-
بازگشت اجباری کارکنان اینتل به دفتر؛ کار از خانه محدود شد
اینتل اعلام کرد کارکنانش از اول سپتامبر باید هفتهای چهار روز حضوری در دفتر کار کنند. مدیرعامل گفت دورکاری نظم نداشته و حضور فیزیکی باعث تصمیمگیری و همکاری بهتر میشود. اینتل همزمان ممکن است ۲۰ درصد از کارکنانش را تعدیل کند. پیشتر شرکتهایی مانند آمازون و اپل نیز سیاست بازگشت به دفتر را اجرا کردهاند، اما تحقیقات نشان داده این الزامها رضایت شغلی را کاهش میدهد.
۱۴۰۴/۲/۶ ۱۱:۲۱:۲۸ -
شراکت انویدیا و اینتل؛ مهمترین همکاری صنعت تراشه در دهه اخیر
انویدیا با پرداخت ۵ میلیارد دلار حدود ۴٪ از سهام اینتل را خرید و همکاری بزرگی با این شرکت آغاز کرد. بر اساس این توافق، قرار است محصولات مشترکی تولید شود که پردازندههای اینتل را به تراشههای هوش مصنوعی و گرافیکی انویدیا با فناوری پرسرعت NVLink متصل کند. این همکاری میتواند موقعیت اینتل را در رقابت با AMD تقویت کند. 💻🤝
این محصولات هنوز در ابتدای راه هستند، اما احتمالاً از سال ۲۰۲۷ روی خطوط تولید جدید اینتل ساخته میشوند و به ادامه سرمایهگذاری این شرکت در ساخت تراشههای پیشرفته کمک میکنند. 🔧📈
برای انویدیا هم این توافق اهمیت زیادی دارد چون به مشتریان بزرگ دولتی و تجاری که سالها از محصولات اینتل استفاده کردهاند دسترسی بیشتری پیدا میکند. در این میان، AMD بازنده اصلی بهحساب میآید چون دو رقیب قدرتمندش حالا با هم متحد شدهاند. 🏢⚡۱۴۰۴/۶/۲۹ ۲۳:۱۲:۳۴ -
Nvidia با ۵ میلیارد دلار در Intel سرمایهگذاری میکند!
انویدیا ۵ میلیارد دلار در اینتل سرمایهگذاری کرد و همین باعث شد سهام اینتل بیش از ۱۲ درصد رشد کند. 📈💵
بر اساس توافق، دو شرکت تراشههای مشترکی برای کامپیوتر و مراکز داده تولید میکنند. این تراشهها با فناوری انویدیا سریعتر به هم وصل میشوند و در پردازش هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارند؛ موضوعی که رقبا مثل AMD و برادکام را تحت فشار میگذارد. 🤖⚡️
انویدیا همچنین یک تراشه گرافیکی ویژه در اختیار اینتل قرار میدهد تا همراه پردازندههای آن عرضه شود و موقعیت اینتل در بازار قویتر شود. 🖥️🔥
مدیرعامل انویدیا گفت این همکاری شروع یک «عصر جدید در دنیای محاسبات» است. 🌐✅۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۰۹:۵۸ -
۱۰ درصد سهام اینتل به واشنگتن رسید؛ معاملهای پرحاشیه در دنیای تراشهها
اینتل با دولت ترامپ توافقی امضا کرده که براساس آن آمریکا ۱۰ درصد سهام اینتل را به دست آورده و در مقابل، اینتل ۵.۷ میلیارد دلار نقد دریافت کرده است. هدف این قرارداد این است که اینتل نتواند بخش «ریختهگری» خود (که تراشههای سفارشی تولید میکند) را در سالهای آینده جدا یا به شرکت دیگری واگذار کند. 🤝💻
در این توافق بندی وجود دارد که اگر سهم اینتل در این بخش به کمتر از ۵۱ درصد برسد، دولت میتواند ۵ درصد دیگر از سهام اینتل را با قیمت ۲۰ دلار بخرد. این در حالی است که بخش ریختهگری اینتل در سهماهه اخیر ۳.۱ میلیارد دلار ضرر داده و بسیاری از سرمایهگذاران پیشتر خواستار فروش یا جداسازی آن بودند. ✅📉۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۸ -
دولت ترامپ، 10 درصد از سهام اینتل را خرید
دونالد ترامپ اعلام کرد دولت آمریکا ۹.۹٪ از سهام اینتل را به ارزش ۸.۹ میلیارد دلار خریداری میکند؛ اقدامی که ۱۰ میلیارد دلار منابع برای ساخت و توسعه کارخانههای تراشهسازی این شرکت در آمریکا فراهم میکند. 🤝💻
سهام اینتل پس از انتشار خبر معامله بیش از ۶٪ رشد کرد. منتقدان مداخله دولت در شرکتها را پرریسک میدانند، اما تحلیلگران میگویند این حمایت میتواند به احیای کسبوکار زیانده اینتل کمک کند. ✅📈۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۱۹:۰۵ -
اینتل با کمک سافتبانک به دنبال جبران عقبماندگی از انویدیا
سافتبانک اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در سهام اینتل سرمایهگذاری کرده است؛ اقدامی که نشاندهنده حمایت دوباره «ماسا یوشی سون» (کارآفرین و میلیاردر ژاپنیکرهایتبار و بنیانگذار سافتبانک) از این غول تراشهسازی است. این تصمیم همزمان با تلاشهای مدیرعامل جدید اینتل، لیپ-بو تان، برای بازسازی شرکت و جبران عقبماندگی از انویدیا در حوزه تراشههای هوش مصنوعی انجام میشود. 🤝💻
اینتل در سالهای اخیر با مشکلات مدیریتی و ضعف تولید روبهرو بوده و اکنون برای بازگشت به رقابت، برنامههای اصلاحی بزرگی را آغاز کرده است. تحلیلگران میگویند سرمایهگذاری سافتبانک بیشتر جنبه راهبردی دارد تا مالی و میتواند زمینهساز همکاریهای آینده بین دو شرکت باشد. 📊⚡
سون نیز پس از شکستهای گذشته دوباره با پروژههای بزرگ به میدان بازگشته است؛ از جمله طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری مرکز داده با OpenAI، خرید کارخانه سابق فاکسکان در اوهایو و تصاحب شرکت تراشهساز Graphcore. رشد سهام سافتبانک نشان میدهد بازار به سرمایهگذاریهای تازه این شرکت در حوزه هوش مصنوعی خوشبین است. ✅🚀۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۸:۵۸:۱۸ -
ترامپ به دنبال تصاحب بخشی از اینتل برای تقویت تولید داخلی
دولت ترامپ در حال مذاکره با اینتل برای خرید احتمالی بخشی از سهام این شرکت است؛ اقدامی با هدف تقویت تولید داخلی و اشتغال در صنعت تراشه آمریکا. این خبر باعث جهش ۷٪ سهام اینتل در آمریکا و ۳.۶٪ در بازار فرانکفورت شد. 🤝📈
اینتل که سهم خود را در بازار تراشههای هوش مصنوعی به انویدیا باخته، هشدار داده در صورت جذب نکردن مشتریان خارجی برای خطوط تولیدش، ممکن است از کسبوکار ساخت تراشه خارج شود. ✅🇺🇸۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۱:۴۷:۵۴ -
دیدار ترامپ با مدیرعامل اینتل پس از درخواست استعفا
دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با “لیپ-بو تان”، مدیرعامل اینتل، دیدار کرد و این جلسه را بسیار جالب توصیف کرد. این دیدار در حالی انجام شد که ترامپ پیش از این خواستار استعفای مدیرعامل اینتل به دلیل ارتباطاتش با شرکتهای چینی شده بود. با این دیدار سهام اینتل در معاملات پس از ساعات کاری ۳ درصد افزایش یافت. “لیپ بو تان” در تلاش است تا اینتل را به سمت احیای دوباره سوق دهد و ترامپ در این دیدار بر تعهد این شرکت به تقویت رهبری فناوری و تولید در آمریکا تأکید کرد.⚙️
۱۴۰۴/۵/۲۲ ۱۰:۱۹:۰۴ -
مدیرعامل اینتل به درخواست ترامپ برای استعفا پاسخ داد
مدیرعامل اینتل، «لیپ-بو تان»، در واکنش به درخواست استعفا از سوی دونالد ترامپ به اتهام تعارض منافع، این ادعاها را اطلاعات نادرست خواند. ترامپ پس از نامه سناتور تام کاتن به هیئتمدیره اینتل چنین درخواستی مطرح کرد؛ نامهای که به سرمایهگذاریهای «لیپ-بو تان» در شرکتهای چینی، سوابق او در Cadence Design Systems و ارتباط این موارد با دولت و ارتش چین اشاره داشت. 📢💻
کاتن همچنین با یادآوری دریافت ۸ میلیارد دلار کمک از قانون «CHIPS and Science Act» توسط اینتل، توانایی این شرکت در مدیریت این منابع را زیر سؤال برد. «لیپ-بو تان» تأکید کرد طی ۴۰ سال فعالیتش همیشه بر اساس بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی عمل کرده و در حال همکاری با دولت ترامپ برای روشن شدن حقایق است. او اخیراً برنامه کاهش هزینهها، توقف ساخت کارخانههای جدید در آلمان و لهستان و استراتژی تازه هوش مصنوعی اینتل را اعلام کرده بود. ✅🏭۱۴۰۴/۵/۱۹ ۱۰:۰۵:۵۴ -
ترامپ خواستار استعفای مدیرعامل اینتل شد!
