-
ادعای آلتمن: ChatGPT و مصرف پایین انرژی
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدعی شد مصرف هر درخواست ChatGPT تنها بهاندازه روشنبودن یک لامپ برای چند دقیقه یا یک قطره آب است. 💡💧 اما بررسیها نشان میدهد مجموع مصرف آب این مدلها به دهها میلیون گالن در سال میرسد. 📊
این مقایسه برای کوچکنمایی تأثیر زیستمحیطی هوش مصنوعی است، در حالیکه دیتاسنترهای مایکروسافت ـ میزبان ChatGPT ـ مصرف بالایی دارند و مطالعات مستقل مصرف واقعی را بسیار بیشتر اعلام کردهاند. 🔥
آلتمن بدون ارائه منبع، آینده AI را درخشان و ارزانقیمت ترسیم کرده و حتی وعده درآمد پایه داده، اما از مشکلات زیستمحیطی، مصرف انرژی و نبود مقررات سختگیرانه چشمپوشی کرده است. ⚠️۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۸:۰۲ -
ابزاری برای تخمین مصرف برق چتباتها معرفی شد
مهندسی از Hugging Face ابزاری ساخته که مصرف برق چتباتهای هوش مصنوعی را در زمان استفاده تخمین میزند. این ابزار مخصوص رابطهای چت اپنسورس است و میزان مصرف مدلهایی مثل Llama 3.3 را بر حسب واتساعت یا ژول نشان میدهد و آن را با وسایلی مانند مایکروویو مقایسه میکند. مثلا نوشتن یک ایمیل با Llama 3.3 معادل ۰.۱۲ ثانیه استفاده از مایکروویو است. این ابزار با هدف افزایش آگاهی از اثرات زیستمحیطی استفاده از AI توسعه یافته و سازندگان آن میخواهند در آینده مصرف انرژی مدلها شفافتر
شود. این مدل در وب سایت huggingface با نام chat ui energy می باشد.۱۴۰۴/۲/۶ ۱۵:۲۵:۳۱ -
جنگ کویت با استخراج رمزارز برای نجات شبکه برق
کویت برای مقابله با بحران شدید برق، عملیات گستردهای را علیه استخراج رمزارزها آغاز کرده است. دولت این کشور ماینینگ را عامل مهمی در قطعیهای برق معرفی کرده و اعلام کرده مصرف برق در منطقه «الوفرة» پس از این عملیات ۵۵٪ کاهش یافته است. با وجود غیرقانونی بودن معاملات رمزارز در کویت، قوانینی برای ماینینگ وجود ندارد. دولت نگران است فشار بر شبکه برق با نزدیکشدن به تابستان و افزایش مصرف کولرها بیشتر شود. ⚡️❄️
استخراج رمزارز بهدلیل مصرف بالای برق در کشورهایی با انرژی ارزان، مانند کویت، رایج است. مقامهای کویتی میگویند سودجویان از نبود نظارت و یارانه دولتی سوءاستفاده کردهاند.
کویت برخلاف برخی کشورهای منطقه مثل امارات، مسیر محدودسازی این صنعت را انتخاب کرده است. 🛑۱۴۰۴/۲/۱۲ ۱۸:۴۵:۰۷ -
آینده مراکز داده هوش مصنوعی؛ میلیاردها دلار هزینه و مصرف برق معادل یک شهر بزرگ
بر اساس یک تحقیق جدید، ساخت بزرگترین مرکز داده هوش مصنوعی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و به اندازه یک شهر بزرگ برق مصرف کند. بررسی بیش از ۵۰۰ پروژه نشان میدهد که مصرف برق و هزینه ساخت مراکز داده AI هرساله بهشدت افزایش یافته است. پروژه Colossus مثلاً معادل مصرف برق ۲۵۰ هزار خانه انرژی نیاز دارد. پیشبینی میشود تا ۶ سال آینده مصرف برق چنین مراکزی به اندازه ۹ نیروگاه هستهای برسد. با وجود پیشرفت در بهبود مصرف انرژی، این مراکز همچنان تهدیدی برای محیط زیست و مالیات ایالتها هستند. برخی شرکتها هم بهدلیل نگرانی از این روند، پروژههای خود را متوقف کردهاند.
۱۴۰۴/۲/۶ ۰۰:۱۵:۳۱ -
نویدیا: فناوری نوری جایگزین مس در تراشههای پیشرفته هنوز قابل اطمینان نیست
ا
مدیرعامل Nvidia اعلام کرد فناوری نوری بین تراشهها با وجود کارایی انرژی بالا، هنوز برای استفاده در واحدهای پردازش گرافیکی این شرکت قابل اطمینان نیست. انویدیا در حال حاضر این فناوری را فقط در تراشههای شبکه استفاده خواهد کرد و همچنان به اتصالات مسی اعتماد دارد.۱۴۰۳/۱۲/۲۹ ۱۱:۵۸:۴۸ -
بحران برق در مراکز داده فناوری با رشد هوش مصنوعی
رشد شتابان مراکز داده هوش مصنوعی توسط شرکتهای بزرگ فناوری، چالشهای جدی در شبکه برق آمریکا ایجاد کرده است. پیشبینی میشود تقاضای مراکز داده تا سه سال آینده سه برابر شده و 12 درصد از کل برق آمریکا را مصرف کند. مقامات انرژی نسبت به کمبود زیرساختهای برق و احتمال قطعی برق هشدار میدهند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۲۳:۱۲:۲۸ -
راهکار جدید برای مدیریت تقاضای برق مراکز داده در عصر هوش مصنوعی
مطالعه جدید نشان میدهد مراکز داده میتوانند با محدود کردن مصرف برق به ۹۰ درصد ظرفیت حداکثر، در مجموع یک روز در سال، ۷۶ گیگاوات ظرفیت برق در ایالات متحده آزاد کنند. این میزان معادل کل مصرف جهانی مراکز داده است. راهکارهای پیشنهادی شامل جابجایی زمانی محاسبات، انتقال محاسبات به مناطق کممصرف و استفاده از منابع جایگزین مانند باتری است. شرکتهایی مانند گوگل و Enel X از هماکنون چنین راهکارهایی را اجرا میکنند که میتواند چالش کمبود برق در عصر هوش مصنوعی را کاهش دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۲۹:۳۹ -
مصرف انرژی ChatGPT کمتر از تصور قبلی است
پژوهش موسسه Epoch AI نشان میدهد که هر پرسش از ChatGPT حدود 0.3 وات ساعت انرژی مصرف میکند که رقمی بسیار پایینتر از برآوردهای قبلی است. این میزان مصرف انرژی کمتر از بسیاری از لوازم خانگی بوده و تأثیر محیط زیستی چندانی ندارد. با این حال، با پیشرفت هوش مصنوعی و افزایش پیچیدگی مدلها، انتظار میرود مصرف انرژی در آینده افزایش یابد. OpenAI در حال توسعه مدلهای کارآمدتر مانند GPT-4o-mini است تا مصرف انرژی را کاهش دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۵۸:۲۱ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
ChatGPT همهگیر شد، اما اپلیکیشن های تخصصی هوش مصنوعی چرا شکست میخورند
با گذشت ۳ سال از تب هوش مصنوعی مولد، بیشتر استارتاپهای هوش مصنوعی هنوز پول را از فروش به شرکتها درمیآورند و اپهای مصرفیِ تخصصی نتوانستند مثل ChatGPT فراگیر شوند . 💼
به گفته «چی-هوا چِین» (یکی از مدیران ارشد شرکت سرمایه گذاری Goodwater Capital)، موج اول اپهای ویدیو/صوت/عکس جذاب بود، اما با آمدن ابزارهای قویتر مثل Sora و Nano Banana و متنباز شدن مدلهای ویدیویی چین، بسیاری از فرصتها از بین رفت؛ مثل اپلیکیشن چراغقوه آیفون که بعداً داخل iOS رفت. او میگوید هوش مصنوعی هم به دوره ثبات پلتفرم نیاز دارد و نزدیکشدن Gemini به ChatGPT را نشانهای از آن میداند. 📉
چِین معتقد است جهش بعدی شاید با دستگاهی فراتر از موبایل رخ دهد؛ از دستگاه بیصفحهی احتمالی OpenAI و جانی آیو تا عینکهای هوشمند متا. با این حال، آنها مشاور مالی شخصی AI و معلم همیشهروشن را محتمل میدانند و درباره شبکههای اجتماعی پر از باتهای AI تردید دارند. 🤖۱۴۰۴/۹/۲۶ ۱۴:۰۰:۴۲ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
