-
خودروهای برقی، نیروگاههای آینده میشوند؟
🔋 خودروهای برقی اغلب در خانه یا محل کار، پارک و به شارژر متصلاند، اما از باتریشان استفاده نمیشود. 🚗
⚡️ استارتاپ Volteras سیستمی ساخته که به کمک شارژرهای دوطرفه، خودروها در ساعات اوج مصرف، بخشی از برق را به خانه یا شبکه برق برگردانند. 🔁
📉 سپس همان مقدار برق در ساعات کممصرف، بدون اطلاع مصرفکننده دوباره شارژ میشود. 🔄
📱 کاربر میتواند تنظیم کند که مثلاً همیشه باتری حداقل ۷۰٪ شارژ باشد یا تا ساعتی خاص آماده حرکت باشد. هوش مصنوعی باتری را بر اساس این تنظیمات مدیریت میکند. 🧠
🧩 سیستم فقط بخش کوچکی از ظرفیت باتری را در اختیار شبکه میگذارد تا عمر باتری حفظ و خودرو همیشه آماده حرکت باشد. 🔒
💰 مالک خودرو در ازای همکاری، بدون دخالت دستی از شرکت برق ، پول یا تخفیف میگیرد.
🌐 Volteras با بیش از ۳۰ خودروساز از جمله تسلا، فورد، ولوو و بیامو همکاری دارد و تا پایان سال ۹۰٪ بازار جهانی خودروهای متصل را پوشش میدهد. 🌍
مدیرعامل آن میگوید: باتری خودرو فقط منبع حرکت نیست، بلکه قلب آینده شبکه برق است. 💡۱۴۰۴/۳/۱۳ ۰۲:۵۴:۲۵ -
ترانسفورماتورهای هوشمند، آینده توزیع برق
شرکت نوپای Heron Power به رهبری یکی از مدیران پیشین تسلا، اعلام کرد که موفق به جذب ۳۸ میلیون دلار سرمایه شده است. 💰
🔌 این استارتاپ در حوزه شبکه برق فعالیت میکند و هدف آن توسعه نسل جدیدی از ترانسفورماتورهاست که نسبت به مدلهای سنتی، جمعوجورتر، سریعتر و کارآمدتر هستند. ⚙️
🏗️ ترانسفورماتورها نقشی کلیدی در انتقال برق دارند و ولتاژ را در مسیر حرکت از نیروگاه تا خانهها و مراکز صنعتی تنظیم میکنند. 🏠
📦 Heron تمرکز خود را بر ترانسفورماتورهای متوسطولتاژ گذاشته که در پستهای برق یا جعبههای سبزرنگ کنار خیابانها استفاده میشوند. 🟩
📅 نصب اولیه این فناوری برای اوایل سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده و همکاری با توسعهدهندگان بزرگ انرژی و مراکز داده آغاز شده است. 🤝
🔋 هدف Heron ارتقای زیرساختهای برق به شکلی ایمن، مدرن و پایدار است؛ گامی مهم بهسوی آیندهای کارآمدتر در صنعت انرژی. 🌱۱۴۰۴/۳/۱۲ ۰۵:۲۲:۰۶ -
هوش مصنوعی ظرفیتهای فراموششده برق را احیا میکند
📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راهحلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سالها طول بکشه! ⏳💡
🔍 Gridcare با نقشهبرداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
🏗️ سپس به شرکتهایی که به دنبال راهاندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیتهای پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
Stargate UAE؛ تلاقی انرژی هستهای، خورشیدی و هوش مصنوعی در قلب ابوظبی
