-
۱۰ درصد سهام اینتل به واشنگتن رسید؛ معاملهای پرحاشیه در دنیای تراشهها
اینتل با دولت ترامپ توافقی امضا کرده که براساس آن آمریکا ۱۰ درصد سهام اینتل را به دست آورده و در مقابل، اینتل ۵.۷ میلیارد دلار نقد دریافت کرده است. هدف این قرارداد این است که اینتل نتواند بخش «ریختهگری» خود (که تراشههای سفارشی تولید میکند) را در سالهای آینده جدا یا به شرکت دیگری واگذار کند. 🤝💻
در این توافق بندی وجود دارد که اگر سهم اینتل در این بخش به کمتر از ۵۱ درصد برسد، دولت میتواند ۵ درصد دیگر از سهام اینتل را با قیمت ۲۰ دلار بخرد. این در حالی است که بخش ریختهگری اینتل در سهماهه اخیر ۳.۱ میلیارد دلار ضرر داده و بسیاری از سرمایهگذاران پیشتر خواستار فروش یا جداسازی آن بودند. ✅📉۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۸ -
احتمال تجزیه غول تراشهسازی اینتل با مذاکرات محرمانه
شرکت اینتل در حال مذاکره با شرکتهای تراشهسازی نظیر TSMC و برادکام برای تقسیم واحدهای مختلف خود است. این شرکت در سال ۲۰۲۴ با زیان ۱۳.۴ میلیارد دلاری مواجه شده و درصدد بازسازی ساختار خود است. واحدهای مختلف اینتل از جمله طراحی تراشه، تولید و بخشهای نرمافزاری و سختافزاری مورد بررسی برای واگذاری قرار گرفتهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۲۰:۲۶:۳۵ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
اپستین و پشتپرده جدایی ملیندا گیتس از بیل گیتس
ملیندا فرنچ گیتس ، همسر سابق بیل گیتس، در گفتوگویی با پادکست NPR، درباره ایمیلهای تازه منتشرشده از پرونده جفری اپستین (متهم پروندههای سوءاستفاده جنسی ) که نام بیل گیتس در آنها آمده، صحبت کرد. او با ابراز اندوهی عمیق گفت این موضوع خاطرات بسیار دردناکی از دوران ازدواجش را زنده کرده و عملاً تأیید کرد ارتباطهای بیل گیتس با اپستین یکی از دلایل اصلی جدایی آنها بوده است. 💔
او تأکید کرد که دیگر نمیخواهد وارد جزئیات شود و پاسخ به پرسشها درباره این پرونده باید از سوی بیل گیتس داده شود. ملیندا گفت اکنون از آن فضای «آلوده و سنگین» فاصله گرفته و زندگی جدید و آرامتری را تجربه میکند. 🌱
بیل و ملیندا گیتس پس از ۲۷ سال زندگی مشترک در سال ۲۰۲۱ طلاق گرفتند. پیشتر نیز گزارشهایی درباره دیدارهای متعدد بیل گیتس با اپستین منتشر شده بود؛ ادعاهایی که گیتس همواره آنها را کاملاً نادرست و بیاساس دانسته است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۴:۰۷:۵۵ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
Apple TV سالانه یک میلیارد دلار ضرر میدهد!
اپل تیویپلاس برخلاف بیشتر رقبایش فعلاً قصد ندارد تبلیغات به سرویسش اضافه کند و همچنان فقط روی تولید محتوای اختصاصی تمرکز دارد. 🎬
ادی کیو، معاون ارشد اپل، گفته است: «ما برنامهای برای اشتراک ارزانتر با تبلیغ نداریم. اگر بتوانیم قیمت را منصفانه نگه داریم، بهتر است بیننده بدون وقفه فیلم ببیند.» این تصمیم در حالی گرفته شده که سرویسهایی مثل نتفلیکس، دیزنیپلاس و HBO مکس پلنهای ارزان با تبلیغ دارند. 📺
با وجود شعار «قیمتگذاری منطقی»، اپل در ماه اوت قیمت اشتراک را از ۹.۹۹ به ۱۲.۹۹ دلار افزایش داد. این یعنی از زمان شروع سرویس در سال ۲۰۱۹، هزینه اشتراک ۱۶۰ درصد بیشتر شده است. 💰
گزارشها میگویند اپل تیویپلاس سالانه بیش از یک میلیارد دلار ضرر میدهد، اما با سریالهایی مثل Severance و Pluribus موفقیت هنری زیادی داشته است. مدیران اپل تأکید کردند قصد خرید استودیوهای دیگر را ندارند و میخواهند سرویس را کاملاً با محتوای خودشان بسازند. ⭐️۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۲۹ -
از فیلم «The Big Short» تا پیشبینی حباب هوش مصنوعی
مایکل بَری، سرمایهگذار مشهوری که سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ را پیشبینی کرده بود و الهامبخش فیلم «The Big Short» بود، هشدار داده این بار «حباب هوش مصنوعی» در حال شکلگیری است. 💥
طبق گزارشها، صندوق او «Scion» روی سقوط سهام انویدیا و Palantir (شرکت تحلیل دادههای عظیم) شرطبندی کرده؛ دو شرکتی که از بزرگترین برندگان موج سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند. مدیرعامل پالانتیر در واکنش تند گفت اقدام بَری «غیرقابل قبول» است و افزود: «وقتی اشتباهش ثابت شود، از خوشحالی میرقصم.» 📉
بَری در پستهای اخیرش نمودارهایی از کاهش رشد سرویسهای ابری آمازون، گوگل و مایکروسافت منتشر کرد و هشدار داد که رشد فعلی فناوری بهشدت شبیه حباب داتکام سال ۲۰۰۰ است. 📊
او معتقد است شبکه پیچیده سرمایهگذاری میان غولهای AI مانند انویدیا و OpenAI اگر حتی در یک بخش دچار اختلال شود، میتواند دومینوی سقوط اقتصادی را رقم بزند. ⚠️
کارشناسان و بانک انگلستان نیز تأیید کردهاند که ارزش فعلی سهام فناوریها به سطح خطرناک و مشابه دوران حباب داتکام رسیده است. 💻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۳۴:۴۵ -
بیتکوین در آستانه اولین کاهش ماهانه از ۲۰۱۸
بیتکوین برای نخستینبار از سال ۲۰۱۸ در آستانه ضرر ماهانه در اکتبر قرار گرفته و روند هفتساله رشد خود را شکسته است. ارزش این رمزارز در ماه جاری حدود ۵٪ کاهش یافته که علت آن بیاعتمادی سرمایهگذاران و نوسانات اخیر بازار جهانی عنوان میشود. 📉
تحلیلگران می گویند بیتکوین در آغاز اکتبر همراه با طلا و سهام در اوج بود، اما با افزایش نگرانیهای اقتصادی، سرمایهگذاران دیگر به بازار رمزارز بازنگشتند. 💬
در اواسط ماه، همزمان با اعلام تعرفه ۱۰۰٪ واردات چین از سوی ترامپ و تهدید محدودیتهای نرمافزاری، بزرگترین ریزش تاریخ رمزارزها رخ داد و قیمت بیتکوین از رکورد ۱۲۶هزار دلار به حدود ۱۰۴هزار دلار سقوط کرد. ⚡
اکنون سرمایهگذاران درباره جهت سیاستهای پولی آمریکا بلاتکلیفاند. مدیرعامل بانک جیپی مورگان نیز نسبت به احتمال سقوط بازار سهام آمریکا در شش ماه تا دو سال آینده هشدار داده است. 📊
با وجود این افت، بیتکوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶٪ رشد داشته و حمایت دولت ترامپ از داراییهای دیجیتال باعث بهبود شرایط قانونی این صنعت در آمریکا شده است. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۰:۵۴:۵۰ -
تالار ۲۵۰ میلیون دلاری ترامپ در کاخ سفید با حمایت غولهای فناوری
در حالیکه دولت آمریکا بهدلیل تعطیلی موقت در بلاتکلیفی است، فعالیت عمرانی در کاخ سفید ادامه دارد. 🏗️
این هفته تخریب بال شرقی کاخ سفید آغاز شد تا جای آن، تالاری ۹۰ هزار فوت مربعی ساخته شود که ظرفیت میزبانی از هزار نفر را دارد. 🎉
هزینه ساخت که حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده، از بودجه عمومی تأمین نمیشود و رئیسجمهور دونالد ترامپ آن را با کمکهای مالی خصوصی پیش میبرد. 💰
طبق اعلام کاخ سفید، شرکتهای بزرگ فناوری مانند آمازون، اپل، گوگل، متا و مایکروسافت در کنار شرکتهای دفاعی و مخابراتی مانند T-Mobile از حامیان مالی این پروژه هستند. 📊
شرکتهای رمزارزی از جمله کوینبیس و ریپل نیز در میان اهداکنندگان دیده میشوند. 💎 بخشی از کمک گوگل، حدود ۲۰ میلیون دلار، مربوط به توافق حقوقی در پرونده تعلیق حساب ترامپ در یوتیوب است. ⚖️ کارشناسان میگویند این حمایتها نشانه گرمتر شدن روابط میان ترامپ و سیلیکونولی است، زیرا دولت او رویکرد نرمتری در برابر پروندههای ضدانحصار دارد و همزمان از توسعه هوش مصنوعی و ساخت مراکز داده حمایت میکند. 🤖✅۱۴۰۴/۸/۶ ۰۸:۱۱:۰۲ -
گروه G20: بازار ارزهای دیجیتال نیازمند اصلاحات فوری است!
نهاد نظارتی گروه G20 هشدار داده که نبود قوانین جامع برای کنترل بازار رمزارزها میتواند ثبات مالی جهان را تهدید کند. ⚠️ گزارش جدید هیئت ثبات مالی (FSB) نشان میدهد اجرای قوانین در کشورهای مختلف هنوز پراکنده و ناهماهنگ است. 🌍
این نهاد اعلام کرد رشد سریع بیتکوین و دیگر رمزارزها باعث شده ارزش کل بازار جهانی آنها در یک سال گذشته دو برابر شود و به ۴ تریلیون دلار برسد. 💰
دبیرکل FSB گفت رمزارزها بهراحتی بین کشورها جابهجا میشوند و بدون همکاری جهانی نظارت بر آنها ممکن نیست. 🔄
یکی از نگرانیهای اصلی نبود قانونگذاری کامل برای استیبلکوینهاست؛ رمزارزهایی متصل به دلار که بازارشان طی سال گذشته ۷۵٪ رشد کرده و به ۲۹۰ میلیارد دلار رسیده است. 💵 این رشد همزمان با سیاستهای حامی رمزارز دولت ترامپ بوده است. 📊
FSB هشدار داد برای جلوگیری از بحرانهایی مشابه فروپاشی صرافی FTX در سال ۲۰۲۲ باید قوانین جهانی یکپارچهتری تدوین شود. 🚨۱۴۰۴/۷/۲۶ ۱۳:۰۴:۳۷ -
اینتل با تراشه جدید Panther Lake وارد عصر تازهای از سرعت و قدرت شد!
