• استارتاپ هایپرلوم؛ انقلاب در انتقال داده با میکرو LED های کم مصرف

    استارتاپ هایپرلوم کانادا راهکاری نوآورانه برای کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت انتقال داده در مراکز داده ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از میکرو LED های اختصاصی، راهکاری جایگزین برای اتصالات مسی سنتی ایجاد کرده که مصرف انرژی را کاهش و سرعت انتقال اطلاعات را افزایش می‌دهد. هایپرلوم که توسط مهندسان باتجربه تأسیس شده، با جذب سرمایه ۱۲.۵ میلیون دلاری به دنبال توسعه فناوری خود در بازار مراکز داده و هوش مصنوعی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۷:۴۲:۱۶
  • هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برق‌رسانی به مراکز داده را تسریع می‌کند

    در آمریکا ساخت مراکز داده به‌دلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش است. ⚡
    دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
    طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواست‌ها را به ۶۰ روز کاهش می‌دهد تا این مراکز سریع‌تر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
    هم‌زمان شرکت‌هایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشته‌اند و سهام آن‌ها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵
  • استارتاپ nEye با سرمایه‌گذاری گوگل و مایکروسافت، تراشه نوری مخصوص دیتاسنترهای هوش مصنوعی می‌سازد

    استارتاپ آمریکایی nEye Systems، فعال در زمینه تراشه‌های مخصوص دیتاسنترهای هوش مصنوعی، با جذب ۵۸ میلیون دلار سرمایه از شرکت‌هایی چون گوگل، مایکروسافت و انویدیا، در حال توسعه تراشه‌ای نوری است که داده‌ها را با نور به‌جای برق منتقل می‌کند. این تراشه علاوه بر کاهش مصرف انرژی، امکان تغییر سریع اتصالات بین کامپیوترها را فراهم می‌کند و عملکرد دیتاسنتر را بهینه می‌سازد. نمونه‌های اولیه ساخته شده و عرضه نسخه آزمایشی آن برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۱:۴۲:۲۰
  • استارتاپ Retym با جذب 75 میلیون دلار سرمایه به دنبال توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی

    استارتاپ Retym در حوزه پردازش سیگنال دیجیتال، موفق به جذب 75 میلیون دلار سرمایه شده است. این شرکت تراشه‌هایی برای انتقال سریع اطلاعات در مراکز داده و زیرساخت‌های هوش مصنوعی طراحی می‌کند. Retym با استفاده از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC، در پی ارائه راهکاری برای رفع گلوگاه‌های ارتباطی در محاسبات هوش مصنوعی است.

    ۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۸:۴۲:۱۳
  • سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری شرکت‌های بزرگ فناوری

    شرکت‌های بزرگ فناوری شامل Nvidia، xAI، بلک‌راک، مایکروسافت و MGX یک مشارکت راهبردی برای توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی ایجاد کردند. این گروه قصد دارد با سرمایه اولیه ۳۰ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری کل را به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. هدف اصلی، تامین زیرساخت‌های محاسباتی برای پردازش داده‌های حجیم و یادگیری عمیق است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۹ ۱۴:۴۴:۱۰
  • انقلاب باتری‌های لیتیومی در مراکز داده و صنایع مختلف

    گوگل با جایگزینی باتری‌های لیتیومی به جای باتری‌های سربی در مراکز داده، موفق به کاهش ۷۵ درصدی تعداد سلول‌های باتری و افزایش ظرفیت توان شده است. این تحول نشان‌دهنده نقش روزافزون باتری‌های لیتیومی در صنایع مختلف از جمله مراکز داده، خانگی و پزشکی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۲ ۲۰:۰۱:۵۰
  • راه‌حل زیرزمینی برای بحران انرژی مراکز داده با فناوری زمین‌گرمایی پیشرفته

    گزارش گروه رودیوم نشان می‌دهد فناوری زمین‌گرمایی پیشرفته می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲/۳ تقاضای انرژی مراکز داده را تامین کند. این فناوری با حفاری عمیق‌تر و استفاده از گرمای زیرزمین، امکان تولید ۹۰ گیگاوات انرژی پاک را در ایالات متحده فراهم می‌کند. استارتاپ‌های مختلفی مانند Fervo Energy و Quaise Energy با روش‌های نوآورانه در حال توسعه این فناوری هستند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۲۲:۳۹:۵۶
  • مدیرعامل میسترال: اروپا باید در زیرساخت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند

    آرتور منش، مدیرعامل میسترال، در کنگره جهانی موبایل از شرکت‌های اروپایی خواست در زیرساخت‌های مراکز داده و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند. او بر کاهش وابستگی به فناوری آمریکایی و توسعه اکوسیستم منطقه‌ای هوش مصنوعی تأکید کرد و همکاری با اپراتورهای مخابراتی را برای ارتقای محصولات هوش مصنوعی مهم دانست.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۱۷:۴۳:۴۰
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر

    شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایه‌گذاری تریلیون‌دلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
    طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی می‌سازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
    برای جذب شرکت‌ها، دولت‌های محلی معافیت‌های مالیاتی کلان می‌دهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد این تخفیف‌ها بیشتر به سود شرکت‌هاست تا مردم. 🏠
    در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبه‌رو شده‌اند. برخی مناطق نیز پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند. ⚡
    یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد می‌کنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»

    ۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰
  • چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس می‌برد!

    مراکز داده‌ای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار می‌روند، مقدار زیادی آب برای خنک‌سازی و برق برای پردازش مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
    در شانگهای، پروژه‌ای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار می‌دهد و انرژی آن‌ها را از توربین‌های بادی تأمین می‌کند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد می‌گیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
    اما کارشناسان هشدار داده‌اند که گرمای تولیدشده توسط سرورها می‌تواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبک‌های سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
    در آمریکا پروژه‌ای مشابه بدون مجوز در خلیج سان‌فرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش می‌رود.
    اگرچه غوطه‌ور کردن مراکز داده در دریا ایده‌ای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیط‌زیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅

    ۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲
  • وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده می‌کند

    رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگ‌های زیرزمینی، گاز و نفت آزاد می‌شود. ⚡
    شرکت‌های فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند، از گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند. 🌬️☀️
    شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کرده‌اند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگران‌اند. 💧
    دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسان‌تر و حمایت از انرژی‌های پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار می‌دهند این روند ممکن است آمریکا را برای دهه‌ها دوباره به سوخت‌های فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیست‌محیطی سنگینی به‌جا بگذارد. 🌍

    ۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • غول‌های فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده می‌کنند

    رقابت بزرگی برای ساخت زیرساخت‌های هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا می‌گوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد می‌کند. ⚡💻
    مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کردند. 💰🤝
    اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلی‌ترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
    متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژه‌های بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرح‌ها نگرانی‌های محیط‌زیستی زیادی ایجاد کرده‌اند. 🌍🏗️
    ترامپ هم پروژه‌ای به نام “Stargate” با همکاری سافت‌بانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸

    ۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غول‌آسای Humain

    شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهره‌برداری برسند. 🤝💻
    برای اجرای این پروژه از تراشه‌های پیشرفته شرکت انویدیا استفاده می‌شود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال می‌شود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
    Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵
  • شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های قدیمی اروپا

    مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکان‌ها زیرساخت‌های آماده‌ای مثل برق و آب دارند و سریع‌تر از ساخت مراکز جدید به بهره‌برداری می‌رسند. ✅⚡
    شرکت‌های انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژه‌ها، به‌جای تعطیلی کامل نیروگاه‌ها، آن‌ها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راه‌اندازی می‌کنند و با شرکت‌های فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق می‌بندند. 💶🔌
    این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکت‌های فناوری حاضرند برای دسترسی سریع‌تر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راه‌اندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️

    ۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱
  • چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان می‌دهد

    چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آن‌ها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایه‌گذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها واقعاً استفاده می‌شوند. ✅💻
    وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سخت‌افزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
    برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژه‌های تازه را فقط در صورتی تأیید می‌کند که مشتری و بهره‌برداری مشخص داشته باشند. ✅📊

    ۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴
  • انقلاب Arm در دیتاسنترها؛ ۷۰ هزار مشتری و رشد ۱۴ برابری!

    تعداد مشتریان تراشه‌های دیتاسنتری Arm از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ برابر شده و به ۷۰ هزار رسیده است. ✅
    این رشد به لطف موج هوش مصنوعی و استقبال استارتاپ‌ها از تراشه‌های کم‌مصرف اما قدرتمند آرم رقم خورده است. 🧠⚙️
    گوگل، آمازون و مایکروسافت با توسعه تراشه‌های اختصاصی بر پایه آرم، به گسترش این معماری کمک کرده‌اند و میلیون‌ها تراشه در زیرساخت‌های ابری خود استفاده کرده‌اند. ☁️📈
    آرم می‌کوشد جایگاه اینتل و AMD را در بازار پردازنده‌ها به چالش بکشد. شمار اپ‌های سازگار با آرم به ۹ میلیون و توسعه‌دهندگان فعال آن به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. 👨‍💻🚀

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۶
  • بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا

    📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگ‌ترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش می‌دهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
    به‌دلیل عقب‌ماندن ساخت نیروگاه‌های جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالت‌ها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
    فرسودگی زیرساخت‌ها، رشد بی‌سابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواست‌ها برای اتصال نیروگاه‌های تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کناره‌گیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شده‌اند. 🏭📉
    کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات سریع‌تری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹
  • مدل جدید DeepSeek متهم به استفاده از داده‌های Gemini و ChatGPT شد

    🤖 مدل جدید DeepSeek با نام R1-0528 که عملکرد خوبی در ریاضی و برنامه‌نویسی دارد، به احتمال زیاد با داده‌هایی آموزش دیده که از مدل‌های رقیب مثل Gemini گوگل گرفته شده‌اند. 🔍
    📄 توسعه‌دهندگان می‌گویند خروجی‌های این مدل شباهت زیادی به Gemini دارد و ممکن است از طریق روشی به‌نام «تقطیر» آموزش دیده باشد؛ یعنی آموزش با استفاده از خروجی‌های مدل‌های قدرتمند مثل ChatGPT یا Gemini. ⚠️
    📌 پیش‌تر هم مدل قبلی DeepSeek گاهی خودش را ChatGPT معرفی می‌کرد که باعث شد به استفاده از داده‌های OpenAI متهم شود. 🚨
    🔒 شرکت‌هایی مثل OpenAI و Google حالا برای جلوگیری از سوءاستفاده، دسترسی به مدل‌هایشان را محدودتر و امنیتی‌تر کرده‌اند. 🔐

    ۱۴۰۴/۳/۱۴ ۲۰:۵۱:۱۰
  • IBM شتاب می‌گیرد؛ خرید استارتاپ هوش مصنوعی Seek AI

    🤖 شرکت IBM استارتاپ Seek AI را خریداری کرده است؛ پلتفرمی که به کاربران سازمانی امکان می‌دهد با زبان طبیعی از داده‌های داخلی خود پرسش کرده و پاسخ دقیق دریافت کنند. 💬
    📊 منظور از داده‌های سازمانی، اطلاعاتی مانند فروش، مشتریان، موجودی انبار و گزارش‌های مالی است که در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شود. 🗂️
    🧠 فناوری Seek AI پرسش کاربر را به زبان فنی دیتابیس (مانند SQL) ترجمه کرده، پاسخ را استخراج می‌کند و نتیجه را به‌صورت خلاصه و قابل‌فهم ارائه می‌دهد. 🔄
    📌 برای نمونه، با پرسشی ساده مانند «بیشترین فروش سه‌ماهه اخیر مربوط به کدام محصول است؟»، سیستم به‌طور خودکار پرس‌وجوی دقیق انجام می‌دهد. 📈
    🏢 این فناوری بخشی از آزمایشگاه هوش مصنوعی جدید IBM با نام Watsonx AI Labs در نیویورک خواهد بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۳/۱۴ ۰۲:۴۳:۵۲
  • هوش مصنوعی ظرفیت‌های فراموش‌شده برق را احیا می‌کند

    📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راه‌حلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
    امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سال‌ها طول بکشه! ⏳💡
    🔍 Gridcare با نقشه‌برداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
    🏗️ سپس به شرکت‌هایی که به دنبال راه‌اندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
    🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیت‌های پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋

    ۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹
  • ساخت مراکز داده AI؛ نقشه راه اروپا برای آینده

    🤖 آلمان با همکاری شرکت‌هایی مثل Deutsche Telekom و SAP قصد دارد یک مرکز بزرگ داده برای هوش مصنوعی بسازد. 🇩🇪🏗️
    این پروژه بخشی از طرح ۲۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپاست برای ساخت ۵ مرکز بزرگ AI در اروپا. 💶🌍
    هدف، کاهش وابستگی به آمریکا و چین و تقویت توان دیجیتال اروپاست. 🧠⚡
    آلمان امیدوار است یکی از این مراکز در خاک خودش ساخته شود. ⏳📩

    ۱۴۰۴/۳/۸ ۰۲:۴۷:۰۹
  • هوش مصنوعی در خدمت فروش حضوری؛ Siro داده‌های پنهان را زنده می‌کند

    💬 استارتاپ Siro با جذب ۵۰ میلیون دلار سرمایه، نرم‌افزاری را توسعه داده که مکالمات فروش حضوری را ضبط و تحلیل می‌کند. 🎙️💼 این ابزار به فروشنده‌هایی کمک می‌کند که در محل مشتری حضور دارند و مثل دستیار هوشمند، مکالمات را متن‌نویسی کرده و خلاصه‌ای از نکات کلیدی و اعتراضات مشتری ارائه می‌دهد. 🧠📋
    مثلاً در فروش حضوری سیستم‌های تهویه، فروشنده با فعال‌سازی Siro می‌تواند مکالمه‌اش را ضبط کند، سپس اپلیکیشن خلاصه‌ای آموزشی تهیه می‌کند که هم برای خودش و هم برای تیم قابل استفاده است. 🏠🔍
    این فناوری با الگوریتم‌های مخصوص هر صنعت، به فروشندگان در بهبود ارتباط، افزایش نرخ موفقیت و آموزش سریع‌تر کمک می‌کند. Siro تاکنون در مجموع ۷۵ میلیون دلار جذب کرده و در مسیر گسترش جهانی قرار دارد. 🌍📈

    ۱۴۰۴/۳/۵ ۱۸:۵۳:۲۳
  • استارگیت امارات (Strgate UAE) ؛ رویای بزرگ فناوری در خاورمیانه

    پروژه عظیم «Stargate UAE» برای ساخت بزرگ‌ترین دیتاسنتر هوش مصنوعی جهان در ابوظبی آغاز شد و فاز اول آن در سال ۲۰۲۶ با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و استفاده از ۱۰۰ هزار چیپ Nvidia راه‌اندازی می‌شود. 🤖🔋 این پروژه با همکاری G42 امارات و شرکت‌های OpenAI، Nvidia، Oracle، Cisco و سافت‌بانک ژاپن اجرا می‌شود. 🌐💼
    زیرساخت از پیشرفته‌ترین سرورهای Nvidia GB300 استفاده می‌کند و به گفته اوراکل، امکان اتصال نهادهای اماراتی به قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی دنیا را فراهم می‌کند. 🧠🏛️
    این پروژه پس از لغو محدودیت‌های صادرات چیپ توسط دولت ترامپ ممکن شد.

    ۱۴۰۴/۳/۲ ۱۸:۱۹:۳۴
  • گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰

    🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژه‌های EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
    🌞 این خرید جدید بخشی از تلاش‌های گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
    🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آورده‌اند.

    ۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲
نمایش بیشتر