-
محدودیت جدید X برای مدلهای زبانی بزرگ
شبکه اجتماعی X با اصلاح توافقنامه توسعهدهندگان، استفاده از API و محتوای پلتفرم برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ را ممنوع کرد. 📵
این اقدام با هدف جلوگیری از دسترسی رایگان رقبا به دادههای پلتفرم صورت گرفته است. 🔒
پیشتر نیز Reddit و مرورگر Dia محدودیتهایی مشابه برای مقابله با استخراج داده توسط مدلهای هوش مصنوعی اعمال کرده بودند. 🚫۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۲:۰۵:۳۴ -
کمبود زیرساخت در مایکروسافت؛ AI سریعتر از انتظار رشد کرد
📉 ⚠️🤖 مایکروسافت اعلام کرد از ژوئن ممکن است خدمات هوش مصنوعی با کمبود ظرفیت مواجه شوند.
افزایش تقاضا فراتر از پیشبینیها بوده و برخی قراردادهای مراکز داده لغو شدهاند. 💽🚫
با این حال، شرکت همچنان به سرمایهگذاری ۸۰ میلیارد دلاری در مراکز داده متعهد است.
در فصل اخیر، مایکروسافت مراکز دادهای را در ۱۰ کشور و ۴ قاره افتتاح کرده است.🌍⚡۱۴۰۴/۲/۱۴ ۱۲:۲۸:۰۷ -
الزام ارائه کارت شناسایی برای استفاده از شبکههای اجتماعی در کارولینا
کاربران شبکه های اجتماعی در کارولینای شمالی ، ممکن است بهزودی مجبور شوند برای فعالیت در فضای مجازی کارت شناسایی ارائه دهند، هدف قانونگذاران حفاظت از کودکان است، اما منتقدان میگویند این طرح، بیشتر شبیه حملهای به حریم خصوصی مردم است. چون هم شبکههای اجتماعی و هم شرکتهای واسطه میتوانند به اطلاعات حساس شما دسترسی داشته باشند. بخصوص اگر کارت شناسایی نداشته باشید، ممکن است از فضای مجازی بیرون رانده شوید! این قانون میتواند بیش از همه به ضرر اقشار آسیبپذیر تمام شود. کارشناسان می گویند آیا واقعا این روش مسیر درستی برای حفاظت از کودکان است یا فقط یک وحشت اخلاقی تازه در لباس قانون؟
۱۴۰۴/۲/۱۱ ۲۳:۱۸:۱۴ -
گوگل به بعضی کارمندان هوش مصنوعیاش پول میدهد تا به شرکت رقیب نروند!
در رقابت شدید بین شرکتهای بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و OpenAI برای جذب نخبگان هوش مصنوعی، گوگل راهی جالب و بحثبرانگیز را انتخاب کرده است: برخی از کارمندان بخش هوش مصنوعیاش را تا یک سال از کار معاف کرده و در این مدت به آنها حقوق میدهد، فقط به این شرط که برای رقبایش کار نکنند.
این افراد در قراردادشان تعهد دادهاند که تا یک سال نمیتوانند به شرکتهای دیگر بپیوندند. هرچند در این مدت حقوق میگیرند، اما برخی از آنها گفتهاند احساس میکنند از پیشرفتهای سریع دنیای هوش مصنوعی عقب میمانند. گوگل در پاسخ گفته که از این نوع قراردادها بهصورت محدود و موردی استفاده میکند.۱۴۰۴/۱/۲۲ ۰۱:۳۳:۲۶ -
احتمال ممنوعیت هوش مصنوعی DeepSeek چینی در دستگاههای دولتی آمریکا
دولت آمریکا در حال بررسی ممنوعیت هوش مصنوعی DeepSeek چینی در دستگاههای دولتی است. نگرانیهای امنیت ملی درباره نحوه ذخیرهسازی دادههای کاربران در سرورهای چین و احتمال محدودیت در فروشگاههای اپلیکیشن و خدمات ابری، دلایل اصلی این تصمیم گزارش شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۷ ۲۰:۴۱:۳۲ -
محدودیت موقت دسترسی به اپلیکیشن هوش مصنوعی DeepSeek در کره جنوبی
کمیسیون حفاظت از اطلاعات شخصی کره جنوبی دسترسی به اپلیکیشن هوش مصنوعی چینی DeepSeek را به دلیل نگرانیهای حریم خصوصی به طور موقت محدود کرد. این شرکت که در سال ۲۰۲۳ توسط لیانگ فنگ تأسیس شده، متهم به انتقال دادههای کاربران به ByteDance شده است. استرالیا، ایتالیا و تایوان نیز پیش از این محدودیتهایی برای استفاده از این هوش مصنوعی اعمال کردهاند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۹ ۱۱:۵۴:۴۱ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
بایدو دو ابرتراشه جدید هوش مصنوعی معرفی کرد؛ پاسخ مستقیم چین به محدودیتهای آمریکا
بایدو از دو تراشه جدید هوش مصنوعی رونمایی کرده که به گفته شرکت، میتوانند برای شرکتهای چینی توان پردازشی قدرتمند، ارزان و تحت کنترل داخلی فراهم کنند؛ اقدامی در پاسخ به محدودیتهای آمریکا برای صادرات تراشههای پیشرفته به چین. 🤖
در کنفرانس سالانه Baidu World اعلام شد تراشه M100 که روی استفاده و اجرای مدلها (Inference) تمرکز دارد اوایل ۲۰۲۶ عرضه میشود و تراشه M300 که هم برای آموزش و هم اجرای مدلهای هوش مصنوعی است، اوایل ۲۰۲۷ میآید. 💻
این شرکت که از ۲۰۱۱ روی تراشه اختصاصی کار میکند، در کنار سختافزار، نسخه جدید مدل زبانی بزرگ خود به نام Ernie را هم معرفی کرد که علاوه بر متن، در تحلیل تصویر و ویدئو نیز بهبود یافته است. 📊۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۳ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
توافق بزرگ آمریکا و چین؛ پکن محدودیت صادرات مواد معدنی کمیاب را لغو کرد
کاخ سفید جزئیات تازهای از توافق تجاری میان دونالد ترامپ و شی جینپینگ رئیس جمهور چین اعلام کرد. بر اساس این توافق، چین تصمیم گرفته محدودیتهای صادرات مواد معدنی کمیاب را که در اکتبر اعلام کرده بود، متوقف کند و دوباره مجوز عمومی برای صادرات این مواد را صادر کند تا شرکتهای آمریکایی و تأمینکنندگان جهانی بتوانند از آن استفاده کنند. 🌏
این اقدام در واقع لغو محدودیتهایی است که چین از آوریل ۲۰۲۵ اعمال کرده بود. چین بزرگترین تولیدکننده مواد معدنی کمیاب در جهان است و این عناصر برای ساخت تجهیزات الکترونیکی و فناوریهای پیشرفته حیاتیاند. ⚙️
زمانی که چین این محدودیتها را وضع کرد، دولت ترامپ تهدید به وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی بر کالاهای چینی کرد. اما اکنون کاخ سفید اعلام کرده اجرای این تعرفهها متوقف شده و سایر تعرفهها بر کالاهای چینی نیز تا یکسال آینده به حالت تعلیق درمیآید. 🇺🇸🇨🇳۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۱۳:۱۰ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
پروژه غولپیکر OpenAI سه برابر Stargate است؛ هدف: آیندهای بدون محدودیت!
پس از انتشار ChatGPT در سال ۲۰۲۲، مدیرعامل OpenAI، سم آلتمن اعلام کرد این فناوری آغازگر یک انقلاب بزرگ در جهان تکنولوژی است و میتواند شرکتش را به مهمترین شرکت تاریخ سیلیکونولی تبدیل کند. 💬🤖
او پس از توافق جدید با مایکروسافت برای جذب سرمایه بدون محدودیت، از برنامهای عظیم برای ساخت زیرساختهای هوش مصنوعی به ارزش ۱.۴ تریلیون دلار خبر داد که هدف آن ایجاد ۳۰ گیگاوات ظرفیت محاسباتی است. ⚙️
آلتمن گفت میخواهد هر هفته یک گیگاوات توان جدید به سیستم اضافه کند. این طرح سه برابر بزرگتر از پروژه Stargate است که با همکاری شرکتهایی مانند اوراکل، انویدیا و سافتبانک و با حمایت دولت آمریکا اجرا میشود. 🇺🇸💼
او وعده داده اجرای این پروژه صدها هزار شغل ایجاد کند و درآمد سالانه OpenAI را از حدود ۲۰ میلیارد دلار به صدها میلیارد افزایش دهد. 💰۱۴۰۴/۸/۹ ۱۰:۳۹:۴۶ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
لغو تحریم شرکت آمریکایی متهم به تأمین قطعات برای پهپادهای ایرانی
دولت آمریکا محدودیتهای تجاری علیه شرکت Arrow Electronics را لغو کرد. 🇺🇸 این شرکت آمریکایی که از بزرگترین توزیعکنندگان قطعات الکترونیکی در جهان است، چندی پیش بهدلیل ارتباط با فروش قطعاتی که در پهپادهای گروههای تحت حمایت ایران مانند حوثیها استفاده شده بود، در فهرست تحریم وزارت بازرگانی قرار گرفته بود. 🚫
طبق این تصمیم، شرکتهای وابسته به Arrow در چین و هنگکنگ اجازه صادرات فناوری آمریکایی را نداشتند. اما وزارت بازرگانی اکنون با بررسی دوباره اعلام کرده این محدودیتها برداشته میشود و Arrow میتواند فعالیتهای خود را مانند قبل از سر بگیرد. ✅
سخنگوی شرکت تأکید کرد Arrow همیشه طبق قوانین و مقررات آمریکا فعالیت کرده است. ⚙️ این شرکت که دفتر مرکزی آن در ایالت کلرادو قرار دارد، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۸ میلیارد دلار فروش جهانی داشته و یکی از تأمینکنندگان اصلی قطعات برای صنایع فناوری، خودروسازی و انرژی محسوب میشود. 💰۱۴۰۴/۷/۳۰ ۰۱:۳۴:۰۹ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
سرمایهگذاری میلیاردی علیبابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!
غول فناوری چین، علیبابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانیاش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۵۳ میلیارد دلاری سهساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علیبابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولتها و شرکتها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکتهایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳ -
اینستاگرام فضای نوجوانان را پاکسازی میکند!
اینستاگرام برای محافظت از نوجوانان محدودیتهای جدیدی اعمال کرده است. 📱 از این پس کاربران زیر ۱۸ سال فقط محتوایی را میبینند که با ردهسنی PG-13 مطابقت دارد؛ یعنی بدون صحنههای خشونت شدید، برهنگی یا مصرف مواد مخدر است. 🚫
نوجوانان نمیتوانند این تنظیمات را بدون تأیید والدین تغییر دهند. 👨👩👧 همچنین فیلتر تازهای به نام «محتوای محدود» مانع مشاهده یا ثبت نظر نوجوانان در پستهای حساس میشود و حتی گفتگو با رباتهای هوش مصنوعی را هم محدود میکند. 🤖
این اقدام پس از شکایتهایی علیه شرکتهایی مانند OpenAI و Character.AI انجام شده است. ⚖️ اینستاگرام همچنین دنبال کردن حسابهای نامناسب را برای نوجوانان مسدود کرده و واژههایی مانند «الکل» و «خشونت» را از جستوجو حذف میکند تا حتی با غلط املایی هم قابل دسترسی نباشند. 🚷
والدین نیز میتوانند محتوای نامناسب را برای بررسی گزارش دهند. 🕵️♀️ این تغییرات اکنون در آمریکا، بریتانیا، استرالیا و کانادا فعال است و سال آینده جهانی میشود. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۰:۵۸:۵۴ -
سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس میشود
گوگل با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند میسازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابلهای زیردریایی را ایجاد میکند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدلهای Gemini و تراشههای TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره میبرد و به خدماتی چون جستوجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری میدهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
استارتاپها هنوز در جستجوی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند
۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۰:۱۸:۲۱ -
غولهای فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده میکنند
رقابت بزرگی برای ساخت زیرساختهای هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا میگوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد میکند. ⚡💻
مایکروسافت با سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کردند. 💰🤝
اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلیترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژههای بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرحها نگرانیهای محیطزیستی زیادی ایجاد کردهاند. 🌍🏗️
ترامپ هم پروژهای به نام “Stargate” با همکاری سافتبانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI
انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیونها خانه خواهند بود. ⚡🏭
این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر میکند؛ شرکتی که پیشتر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانههای هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایهگذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰



