• الزام ارائه کارت شناسایی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کارولینا

    کاربران شبکه های اجتماعی در کارولینای شمالی ، ممکن است به‌زودی مجبور شوند برای فعالیت در فضای مجازی کارت شناسایی‌ ارائه دهند، هدف قانون‌گذاران حفاظت از کودکان است، اما منتقدان می‌گویند این طرح، بیشتر شبیه حمله‌ای به حریم خصوصی مردم است. چون هم شبکه‌های اجتماعی و هم شرکت‌های واسطه می‌توانند به اطلاعات حساس شما دسترسی داشته باشند. بخصوص اگر کارت شناسایی نداشته باشید، ممکن است از فضای مجازی بیرون رانده شوید! این قانون می‌تواند بیش از همه به ضرر اقشار آسیب‌پذیر تمام شود. کارشناسان می گویند آیا واقعا این روش مسیر درستی برای حفاظت از کودکان است یا فقط یک وحشت اخلاقی تازه در لباس قانون؟

    ۱۴۰۴/۲/۱۱ ۲۳:۱۸:۱۴
  • فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • اطلاعات مغزی شما در حال فروش است!

    سناتورهای آمریکایی به کمیسیون تجارت فدرال هشدار داده‌اند که شرکت‌های فناوری عصبی بدون قوانین مشخص، داده‌های بسیار حساس مغزی کاربران را جمع‌آوری و حتی می‌فروشند. این داده‌ها می‌توانند حالات روحی، بیماری‌های روانی و الگوهای فکری افراد را افشا کنند. در حالی که دستگاه‌های پزشکی ملزم به رعایت قوانین حریم خصوصی هستند، دستگاه‌های «سلامت‌بخش» که برای خواب بهتر یا کاهش اضطراب تبلیغ می‌شوند، تقریباً هیچ محدودیتی در جمع‌آوری یا فروش این اطلاعات ندارند. گزارش جدیدی نشان داده که بیشتر این شرکت‌ها هیچ تضمینی برای حذف داده‌ها یا جلوگیری از فروششان نمی‌دهند. سناتورها خواستار وضع قوانین جدید برای محافظت از داده‌های مغزی مردم شده‌اند، اما معلوم نیست دولت فعلی این درخواست را جدی بگیرد.

    ۱۴۰۴/۲/۱۰ ۱۱:۴۶:۳۴
  • افشای اطلاعات شخصی 4.7 میلیون بیمه شده توسط Blue Shield

    شرکت بیمه سلامت Blue Shield of California اعلام کرد که به دلیل یک اشتباه در تنظیمات فنی، اطلاعات خصوصی میلیون‌ها نفر را به مدت چند سال به گوگل منتقل کرده است. این شرکت از ابزار Google Analytics برای بررسی نحوه استفاده کاربران از وب‌سایتش استفاده می‌کرد، اما به خاطر اشتباه در تنظیمات، اطلاعات حساس بیماران مانند جستجوهای پزشکی، اطلاعات بیمه‌ای و داده‌های شخصی نیز به‌طور ناخواسته جمع‌آوری و منتقل شده بود. Blue Shield این اشتباه را در سال ۲۰۲۴ متوقف کرد و در سال ۲۰۲۵ متوجه شد که اطلاعات حساس هم منتقل شده است. این افشاگری باعث شد تا به حدود ۴.۷ میلیون نفر اطلاع‌رسانی شود. هنوز مشخص نیست گوگل این داده‌ها را پاک کرده یا خیر. این حادثه بزرگ‌ترین نقض داده‌های سلامت در آمریکا در سال ۲۰۲۵ تاکنون محسوب می‌شود.

    ۱۴۰۴/۲/۸ ۱۸:۴۱:۵۸
  • افزایش امنیت اندروید: راه‌اندازی خودکار گوشی پس از ۳ روز قفل بودن

    گوگل اعلام کرده که گوشی‌های اندرویدی اگر به مدت سه روز قفل بمانند و باز نشوند، به‌صورت خودکار ری‌استارت (راه‌اندازی مجدد) می‌شوند. این ویژگی جدید با هدف افزایش امنیت گوشی‌ها و حفاظت از اطلاعات کاربران و سخت‌تر کردن دسترسی نهادهایی مانند پلیس یا نیروهای امنیتی به اطلاعات داخل گوشی است.
    دلیل این اقدام، جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌های داخل گوشی در زمانی است که دستگاه باز نشده و هنوز در حالت رمزگذاری کامل قرار دارد. در این حالت، اطلاعات گوشی سخت‌تر قابل استخراج است. اما اگر گوشی برای مدتی باز بماند، بخشی از اطلاعات رمزگشایی می‌شود و امکان دسترسی به آن با ابزارهای تخصصی وجود دارد. اپل نیز سال گذشته همین قابلیت را برای آیفون‌ها فعال کرده بود.

    ۱۴۰۴/۱/۲۸ ۰۰:۵۱:۴۲
  • آغاز تحقیقات ایرلند درباره استفاده X از داده‌های کاربران اروپایی برای هوش مصنوعی

    کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند تحقیقاتی را علیه پلتفرم X درباره استفاده از اطلاعات شخصی کاربران اروپایی برای آموزش سیستم هوش مصنوعی Grok آغاز کرد. این نهاد نظارتی می‌تواند جریمه‌ای معادل 4 درصد از درآمد جهانی شرکت را اعمال کند و پیش از این نیز شرکت‌های فناوری بزرگی مانند مایکروسافت و متا را جریمه کرده است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۳ ۱۸:۰۱:۵۶
  • شبکه اجتماعی Bluesky طرحی برای کنترل استفاده از داده‌های کاربران توسط هوش مصنوعی ارائه داد

    شبکه اجتماعی Bluesky پیشنهادی را منتشر کرده که به کاربران اجازه می‌دهد تعیین کنند آیا می‌خواهند اطلاعات و پست‌هایشان برای آموزش هوش مصنوعی یا بایگانی عمومی استفاده شود. مدیرعامل این شرکت توضیح داده که شرکت‌های هوش مصنوعی در حال جمع‌آوری اطلاعات عمومی از وب هستند و این طرح تلاشی برای ایجاد استاندارد جدید برای کنترل این روند است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۲۱:۵۲:۰۶
  • افشای گسترده جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران اینترنت توسط شرکت تبلیغاتی

    شرکت تبلیغاتی Publicis با استفاده از نرم‌افزار CoreAI اطلاعات شخصی گسترده‌ای از ۹۱ درصد کاربران اینترنت جمع‌آوری می‌کند. این شرکت با تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، از جزئیات زندگی شخصی افراد مانند خریدها، علایق و درآمد آنها مطلع می‌شود و از این اطلاعات برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند. متخصصان حریم خصوصی این اقدام را خطرناک و نیازمند نظارت قانونی می‌دانند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۱۶:۰۶:۰۹
  • گفتگوهای محرمانه انگلیس و آمریکا درباره رمزگذاری اپل

    مقامات انگلیسی و آمریکایی در مذاکرات خصوصی درصدد رفع نگرانی‌های مربوط به تلاش انگلیس برای وادار کردن اپل به ایجاد دسترسی مخفی به داده‌های رمزگذاری شده کاربران آمریکایی هستند. این گفتگوها با هدف کاهش تنش‌های احتمالی میان دو کشور در زمینه حریم خصوصی دیجیتال انجام شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۴ ۰۲:۴۹:۳۰
  • اپل در برابر دستور مخفیانه دولت انگلیس برای دسترسی به داده‌های رمزنگاری شده iCloud

    گروه‌های حقوق حریم خصوصی از دادگاه تحقیقات اطلاعاتی انگلیس درخواست کرده‌اند تا پرونده شکایت اپل علیه دستور مخفیانه دولت برای دسترسی به داده‌های رمزنگاری شده iCloud به صورت علنی برگزار شود. اپل در واکنش به این دستور، سرویس محافظت پیشرفته داده را برای کاربران انگلیسی متوقف کرده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۱۹:۱۱:۲۱
  • بلو اسکای (BlueSky) راهکار جدیدی برای رضایت کاربران در استفاده از داده‌ها توسط هوش مصنوعی ارائه می‌دهد

    بلو اسکای شبکه اجتماعی متن‌باز که به سرعت به 32 میلیون کاربر رسیده، راهکاری برای کنترل استفاده از داده‌های کاربران توسط سیستم‌های هوش مصنوعی طراحی می‌کند. مدیرعامل این پلتفرم اعلام کرده کاربران می‌توانند تعیین کنند محتوای آنها چگونه برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۰۱:۴۸:۲۰
  • همکاری احتمالی پروژه های آزاد اینترنتی برای کنترل هویت دیجیتال

    پروژه لیبرتی به رهبری فرانک مک کورت و پروژه Solid در حال مذاکره برای ایجاد زیرساخت باز اینترنتی هستند که به کاربران کنترل بیشتر بر داده‌های شخصی می‌دهد. این دو پروژه با هدف قدرتمندسازی کاربران در فضای دیجیتال، راه‌های جدیدی برای مدیریت هویت آنلاین ارائه می‌دهند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۰۱:۴۸:۱۸
  • اپل و درخواست دسترسی به داده‌های کاربران توسط دولت انگلیس

    دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با مجله سیاسی اسپکتاتور، درخواست دولت انگلیس از اپل برای دسترسی به داده‌های کاربران را مشابه رفتار چین توصیف کرد. وی در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده و اپل نیز در واکنشی بی‌سابقه، ویژگی رمزنگاری امنیتی پیشرفته برای کاربران انگلیسی را متوقف کرده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۰۱:۴۷:۴۴
  • موج گسترده نقض داده‌ها در سال ۲۰۲۵؛ از اطلاعات دانش‌آموزان تا داده‌های دولتی

    در آغاز سال ۲۰۲۵، چندین نقض امنیت اطلاعاتی گسترده رخ داده که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است. شرکت PowerSchool با نقض داده‌های بیش از ۶۲ میلیون دانش‌آموز، سازمان بهداشتی Community Health Center با افشای اطلاعات یک میلیون بیمار و سرویس DISA با نشت اطلاعات ۳.۳ میلیون نفر، از مهم‌ترین این رویدادها هستند. همچنین سه اپلیکیشن جاسوسی اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر را فاش کرده‌اند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۲۱:۵۹:۴۶
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • پایش دائمی اقیانوس‌ها با شبکه ربات‌های هوشمند

    بیشتر دانسته‌های ما از اقیانوس‌ها به سطح آب محدود است و جمع‌آوری داده‌های عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند. 🌊
    استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، ربات‌های زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین می‌روند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت می‌کنند، بدون نیاز به کشتی‌های بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
    این ربات‌های کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاب‌اند و پس از بازگشت به سطح، داده‌ها را به یک سیستم ابری می‌فرستند. استقرار شبکه‌ای آن‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقیانوس می‌دهد. 📡
    Apeiron به‌تازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و می‌گوید هزینه جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» می‌نامد، یعنی نسخه‌ای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوس‌ها. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره به‌دنبال هوش مصنوعی مداری!

    SpaceX ایلان ماسک در پرونده‌ای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهواره‌هایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
    با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته می‌شود؛ چون اکنون کل ماهواره‌های موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر می‌خواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینه‌های استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک می‌گوید امسال نخستین محموله‌هایش را به مدار می‌برد. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایه‌گذاری زیر سایه ترامپ

    عربستان سعودی با نزدیک‌شدن به ترامپ و چهره‌های حامی او تلاش می‌کند چهره خود را نزد سرمایه‌گذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازه‌ای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورک‌تایمز بزرگ‌ترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشه‌های انویدیا راه‌اندازی می‌شود. 🤖
    این پروژه بخشی از بسته بزرگ‌تری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگنده‌های F-35 به عربستان علی‌رغم نگرانی پنتاگون. عربستان می‌خواهد با جذب پروژه‌های فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسان‌گیر نیاز دارد. گزارش‌ها می‌گویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیت‌های صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانه‌ای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی می‌کند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰
  • نسخه تازه ChatGPT؛ مدل Instant گرم‌تر و مدل Thinking هوشمندتر شد

    OpenAI نسخه جدید مدل خود را با نام GPT-5.1 منتشر کرده و وعده داده ChatGPT با این آپدیت هوشمندتر، مکالمه‌ای‌تر و دقیق‌تر در اجرای دستورات عمل کند. سَم آلتمن مدیر عامل OpenAI این نسخه را یک ارتقای خوب توصیف کرده است. نسخه پولی ChatGPT از امروز به این مدل دسترسی دارد. 🤖
    دو مدل ارائه شده شامل GPT-5.1 Instant است که گرم‌تر، هوشمندتر و بهتر در دنبال‌کردن دستورها توصیف شده و طبق تست‌ها، حتی بازیگوشی بیشتری دارد. مدل دوم GPT-5.1 Thinking است که قرار است در کارهای ساده ، سریع‌تر و در کارهای پیچیده ثابت‌قدم‌تر باشد، با پاسخ‌هایی روشن‌تر و کم‌جمله‌تر. هر دو مدل همچنین لحن همدلانه‌تری دارند و قابلیت شخصی‌سازی بیشتری ارائه می‌کنند. ✨
    OpenAI همزمان سبک‌های مکالمه‌ای تازه‌ای مانند Professional، Candid و Quirky را اضافه کرده و گفته کنترل دقیق‌تر بر شخصیت ChatGPT نیز در راه است. این شرکت می‌گوید GPT-5.1 گامی به‌سوی چت‌باتی شخصی‌تر و سازگار با سلیقه کاربر است و بهبودهای بیشتری در آینده خواهد آمد. 🎯

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۶
  • از رویای خدای دیجیتال تا پژوهشگر هوش مصنوعی؛ OpenAI واقع‌بین‌تر شد؟

    OpenAI کم‌کم از ایده هوش مصنوعی همه‌کاره فاصله می‌گیرد و بیشتر روی تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده تمرکز می‌کند. سارا فرایر، مدیر مالی شرکت، می‌گوید آینده ChatGPT شبیه خدمتکار دیجیتال است که سلیقه و عادت‌های شما را حفظ می‌کند و پیشنهاد سفر، خرید و آموزش را دقیقاً براساس شما تنظیم می‌کند. ✨
    او ChatGPT را به اوبر تشبیه می‌کند؛ همان‌طور که اوبر راننده اختصاصی را برای همه ممکن کرد، او از دنیایی حرف می‌زند که در آن هرکس می‌تواند معلم خصوصی، مشاور سفر یا حتی چیزی شبیه پزشک همراه مجازی داشته باشد؛ هرچند خود OpenAI برای کاهش ریسک، از نقش مستقیم در مشاوره پزشکی عقب کشیده است. 💻
    فرایر ، حافظه را اولویت اصلی توسعه می‌داند، اما کارشناسان می‌گویند حافظه طولانی در مدل‌های زبانی ، بسیار پرهزینه و از نظر فنی دشوار است و می‌تواند به وابستگی ناسالم کاربران منجر شود. در عین حال، مدیران OpenAI کمتر از AGI و بیشتر از ساخت پژوهشگر هوش مصنوعی صحبت می‌کنند؛ مدلی که مثلاً بتواند ترکیب داروهای جدید سرطان را کشف و مسیر تأیید آن‌ها را سریع‌تر کند. 🧬

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۶
  • تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر

    شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایه‌گذاری تریلیون‌دلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
    طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی می‌سازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
    برای جذب شرکت‌ها، دولت‌های محلی معافیت‌های مالیاتی کلان می‌دهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد این تخفیف‌ها بیشتر به سود شرکت‌هاست تا مردم. 🏠
    در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبه‌رو شده‌اند. برخی مناطق نیز پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند. ⚡
    یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد می‌کنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»

    ۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰
  • چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس می‌برد!

    مراکز داده‌ای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار می‌روند، مقدار زیادی آب برای خنک‌سازی و برق برای پردازش مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
    در شانگهای، پروژه‌ای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار می‌دهد و انرژی آن‌ها را از توربین‌های بادی تأمین می‌کند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد می‌گیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
    اما کارشناسان هشدار داده‌اند که گرمای تولیدشده توسط سرورها می‌تواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبک‌های سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
    در آمریکا پروژه‌ای مشابه بدون مجوز در خلیج سان‌فرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش می‌رود.
    اگرچه غوطه‌ور کردن مراکز داده در دریا ایده‌ای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیط‌زیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅

    ۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲
  • هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برق‌رسانی به مراکز داده را تسریع می‌کند

    در آمریکا ساخت مراکز داده به‌دلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش است. ⚡
    دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
    طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواست‌ها را به ۶۰ روز کاهش می‌دهد تا این مراکز سریع‌تر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
    هم‌زمان شرکت‌هایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشته‌اند و سهام آن‌ها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵
  • افشاگری Reddit: شرکت‌ها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!

    پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمع‌آوری داده‌های اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکت‌های Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم می‌کند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روش‌های غیرمستقیم، داده‌های کاربران را استخراج و سپس به شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta فروخته‌اند. 💾 Reddit پیش‌تر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچ‌کس مالک داده‌های عمومی نیست و استفاده از آن‌ها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پرونده‌های مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان داده‌اند که دادگاه‌ها معمولاً در برابر کنترل انحصاری داده‌ها مقاومت می‌کنند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹
  • وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده می‌کند

    رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگ‌های زیرزمینی، گاز و نفت آزاد می‌شود. ⚡
    شرکت‌های فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند، از گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند. 🌬️☀️
    شرکت‌هایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کرده‌اند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگران‌اند. 💧
    دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسان‌تر و حمایت از انرژی‌های پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار می‌دهند این روند ممکن است آمریکا را برای دهه‌ها دوباره به سوخت‌های فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیست‌محیطی سنگینی به‌جا بگذارد. 🌍

    ۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳
  • سرمایه‌گذاری میلیاردی علی‌بابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!

    غول فناوری چین، علی‌بابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانی‌اش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری سه‌ساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علی‌بابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولت‌ها و شرکت‌ها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکت‌هایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگ‌ترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳
  • سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس می‌شود

    گوگل با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند می‌سازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابل‌های زیردریایی را ایجاد می‌کند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدل‌های Gemini و تراشه‌های TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره می‌برد و به خدماتی چون جست‌وجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری می‌دهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
نمایش بیشتر