-
رقابت جهانی در عرصه اینترنت ماهوارهای؛ چین به دنبال چالش با استارلینک
شرکت چینی SpaceSail با حمایت دولت، در حال گسترش شبکه اینترنت ماهوارهای در مناطق مختلف جهان است. این شرکت برنامه راهاندازی 15 هزار ماهواره تا سال 2030 را دارد و رقابت جدی با استارلینک ایلان ماسک را آغاز کرده است. چین با سرمایهگذاری گسترده در فناوری ماهوارههای مدار پایین، به دنبال تسلط بر فضای مخابراتی جهان است.
۱۴۰۳/۱۲/۶ ۰۶:۴۸:۱۷ -
پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهوارهای جدید
سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهوارهسازی خود هستند تا با سلطهی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیدهاند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته میشود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یکسوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی میشود. ⏳ منابع آگاه میگویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکتها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمماند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد میتواند نقطهی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡
۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
حمله SES به امپراتوری فضایی ایلان ماسک
شرکت ماهوارهای اروپایی SES در آستانه دریافت تأییدیه بدون شرط از اتحادیه اروپا برای خرید ۳.۱ میلیارد دلاری رقیب خود، Intelsat قرار دارد؛ اقدامی که به ایجاد یک بازیگر بزرگ اروپایی در رقابت با Starlink ایلان ماسک منجر خواهد شد. 🚀
این ادغام در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به خودکفایی راهبردی در حوزه فضا و کاهش وابستگی به شرکتهای آمریکایی صورت میگیرد. 🇪🇺
شرکت جدید حاصل از این ادغام، مالک بیش از ۱۲۶ ماهواره در مدار زمین خواهد بود؛ در حالی که Starlink بیش از ۵۸۰۰ ماهواره در مدار دارد. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۱۲:۱۴ -
ماهوارههای اروپایی علیه امپراتوری ایلان ماسک
🛰️ شرکت اروپایی SES قصد دارد با خرید شرکت Intelsat به ارزش 3.1 میلیارد دلار، رقابت با استارلینک ایلان ماسک را افزایش دهد. کمیسیون اروپا در حال بررسی این معامله است.
SES هماکنون ناوگانی متشکل از 70 ماهواره با خدمات مختلف از جمله پخش ویدیو و اینترنت پهنباند دارد.۱۴۰۴/۲/۲۹ ۲۳:۴۱:۰۸ -
رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک
شرکت اروپایی SES در حال گفتوگو با اتحادیه اروپا و برخی دولتهاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانیها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینههای داخلی برای تقویت ارتباطات ماهوارهای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهوارهای دارد و میخواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهوارهها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسباند. در حالی که شرکتهایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکههای فضایی خود هستند، اروپا میخواهد وابستگیاش به خارجیها را کاهش دهد و گزینههای بیشتری در اختیار داشته باشد.
۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳ -
تاخیر در پروژه اینترنت ماهوارهای آمازون؛ رقابت با استارلینک عقب افتاد
پروژه Kuiper، طرح اینترنت ماهوارهای آمازون برای رقابت با Starlink ایلان ماسک، با مشکلاتی در تولید و پرتاب ماهوارهها روبهرو شده است. این پروژه تاکنون فقط چند ده ماهواره تولید کرده و برای رسیدن به ضربالاجل دولتی باید سرعت تولید خود را چهار برابر کند و تا تابستان آینده ۱۶۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.
در حالی که Starlink با حدود ۸ هزار ماهواره و بیش از ۵ میلیون کاربر پیشتاز است، آمازون هنوز در مراحل اولیه است. علاوه بر تولید، تأخیر در پرتابها نیز پیشرفت Kuiper را کند کرده؛ آخرین پرتاب هم به دلیل بدی هوا لغو شد و به هفته آینده موکول شده است.۱۴۰۴/۲/۵ ۰۰:۴۳:۴۷ -
رقابت آمازون با استارلینک: آغاز مأموریت اینترنت ماهوارهای Kuiper
آمازون اعلام کرد که اولین مجموعه از ماهوارههای اینترنتی پروژه Kuiper را در تاریخ 9 آوریل به فضا پرتاب خواهد کرد. این پروژه که قرار است بیش از 3,000 ماهواره را در مدار پایین زمین مستقر کند، رقیبی برای استارلینک شرکت اسپیسایکس خواهد بود. آمازون تاکنون 10 میلیارد دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده است.
پرتاب این 27 ماهواره با استفاده از موشک Atlas 5 انجام میشود و آمازون امیدوار است با این پروژه، اینترنت پرسرعت را در سراسر جهان گسترش دهد. در حالی که استارلینک تاکنون بیش از 8,000 ماهواره را به مدار فرستاده و میلیونها کاربر دارد، آمازون قصد دارد با تجربه خود در خدمات ابری و تولید انبوه تجهیزات، سهمی از این بازار را به دست آورد.۱۴۰۴/۱/۱۴ ۲۳:۰۸:۴۴ -
جهش سهام یوتلست (Eutelsat) در رقابت با استارلینک
سهام شرکت ماهوارهای یوتلست فرانسه در معاملات اخیر با افزایش چشمگیری بیش از 270 درصد روبرو شده است. این شرکت که در زمینه ارتباطات ماهوارهای فعالیت دارد، با همکاری وانوب به عنوان جایگزین احتمالی استارلینک در اوکراین مطرح شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۱:۴۵ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
جنگ تبلیغاتی غولهای هوش مصنوعی؛ Anthropic در سوپربول به OpenAI طعنه زد!
شرکت Anthropic با چند تبلیغ طنز در سوپربول (فینال لیگ فوتبال آمریکایی)، به تصمیم OpenAI برای اضافهکردن تبلیغات به نسخه رایگان ChatGPT طعنه زد. در این آگهیها، چتباتی شبیه ChatGPT ابتدا توصیههای عادی میدهد اما ناگهان مکالمه را به تبلیغ محصولات عجیب میکشاند و در پایان تأکید میشود که چتبات «Claude» قرار نیست تبلیغ نمایش دهد. این تبلیغها سریع خبرساز شدند و حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفت از دیدنشان خندیده است. 📺
با این حال آلتمن بعداً واکنش تندی نشان داد و گفت این تصویرسازی «غیرواقعی» است و ChatGPT هرگز مکالمه را برای جا دادن تبلیغ منحرف نمیکند. او توضیح داد که تبلیغات آینده OpenAI جدا، مشخص و برچسبدار خواهند بود، هرچند خود شرکت اعلام کرده قصد دارد تبلیغهای مرتبط با موضوع گفتوگو را در پایین پاسخها آزمایش کند. ⚖️
این ماجرا به جدال علنی دو رقیب بزرگ هوش مصنوعی درباره تبلیغات، دسترسی عمومی و مفهوم «هوش مصنوعی مسئولانه» تبدیل شد و نشان داد رقابت در بازار چتباتها وارد مرحلهای تندتر و رسانهای شده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۳:۵۷:۲۴ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴ -
همکاری اوکراین و SpceX برای متوقف کردن پهپادهای روسی
ایلان ماسک گفته اقدامهای SpaceX برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز روسیه از اینترنت ماهوارهای استارلینک احتمالاً اثر کرده و از کاربران خواسته اگر هنوز راهی برای سوءاستفاده هست اطلاع دهند. 🛰️
اوکراین برای ارتباطات میدانی و هدایت بعضی مأموریتهای پهپادی به دهها هزار اتصال استارلینک متکی است، اما اعلام کرده این هفته ترمینالهای استارلینک را روی پهپادهای بردبلندِ بهکاررفته در حملات روسیه شناسایی کرده است. 🚨
وزیر دفاع اوکراین گفته کییف در حال ساخت سامانهای است که فقط ترمینالهای مجاز در خاک اوکراین فعال شوند تا در آینده روسیه نتواند از آن استفاده کند؛ اسپیسایکس هم قبلاً گفته بود استارلینک را به روسیه نمیفروشد و هیچ همکاریای با دولت یا ارتش روسیه ندارد. 🛡️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۲۸:۳۶ -
متا برای تقویت هوش مصنوعی خود دست به خرید زد
شرکت Meta اعلام کرد استارتاپ هوش مصنوعی Manus را خریداری میکند؛ شرکتی که با معرفی یک عامل هوش مصنوعی همهکاره برای کارهایی مثل بررسی رزومهها، برنامهریزی سفر و تحلیل سرمایهگذاری، خیلی سریع در سیلیکونولی معروف شد و حتی ادعا کرده از ابزار مشابه شرکت OpenAI عملکرد بهتری دارد. 🤖
Manus که فقط چند ماه از آغاز فعالیتش میگذرد، توانسته میلیونها کاربر جذب کند و به درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برسد. بهگزارش والاستریت ژورنال، متا این شرکت را با رقمی حدود ۲ میلیارد دلار میخرد و قصد دارد ابزارهای آن را به فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ اضافه کند، درحالیکه Manus بهصورت مستقل هم به کار خود ادامه میدهد. 💼
با توجه به اینکه بنیانگذاران Manus اصالت چینی دارند، این معامله حساسیت سیاسی ایجاد کرده است. متا اعلام کرده پس از نهاییشدن خرید، Manus هیچ ارتباطی با سرمایهگذاران چینی نخواهد داشت و فعالیتش در چین بهطور کامل متوقف میشود؛ اقدامی برای کاهش نگرانیهای امنیتی و ادامه رقابت جهانی در هوش مصنوعی. ⚖️۱۴۰۴/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۹:۵۷ -
OpenAI: تقاضا انفجاری شده؛ ویژگیهای جدید کند میآیند
OpenAI مالک ChatGPT اعلام کرده با کمبود شدید توان پردازشی روبهروست و افزایش استفاده از ابزارهایی مثل تولید تصویر، فشار زیادی به سیستمهایش وارد کرده است. بهگفته مدیران شرکت، همین موضوع باعث شده هم عرضه قابلیتهای جدید کندتر شود و هم سرمایهگذاری روی پژوهشهای آینده سختتر شود. 🖥️
گرگ براکمن، رئیس OpenAI، توضیح داده وقتی قابلیت تولید تصویر در ماه مارس بسیار محبوب شد، شرکت مجبور شد بخشی از توان پردازشی را از بخش تحقیق بردارد و صرف پاسخگویی به کاربران کند؛ تصمیمی که او آن را فدا کردن آینده برای نیازهای امروز توصیف کرده است. 📈
این صحبتها در شرایطی مطرح میشود که برخی معتقدند OpenAI در رقابت هوش مصنوعی عقب افتاده است. پس از خبرساز شدن مدل Gemini 3 گوگل، سم آلتمن مدیر عامل OpenAI وضعیت «کد قرمز» اعلام کرد. OpenAI میگوید برای بازگشت به صدر رقابت، به توان پردازشی بسیار بیشتری نیاز دارد. ⚡۱۴۰۴/۱۰/۶ ۰۳:۴۰:۴۶ -
عینک هوشمند HTC با هوش مصنوعی دلخواه کاربر وارد بازار شد
HTC میخواهد با رویکردی متفاوت وارد بازار روبهرشد عینکهای هوشمند شود. عینک جدید این شرکت به نام VIVE Eagle به کاربران اجازه میدهد خودشان انتخاب کنند از کدام هوش مصنوعی استفاده کنند، مثل Gemini گوگل یا OpenAI، و به یک سیستم بسته محدود نباشند. 🕶️
این عینک اوایل ماه جاری در هنگکنگ با قیمت حدود ۵۱۲ دلار عرضه شده است. به گفته HTC، تمرکز اولیه روی آسیا به این دلیل است که بسیاری از عینکهای هوشمند فعلی با طراحی غربی ساخته شدهاند و برای کاربران آسیایی همیشه راحت نیستند. 🌏
HTC قصد دارد اوایل سال آینده فروش را به ژاپن و جنوبشرق آسیا گسترش دهد و در ادامه سال ۲۰۲۶ وارد اروپا و آمریکا شود. ورود به چین فعلاً دشوار توصیف شده، چون قوانین سختگیرانهای درباره دادهها و استفاده از هوش مصنوعی خارجی وجود دارد. 🇨🇳
طبق آمار، بازار عینکهای هوشمند بهسرعت در حال رشد است و متا سهم بزرگی از آن را دارد، اما نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی افزایش یافته است. HTC میگوید از داده کاربران برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده نمیکند. 🔒۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۳۶:۲۸ -
معماران هوش مصنوعی، شخص سال TIME 2025!
مجله تایم که هر سال «شخصیت سال» را بر اساس بیشترین تأثیر بر جهان انتخاب میکند، امسال بهجای یک فرد، یک گروه را برگزید: «معماران هوش مصنوعی». این انتخاب بازتابدهنده نقشی است که مدیران عامل آمریکایی در شکلدهی رقابت جهانی AI در سال ۲۰۲۵ داشتهاند؛ سالی که امید و نگرانی اقتصادی درباره AI همزمان اوج گرفت. 🧠
بر اساس گزارش تایم، چهرههایی مانند جنسن هوانگ (انویدیا)، سم آلتمن (OpenAI)، ایلان ماسک (تسلا)، مارک زاکربرگ (متا)، لیزا سو (AMD)، داریو آمودی (Anthropic)، دمیس هسابیس (Google DeepMind) و فی-فی لی (World Labs) با سرمایهگذاریهای چندمیلیارددلاری در زیرساختها، سیاستگذاری دولتها را تغییر داده، رقابت ژئوپلیتیکی را تشدید کرده و پذیرش AI را شتاب دادهاند. ⚙️
تایم مینویسد که در ۲۰۲۵، بحث استفاده مسئولانه از AI جای خود را به رقابت برای استقرار سریع آن داد و این فناوری به یکی از اثرگذارترین ابزارها در رقابت قدرتهای بزرگ از زمان سلاح هستهای تبدیل شد.🌍۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۴۳:۳۴ -
جنگ هوش مصنوعی داغتر شد؛ OpenAI با GPT-5.2 به میدان برگشت
OpenAI مدل GPT-5.2 را پنجشنبه و در اوج رقابت با گوگل معرفی کرد؛ اقدامی که پس از گزارش «کد قرمز» داخلی سم آلتمن برای توقف کارهای غیرضروری و سرعتدادن به توسعه، با هدف بهبود تجربه ChatGPT انجام شد. 🚨
GPT-5.2 در سه نسخه عرضه میشود: Instant برای کارهای سریع روزمره مثل نوشتن و ترجمه، Thinking برای کدنویسی، تحلیل متنهای طولانی، ریاضی و برنامهریزی، و Pro برای بیشترین دقت و اطمینان. OpenAI میگوید این مدل در ساخت اکسل، ارائه، کدنویسی، درک تصویر و پروژههای چندمرحلهای بهتر شده و ارزش اقتصادی بیشتری ایجاد میکند. 📊
این عرضه همزمان با پیشروی Gemini 3 و ادغام عمیق آن در اکوسیستم گوگل است. آلتمن گفته اثر Gemini 3 روی شاخصهای OpenAI کمتر از حد انتظار بوده، اما گزارشها از نگرانی درباره افت ترافیک ChatGPT میگویند.⚔️🤖۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۳:۲۶:۱۹ -
موج جدید رباتاکسیها؛ آغاز رقابت نفسگیر در خیابانهای آمریکا
فناوری خودروهای خودران در هفته گذشته شتاب گرفت. ویمو آزمایش رباتاکسیهایش را در فیلادلفیا آغاز کرد و اوبر همراه Avride نیز سرویس مشابهی را در دالاس راهاندازی کرد. همزمان، کالیفرنیا مقررات تازهای برای آزمایش و استقرار کامیونهای خودران اعلام کرده است. 🚗🤖
اما نگرانیها نیز افزایش یافته است. اداره ایمنی بزرگراههای آمریکا از ویمو خواسته درباره ۱۹ مورد عبور غیرقانونی از کنار اتوبوس مدرسه توضیح دهد. مرگ یک گربه در سانفرانسیسکو پس از برخورد با رباتتاکسی ویمو نیز انتقادها را تشدید کرده است. ⚠️.
در صنعت خودرو، لوسید با خروج مدیران ارشد و تغییرات گسترده روبهروست، در حالی که تولید شاسیبلند Gravity را گسترش میدهد. از سوی دیگر، Beta Technologies قراردادی بالقوه یکمیلیارددلاری برای تأمین موتورهای تاکسیهای هوایی Eve امضا کرده است. 💸
در سایر خبرها تسلا در نسخه جدید رانندگی خودکار امکان ارسال پیامک را فعال کرده است. همچنین نظرسنجی تازه نشان میدهد بیشتر کارشناسان انتظار دارند رباتتاکسیها پیش از پایان دهه فراگیر شوند. 📊۱۴۰۴/۹/۱۹ ۰۹:۲۷:۲۱ -
کد قرمز در OpenAI؛ رشد سریع Gemini گوگل زنگ خطر را برای ChatGPT به صدا درآورد
رشد ChatGPT در ماههای اخیر کند شده و با اینکه هنوز بزرگترین بازیگر بازار است، سرعت جذب عضو جدیدش کاهش یافته است. در همین زمان، Gemini گوگل با رشد سریع دانلود، افزایش کاربران فعال و بالا رفتن زمان استفاده، خودش را به صدر جدول نزدیک میکند؛ موضوعی که باعث شده OpenAI «کد قرمز» اعلام کند و از تیمش بخواهد روی بهبود شخصیسازی، پایداری و امکانات تصویری تمرکز کنند.📊
طبق آمار، کاربران فعال ChatGPT از اوت تا نوامبر فقط ۶٪ رشد کرده و به حدود ۸۱۰ میلیون رسیده، اما Gemini در همین مدت ۳۰٪ رشد داشته است که بخشی از آن بهدلیل مدل تصویری جدید «Nano Banana» است. استفاده مستقیم از Gemini داخل اندروید هم یک مزیت بزرگ برای گوگل ساخته است. 📱
از طرفی رقبایی مثل Perplexity و Claude با رشد ۳رقمی وارد رقابت شدهاند.زمان استفاده روزانه از Gemini هم بیش از دو برابر شده ، در حالی که استفاده از ChatGPT تقریباً ثابت مانده یا کم شده است. با این حال، اگر OpenAI محصول جدیدی با اثرگذاری جدی ارائه کند، هنوز شانس بازگشت به رشد سریع را دارد. 🤖🚀۱۴۰۴/۹/۱۷ ۱۵:۱۷:۲۴ -
ابزارهای تازه آمازون برای ساخت ایجنت های هوش مصنوعی؛ رقابت با غولها جدی شد
آمازون وب سرویس (AWS) در کنفرانس re:Invent 2025 دهها ابزار و مدل جدید معرفی کرد تا نشان دهد قصد دارد سهم جدیتری در بازار هوش مصنوعی داشته باشد. مدیرعامل AWS تأکید کرد که اگرچه شرکتها هنوز از AI سودی ندیدهاند، اما ایجنتهای هوش مصنوعی میتوانند نقطه تحول باشند و تأثیری مشابه اینترنت بر کسبوکارها داشته باشند. 🤖
بااینحال تحلیلگران میگویند این نوآوریها هنوز برای تغییر جایگاه AWS کافی نیست؛ چون بازار مدلهای سازمانی در اختیار OpenAI، Anthropic و گوگل است. جذابترین بخش معرفیشده، طرح «AI Factory» بود که به مشتریان اجازه میدهد مدلهای AWS را در دیتاسنترهای خود اجرا کنند؛ حوزهای که قدرت اصلی AWS یعنی زیرساخت را تقویت میکند. ⚡
طبق یک مطالعه MIT، اغلب شرکتها هنوز بازگشت سرمایه از AI نداشتهاند. اما جایگاه قوی AWS در صنعت ابر باعث میشود حتی اگر بازار AI دچار رکود شود، این شرکت بتواند به توسعه و آزمایش مسیر آینده خود ادامه دهد. 📊۱۴۰۴/۹/۱۶ ۰۸:۰۱:۰۹ -
اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیوندلاری
کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکونولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیوندلاری اروپا مطرح است. با وجود چالشهای قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیانگذاران و سرمایهگذاران میگویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
نمونههای موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبهنفس بیشتری به اکوسیستم دادهاند و بنیانگذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکتها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کردهاند ماندن در اروپا هم میتواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسانتر کند. البته موانعی مانند محافظهکاری شرکتهای بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپهاست. 🌍۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸ -
مایکروسافت با تراشههای OpenAI وارد رقابت با گوگل و آمازون میشود
بلومبرگ گزارش داد مایکروسافت برای جبران عقبماندگی در حوزه تراشه، تصمیم گرفته از طراحیهای اختصاصی OpenAI استفاده کند. OpenAI این تراشهها را با همکاری Broadcom میسازد و مایکروسافت طبق قرارداد جدید به تمام نوآوریها دسترسی کامل دارد. 💻
ساتیا نادلا میگوید مایکروسافت میتواند این طراحیها را برای نیازهای خود توسعه دهد. در توافق تازه، حقوق مالکیت فکری تراشهها و دسترسی به مدلهای OpenAI تا ۲۰۳۲ برای مایکروسافت تضمین شده و تنها استثنا، سختافزار مصرفی OpenAI است. 🤝
این همکاری نشان میدهد ساخت تراشههای پیشرفته بسیار سخت و پرهزینه است و مایکروسافت ترجیح داده با تکیه بر تخصص OpenAI سرعت بیشتری بگیرد. 🚀۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۴۷:۵۱ -
تراشه جدید AMD رقیب جدی انویدیا شد؛ بدون کارت گرافیک بازی کنید!
شرکت AMD تراشه جدیدی ساخته که میتواند جای کارت گرافیکهای گرانقیمت را بگیرد. این تراشه به نام Ryzen AI Max+ شناخته میشود و همزمان کار پردازنده و کارت گرافیک کامپیوتر را انجام میدهد. 💻
مدلهای جدید آن، مثل Max+ 388 و 392، میتوانند بازیها را با کیفیت بالا و روان اجرا کنند، بدون اینکه نیاز به کارت گرافیک جدا داشته باشند. 🎮
در حالیکه کارتهای گرافیک جدید انویدیا پیشرفت زیادی نداشتهاند، تراشههای AMD با قیمت کمتر، قدرت بیشتری به گیمرها میدهند. ⚡
بهزودی لپتاپها و کنسولهای دستی مثل GPD Win 5 و OneXFly Apex با این تراشه عرضه میشوند و تجربه بازیهای قابلحمل را بسیار بهتر خواهند کرد. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۹ ۲۱:۳۳:۲۷ -
مدیرعامل انویدیا: چین در رقابت هوش مصنوعی از آمریکا جلو میزند
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در گفتوگو با فایننشالتایمز هشدار داد که چین در رقابت جهانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. او گفت: «چین در مسابقه هوش مصنوعی پیروز میشود، چون فقط چند نانوثانیه از آمریکا عقب است.» 🤖
هوانگ تأکید کرد آمریکا باید با سرعت بیشتر پیش برود و توسعهدهندگان سراسر جهان را بهسمت خود جذب کند تا رقابت را ببرد. به گفته او، اگر نیمی از برنامهنویسان هوش مصنوعی جهان بهدلیل سیاستهای محدودکننده از آمریکا جدا شوند، در بلندمدت این کشور بازنده خواهد بود. ⚙️
او در کنفرانس اخیر انویدیا در واشنگتن گفت: «ما میخواهیم آمریکا پیروز شود و فناوری جهانی بر پایه پلتفرم آمریکایی ساخته شود، اما برای این هدف باید در بازار چین هم حضور داشته باشیم.» 🇺🇸🇨🇳
اظهارات او در حالی مطرح میشود که تنش میان دو کشور بر سر تراشههای پیشرفته ساخت انویدیا ادامه دارد و ترامپ اعلام کرده تراشههای قدرتمند «Blackwell» فقط برای مشتریان آمریکایی در دسترس خواهند بود. 💻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۲۴:۳۸ -
آیا هوش مصنوعی عامل اخراجهای گسترده در آمریکا است؟
در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشمانداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج میکند. شرکتهایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفتهاند. 📉
بسیاری از این شرکتها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی میدانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT میگوید شرکتها ترجیح میدهند اخراجها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران میگویند سیاستهای تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر میرسد بسیاری از شرکتها با تکیه بر بهانهی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸ -
زیرساختهای جهانی توان پاسخگویی به رشد هوش مصنوعی را ندارند!
رشد انفجاری مراکز داده هوش مصنوعی در جهان باعث کمبود گسترده در تراشهها و تجهیزات موردنیاز این صنعت شده است. ⚠️
کارشناسان میگویند افزایش تقاضا برای ساخت مراکز داده، فشار زیادی بر زنجیره تأمین جهانی وارد کرده و تولیدکنندگان نمیتوانند بهسرعت پاسخگوی نیاز بازار باشند. 💻 این روند باعث شکلگیری رقابتی شدید میان کشورها برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی شده است. 🌍
قدرتهای بزرگ جهان نیز برای حفظ جایگاه خود، برنامههای ملی ویژهای در زمینه توسعه فناوریهای هوش مصنوعی تدوین کردهاند. 🤖
این موضوع یکی از محورهای گفتوگو در نشست اقتصادی اخیر در کره جنوبی بود، جایی که رهبران تجاری درباره آینده صنعت هوش مصنوعی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی تبادل نظر کردند. 🤝۱۴۰۴/۸/۷ ۱۱:۲۹:۴۷ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
بریتانیا سلطه اپل و گوگل را کاهش میدهد
دولت بریتانیا اعلام کرده که میخواهد جلوی نفوذ بیش از حد اپل و گوگل در بازار گوشیها را بگیرد و رقابت را بیشتر کند. ⚖️📱
تقریباً همه گوشیهای موجود در بریتانیا از سیستمعاملهای iOS اپل یا اندروید گوگل استفاده میکنند و کاربران فقط از اپاستور یا پلیاستور این دو شرکت میتوانند برنامه دانلود کنند. 💡
این موضوع باعث شده اپل و گوگل کنترل زیادی بر بازار داشته باشند و قوانین خودشان را بر شرکتها و توسعهدهندگان تحمیل کنند. 💰
دولت بریتانیا حالا با دادن عنوان «بازار راهبردی» به این دو شرکت، میتواند در صورت نیاز، آنها را مجبور به تغییر قوانین کند تا شرکتهای دیگر هم بتوانند رقابت کنند و کاربران گزینههای بیشتری داشته باشند. 🚀
گوگل این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و گفته ممکن است رشد فناوری کند شود، اما اپل هشدار داده این تغییرات میتواند باعث کاهش امنیت گوشیها و تأخیر در ارائه ویژگیهای جدید شود. 🔒⚠️۱۴۰۴/۸/۲ ۱۱:۰۸:۱۳



