• بازگشت سرگئی برین به دفتر گوگل برای پیشرفت هوش مصنوعی

    سرگئی برین، بنیانگذار گوگل، مهندسان را به بازگشت پنج روزه به دفتر و تلاش برای پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی فراخواند. وی معتقد است رقابت در حوزه هوش مصنوعی شدت گرفته و گوگل باید برای رقابت با OpenAI و مایکروسافت تلاش بیشتری کند. برین تأکید کرده که کار هفتگی 60 ساعته نقطه بهینه بهره‌وری است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۲۲:۲۱:۲۴
  • بررسی هفتگی اخبار فناوری: از هوش مصنوعی تا تحولات استارتاپی

    هفته گذشته در دنیای فناوری، اخبار متنوعی از جمله انتصاب مدیرعامل جدید Intel، گسترش Waymo در دره سیلیکون، علاقه Oracle به خرید TikTok و فروش بخش بازی Niantic به Scopely منتشر شد. همچنین OpenAI قراردادی 11.9 میلیارد دلاری با CoreWeave امضا کرد و شرکت های فناوری همچنان در حال رقابت و نوآوری هستند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۲۱:۳۱:۳۳
  • رقابت نفس‌گیر غول‌های فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی

    رقابت غول‌های فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحله‌ای بی‌سابقه شده است. منطق آن‌ها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی قوی‌تری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
    آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیش‌بینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم ده‌ها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشته‌اند. 💰
    با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکت‌ها افت کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران از این هزینه‌های سنگین نگران‌اند. اما مدیران فناوری معتقدند در آینده‌ای که «قدرت پردازش» کمیاب می‌شود، تنها شرکت‌هایی دوام می‌آورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵
  • شورش در سیلیکون‌ولی؛ کارکنان غول‌های فناوری علیه سیاست های مهاجرتی ترامپ

    بیش از ۴۰۰ کارمند شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، گوگل، متا، آمازون و مایکروسافت در نامه‌ای مشترک از مدیران عامل خود خواسته‌اند در برابر سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ و خشونت‌های مرتبط با آن سکوت نکنند. آن‌ها خواستار لغو قراردادهای شرکت‌ها با اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE)، محکومیت علنی خشونت‌ها و اعمال فشار مستقیم بر کاخ سفید برای توقف این روند شده‌اند. ✉️
    این نامه هم‌زمان با افزایش اعتراض‌ها علیه ICE منتشر شده است. سال گذشته ۳۲ نفر در بازداشت این نهاد جان باختند که مرگبارترین سال آن از ۲۰۰۴ بوده و تا اواسط دسامبر بیش از ۶۸ هزار مهاجر در بازداشت قرار داشته‌اند، در حالی که فقط حدود یک‌چهارم آن‌ها سابقه کیفری داشته‌اند. ⚠️
    کارکنان می‌گویند صنعت فناوری نفوذ زیادی بر ترامپ دارد اما مدیران عامل عمدتاً سکوت کرده‌اند. آن‌ها از مدیران می‌خواهند دوباره از این نفوذ استفاده کنند تا به خشونت‌ها پایان داده شود و بتوانند به کار در این صنعت افتخار کنند. 🏛️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۳:۱۱:۵۶
  • OpenAI: تقاضا انفجاری شده؛ ویژگی‌های جدید کند می‌آیند

    OpenAI مالک ChatGPT اعلام کرده با کمبود شدید توان پردازشی روبه‌روست و افزایش استفاده از ابزارهایی مثل تولید تصویر، فشار زیادی به سیستم‌هایش وارد کرده است. به‌گفته مدیران شرکت، همین موضوع باعث شده هم عرضه قابلیت‌های جدید کندتر شود و هم سرمایه‌گذاری روی پژوهش‌های آینده سخت‌تر شود. 🖥️
    گرگ براکمن، رئیس OpenAI، توضیح داده وقتی قابلیت تولید تصویر در ماه مارس بسیار محبوب شد، شرکت مجبور شد بخشی از توان پردازشی را از بخش تحقیق بردارد و صرف پاسخ‌گویی به کاربران کند؛ تصمیمی که او آن را فدا کردن آینده برای نیازهای امروز توصیف کرده است. 📈
    این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که برخی معتقدند OpenAI در رقابت هوش مصنوعی عقب افتاده است. پس از خبرساز شدن مدل Gemini 3 گوگل، سم آلتمن مدیر عامل OpenAI وضعیت «کد قرمز» اعلام کرد. OpenAI می‌گوید برای بازگشت به صدر رقابت، به توان پردازشی بسیار بیشتری نیاز دارد. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۰/۶ ۰۳:۴۰:۴۶
  • معماران هوش مصنوعی، شخص سال TIME 2025!

    مجله تایم که هر سال «شخصیت سال» را بر اساس بیشترین تأثیر بر جهان انتخاب می‌کند، امسال به‌جای یک فرد، یک گروه را برگزید: «معماران هوش مصنوعی». این انتخاب بازتاب‌دهنده نقشی است که مدیران عامل آمریکایی در شکل‌دهی رقابت جهانی AI در سال ۲۰۲۵ داشته‌اند؛ سالی که امید و نگرانی اقتصادی درباره AI هم‌زمان اوج گرفت. 🧠
    بر اساس گزارش تایم، چهره‌هایی مانند جنسن هوانگ (انویدیا)، سم آلتمن (OpenAI)، ایلان ماسک (تسلا)، مارک زاکربرگ (متا)، لیزا سو (AMD)، داریو آمودی (Anthropic)، دمیس هسابیس (Google DeepMind) و فی-فی لی (World Labs) با سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیارددلاری در زیرساخت‌ها، سیاست‌گذاری دولت‌ها را تغییر داده، رقابت ژئوپلیتیکی را تشدید کرده و پذیرش AI را شتاب داده‌اند. ⚙️
    تایم می‌نویسد که در ۲۰۲۵، بحث استفاده مسئولانه از AI جای خود را به رقابت برای استقرار سریع آن داد و این فناوری به یکی از اثرگذارترین ابزارها در رقابت قدرت‌های بزرگ از زمان سلاح هسته‌ای تبدیل شد.🌍

    ۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۴۳:۳۴
  • اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیون‌دلاری

    کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکون‌ولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیون‌دلاری اروپا مطرح است. با وجود چالش‌های قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران می‌گویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
    نمونه‌های موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبه‌نفس بیشتری به اکوسیستم داده‌اند و بنیان‌گذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکت‌ها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کرده‌اند ماندن در اروپا هم می‌تواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
    قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسان‌تر کند. البته موانعی مانند محافظه‌کاری شرکت‌های بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپ‌هاست. 🌍

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸
  • افزایش تمایل به ویرایش جنین در سیلیکون ولی!

    در سیلیکون‌ولی اشتیاق تازه‌ای برای ویرایش ژنتیکی جنین شکل گرفته؛ روشی بحث‌برانگیز که با فناوری Crispr تلاش می‌کند ژن‌های ناخواسته را از جنین، اسپرم یا تخمک حذف کند. اما این کار در آمریکا کاملاً غیرقانونی است و شرکت‌ها اجازه انجام آزمایش‌ یا تولید نوزاد ویرایش‌شده را ندارند. ⚖️
    با این حال دو استارتاپ Preventive در کالیفرنیا (حمایت‌شده توسط برایان آرمسترانگ و سم آلتمن) و Manhattan Genomics در نیویورک به‌دنبال انتقال فعالیت‌های خود به کشورهایی هستند که قوانین سخت‌گیرانه ندارند؛ مثل امارات یا هندوراس. در چین و بریتانیا فقط ویرایش برای تحقیق مجاز است و تولید نوزاد ممنوع است. 🧬
    هدف این شرکت‌ها حذف بیماری‌های ژنتیکی است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند این فناوری هنوز ریسک بالایی دارد و می‌تواند باعث جهش‌های خطرناک شود. همچنین احتمال می‌رود دسترسی به آن فقط برای ثروتمندان ممکن شود و مسیر به‌سمت طراحی نوزادان و ایده‌های شبه‌یوژنیک منحرف گردد؛ موضوعی که به‌گفته متخصصان «در سیلیکون‌ولی ریشه عمیق دارد». ⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۲۹ ۰۳:۱۰:۱۵
  • مدیرعامل انویدیا: چین در رقابت هوش مصنوعی از آمریکا جلو می‌زند

    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز هشدار داد که چین در رقابت جهانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. او گفت: «چین در مسابقه هوش مصنوعی پیروز می‌شود، چون فقط چند نانوثانیه از آمریکا عقب است.» 🤖
    هوانگ تأکید کرد آمریکا باید با سرعت بیشتر پیش برود و توسعه‌دهندگان سراسر جهان را به‌سمت خود جذب کند تا رقابت را ببرد. به گفته او، اگر نیمی از برنامه‌نویسان هوش مصنوعی جهان به‌دلیل سیاست‌های محدودکننده از آمریکا جدا شوند، در بلندمدت این کشور بازنده خواهد بود. ⚙️
    او در کنفرانس اخیر انویدیا در واشنگتن گفت: «ما می‌خواهیم آمریکا پیروز شود و فناوری جهانی بر پایه پلتفرم آمریکایی ساخته شود، اما برای این هدف باید در بازار چین هم حضور داشته باشیم.» 🇺🇸🇨🇳
    اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که تنش میان دو کشور بر سر تراشه‌های پیشرفته ساخت انویدیا ادامه دارد و ترامپ اعلام کرده تراشه‌های قدرتمند «Blackwell» فقط برای مشتریان آمریکایی در دسترس خواهند بود. 💻

    ۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۲۴:۳۸
  • آیا هوش مصنوعی عامل اخراج‌های گسترده در آمریکا است؟

    در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشم‌انداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج می‌کند. شرکت‌هایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفته‌اند. 📉
    بسیاری از این شرکت‌ها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی می‌دانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT می‌گوید شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اخراج‌ها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
    در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران می‌گویند سیاست‌های تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها با تکیه بر بهانه‌ی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵

    ۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸
  • ترس از بیکاری با هوش مصنوعی فقط یک حقه تبلیغاتی است!

    شانکار، مدیر فنی شرکت «پالنتیر» (Palanitir) که در زمینه فناوری‌های نظارتی و تحلیل داده برای ارتش و دولت آمریکا فعالیت دارد، می‌گوید هوش مصنوعی عمومی (AGI) بیشتر یک «افسانه بازاری» است تا واقعیت علمی. او گفت برخی شرکت‌های سیلیکون‌ولی با ترساندن مردم از بیکاری گسترده، برای جذب سرمایه از عبارت AGI استفاده می‌کنند. 💬
    شانکار معتقد است هنوز هیچ فناوری‌ای وجود ندارد که از انسان باهوش‌تر باشد و بسیاری از ادعاهای مربوط به AGI فقط تبلیغاتی است. 🧠
    او افزود شرکت‌هایی مانند متا میلیاردها دلار برای دستیابی به این هدف هزینه می‌کنند، در همین حال، برخی مدیران با استفاده از نام AI دست به اخراج‌های گسترده زده‌اند؛ مانند آمازون که ۱۴هزار کارمند را با استناد به «تحول هوش مصنوعی» کنار گذاشت. 📉
    در حالی که حتی پروژه‌های فعلی AI در شرکت‌ها سود اقتصادی قابل‌توجهی ندارند. پژوهش MIT نشان می‌دهد بیشتر طرح‌های هوش مصنوعی در کسب‌وکارها درآمد واقعی ایجاد نکرده‌اند. 📉

    ۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۰۳:۰۳
  • زیرساخت‌های جهانی توان پاسخ‌گویی به رشد هوش مصنوعی را ندارند!

    رشد انفجاری مراکز داده هوش مصنوعی در جهان باعث کمبود گسترده در تراشه‌ها و تجهیزات موردنیاز این صنعت شده است. ⚠️
    کارشناسان می‌گویند افزایش تقاضا برای ساخت مراکز داده، فشار زیادی بر زنجیره تأمین جهانی وارد کرده و تولیدکنندگان نمی‌توانند به‌سرعت پاسخ‌گوی نیاز بازار باشند. 💻 این روند باعث شکل‌گیری رقابتی شدید میان کشورها برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی شده است. 🌍
    قدرت‌های بزرگ جهان نیز برای حفظ جایگاه خود، برنامه‌های ملی ویژه‌ای در زمینه توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی تدوین کرده‌اند. 🤖
    این موضوع یکی از محورهای گفت‌وگو در نشست اقتصادی اخیر در کره جنوبی بود، جایی که رهبران تجاری درباره آینده صنعت هوش مصنوعی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی تبادل نظر کردند. 🤝

