-
Waymo مجوز آزمایش خودروهای خودران در نیویورک را دریافت کرد
واحد رباتاکسی شرکت آلفابت، Waymo، نخستین مجوز خود برای آزمایش خودروهای خودران در نیویورک را دریافت کرد. این آزمایشها با حضور یک متخصص پشت فرمان آغاز میشود و فعلاً محدود به بخشهایی از منهتن و بروکلین خواهد بود. 🚖🤖
Waymo پیشتر از سال ۲۰۲۱ خودروهای خود را در نیویورک صرفاً برای رانندگی دستی و جمعآوری داده به کار گرفته بود. طبق قوانین ایالت، حضور یک راننده آموزشدیده در خودرو الزامی است تا در صورت نیاز کنترل را بر عهده بگیرد. 📜🚦
این اقدام بخشی از رقابت داغ رباتاکسیها در آمریکا است؛ جایی که تسلا نیز اخیراً سرویس محدودی را در آستین تگزاس راهاندازی کرده و هدف دارد تا پایان ۲۰۲۵ نیمی از جمعیت آمریکا را پوشش دهد. Waymo تاکنون با ناوگانی ۱۵۰۰ دستگاهی، بیش از ۱۰ میلیون سفر در شهرهایی چون سانفرانسیسکو، فینیکس و آستین انجام داده است. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۳ ۰۱:۵۹:۱۵ -
اپل CarPlay Ultra را معرفی کرد؛ اطلاعات کامل خودرو روی داشبورد شما
🚗 اپل نسخه جدید CarPlay خود به نام «CarPlay Ultra» را معرفی کرد.این نسخه جدید ابتدا در خودروهای استون مارتین در آمریکا و کانادا فعال میشود. 📍📱 این سیستم جدید که بهطور بیسیم با آیفون کار میکند، نمایشگر اصلی و داشبورد دیجیتال خودرو را به خود اختصاص میدهد. 🚘 سرعت، مصرف سوخت، اطلاعات سفر و حتی دمای آب خودرو را نمایش میدهد. همچنین امکان کنترل برخی تنظیمات خودرو با آیفون ۱۲ یا جدیدتر فراهم شده است. 📲🔧
اپل اعلام کرده برندهای هیوندای، کیا و جنسیس نیز به این سیستم میپیوندند. 🚙 این اقدام اپل رقابت را با Google’s Android Auto شدیدتر میکند.
🤖 در همین هفته، گوگل اعلام کرد که هوش مصنوعی Gemini را به Android Auto اضافه میکند. 🌐🚦۱۴۰۴/۲/۲۶ ۲۳:۳۱:۵۹ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
همکاری تاریخی اوبر و انویدیا برای ساخت ۱۰۰ هزار خودروی خودران
اوبر و انویدیا برای ساخت ۱۰۰ هزار خودروی خودران همکاری میکنند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، گفت این پروژه نسل جدید پلتفرم محاسباتی شرکت است و از ۲۰۲۷ آغاز میشود. 🚗
این هدف در حالی مطرح شده که Waymo فقط دو هزار خودروی خودران دارد و ایلان ماسک وعده داده تا نیمه دوم سال آینده «میلیونها تسلا» را خودران کند. 🤖
فناوری اوبر با همکاری انویدیا است که امکان رانندگی سطح چهار را فراهم میکند؛ خودرو در محدوده مشخص بدون راننده حرکت میکند و در صورت خرابی حسگرها، ایمن متوقف میشود. 🧠
اوبر خودروها را خود نمیسازد و این کار به مرسدسبنز، استلانتیس و لوسید سپرده شده است. این طرح با یک مرکز داده هوش مصنوعی مشترک اجرا میشود و میتواند عصر تازهای از رباتاکسیها رقم بزند. 🌍۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۳۱:۰۶ -
AstaZero؛ جایی که خودروها فکر میکنند!
در دل روستایی در سوئد، مرکزی به نام AstaZero راهاندازی شده که آینده حملونقل را متحول میکند. این مرکز با استفاده از فناوری 5G و پردازش سریع، امکان تست خودروهای خودران، پهپادها و سیستمهای اورژانسی را در شرایط واقعی فراهم کرده است. یعنی ماشینها میتوانند در لحظه با هم ارتباط بگیرند و بهصورت خودکار به شرایط جاده واکنش نشان دهند، مثلاً وقتی عابری ناگهانی وارد خیابان میشود. ✅🚗
این مرکز برای همه شرکتها، از خودروسازها تا شرکتهای فناوری، قابل استفاده است و به کشورهای اروپایی کمک میکند تا قوانین ایمنی جدید برای خودروهای هوشمند تدوین کنند. ✅📡
هدف این پروژه، ساخت شهرهایی با حملونقل ایمنتر، سریعتر و بدون تلفات جادهای است؛ جایی که خودروها با فکر و تصمیمگیری سریع، جان انسانها را نجات دهند. ✅🛣️۱۴۰۴/۴/۲۹ ۱۸:۴۸:۵۴ -
آمریکا، اروپا و آسیا در انتظار کامیونهای هوشمند Plus
استارتاپ Plus Automation، فعال در حوزه کامیونهای خودران، وارد بورس آمریکا میشود. 📈
Plus که از سال ۲۰۱۶ فعالیت دارد، هماکنون در آمریکا، اروپا و آسیا مشغول آزمایشهای جادهای است و با شرکتهایی مانند هیوندای، تراتون و ایویکو همکاری دارد. 🌍
با توجه به حمایت دولت ترامپ از کاهش محدودیتهای ایمنی، روند توسعه کامیونهای خودران سرعت گرفته و اپراتورهای حملونقل بهدنبال کاهش هزینهها به این فناوری روی آوردهاند. 🚚۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۲:۰۵:۳۶ -
نگاهی به آخرین تحولات دنیای حملونقل
🚗 در هفته ای که گذشت:
شرکت Carma از اوبر بابت نقض ۵ پتنت ثبتشده در حوزه سیستم تطبیق مسافر و خودرو شکایت کرده؛ وکلا این پرونده را بسیار پیچیده ارزیابی کردهاند. ⚖️
استارتاپ Bedrock Robotics ، در حال توسعه کیت خودران برای تجهیزات سنگین عمرانی است. 🏗️
Volteras نیز با جذب ۱۱.۱ میلیون دلار به توسعه فناوری اتصال خودروهای برقی به شبکه برق ادامه میدهد. 🔋
در حوزه خودروهای خودران، ربات پلهنورد Rivr بستهها را از ون تا در منزل میرساند؛ این پروژه آزمایشی در آستین آغاز شده است. 📬.
Zoox دومین فراخوان نرمافزاری ماه را بعد از برخورد یک رباتاکسی با اسکوتر انجام داد. 🤖
و اما سایبرتراک! دهها دستگاه بدون فروش در دیترویت انبار شده و دارندگان آن با افت قیمتی تا ۴۵٪ مواجه شدهاند. 📉
فروش تسلا در اروپا و بریتانیا نیز تقریباً نصف شده است. 🇬🇧🇪🇺
چهار مدیر سابق فولکسواگن بهدلیل نقش در رسوایی آلایندگی ۲۰۱۵ به زندان محکوم شدند. ⚙️
در بخش فناوری خودرو، همکاری Stellantis و آمازون لغو شد و Stellantis اعلام کرد به توسعه سیستم مبتنی بر اندروید روی میآورد. 📲۱۴۰۴/۳/۱۱ ۱۲:۳۸:۴۶ -
از خودروهای خودران تا شارژ سیار؛ تازهترین تحولات دنیای حملونقل
🚗 نگاهی به آینده حملونقل خودروهای خودران، ادر هفته ای که گذشت:
📊 در تعطیلات Memorial Day حدود ۴۵.۱ میلیون آمریکایی سفر میکنند؛ ۳۹.۴ میلیون با خودرو. جادهها شلوغ خواهند بود! 🚘📆
⚡ SparkCharge (شارژ سیار برای ناوگانها) ۱۵.۵ میلیون دلار سرمایه + ۱۵ میلیون وام جذب کرد.
🚗 Sylndr در مصر نیز ۱۵.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و وارد حوزه خدمات و تأمین مالی خودرو شد. 🌍💳
🤖 Aurora به کامیونهای خودران، ناظر انسانی اضافه کرده (بدون توان دخالت مستقیم).
🚚 Zoox آزمایش خودرانها را در آتلانتا آغاز میکند.
🚖 Waymo و Uber خدمات رباتاکسی را در آتلانتا راهاندازی میکنند.
📍 Tesla رباتاکسیها را در آستین به مناطق خاص محدود میکند (تغییر استراتژی ماسک). 🧠🗺️
🚤 Arc قایق برقی جدید ۱۶۸ هزار دلاری را معرفی کرد.
🏛️ سنا با لغو معافیت کالیفرنیا برای وضع قوانین سختگیرانهتر آلودگی خودرو مخالفت کرد. ⚖️
📦 Uber Freight بیش از ۳۰ عامل هوش مصنوعی برای خودکارسازی زنجیره لجستیکی معرفی کرد. 🔄۱۴۰۴/۳/۳ ۲۲:۰۰:۳۷ -
اوبر و WeRide در مسیر توسعه جهانی خدمات رباتاکسی
🚖 اوبر و WeRide قصد دارند خدمات رباتاکسی خود را به ۱۵ شهر جدید در پنج سال آینده گسترش دهند. اوبر با افزایش سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در WeRide، این خدمات را به اروپا نیز خواهد آورد. این همکاری شامل شهرهایی خارج از چین و ایالات متحده خواهد بود و خدمات از طریق اپلیکیشن اوبر در دسترس است. این گسترش در پی راهاندازی موفقیتآمیز خدمات در ابوظبی صورت میگیرد. اوبر در دو سال گذشته بیش از ۱۵ همکاری با شرکتهای فناوری خودران در حوزههای مختلف داشته است. 🌍
۱۴۰۴/۲/۱۹ ۰۲:۱۹:۳۶ -
تحولی در حملونقل کالا: قطارهای خودران و برقی برای مسیرهای کوتاه
شرکت آمریکایی Parallel Systems در حال توسعه فناوری حملونقل کالای خودکار و برقی با استفاده از ریل است تا جایگزین بخشی از حملونقل جادهای شود. در حال حاضر، بیشتر بارهای داخل آمریکا با کامیون جابهجا میشوند، اما Parallel میخواهد با استفاده از واگنهای مستقل و مجهز به باتری که با ریلهای فعلی هم سازگارند، این روند را تغییر دهد.
برخلاف قطارهای سنتی، این واگنها میتوانند خودکار به هم متصل یا جدا شوند، ایمنتر بوده و ترمزگیری بهتری دارند. مجوز آزمایش این فناوری در ایالت جورجیا صادر شده و هدف، آغاز استفاده تجاری از آن در ۲۰۲۶ است.
شرکت Parallel تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و تمرکز فعلیاش روی بازارهای آمریکا و استرالیا است. این فناوری میتواند انقلابی در حملونقل کالا باشد، بهویژه در شرایط اقتصادی و تجاری پرنوسان.۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۵۲ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
اتحادیه اروپا تیکتاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!
اتحادیه اروپا تیکتاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایتدنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
مقامهای اروپایی میگویند قابلیتهایی مانند اسکرول بیپایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق میدهد. بهگفته آنها، تیکتاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگیها بر سلامت روان، بهویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخصهایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیکتاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیکتاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷ -
تنشهای ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد
در نشست بینالمللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیهای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح میکند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاحهای مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایشهای دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزامآور نیست، برخی کشورها بهدلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
وزیر دفاع هلند گفت دولتها در یک «دوراهی» قرار گرفتهاند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمیخواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کرهجنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
همزمانی قدرت تکنولوژی و ضعف رسانه؛ اتفاقی یا روندی تازه!
جهان امروز بهشدت فناوریمحور شده و از گوشی و مدرسه تا کارخانه و تجارت آنلاین به نرمافزار و هوش مصنوعی وابسته است. این روند، ثروت و نفوذ سیاسی عظیمی برای مدیران فناوری ایجاد کرده؛ بهطوریکه ۷ نفر از ۱۰ فرد ثروتمند جهان مستقیماً از صنعت فناوری به این جایگاه رسیدهاند، از جمله ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و جف بزوس. 💻
در همین شرایط، روزنامه واشنگتنپست که مالک آن جف بزوس است، بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. بخشهای فناوری، علم، سلامت، کسبوکار، رسانه، ورزش، فرهنگ و گزارشهای خارجی از جمله خاورمیانه و اوکراین بهشدت کوچک یا تعطیل شدهاند و پوشش موضوعاتی مانند آمازون و هوش مصنوعی تضعیف شده است. 📰
مدیریت روزنامه این اقدام را تلاشی برای بازسازی و سوددهی میداند، اما واشنگتنپست با افت شدید مشترکان، کاهش ترافیک و زیان حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال قبل روبهرو بوده است. منتقدان میگویند همزمانی قدرتگیری غولهای فناوری و تضعیف رسانههایی که آنها را پوشش میدهند، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۸:۴۵ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
آیا سرمایهگذاران چینی وارد SpaceX شدهاند؟ پنتاگون بررسی میکند
دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواستهاند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارشهایی است که میگویند برخی سرمایهگذاران مرتبط با چین بهصورت پنهانی و از مسیر شرکتهای واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شدهاند؛ موضوعی که بهگفته سناتورها میتواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساختهای امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهوارههای نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده میکنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی میتواند دسترسی به اطلاعات و فناوریهای حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» میشود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایهگذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
همکاری مایکروسافت و دولت بریتانیا برای مقابله با محتوای جعلی هوش مصنوعی
بریتانیا اعلام کرده با همکاری مایکروسافت، دانشگاهها و متخصصان، در حال طراحی یک چارچوب استاندارد برای شناسایی محتوای دیپفیک (محتوای جعلی) در اینترنت است. هدف این طرح، ایجاد معیارهای مشخص برای ارزیابی ابزارهایی است که محتوای جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص میدهند. 🏛️
وزیر فناوری بریتانیا گفته دیپفیکها به ابزاری برای کلاهبرداری، سوءاستفاده جنسی و تضعیف اعتماد عمومی تبدیل شدهاند. این چارچوب جدید قرار است توان فناوریها را در شناسایی تهدیدهای واقعی مانند جعل هویت، تقلب و سوءاستفاده جنسی بررسی کند و به پلیس و دولت نشان دهد ضعفهای موجود کجاست. 🛡️
بر اساس آمار رسمی، تعداد دیپفیکهای منتشرشده از حدود ۵۰۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۵ رسیده است. همزمان، پس از انتشار گزارشهایی درباره تولید تصاویر جنسی بدون رضایت توسط چتبات Grok، نهادهای ناظر ارتباطات و حریم خصوصی بریتانیا تحقیقات جداگانهای را آغاز کردهاند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۲۳:۰۱:۱۶ -
هوش مصنوعی نظامی در کانون توجه نمایشگاه هوایی سنگاپور
چند شرکت آمریکایی سازنده پهپاد این هفته در نمایشگاه هوایی سنگاپور حاضر شدند تا فروش خود را فراتر از پنتاگون به کشورهای آسیایی گسترش دهند؛ کشورهایی که با توجه به تقویت نظامی چین، بهدنبال گزینههای تازه دفاعی هستند. 🛩️
موفقیت پهپادها در جنگ اوکراین موج سرمایهگذاری در پهپاد و هوش مصنوعی نظامی را بالا برده و حالا این فناوریها از حاشیه به مرکز نمایشگاههای هوایی آمدهاند. 🤖
Shield AI اعلام کرد نرمافزار خودران «Hivemind» حتی با اختلال GPS و ارتباطات هم میتواند مأموریتهای شناسایی انجام دهند. Anduril نیز با تمرکز بر بازار تایوان، ژاپن و کرهجنوبی از فروش پهپاد پرسهزن خود به تایوان خبر داده و Red Cat هم اعلام کرد یک کشور نامشخص در آسیا-اقیانوسیه برای پهپاد «Black Widow» سفارش ثبت کرده است. 🌏۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۵:۰۸:۲۶ -
اپستین و پشتپرده جدایی ملیندا گیتس از بیل گیتس
ملیندا فرنچ گیتس ، همسر سابق بیل گیتس، در گفتوگویی با پادکست NPR، درباره ایمیلهای تازه منتشرشده از پرونده جفری اپستین (متهم پروندههای سوءاستفاده جنسی ) که نام بیل گیتس در آنها آمده، صحبت کرد. او با ابراز اندوهی عمیق گفت این موضوع خاطرات بسیار دردناکی از دوران ازدواجش را زنده کرده و عملاً تأیید کرد ارتباطهای بیل گیتس با اپستین یکی از دلایل اصلی جدایی آنها بوده است. 💔
او تأکید کرد که دیگر نمیخواهد وارد جزئیات شود و پاسخ به پرسشها درباره این پرونده باید از سوی بیل گیتس داده شود. ملیندا گفت اکنون از آن فضای «آلوده و سنگین» فاصله گرفته و زندگی جدید و آرامتری را تجربه میکند. 🌱
بیل و ملیندا گیتس پس از ۲۷ سال زندگی مشترک در سال ۲۰۲۱ طلاق گرفتند. پیشتر نیز گزارشهایی درباره دیدارهای متعدد بیل گیتس با اپستین منتشر شده بود؛ ادعاهایی که گیتس همواره آنها را کاملاً نادرست و بیاساس دانسته است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۴:۰۷:۵۵ -
چتبات Grok دردسرساز شد؛ یورش پلیس فرانسه به دفاتر X
تحقیقات علیه شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در اروپا بهسرعت گستردهتر شده است. پلیس و دادستانی فرانسه با همکاری یوروپل به دفاتر X در پاریس یورش بردند و ایلان ماسک و لیندا یاکارینو، مدیرعامل سابق این پلتفرم، برای جلسهای در ماه آوریل احضار شدهاند. این پرونده از ژانویه ۲۰۲۵ با اتهام دستکاری الگوریتم و استخراج غیرقانونی داده آغاز شد و اکنون شامل بررسی انتشار محتوای مجرمانه، از جمله دیپفیکهای جنسی و تصاویر مربوط به کودکان است. 🚨
در بریتانیا نیز نهادهای نظارتی بهطور فوری در حال بررسی استفاده از چتبات Grok برای تولید تصاویر جنسی بدون رضایت افراد هستند؛ موضوعی که نگرانیهای جدی حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. همزمان، کمیسیون اروپا و دادستان کل ایالت کالیفرنیا در آمریکا تحقیقات جداگانهای را آغاز کردهاند. X این اتهامها را رد کرده اما تحت فشار دولتها، محدودیتهایی برای Grok اعمال کرده که هنوز کافی دانسته نمیشود. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۲۱:۱۹ -
فلزات نادر، نقطه ضعف استراتژیک آمریکا در برابر چین
دولت آمریکا پس از بحران سال گذشته در تأمین فلزات معدنی حیاتی از چین، تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار آن، یک ذخیره راهبردی فلزات نادر ایجاد کند. چین از سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود که ممکن است صادرات این مواد را محدود کند و در بهار سال گذشته، همزمان با تشدید جنگ تجاری، این تهدید را عملی کرد؛ اقدامی که صنایع مدرن آمریکا را با شوک جدی روبهرو ساخت. ⚠️
چین حدود ۶۹٪ تولید جهانی فلزات نادر را در اختیار دارد و همین موضوع باعث شد محدودیتهای صادراتی، برخی خطوط تولید آمریکا را متوقف کند. دولت ترامپ در واکنش، تعرفهها را کاهش داد؛ توافقی که کاخ سفید آن را «پیروزی بزرگ» خواند، اما در عمل بهعنوان امتیازدهی به چین تلقی شد. 🇨🇳🇺🇸
اکنون ترامپ طبق گزارش بلومبرگ از طرحی ۱۲ میلیارد دلاری به نام Project Vault رونمایی کرده است. این طرح با ۲ میلیارد دلار سرمایه خصوصی و ۱۰ میلیارد دلار وام بانکی، ذخیرهای از فلزات کمیاب ایجاد میکند تا تولیدکنندگان در زمان شوک قیمتی از آن استفاده کنند و سپس ذخیره را دوباره تکمیل نمایند. ⚙️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۱۱:۱۲ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
از هلیکوپتر تا مهمانی؛ جزئیات تازه از مکاتبات ماسک–اپستین
ایمیلهای تازه وزارت دادگستری آمریکا نشان میدهد ایلان ماسک، برخلاف گفتههای قبلیاش، در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به سفر به جزیره خصوصی جفری اپستین علاقه نشان داده بود. در این پیامها، اپستین چند بار ماسک را به جزیره «Little St. James» دعوت میکند و ماسک هم پاسخ میدهد «سعی میکنم بیایم» و حتی درباره زمان مهمانی و رفتوآمد با هلیکوپتر سؤال میپرسد. 📧
در ادامه مکاتبات، دو طرف برای دیدار در اواخر ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ برنامهریزی میکنند، اما در نهایت این سفر انجام نمیشود چون اپستین مجبور میشود در نیویورک بماند. متن ایمیلها نشان میدهد لغو سفر بهدلیل تغییر برنامه اپستین بوده و نه مخالفت ماسک؛ موضوعی که با ادعای قبلی ماسک درباره «رد کردن سفر» همخوانی ندارد. ⚠️
در اسناد منتشرشده همچنین به دیدار احتمالی آنها در یک مجموعه خصوصی و برنامه ناهار در سنتبارتس اشاره شده است. این ایمیلها بخشی از پروندههای اپستین هستند و نمایندگان کنگره میگویند هنوز همه اسناد منتشر نشده و احتمال افشای اطلاعات بیشتری در روزهای آینده وجود دارد. 🕵️♂️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۵:۵۱ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴



