• ماهواره‌های اروپایی علیه امپراتوری ایلان ماسک

    🛰️ شرکت اروپایی SES قصد دارد با خرید شرکت Intelsat به ارزش 3.1 میلیارد دلار، رقابت با استارلینک ایلان ماسک را افزایش دهد. کمیسیون اروپا در حال بررسی این معامله است.
    SES هم‌اکنون ناوگانی متشکل از 70 ماهواره با خدمات مختلف از جمله پخش ویدیو و اینترنت پهن‌باند دارد.

    ۱۴۰۴/۲/۲۹ ۲۳:۴۱:۰۸
  • پروژه‌ای تازه برای اینترنت جهانی آزاد؛ Starmesh وارد میدان می شود

    اسپیس‌کوین اعلام کرد با نخستین ماهواره آزمایشی خود، داده‌های رمزنگاری‌شده را با موفقیت از شیلی به پرتغال فرستاد. این آزمایش نشان داد تراکنش‌های امن در مدار ممکن است و گامی مهم به سوی شبکه ارتباطی غیرمتمرکز است. 🌍🛰️
    ماهواره CTC-0 که دسامبر ۲۰۲۴ با پرتاب اسپیس‌ایکس به فضا رفت، نخستین نمونه ناوگانی است که اسپیس‌کوین برای ساخت شبکه جهانی اینترنت با نام Starmesh در نظر دارد. هدف این شبکه ارائه اینترنت امن، غیرقابل‌ردیابی و مقاوم در برابر سانسور است. 🔒🌐
    برخلاف استارلینک و پروژه‌های مشابه که با مدیریت متمرکز هستند، مدل اسپیس‌کوین غیرمتمرکز است. 💳📡
    این در حالی است که اسپیس‌ایکس با بیش از ۸ هزار ماهواره فعال و میلیون‌ها کاربر، همچنان رهبر بازار اینترنت ماهواره‌ای است و رقبایی چون پروژه کویپر آمازون نیز وارد رقابت شده‌اند. 🚀📶
    اسپیس‌کوین تأکید کرده است که برخلاف شبکه‌های زمینی که ممکن است دچار قطعی، سانسور یا هزینه‌های سنگین شوند، یک سیستم ماهواره‌ای غیرمتمرکز می‌تواند دسترسی جهانی و آزاد به اینترنت را برای همه فراهم کند. ✅✨

    ۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۵۴:۱۵
  • اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell

    اسپیس‌ایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری می‌کند. 🤝📡
    این خرید به اسپیس‌ایکس امکان می‌دهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفن‌های همراه در سراسر جهان ارائه می‌کند و بستر لازم برای اجرای پروتکل‌های 5G را فراهم می‌سازد. 🌍📶
    SpaceX اعلام کرده ماهواره‌های نسل جدید استارلینک که آن‌ها را «دکل‌های فضایی» می‌نامد، می‌توانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتاده‌ترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
    این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیم‌گر ارتباطات آمریکا و با نقش‌آفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱
  • جنگ تعرفه‌ها و استارلینک؛ آیا ایلان ماسک می‌تواند آفریقای جنوبی را تسخیر کند؟

    🌐 گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ از مذاکرات تعرفه‌ای برای فشار به کشورها جهت تسهیل ورود Starlink، سرویس اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک، استفاده کرده است. 📡🇺🇸
    🇿🇦 اما آفریقای جنوبی حاضر به همکاری نشده و تلاش Starlink برای دور زدن قوانین مالکیت این کشور با واکنش تند قانون‌گذاران روبه‌رو شده است. طبق قانون، شرکت‌ها باید ۳۰٪ مالکیت سیاه‌پوستان را برای فعالیت داشته باشند. ⚖️🚫
    🎙️ ایلان ماسک که خود اصالتاً اهل آفریقای جنوبی است، بارها این قوانین را «نژادپرستانه» خوانده و مدعی شده دلیل عدم فعالیت Starlink در این کشور، رنگ پوست اوست، اما قانون‌گذاران آفریقایی پاسخ داده‌اند که قوانینشان در واشنگتن نوشته نمی‌شود.❌
    📉 برخلاف بسیاری از کشورها، آفریقای جنوبی حاضر به عقب‌نشینی مقابل Starlink نشده است. 🌍

    ۱۴۰۴/۳/۹ ۱۲:۵۳:۴۲
  • آمازون پروژه اینترنت ماهواره‌ای Kuiper را با پرتاب اولین ماهواره‌ها آغاز کرد

    آمازون نخستین مجموعه از 27 ماهواره پروژه Kuiper را برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرد. این پروژه 10 میلیارد دلاری با هدف رقابت با Starlink اسپیس‌ایکس، قصد دارد اینترنت پرسرعت را برای مشتریان در سراسر جهان فراهم کند. آمازون برنامه دارد در مجموع 3,236 ماهواره را به مدار زمین بفرستد و امیدوار است تا پایان سال جاری خدمات اینترنتی خود را آغاز کند.

    ۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۳:۴۱:۱۸
  • تاخیر در پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون؛ رقابت با استارلینک عقب افتاد

    پروژه Kuiper، طرح اینترنت ماهواره‌ای آمازون برای رقابت با Starlink ایلان ماسک، با مشکلاتی در تولید و پرتاب ماهواره‌ها روبه‌رو شده است. این پروژه تاکنون فقط چند ده ماهواره تولید کرده و برای رسیدن به ضرب‌الاجل دولتی باید سرعت تولید خود را چهار برابر کند و تا تابستان آینده ۱۶۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.
    در حالی که Starlink با حدود ۸ هزار ماهواره و بیش از ۵ میلیون کاربر پیشتاز است، آمازون هنوز در مراحل اولیه است. علاوه بر تولید، تأخیر در پرتاب‌ها نیز پیشرفت Kuiper را کند کرده؛ آخرین پرتاب هم به دلیل بدی هوا لغو شد و به هفته آینده موکول شده است.

    ۱۴۰۴/۲/۵ ۰۰:۴۳:۴۷
  • رقابت آمازون با استارلینک: آغاز مأموریت اینترنت ماهواره‌ای Kuiper

    آمازون اعلام کرد که اولین مجموعه از ماهواره‌های اینترنتی پروژه Kuiper را در تاریخ 9 آوریل به فضا پرتاب خواهد کرد. این پروژه که قرار است بیش از 3,000 ماهواره را در مدار پایین زمین مستقر کند، رقیبی برای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس خواهد بود. آمازون تاکنون 10 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.
    پرتاب این 27 ماهواره با استفاده از موشک Atlas 5 انجام می‌شود و آمازون امیدوار است با این پروژه، اینترنت پرسرعت را در سراسر جهان گسترش دهد. در حالی که استارلینک تاکنون بیش از 8,000 ماهواره را به مدار فرستاده و میلیون‌ها کاربر دارد، آمازون قصد دارد با تجربه خود در خدمات ابری و تولید انبوه تجهیزات، سهمی از این بازار را به دست آورد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۴ ۲۳:۰۸:۴۴
  • پرتاب نخستین ماهواره FireSat برای نظارت بر آتش‌سوزی‌های جهانی

    نخستین ماهواره از مجموعه ماهواره‌های FireSat با حمایت گوگل با موفقیت به مدار زمین پرتاب شد. این مجموعه ماهواره‌ای که در سال ۲۰۲۶ به طور کامل عملیاتی خواهد شد، قادر است هر ۲۰ دقیقه سطح زمین را رصد کند. فناوری جدید با دوربین‌های مادون قرمز پیشرفته، راهکاری نوین برای ردیابی دقیق و سریع آتش‌سوزی‌های جهانی ارائه می‌دهد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۲۲:۲۹:۲۷
  • اسپیس‌ایکس خواستار رفع موانع تجاری برای خدمات استارلینک شد

    شرکت اسپیس‌ایکس به دولت آمریکا درباره موانع تجاری خدمات ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای خارجی اعتراض کرد. این شرکت مدعی است که باید هزینه‌های اضافی مانند حقوق گمرکی و عوارض طیف فرکانس را پرداخت کند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. استارلینک در بیش از ۱۲۰ بازار جهانی فعال است و معتقد است سیاست‌های حمایتی برخی کشورها مانع ارائه خدمات با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۰۲:۳۶:۴۴
  • رقابت جهانی در عرصه اینترنت ماهواره‌ای؛ چین به دنبال چالش با استارلینک

    شرکت چینی SpaceSail با حمایت دولت، در حال گسترش شبکه اینترنت ماهواره‌ای در مناطق مختلف جهان است. این شرکت برنامه راه‌اندازی 15 هزار ماهواره تا سال 2030 را دارد و رقابت جدی با استارلینک ایلان ماسک را آغاز کرده است. چین با سرمایه‌گذاری گسترده در فناوری ماهواره‌های مدار پایین، به دنبال تسلط بر فضای مخابراتی جهان است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۶ ۰۶:۴۸:۱۷
  • ویتنام مجوز فعالیت استارلینک ایلان ماسک را صادر می‌کند

    ویتنام در حال تصویب مقرراتی است که به استارلینک اجازه می‌دهد خدمات اینترنت ماهواره‌ای را با مالکیت کامل در این کشور ارائه دهد. این تصمیم در راستای دیپلماسی تجاری با ایالات متحده و برای کاهش کسری تجاری با این کشور اتخاذ شده است. استارلینک قصد دارد 1.5 میلیارد دلار در ویتنام سرمایه‌گذاری کند.

    ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۱:۲۴:۵۴
  • تنش‌های ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد

    در نشست بین‌المللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیه‌ای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
    این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح می‌کند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایش‌های دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزام‌آور نیست، برخی کشورها به‌دلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
    وزیر دفاع هلند گفت دولت‌ها در یک «دوراهی» قرار گرفته‌اند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کره‌جنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
  • نبرد جهانی روباتاکسی‌ها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیم‌گیری

    قانون‌گذاران آمریکا همراه با شرکت‌های ویمو و تسلا از کنگره خواسته‌اند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را به‌روز کند تا استقرار روباتاکسی‌ها سریع‌تر شود. آن‌ها هشدار می‌دهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، می‌تواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
    کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسه‌ای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیون‌دلاری ضروری است. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲
  • از لندن تا توکیو؛ سهام نرم‌افزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی

    سهام شرکت‌های نرم‌افزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایه‌گذاران نگران‌اند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسب‌وکار این شرکت‌ها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
    در اروپا، سهام شرکت‌های تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکت‌های IT هند و نرم‌افزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
    تحلیلگران می‌گویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایه‌گذاران فعلاً خرید نکنند؛ به‌ویژه با رقابت شرکت‌های «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی می‌سازند. 🧠
    هم‌زمان سهام تبلیغاتی‌ها و SAP، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار داده‌اند و همین موضوع بازار نرم‌افزار را نگران نگه داشته است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • معماران هوش مصنوعی، شخص سال TIME 2025!

    مجله تایم که هر سال «شخصیت سال» را بر اساس بیشترین تأثیر بر جهان انتخاب می‌کند، امسال به‌جای یک فرد، یک گروه را برگزید: «معماران هوش مصنوعی». این انتخاب بازتاب‌دهنده نقشی است که مدیران عامل آمریکایی در شکل‌دهی رقابت جهانی AI در سال ۲۰۲۵ داشته‌اند؛ سالی که امید و نگرانی اقتصادی درباره AI هم‌زمان اوج گرفت. 🧠
    بر اساس گزارش تایم، چهره‌هایی مانند جنسن هوانگ (انویدیا)، سم آلتمن (OpenAI)، ایلان ماسک (تسلا)، مارک زاکربرگ (متا)، لیزا سو (AMD)، داریو آمودی (Anthropic)، دمیس هسابیس (Google DeepMind) و فی-فی لی (World Labs) با سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیارددلاری در زیرساخت‌ها، سیاست‌گذاری دولت‌ها را تغییر داده، رقابت ژئوپلیتیکی را تشدید کرده و پذیرش AI را شتاب داده‌اند. ⚙️
    تایم می‌نویسد که در ۲۰۲۵، بحث استفاده مسئولانه از AI جای خود را به رقابت برای استقرار سریع آن داد و این فناوری به یکی از اثرگذارترین ابزارها در رقابت قدرت‌های بزرگ از زمان سلاح هسته‌ای تبدیل شد.🌍

    ۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۴۳:۳۴
  • خداحافظی با سیم‌کارت فیزیکی؛ اپل و گوگل سرعت مهاجرت جهانی به eSIM را چند برابر کردند

    فناوری eSIM بیش از ده سال قدمت دارد، اما استفاده از آن هنوز محدود است و تازه امسال از پنج درصد عبور می‌کند؛ مهم‌ترین عامل رشد، نیاز مسافران به اتصال سریع بدون سیم‌کارت فیزیکی است. eSIM درواقع یک سیم‌کارت دیجیتال است که داخل گوشی قرار دارد و با اسکن یک QR کد فعال می‌شود، بدون اینکه قطعه‌ای فیزیکی جابه‌جا شود.📱
    اپل و گوگل با عرضه مدل‌های فقط eSIM این روند را سرعت داده‌اند و آمریکا اکنون بالاترین نرخ پذیرش را دارد. چین نیز به‌تازگی پشتیبانی اپراتورها را آغاز کرده و احتمال می‌رود برندهایی مانند هواوی و شیائومی این قابلیت را در همه رده‌های قیمتی اضافه کنند. این تغییر می‌تواند بازارهای آسیا و آفریقا را متحول کند.🌍
    بسیاری از کاربران اولین‌بار در سفر از eSIM استفاده می‌کنند اما با وجود رشد سریع، پیچیدگی نصب با QR کد، آگاهی پایین کاربران و زیرساخت قدیمی برخی اپراتورها هنوز مانع پذیرش کامل eSIM است.🔐

    ۱۴۰۴/۹/۱۵ ۲۱:۵۳:۳۵
  • رشد خیره‌کننده یک استارتاپ ۱۰ نفره در بازار جهانی هوش مصنوعی

    شرکت‌های فناوری از OpenAI تا آمازون، به‌دنبال تبدیل هوش مصنوعی به ابزار اصلی خرید آنلاین هستند و استارتاپ‌ها نیز همین مسیر را گرفته‌اند. در این میان پلتفرم Onton، که با هوش مصنوعی به کاربران در یافتن مبلمان کمک می‌کند، از رشد کاربران خود از ۵۰ هزار به بیش از دو میلیون نفر خبر داده و توانسته ۷.۵ میلیون دلار سرمایه جدید جذب کند. این سرمایه مجموع پشتیبانی مالی شرکت را به حدود ۱۰ میلیون دلار رسانده است. 🛒🤖
    Onton می‌گوید با معماری «نورو-سمبولیک» خطاهای مدل‌های زبانی را کاهش داده و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد؛ مثلاً تشخیص می‌دهد محصولی با پلی‌استر برای حیوانات خانگی مناسب‌تر است. کاربران می‌توانند عکس اتاقشان را بارگذاری کنند و روی «بوم بی‌نهایت» چیدمان دلخواه را ببینند؛ قابلیتی که به گفته شرکت نرخ خرید را چند برابر فروشگاه‌های معمولی کرده است. Onton اکنون قصد دارد وارد حوزه پوشاک شود و در حال گسترش تیم ۱۰ نفره خود است. 💡🛍️

    ۱۴۰۴/۹/۱۰ ۰۰:۵۶:۴۵
  • مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیت‌کوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است

    مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیت‌کوین بیشتر به‌خاطر کاهش اهرم‌گیری و افزایش ترس سرمایه‌گذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده می‌شود. بیت‌کوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالی‌که اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
    تنگ گفت نگرانی‌ها درباره حباب ارزش‌گذاری شرکت‌های فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیت‌کوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله می‌شود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬

    ۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵
  • ترس در بازار جهانی؛ بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح ۷ ماهه رسید

    بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از دارایی‌های پرریسک سقوط کرد و بیت‌کوین و اتریوم به پایین‌ترین سطح چندماهه رسیدند. بیت‌کوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
    کارشناسان می‌گویند سرمایه‌گذاران نگران‌اند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سخت‌تر و گران‌تر به بازار می‌رسد. هم‌زمان سهام شرکت‌های هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانه‌ای از اینکه ترس و بی‌اعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
    در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیت‌کوین در هنگ‌کنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیب‌دیده است. 🧨
    بیت‌کوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکت‌هایی که بیت‌کوین ذخیره می‌کنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوط‌اند. 📊

    ۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷
  • زیرساخت‌های جهانی توان پاسخ‌گویی به رشد هوش مصنوعی را ندارند!

