-
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI
انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیونها خانه خواهند بود. ⚡🏭
این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر میکند؛ شرکتی که پیشتر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانههای هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایهگذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰ -
غولهای فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده میکنند
رقابت بزرگی برای ساخت زیرساختهای هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا میگوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد میکند. ⚡💻
مایکروسافت با سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کردند. 💰🤝
اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلیترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژههای بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرحها نگرانیهای محیطزیستی زیادی ایجاد کردهاند. 🌍🏗️
ترامپ هم پروژهای به نام “Stargate” با همکاری سافتبانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸ -
گوگل با ۱۰ میلیون دلار برقکار تربیت میکند
⚡🔌🤖 در پاسخ به بحران برق ناشی از رشد هوش مصنوعی، گوگل ۱۰ میلیون دلار برای آموزش هزاران برقکار سرمایهگذاری کرد.
مصرف برق مراکز داده در حال انفجار است و ممکن است تا ۳ سال آینده ۱۲٪ کل برق آمریکا را مصرف کنند.⚠️📈
گوگل همچنین گزارشی منتشر کرده که توسعه انرژی هستهای پیشرفته و انرژی زمینگرمایی را پیشنهاد میدهد.
این طرح میتواند تا پایان دهه، ۷۰٪ به تعداد برقکاران بیفزاید. 🔋👷♂️۱۴۰۴/۲/۱۴ ۰۹:۵۶:۳۸ -
پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری OpenAI بهدنبال گسترش جهانی زیرساختهای هوش مصنوعی
پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری Stargate متعلق به OpenAI، Oracle و SoftBank که برای ساخت دیتاسنترهای هوش مصنوعی در آمریکا طراحی شده، اکنون احتمال گسترش به کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه را بررسی میکند. در حالی که تمرکز اصلی هنوز بر آمریکاست، جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه اولیه در جریان است و SoftBank قرار است بخش بزرگی از آن را تأمین کند. این پروژه در ژانویه معرفی شد و از سوی ترامپ نیز حمایت شد.
۱۴۰۴/۱/۲۹ ۱۹:۵۸:۴۳ -
تعرفههای جدید ترامپ؛ تهدید بزرگ برای زیرساختهای هوش مصنوعی آمریکا
تعرفههای جدید دولت ترامپ بر تجهیزات فناوری میتواند روند سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ فناوری در زیرساختهای هوش مصنوعی را با چالش جدی مواجه کند. این تعرفهها که بر واردات تجهیزات از کشورهایی مانند چین، تایوان و کره جنوبی اعمال میشود، هزینههای تولید و توسعه زیرساختهای مراکز داده را افزایش داده و میتواند پروژههای بزرگی مانند Stargate را تحت تأثیر قرار دهد.
۱۴۰۴/۱/۱۵ ۲۰:۴۹:۰۵ -
سرمایهگذاری ۲.۷ میلیارد دلاری تایلند در مراکز داده و خدمات ابری
تایلند سرمایهگذاری ۲.۷ میلیارد دلار در مراکز داده و خدمات ابری را تصویب کرد. شرکتهای چینی، سنگاپوری و تایلندی در این طرح مشارکت دارند. رشد هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای زیرساختهای فناوری در جنوب شرق آسیا شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۱۱:۰۸:۴۸ -
توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی xAI
شرکت هوش مصنوعی xAI متعلق به ایلان ماسک به مالکیت یک زمین یک میلیون فوت مربعی در شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا دست یافت تا زیرساختهای مرکز داده خود را گسترش دهد. این شرکت که در زمینه توسعه مدلهای هوش مصنوعی Grok فعالیت میکند، برنامه دارد ظرفیت مرکز داده اصلی خود را به یک میلیون پردازنده گرافیکی انویدیا افزایش دهد. xAI همچنین برای تأمین مالی پروژههای زیرساختی خود در حال مذاکره برای جذب سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۷ ۲۳:۴۹:۱۴ -
سرمایهگذاری ۴۷۸ میلیون دلاری در مرکز داده EcoDataCenter برای توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی
شرکت EcoDataCenter سوئد با دریافت سرمایه ۴۷۸ میلیون دلاری از سرمایهگذاران نهادی، به توسعه مراکز داده سازگار با محیط زیست برای پردازش ترافیک هوش مصنوعی ادامه میدهد. این شرکت با استفاده از مصالح چوبی و انرژی تجدیدپذیر، راهکارهای نوینی برای کاهش مصرف انرژی مراکز داده ارائه میدهد و مشتریانی مانند CoreWeave و مایکروسافت دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۱۱:۴۴:۵۸ -
مدیرعامل میسترال: اروپا باید در زیرساختهای هوش مصنوعی سرمایهگذاری کند
آرتور منش، مدیرعامل میسترال، در کنگره جهانی موبایل از شرکتهای اروپایی خواست در زیرساختهای مراکز داده و هوش مصنوعی سرمایهگذاری کنند. او بر کاهش وابستگی به فناوری آمریکایی و توسعه اکوسیستم منطقهای هوش مصنوعی تأکید کرد و همکاری با اپراتورهای مخابراتی را برای ارتقای محصولات هوش مصنوعی مهم دانست.
۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۱۷:۴۳:۴۰ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
اختلال گسترده در Cloudflare؛ نصف اینترنت از کار افتاد!
بامداد سهشنبه بخش بزرگی از اینترنت با اختلال گسترده روبهرو شد؛ خدمات Cloudflare دچار مشکل شد و دسترسی به پلتفرمهایی مانند ChatGPT، Claude، اسپاتیفای و حتی شبکه اجتماعی X مختل شد. این قطعی تنها یک ماه پس از آن رخ داد که ایلان ماسک بابت اختلال AWS تمسخر کرده بود. 🌐
مرِدیت ویتیکر، رئیس Signal، این حادثه را نشانه وابستگی خطرناک اینترنت به چند ارائهدهنده بزرگ زیرساخت دانست و گفت نبودِ جایگزین واقعی برای سرویسهایی مثل AWS و Cloudflare یک مشکل اساسی است. 🔧
Cloudflare اعلام کرده مشکل شناسایی شده و در حال رفع است، اما بسیاری از سرویسها هنوز بهطور کامل آنلاین نشدهاند و برخی کاربران فقط بازگشت تدریجی خدمات را مشاهده میکنند. این خبر در حال بهروزرسانی است. ⚠️۱۴۰۴/۸/۲۸ ۱۷:۵۹:۳۶ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
زیرساختهای جهانی توان پاسخگویی به رشد هوش مصنوعی را ندارند!
رشد انفجاری مراکز داده هوش مصنوعی در جهان باعث کمبود گسترده در تراشهها و تجهیزات موردنیاز این صنعت شده است. ⚠️
کارشناسان میگویند افزایش تقاضا برای ساخت مراکز داده، فشار زیادی بر زنجیره تأمین جهانی وارد کرده و تولیدکنندگان نمیتوانند بهسرعت پاسخگوی نیاز بازار باشند. 💻 این روند باعث شکلگیری رقابتی شدید میان کشورها برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی شده است. 🌍
قدرتهای بزرگ جهان نیز برای حفظ جایگاه خود، برنامههای ملی ویژهای در زمینه توسعه فناوریهای هوش مصنوعی تدوین کردهاند. 🤖
این موضوع یکی از محورهای گفتوگو در نشست اقتصادی اخیر در کره جنوبی بود، جایی که رهبران تجاری درباره آینده صنعت هوش مصنوعی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی تبادل نظر کردند. 🤝۱۴۰۴/۸/۷ ۱۱:۲۹:۴۷ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
سرمایهگذاری میلیاردی علیبابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!
غول فناوری چین، علیبابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانیاش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۵۳ میلیارد دلاری سهساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علیبابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولتها و شرکتها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکتهایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳ -
سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس میشود
گوگل با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند میسازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابلهای زیردریایی را ایجاد میکند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدلهای Gemini و تراشههای TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره میبرد و به خدماتی چون جستوجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری میدهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹ -
هشدار صندوق بین المللی پول: جهان هنوز آماده موج هوش مصنوعی نیست!
رئیس صندوق بینالمللی پول (IMF) ، هشدار داد کشورهای جهان هنوز چارچوب قانونی و اخلاقی لازم برای کنترل رشد سریع هوش مصنوعی را ندارند و از نهادهای مدنی خواست «زنگ خطر» را به صدا درآورند. ⚠️ او گفت انقلاب هوش مصنوعی بیشتر در دست اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا است، در حالی که کشورهای در حال توسعه از این موج عقب ماندهاند. 🌍 چین و برخی بازارهای نوظهور پیشرفتهایی داشتهاند اما شکاف دیجیتال جهانی در حال افزایش است. 📉 وی افزود صندوق بینالمللی پول نگران گسترش فاصله کشورها در آمادگی برای فناوریهای نو است که میتواند رشد اقتصاد کشورهای فقیر را کند کند. 💬 او اعلام کرد صندوق بین المللی پول، شاخصی برای سنجش آمادگی کشورها در زمینه زیرساخت، مهارت، نوآوری و اخلاق تدوین کرده و ضعف اصلی جهان در بخش قانونگذاری و اخلاق است. ⚖️ جورجیوا تأکید کرد بیعملی به معنای عقبماندن از آینده فناوری است. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۴:۴۳:۴۶ -
آیا OpenAI در مسیر تسلط بر بازار هوش مصنوعی است؟
تقریباً همزمان با شگفتی «جنسن هوانگ» مدیرعامل Nvidia از قرارداد میلیاردی OpenAI با رقیبش AMD، «سم آلتمن» مدیرعامل OpenAI اعلام کرد قراردادهای بزرگتری در راه است. 🤝
طبق این توافق، OpenAI تا ۱۰٪ از سهام AMD را دریافت میکند و در توسعه نسل بعدی تراشههای هوش مصنوعی این شرکت همکاری خواهد کرد. 💹 از سوی دیگر، Nvidia نیز با سرمایهگذاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار، سهامدار OpenAI شده است. 💰 این همکاری شامل فروش مستقیم تجهیزات و تراشهها به OpenAI است تا برای ساخت دیتاسنترهای اختصاصی خود آماده شود. 🏗️
با این حال، هوانگ میگوید OpenAI هنوز توان مالی لازم برای خرید تمام تجهیزات را ندارد، زیرا ساخت هر گیگاوات مرکز داده حدود ۶۰ میلیارد دلار هزینه دارد. ⚙️ در سال ۲۰۲۵، OpenAI با شرکتهایی مانند Oracle، SoftBank، Nvidia و AMD قراردادهایی به ارزش مجموعاً نزدیک به یک تریلیون دلار امضا کرده است. 🌍
آلتمن تأکید کرد این سرمایهگذاریها برای رشد آینده ضروری است و خبر داد در ماههای آینده قراردادهای بیشتری اعلام خواهد شد. 🚀۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۳:۳۵:۱۲ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
استارتاپها هنوز در جستجوی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند
۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۰:۱۸:۲۱ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰



