-
استارتاپ سانس با فناوری هوش مصنوعی، تبعیض لهجه در مراکز تماس را کاهش میدهد
استارتاپ سانس با استفاده از هوش مصنوعی، نرمافزاری توسعه داده که قادر به تعدیل لهجه گویندگان در زمان واقعی است. این شرکت که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده، با هدف کاهش تبعیض لهجهای در مراکز تماس فعالیت میکند. سانس با فناوری هوش مصنوعی خود توانسته درآمد سالانه ۲۱ میلیون دلاری کسب کند و اخیراً ۶۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۲۱:۱۱:۵۳ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
غولهای فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده میکنند
رقابت بزرگی برای ساخت زیرساختهای هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا میگوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد میکند. ⚡💻
مایکروسافت با سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کردند. 💰🤝
اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلیترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژههای بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرحها نگرانیهای محیطزیستی زیادی ایجاد کردهاند. 🌍🏗️
ترامپ هم پروژهای به نام “Stargate” با همکاری سافتبانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غولآسای Humain
شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایهگذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهرهبرداری برسند. 🤝💻
برای اجرای این پروژه از تراشههای پیشرفته شرکت انویدیا استفاده میشود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال میشود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵ -
روسیه تماسهای تلگرام و واتساپ را محدود کرد
روسیه تماسهای تلگرام و واتساپ را به دلیل عدم همکاری این پلتفرمها با نیروهای امنیتی در پروندههای کلاهبرداری و تروریسم محدود کرده است. این محدودیت فقط تماسها را شامل میشود و در صورت تبعیت از قوانین داخلی لغو خواهد شد. 📵🇷🇺
مقامهای روس از تلگرام و واتساپ خواستهاند با ایجاد نمایندگی قانونی در روسیه، اجرای کامل قوانین داخلی ، از استفاده پلتفرمها برای اقدامات مجرمانه جلوگیری کنند.
مسکو همزمان در حال توسعه پیامرسان بومی یکپارچه با خدمات دولتی برای کاهش وابستگی به پلتفرمهای خارجی است؛ اقدامی که منتقدان آن را تلاشی برای افزایش کنترل دولت بر اینترنت میدانند. ✅🌐۱۴۰۴/۵/۲۴ ۱۱:۳۲:۴۸ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان میدهد
چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آنها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایهگذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها واقعاً استفاده میشوند. ✅💻
وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سختافزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژههای تازه را فقط در صورتی تأیید میکند که مشتری و بهرهبرداری مشخص داشته باشند. ✅📊۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴ -
انقلاب Arm در دیتاسنترها؛ ۷۰ هزار مشتری و رشد ۱۴ برابری!
تعداد مشتریان تراشههای دیتاسنتری Arm از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ برابر شده و به ۷۰ هزار رسیده است. ✅
این رشد به لطف موج هوش مصنوعی و استقبال استارتاپها از تراشههای کممصرف اما قدرتمند آرم رقم خورده است. 🧠⚙️
گوگل، آمازون و مایکروسافت با توسعه تراشههای اختصاصی بر پایه آرم، به گسترش این معماری کمک کردهاند و میلیونها تراشه در زیرساختهای ابری خود استفاده کردهاند. ☁️📈
آرم میکوشد جایگاه اینتل و AMD را در بازار پردازندهها به چالش بکشد. شمار اپهای سازگار با آرم به ۹ میلیون و توسعهدهندگان فعال آن به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. 👨💻🚀۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۶ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
تماس تاریخی ایلان ماسک و رئیسجمهور لبنان
ایلان ماسک در تماس تلفنی با رئیسجمهور لبنان، جوزف عون، علاقهمندی خود را به سرمایهگذاری در بخش اینترنت و مخابرات این کشور اعلام کرد. 📞
عون از ماسک برای سفر به لبنان دعوت کرد و گفت از حضور شرکتهای او در کشور استقبال میکند. 🌐
این گفتگو پس از دیدار مقامات لبنانی با مدیر استارلینک درباره ارائه اینترنت ماهوارهای انجام شد. 🛰️
برخی نهادهای دولتی با ورود استارلینک مخالفت کردهاند، چراکه اینترنت لبنان تاکنون در انحصار شرکتهای وابسته به دولت بوده است. ⚠️
لبنان در حال حاضر یکی از کشورهایی با پایینترین سرعت اینترنت در جهان است.۱۴۰۴/۴/۷ ۱۷:۲۰:۱۹ -
آشتی احتمالی پس از طوفان؟ رشد سهام تسلا با تماس کاخ سفید با ایلان ماسک
📈 پس از درگیری علنی میان ایلان ماسک و ترامپ، سهام تسلا روز جمعه حدود ۵٪ رشد کرد. دلیل این رشد، تماس احتمالی مقامات کاخ سفید با ماسک برای پایان دادن به این تنش اعلام شده است. ☎️
📉 روز پنجشنبه، ارزش سهام تسلا بیش از ۱۴٪ سقوط کرد و حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از ارزش بازار شرکت کاسته شد. ⚠️
🗣 ماسک، ترامپ را شایسته استیضاح دانست و این درگیری در شبکههای اجتماعی به اوج رسید. 🔥
📊 کارشناسان معتقدند که این بحران بیشتر یک جنگ لفظی موقت است و بعید است به قطع واقعی یارانهها یا قراردادها منجر شود. با این حال، نگرانیهایی درباره کاهش سهم بازار تسلا در اروپا و چین و احتمال ناامیدی از رونمایی رباتاکسی در هفته آینده نیز در افت سهام نقش داشتهاند. 🚗
📉 تسلا اکنون از باشگاه شرکتهای هزار میلیارد دلاری خارج شده و به رتبه نهم ارزش بازار سقوط کرده.
🔮 با نشانههایی از کاهش تنش میان دو طرف، شاخصهای بازار جمعه صبح روند مثبتی را نشان دادند. تحلیلگران انتظار نوسانات بیشتر در کوتاهمدت را دارند. 📊۱۴۰۴/۳/۱۷ ۱۶:۵۳:۵۱ -
هوش مصنوعی ظرفیتهای فراموششده برق را احیا میکند
📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راهحلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سالها طول بکشه! ⏳💡
🔍 Gridcare با نقشهبرداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
🏗️ سپس به شرکتهایی که به دنبال راهاندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیتهای پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹ -
ساخت مراکز داده AI؛ نقشه راه اروپا برای آینده
🤖 آلمان با همکاری شرکتهایی مثل Deutsche Telekom و SAP قصد دارد یک مرکز بزرگ داده برای هوش مصنوعی بسازد. 🇩🇪🏗️
این پروژه بخشی از طرح ۲۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپاست برای ساخت ۵ مرکز بزرگ AI در اروپا. 💶🌍
هدف، کاهش وابستگی به آمریکا و چین و تقویت توان دیجیتال اروپاست. 🧠⚡
آلمان امیدوار است یکی از این مراکز در خاک خودش ساخته شود. ⏳📩۱۴۰۴/۳/۸ ۰۲:۴۷:۰۹ -
واتساپ آیپد منتشر شد
📱 واتساپ رسماً برای iPad عرضه شد. متا اعلام کرد نسخه جدید این اپ، امکان تماس صوتی و تصویری تا ۳۲ نفر، اشتراکگذاری صفحه و استفاده همزمان از دوربین جلو و پشت را فراهم میکند. 🎥📞📲
پیش از این فقط از طریق مرورگر میشد واتساپ را روی آیپد استفاده کرد، اما حالا اپلیکیشن اختصاصی آن در App Store در دسترس است. 📥
قابلیت همگامسازی بین آیفون، مک و آیپد هم فعال است؛ تجربهای یکپارچه از واتساپ روی تمام دستگاهها! 🔄🍏💬۱۴۰۴/۳/۷ ۱۹:۴۴:۴۹ -
استارگیت امارات (Strgate UAE) ؛ رویای بزرگ فناوری در خاورمیانه
پروژه عظیم «Stargate UAE» برای ساخت بزرگترین دیتاسنتر هوش مصنوعی جهان در ابوظبی آغاز شد و فاز اول آن در سال ۲۰۲۶ با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و استفاده از ۱۰۰ هزار چیپ Nvidia راهاندازی میشود. 🤖🔋 این پروژه با همکاری G42 امارات و شرکتهای OpenAI، Nvidia، Oracle، Cisco و سافتبانک ژاپن اجرا میشود. 🌐💼
زیرساخت از پیشرفتهترین سرورهای Nvidia GB300 استفاده میکند و به گفته اوراکل، امکان اتصال نهادهای اماراتی به قدرتمندترین مدلهای هوش مصنوعی دنیا را فراهم میکند. 🧠🏛️
این پروژه پس از لغو محدودیتهای صادرات چیپ توسط دولت ترامپ ممکن شد.۱۴۰۴/۳/۲ ۱۸:۱۹:۳۴ -
گوگل Beam: وقتی تماس تصویری شبیه به حضور واقعی میشود
📹 گوگل در I/O 2025 نسخه تجاری و جمعوجور فناوری تماس ویدیویی سهبعدی خود با نام «Google Beam» را به نمایش گذاشت؛ نسخهای پیشرفته از پروژه Starline که بدون نیاز به عینک، فرد مقابل را بهصورت سهبعدی و واقعی روی نمایشگر نشان میدهد. 🧑💻👀
در این فناوری، تصویر فرد با هوش مصنوعی از ویدیوهای دوبعدی بازسازی میشود و طوری نمایش داده میشود که انگار مقابل شما نشسته است! 🍏 حتی میتوانید بهطور طبیعی با او تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید یا حتی تلاش کنید چیزی را از او بگیرید. 🤝😄
اما Beam هنوز کامل نیست؛ تصویر سهبعدی کمی لرزش دارد و فقط وقتی روبهروی نمایشگر باشید کیفیتش خوب است، اگر زاویه دید تغییر کند، تصویر تار و تیره میشود 📺⚠️ همچنین پشت تصویر فرد اصلاً وجود ندارد و فقط بخش جلویی و کناری او ثبت شده است. 👤
در نور مناسب، تجربه خوب است ولی در محیط کمنور ممکن است کیفیت افت کند 🌗 همچنین در یکی از دموها سیستم هنگ کرد و تماس قطع شد. ❌
در کل، فناوری Beam بسیار طبیعی و انسانی بهنظر میرسد، اما هنوز جای کار دارد تا به تجربهای بینقص برسد. 🌟۱۴۰۴/۳/۲ ۰۵:۴۱:۳۸ -
گوگل Beam میخواهد کاری کند انگار کنار هم نشستهاید!
گوگل در I/O 2025 اعلام کرد پلتفرم ویدیویی ۳بعدی خود را با نام جدید Google Beam عرضه میکند.
Beam با دوربینهای خاص و نمایشگر نوری، مکالمهای شبیه حضور واقعی در اتاق فراهم میکند 🧑💼🧑💼 و به Google Meet و Zoom متصل میشود 🎥🤝
قابلیت ترجمه لحظهای با حفظ لحن و حالت چهره هم به آن اضافه شده. 🎙️🗣️
گوگل قصد دارد با همکاری HP و Zoom آن را جهانی کند. 🌍۱۴۰۴/۳/۱ ۰۲:۳۱:۲۳ -
گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰
🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژههای EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
🌞 این خرید جدید بخشی از تلاشهای گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آوردهاند.۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲ -
تماس اضطراری بدون مرز با iOS 18.5
آپدیت iOS 18.5 اپل منتشر شد. 📱🌐 این نسخه قابلیت تماس اضطراری ماهوارهای را برای کاربران آیفون ۱۳ فعال میکند، قابلیتی که قبلاً فقط برای آیفون ۱۴ و بالاتر در دسترس بود. 🌌🚨
📡 با این قابلیت، کاربران میتوانند در شرایط بحرانی و بدون دسترسی به سیگنال موبایل یا Wi-Fi با خدمات اضطراری تماس بگیرند یا به مخاطبان اضطراری پیام بفرستند.۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۰:۳۲:۱۳ -
آیا استارگیت OpenAI متوقف میشود؟
پروژه دیتاسنتر Stargate شرکت OpenAI با تأخیر روبهرو شد. به گزارش بلومبرگ، این پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری به دلیل نگرانیهای اقتصادی و تعرفهها با مشکل مواجه شده است. 🌐📉
سرمایهگذاران مانند SoftBank هنوز به سرمایهگذاری قطعی نرسیدهاند، و افزایش هزینهها (۵ تا ۱۵٪) برای تجهیزات دیتاسنتر باعث تردید شده است. ❄️ حتی غولهای فناوری مانند مایکروسافت و آمازون نیز ساخت دیتاسنترهای جدید را کاهش دادهاند. 🚫🏗️۱۴۰۴/۲/۲۹ ۲۲:۵۰:۳۳ -
ابوظبی؛ پایتخت جدید هوش مصنوعی
OpenAI بهدنبال ساخت بزرگترین مرکز داده هوش مصنوعی جهان در ابوظبی است. 🌐🤖 این پروژه عظیم با ظرفیت ۵ گیگاوات و مساحت ۱۰ مایل مربع، با همکاری شرکت G42 اماراتی انجام میشود و بخشی از پروژه بلندپروازانه Stargate OpenAI است.
⚡ این مرکز معادل پنج نیروگاه هستهای برق مصرف خواهد کرد و حتی از مرکز داده OpenAI در تگزاس (۱.۲ گیگاوات) نیز بزرگتر است. 💡🏢
🔎 همکاری OpenAI با G42، که رئیس آن مشاور امنیت ملی امارات است، نگرانیهایی در میان مقامات آمریکایی ایجاد کرده، زیرا G42 سابقه همکاری با شرکتهای تحریمشده مانند هوآوی را دارد. 🇺🇸⚠️۱۴۰۴/۲/۲۸ ۱۸:۵۷:۵۲