    رشد انفجاری مراکز داده هوش مصنوعی در جهان باعث کمبود گسترده در تراشه‌ها و تجهیزات موردنیاز این صنعت شده است. ⚠️
    کارشناسان می‌گویند افزایش تقاضا برای ساخت مراکز داده، فشار زیادی بر زنجیره تأمین جهانی وارد کرده و تولیدکنندگان نمی‌توانند به‌سرعت پاسخ‌گوی نیاز بازار باشند. 💻 این روند باعث شکل‌گیری رقابتی شدید میان کشورها برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی شده است. 🌍
    قدرت‌های بزرگ جهان نیز برای حفظ جایگاه خود، برنامه‌های ملی ویژه‌ای در زمینه توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی تدوین کرده‌اند. 🤖
    این موضوع یکی از محورهای گفت‌وگو در نشست اقتصادی اخیر در کره جنوبی بود، جایی که رهبران تجاری درباره آینده صنعت هوش مصنوعی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی تبادل نظر کردند. 🤝

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۱:۲۹:۴۷
  • پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهواره‌ای جدید

    سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهواره‌سازی خود هستند تا با سلطه‌ی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیده‌اند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته می‌شود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یک‌سوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی می‌شود. ⏳ منابع آگاه می‌گویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکت‌ها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمم‌اند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد می‌تواند نقطه‌ی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡

    ۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹
  • از رکورد ۱۲۶ هزار تا ریزش تاریخی؛ هفته سیاه بیت‌کوین!

    بازار رمزارزها پس از بزرگ‌ترین موج لیکوئید در تاریخ خود، هنوز در شوک است و سرمایه‌گذاران به‌دنبال پوشش ریسک سقوط بیشتر بیت‌کوین و اتریوم هستند. 📉 روز جمعه بیش از ۱۹ میلیارد دلار از موقعیت‌های اهرمی پاک شد؛ فروش‌های هیجانی و نقدینگی پایین باعث نوسانات شدید بازار شد. 💥 این سقوط پس از اعلام دونالد ترامپ درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات چین و احتمال محدودیت‌های صادرات نرم‌افزار رخ داد. 🇺🇸📊 این اتفاق ۹ برابر بزرگ‌تر از سقوط فوریه ۲۰۲۵ و ۱۹ برابر سقوط مارس ۲۰۲۰ بود. ⚠️ بیت‌کوین از اوج ۱۲۲٬۵۰۰ دلاری تا ۱۰۴٬۷۰۰ دلار سقوط کرد و سپس در محدوده ۱۱۵٬۷۰۰ دلار تثبیت شد.💰 پس از آن، ترامپ لحنی ملایم‌تر نسبت به چین گرفت که به تدریج به بهبود وضعیت بازار کمک کرد.
    تحلیلگران می گویند جریان سرمایه در بیت‌کوین همچنان پایدار مانده و شاید به همین دلیل در مقایسه با سهام عملکرد بهتری داشته است. 🟠 کارشناسان می‌گویند این سقوط اهرم‌های بیش‌ازحد را از بازار حذف کرده، اما عبور از مقاومت‌های کلیدی برای ثبت رکورد جدید همچنان دشوار خواهد بود. 🚀

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۷
  • هشدار صندوق بین المللی پول: جهان هنوز آماده موج هوش مصنوعی نیست!

    رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) ، هشدار داد کشورهای جهان هنوز چارچوب قانونی و اخلاقی لازم برای کنترل رشد سریع هوش مصنوعی را ندارند و از نهادهای مدنی خواست «زنگ خطر» را به صدا درآورند. ⚠️ او گفت انقلاب هوش مصنوعی بیشتر در دست اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا است، در حالی که کشورهای در حال توسعه از این موج عقب مانده‌اند. 🌍 چین و برخی بازارهای نوظهور پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما شکاف دیجیتال جهانی در حال افزایش است. 📉 وی افزود صندوق بین‌المللی پول نگران گسترش فاصله کشورها در آمادگی برای فناوری‌های نو است که می‌تواند رشد اقتصاد کشورهای فقیر را کند کند. 💬 او اعلام کرد صندوق بین المللی پول، شاخصی برای سنجش آمادگی کشورها در زمینه زیرساخت، مهارت، نوآوری و اخلاق تدوین کرده و ضعف اصلی جهان در بخش قانون‌گذاری و اخلاق است. ⚖️ جورجیوا تأکید کرد بی‌عملی به معنای عقب‌ماندن از آینده فناوری است. 🚀

