-
توافق ایتالیا و آمریکا برای مخالفت با مالیات تبعیضآمیز بر غولهای فناوری
ایتالیا و آمریکا با صدور بیانیهای مشترک اعلام کردند که با مالیاتهای تبعیضآمیز بر شرکتهای بزرگ فناوری مثل گوگل، اپل، آمازون و فیسبوک مخالفاند. این بیانیه در جریان دیدار نخستوزیر ایتالیا، جورجیا ملونی، با دونالد ترامپ در واشنگتن مطرح شد و نشان میدهد ایتالیا شاید از مالیات دیجیتال ۳ درصدی خود عقبنشینی کند؛ مالیاتی که آمریکا مدتهاست از آن ناراضی است.
با وجود فشار آمریکا، برخی احزاب در ایتالیا خواهان افزایش فشار بر شرکتهای بزرگ فناوری برای تأمین منابع مالی هستند. همچنین، دو کشور از سرمایهگذاری شرکتهای آمریکایی در حوزه هوش مصنوعی و رایانش ابری در ایتالیا استقبال کردند.۱۴۰۴/۱/۳۱ ۰۹:۴۴:۳۰ -
برزیل از وضع مالیات بر شرکتهای فناوری بزرگ منصرف شد
دولت برزیل طرح مالیات بر شرکتهای فناوری بزرگ مانند Amazon، Google و Meta را به دلیل احتمال تنش با ایالات متحده متوقف کرد. به جای آن، این کشور تمرکز خود را بر تصویب طرح رقابتی برای تنظیم فعالیت پلتفرمهای دیجیتال معطوف کرده است که هدف آن مقابله با رویههای ضد رقابتی است.
۱۴۰۴/۱/۷ ۱۳:۵۶:۳۴ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
طرح انتقام مالیاتی آمریکا از کشورهای اروپایی
لایحه مالیاتی جدید آمریکا به ترامپ اجازه میدهد در برابر مالیات دیجیتال کشورهای خارجی بر شرکتهایی مثل گوگل و آمازون، اقدام متقابل کند. ⚖️
آلمان و چند کشور دیگر مالیاتی برای خدمات دیجیتال وضع کردهاند که با واکنش واشنگتن روبهرو شده است. 💶
طبق بند 899، آمریکا میتواند کشورهایی که از شرکتهای فناوری آمریکایی مالیات میگیرند را تنبیه کند و مالیات شرکتها و افراد آن کشورها را در آمریکا تا ۲۰٪ افزایش دهد. 📈
این بند ممکن است ۱۱۶ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند، اما کارشناسان هشدار دادهاند باعث کاهش سرمایهگذاری خارجی میشود. 📉
🗳️ این لایحه در مجلس تصویب شده و اکنون در سنا در حال بررسی است.۱۴۰۴/۳/۱۱ ۱۲:۰۸:۳۰ -
اتحادیه اروپا غولهای فناوری را جریمه کرد، مایکروسافت حمایت کرد!
در حالی که اتحادیه اروپا با جریمه سنگین ۷۰۰ میلیون یورویی علیه اپل و متا به دلیل نقض قانون «بازارهای دیجیتال» موج اعتراض آمریکا را برانگیخته، مایکروسافت برخلاف سایر غولهای فناوری، آشکارا طرف اروپا را گرفت! برد اسمیت، رئیس مایکروسافت در بروکسل گفت: ما به قوانین اروپا احترام میگذاریم، حتی اگر واشنگتن خوشش نیاید. او تأکید کرد مایکروسافت متعهد به توسعه زیرساخت دیجیتال و رعایت کامل قوانین اروپا است. اسمیت همچنین از برنامههایی برای کاهش نگرانی اروپا درباره سلطه شرکتهای آمریکایی در حوزه رایانش ابری خبر داد. این موضعگیری جسورانه میتواند مایکروسافت را به شریک قابل اعتماد اروپا بدل کند، آن هم در زمان تنش میان آمریکا و اروپا!
۱۴۰۴/۲/۱۱ ۲۳:۱۸:۱۸ -
گوگل و شبکه X هدفهای بعدی اروپا در برخورد با غولهای فناوری
اتحادیه اروپا که اخیراً شرکتهای اپل و متا را به دلیل نقض قوانین جدید دیجیتال جریمه کرده، حالا احتمالاً سراغ گوگل و شبکه اجتماعی X (متعلق به ایلان ماسک) میرود. این قوانین با هدف کاهش قدرت انحصاری شرکتهای بزرگ فناوری تصویب شدهاند.
گوگل ممکن است مجبور شود بخشی از کسبوکار تبلیغات خود را بفروشد، چون متهم است خدمات خودش را به نفع خود تبلیغ میکند.
با وجود فشارهای دولت آمریکا برای توقف این اقدامات، اتحادیه اروپا بر اجرای سفتوسخت قوانین تاکید دارد. همچنین بررسی تخلفات X ادامه دارد و احتمال جریمه برای آن وجود دارد.
کارشناسان میگویند تأثیر این قوانین بیشتر از جریمهها، در تغییر رفتار شرکتها و افزایش رقابت است.۱۴۰۴/۲/۴ ۱۶:۲۲:۵۹ -
جریمه سنگین اپل و متا توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقض قوانین دیجیتال
اتحادیه اروپا برای اولین بار بر اساس “قانون بازارهای دیجیتال” (DMA) اپل را ۵۷۰ میلیون و متا را ۲۲۸ میلیون دلار بهخاطر نقض قوانین جدید دیجیتال جریمه کرد. اپل باید محدودیتهایی را که توسعهدهندگان اپ را از ارائه گزینههای ارزانتر خارج از اپاستور منع میکند، حذف کند. متا نیز باید مدل فعلی “پرداخت یا رضایت به پیگیری تبلیغاتی” در فیسبوک و اینستاگرام را تغییر دهد.
هر دو شرکت به این تصمیم اعتراض کردهاند. شرکتها دو ماه فرصت دارند تا قوانین را رعایت کنند، در غیر اینصورت جریمه روزانه خواهند شد.۱۴۰۴/۲/۴ ۱۶:۱۲:۰۸ -
اتحادیه اروپا بر اجرای قوانین دیجیتال برای شرکتهای فناوری تأکید کرد
رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا مصمم است قوانین سختگیرانه دیجیتال خود را بدون توجه به محل شرکتها یا مدیرانشان اجرا کند. این قوانین برای مقابله با سلطه شرکتهای بزرگ فناوری مثل اپل، متا، تیکتاک و ایکس (توییتر سابق) طراحی شدهاند تا از حقوق کاربران محافظت شود و رقابت منصفانه برقرار باشد. اتحادیه اروپا در حال بررسی تخلفات احتمالی اپل و متا از این قوانین است و احتمال جریمه آنها وجود دارد. در همین حال، دولت آمریکا به رهبری ترامپ از این قوانین انتقاد کرده و اعلام کرده که آنها را بررسی خواهد کرد.
۱۴۰۴/۲/۲ ۱۸:۳۹:۱۵ -
هند در پی حذف مالیات بر خدمات آنلاین برای کاهش تنشهای تجاری با آمریکا
دولت هند قصد دارد مالیات 6 درصدی بر خدمات آنلاین شرکتهای فناوری آمریکایی مانند Google، Meta و Amazon را لغو کند. این اقدام در راستای کاهش تنشهای تجاری با آمریکا و پاسخ به تهدیدات تعرفهای دونالد ترامپ صورت میگیرد. پارلمان هند احتمالاً این تغییرات را در لایحه مالی 2025 تصویب خواهد کرد.
۱۴۰۴/۱/۶ ۱۰:۳۶:۲۸ -
درخواست شرکتهای اروپایی برای ایجاد صندوق زیرساخت فناوری
بیش از ۹۰ شرکت فناوری اروپایی از کمیسیون اروپا درخواست کردند تا صندوق زیرساخت حاکمیتی برای سرمایهگذاری در فناوریهای پیشرفته ایجاد کند. این شرکتها معتقدند اروپا باید استقلال فناوری خود را در بخشهای مختلف دیجیتال تقویت کند و از وابستگی به فناوریهای خارجی کاسته و امنیت زیرساختهای خود را افزایش دهد.
۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۰۹:۰۷:۰۷ -
حمایت Y Combinator از قانون بازارهای دیجیتال اروپا علیه غولهای فناوری
شتابدهنده استارتاپی Y Combinator در نامهای به کاخ سفید از قانون بازارهای دیجیتال اروپا حمایت کرد. این قانون شش شرکت بزرگ فناوری شامل Alphabet، Amazon، Apple و دیگران را محدود میکند و هدف آن مقابله با رفتارهای ضد رقابتی و ایجاد فرصت برای استارتاپهای کوچکتر است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۴ ۰۲:۴۹:۲۵ -
صعود سهام شرکتهای محاسبات کوانتومی
سهام شرکتهای محاسبات کوانتومی با پیشبینی درآمد مثبت جهش کرد. پیشبینی شده درآمد فصل جاری بالاتر از انتظارات تحلیلگران خواهد بود. کامپیوترهای کوانتومی با استفاده از مکانیک کوانتوم سرعت و کارایی بیشتری نسبت به کامپیوترهای کلاسیک دارند و در وال استریت توجه زیادی را به خود جلب کردهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۲۳:۱۲:۳۴ -
جریمه اندک اپل و متا توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقض قوانین بازارهای دیجیتال
مقامات اتحادیه اروپا در نظر دارند جریمههای اندکی را به شرکتهای اپل و متا مالک فیس بوک و اینستاگرام تحمیل کنند. این جریمهها در ارتباط با نقض قانون بازارهای دیجیتال است که هدف آن محدود کردن قدرت شرکتهای بزرگ فناوری میباشد.
۱۴۰۳/۱۲/۲۰ ۲۳:۰۱:۰۲ -
تحولات هفته در دنیای فناوری: از هوش مصنوعی تا تغییرات شرکتی
هفته جاری شاهد اخبار مهمی در حوزه فناوری بودیم. اوپنای مدل جدید GPT-4.5 را معرفی کرد که بزرگترین مدل هوش مصنوعی این شرکت محسوب میشود. آمازون نسخه جدید الکسا با قیمت ماهانه 20 دلار را راهاندازی کرد. مایکروسافت اسکایپ را تعطیل میکند و شرکتهای فناوری سیاستهای تنوع و برابری را بازنگری میکنند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۲ ۰۰:۴۶:۴۳ -
ایتالیا مدعی دریافت مالیات ارزش افزوده از شبکه اجتماعی ایکس شد
مقامات مالیاتی ایتالیا از شبکه اجتماعی ایکس مالک ایلان ماسک مبلغ ۱۲.۵ میلیون یورو مالیات ارزش افزوده را مطالبه کردند. این پرونده مالیاتی درباره نحوه ارائه خدمات شبکههای اجتماعی است که معتقدند ثبت نام کاربران معادل یک تراکنش مالیاتی محسوب میشود. این موضوع میتواند مدل کسب و کار شرکتهای فناوری در اتحادیه اروپا را تغییر دهد.
۱۴۰۳/۱۲/۷ ۲۰:۰۹:۵۶ -
تنش میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر قوانین مهار شرکتهای فناوری بزرگ
رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نامهای به مقام ارشد اتحادیه اروپا، قوانین جدید بازار دیجیتال را هدفمند علیه شرکتهای آمریکایی دانست. جیم جردن مدعی شد این قوانین شرکتهای فناوری آمریکایی مانند گوگل، آمازون و متا را با محدودیتهای سنگین مواجه میکند و میتواند به نفع شرکتهای چینی تمام شود.
۱۴۰۳/۱۲/۵ ۲۰:۵۱:۲۰ -
شکایت نیجریه از صرافی ارز دیجیتال بایننس با مطالبه 79.5 میلیارد دلار خسارت
دولت نیجریه از صرافی بایننس به دلیل خسارات اقتصادی در این کشور شکایت کرده و خواستار پرداخت 79.5 میلیارد دلار غرامت و 2 میلیارد دلار مالیات عقب افتاده شده است. این شکایت در دادگاه مطرح شده و اسناد آن توسط خبرگزاری رویترز تایید شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۷:۲۰:۴۱ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
USAT: استیبلکوین جدید تتر در برابر USDC
پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، همزمان با حضور گسترده در رسانهها از تغییر مسیر این شرکت خبر داد. تتر (USDT) با معرفی «USAT» بهعنوان نخستین استیبلکوین منطبق با قوانین آمریکا، میخواهد جایگاه قانونی بگیرد و مستقیماً با USDC رقابت کند؛ در حالیکه تتر با ۱۸۷ میلیارد دلار در گردش همچنان بزرگترین استیبلکوین جهان است اما با مقررات جدید آمریکا سازگار نیست. 💵
آردوینو میگوید تتر که سالها از آمریکا فاصله داشت، حالا با کاخ سفید، FBI و سرویس مخفی همکاری میکند و با تکیه بر شفافیت بلاکچین، میلیاردها دلار دارایی مشکوک را مسدود کرده است. بهگفته او، تتر برای مردم کشورهایی با ارزهای ضعیف نقش حیاتی داشته و صدها میلیون نفر را وارد نظام مالی کرده است. 🌍
با وجود انتقادها درباره پولشویی و هشدار نهادهایی مانند S&P، آردوینو تأکید دارد تتر از بحرانها عبور کرده، ۳۰ میلیارد دلار ذخیره مازاد دارد و فعالیتش را به حوزههایی مثل طلا و هوش مصنوعی گسترش داده است. 🚀
او تتر را شرکتی میداند که هدفش ایجاد ثبات و اثر اجتماعی در مقیاس جهانی است.۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۲ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴ -
افت بیسابقه بیتکوین به زیر ۸۰ هزار دلار
بیتکوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگتر کرده و نشان میدهد این بازار همچنان به فضای «ریسکگریزی» وابسته است. 📉
ریشه اصلی نگرانیها به سیاست پولی آمریکا برمیگردد: پس از معرفی کوینن وارش بهعنوان گزینه ریاست فدرالرزرو، معاملهگران از سختتر شدن شرایط نقدینگی و کوچکتر شدن ترازنامه فدرالرزرو میترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر داراییهای سفتهبازانه است. 🏦
در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیتکوین لیکویید شده و معاملات کمحجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیتکوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یکسوم افت کرده است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
پروژه World سم آلتمن آپدیت شد؛ پیامرسان امن و کریپتو در یک اپلیکیشن
پروژه «World» با مشارکت سم آلتمن مدیر عامل Open AI نسخه جدید اپلیکیشن خود را منتشر کرد؛ نسخهای که یک پیامرسان امن و امکانات سادهتر ارسال و دریافت رمزارز به آن اضافه شده است. هدف این پروژه، تشخیص انسانهای واقعی در برابر رباتها و جعلهای هوش مصنوعی عنوان شده است. 🛡️
قابلیت جدید «World Chat» با رمزنگاری سرتاسری مشابه Signal عرضه شده و با نشانههای رنگی مشخص میکند طرف مقابل تأیید هویت شده است یا نه. این ویژگی برای افزایش اعتماد و تشویق کاربران به احراز هویت طراحی شده است. 💬
نسخه جدید همچنین امکان دریافت پول، واریز بانکی و تبدیل آن به رمزارز را فراهم میکند و استفاده از این بخشها نیازی به تأیید هویت بیومتریک ندارد. 💸
World برای احراز هویت از اسکن عنبیه چشم استفاده میکند و برای سادهتر شدن این روند، دستگاههای قابلحمل «Orb Mini» معرفی شده تا کاربران بتوانند راحتتر هویت خود را تأیید کنند. 👁️۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۱:۴۵:۰۹ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
آینده مبهم هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ فقط ۵٪ خودروسازان دوام میآورند!
در گزارش جدید گارتنر تأکید شده که هیجان امروز خودروسازان برای سرمایهگذاری در هوش مصنوعی پایدار نیست و تا سال ۲۰۲۹ تنها ۵٪ آنها قادر به ادامه رشد جدی در این حوزه خواهند بود؛ در حالیکه امروز بیش از ۹۵٪ شرکتها برنامههای بزرگ AI دارند. این یعنی تصور فعلی از یک جهش گسترده ممکن است دوام نیاورد. 📉
مطالعه میگوید فقط شرکتهایی که زیرساخت نرمافزاری قوی، مدیران آشنا به فناوری و نگاه بلندمدت به AI دارند پیشتاز میشوند و در غیر این صورت شکاف رقابتی عمیقتر خواهد شد. خودروسازان سنتی مثل فولکسواگن هنوز با رقبای فناورمحور مثل تسلا و BYD فاصله دارند و موانع داخلی و ذهنیت قدیمی پیشرفتشان را کند میکند. 🚗
گارتنر هشدار میدهد آینده متعلق به شرکتهایی است که «دیجیتالاول» میشوند؛ یعنی فناوری را در بالاترین سطح مدیریتی قرار دهند و تیم نرمافزار مستقیماً به مدیرعامل گزارش دهد. در غیر این صورت، شرکتهایی که در نرمافزار قوی نیستند ناچار با مشکل روبهرو میشوند. 🤖۱۴۰۴/۹/۱۹ ۰۹:۵۸:۰۴ -
نبرد برندها برای دیدهشدن در پاسخهای هوش مصنوعی داغ شد
خردهفروشان آمریکایی که معمولاً برای جلب مشتری در فصل تعطیلات هزینههای سنگینی میکنند، اکنون تلاش دارند توسط ایجنتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Gemini دیده شوند. این ابزارها میتوانند قیمتها را مقایسه کنند، محصول پیشنهاد دهند و حتی خرید را مستقیماً انجام دهند. هدف برندها این است که هنگام جستوجوی کاربران داخل این چتباتها، محصولاتشان بهعنوان پیشنهاد نمایش داده شود. 🛍️
برای این کار شرکتها روشهای جدیدی بهکار گرفتهاند؛ از تولید انبوه محتوا و ساخت صفحات مخصوص خزندههای AI گرفته تا تبلیغ در شبکههای اجتماعی و حتی ارسال محصولات برای بررسی رسانهای تا احتمال دیدهشدن توسط مدلهای هوش مصنوعی بیشتر شود. هرچند ترافیک فعلی AI کمتر از ۱٪ است، اما مشتریانی که از این مسیر میآیند قصد خرید بالاتری دارند و شرکتهای بزرگی مانند گوگل، آمازون، والمارت و تارگت در حال توسعه ابزارهای خرید با هوش مصنوعی هستند. 🤖۱۴۰۴/۹/۱۰ ۰۰:۴۶:۳۳ -
رشد تنهایی دیجیتال؛ ۴۰٪ نوجوانان برای همصحبتی به هوش مصنوعی پناه میبرند
یک پژوهش جدید در بریتانیا نشان میدهد بخش بزرگی از نوجوانان برای مشاوره، همصحبتی و حتی حمایت احساسی به چتباتهای هوش مصنوعی تکیه میکنند. طبق این گزارش، دو نوجوان از هر پنج نفر از هوش مصنوعی کمک میگیرند و بسیاری میگویند حرفزدن با آن از گفتگو با انسان راحتتر است. بیش از نیمی از آنها برای مسائل عاطفی، دوستیها و سلامت روان سراغ چتباتها میروند، در حالیکه احساس تنهایی و وابستگی شدید به تکنولوژی در میان نوجوانان، شدید گزارش شده است. 📱
متخصصان هشدار میدهند استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان مشاور روانی میتواند برای نوجوانان خطرناک باشد. چند خانواده در آمریکا ادعا کردهاند چتباتهای شرکتهای مختلف از جمله ChatGPT در نسخه های قبلی در خودکشی فرزندانشان نقش داشتهاند، و حتی برخی ابزارهای هوش مصنوعی بهدلیل مکالمات نامناسب با کودکان تحت بررسیاند. ⚠️
در واکنش، کنگره آمریکا لایحهای برای اجبار شرکتهای AI به محدودیت سنی و احراز هویت ارائه کرده، اما کارشناسان نسبت به اثربخشی واقعی این روش بدبیناند. 🧠۱۴۰۴/۹/۸ ۰۹:۵۲:۳۴ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵