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۱:۲۹:۴۷
  • موفق‌ترین استارتاپ ها از ایده‌های خلاق ساخته می‌شوند، نه از سرمایه‌های سنگین

    در رویداد TechCrunch Disrupt 2025، «روئلوف بوتا» مدیر شرکت سرمایه گذاری Sequoia Capital گفت که پول زیاد همیشه باعث رشد بهتر استارتاپ‌ها نمی‌شود. 💬 او توضیح داد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها مثل خرید طلا یا سهام نیست، چون هرچه پول بیشتری وارد شود، لزوماً سود بیشتری به‌دست نمی‌آید. ⚠️
    بوتا گفت تنها تعداد کمی از شرکت‌های نوپا واقعاً موفق می‌شوند و تزریق سرمایه بیش از حد حتی می‌تواند کیفیت آن‌ها را پایین بیاورد. 💸
    او یادآور شد که در آمریکا اکنون بیش از ۳۰۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری وجود دارد، در حالی که بیست سال پیش فقط حدود ۱۰۰۰ شرکت فعال بودند. 📊 بوتا افزود در این مدت بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار سود از این صنعت به‌دست آمده، اما آینده موفقیت در ایده‌های خلاقانه است، نه در پول بیشتر. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۲۷:۴۴
  • درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!

    در حالی‌که دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازه‌ای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
    «شان دافی»، وزیر حمل‌ونقل و مدیر موقت ناسا، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیس‌ایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
    ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محموله‌ای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میم‌ها و توییت‌هایی توهین‌آمیز، از جمله اشاره‌ای تمسخرآمیز به گذشته دافی به‌عنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
    اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب می‌شود؛ به‌ویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
    رسانه‌ها گزارش داده‌اند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حمل‌ونقل قرار دهد؛ موضوعی که می‌تواند کنترل ماسک بر برنامه‌های فضایی را محدود کند. 🏛️

    ۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵
  • پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهواره‌ای جدید

    سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهواره‌سازی خود هستند تا با سلطه‌ی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیده‌اند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته می‌شود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یک‌سوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی می‌شود. ⏳ منابع آگاه می‌گویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکت‌ها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمم‌اند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد می‌تواند نقطه‌ی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡

    ۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹
  • بریتانیا سلطه اپل و گوگل را کاهش می‌دهد

    دولت بریتانیا اعلام کرده که می‌خواهد جلوی نفوذ بیش از حد اپل و گوگل در بازار گوشی‌ها را بگیرد و رقابت را بیشتر کند. ⚖️📱
    تقریباً همه گوشی‌های موجود در بریتانیا از سیستم‌عامل‌های iOS اپل یا اندروید گوگل استفاده می‌کنند و کاربران فقط از اپ‌استور یا پلی‌استور این دو شرکت می‌توانند برنامه دانلود کنند. 💡
    این موضوع باعث شده اپل و گوگل کنترل زیادی بر بازار داشته باشند و قوانین خودشان را بر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان تحمیل کنند. 💰
    دولت بریتانیا حالا با دادن عنوان «بازار راهبردی» به این دو شرکت، می‌تواند در صورت نیاز، آن‌ها را مجبور به تغییر قوانین کند تا شرکت‌های دیگر هم بتوانند رقابت کنند و کاربران گزینه‌های بیشتری داشته باشند. 🚀
    گوگل این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و گفته ممکن است رشد فناوری کند شود، اما اپل هشدار داده این تغییرات می‌تواند باعث کاهش امنیت گوشی‌ها و تأخیر در ارائه ویژگی‌های جدید شود. 🔒⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۲ ۱۱:۰۸:۱۳
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • اروپا بدون زیرساخت دیجیتال قوی از رقابت جهانی جا می‌ماند

    پژوهش شرکت فرانسوی Qonto نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا به‌جای تقویت زیرساخت‌های دیجیتال، تمرکز خود را بر استفاده از هوش مصنوعی گذاشته‌اند. 📉 در حالی که شرکت‌های بزرگ اروپا به‌سرعت در حال توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند، بسیاری از شرکت‌های کوچک هنوز دانش و امکانات لازم برای این تحول را ندارند. 🏭 طبق این گزارش، ۴۶٪ از این شرکت‌ها روزانه از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده می‌کنند، اما فقط بخش کمی از آن‌ها از سیستم‌های دیجیتال برای حسابداری، تحلیل داده یا مدیریت اسناد بهره می‌برند. 🤖 این شکاف دیجیتال می‌تواند آینده اقتصادی اروپا را تهدید کند. ⚠️ پژوهش با بررسی ۱۶۰۰ مدیر در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نشان داد دو شرکت از هر پنج شرکت برای تحول دیجیتال آماده نیستند. 🌍 آلمان بیشترین آمادگی را دارد، در حالی که فرانسه از دیگر کشورها عقب مانده است. 🇩🇪🇫🇷 مدیرعامل Qonto تأکید کرد رشد پایدار بدون زیرساخت دیجیتال قوی ممکن نیست. 💡

    ۱۴۰۴/۷/۱۸ ۲۳:۴۲:۰۷
  • پکن می‌خواهد جهان را با خودروهای خودران تسخیر کند؛ اروپا نگران است

    شرکت‌های چینی فعال در خودروهای خودران که از بازار آمریکا کنار گذاشته شده‌اند، اکنون تمرکز خود را بر اروپا گذاشته‌اند و در حال افتتاح دفتر، بستن قراردادهای داده و انجام آزمایش‌های جاده‌ای هستند. 🚗🌍
    در چین بیش از نیمی از خودروهای جدید دارای سیستم کمک‌راننده سطح ۲ هستند؛ یعنی خودرو می‌تواند در برخی شرایط فرمان، گاز و ترمز را کنترل کند اما راننده باید هوشیار بماند. 🇨🇳
    چند شرکت پیشرو مانند Momenta و Deeproute.ai قصد دارند فناوری سطح ۴ را در اروپا آزمایش کنند؛ سطحی که خودرو می‌تواند در مسیرهای مشخص بدون دخالت انسان حرکت کند. 🤖🇩🇪
    رئیس کمیسیون اروپا خواستار همکاری قاره برای توسعه این فناوری شده و هشدار داده که اروپا نباید از چین و آمریکا عقب بماند. 🏎️💡
    کارشناسان می‌گویند رقابت با چین می‌تواند پیشرفت صنعت خودران اروپا را تسریع کند، هرچند هنوز نیاز به قوانین و حمایت‌های بیشتر احساس می‌شود. 📊✅

    ۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۳:۴۷:۰۲
  • کره‌جنوبی وارد عرصه رقابت هوش مصنوعی جهانی می‌شود

    کره‌جنوبی با سرمایه‌گذاری ۳۹۰ میلیون دلار طرح بزرگی برای توسعه هوش مصنوعی بومی آغاز کرده است. 🇰🇷💻
    پنج شرکت در این پروژه حضور دارند و دولت هر شش ماه عملکردشان را ارزیابی کرده و در نهایت تنها دو شرکت باقی می‌مانند. ✅
    LG روی مدل Exaone 4.0 با تمرکز بر داده‌های صنعتی و کارایی کار می‌کند.🔬⚙️
    SK Telecom با مدل A.X و سرویس «A.» بیش از ۱۰ میلیون کاربر جذب کرده و اعلام کرده است که این مدل در پردازش زبان کره‌ای حدود ۳۳٪ بهتر از GPT-4o عمل می‌کند. 📱🤖
    Naver Cloud با مدل HyperCLOVA X اکوسیستم کامل هوش مصنوعی ساخته و آن را در جستجو، خرید و خدمات سالمندان به کار گرفته است. 🛒🧭
    استارتاپ Upstage نیز با مدل Solar Pro 2 در آزمون‌های کره‌ای از رقبای جهانی جلو زده و بر صنایع مالی و پزشکی تمرکز دارد. 🚀📊
    این رقابت نشان می‌دهد کره‌جنوبی می‌خواهد با نیازهای بومی و کارایی بالا، جایگاه مستقلی در دنیای هوش مصنوعی به دست آورد. 🌐🔥

    ۱۴۰۴/۷/۸ ۰۹:۱۲:۵۱
  • اروپا در اندیشه ادغام غول‌های ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک

    یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکت‌های اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم می‌تواند گزینه‌ها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکره‌اند تا کسب‌وکار ماهواره‌ای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
    آژانس فضایی اروپا که بزرگ‌ترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریت‌های فضایی را به‌طور مستقل انجام دهد. 👨‍🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️

    ۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳
  • پیام ناامیدکننده برای مهاجران؛ آیا نوآوری در سیلیکون‌ولی متوقف می‌شود؟

    دولت ترامپ هزینه ویزای کاری H-1B را از ۵ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار افزایش داد. 🇺🇸💵 این تصمیم استارتاپ‌ها را از جذب نیروی خارجی بازمی‌دارد، هرچند بزرگان فناوری مثل گوگل و مایکروسافت از همین ویزا بهره برده‌اند. 📈👩‍💻
    این تغییر می‌تواند سالانه ۵.۵ میلیارد دلار بار مالی بر صنعت فناوری تحمیل کند. 💰 بیش از ۷۰۰ هزار نفر با این ویزا در آمریکا زندگی می‌کنند و بسیاری از متخصصان آن از هند و چین هستند. 🌍🖥️
    منتقدان می‌گویند این سیاست به نوآوری استارتاپ‌ها آسیب زده و پیام «عدم استقبال از استعداد خارجی» را می‌فرستد. 🚫💡 در مقابل، برخی کشورها مانند کانادا، آلمان و بریتانیا فرصت را غنیمت شمرده و با جذب نیروی متخصص خارجی، به رقبای جدی آمریکا در حوزه فناوری تبدیل می‌شوند. این تغییرات می‌تواند به تضعیف جایگاه جهانی آمریکا در رقابت فناوری منجر شود. 🇨🇦🇩🇪🌐

    ۱۴۰۴/۷/۵ ۰۰:۰۷:۱۸
  • شوک به سیلیکون‌ولی؛ ترامپ هزینه ویزای کاری H-1B را ۱۰۰ هزار دلار کرد!

    دولت ترامپ هزینه ویزای کاری H-1B را از ۲۱۵ دلار به ۱۰۰ هزار دلار در سال افزایش داد. این ویزا برای جذب نیروهای متخصص خارجی در IT، مهندسی و پزشکی صادر می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ به آن وابسته‌اند. 📉🇺🇸
    کاخ سفید می‌گوید این اقدام برای جلوگیری از جایگزینی آمریکایی‌ها با نیروهای خارجی است،.
    این اقدام واکنش تند سیلیکون‌ولی را در پی داشته است. منتقدان می‌گویند نوآوری و رقابت جهانی را تهدید می‌کند. ایلان ماسک هشدار داده افزایش هزینه مانع ورود استعدادهای برتر می‌شود. 🧑‍💻🌍
    بیشتر دارندگان این ویزا از هند و چین هستند و انجمن IT هند این تصمیم را شوک‌آور دانست. مایکروسافت و آمازون هم به کارکنان خود توصیه کرده‌اند در آمریکا بمانند. این خبر سهام شرکت‌های فناوری هند را تا ۵ درصد پایین کشید. 📊🇮🇳
    کارشناسان حقوقی نیز قانونی بودن این اقدام را زیر سؤال برده‌اند و آن را بخشی از سیاست دولت ترامپ برای محدود کردن مهاجرت می‌دانند. ⚖️🚫

    ۱۴۰۴/۷/۱ ۲۳:۵۶:۵۲
  • اتصال ۱۵ هزار کارت گرافیک؛ پاسخ هواوی به محدودیت‌های آمریکا

    هواوی در کنفرانس Huawei Connect از فناوری تازه‌ای به نام SuperPoD رونمایی کرد که می‌تواند تا ۱۵ هزار کارت گرافیک از جمله چیپ‌های اختصاصی Ascend این شرکت را به هم متصل کند. این فناوری رقیب مستقیم NVLink انویدیا است و ارتباط سریع بین چیپ‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. 🚀💻
    هرچند قدرت چیپ‌های هواوی از انویدیا کمتر است، اما با این روش کاربران می‌توانند تعداد زیادی از آن‌ها را همزمان به کار بگیرند و توان پردازشی بیشتری برای آموزش و توسعه هوش مصنوعی به دست آورند. 🤖⚡
    این اتفاق درست یک روز بعد از تصمیم چین برای ممنوعیت خرید سخت‌افزارهای انویدیا از جمله سرورهای RTX Pro 600D توسط شرکت‌های داخلی اعلام شد. 🇨🇳🛑

    ۱۴۰۴/۶/۲۹ ۲۳:۰۲:۲۵
  • چالش جدی چین برای آمریکا؛ هزینه آموزش DeepSeek یک‌هزارم OpenAI!

    شرکت چینی هوش مصنوعی DeepSeek اعلام کرد آموزش مدل R1 تنها ۲۹۴ هزار دلار هزینه داشته است؛ رقمی بسیار کمتر از رقبای آمریکایی و عاملی برای تشدید رقابت چین و آمریکا در حوزه هوش مصنوعی. 📊🤖
    DeepSeek پیش‌تر با معرفی مدل‌های ارزان‌تر باعث افت سهام فناوری و نگرانی از تهدید موقعیت شرکت‌هایی مانند انویدیا شده بود. 📉💻 بنیان‌گذار آن، لیانگ ون‌فنگ، پس از آن کمتر در رسانه‌ها دیده شد. 🔄
    مدل R1 با ۵۱۲ تراشه H800 انویدیا طی ۸۰ ساعت آموزش یافت و شرکت تأیید کرد در مراحل اولیه از تراشه‌های A100 هم بهره برده است. ⏱️💾
    این در حالی است که سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، هزینه آموزش مدل‌های بنیادی را بسیار بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار دانسته است. 💵🌐
    مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند دیپ‌سیک به تراشه‌های پیشرفته H100 دسترسی دارد، اما انویدیا استفاده قانونی این شرکت از تراشه‌های H800 ویژه بازار چین را تأیید کرده است. 🇨🇳🇺🇸⚡

    ۱۴۰۴/۶/۲۹ ۱۰:۵۷:۲۰
  • اتحاد برقی: وقتی آلمان با چین گاز می‌دهد!

    رقابت تند خودروهای برقی در چین، خودروسازان جهانی را وادار کرده تا برای شتاب‌دادن به توسعه به فناوری شرکت‌های چینی تکیه کنند. آئودی با همکاری SAIC طی ۱۸ ماه E5 Sportback برقی را ساخت و قصد دارد آن را با قیمت ۳۳هزار دلار در چین عرضه کند. تویوتا و فولکس‌واگن با GAC و Xpeng همکاری مشابهی دارند و رنو و فورد بدنبال مدل‌های جهانی بر پایه پلتفرم‌های چینی‌اند. ⚡🚗
    این همکاری‌ها برای هر دو طرف سود دارد: غربی‌ها با صرفه‌جویی میلیاردی و کاهش زمان توسعه، سریع‌تر وارد بازار می‌شوند و شرکت‌های چینی هم در میانه جنگ قیمت و فشارهای تجاری، درآمد تازه‌ای کسب می‌کنند. کارشناسان این روند را به کمپین دهه ۹۰ «Intel Inside» شبیه می‌دانند؛ برچسبی که روی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها نشان می‌داد محصول از پردازنده اینتل بهره می‌برد و اعتماد مشتریان را جلب می‌کرد. 🤝🌍
    با این حال تحلیلگران هشدار می‌دهند اتکای بیش‌ازحد به فناوری دیگران می‌تواند هویت برند را تضعیف کند؛ ازاین‌رو خودروسازان سنتی باید آمیزه‌ای از فناوری داخلی و چینی به‌کار گیرند تا هزینه‌ها کاهش و توان متمایزسازی حفظ شود. ✅🔧

    ۱۴۰۴/۶/۲۲ ۰۵:۴۸:۲۰
  • تقابل انویدیا با قانون جدید آمریکا (Gain AI Act)؛ تهدید نوآوری یا تضمین امنیت؟

    انویدیا از لایحه پیشنهادی Gain AI Act که بخشی از برنامه دفاعی آمریکا است، انتقاد کرده و هشدار داده این قانون می‌تواند رقابت جهانی در هوش مصنوعی را محدود و نوآوری را سرکوب کند. 🇺🇸⚡
    این لایحه با هدف حفظ برتری آمریکا، صادرات تراشه‌های پیشرفته به خارج را محدود می‌کند؛ اقدامی که حامیانش آن را تضمین‌کننده امنیت ملی و اقتصاد می‌دانند، اما منتقدان آن از جمله انویدیا، آن را تهدیدی برای بازار جهانی می‌شمارند. ✅💻
    همزمان، گروه‌های لابی‌گری آمریکایی این قانون را «پیروزی بزرگ» برای اقتصاد و امنیت کشور توصیف کرده‌اند، در حالی‌که صنعت فناوری نگران سخت‌تر شدن فضای نوآوری است. 📊🌍

    ۱۴۰۴/۶/۱۷ ۱۰:۱۸:۵۸
  • غول‌های فناوری زیر ذره‌بین؛ موج شکایت‌های ضدانحصار در آمریکا

    یک دادگاه آمریکایی گوگل را مجبور کرده داده‌های جستجو را در اختیار رقبا بگذارد و قراردادهای انحصاری خود را لغو کند. این فقط یکی از پرونده‌های متعدد ضدانحصار است که علیه غول‌های فناوری مانند گوگل، متا، اپل، آمازون، مایکروسافت و انویدیا جریان دارد. 🤝⚖️
    در این میان، گوگل بابت تبلیغات آنلاین، متا به‌خاطر خرید اینستاگرام و واتس‌اپ، آمازون به اتهام بالا بردن قیمت‌ها، و اپل به‌دلیل محدود کردن رقابت در آیفون تحت پیگرد هستند. همچنین فعالیت‌های مایکروسافت و انویدیا در حال بررسی توسط نهادهای نظارتی است. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۱۳ ۰۹:۵۳:۲۴
  • پیروزی بزرگ گوگل در دادگاه؛ کروم فروخته نمی‌شود

    یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرد گوگل مجبور به فروش موتور جستجو، مرورگر کروم یا سیستم‌عامل اندروید نخواهد شد. این خبر باعث شد سهام آلفابت ۷٪ و اپل ۳٪ رشد کند. اما در عوض، گوگل باید بخشی از داده‌های جستجو و رفتار کاربران را در اختیار رقبا قرار دهد و دیگر اجازه ندارد قراردادهای انحصاری ببندد که استفاده از اپ‌ها و سرویس‌هایش را اجباری کند. ⚖️💻
    این حکم بخشی از پرونده‌ای است که سال گذشته گوگل در آن به داشتن انحصار غیرقانونی در بازار جستجو محکوم شد. قاضی گفته ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT می‌توانند سلطه گوگل را به چالش بکشند و دسترسی رقبا به داده‌های جستجو به رشد سریع‌تر این فناوری کمک خواهد کرد. 🤖📊
    گوگل نگران است این تصمیم به حریم خصوصی کاربران آسیب بزند و قصد دارد درخواست تجدیدنظر بدهد. کارشناسان می‌گویند این پرونده احتمالاً تا دیوان عالی ادامه پیدا می‌کند و نتیجه نهایی ممکن است تا سال ۲۰۲۸ مشخص نشود. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۱۳ ۰۹:۴۲:۳۰
  • افزایش فروش خودروهای الکتریکی، اما نه برای تسلا!

    فروش تسلا در اروپا در نیمه نخست 2025 حدود 40٪ کاهش یافته و سهم بازار آن به زیر 1٪ رسیده است؛ در حالی‌که فروش خودروهای برقی در کل اروپا 33.6٪ رشد کرده است. کارشناسان دلیل این افت را فشار شدید رقبای چینی به‌ویژه BYD و همچنین تأثیر منفی مواضع سیاسی ایلان ماسک بر محبوبیت برند می‌دانند. 📉🚗⚡
    BYD در ژوئیه 13,503 خودرو فروخت و از تسلا با 8,837 دستگاه پیشی گرفت، در حالی‌که فولکس‌واگن با بیش از 872 هزار ثبت‌نام همچنان پیشتاز بازار اروپا باقی ماند. ✅🌍📈

    ۱۴۰۴/۶/۱۰ ۱۲:۰۷:۲۵
نمایش بیشتر