینی برای افزایش برق مصرفی دیتاسنتر آمازون را رد کردند. این دیتاسنتر که کنار نیروگاه هستهای شرکت Talen در پنسیلوانیا ساخته شده، میخواست تا ۱۰۰۰ مگاوات برق مستقیم بگیرد، اما FERC تنها با ۳۰۰ مگاوات موافقت کرده و نگران فشار بر شبکه برق عمومی است.
مدلهای تأمین برق مستقیم از نیروگاهها (Co location) برای دیتاسنترها در حال افزایش است و به گسترش سریع هوش مصنوعی کمک میکند، ولی چالشهایی در زمینه پایداری شبکه ایجاد کرده.۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۴۸