Quark؛ اپلیکیشن جدید علیبابا برای گفتوگو با هوش مصنوعی رونمایی شد
شرکت علیبابا از دستیار هوش مصنوعی جدید خود در اپلیکیشن Quark رونمایی کرد تا وارد رقابت با ByteDance و Tencent شود. 🤖📱 این سرویس رایگان، گفتوگو با هوش مصنوعی از طریق متن یا صدا را ممکن میسازد و پاسخهای لحظهای ارائه میدهد. 💬⚡ Quark که در ابتدا مرورگر بود، حالا به اپلیکیشن هوشمند اصلی علیبابا با مدل پیشرفته Qwen3 تبدیل شده است. 🧠
علیبابا امیدوار است با این ابزار جایگاه ازدسترفته خود در بازار دستیارهای AI را بازگرداند. 📉 همچنین این شرکت از آغاز فروش عینک هوش مصنوعی Quark خبر داد. 🕶️🚀۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۲۳:۰۰ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
Stargate UAE؛ تلاقی انرژی هستهای، خورشیدی و هوش مصنوعی در قلب ابوظبی
امارات متحده عربی قصد دارد نخستین فاز از بزرگترین شهرک هوش مصنوعی خود را با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در سال آینده راهاندازی کند. ⚡ این پروژه بخشی از طرح عظیم ۵ گیگاواتی شرکت G42 است که با حمایت ابوظبی و همکاری غولهای فناوری آمریکا مانند Nvidia، OpenAI، Cisco و Oracle در حال اجراست. 🤖 فاز نخست این مجموعه که «Stargate UAE» نام دارد، تا سال ۲۰۲۶ بهصورت کامل فعال خواهد شد و انرژی آن از منابع هستهای، خورشیدی و گاز طبیعی تأمین میشود. ☀️💨 امارات که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، میلیاردها دلار برای تبدیلشدن به قطب جهانی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده و روابط نزدیکش با واشنگتن را برای دسترسی به فناوریهای پیشرفته به کار گرفته است. 🇦🇪🇺🇸 با این حال، نهاییشدن قرارداد ساخت این شهرک به دلیل نگرانیهای امنیتی ناشی از روابط پیشین G42 با چین هنوز در دست بررسی است. ⚠️ مقام ارشد شرکت اعلام کرده که برای حفظ روابط مثبت با آمریکا، بهطور منظم به واشنگتن سفر میکند. ✈️
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۰۴:۳۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
استارتاپ طراحی هوش مصنوعی Visual Electric به Perplexity ملحق شد
استارتاپ هوش مصنوعی Visual Electric اعلام کرد به شرکت جستوجوی Perplexity پیوسته است. تیم این استارتاپ قرار است در بخش جدیدی به نام «Agent Experiences» در Perplexity فعالیت کند.📢
این استارتاپ در سال ۲۰۲۲ توسط ۳ مهندس سابق سابق فیسبوک ، اپل و مایکروسافت تأسیس شد. ابزار آن به طراحان امکان میداد با کمک هوش مصنوعی تصاویر بسازند و ویرایش کنند و بعدها قابلیت تولید ویدیو نیز به آن اضافه شد. Visual Electric تاکنون ۲.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود. 💰۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۴۴:۰۷ -
از سلامت تا انرژی هستهای؛ توافق لندن و واشنگتن برای آینده فناوری