شش ماه پس از آغاز مدیریت «لیپ-بو تان» برای نوسازی اینتل، این شرکت از پردازنده جدید خود با نام Panther Lake رونمایی کرد. 💻
این تراشه نخستین محصول ساختهشده با فناوری پیشرفته ۱۸A است که در کارخانه آریزونای آمریکا تولید میشود و تا پایان امسال به بازار میآید. 🇺🇸 تان گفت این نسل تازه، آغاز دورهای جدید در دنیای محاسبات است و به بازسازی و نوآوری در اینتل کمک میکند. 🚀
همچنین اینتل از پردازنده سرور Xeon 6+ با همین فناوری رونمایی کرد که اوایل ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد. 🖥️ فناوری ۱۸A سرعت پردازش بالاتر، مصرف انرژی کمتر و تراکم بیشتر تراشهها را به همراه دارد و رقابت اینتل را با شرکتهای آسیایی تقویت میکند. ⚙️۱۴۰۴/۷/۲۰ ۰۹:۲۲:۳۳ -
مدل GPT-5 Pro از راه رسید؛ دقیقتر، عمیقتر و آماده برای صنایع مالی و پزشکی
OpenAI در رویداد Dev Day از مدلهای جدید خود رونمایی کرد؛ از جمله GPT-5 Pro برای پردازش عمیقتر متن، مدل ویدیوساز Sora 2 و مدل صوتی کوچکتر و ارزانتر gpt-realtime mini. این بهروزرسانیها برای جذب توسعهدهندگان و ساخت اپلیکیشن در ChatGPT ارائه شدهاند. 💡.
مدل GPT-5 Pro برای حوزههایی مثل مالی، حقوقی و پزشکی طراحی شده و دقت و قدرت استدلال بالاتری دارد. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفت تعامل صوتی بهزودی یکی از روشهای اصلی ارتباط با هوش مصنوعی خواهد شد. 🎙️
مدل صوتی gpt-realtime mini با پشتیبانی از گفتوگوی زنده و کیفیت بالا، ۷۰٪ ارزانتر از مدل قبلی است. 🔊.
مدل Sora 2 نیز اکنون برای توسعهدهندگان در API در دسترس است و ویدیوهای واقعی با صدا و جلوههای هماهنگ تولید میکند. 🎬
اپلیکیشن Sora هم رقیب TikTok است و به کاربران امکان میدهد با یک دستور متنی، ویدیوهای کوتاه بسازند و به اشتراک بگذارند.۱۴۰۴/۷/۱۶ ۰۱:۰۷:۰۵ -
بیتکوین به رکورد تاریخی جدید رسید
بیتکوین، بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار، روز یکشنبه به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و با رشد حدود ۲.۶۸ درصدی، در سطح ۱۲۵ هزار و ۲۴۵ دلار معامله شد. اکنون این رمز ارز در محدوده ۱۲۴,۱۰۰ در نوسان می باشد. 📈💰
۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۴:۰۷:۱۳ -
بانک مرکزی اروپا از آزمایشهای تازه یوروی دیجیتال در سال آینده خبر داد
بانک مرکزی اروپا اعلام کرد سال آینده آزمایشهای جدیدی روی یوروی دیجیتال انجام میدهد؛ اقدامی که هدف آن حفظ استقلال مالی منطقه یورو در برابر آمریکا است. 🌍💶
این بانک توضیح داد که آزمایشهای امسال با بخش خصوصی نشان دادهاند یوروی دیجیتال میتواند بهعنوان یک کیف پول الکترونیکی رسمی، پرداختهای خودکار در حملونقل عمومی یا برخی بازپرداختها را سادهتر کند. 🚋📲۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۴۸ -
اتحاد تاریخی اینتل و انویدیا برای ساخت تراشههای هیبریدی
انویدیا و اینتل تصمیم گرفتهاند با همکاری هم تراشههای جدیدی بسازند که پردازنده (CPU) و کارت گرافیک (GPU) را یکجا داشته باشد (SoC). 💻 انویدیا برای این همکاری ۵ میلیارد دلار در اینتل سرمایهگذاری کرده و همین موضوع میتواند وضعیت اینتل را بهتر کند. 💰
مدیرعامل انویدیا گفته هدف اصلی این است که هم مراکز داده قویتر ساخته شوند و هم لپتاپها و کامپیوترهایی تولید شوند که هم قدرت بیشتری دارند و هم برق کمتری مصرف میکنند. 🔋
این تراشهها به زودی عرضه نمیشوند و کارشناسان میگویند دستکم ۲ تا ۳ سال طول میکشد تا به بازار برسند. ⏳ این همکاری رقابت با شرکت AMD را بیشتر میکند؛ شرکتی که مدتهاست روی تراشههای ترکیبی کار میکند. 🎮
انویدیا همچنان روی پردازندههای ARM برنامه دارد که احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ آماده میشوند. 📱 اینتل هم روی نسل تازه پردازندهها و کارتهای گرافیک خودش کار میکند. 🖥️
به گفته دو شرکت، این همکاری پروژههای جداگانهشان را متوقف نمیکند و میتواند در آینده لپتاپهای قویتر و ارزانتری را وارد بازار کند. ✅۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۱۲:۰۸ -
پایان سلطه ویزا و مسترکارت؟ «یوروی دیجیتال» در راه است
اتحادیه اروپا میخواهد ارز دیجیتالی به نام «یوروی دیجیتال» بسازد تا مردم بتوانند مثل کارتهای بانکی ویزا و مسترکارت، پرداختهای خود را انجام دهند اما بدون وابستگی به شرکتهای آمریکایی. 💶🌍
این پول دیجیتال مثل یک کیفپول آنلاین خواهد بود که بانک مرکزی اروپا آن را تضمین میکند. هدف این است که خریدهای اینترنتی و پرداختها سادهتر و امنتر شود. 🏛️📱
با این حال هنوز قوانین لازم در پارلمان تصویب نشده و برخی بانکها نگران هستند که این ارز دیجیتال جدید به کار آنها آسیب بزند. اجرای کامل یوروی دیجیتال، حتی در صورت تصویب قوانین، حداقل دو تا سه سال طول میکشد. ⚠️⏳۱۴۰۴/۶/۳۰ ۱۰:۱۷:۱۲ -
شراکت انویدیا و اینتل؛ مهمترین همکاری صنعت تراشه در دهه اخیر
انویدیا با پرداخت ۵ میلیارد دلار حدود ۴٪ از سهام اینتل را خرید و همکاری بزرگی با این شرکت آغاز کرد. بر اساس این توافق، قرار است محصولات مشترکی تولید شود که پردازندههای اینتل را به تراشههای هوش مصنوعی و گرافیکی انویدیا با فناوری پرسرعت NVLink متصل کند. این همکاری میتواند موقعیت اینتل را در رقابت با AMD تقویت کند. 💻🤝
این محصولات هنوز در ابتدای راه هستند، اما احتمالاً از سال ۲۰۲۷ روی خطوط تولید جدید اینتل ساخته میشوند و به ادامه سرمایهگذاری این شرکت در ساخت تراشههای پیشرفته کمک میکنند. 🔧📈
برای انویدیا هم این توافق اهمیت زیادی دارد چون به مشتریان بزرگ دولتی و تجاری که سالها از محصولات اینتل استفاده کردهاند دسترسی بیشتری پیدا میکند. در این میان، AMD بازنده اصلی بهحساب میآید چون دو رقیب قدرتمندش حالا با هم متحد شدهاند. 🏢⚡۱۴۰۴/۶/۲۹ ۲۳:۱۲:۳۴ -
Nvidia با ۵ میلیارد دلار در Intel سرمایهگذاری میکند!
انویدیا ۵ میلیارد دلار در اینتل سرمایهگذاری کرد و همین باعث شد سهام اینتل بیش از ۱۲ درصد رشد کند. 📈💵
بر اساس توافق، دو شرکت تراشههای مشترکی برای کامپیوتر و مراکز داده تولید میکنند. این تراشهها با فناوری انویدیا سریعتر به هم وصل میشوند و در پردازش هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارند؛ موضوعی که رقبا مثل AMD و برادکام را تحت فشار میگذارد. 🤖⚡️
انویدیا همچنین یک تراشه گرافیکی ویژه در اختیار اینتل قرار میدهد تا همراه پردازندههای آن عرضه شود و موقعیت اینتل در بازار قویتر شود. 🖥️🔥
مدیرعامل انویدیا گفت این همکاری شروع یک «عصر جدید در دنیای محاسبات» است. 🌐✅۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۰۹:۵۸ -
ارتباط پنهان نفت و فناوری؛ چرا سهام تکنولوژی با قیمت نفت تکان میخورد؟
نوسانات قیمت نفت فقط بازار انرژی را تکان نمیدهد، بلکه بر شرکتهای فناوری هم اثر میگذارد. وقتی نفت گران میشود، ترس از تورم و کند شدن رشد اقتصادی بالا میرود و همین موضوع میتواند ارزش سهام تکنولوژی را پایین بیاورد. در مقابل، کاهش قیمت نفت شرایط بهتری برای رشد این شرکتها ایجاد میکند. 📉💻⚡
این تأثیر فقط مالی نیست؛ شرکتهایی مثل سازندگان مراکز داده یا صنایع فضایی و موشکی هم مستقیم از هزینه انرژی و حملونقل تأثیر میگیرند. بنابراین تغییر قیمت نفت میتواند به افزایش یا کاهش هزینههای آنها منجر شود. 🚀🔌
این هفته هم بهدلیل تنشهای سیاسی و افزایش تولید گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپکپلاس)، بازار نفت دچار افتوخیز شد. کارشناسان میگویند تا زمانی که وضعیت اقتصاد جهانی و بازار انرژی آرام نگیرد، این نوسانات میتواند بر آینده فناوری هم سایه بیفکند. ✅🛢️🌍۱۴۰۴/۶/۱۱ ۲۳:۴۹:۲۶ -
سقوط ناگهانی بیتکوین پس از فروش ۲۴ هزار واحد توسط یک نهنگ
بیتکوین پس از فروش بیش از ۲۴ هزار واحد توسط یک «نهنگ» سقوط کرد و از اوج ۱۱۷,۳۷۰ دلار به حدود ۱۱۲,۶۶۰ دلار رسید؛ رخدادی که ۳۱۰ میلیون دلار از موقعیتهای لانگ و در مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار را تنها در ۲۴ ساعت از بین برد. 🤯📉
با این حال، اتریوم وضعیت بهتری دارد؛ هرچند طی ۲۴ ساعت اخیر حدود ۴٪ افت کرده و به ۴,۶۳۷ دلار رسیده، اما در ماه جاری همچنان ۲۴٪ رشد داشته است. محبوبیت ETFهای اتریوم که اکنون ۵.۲٪ از ارزش بازار آن را تشکیل میدهند، یکی از عوامل اصلی این روند است. 📊🔥
تحلیلگران میگویند حمایت دولت ترامپ فضای مثبتی برای رمزارزها ایجاد کرده، اما خروج سرمایه از سوی غولهایی مثل بلکراک و فیدلیتی و ریزش سایر رمزارزها از جمله ریپل (۲٪)، سولانا (۴٪)، ترون (۳٪) و دوجکوین (۵٪) نشان میدهد نگرانیها درباره پایداری این رشد همچنان باقی است. ✅🌐۱۴۰۴/۶/۵ ۰۲:۰۰:۳۸ -
دولت ترامپ، 10 درصد از سهام اینتل را خرید
دونالد ترامپ اعلام کرد دولت آمریکا ۹.۹٪ از سهام اینتل را به ارزش ۸.۹ میلیارد دلار خریداری میکند؛ اقدامی که ۱۰ میلیارد دلار منابع برای ساخت و توسعه کارخانههای تراشهسازی این شرکت در آمریکا فراهم میکند. 🤝💻
سهام اینتل پس از انتشار خبر معامله بیش از ۶٪ رشد کرد. منتقدان مداخله دولت در شرکتها را پرریسک میدانند، اما تحلیلگران میگویند این حمایت میتواند به احیای کسبوکار زیانده اینتل کمک کند. ✅📈۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۱۹:۰۵ -
بازار فناوری آمریکا زیر فشار؛ اصلاح یا پایان تب هوش مصنوعی؟
سهام فناوری آمریکا پس از رشد شدید ناشی از موج هوش مصنوعی با افت مواجه شد؛ شاخص نزدک این هفته حدود ۲٪ و بخش فناوری S&P500 نزدیک به ۲.۵٪ کاهش یافت و سهام انویدیا و پالانتیر بیشترین ریزش را داشتند. 📉💻
کارشناسان میگویند نگرانی از ارزشگذاریهای بالا و انتظار برای سخنرانی رئیس فدرال رزرو درباره احتمال کاهش نرخ بهره، دلیل اصلی احتیاط سرمایهگذاران است. با این حال، بسیاری معتقدند علاقه به سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی همچنان ادامه خواهد داشت. ✅🤖۱۴۰۴/۵/۳۱ ۱۷:۰۱:۱۹ -
اینتل با کمک سافتبانک به دنبال جبران عقبماندگی از انویدیا
سافتبانک اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در سهام اینتل سرمایهگذاری کرده است؛ اقدامی که نشاندهنده حمایت دوباره «ماسا یوشی سون» (کارآفرین و میلیاردر ژاپنیکرهایتبار و بنیانگذار سافتبانک) از این غول تراشهسازی است. این تصمیم همزمان با تلاشهای مدیرعامل جدید اینتل، لیپ-بو تان، برای بازسازی شرکت و جبران عقبماندگی از انویدیا در حوزه تراشههای هوش مصنوعی انجام میشود. 🤝💻
اینتل در سالهای اخیر با مشکلات مدیریتی و ضعف تولید روبهرو بوده و اکنون برای بازگشت به رقابت، برنامههای اصلاحی بزرگی را آغاز کرده است. تحلیلگران میگویند سرمایهگذاری سافتبانک بیشتر جنبه راهبردی دارد تا مالی و میتواند زمینهساز همکاریهای آینده بین دو شرکت باشد. 📊⚡
سون نیز پس از شکستهای گذشته دوباره با پروژههای بزرگ به میدان بازگشته است؛ از جمله طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری مرکز داده با OpenAI، خرید کارخانه سابق فاکسکان در اوهایو و تصاحب شرکت تراشهساز Graphcore. رشد سهام سافتبانک نشان میدهد بازار به سرمایهگذاریهای تازه این شرکت در حوزه هوش مصنوعی خوشبین است. ✅🚀۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۸:۵۸:۱۸ -
سافتبانک ۲ میلیارد دلار در اینتل سرمایهگذاری کرد
سافتبانک ژاپن اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در اینتل سرمایهگذاری میکند؛ اقدامی که نشاندهنده تمرکز بیشتر این شرکت روی صنعت تراشه و هوش مصنوعی است. به گفته سافتبانک، اینتل نقش مهمی در گسترش تولید تراشه در آمریکا خواهد داشت. 🤝💻
این سرمایهگذاری بخشی از پروژه عظیم Stargate است؛ طرحی مشترک با OpenAI و اوراکل که هدف آن ساخت مراکز داده به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار در چهار سال آینده است. همچنین شرکت فاکسکان قرار است در کارخانه اوهایو، تجهیزات این مراکز داده را با همکاری سافتبانک تولید کند. 🌍⚡۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۳:۲۰:۰۸ -
ترامپ به دنبال تصاحب بخشی از اینتل برای تقویت تولید داخلی
دولت ترامپ در حال مذاکره با اینتل برای خرید احتمالی بخشی از سهام این شرکت است؛ اقدامی با هدف تقویت تولید داخلی و اشتغال در صنعت تراشه آمریکا. این خبر باعث جهش ۷٪ سهام اینتل در آمریکا و ۳.۶٪ در بازار فرانکفورت شد. 🤝📈
اینتل که سهم خود را در بازار تراشههای هوش مصنوعی به انویدیا باخته، هشدار داده در صورت جذب نکردن مشتریان خارجی برای خطوط تولیدش، ممکن است از کسبوکار ساخت تراشه خارج شود. ✅🇺🇸۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۱:۴۷:۵۴ -
دیدار ترامپ با مدیرعامل اینتل پس از درخواست استعفا
دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با “لیپ-بو تان”، مدیرعامل اینتل، دیدار کرد و این جلسه را بسیار جالب توصیف کرد. این دیدار در حالی انجام شد که ترامپ پیش از این خواستار استعفای مدیرعامل اینتل به دلیل ارتباطاتش با شرکتهای چینی شده بود. با این دیدار سهام اینتل در معاملات پس از ساعات کاری ۳ درصد افزایش یافت. “لیپ بو تان” در تلاش است تا اینتل را به سمت احیای دوباره سوق دهد و ترامپ در این دیدار بر تعهد این شرکت به تقویت رهبری فناوری و تولید در آمریکا تأکید کرد.⚙️
۱۴۰۴/۵/۲۲ ۱۰:۱۹:۰۴ -
مدیرعامل اینتل به درخواست ترامپ برای استعفا پاسخ داد
مدیرعامل اینتل، «لیپ-بو تان»، در واکنش به درخواست استعفا از سوی دونالد ترامپ به اتهام تعارض منافع، این ادعاها را اطلاعات نادرست خواند. ترامپ پس از نامه سناتور تام کاتن به هیئتمدیره اینتل چنین درخواستی مطرح کرد؛ نامهای که به سرمایهگذاریهای «لیپ-بو تان» در شرکتهای چینی، سوابق او در Cadence Design Systems و ارتباط این موارد با دولت و ارتش چین اشاره داشت. 📢💻
کاتن همچنین با یادآوری دریافت ۸ میلیارد دلار کمک از قانون «CHIPS and Science Act» توسط اینتل، توانایی این شرکت در مدیریت این منابع را زیر سؤال برد. «لیپ-بو تان» تأکید کرد طی ۴۰ سال فعالیتش همیشه بر اساس بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی عمل کرده و در حال همکاری با دولت ترامپ برای روشن شدن حقایق است. او اخیراً برنامه کاهش هزینهها، توقف ساخت کارخانههای جدید در آلمان و لهستان و استراتژی تازه هوش مصنوعی اینتل را اعلام کرده بود. ✅🏭۱۴۰۴/۵/۱۹ ۱۰:۰۵:۵۴ -
ترامپ خواستار استعفای مدیرعامل اینتل شد!
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با اشاره به افزایش تنشها با چین، خواستار استعفای فوری «لیپ-بو تان» مدیرعامل اینتل شد و او را به داشتن منافع متعارض متهم کرد، هرچند هیچ مدرک یا جزئیاتی ارائه نداد. این درخواست پس از آن مطرح شد که سناتور جمهوریخواه «تام کاتن» در نامهای به هیئتمدیره اینتل، درباره ارتباطات احتمالی لیپ بو تان با چین و سوابق کاریاش در شرکتی که مشتری یک دانشگاه نظامی چینی بوده، ابراز نگرانی کرد. ⚠️🇺🇸
لیپ بو تان که از ماه مارس مدیریت اینتل را بر عهده دارد، برای بازگرداندن جایگاه شرکت در رقابت تراشههای هوش مصنوعی، هزاران کارمند را تعدیل کرده، ساخت کارخانههای جدید را متوقف نموده و بخشهای غیرکلیدی را برای فروش گذاشته است.۱۴۰۴/۵/۱۸ ۱۱:۵۱:۰۶



