• جنگ تجاری جهانی رشد هوش مصنوعی را تهدید می‌کند

    آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داده که جنگ تجاری بین کشورها می‌تواند باعث کند شدن رشد مراکز داده و در نتیجه کاهش پیشرفت هوش مصنوعی شود. این مراکز تا سال 2030 سهم بزرگی از مصرف برق جهانی را به خود اختصاص خواهند داد، اما تعرفه‌های بیشتر و رشد اقتصادی ضعیف می‌تواند مصرف برق این مراکز را از 945 به 670 تراوات ساعت کاهش دهد.
    آمریکا در توسعه مراکز داده پیشتاز است و انتظار می‌رود تا 2030 نیمی از رشد تقاضای برق در این کشور مربوط به آن‌ها باشد. با این حال، فشار روی شبکه‌های برق و تجهیزات مورد نیاز، ممکن است باعث تأخیر در اجرای پروژه‌ها شود؛ به طوری که 20٪ پروژه‌ها در خطر توقف هستند.

    ۱۴۰۴/۱/۲۵ ۰۹:۰۲:۴۰
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر

    شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایه‌گذاری تریلیون‌دلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
    طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی می‌سازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
    برای جذب شرکت‌ها، دولت‌های محلی معافیت‌های مالیاتی کلان می‌دهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد این تخفیف‌ها بیشتر به سود شرکت‌هاست تا مردم. 🏠
    در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبه‌رو شده‌اند. برخی مناطق نیز پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند. ⚡
    یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد می‌کنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»

    ۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰
  • هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برق‌رسانی به مراکز داده را تسریع می‌کند

    در آمریکا ساخت مراکز داده به‌دلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش است. ⚡
    دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
    طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواست‌ها را به ۶۰ روز کاهش می‌دهد تا این مراکز سریع‌تر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
    هم‌زمان شرکت‌هایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشته‌اند و سهام آن‌ها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵
  • بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا

    📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگ‌ترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش می‌دهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
    به‌دلیل عقب‌ماندن ساخت نیروگاه‌های جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالت‌ها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
    فرسودگی زیرساخت‌ها، رشد بی‌سابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواست‌ها برای اتصال نیروگاه‌های تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کناره‌گیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شده‌اند. 🏭📉
    کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات سریع‌تری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹
  • مخالفت مقامات انرژی آمریکا با تأمین مستقیم برق هسته‌ای برای دیتاسنتر آمازون

    رگولاتورهای انرژی آمریکا (FERC) درخواست بازبینی برای افزایش برق مصرفی دیتاسنتر آمازون را رد کردند. این دیتاسنتر که کنار نیروگاه هسته‌ای شرکت Talen در پنسیلوانیا ساخته شده، می‌خواست تا ۱۰۰۰ مگاوات برق مستقیم بگیرد، اما FERC تنها با ۳۰۰ مگاوات موافقت کرده و نگران فشار بر شبکه برق عمومی است.
    مدل‌های تأمین برق مستقیم از نیروگاه‌ها (Co location) برای دیتاسنترها در حال افزایش است و به گسترش سریع هوش مصنوعی کمک می‌کند، ولی چالش‌هایی در زمینه پایداری شبکه ایجاد کرده.

    ۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۴۸
  • هجوم شرکت‌های فناوری بزرگ برای احداث مراکز داده جدید و چالش‌های تأمین برق

    شرکت‌های فناوری بزرگ با تقاضای گسترده برای احداث مراکز داده جدید، شبکه برق آمریکا را با چالش جدی مواجه کرده‌اند. شرکت‌های برق با درخواست‌های عظیم برای تأمین ظرفیت برق مواجه هستند که چندین برابر ظرفیت فعلی آنها است. این وضعیت سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های انرژی را طلب می‌کند و می‌تواند خطر قطعی برق یا افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۹ ۱۶:۳۰:۳۰
  • شناسایی ۱۶ سایت برای توسعه مراکز داده هوش مصنوعی در آمریکا

    دولت آمریکا قصد دارد ۱۶ منطقه از اراضی وزارت انرژی را برای ساخت مراکز داده و نیروگاه‌هایی که از رشد هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند، آماده کند. این اقدام در پاسخ به افزایش تقاضای برق ناشی از پیشرفت هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. برخی از این مناطق زیرساخت انرژی لازم را دارند و می‌توانند فرآیند صدور مجوز نیروگاه‌های جدید (از جمله راکتورهای هسته‌ای) را تسریع کنند. هدف این پروژه، ایجاد مشارکت میان دولت و بخش خصوصی برای راه‌اندازی این تأسیسات تا سال ۲۰۲۷ است.

    ۱۴۰۴/۱/۱۶ ۰۲:۰۹:۲۳
  • تعرفه‌های جدید ترامپ؛ تهدید بزرگ برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی آمریکا

    تعرفه‌های جدید دولت ترامپ بر تجهیزات فناوری می‌تواند روند سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ فناوری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی را با چالش جدی مواجه کند. این تعرفه‌ها که بر واردات تجهیزات از کشورهایی مانند چین، تایوان و کره جنوبی اعمال می‌شود، هزینه‌های تولید و توسعه زیرساخت‌های مراکز داده را افزایش داده و می‌تواند پروژه‌های بزرگی مانند Stargate را تحت تأثیر قرار دهد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۵ ۲۰:۴۹:۰۵
  • توقف پروژه‌های مرکز داده مایکروسافت در آمریکا و اروپا

    مایکروسافت در شش ماه گذشته پروژه‌های مراکز داده‌ای را که قرار بود ۲ گیگاوات برق مصرف کنند، در آمریکا و اروپا لغو یا به تعویق انداخت. این تصمیم ناشی از عرضه بیش از تقاضا و کاهش نیاز به ظرفیت جدید برای OpenAI بوده است.

    هم‌زمان، گوگل و متا برای پر کردن این ظرفیت در بازارهای بین‌المللی و آمریکا اقدام کرده‌اند. سرمایه‌گذاران نیز نسبت به هزینه‌های سنگین هوش مصنوعی و رقابت DeepSeek چین نگران شده‌اند.

    ۱۴۰۴/۱/۷ ۲۰:۵۰:۴۹
  • بحران برق در مراکز داده فناوری با رشد هوش مصنوعی

    رشد شتابان مراکز داده هوش مصنوعی توسط شرکت‌های بزرگ فناوری، چالش‌های جدی در شبکه برق آمریکا ایجاد کرده است. پیش‌بینی می‌شود تقاضای مراکز داده تا سه سال آینده سه برابر شده و 12 درصد از کل برق آمریکا را مصرف کند. مقامات انرژی نسبت به کمبود زیرساخت‌های برق و احتمال قطعی برق هشدار می‌دهند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۲۳:۱۲:۲۸
  • لغو قراردادهای مایکروسافت در مراکز داده آمریکا

    مایکروسافت قراردادهای اجاره چندین مرکز داده با ظرفیت صدها مگاوات را در آمریکا لغو کرده است. این اقدام می‌تواند نشان‌دهنده مازاد ظرفیت زیرساخت هوش مصنوعی شرکت باشد. تحلیلگران معتقدند این موضوع می‌تواند ناشی از کاهش تقاضا یا سرمایه‌گذاری بیش از حد مایکروسافت در زیرساخت‌های فناوری باشد. این شرکت که حامی اصلی OpenAI است، پیش‌تر برنامه سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلاری برای سال مالی جاری داشته است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۶ ۱۷:۰۶:۵۵
  • سرمایه‌گذاری رکوردی آمریکا در انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن

    آمریکا در سال گذشته 338 میلیارد دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرد. انرژی خورشیدی با 49 گیگاوات ظرفیت جدید، پیشتاز بود و همراه با انرژی بادی حدود 25 درصد تقاضای برق را تشکیل می‌دهند. با وجود این سرمایه‌گذاری، مصرف گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت و انتشار کربن نیز نیم درصد بالا رفت. شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت و گوگل برای تأمین برق مراکز داده، سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای و خورشیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸
  • نظارت بر مراکز داده AI و چالش‌های تأمین برق در ایالات متحده

    مقامات انرژی آمریکا از بزرگترین اپراتور شبکه برق کشور خواستند تا شفافیت بیشتری درباره نحوه مدیریت مراکز داده هوش مصنوعی و اتصال مستقیم آنها به نیروگاه‌ها ارائه دهد. با افزایش تقاضای برق توسط شرکت‌های فناوری بزرگ، موضوع تأمین انرژی برای مراکز داده AI به یک چالش جدی تبدیل شده است. اپراتور PJM که 13 ایالت را پوشش می‌دهد، باید ظرف 30 روز توضیحات دقیقی درباره نرخ‌ها و خدمات مرتبط با مراکز داده ارائه دهد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۳۶:۳۱
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس می‌برد!

    مراکز داده‌ای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار می‌روند، مقدار زیادی آب برای خنک‌سازی و برق برای پردازش مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
    در شانگهای، پروژه‌ای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار می‌دهد و انرژی آن‌ها را از توربین‌های بادی تأمین می‌کند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد می‌گیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
    اما کارشناسان هشدار داده‌اند که گرمای تولیدشده توسط سرورها می‌تواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبک‌های سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
    در آمریکا پروژه‌ای مشابه بدون مجوز در خلیج سان‌فرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش می‌رود.
    اگرچه غوطه‌ور کردن مراکز داده در دریا ایده‌ای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیط‌زیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅

    ۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲
  • وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده می‌کند

    رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگ‌های زیرزمینی، گاز و نفت آزاد می‌شود. ⚡
    شرکت‌های فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند، از گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند. 🌬️☀️
    شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کرده‌اند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگران‌اند. 💧
    دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسان‌تر و حمایت از انرژی‌های پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار می‌دهند این روند ممکن است آمریکا را برای دهه‌ها دوباره به سوخت‌های فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیست‌محیطی سنگینی به‌جا بگذارد. 🌍

    ۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳
  • سرمایه‌گذاری میلیاردی علی‌بابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!

    غول فناوری چین، علی‌بابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانی‌اش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری سه‌ساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علی‌بابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولت‌ها و شرکت‌ها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکت‌هایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگ‌ترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • غول‌های فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده می‌کنند

    رقابت بزرگی برای ساخت زیرساخت‌های هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا می‌گوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد می‌کند. ⚡💻
    مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کردند. 💰🤝
    اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلی‌ترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
    متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژه‌های بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرح‌ها نگرانی‌های محیط‌زیستی زیادی ایجاد کرده‌اند. 🌍🏗️
    ترامپ هم پروژه‌ای به نام “Stargate” با همکاری سافت‌بانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸

    ۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸
  • الگوریتم تیک‌تاک زیر نظر آمریکا بازطراحی می‌شود

    توافقی میان آمریکا و چین درباره تیک‌تاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئت‌مدیره تیک‌تاک آمریکا به شهروندان آمریکایی می‌رسد و بایت‌دنس تنها یک عضو معرفی می‌کند. 📌🇺🇸🇨🇳
    تمام داده‌های کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
    این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیک‌تاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
    ترامپ می‌گوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفت‌هایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
    طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیک‌تاک را در دست خواهد داشت و بایت‌دنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅

    ۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غول‌آسای Humain

    شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهره‌برداری برسند. 🤝💻
    برای اجرای این پروژه از تراشه‌های پیشرفته شرکت انویدیا استفاده می‌شود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال می‌شود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
    Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵
  • داده‌های تورمی آمریکا بازار رمزارز را قرمزپوش کرد

    قیمت رمزارزها روز پنجشنبه پس از اعلام آمار تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا سقوط کرد. بیت‌کوین ۳.۸٪ افت کرد و به ۱۱۷,۹۰۰ دلار رسید، اتر ۴٪ کاهش یافت و ریپل ۶.۱٪ پایین آمد. شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ژوئیه ۰.۹٪ رشد داشت که سه برابر پیش‌بینی‌ها بود و احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کم کرد. 📉💰
    سایر رمزارزها نیز بیشتر در مسیر نزولی بودند؛ دوج‌کوین ۸.۱٪ و سولانا ۴٪ افت کردند، اما کاردانو ۲.۳٪ رشد داشت. ✅📊

    ۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۰:۳۶:۲۰
  • شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های قدیمی اروپا

    مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکان‌ها زیرساخت‌های آماده‌ای مثل برق و آب دارند و سریع‌تر از ساخت مراکز جدید به بهره‌برداری می‌رسند. ✅⚡
    شرکت‌های انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژه‌ها، به‌جای تعطیلی کامل نیروگاه‌ها، آن‌ها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راه‌اندازی می‌کنند و با شرکت‌های فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق می‌بندند. 💶🔌
    این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکت‌های فناوری حاضرند برای دسترسی سریع‌تر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راه‌اندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️

    ۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱
  • چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان می‌دهد

    چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آن‌ها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایه‌گذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها واقعاً استفاده می‌شوند. ✅💻
    وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سخت‌افزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
    برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژه‌های تازه را فقط در صورتی تأیید می‌کند که مشتری و بهره‌برداری مشخص داشته باشند. ✅📊

    ۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴
  • انقلاب Arm در دیتاسنترها؛ ۷۰ هزار مشتری و رشد ۱۴ برابری!

    تعداد مشتریان تراشه‌های دیتاسنتری Arm از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ برابر شده و به ۷۰ هزار رسیده است. ✅
    این رشد به لطف موج هوش مصنوعی و استقبال استارتاپ‌ها از تراشه‌های کم‌مصرف اما قدرتمند آرم رقم خورده است. 🧠⚙️
    گوگل، آمازون و مایکروسافت با توسعه تراشه‌های اختصاصی بر پایه آرم، به گسترش این معماری کمک کرده‌اند و میلیون‌ها تراشه در زیرساخت‌های ابری خود استفاده کرده‌اند. ☁️📈
    آرم می‌کوشد جایگاه اینتل و AMD را در بازار پردازنده‌ها به چالش بکشد. شمار اپ‌های سازگار با آرم به ۹ میلیون و توسعه‌دهندگان فعال آن به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. 👨‍💻🚀

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۶
  • ایران و آمریکا: واتس‌اپ خطرناک و غیرقابل اعتماد است!

    با وجود اختلافات سیاسی، ایران و آمریکا هر دو واتس‌اپ را تهدیدی امنیتی دانسته‌اند. رسانه دولتی ایران به کاربران هشدار داد این اپ ممکن است اطلاعات را به اسرائیل منتقل کند. هم‌زمان، مجلس نمایندگان آمریکا استفاده از واتس‌اپ را به‌دلیل «ریسک بالا، نبود شفافیت و رمزگذاری ناکافی» در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد. 🛡️
    واتس‌اپ با بیش از ۳ میلیارد کاربر، همواره مدعی رمزنگاری سرتاسری بوده اما بارها درباره حفظ حریم خصوصی زیر سوال رفته است. از جمله، در ۲۰۱۹ شرکت اسرائیلی NSO با هک حساب‌ها به پرداخت غرامت سنگین محکوم شد. 🕵️‍♂️
    متا اتهامات را رد کرده و هشدارها را بهانه‌ای برای سانسور خدماتش می‌داند. این شرکت همچنین به جانبداری از اسرائیل در حذف محتوای طرفدار فلسطین در اینستاگرام و فیسبوک متهم شده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۴ ۰۱:۰۶:۳۱
نمایش بیشتر