بریتانیا و آمریکا یک «پیمان فناوری» امضا کردند که همزمان با سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن و میزبانی خانواده سلطنتی در قلعه ویندزور اعلام شد. هدف این توافق، توسعه مدلهای هوش مصنوعی در سلامت، گسترش رایانش کوانتومی و تسریع پروژههای هستهای غیرنظامی است؛ اقدامی که به گفته دولت بریتانیا باعث رشد اقتصادی، تقویت پژوهش و افزایش امنیت انرژی خواهد شد. 🤝🌐
بر اساس این پیمان، شرکتهای آمریکایی به رهبری مایکروسافت بیش از ۳۱ میلیارد پوند در بریتانیا سرمایهگذاری میکنند. انویدیا قصد دارد ۱۲۰ هزار پردازنده گرافیکی در این کشور مستقر کند و همراه با OpenAI و مایکروسافت بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی بریتانیا را بسازد. مایکروسافت نیز ۲۲ میلیارد پوند برای توسعه زیرساخت ابری و AI اختصاص داده است. 💻🚀
گوگل با ۵ میلیارد پوند برای مرکز داده و ادامه پروژه DeepMind، و CoreWeave با ۱.۵ میلیارد پوند برای مراکز داده کممصرف سرمایهگذاری میکنند. همچنین آمازون، اوراکل، Salesforce و دیگر شرکتها تعهدات چندصد میلیون تا چند میلیارد پوندی را اعلام کردهاند. ✅💡۱۴۰۴/۶/۲۷ ۱۰:۱۰:۱۶ -
مصرفکنندگان آمریکایی مجبور به استفاده طولانیتر از دستگاههای قدیمی!
نمایشگاه IFA 2025 برلین نشان داد عرضه فناوری به آمریکا بهدلیل تعرفههای دولت ترامپ بیش از هر زمان دیگری با ابهام روبهروست. بسیاری از شرکتها از اعلام قیمت خودداری کرده یا عرضه محصولاتشان را به تعویق انداختند و این به معنای گجتهای گرانتر و دسترسی کمتر برای مصرفکنندگان آمریکایی است. 📉💻
برندهایی مثل DJI فعلاً محصولات جدید خود را در آمریکا عرضه نمیکنند و شرکتهایی مانند TCL و مایکروسافت/Asus هم قیمت تلویزیونها و کنسولهای دستی تازه را اعلام نکردهاند. 📦🚫
در بازار رایانه نیز افزایش قیمت مشهود است؛ نمونه آن Lenovo Legion Go 2 با نمایشگر OLED است که ۱۰۵۰ دلار قیمتگذاری شده، در حالیکه مدل قبلی در ۲۰۲۳ تنها ۷۰۰ دلار بود. کارشناسان میگویند کاربران آمریکایی باید آماده نگه داشتن دستگاههای قدیمی خود برای مدت طولانیتر باشند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۱ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
گام بزرگ متا در توسعه انرژی تجدیدپذیر با مزرعه خورشیدی جدید
متا قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با Silicon Ranch برای ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کارولینای جنوبی امضا کرده است. این نیروگاه انرژی مرکز داده هوش مصنوعی متا به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را تأمین خواهد کرد و هر دو پروژه در سال ۲۰۲۷ به بهرهبرداری میرسند. ☀️🏭
این هجدهمین همکاری متا با Silicon Ranch است که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر ایجاد کرده است. متا امسال بیش از ۲ گیگاوات ظرفیت خورشیدی افزوده و پروژههایی در اوهایو، کانزاس و تگزاس نیز آغاز کرده است. 📊⚡
متا میگوید استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر پایبندی به تعهدات کربن صفر، هزینه و زمان راهاندازی مراکز داده را نیز کاهش میدهد؛ امری کلیدی برای توسعه سریع زیرساختهای هوش مصنوعی. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱ ۱۰:۱۶:۱۵ -
جلبکها به نیروگاه هستهای فرانسه حمله کردند!