امارات متحده عربی قصد دارد نخستین فاز از بزرگترین شهرک هوش مصنوعی خود را با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در سال آینده راهاندازی کند. ⚡ این پروژه بخشی از طرح عظیم ۵ گیگاواتی شرکت G42 است که با حمایت ابوظبی و همکاری غولهای فناوری آمریکا مانند Nvidia، OpenAI، Cisco و Oracle در حال اجراست. 🤖 فاز نخست این مجموعه که «Stargate UAE» نام دارد، تا سال ۲۰۲۶ بهصورت کامل فعال خواهد شد و انرژی آن از منابع هستهای، خورشیدی و گاز طبیعی تأمین میشود. ☀️💨 امارات که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، میلیاردها دلار برای تبدیلشدن به قطب جهانی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده و روابط نزدیکش با واشنگتن را برای دسترسی به فناوریهای پیشرفته به کار گرفته است. 🇦🇪🇺🇸 با این حال، نهاییشدن قرارداد ساخت این شهرک به دلیل نگرانیهای امنیتی ناشی از روابط پیشین G42 با چین هنوز در دست بررسی است. ⚠️ مقام ارشد شرکت اعلام کرده که برای حفظ روابط مثبت با آمریکا، بهطور منظم به واشنگتن سفر میکند. ✈️
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۰۴:۳۳ -
از سلامت تا انرژی هستهای؛ توافق لندن و واشنگتن برای آینده فناوری
بریتانیا و آمریکا یک «پیمان فناوری» امضا کردند که همزمان با سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن و میزبانی خانواده سلطنتی در قلعه ویندزور اعلام شد. هدف این توافق، توسعه مدلهای هوش مصنوعی در سلامت، گسترش رایانش کوانتومی و تسریع پروژههای هستهای غیرنظامی است؛ اقدامی که به گفته دولت بریتانیا باعث رشد اقتصادی، تقویت پژوهش و افزایش امنیت انرژی خواهد شد. 🤝🌐
بر اساس این پیمان، شرکتهای آمریکایی به رهبری مایکروسافت بیش از ۳۱ میلیارد پوند در بریتانیا سرمایهگذاری میکنند. انویدیا قصد دارد ۱۲۰ هزار پردازنده گرافیکی در این کشور مستقر کند و همراه با OpenAI و مایکروسافت بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی بریتانیا را بسازد. مایکروسافت نیز ۲۲ میلیارد پوند برای توسعه زیرساخت ابری و AI اختصاص داده است. 💻🚀
گوگل با ۵ میلیارد پوند برای مرکز داده و ادامه پروژه DeepMind، و CoreWeave با ۱.۵ میلیارد پوند برای مراکز داده کممصرف سرمایهگذاری میکنند. همچنین آمازون، اوراکل، Salesforce و دیگر شرکتها تعهدات چندصد میلیون تا چند میلیارد پوندی را اعلام کردهاند. ✅💡۱۴۰۴/۶/۲۷ ۱۰:۱۰:۱۶ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
جلبکها به نیروگاه هستهای فرانسه حمله کردند!
تجمع گسترده عروسهای دریایی در ساحل دریای شمال، نیروگاه هستهای «گراولین» فرانسه را وادار به تعطیلی کامل کرد. این هجوم بزرگ و غیرقابل پیشبینی فیلترهای آب خنککننده نیروگاه را مسدود کرد و باعث خاموشی خودکار چهار رآکتور شد؛ در حالی که دو رآکتور دیگر نیز به دلیل تعمیرات تابستانی از پیش متوقف بودند. این نیروگاه توان تأمین برق پنج میلیون خانه را دارد و توقف آن، ۱۰٪ از ظرفیت هستهای فرانسه را از مدار خارج کرد. ⚡🌊
شرکت EDF اعلام کرد سیستمهای ایمنی بهدرستی عمل کرده و هیچ آسیب یا خطر بلندمدتی برای کارکنان یا محیطزیست ایجاد نشده است. این پدیده پیشتر در نیروگاههایی در سوئد، اسکاتلند، اسرائیل، ژاپن، فلوریدا و کالیفرنیا نیز رخ داده و با گرمشدن آب اقیانوسها و کاهش شکارچیان طبیعی، احتمال بروز آن رو به افزایش است. ✅♻️۱۴۰۴/۵/۲۳ ۱۱:۱۵:۱۸ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
ایلان ماسک: لایحه ترامپ، نابودکننده صنایع آینده!
ایلان ماسک با حملهای شدید به لایحه اقتصادی دولت ترامپ، سکوت سیاسی خود را شکست. 🔥
او این طرح را «دیوانهوار» و مخرب برای آینده اقتصاد آمریکا و صنایع انرژی پاک دانست و هشدار داد که تصویب آن میلیونها شغل را نابود میکند. ⚡
این لایحه شامل افزایش بیسابقه سقف بدهی به ۵ تریلیون دلار و مالیات سنگین بر پروژههای سبز است، که تهدیدی مستقیم برای تسلا و صنایع تحت رهبری ماسک محسوب میشود. 📉
ماسک همچنین ترامپ را به دروغگویی متهم کرد و گفت بدون حمایت او، ترامپ انتخابات را میباخت. 💬
او با استناد به نظرسنجیها، این لایحه را «خودکشی سیاسی جمهوریخواهان» خواند. ⚖️۱۴۰۴/۴/۱۰ ۰۱:۳۰:۰۶ -
ادعای آلتمن: ChatGPT و مصرف پایین انرژی
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدعی شد مصرف هر درخواست ChatGPT تنها بهاندازه روشنبودن یک لامپ برای چند دقیقه یا یک قطره آب است. 💡💧 اما بررسیها نشان میدهد مجموع مصرف آب این مدلها به دهها میلیون گالن در سال میرسد. 📊
این مقایسه برای کوچکنمایی تأثیر زیستمحیطی هوش مصنوعی است، در حالیکه دیتاسنترهای مایکروسافت ـ میزبان ChatGPT ـ مصرف بالایی دارند و مطالعات مستقل مصرف واقعی را بسیار بیشتر اعلام کردهاند. 🔥
آلتمن بدون ارائه منبع، آینده AI را درخشان و ارزانقیمت ترسیم کرده و حتی وعده درآمد پایه داده، اما از مشکلات زیستمحیطی، مصرف انرژی و نبود مقررات سختگیرانه چشمپوشی کرده است. ⚠️۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۸:۰۲ -
ایلان ماسک از مصوبه تازه کنگره آمریکا به خشم آمد
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با لحنی تند به لایحه جدید هزینههای کنگره حمله کرد و آن را «نفرتانگیز و پر از رانت» توصیف کرد. 💥
او در شبکه X نوشت: «دیگر نمیتوانم تحمل کنم. این لایحه شرمآور است.» 🗣️
این لایحه که با حمایت جمهوریخواهان تصویب شده، به کاهش مشوقهای مالی برای خودروهای الکتریکی و انرژی پاک میپردازد. ❌
در صورت تصویب نهایی، تخفیف ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۶ پایان مییابد، ضربهای مستقیم به تسلا و مشتریان آن. 🚗
همچنین مشوقهای مربوط به نصب پنلهای خورشیدی خانگی نیز کاهش مییابد، مسئلهای که به واحد انرژی تسلا لطمه میزند.🌞
به گفته برخی منابع، ماسک از این لایحه و عدم دریافت حمایت سیاسی دلخواه، «ناامید و دلخور» است.
در همین حین، کاخ سفید نیز نامزدی پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا را پس گرفت. 🚀
بهنظر میرسد سیاست، برای ماسک پرهزینهتر از آن بوده که انتظارش را داشت. 🎭۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۱۸ -
انرژی خورشیدی؛ راهکار متا برای هوش مصنوعی سبز
☀️ شرکت متا (Meta) قرارداد جدیدی برای تأمین ۶۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در تگزاس و کانزاس امضا کرد. این انرژی قرار است مراکز داده مرتبط با پروژههای هوش مصنوعی Meta را تغذیه کند. ⚡🤖
این چهارمین قرارداد خورشیدی Meta در سال جاری است. تگزاس بهدلیل آفتاب فراوان ، سرعت بالا در مجوزدهی و اتصال آسان به شبکه برق، به قطب توسعه انرژی خورشیدی آمریکا تبدیل شده است. 🛠️🌞
مدیرعامل AES گفت سرعت بهرهبرداری و هزینه پایین از دلایل اصلی جذب غولهای فناوری به انرژی خورشیدی است. 💰⏱️۱۴۰۴/۳/۳ ۱۲:۴۲:۱۵ -
همزمان با هشدار آمریکا؛ دانمارک هم به قطعات مشکوک برخورد کرد
⚠️ در دانمارک، قطعات الکترونیکی مشکوکی در تجهیزات وارداتی شبکه انرژی کشف شدهاند که هدف و عملکردشان نامشخص است. 🔌🔍
انجمن Green Power Denmark اعلام کرد این قطعات در بردهای مدار چاپی دیده شدهاند و ممکن است تهدیدی برای امنیت زیرساختها باشند. ⚠️🛠️
مقامات درباره کشور مبدا یا جزئیات بیشتر اظهارنظر نکردهاند، اما تحقیقات در حال انجام است. ⏳📡
هفته گذشته نیز گزارشهایی از وجود دستگاههای ارتباطی مشکوک در تجهیزات خورشیدی ساخت چین در آمریکا منتشر شد. 🇨🇳⚡۱۴۰۴/۳/۱ ۲۰:۴۸:۱۵ -
گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰
🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژههای EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
🌞 این خرید جدید بخشی از تلاشهای گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آوردهاند.۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲ -
جنرال موتورز و LG بهدنبال تولید باتریهای ارزانتر برای خودروهای برقی
🚗 جنرال موتورز و شریک باتریسازی خود LG Energy Solution قصد دارند از سال ۲۰۲۸ تولید تجاری باتریهای لیتیوم منگنز (LMR) را در آمریکا آغاز کنند. 🌐🔋
✅ این باتریها ارزانتر و کارآمدتر از باتریهای نیکل فعلی هستند و بردی بیش از ۴۰۰ مایل در هر شارژ برای خودروهای برقی ارائه میدهند. 🚀🔋
📉 جنرال موتورز با این فناوری هزینههای باتری را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد و بهدنبال رسیدن به قیمت برابر با خودروهای بنزینی است. 🌱💰۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۱:۱۲:۳۶ -
انرژی بیپایان از همجوشی هستهای؛ آینده روشن انرژی جهان
🚀 انرژی همجوشی هستهای با ویژگیهای بینظیرش میتواند آینده انرژی پاک جهان را متحول کند. این روش بدون تولید آلایندههای مضر، با سوخت فراوان از آب دریا، و بدون خطر انفجار یا تشعشعات، انرژی بیپایانی تولید میکند.
🔬 در تازهترین دستاورد، دانشمندان مرکز ملی احتراق آمریکا (NIF) موفق شدند با استفاده از همجوشی هستهای ۸.۶ مگاژول انرژی تولید کنند که از رکورد قبلی ۳.۱۵ مگاژول بیشتر است.
این دستاورد نشان میدهد که همجوشی هستهای دیگر فقط یک نظریه نیست و میتواند آینده انرژی جهان را متحول کند. این فناوری میتواند جایگزین نیروگاههای سوخت فسیلی شود، بدون تولید گازهای گلخانهای، بحران انرژی را حل کند و حتی در صنایع مختلف به کار رود. 🌍💡۱۴۰۴/۲/۲۸ ۲۳:۵۴:۵۲ -
گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال انرژی هستهای برای دیتاسنترهای خود
🌐 با افزایش تقاضای برق برای دیتاسنترها، غولهای فناوری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال انرژی هستهای رفتهاند. ⚡دیتاسنترها تا پایان دهه میتوانند مصرف برق خود را چهار برابر کنند، و انرژی هستهای با تولید پایدار و بدون آلایندگی، گزینهای جذاب است. 🌱
☀️ اگرچه انرژی خورشیدی با هزینه کمتر و زمان ساخت کوتاهتر در حال رشد است، اما برای تأمین برق پایدار نیاز به باتریهای عظیم دارد. 🌞🔋
در این میان، استارتاپ The Nuclear Company با جمعآوری ۷۰ میلیون دلار سرمایه قصد دارد با استفاده از رآکتورهای هستهای طراحیشده قبلی، ۶ گیگاوات ظرفیت برق هستهای ایجاد کند. ⚡🏗️۱۴۰۴/۲/۲۸ ۰۲:۲۴:۴۰ -
افشای تجهیزات مخفی چینی؛ بمب ساعتی در شبکه برق آمریکا
☀️🔌 گزارشها نشان میدهد تجهیزات مخفی ارتباطی در قطعات خورشیدی چینی کشف شدهاند، از جمله رادیوهای سلولار که میتوانند از راه دور کنترل شوند. 📡❌
این قطعات در اینورترها و باتریهای خورشیدی استفاده شده و امکان اختلال در شبکه برق را دارند. در نوامبر گذشته، برخی از اینورترهای خورشیدی در آمریکا از چین غیرفعال شدند. 📉🌐
🇨🇳 چین اتهامات را رد کرده و آن را تخریب دستاوردهای زیرساختی خود میداند. اما با توجه به اینکه ۷۸٪ اینورترهای خورشیدی جهان ساخت چین هستند، کارشناسان امنیت انرژی آمریکا را همچنان نگرانند. 🌏۱۴۰۴/۲/۲۷ ۰۱:۲۷:۲۶ -
راکتورهای کوچک، آینده تولید برق؛ گوگل پیشگام میشود
🔋 گوگل و شرکت توسعه نیروگاههای هستهای Elementl Power اعلام کردند که در سه سایت برای راکتورهای پیشرفته هستهای همکاری خواهند کرد. 🌐🔧 این اقدام با هدف تأمین انرژی پایدار برای مراکز داده گوگل و پروژههای هوش مصنوعی این شرکت انجام میشود. 💡🌍
📊 گوگل امسال قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار برای توسعه ظرفیت مراکز داده خود هزینه کند و هر یک از سه سایت هستهای جدید باید حداقل ۶۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق داشته باشند. ⚡️📈۱۴۰۴/۲/۲۳ ۲۳:۳۴:۰۴ -
گوگل با ۱۰ میلیون دلار برقکار تربیت میکند
⚡🔌🤖 در پاسخ به بحران برق ناشی از رشد هوش مصنوعی، گوگل ۱۰ میلیون دلار برای آموزش هزاران برقکار سرمایهگذاری کرد.
مصرف برق مراکز داده در حال انفجار است و ممکن است تا ۳ سال آینده ۱۲٪ کل برق آمریکا را مصرف کنند.⚠️📈
گوگل همچنین گزارشی منتشر کرده که توسعه انرژی هستهای پیشرفته و انرژی زمینگرمایی را پیشنهاد میدهد.
این طرح میتواند تا پایان دهه، ۷۰٪ به تعداد برقکاران بیفزاید. 🔋👷♂️۱۴۰۴/۲/۱۴ ۰۹:۵۶:۳۸ -
برزیل میخواهد قطب جهانی مراکز داده شود
برزیل برای جذب سرمایهگذاری در مراکز داده، معافیت مالیاتی برای تجهیزات فناوری اطلاعات در نظر گرفته است. وزیر دارایی این کشور در سفر به سیلیکون ولی، برزیل را بهعنوان قطب زیرساختهای پایدار معرفی خواهد کرد. این طرح طی ۱۰ سال آینده میتواند بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار سرمایه وارد کند. پروژهها باید از انرژی ۱۰۰٪ تجدیدپذیر استفاده کنند و به توسعه هوش مصنوعی داخلی کمک کنند.
۱۴۰۴/۲/۹ ۱۷:۱۳:۵۹ -
مالک تیک تاک در فکر ساخت دیتاسنتر عظیم در برزیل با انرژی بادی
شرکت ByteDance، مالک تیکتاک، قصد دارد در منطقه ساحل شمال شرقی برزیل یک دیتاسنتر با مصرف ۳۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات احداث کند. این پروژه از انرژی بادی استفاده میکند و برزیل میخواهد از طریق آن به قطب جهانی دیتاسنترهای سبز (انرژی پاک) تبدیل شود. اگر توافق انجام شود، این دیتاسنتر یکی از پایههای مهم فعالیت تیکتاک در نیمکره غربی خواهد شد، دولت برزیل در حال بررسی افزایش ظرفیت برق برای چنین پروژههایی است، اما ByteDance هنوز این خبر را تأیید نکرده است.
۱۴۰۴/۲/۶ ۲۳:۵۹:۴۶ -
رشد چشمگیر خودروهای هیبریدی در بازار چین
در چین تقاضا برای خودروهای هیبریدی، بهشدت بالا رفته است. خودروسازان داخلی و خارجی مثل Geely، Volkswagen و Mercedes-Benz در حال ساخت مدلهای جدید هستند. مثلاً Geely مدل Zeekr 9X را معرفی کرده که فقط با برق تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت میکند. این نوع خودروها، مخصوصاً مدلهای EREV که موتور بنزینی فقط برای شارژ باتری استفاده میشود، سریعتر از ماشینهای تمامبرقی فروش رفتهاند. با اینکه شرکتهایی مثل Tesla میگویند این خودروها جلوی پیشرفت خودروهای برقی را میگیرند، برندهای چینی به خواسته خریداران توجه میکنند. در سال گذشته مدلهای هیبریدی زیادی عرضه شد و شرکت CATL هم باتری مخصوص این خودروها را تولید کرده که تا ۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد. این روند احتمالاً ادامهدار خواهد بود.
۱۴۰۴/۲/۶ ۱۵:۲۵:۳۴ -
ابزاری برای تخمین مصرف برق چتباتها معرفی شد
مهندسی از Hugging Face ابزاری ساخته که مصرف برق چتباتهای هوش مصنوعی را در زمان استفاده تخمین میزند. این ابزار مخصوص رابطهای چت اپنسورس است و میزان مصرف مدلهایی مثل Llama 3.3 را بر حسب واتساعت یا ژول نشان میدهد و آن را با وسایلی مانند مایکروویو مقایسه میکند. مثلا نوشتن یک ایمیل با Llama 3.3 معادل ۰.۱۲ ثانیه استفاده از مایکروویو است. این ابزار با هدف افزایش آگاهی از اثرات زیستمحیطی استفاده از AI توسعه یافته و سازندگان آن میخواهند در آینده مصرف انرژی مدلها شفافتر
شود. این مدل در وب سایت huggingface با نام chat ui energy می باشد.۱۴۰۴/۲/۶ ۱۵:۲۵:۳۱ -
آینده مراکز داده هوش مصنوعی؛ میلیاردها دلار هزینه و مصرف برق معادل یک شهر بزرگ
بر اساس یک تحقیق جدید، ساخت بزرگترین مرکز داده هوش مصنوعی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و به اندازه یک شهر بزرگ برق مصرف کند. بررسی بیش از ۵۰۰ پروژه نشان میدهد که مصرف برق و هزینه ساخت مراکز داده AI هرساله بهشدت افزایش یافته است. پروژه Colossus مثلاً معادل مصرف برق ۲۵۰ هزار خانه انرژی نیاز دارد. پیشبینی میشود تا ۶ سال آینده مصرف برق چنین مراکزی به اندازه ۹ نیروگاه هستهای برسد. با وجود پیشرفت در بهبود مصرف انرژی، این مراکز همچنان تهدیدی برای محیط زیست و مالیات ایالتها هستند. برخی شرکتها هم بهدلیل نگرانی از این روند، پروژههای خود را متوقف کردهاند.
۱۴۰۴/۲/۶ ۰۰:۱۵:۳۱



