-
سقوط بیتکوین و اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال
بیتکوین با کاهش 5.47 درصدی به قیمت 81,555 دلار و اتریوم با افت 5.4 درصدی به 2,024.68 دلار در روز یکشنبه معاملات جهانی روبرو شدند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۰ ۰۳:۱۲:۰۶ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
بیتکوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد
قیمت بیتکوین جمعه برای نخستینبار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیتکوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
فشار فروش در داراییهای پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد میشد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاستگذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاستهای انبساطی مردد هستند. 💵
اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲ -
بیتکوین در آستانه اولین کاهش ماهانه از ۲۰۱۸
بیتکوین برای نخستینبار از سال ۲۰۱۸ در آستانه ضرر ماهانه در اکتبر قرار گرفته و روند هفتساله رشد خود را شکسته است. ارزش این رمزارز در ماه جاری حدود ۵٪ کاهش یافته که علت آن بیاعتمادی سرمایهگذاران و نوسانات اخیر بازار جهانی عنوان میشود. 📉
تحلیلگران می گویند بیتکوین در آغاز اکتبر همراه با طلا و سهام در اوج بود، اما با افزایش نگرانیهای اقتصادی، سرمایهگذاران دیگر به بازار رمزارز بازنگشتند. 💬
در اواسط ماه، همزمان با اعلام تعرفه ۱۰۰٪ واردات چین از سوی ترامپ و تهدید محدودیتهای نرمافزاری، بزرگترین ریزش تاریخ رمزارزها رخ داد و قیمت بیتکوین از رکورد ۱۲۶هزار دلار به حدود ۱۰۴هزار دلار سقوط کرد. ⚡
اکنون سرمایهگذاران درباره جهت سیاستهای پولی آمریکا بلاتکلیفاند. مدیرعامل بانک جیپی مورگان نیز نسبت به احتمال سقوط بازار سهام آمریکا در شش ماه تا دو سال آینده هشدار داده است. 📊
با وجود این افت، بیتکوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶٪ رشد داشته و حمایت دولت ترامپ از داراییهای دیجیتال باعث بهبود شرایط قانونی این صنعت در آمریکا شده است. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۰:۵۴:۵۰ -
از رکورد ۱۲۶ هزار تا ریزش تاریخی؛ هفته سیاه بیتکوین!
بازار رمزارزها پس از بزرگترین موج لیکوئید در تاریخ خود، هنوز در شوک است و سرمایهگذاران بهدنبال پوشش ریسک سقوط بیشتر بیتکوین و اتریوم هستند. 📉 روز جمعه بیش از ۱۹ میلیارد دلار از موقعیتهای اهرمی پاک شد؛ فروشهای هیجانی و نقدینگی پایین باعث نوسانات شدید بازار شد. 💥 این سقوط پس از اعلام دونالد ترامپ درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات چین و احتمال محدودیتهای صادرات نرمافزار رخ داد. 🇺🇸📊 این اتفاق ۹ برابر بزرگتر از سقوط فوریه ۲۰۲۵ و ۱۹ برابر سقوط مارس ۲۰۲۰ بود. ⚠️ بیتکوین از اوج ۱۲۲٬۵۰۰ دلاری تا ۱۰۴٬۷۰۰ دلار سقوط کرد و سپس در محدوده ۱۱۵٬۷۰۰ دلار تثبیت شد.💰 پس از آن، ترامپ لحنی ملایمتر نسبت به چین گرفت که به تدریج به بهبود وضعیت بازار کمک کرد.
تحلیلگران می گویند جریان سرمایه در بیتکوین همچنان پایدار مانده و شاید به همین دلیل در مقایسه با سهام عملکرد بهتری داشته است. 🟠 کارشناسان میگویند این سقوط اهرمهای بیشازحد را از بازار حذف کرده، اما عبور از مقاومتهای کلیدی برای ثبت رکورد جدید همچنان دشوار خواهد بود. 🚀۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۷ -
ارتباط پنهان نفت و فناوری؛ چرا سهام تکنولوژی با قیمت نفت تکان میخورد؟
نوسانات قیمت نفت فقط بازار انرژی را تکان نمیدهد، بلکه بر شرکتهای فناوری هم اثر میگذارد. وقتی نفت گران میشود، ترس از تورم و کند شدن رشد اقتصادی بالا میرود و همین موضوع میتواند ارزش سهام تکنولوژی را پایین بیاورد. در مقابل، کاهش قیمت نفت شرایط بهتری برای رشد این شرکتها ایجاد میکند. 📉💻⚡
این تأثیر فقط مالی نیست؛ شرکتهایی مثل سازندگان مراکز داده یا صنایع فضایی و موشکی هم مستقیم از هزینه انرژی و حملونقل تأثیر میگیرند. بنابراین تغییر قیمت نفت میتواند به افزایش یا کاهش هزینههای آنها منجر شود. 🚀🔌
این هفته هم بهدلیل تنشهای سیاسی و افزایش تولید گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپکپلاس)، بازار نفت دچار افتوخیز شد. کارشناسان میگویند تا زمانی که وضعیت اقتصاد جهانی و بازار انرژی آرام نگیرد، این نوسانات میتواند بر آینده فناوری هم سایه بیفکند. ✅🛢️🌍۱۴۰۴/۶/۱۱ ۲۳:۴۹:۲۶ -
نوسانات سهام فناوری؛ انتظار برای گزارش انویدیا
سهام فناوری آمریکا با افت اخیر نگاهها را به گزارش مالی انویدیا دوخته است؛ شرکتی که ماه گذشته به ارزش بیش از ۴ تریلیون دلار رسید و نماد اصلی رونق هوش مصنوعی محسوب میشود. 🤖💹
انتظار میرود انویدیا در سهماهه دوم مالی به درآمد ۴۵.۹ میلیارد دلار و رشد ۴۸٪ سود هر سهم برسد. افزایش سرمایهگذاری غولهای فناوری در AI نیز تقاضا برای محصولات این شرکت را تقویت میکند. 📊⚡
گروه «هفت شگفتانگیز» شامل انویدیا، اپل و مایکروسافت تاکنون رشد سود ۲۶٪ را ثبت کردهاند، در حالیکه بقیه شرکتهای S&P 500 تنها ۷٪ رشد داشتهاند. ✅📈۱۴۰۴/۶/۳ ۱۳:۱۴:۳۹ -
بازار فناوری آمریکا زیر فشار؛ اصلاح یا پایان تب هوش مصنوعی؟
سهام فناوری آمریکا پس از رشد شدید ناشی از موج هوش مصنوعی با افت مواجه شد؛ شاخص نزدک این هفته حدود ۲٪ و بخش فناوری S&P500 نزدیک به ۲.۵٪ کاهش یافت و سهام انویدیا و پالانتیر بیشترین ریزش را داشتند. 📉💻
کارشناسان میگویند نگرانی از ارزشگذاریهای بالا و انتظار برای سخنرانی رئیس فدرال رزرو درباره احتمال کاهش نرخ بهره، دلیل اصلی احتیاط سرمایهگذاران است. با این حال، بسیاری معتقدند علاقه به سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی همچنان ادامه خواهد داشت. ✅🤖۱۴۰۴/۵/۳۱ ۱۷:۰۱:۱۹ -
تسلا در سقوط، متا و مایکروسافت در مقاومت؛ سرنوشت بازار به کدامسو میرود؟
📈📉📊 در سال 2025، سهام شرکتهای بزرگ فناوری موسوم به «هفت شگفتانگیز» (اپل، آمازون، مایکروسافت، متا، آلفابت، انویدیا و تسلا) که قبلاً بازار را بالا کشیده بودند، پس از افت شدید بهبود نسبی داشتهاند. این افت عمدتاً بهدلیل نگرانیها از تعرفههای ترامپ بود، که باعث شد حتی طلا جای آنها را در بین سرمایهگذاران بگیرد. با تعلیق موقت تعرفهها، بازار و این سهام رشد کردند، اما گزارشهای مالی این هفته از اپل، آمازون، مایکروسافت و متا تعیین میکند آیا این رشد پایدار است یا نه.
با اینکه هنوز نسبت به بقیه شرکتها درآمد بهتری دارند، اما برتری آنها کمتر شده است. در میان آنها، تسلا بیشترین سقوط را داشته است.۱۴۰۴/۲/۱۱ ۲۳:۳۹:۱۱ -
بازار بورس با یک شایعه توییتری میلیاردها دلار بالا و پایین رفت!
صبح دوشنبه، یک شایعه در فضای مجازی باعث شد بازار بورس آمریکا ناگهان ۸.۵ درصد رشد کند. این شایعه ادعا میکرد که ترامپ قصد دارد سیاست تعرفههای گمرکیاش را برای ۹۰ روز متوقف کند. اما ساعاتی بعد، کاخ سفید این خبر را “جعلی” خواند و بازار به سرعت سقوط کرد.
گفته میشود منبع اولیه این شایعه، یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) بوده که به اشتباه به نام مشاور اقتصادی ترامپ نقل شده بود. حتی برخی رسانههای معتبر هم برای لحظاتی این خبر را منتشر کردند، اما بلافاصله آن را حذف کردند.
کاربران شبکههای اجتماعی به شوخی گفتند اقتصاد آمریکا با یک توییت جعلی میلیاردها دلار جابهجا شد؛ و بورس تبدیل به یک “میمکوین” دیگر شده است. این اتفاق دوباره بحثهایی را درباره نقش رسانهها، تأثیر شبکههای اجتماعی، و سیاستهای اقتصادی ترامپ به راه انداخته است.۱۴۰۴/۱/۱۹ ۲۱:۴۸:۵۹ -
سقوط بیتکوین؛ زیان سنگین سرمایهگذاران جدید
بیتکوین پس از رسیدن به رکورد 109 هزار دلاری در ژانویه، با کاهش شدید قیمت به حدود 80 هزار دلار رسید. حدود 20 میلیون آدرس جدید در سه ماه اخیر ایجاد شده و سرمایهگذاران تازهوارد متحمل ضررهای سنگینی شدهاند. نوسانات بازار سهام و سیاستهای اقتصادی آمریکا از عوامل اصلی این کاهش قیمت هستند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۵۸:۴۹ -
سقوط 5 درصدی بیتکوین در بازار ارزهای دیجیتال
بیتکوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، در معاملات روز چهارشنبه با کاهش 5 درصدی به قیمت 84,201 دلار رسید. در همین حال، اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، رشد 1.58 درصدی را تجربه کرد.
۱۴۰۳/۱۲/۹ ۰۲:۰۴:۴۹ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
افت بیسابقه بیتکوین به زیر ۸۰ هزار دلار
بیتکوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگتر کرده و نشان میدهد این بازار همچنان به فضای «ریسکگریزی» وابسته است. 📉
ریشه اصلی نگرانیها به سیاست پولی آمریکا برمیگردد: پس از معرفی کوینن وارش بهعنوان گزینه ریاست فدرالرزرو، معاملهگران از سختتر شدن شرایط نقدینگی و کوچکتر شدن ترازنامه فدرالرزرو میترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر داراییهای سفتهبازانه است. 🏦
در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیتکوین لیکویید شده و معاملات کمحجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیتکوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یکسوم افت کرده است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸ -
فرمول ۳ مرحلهای جذب سرمایه: بازار بزرگ + تیم خاص + مدرک پیشرفت
در رویداد TechCrunch Disrupt، سه سرمایهگذار توضیح دادند چرا خیلی از «پرزنتیشنهای جذب سرمایه» نتیجه نمیدهند و گفتند مشکل رایج، پر کردن اسلایدها با کلمات کلیشهای و شعار است. 🎤
یکی از آنها گفت هرچه یک بنیانگذار بیشتر کلمه AI را تکرار کند، احتمال اینکه واقعاً از AI استفاده جدی کرده باشد کمتر میشود؛ چون نوآوری واقعی معمولاً در محصول دیده میشود نه در حرفها. 🤖
جیوَتی بانسال گفت سرمایهگذارها معمولاً سه سؤال اصلی دارند: آیا بازار بهاندازه کافی بزرگ است، چرا این تیم بهترین گزینه برای اجرای ایده است، و چه مدرکی برای پیشرفت دارید (مثل مشتری، بازخورد یا درآمد). 📈
در بخش استارتاپهای AI هم تأکید شد برای دیدهشدن باید مزیت رقابتی روشن، تخصص حوزهای و برنامه ورود به بازار داشته باشید و درباره رقبا هم صادق باشید؛ در نهایت بهترین توصیه این بود: روی ساخت محصول تمرکز کنید. 🧩۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۱۲:۳۰ -
عینک هوشمند HTC با هوش مصنوعی دلخواه کاربر وارد بازار شد
HTC میخواهد با رویکردی متفاوت وارد بازار روبهرشد عینکهای هوشمند شود. عینک جدید این شرکت به نام VIVE Eagle به کاربران اجازه میدهد خودشان انتخاب کنند از کدام هوش مصنوعی استفاده کنند، مثل Gemini گوگل یا OpenAI، و به یک سیستم بسته محدود نباشند. 🕶️
این عینک اوایل ماه جاری در هنگکنگ با قیمت حدود ۵۱۲ دلار عرضه شده است. به گفته HTC، تمرکز اولیه روی آسیا به این دلیل است که بسیاری از عینکهای هوشمند فعلی با طراحی غربی ساخته شدهاند و برای کاربران آسیایی همیشه راحت نیستند. 🌏
HTC قصد دارد اوایل سال آینده فروش را به ژاپن و جنوبشرق آسیا گسترش دهد و در ادامه سال ۲۰۲۶ وارد اروپا و آمریکا شود. ورود به چین فعلاً دشوار توصیف شده، چون قوانین سختگیرانهای درباره دادهها و استفاده از هوش مصنوعی خارجی وجود دارد. 🇨🇳
طبق آمار، بازار عینکهای هوشمند بهسرعت در حال رشد است و متا سهم بزرگی از آن را دارد، اما نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی افزایش یافته است. HTC میگوید از داده کاربران برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده نمیکند. 🔒۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۳۶:۲۸ -
اپلیکیشن های چت، کدنویسی، پشتیبانی مشتری؛ مثلث طلایی سرمایهگذاری در هوش مصنوعی
در رویداد TechCrunch Disrupt، چند سرمایهگذار مطرح گفتند تمرکز اصلی سرمایهگذاری جسورانه فعلاً روی هوش مصنوعی است و بازار با سرعتی بیسابقه شلوغتر میشود. 🤖
نینا آچاژیان از Index گفت مهمترین معیارشان تابآوری بنیانگذار است، چون تغییرات سریع میتواند تصویر اشتباهی از موفقیت بسازد. او هشدار داد تقاضای شرکتهای بزرگ برای تست هوش مصنوعی گاهی تطابق محصول با بازارِ کاذب ایجاد میکند؛ یعنی درآمد میآید اما مشتری بازگشت سرمایه واقعی ندارد، پس توان تغییر مسیر حیاتی است. 📈
پیتر دِنگ از Felicis افزود استارتاپ باید مزیت دفاعی، بهخصوص در داده، بسازد چون مشتریان چند رقیب را همزمان امتحان میکنند. جری چِن از Greylock هم گفت فعلاً سه حوزه بیشتر جواب داده: اپهای چت، ابزارهای کدنویسی و هوش مصنوعی در خدمات مشتری؛ و موج بعدی میتواند بازارگاههای AI، رباتیک و تحول در SaaS باشد. 🧠۱۴۰۴/۱۰/۱ ۰۵:۰۰:۴۴ -
آیا OpenAI واقعیتهای تلخ هوش مصنوعی را پنهان میکند؟
گزارش تازه WIRED میگوید OpenAI انتشار نتایج منفی پژوهشهای خود درباره اثرات اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی را محدود کرده و این رویکرد باعث استعفای دستکم دو کارمند شده است. طبق این گزارش، شرکت در انتشار دادههایی مانند تعداد مشاغلی که ممکن است با AI از بین بروند، محتاطتر عمل میکند. 📉
تام کانینگهام، دانشمند دادهای که اخیراً از OpenAI جدا شده، در پیام داخلی هنگام خروج نوشته بود تیم پژوهش اقتصادی عملاً به بازوی حمایتی شرکت تبدیل شده است. پیشتر نیز مایلز براندیج، رئیس سابق پژوهش سیاستگذاری OpenAI، گفته بود محدودیتهای شدید انتشار او را به ترک شرکت واداشته است. ⚠️
این انتقادها در شرایطی مطرح میشود که OpenAI نقش محوری در اقتصاد و سیاست آمریکا دارد، از تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار تا پروژههای بزرگ دولتی. منتقدان میگویند با تجاریتر شدن OpenAI، انتشار پژوهشهای انتقادی سختتر شده. 🏛️۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۲:۱۳:۵۵ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
رشد خیرهکننده یک استارتاپ ۱۰ نفره در بازار جهانی هوش مصنوعی
شرکتهای فناوری از OpenAI تا آمازون، بهدنبال تبدیل هوش مصنوعی به ابزار اصلی خرید آنلاین هستند و استارتاپها نیز همین مسیر را گرفتهاند. در این میان پلتفرم Onton، که با هوش مصنوعی به کاربران در یافتن مبلمان کمک میکند، از رشد کاربران خود از ۵۰ هزار به بیش از دو میلیون نفر خبر داده و توانسته ۷.۵ میلیون دلار سرمایه جدید جذب کند. این سرمایه مجموع پشتیبانی مالی شرکت را به حدود ۱۰ میلیون دلار رسانده است. 🛒🤖
Onton میگوید با معماری «نورو-سمبولیک» خطاهای مدلهای زبانی را کاهش داده و نتایج دقیقتری ارائه میدهد؛ مثلاً تشخیص میدهد محصولی با پلیاستر برای حیوانات خانگی مناسبتر است. کاربران میتوانند عکس اتاقشان را بارگذاری کنند و روی «بوم بینهایت» چیدمان دلخواه را ببینند؛ قابلیتی که به گفته شرکت نرخ خرید را چند برابر فروشگاههای معمولی کرده است. Onton اکنون قصد دارد وارد حوزه پوشاک شود و در حال گسترش تیم ۱۰ نفره خود است. 💡🛍️۱۴۰۴/۹/۱۰ ۰۰:۵۶:۴۵ -
اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیوندلاری
کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکونولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیوندلاری اروپا مطرح است. با وجود چالشهای قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیانگذاران و سرمایهگذاران میگویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
نمونههای موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبهنفس بیشتری به اکوسیستم دادهاند و بنیانگذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکتها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کردهاند ماندن در اروپا هم میتواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسانتر کند. البته موانعی مانند محافظهکاری شرکتهای بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپهاست. 🌍۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
فروش ۱۰۰ میلیون دلاری سهام انویدیا توسط میلیاردر معروف
پیتر تیل ، سرمایه گذار معروف ، تمام سهام خود در انویدیا را فروخته است. طبق اسناد رسمی، صندوق او در سهماهه سوم بیش از ۵۳۷ هزار سهم را واگذار کرده که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این اقدام درست بعد از آن انجام شد که سافتبانک نیز همه ۳۲ میلیون سهم خود را فروخت و حدود ۵.۸ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری تازه در OpenAI آزاد کرد. 📉
انویدیا که ارزشی ۵ تریلیون دلاری دارد و مهمترین تأمینکننده تراشه هوش مصنوعی در جهان است، برای بسیاری نماد رشد هوش مصنوعی محسوب میشود. بههمین دلیل، خروج همزمان دو سرمایهگذار بزرگ نگرانیها درباره احتمال شکلگیری حباب هوش مصنوعی را دوباره پررنگ کرده است؛ هشداری که کارشناسان و حتی برخی مدیران فناوری هم مطرح کردهاند. ⚠️
اکنون همه منتظر گزارش مالی انویدیا هستند تا مشخص شود این فروشها نشانه آغاز یک روند جدی در بازار است یا فقط یک اتفاق کوتاهمدت بوده است. 📊۱۴۰۴/۸/۳۰ ۰۳:۴۷:۴۸ -
شزکت پزشکی ماسیمو: اپل فناوری ما را سرقت کرده است
کمیسیون تجارت بینالمللی آمریکا بررسی تازهای را آغاز کرده تا مشخص شود آیا اپلواچهای بازطراحیشده همچنان حق ثبت اختراع شرکت پزشکی ماسیمو در سنجش اکسیژن خون را نقض میکنند یا نه. این بررسی ظرف شش ماه نهایی میشود. ⌚
این پرونده ادامه دعوای طولانی اپل و شرکت ماسیمو است؛ جایی که ماسیمو ، اپل را به سرقت فناوری سنجش اکسیژن خون و جذب مهندسانش متهم میکند. واردات اپلواچ سری ۹ و اولترا ۲ پیشتر ممنوع شده بود و اپل پس از حذف این قابلیت، نسخه جدید را با تأیید گمرک بازگرداند. ⚖️
ماسیمو اکنون از گمرک شکایت کرده و همزمان در پروندهای جداگانه خواستار ۷۴۹ میلیون دلار غرامت علیه اپل است. 💼۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۰۸:۴۸