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۴:۴۳:۴۶
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • اروپا بدون زیرساخت دیجیتال قوی از رقابت جهانی جا می‌ماند

    پژوهش شرکت فرانسوی Qonto نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا به‌جای تقویت زیرساخت‌های دیجیتال، تمرکز خود را بر استفاده از هوش مصنوعی گذاشته‌اند. 📉 در حالی که شرکت‌های بزرگ اروپا به‌سرعت در حال توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند، بسیاری از شرکت‌های کوچک هنوز دانش و امکانات لازم برای این تحول را ندارند. 🏭 طبق این گزارش، ۴۶٪ از این شرکت‌ها روزانه از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده می‌کنند، اما فقط بخش کمی از آن‌ها از سیستم‌های دیجیتال برای حسابداری، تحلیل داده یا مدیریت اسناد بهره می‌برند. 🤖 این شکاف دیجیتال می‌تواند آینده اقتصادی اروپا را تهدید کند. ⚠️ پژوهش با بررسی ۱۶۰۰ مدیر در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نشان داد دو شرکت از هر پنج شرکت برای تحول دیجیتال آماده نیستند. 🌍 آلمان بیشترین آمادگی را دارد، در حالی که فرانسه از دیگر کشورها عقب مانده است. 🇩🇪🇫🇷 مدیرعامل Qonto تأکید کرد رشد پایدار بدون زیرساخت دیجیتال قوی ممکن نیست. 💡

    ۱۴۰۴/۷/۱۸ ۲۳:۴۲:۰۷
  • روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زباله‌های فضایی نزدیک است

    در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهاب‌سنگ به‌نظر می‌رسیدند، اما در واقع ماهواره‌های در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
    به گفته‌ی اخترفیزیک‌دان هاروارد، جاناتان مک‌داول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج می‌شوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهواره‌ها در مدار پایین زمین است. 🌍
    استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعال‌ترین شرکت‌هاست و با اضافه شدن پروژه‌هایی چون Amazon Kuiper و ماهواره‌های چین، تعداد آن‌ها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
    عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو می‌شود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریع‌تر می‌کند. ☀️
    افزایش ازدحام در فضا می‌تواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیده‌ای که در آن برخورد ماهواره‌ها زنجیره‌ای از آوار فضایی می‌سازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زباله‌های فضایی وجود دارد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱
  • کره‌جنوبی وارد عرصه رقابت هوش مصنوعی جهانی می‌شود

    کره‌جنوبی با سرمایه‌گذاری ۳۹۰ میلیون دلار طرح بزرگی برای توسعه هوش مصنوعی بومی آغاز کرده است. 🇰🇷💻
    پنج شرکت در این پروژه حضور دارند و دولت هر شش ماه عملکردشان را ارزیابی کرده و در نهایت تنها دو شرکت باقی می‌مانند. ✅
    LG روی مدل Exaone 4.0 با تمرکز بر داده‌های صنعتی و کارایی کار می‌کند.🔬⚙️
    SK Telecom با مدل A.X و سرویس «A.» بیش از ۱۰ میلیون کاربر جذب کرده و اعلام کرده است که این مدل در پردازش زبان کره‌ای حدود ۳۳٪ بهتر از GPT-4o عمل می‌کند. 📱🤖
    Naver Cloud با مدل HyperCLOVA X اکوسیستم کامل هوش مصنوعی ساخته و آن را در جستجو، خرید و خدمات سالمندان به کار گرفته است. 🛒🧭
    استارتاپ Upstage نیز با مدل Solar Pro 2 در آزمون‌های کره‌ای از رقبای جهانی جلو زده و بر صنایع مالی و پزشکی تمرکز دارد. 🚀📊
    این رقابت نشان می‌دهد کره‌جنوبی می‌خواهد با نیازهای بومی و کارایی بالا، جایگاه مستقلی در دنیای هوش مصنوعی به دست آورد. 🌐🔥

    ۱۴۰۴/۷/۸ ۰۹:۱۲:۵۱
نمایش بیشتر