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با اشاره به افزایش تنشها با چین، خواستار استعفای فوری «لیپ-بو تان» مدیرعامل اینتل شد و او را به داشتن منافع متعارض متهم کرد، هرچند هیچ مدرک یا جزئیاتی ارائه نداد. این درخواست پس از آن مطرح شد که سناتور جمهوریخواه «تام کاتن» در نامهای به هیئتمدیره اینتل، درباره ارتباطات احتمالی لیپ بو تان با چین و سوابق کاریاش در شرکتی که مشتری یک دانشگاه نظامی چینی بوده، ابراز نگرانی کرد. ⚠️🇺🇸
لیپ بو تان که از ماه مارس مدیریت اینتل را بر عهده دارد، برای بازگرداندن جایگاه شرکت در رقابت تراشههای هوش مصنوعی، هزاران کارمند را تعدیل کرده، ساخت کارخانههای جدید را متوقف نموده و بخشهای غیرکلیدی را برای فروش گذاشته است.۱۴۰۴/۵/۱۸ ۱۱:۵۱:۰۶ -
پایان یک عصر؛ macOS Tahoe آخرین میخ بر تابوت اینتل
اپل در WWDC 2025 با خداحافظی از مکهای اینتل و طراحی تخت iOS 7، نسل جدیدی از طراحی و قابلیتها را معرفی کرد. 💻
سیستمعامل macOS Tahoe آخرین نسخهای است که از مکهای اینتل پشتیبانی میکند و Liquid Glass ظاهر نرمافزارها را شفاف و مدرن کرده، هرچند برخی آن را کمتر خوانا میدانند. 🔍
Messages در iOS 26 امکاناتی شبیه واتساپ یافته و ترجمه زنده به رقابت با Google Translate آمده است. 📱
در iPadOS، پنجرههای مستقل جای Stage Manager را گرفتهاند و Spotlight مک هم به قابلیتهای Raycast نزدیکتر شده است. 🧠
همچنین، Workout Buddy در اپل واچ با کمک هوش مصنوعی نقش مربی شخصی را بر عهده میگیرد. 🏃♂️۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۷:۵۵ -
گوگل کارمندان دورکار را به دفتر کار برمیگرداند
گوگل به بخشی از کارمندانش اعلام کرده که باید هفتهای سه روز به دفتر برگردند، در غیر این صورت باید شرکت را ترک کنند. تنها کارمندانی که قبلاً تأییدیه دورکاری داشتهاند و بیش از ۸۰ کیلومتر با دفتر فاصله دارند، میتوانند از خانه کار کنند. این اقدام بخشی از تمرکز گوگل بر پروژههای هوش مصنوعی است و با سیاستهای دیگر شرکتهای فناوری که به دنبال بازگرداندن کنترل به مدیریت هستند، همسو است. این در حالی است که بسیاری از کارمندان دورکاری را مؤثرتر و بهتر از حضور در دفتر میدانند. برخی نیز با ترفندهایی مثل حضور یکساعته و بازگشت به خانه، سیاستها را دور میزنند.
۱۴۰۴/۲/۵ ۲۳:۵۳:۰۶ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
اتحادیه اروپا تیکتاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!
اتحادیه اروپا تیکتاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایتدنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
مقامهای اروپایی میگویند قابلیتهایی مانند اسکرول بیپایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق میدهد. بهگفته آنها، تیکتاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگیها بر سلامت روان، بهویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخصهایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیکتاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیکتاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
تنشهای ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد
در نشست بینالمللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیهای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح میکند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاحهای مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایشهای دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزامآور نیست، برخی کشورها بهدلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
وزیر دفاع هلند گفت دولتها در یک «دوراهی» قرار گرفتهاند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمیخواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کرهجنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
همزمانی قدرت تکنولوژی و ضعف رسانه؛ اتفاقی یا روندی تازه!
جهان امروز بهشدت فناوریمحور شده و از گوشی و مدرسه تا کارخانه و تجارت آنلاین به نرمافزار و هوش مصنوعی وابسته است. این روند، ثروت و نفوذ سیاسی عظیمی برای مدیران فناوری ایجاد کرده؛ بهطوریکه ۷ نفر از ۱۰ فرد ثروتمند جهان مستقیماً از صنعت فناوری به این جایگاه رسیدهاند، از جمله ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و جف بزوس. 💻
در همین شرایط، روزنامه واشنگتنپست که مالک آن جف بزوس است، بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. بخشهای فناوری، علم، سلامت، کسبوکار، رسانه، ورزش، فرهنگ و گزارشهای خارجی از جمله خاورمیانه و اوکراین بهشدت کوچک یا تعطیل شدهاند و پوشش موضوعاتی مانند آمازون و هوش مصنوعی تضعیف شده است. 📰
مدیریت روزنامه این اقدام را تلاشی برای بازسازی و سوددهی میداند، اما واشنگتنپست با افت شدید مشترکان، کاهش ترافیک و زیان حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال قبل روبهرو بوده است. منتقدان میگویند همزمانی قدرتگیری غولهای فناوری و تضعیف رسانههایی که آنها را پوشش میدهند، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۸:۴۵ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
آیا سرمایهگذاران چینی وارد SpaceX شدهاند؟ پنتاگون بررسی میکند
دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواستهاند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارشهایی است که میگویند برخی سرمایهگذاران مرتبط با چین بهصورت پنهانی و از مسیر شرکتهای واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شدهاند؛ موضوعی که بهگفته سناتورها میتواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساختهای امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهوارههای نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده میکنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی میتواند دسترسی به اطلاعات و فناوریهای حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» میشود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایهگذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
همکاری مایکروسافت و دولت بریتانیا برای مقابله با محتوای جعلی هوش مصنوعی
بریتانیا اعلام کرده با همکاری مایکروسافت، دانشگاهها و متخصصان، در حال طراحی یک چارچوب استاندارد برای شناسایی محتوای دیپفیک (محتوای جعلی) در اینترنت است. هدف این طرح، ایجاد معیارهای مشخص برای ارزیابی ابزارهایی است که محتوای جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص میدهند. 🏛️
وزیر فناوری بریتانیا گفته دیپفیکها به ابزاری برای کلاهبرداری، سوءاستفاده جنسی و تضعیف اعتماد عمومی تبدیل شدهاند. این چارچوب جدید قرار است توان فناوریها را در شناسایی تهدیدهای واقعی مانند جعل هویت، تقلب و سوءاستفاده جنسی بررسی کند و به پلیس و دولت نشان دهد ضعفهای موجود کجاست. 🛡️
بر اساس آمار رسمی، تعداد دیپفیکهای منتشرشده از حدود ۵۰۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۵ رسیده است. همزمان، پس از انتشار گزارشهایی درباره تولید تصاویر جنسی بدون رضایت توسط چتبات Grok، نهادهای ناظر ارتباطات و حریم خصوصی بریتانیا تحقیقات جداگانهای را آغاز کردهاند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۲۳:۰۱:۱۶ -
هوش مصنوعی نظامی در کانون توجه نمایشگاه هوایی سنگاپور
چند شرکت آمریکایی سازنده پهپاد این هفته در نمایشگاه هوایی سنگاپور حاضر شدند تا فروش خود را فراتر از پنتاگون به کشورهای آسیایی گسترش دهند؛ کشورهایی که با توجه به تقویت نظامی چین، بهدنبال گزینههای تازه دفاعی هستند. 🛩️
موفقیت پهپادها در جنگ اوکراین موج سرمایهگذاری در پهپاد و هوش مصنوعی نظامی را بالا برده و حالا این فناوریها از حاشیه به مرکز نمایشگاههای هوایی آمدهاند. 🤖
Shield AI اعلام کرد نرمافزار خودران «Hivemind» حتی با اختلال GPS و ارتباطات هم میتواند مأموریتهای شناسایی انجام دهند. Anduril نیز با تمرکز بر بازار تایوان، ژاپن و کرهجنوبی از فروش پهپاد پرسهزن خود به تایوان خبر داده و Red Cat هم اعلام کرد یک کشور نامشخص در آسیا-اقیانوسیه برای پهپاد «Black Widow» سفارش ثبت کرده است. 🌏۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۵:۰۸:۲۶ -
اپستین و پشتپرده جدایی ملیندا گیتس از بیل گیتس
ملیندا فرنچ گیتس ، همسر سابق بیل گیتس، در گفتوگویی با پادکست NPR، درباره ایمیلهای تازه منتشرشده از پرونده جفری اپستین (متهم پروندههای سوءاستفاده جنسی ) که نام بیل گیتس در آنها آمده، صحبت کرد. او با ابراز اندوهی عمیق گفت این موضوع خاطرات بسیار دردناکی از دوران ازدواجش را زنده کرده و عملاً تأیید کرد ارتباطهای بیل گیتس با اپستین یکی از دلایل اصلی جدایی آنها بوده است. 💔
او تأکید کرد که دیگر نمیخواهد وارد جزئیات شود و پاسخ به پرسشها درباره این پرونده باید از سوی بیل گیتس داده شود. ملیندا گفت اکنون از آن فضای «آلوده و سنگین» فاصله گرفته و زندگی جدید و آرامتری را تجربه میکند. 🌱
بیل و ملیندا گیتس پس از ۲۷ سال زندگی مشترک در سال ۲۰۲۱ طلاق گرفتند. پیشتر نیز گزارشهایی درباره دیدارهای متعدد بیل گیتس با اپستین منتشر شده بود؛ ادعاهایی که گیتس همواره آنها را کاملاً نادرست و بیاساس دانسته است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۴:۰۷:۵۵ -
چتبات Grok دردسرساز شد؛ یورش پلیس فرانسه به دفاتر X
تحقیقات علیه شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در اروپا بهسرعت گستردهتر شده است. پلیس و دادستانی فرانسه با همکاری یوروپل به دفاتر X در پاریس یورش بردند و ایلان ماسک و لیندا یاکارینو، مدیرعامل سابق این پلتفرم، برای جلسهای در ماه آوریل احضار شدهاند. این پرونده از ژانویه ۲۰۲۵ با اتهام دستکاری الگوریتم و استخراج غیرقانونی داده آغاز شد و اکنون شامل بررسی انتشار محتوای مجرمانه، از جمله دیپفیکهای جنسی و تصاویر مربوط به کودکان است. 🚨
در بریتانیا نیز نهادهای نظارتی بهطور فوری در حال بررسی استفاده از چتبات Grok برای تولید تصاویر جنسی بدون رضایت افراد هستند؛ موضوعی که نگرانیهای جدی حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. همزمان، کمیسیون اروپا و دادستان کل ایالت کالیفرنیا در آمریکا تحقیقات جداگانهای را آغاز کردهاند. X این اتهامها را رد کرده اما تحت فشار دولتها، محدودیتهایی برای Grok اعمال کرده که هنوز کافی دانسته نمیشود. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۲۱:۱۹ -
فلزات نادر، نقطه ضعف استراتژیک آمریکا در برابر چین
دولت آمریکا پس از بحران سال گذشته در تأمین فلزات معدنی حیاتی از چین، تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار آن، یک ذخیره راهبردی فلزات نادر ایجاد کند. چین از سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود که ممکن است صادرات این مواد را محدود کند و در بهار سال گذشته، همزمان با تشدید جنگ تجاری، این تهدید را عملی کرد؛ اقدامی که صنایع مدرن آمریکا را با شوک جدی روبهرو ساخت. ⚠️
چین حدود ۶۹٪ تولید جهانی فلزات نادر را در اختیار دارد و همین موضوع باعث شد محدودیتهای صادراتی، برخی خطوط تولید آمریکا را متوقف کند. دولت ترامپ در واکنش، تعرفهها را کاهش داد؛ توافقی که کاخ سفید آن را «پیروزی بزرگ» خواند، اما در عمل بهعنوان امتیازدهی به چین تلقی شد. 🇨🇳🇺🇸
اکنون ترامپ طبق گزارش بلومبرگ از طرحی ۱۲ میلیارد دلاری به نام Project Vault رونمایی کرده است. این طرح با ۲ میلیارد دلار سرمایه خصوصی و ۱۰ میلیارد دلار وام بانکی، ذخیرهای از فلزات کمیاب ایجاد میکند تا تولیدکنندگان در زمان شوک قیمتی از آن استفاده کنند و سپس ذخیره را دوباره تکمیل نمایند. ⚙️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۱۱:۱۲ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱



