-
سفارش ۱۶ میلیارد دلاری شرکتهای چینی به انویدیا برای تراشههای سرور H20
شرکتهای بزرگ فناوری چین از جمله ByteDance، Alibaba و Tencent در سه ماهه نخست سال جاری، سفارشی بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار برای تراشههای سرور H20 انویدیا ثبت کردهاند. این اقدام نشاندهنده افزایش تقاضای شرکتهای چینی برای تجهیزات پیشرفته پردازش هوش مصنوعی است.
۱۴۰۴/۱/۱۴ ۱۸:۵۸:۵۷ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
استارتاپ Retym با جذب 75 میلیون دلار سرمایه به دنبال توسعه تراشههای هوش مصنوعی
استارتاپ Retym در حوزه پردازش سیگنال دیجیتال، موفق به جذب 75 میلیون دلار سرمایه شده است. این شرکت تراشههایی برای انتقال سریع اطلاعات در مراکز داده و زیرساختهای هوش مصنوعی طراحی میکند. Retym با استفاده از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC، در پی ارائه راهکاری برای رفع گلوگاههای ارتباطی در محاسبات هوش مصنوعی است.
۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۸:۴۲:۱۳ -
جهش سهم Arm در بازار پردازندههای مراکز داده با رشد هوش مصنوعی
شرکت Arm پیشبینی میکند که سهم پردازندههایش در بازار CPU مراکز داده تا پایان ۲۰۲۵ از ۱۵٪ به ۵۰٪ برسد. این رشد ناشی از افزایش تقاضا در حوزه هوش مصنوعی و مصرف انرژی کمتر پردازندههای Arm نسبت به Intel و AMD است.
شرکت Arm، برخلاف اینتل و AMD، تراشه تولید نمیکند بلکه فناوری و مجوز طراحی آن را به شرکتهایی مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و انویدیا میفروشد. شرکتهایی مثل آمازون در طراحی پردازندههای اختصاصی خود برای مراکز داده از معماری Arm استفاده کردهاند و این روند در حال گسترش است.۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۵:۲۶:۲۴ -
رشد چشمگیر Broadcom با تراشههای هوش مصنوعی
شرکت Broadcom با افزایش تقاضا برای تراشههای اختصاصی هوش مصنوعی، پیشبینی درآمد فصل دوم خود را بالاتر از انتظارات وال استریت اعلام کرد. شرکتهای بزرگ فناوری برای پردازش دادههای حجیم و آموزش مدلهای زبانی پیشرفته، به شدت در حال سرمایهگذاری بر سختافزارهای این شرکت هستند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۷ ۰۱:۰۷:۰۳ -
سرمایهگذاری ۴۷۸ میلیون دلاری در مرکز داده EcoDataCenter برای توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی
شرکت EcoDataCenter سوئد با دریافت سرمایه ۴۷۸ میلیون دلاری از سرمایهگذاران نهادی، به توسعه مراکز داده سازگار با محیط زیست برای پردازش ترافیک هوش مصنوعی ادامه میدهد. این شرکت با استفاده از مصالح چوبی و انرژی تجدیدپذیر، راهکارهای نوینی برای کاهش مصرف انرژی مراکز داده ارائه میدهد و مشتریانی مانند CoreWeave و مایکروسافت دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۱۱:۴۴:۵۸ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
سرمایهگذاری میلیاردی علیبابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!
غول فناوری چین، علیبابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانیاش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۵۳ میلیارد دلاری سهساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علیبابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولتها و شرکتها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکتهایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳ -
سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس میشود
گوگل با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند میسازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابلهای زیردریایی را ایجاد میکند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدلهای Gemini و تراشههای TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره میبرد و به خدماتی چون جستوجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری میدهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹ -
اینتل با تراشه جدید Panther Lake وارد عصر تازهای از سرعت و قدرت شد!
شش ماه پس از آغاز مدیریت «لیپ-بو تان» برای نوسازی اینتل، این شرکت از پردازنده جدید خود با نام Panther Lake رونمایی کرد. 💻
این تراشه نخستین محصول ساختهشده با فناوری پیشرفته ۱۸A است که در کارخانه آریزونای آمریکا تولید میشود و تا پایان امسال به بازار میآید. 🇺🇸 تان گفت این نسل تازه، آغاز دورهای جدید در دنیای محاسبات است و به بازسازی و نوآوری در اینتل کمک میکند. 🚀
همچنین اینتل از پردازنده سرور Xeon 6+ با همین فناوری رونمایی کرد که اوایل ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد. 🖥️ فناوری ۱۸A سرعت پردازش بالاتر، مصرف انرژی کمتر و تراکم بیشتر تراشهها را به همراه دارد و رقابت اینتل را با شرکتهای آسیایی تقویت میکند. ⚙️۱۴۰۴/۷/۲۰ ۰۹:۲۲:۳۳ -
غولهای فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده میکنند
رقابت بزرگی برای ساخت زیرساختهای هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا میگوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد میکند. ⚡💻
مایکروسافت با سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کردند. 💰🤝
اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلیترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژههای بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرحها نگرانیهای محیطزیستی زیادی ایجاد کردهاند. 🌍🏗️
ترامپ هم پروژهای به نام “Stargate” با همکاری سافتبانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI
انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیونها خانه خواهند بود. ⚡🏭
این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر میکند؛ شرکتی که پیشتر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانههای هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایهگذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰ -
چین با تراشههای پیشرفته علیبابا به جنگ انویدیا میرود
China Unicom در شینینگ چین یک مرکز داده ۳۹۰ میلیون دلاری ساخته که با تراشههای هوش مصنوعی داخلی، بیشتر از علیبابا، کار میکند. این پروژه برای کاهش وابستگی به فناوری خارجی طراحی شده است. 🤖🇨🇳
مرکز داده تاکنون با ۲۳ هزار تراشه داخلی به توان ۳۵۷۹ پتافلاپس رسیده و تراشه جدید علیبابا (PPU) رقیبی برای H20 انویدیا معرفی شده است. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۴:۳۲:۲۱ -
پیروزی بزرگ گوگل در دادگاه؛ کروم فروخته نمیشود
یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرد گوگل مجبور به فروش موتور جستجو، مرورگر کروم یا سیستمعامل اندروید نخواهد شد. این خبر باعث شد سهام آلفابت ۷٪ و اپل ۳٪ رشد کند. اما در عوض، گوگل باید بخشی از دادههای جستجو و رفتار کاربران را در اختیار رقبا قرار دهد و دیگر اجازه ندارد قراردادهای انحصاری ببندد که استفاده از اپها و سرویسهایش را اجباری کند. ⚖️💻
این حکم بخشی از پروندهای است که سال گذشته گوگل در آن به داشتن انحصار غیرقانونی در بازار جستجو محکوم شد. قاضی گفته ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT میتوانند سلطه گوگل را به چالش بکشند و دسترسی رقبا به دادههای جستجو به رشد سریعتر این فناوری کمک خواهد کرد. 🤖📊
گوگل نگران است این تصمیم به حریم خصوصی کاربران آسیب بزند و قصد دارد درخواست تجدیدنظر بدهد. کارشناسان میگویند این پرونده احتمالاً تا دیوان عالی ادامه پیدا میکند و نتیجه نهایی ممکن است تا سال ۲۰۲۸ مشخص نشود. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱۳ ۰۹:۴۲:۳۰ -
حضور غول های فناوری در کمپ جدید هوش مصنوعی امارات (G42) قوت گرفت
گروه فناوری G42 ابوظبی اعلام کرده میخواهد برای کمپ هوش مصنوعی مشترک امارات و آمریکا، علاوه بر انویدیا از شرکتهای دیگری هم تراشه تهیه کند تا وابستگی خود را به انویدیا کاهش دهد. بر اساس گزارشها، این گروه با شرکتهای بزرگی مثل آمازون AWS، مایکروسافت، متا و xAI متعلق به ایلان ماسک مذاکره کرده و در این میان گوگل بیشترین پیشرفت را در مذاکرات داشته است. 🤝💻
این پروژه نخستین بار در سفر دونالد ترامپ به امارات در ماه می معرفی شد؛ سفری که طی آن توافقهایی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار میان دو کشور امضا شد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱۲ ۱۰:۴۷:۴۵ -
ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غولآسای Humain
شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایهگذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهرهبرداری برسند. 🤝💻
برای اجرای این پروژه از تراشههای پیشرفته شرکت انویدیا استفاده میشود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال میشود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵ -
مایکروسافت زیر ذرهبین؛ اتهام کمک به نظارت گسترده بر فلسطینیها
مایکروسافت اعلام کرده بررسی فوری انجام می دهد که آیا اسرائیل از سرویس ابری Azure برای شنود و کنترل گسترده تماسهای تلفنی مردم غزه و کرانه باختری استفاده کرده است یا نه. ✅📡 گزارش گاردین مدعی شده واحد اطلاعاتی اسرائیل (Unit 8200) با توافقی ویژه به بخشی اختصاصی از Azure دسترسی یافته و از آن برای ذخیره میلیونها تماس روزانه استفاده کرده است. 📡📞
این موضوع در حالی مطرح میشود که کارکنان مایکروسافت بارها علیه همکاری با اسرائیل اعتراض کردهاند. شرکت اعلام کرده در صورت اثبات چنین استفادهای، این اقدام نقض شرایط خدمات خواهد بود. ⚖️💻
مایکروسافت پیشتر نیز تحقیق مشابهی انجام داده و مدعی شده بود شواهدی از سوءاستفاده فناوریهایش در جنگ غزه نیافته است. اتهامات مشابهی علیه گوگل و آمازون نیز مطرح شده و سازمان ملل از دسترسی گسترده اسرائیل به زیرساخت ابری این شرکتها خبر داده است. ✅🌍۱۴۰۴/۵/۲۷ ۰۹:۰۲:۱۰ -
دادههای تورمی آمریکا بازار رمزارز را قرمزپوش کرد
قیمت رمزارزها روز پنجشنبه پس از اعلام آمار تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا سقوط کرد. بیتکوین ۳.۸٪ افت کرد و به ۱۱۷,۹۰۰ دلار رسید، اتر ۴٪ کاهش یافت و ریپل ۶.۱٪ پایین آمد. شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ژوئیه ۰.۹٪ رشد داشت که سه برابر پیشبینیها بود و احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کم کرد. 📉💰
سایر رمزارزها نیز بیشتر در مسیر نزولی بودند؛ دوجکوین ۸.۱٪ و سولانا ۴٪ افت کردند، اما کاردانو ۲.۳٪ رشد داشت. ✅📊۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۰:۳۶:۲۰ -
Oxmiq Labs وارد رقابت GPUهای هوش مصنوعی شد
استارتاپ Oxmiq Labs به رهبری راجا کادوری، از مدیران سابق اینتل، اعلام کرده که میخواهد فناوری پردازندههای گرافیکی مخصوص هوش مصنوعی را بهصورت مجوزی به شرکتها ارائه دهد و برای این کار ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. 💡💰
این فناوری از رباتهای کوچک تا ابررایانههای ابری قابل استفاده است و میتواند برنامههای نوشتهشده برای انویدیا را بدون نیاز به تغییر، روی سختافزارهای دیگر اجرا کند. ✅🔧
Oxmiq میگوید بهجای ساخت تراشههای گرانقیمت، فقط روی طراحی و فروش فناوری تمرکز میکند و هدفش این است که مثل شرکت معروف Arm، به هسته اصلی نسل بعدی پردازندهها تبدیل شود. 🎯📈۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۲۵:۵۸ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
California Forever پردهبرداری کرد: پارک صنعتی عظیم Solano Foundry در راه است
🏙️ شرکت California Forever، که از حمایت میلیاردرهای سیلیکونولی برخوردار است، اعلام کرد قصد دارد یک پارک صنعتی بسیار بزرگ به نام Solano Foundry بسازد؛ فضایی به وسعت ۲۱۰۰ هکتار که برای ساخت کارخانههای فناوری پیشرفته طراحی شده است. ✅🏗️
این پارک بخشی از طرح ساخت یک شهر جدید و مدرن با بیش از ۱۷۵ هزار خانه است که در نزدیکی سانفرانسیسکو ساخته میشود. هدف آن جذب مهندسان، متخصصان سختافزار و فعالان هوش مصنوعی از سیلیکونولی است. ✅🌐👨💻
مدیرعامل این پروژه گفته کارخانهها نباید در مناطق دور از شهر ساخته شوند، چون افراد متخصص علاقهای به کار در آن مکانها ندارند. به همین دلیل، در این پارک امکاناتی مانند انرژی های پاک، مجوزهای سریع و مسیرهای حملونقل مناسب فراهم خواهد شد. ✅🔌🚛
این پارک صنعتی در ۶۵ کیلومتری شمال شرق سانفرانسیسکو ساخته میشود و قرار است به یکی از مهمترین مراکز صنعتی آینده آمریکا تبدیل شود. ✅🇺🇸🛠️۱۴۰۴/۴/۲۸ ۰۸:۵۸:۰۹ -
تحقیقات جدی پاریس درباره ایلان ماسک و پلتفرم X
فرانسه تحقیقات قضایی درباره شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک را تشدید کرده و پلیس را مأمور بررسی اتهاماتی چون «دستکاری الگوریتم» و «استخراج سازمانیافته دادهها» کرده است. ✅📱
در صورت همکارینکردن مدیران، امکان صدور حکم بازداشت بینالمللی وجود دارد. این پرونده با شکایتهایی درباره دخالت خارجی آغاز شده و حالا هم شرکت و هم افراد درگیر زیر ذرهبیناند. ✅🕵️♂️
این پرونده جدید ممکن است اختلاف میان آمریکا و اروپا درباره آزادی بیان آنلاین را عمیقتر کند. ماسک اخیراً با ترامپ دچار اختلاف شده و قصد دارد حزب سیاسی خودش را راهاندازی کند. ✅🌍۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۴۶:۵۰



