• اختلال گسترده در پلتفرم X با ادعای حمله سایبری ایلان ماسک

    پلتفرم X (توییتر سابق) با اختلالات گسترده مواجه شده است. ایلان ماسک مدعی حمله سایبری گسترده به این پلتفرم شده است. این اختلال در مناطق مختلف متفاوت بوده و برخی کاربران قادر به دسترسی به سایت نیستند. ماسک بدون ارائه مدرک، از درگیری یک گروه بزرگ یا کشوری در این حمله سایبری خبر داده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۰۰:۴۶:۱۸
  • پیش از تسخیر مریخ، ایلان ماسک باید مشکل چسب سایبرتراک را حل کند!

    تسلا بار دیگر به‌دلیل استفاده از چسب اشتباه در سایبرتراک خبرساز شد. این شرکت اعلام کرد ۶٬۱۹۷ دستگاه از این خودرو را فراخوان می‌کند، زیرا نوار نور سقفی با پرایمر نادرست به شیشه جلو چسبانده شده و احتمال جدا شدن آن در حرکت وجود دارد. ⚠️
    پیش‌تر نیز تقریباً تمام سایبرتراک‌ها به‌دلیل چسب اشتباه در بدنه فراخوان شده بودند. تسلا می‌گوید تاکنون هیچ حادثه یا آسیب جانی گزارش نشده است. 🚗
    با وجود هدف تولید ۲۵۰ هزار دستگاه در سال، این خودرو در سال گذشته کمتر از ۴۰ هزار فروش داشت. منتقدان می‌گویند ایلان ماسک پیش از تسخیر مریخ باید مشکل چسب‌هایش را حل کند. 🧠

    ۱۴۰۴/۸/۱۴ ۱۲:۲۵:۴۴
  • اختلال بی‌سابقه در X، چه خبر است؟

    🚨 کاربران X (توییتر سابق) بیش از ۲۴ ساعت با اختلال‌های گسترده مواجه بودند؛ پیام‌ها لود نمی‌شد، تایم‌لاین‌ها به‌روزرسانی نمی‌شد و برخی پست‌ها فقط با رفرش دیده می‌شدند. 📱⚠️
    تیم مهندسی X اعلام کرد علت مشکل، اختلال در دیتاسنتر است و در حال رفع آن هستند. هم‌زمان، گزارشی از آتش‌سوزی در یک دیتاسنتر در پورتلند منتشر شده، اما ارتباط آن با این مشکل تأیید نشده است. 🔧🔥
    X پیش‌تر نیز با قطعی‌های مشابه مواجه شده بود. پس از خرید شرکت توسط ایلان ماسک در ۲۰۲۲، تعداد کارکنان از ۷۵۰۰ به ۱۳۰۰ کاهش یافت و تیم فنی بارها دچار تعدیل نیرو شد. 👨‍💻📉
    برخی گزارش‌ها از نقص‌های امنیتی و پیکربندی اشتباه سرورها نیز حکایت دارند که ممکن است X را در برابر حملات آسیب‌پذیر کرده باشد. 🔒🛡️

    ۱۴۰۴/۳/۳ ۱۹:۱۷:۲۱
  • اختلال سراسری در پلتفرم ایکس

    🚨 پلتفرم ایکس (توییتر سابق) با یک اختلال گسترده مواجه شده که باعث توقف به‌روزرسانی تایم‌لاین و اعلان‌ها برای تعداد زیادی از کاربران شده است.
    این مشکل فنی از پنجشنبه شب آغاز شده و کاربران گزارش می‌دهند که اعلان‌های آنها متوقف شده و پست‌های جدید نمایش داده نمی‌شود.
    وب‌سایت Downdetector نیز افزایش گزارشات مربوط به اختلال در ایکس را تأیید کرده است.
    این اتفاق پس از کاهش شدید نیروی انسانی توسط ایلان ماسک رخ داده که می‌تواند ناشی از مشکلات زیرساختی باشد.

    ۱۴۰۴/۲/۲۰ ۱۸:۵۴:۲۳
  • سقوط درآمد X در بریتانیا؛ کاهش 66 درصدی پس از تصاحب ایلان ماسک

    درآمد X در بریتانیا پس از مدیریت ایلان ماسک ، بیش از 66 درصد کاهش یافت و از 205 میلیون پوند به 69 میلیون پوند رسید. سود شرکت نیز به شدت افت کرد. دلیل اصلی این کاهش، افت هزینه تبلیغات به‌خاطر نگرانی از محتوای پلتفرم بود. تعداد کارکنان نیز به کمتر از یک‌سوم کاهش یافت. شرکت اعلام کرده در حال اصلاحات برای افزایش ایمنی برند و محتوای پلتفرم است.

    ۱۴۰۴/۲/۱ ۲۳:۳۹:۲۲
  • توافق X با Twitch برای رفع اتهامات تبلیغاتی

    شرکت «X» متعلق به ایلان ماسک (توییتر سابق) با پلتفرم پخش زنده «Twitch» به توافقی رسید تا شکایت خود را در صورت انجام برخی شرایط تا پایان سال پس بگیرد.
    این شکایت بخشی از یک پرونده بزرگ‌تر بود که ادعا می‌کرد چندین شرکت، از جمله توییچ، به‌طور هماهنگ تبلیغات خود را از ایکس حذف کرده‌اند و باعث کاهش شدید درآمد این پلتفرم شده‌اند.

    ۱۴۰۴/۱/۲۲ ۰۵:۱۸:۴۷
  • بازگشت تبلیغ‌دهندگان به X برای نزدیکی با دولت ترامپ

    پس از آنکه ایلان ماسک توییتر را خرید و به X تبدیل کرد، بسیاری از تبلیغ‌دهندگان به‌دلیل افزایش محتوای نفرت‌پراکن و جنجالی، این پلتفرم را ترک کردند. اما حالا، با اینکه شرایط بدتر شده، برندها در حال بازگشت هستند.
    دلیل این بازگشت، نزدیکی ماسک به دولت ترامپ است. برندها امیدوارند با تبلیغ در X بتوانند نظر مثبت دولت را جلب کنند یا از فشارهای احتمالی فرار کنند. گفته می‌شود برخی شرکت‌ها از ترس برخورد دولت، دوباره در X سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    ۱۴۰۴/۱/۱۷ ۲۱:۰۸:۴۶
  • رد درخواست ایلان ماسک برای رفع اتهام در پرونده سهامداران توییتر

    دادگاهی در نیویورک شکایت سهامداران سابق توییتر علیه ایلان ماسک را معتبر دانست. آن‌ها می‌گویند ماسک با تأخیر عمدی در اعلام سهامش، بازار را گمراه کرده و صدها میلیون دلار سود برده است. همچنین، توییت‌های او درباره ساخت یک رقیب برای توییتر به عنوان نشانه‌ای از فریبکاری احتمالی در نظر گرفته شده است. SEC نیز پرونده‌ای مشابه علیه ماسک دارد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۱:۰۱:۳۲
  • ایلان ماسک، شرکت xAI را با پلتفرم رسانه اجتماعی X ادغام کرد

    ایلان ماسک اعلام کرد شرکت هوش مصنوعی xAI، پلتفرم رسانه اجتماعی X (توییتر سابق) را در یک معامله سهامی تمام عیار خریداری کرده است. این معامله ارزش xAI را 80 میلیارد دلار و X را 33 میلیارد دلار تعیین می‌کند. ماسک معتقد است این ادغام پتانسیل عظیمی برای پیشرفت انسانی و دسترسی به حقیقت ایجاد می‌کند.
    ماسک تأکید کرد که آینده این دو شرکت به هم گره خورده و قصد دارند داده‌ها، مدل‌ها، محاسبات و استعدادهای خود را ترکیب کنند.

    ۱۴۰۴/۱/۱۱ ۰۰:۴۱:۴۳
  • ایلان ماسک همچنان توییتر را به جای X صدا می‌زند

    ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی X (سابق توییتر)، علی‌رغم تغییر نام پلتفرم، همچنان گاهی از عبارت توییتر استفاده می‌کند. او در واکنش به اظهارنظری درباره کاهش نیروی کاری دولتی، به تجربه توییتر اشاره کرد و گفت که این شبکه با کارکنان کمتر، ویژگی‌های بیشتری اضافه کرده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۲:۲۶:۵۵
  • مذاکرات ایلان ماسک برای افزایش سرمایه X با ارزش‌گذاری ۴۴ میلیارد دلاری

    شرکت رسانه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در حال مذاکره برای جذب سرمایه جدید با ارزشی معادل ۴۴ میلیارد دلار است. این شرکت که پیش از این توییتر نامیده می‌شد، طبق گزارش بلومبرگ در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران برای تأمین منابع مالی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۲:۴۱:۰۱
  • مسدودسازی موقت لینک‌های Signal در پلتفرم X توسط ایلان ماسک

    پلتفرم X به مدت 48 ساعت لینک‌های اپلیکیشن پیام‌رسان رمزنگاری شده Signal را مسدود کرد. کاربران قادر به ارسال لینک‌های Signal در پیام‌های خصوصی، پست‌های عمومی و بیوگرافی خود نبودند. این اقدام بدون توضیح رسمی از سوی X انجام شد و سپس برطرف گردید. Signal یک اپلیکیشن پیام‌رسان امن با رمزنگاری کامل است که توسط شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای کنترل نمی‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۹:۴۱:۰۳
  • ایلان ماسک علیه اپلیکیشن سیگنال؛ محدودسازی لینک‌های مسدود شده

    پلتفرم ایکس (توییتر سابق) لینک‌های Signal.me را مسدود کرده است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کارمندان دولت آمریکا برای تبادل اطلاعات محرمانه به سیگنال پناه برده‌اند. سیگنال یک اپلیکیشن پیام‌رسان رمزنگاری شده است که امکان ارتباط امن را فراهم می‌کند. حدود ۱۰ هزار کارمند دولتی در پی اقدامات اداره کارآمدی دولت توسط ایلان ماسک از کار برکنار شده‌اند.

    ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۰۱:۳۷:۰۴
  • بازگشت اپل به تبلیغات در پلتفرم ایکس با وجود جنجال‌های مالک آن

    اپل پس از دو سال، مجدداً تبلیغات خود را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از سر گرفته است. این در حالی است که ایلان ماسک مالک پلتفرم، همچنان با حاشیه‌های مربوط به اظهارات نژادپرستانه و نازی مواجه است. شرکت اپل پیش از این در سال ۲۰۲۳ به دلیل محتوای نامناسب، تبلیغات خود را از این پلتفرم حذف کرده بود. برخی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون نیز همانند اپل به تبلیغات در ایکس بازگشته‌اند.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۰۲:۲۷:۲۴
  • ایلان ماسک و توییتر ۱۰ میلیون دلار به ترامپ پرداخت می‌کند

    طبق گزارش وال استریت ژورنال، شرکت X (توییتر سابق) متعلق به ایلان ماسک، با پرداخت ۱۰ میلیون دلار با دونالد ترامپ توافق کرده است. این توافق در پی شکایت ترامپ از توییتر به دلیل مسدود کردن حساب وی پس از حوادث ۶ ژانویه و حمله هواداران به کنگره آمریکا صورت گرفته است. ماسک که پیش‌تر حساب ترامپ را بازگردانده و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی او کمک کرده، در نهایت با پرداخت این مبلغ موافقت کرد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۰۶:۳۰:۴۷
  • ایلان ماسک مجبور به پرداخت 10 میلیون دلار به دونالد ترامپ شد

    پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس متعلق به ایلان ماسک با پرداخت 10 میلیون دلار، دعوای حقوقی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را فیصله داد. این توافق براساس گزارش وال استریت ژورنال صورت گرفته و جزئیات دقیق آن هنوز مشخص نیست. X پلتفرم شبکه اجتماعی است که پیش از این توییتر نامیده می‌شد و توسط ایلان ماسک خریداری شده است.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۰۳:۴۶:۱۰
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • چت‌بات Grok دردسرساز شد؛ یورش پلیس فرانسه به دفاتر X

    تحقیقات علیه شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در اروپا به‌سرعت گسترده‌تر شده است. پلیس و دادستانی فرانسه با همکاری یوروپل به دفاتر X در پاریس یورش بردند و ایلان ماسک و لیندا یاکارینو، مدیرعامل سابق این پلتفرم، برای جلسه‌ای در ماه آوریل احضار شده‌اند. این پرونده از ژانویه ۲۰۲۵ با اتهام دست‌کاری الگوریتم و استخراج غیرقانونی داده آغاز شد و اکنون شامل بررسی انتشار محتوای مجرمانه، از جمله دیپ‌فیک‌های جنسی و تصاویر مربوط به کودکان است. 🚨
    در بریتانیا نیز نهادهای نظارتی به‌طور فوری در حال بررسی استفاده از چت‌بات Grok برای تولید تصاویر جنسی بدون رضایت افراد هستند؛ موضوعی که نگرانی‌های جدی حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. هم‌زمان، کمیسیون اروپا و دادستان کل ایالت کالیفرنیا در آمریکا تحقیقات جداگانه‌ای را آغاز کرده‌اند. X این اتهام‌ها را رد کرده اما تحت فشار دولت‌ها، محدودیت‌هایی برای Grok اعمال کرده که هنوز کافی دانسته نمی‌شود. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۲۱:۱۹
  • ۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟

    گزارش نیویورک‌تایمز از پدیده‌ای به نام «AI-washing» می‌گوید؛ یعنی شرکت‌ها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت می‌دهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیش‌ازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شده‌اند و شرکت‌هایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کرده‌اند. 🤖
    اما گزارش مؤسسه فورستر نشان می‌دهد بسیاری از این شرکت‌ها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابل‌اتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینه‌ها را به آینده AI نسبت می‌دهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز می‌گوید این روایت برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است، چون به‌جای اعتراف به ضعف کسب‌وکار، تقصیر به گردن فناوری آینده‌محور انداخته می‌شود. 📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴
  • از هلیکوپتر تا مهمانی؛ جزئیات تازه از مکاتبات ماسک–اپستین

    ایمیل‌های تازه وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد ایلان ماسک، برخلاف گفته‌های قبلی‌اش، در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به سفر به جزیره خصوصی جفری اپستین علاقه نشان داده بود. در این پیام‌ها، اپستین چند بار ماسک را به جزیره «Little St. James» دعوت می‌کند و ماسک هم پاسخ می‌دهد «سعی می‌کنم بیایم» و حتی درباره زمان مهمانی و رفت‌وآمد با هلیکوپتر سؤال می‌پرسد. 📧
    در ادامه مکاتبات، دو طرف برای دیدار در اواخر ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در نهایت این سفر انجام نمی‌شود چون اپستین مجبور می‌شود در نیویورک بماند. متن ایمیل‌ها نشان می‌دهد لغو سفر به‌دلیل تغییر برنامه اپستین بوده و نه مخالفت ماسک؛ موضوعی که با ادعای قبلی ماسک درباره «رد کردن سفر» همخوانی ندارد. ⚠️
    در اسناد منتشرشده همچنین به دیدار احتمالی آن‌ها در یک مجموعه خصوصی و برنامه ناهار در سنت‌بارتس اشاره شده است. این ایمیل‌ها بخشی از پرونده‌های اپستین هستند و نمایندگان کنگره می‌گویند هنوز همه اسناد منتشر نشده و احتمال افشای اطلاعات بیشتری در روزهای آینده وجود دارد. 🕵️‍♂️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۵:۵۱
  • از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخه‌ای که همه درباره‌اش حرف می‌زنند

    سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همه‌کاره حرف می‌زد، نام جنرال‌الکتریک مطرح می‌شد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک می‌بینند. او هم‌زمان در شرکت‌هایی مثل تسلا، اسپیس‌ایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگ‌کمپنی نفوذ دارد و حتی صحبت‌هایی درباره ادغام برخی از این کسب‌وکارها مطرح است. 🚀
    تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمی‌دانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانه‌ای جنرال‌الکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه می‌کنند. گفته می‌شود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکت‌های بزرگ هم فراتر رفته است.💰
    با این حال، تجربه‌هایی مثل جنرال‌الکتریک نشان می‌دهد شرکت‌ها و امپراتوری‌های بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحران‌ها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف می‌شوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیم‌های خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴
  • همکاری اوکراین و SpceX برای متوقف کردن پهپادهای روسی

    ایلان ماسک گفته اقدام‌های SpaceX برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز روسیه از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک احتمالاً اثر کرده و از کاربران خواسته اگر هنوز راهی برای سوءاستفاده هست اطلاع دهند. 🛰️
    اوکراین برای ارتباطات میدانی و هدایت بعضی مأموریت‌های پهپادی به ده‌ها هزار اتصال استارلینک متکی است، اما اعلام کرده این هفته ترمینال‌های استارلینک را روی پهپادهای بردبلندِ به‌کاررفته در حملات روسیه شناسایی کرده است. 🚨
    وزیر دفاع اوکراین گفته کی‌یف در حال ساخت سامانه‌ای است که فقط ترمینال‌های مجاز در خاک اوکراین فعال شوند تا در آینده روسیه نتواند از آن استفاده کند؛ اسپیس‌ایکس هم قبلاً گفته بود استارلینک را به روسیه نمی‌فروشد و هیچ همکاری‌ای با دولت یا ارتش روسیه ندارد. 🛡️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۲۸:۳۶
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • خاموشی شهر و از کار افتادن چراغ‌ها؛ روباتاکسی‌های Waymo وسط خیابان ایستادند!

    Waymo خدمات روباتاکسی در سان‌فرانسیسکو را پس از یک خاموشی گسترده متوقف کرد؛ ویدئوها نشان می‌دادند بسیاری از خودروهای خودران در خیابان‌ها و تقاطع‌ها از کار افتاده و باعث گره ترافیکی شده‌اند. 🚕
    سخنگوی شرکت گفت سرویس در منطقه خلیج به‌دلیل قطعی برق تعلیق شده و تیم‌ها با هماهنگی مسئولان شهری در حال پایش پایداری زیرساخت هستند تا سرویس دوباره آنلاین شود. 🏙️
    وایمو توضیح نداد چرا خاموشی چنین اثری گذاشته، اما یکی از احتمالات از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی یا اختلال در سرویس موبایل/داده‌های ترافیکی است؛ شهردار هم از مردم خواست جز در صورت ضرورت به جاده‌ها نروند. ⚠️
    به گزارش SFGate، خاموشی ظاهراً از آتش‌سوزی در یک پست برق آغاز شد و حدود ۱۲۰هزار مشترک را درگیر کرد. 🔌
    نامه‌ای لو‌رفته از Tiger Global می‌گوید وایمو اکنون حدود ۴۵۰هزار سفر روباتاکسی در هفته انجام می‌دهد؛ تقریباً دو برابر رقم اعلام‌شده در بهار. 📈

    ۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۲۶:۲۰
  • آیا xAI به هوش مصنوعی عمومی می‌رسد؟ نظریات ایلان ماسک!

    ایلان ماسک طبق گزارش Business Insider گفته xAI ممکن است طی یکی‌دو سال آینده به «هوش عمومی مصنوعی» (AGI) برسد و حتی شاید از ۲۰۲۶. این در حالی است که او در ۲۰۲۴ هم گفته بود AGI تا ۲۰۲۵ می‌رسد، اما با نزدیک شدن به پایان ۲۰۲۵ این پیش‌بینی محقق نشده است. 🧠
    گزارش یادآوری می‌کند ماسک سابقه وعده‌های خوش‌بینانه دارد و حتی وقتی در ۲۰۲۳ خواستار توقف ۶ماهه توسعه AI شد، هم‌زمان پشت‌پرده روی پروژه خودش کار می‌کرد؛ سپس xAI را در ۲۰۲۳ برای ساخت چت‌بات Grok راه انداخت. او به کارکنان گفته جذب سرمایه خوب پیش می‌رود و سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار تأمین مالی دارد. 💰
    هم‌زمان تأکید می‌شود تعریف واحدی از AGI وجود ندارد؛ یک تعریف رایج این است که AI در همه کارها هم‌سطح یا برتر از توان شناختی انسان شود. ماسک علاوه بر AGI، وعده تولید سالانه یک‌میلیون ربات انسان‌نمای Optimus طی ۵ سال و حتی نمایش «ماشین پرنده» تا پایان همین سال را هم مطرح کرده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۱۶:۱۴
  • جنگ هوش مصنوعی داغ‌تر شد؛ OpenAI با GPT-5.2 به میدان برگشت

    OpenAI مدل GPT-5.2 را پنج‌شنبه و در اوج رقابت با گوگل معرفی کرد؛ اقدامی که پس از گزارش «کد قرمز» داخلی سم آلتمن برای توقف کارهای غیرضروری و سرعت‌دادن به توسعه، با هدف بهبود تجربه ChatGPT انجام شد. 🚨
    GPT-5.2 در سه نسخه عرضه می‌شود: Instant برای کارهای سریع روزمره مثل نوشتن و ترجمه، Thinking برای کدنویسی، تحلیل متن‌های طولانی، ریاضی و برنامه‌ریزی، و Pro برای بیشترین دقت و اطمینان. OpenAI می‌گوید این مدل در ساخت اکسل، ارائه، کدنویسی، درک تصویر و پروژه‌های چندمرحله‌ای بهتر شده و ارزش اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کند. 📊
    این عرضه هم‌زمان با پیشروی Gemini 3 و ادغام عمیق آن در اکوسیستم گوگل است. آلتمن گفته اثر Gemini 3 روی شاخص‌های OpenAI کمتر از حد انتظار بوده، اما گزارش‌ها از نگرانی درباره افت ترافیک ChatGPT می‌گویند.⚔️🤖

    ۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۳:۲۶:۱۹
  • قابلیت جدید مکان یابی X دردسرساز شد؛ شایعه‌سازی، افشاگری و تردید درباره حریم خصوص

    قابلیت جدید X (توییتر سابق) به نام «About this account» برای نمایش محل تقریبی حساب‌ها معرفی شد، اما آغاز آشفته آن باعث شد شایعه‌ها و تصاویر جعلی درباره موقعیت برخی حساب‌ها، حتی حساب‌های دولتی آمریکا، منتشر شود. وزارت امنیت داخلی این ادعاها را تکذیب کرد و گفت این تصاویر دست‌کاری شده‌اند. 🌍
    پس از فعال‌سازی کامل، مشخص شد بسیاری از حساب‌هایی که خود را کاربران آمریکایی حامی ترامپ معرفی می‌کردند، درواقع از کشورهایی مانند شرق اروپا، نیجریه، هند و مکزیک فعالیت می‌کنند. این موضوع دوباره نگرانی‌ها درباره عملیات نفوذ خارجی و همچنین نقض حریم خصوصی کاربران را افزایش داد. 🧭
    منتقدان یادآوری می‌کنند وقتی خود ماسک اطلاعات حسابش را با موارد فانتزی مثل «تأیید از ۳۰۰۰ قبل از میلاد» تنظیم می‌کند و الگوریتم‌ها و چت بات Grok را مطابق سلیقه سیاسی‌اش تغییر می‌دهد، نمی‌توان به داده‌های مکان‌یابی X اعتماد کامل داشت. ⚠️

    ۱۴۰۴/۹/۸ ۰۹:۱۲:۱۶
  • ایلان ماسک: ربات‌ها فقر را نابود می‌کنند و پول بی‌معنی می‌شود!

    ایلان ماسک در یک نشست اقتصادی آمریکا–عربستان ادعا کرد ربات‌های انسان‌نمای «Optimus» می‌توانند فقر را از بین ببرند، کار را در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اختیاری کنند و حتی پول را بی‌اهمیت سازند. او آینده‌ای شبیه رمان‌های Culture توصیف کرد که در آن ربات‌ها همه کارها را انجام می‌دهند و انسان‌ها نیاز مالی ندارند. 🤖
    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با خنده گفت امیدوار است ماسک قبل از بی‌ارزش شدن پول خبر بدهد اما تأکید کرد هوش مصنوعی برخلاف تصور ماسک انسان‌ها را مشغول‌تر می‌کند، چون بهره‌وری بالاتر یعنی اجرای ایده‌های بیشتر. 💻
    منتقدان یادآوری کردند ماسک هرگز توضیح نمی‌دهد در دنیای بدون کار، چه کسی هزینه زندگی مردم را خواهد داد و سابقه اظهاراتش درباره حذف حمایت‌های اجتماعی با سخنانش درباره پایان فقر سازگار نیست. ⚠️
    پایان گفت‌وگو با اشاره مجری به سخنرانی بعدی «محمد بن سلمان» و «دونالد ترامپ» همراه بود؛ دو چهره‌ای که برخلاف خیال‌پردازی ماسک، هیچ طرحی برای جامعه‌ای بدون کار و پول ندارند، واقعیتی که فاصله جهان امروز با رویای ماسک را یادآوری کرد. 🌐

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۲۲:۴۹:۳۰
  • عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایه‌گذاری زیر سایه ترامپ

    عربستان سعودی با نزدیک‌شدن به ترامپ و چهره‌های حامی او تلاش می‌کند چهره خود را نزد سرمایه‌گذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازه‌ای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورک‌تایمز بزرگ‌ترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشه‌های انویدیا راه‌اندازی می‌شود. 🤖
    این پروژه بخشی از بسته بزرگ‌تری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگنده‌های F-35 به عربستان علی‌رغم نگرانی پنتاگون. عربستان می‌خواهد با جذب پروژه‌های فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسان‌گیر نیاز دارد. گزارش‌ها می‌گویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیت‌های صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانه‌ای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی می‌کند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰
  • رفتار عجیب Grok؛ چاپلوسی هوش مصنوعی نسبت به ایلان ماسک خبرساز شد

    گزارش‌ها نشان می‌دهد نسخه جدید هوش مصنوعی Grok (۴.۱) به شکل عجیبی ایلان ماسک را در هر مقایسه‌ای برتر از دیگران معرفی می‌کند. کاربران X مثال‌هایی منتشر کرده‌اند که Grok در زمینه‌هایی مثل فوتبال آمریکایی، مدلینگ و حتی هنر، ماسک را بهترین گزینه می‌داند و او را بالاتر از برخی چهره‌هایی محبوب ورزشی قرار می‌دهد. 🤖
    ماسک در واکنش گفته این پاسخ‌ها نتیجه پرامپت‌های مخرب کاربران بوده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد Grok گاهی برای نظر دادن از حرف‌های عمومی ماسک الهام می‌گیرد؛ مسئله‌ای که خود شرکت آن را رفتاری نادرست می‌داند و می‌گوید اصلاح آن در جریان است. 🧠
    با این حال Grok در برخی موارد واقع‌بین بوده اما در بیشتر سناریوهای دیگر ، از بیسبال تا انتخاب هنرمند، همچنان ماسک را گزینه اول معرفی می‌کند؛ موضوعی که بحث تمایل برخی مدل‌های هوش مصنوعی به «چاپلوسی الگوریتمی» را دوباره مطرح کرده است. ⚡

    ۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۳۵:۵۲
نمایش بیشتر