تجمع گسترده عروسهای دریایی در ساحل دریای شمال، نیروگاه هستهای «گراولین» فرانسه را وادار به تعطیلی کامل کرد. این هجوم بزرگ و غیرقابل پیشبینی فیلترهای آب خنککننده نیروگاه را مسدود کرد و باعث خاموشی خودکار چهار رآکتور شد؛ در حالی که دو رآکتور دیگر نیز به دلیل تعمیرات تابستانی از پیش متوقف بودند. این نیروگاه توان تأمین برق پنج میلیون خانه را دارد و توقف آن، ۱۰٪ از ظرفیت هستهای فرانسه را از مدار خارج کرد. ⚡🌊
شرکت EDF اعلام کرد سیستمهای ایمنی بهدرستی عمل کرده و هیچ آسیب یا خطر بلندمدتی برای کارکنان یا محیطزیست ایجاد نشده است. این پدیده پیشتر در نیروگاههایی در سوئد، اسکاتلند، اسرائیل، ژاپن، فلوریدا و کالیفرنیا نیز رخ داده و با گرمشدن آب اقیانوسها و کاهش شکارچیان طبیعی، احتمال بروز آن رو به افزایش است. ✅♻️۱۴۰۴/۵/۲۳ ۱۱:۱۵:۱۸ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
Helion Energy در مسیر تأمین انرژی مایکروسافت با انرژی هستهای
استارتاپ Helion Energy با حمایت سم آلتمن و سافتبنک ساخت نیروگاه همجوشی هستهای خود را در واشنگتن آغاز کرد؛ پروژهای که قرار است از سال ۲۰۲۸ برق مراکز داده مایکروسافت را تأمین کند. 🔋⚡
این نیروگاه با نام Orion در نزدیکی سد Rock Island و بر بستر شبکه برق منطقهای ساخته میشود و بهطور مستقیم به مراکز مایکروسافت متصل خواهد شد. ✅🔌
فناوری همجوشی بدون انتشار گازهای گلخانهای و زباله رادیواکتیو، آینده انرژی پاک را هدف گرفته، هرچند چالش تولید انرژی بیشتر از مصرف همچنان باقی است. ♻️🧪
مایکروسافت نیز این پروژه را بخشی از راهبرد انرژی بدون کربن خود در دهه آینده میداند. 🌍💡۱۴۰۴/۵/۱۱ ۰۲:۵۷:۴۷ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
ایلان ماسک: لایحه ترامپ، نابودکننده صنایع آینده!
ایلان ماسک با حملهای شدید به لایحه اقتصادی دولت ترامپ، سکوت سیاسی خود را شکست. 🔥
او این طرح را «دیوانهوار» و مخرب برای آینده اقتصاد آمریکا و صنایع انرژی پاک دانست و هشدار داد که تصویب آن میلیونها شغل را نابود میکند. ⚡
این لایحه شامل افزایش بیسابقه سقف بدهی به ۵ تریلیون دلار و مالیات سنگین بر پروژههای سبز است، که تهدیدی مستقیم برای تسلا و صنایع تحت رهبری ماسک محسوب میشود. 📉
ماسک همچنین ترامپ را به دروغگویی متهم کرد و گفت بدون حمایت او، ترامپ انتخابات را میباخت. 💬
او با استناد به نظرسنجیها، این لایحه را «خودکشی سیاسی جمهوریخواهان» خواند. ⚖️۱۴۰۴/۴/۱۰ ۰۱:۳۰:۰۶ -
ایلان ماسک از مصوبه تازه کنگره آمریکا به خشم آمد
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با لحنی تند به لایحه جدید هزینههای کنگره حمله کرد و آن را «نفرتانگیز و پر از رانت» توصیف کرد. 💥
او در شبکه X نوشت: «دیگر نمیتوانم تحمل کنم. این لایحه شرمآور است.» 🗣️
این لایحه که با حمایت جمهوریخواهان تصویب شده، به کاهش مشوقهای مالی برای خودروهای الکتریکی و انرژی پاک میپردازد. ❌
در صورت تصویب نهایی، تخفیف ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۶ پایان مییابد، ضربهای مستقیم به تسلا و مشتریان آن. 🚗
همچنین مشوقهای مربوط به نصب پنلهای خورشیدی خانگی نیز کاهش مییابد، مسئلهای که به واحد انرژی تسلا لطمه میزند.🌞
به گفته برخی منابع، ماسک از این لایحه و عدم دریافت حمایت سیاسی دلخواه، «ناامید و دلخور» است.
در همین حین، کاخ سفید نیز نامزدی پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا را پس گرفت. 🚀
بهنظر میرسد سیاست، برای ماسک پرهزینهتر از آن بوده که انتظارش را داشت. 🎭۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۱۸



