• وقتی میکروب‌ها چشم و گوش زمین می‌شوند

    🌱🔬 استارتاپ Fieldstone Bio با کمک میکروب‌های هوشمند دنیای اطراف را بررسی می‌کند. این میکروب‌ها که در آزمایشگاه MIT توسعه یافته‌اند، به محض شناسایی مواد خاصی مانند مواد مغذی در خاک یا مواد منفجره، رنگ عوض می‌کنند! 🌿
    Fieldstone با جذب ۵ میلیون دلار سرمایه قصد دارد این میکروب‌ها را در دنیای واقعی آزمایش کند. 🌱میکروب‌ها به کمک پهپادها در محیط پخش می‌شوند و با دوربین‌های ویژه، اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری می‌شود. 📸
    این فناوری کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ از کشاورزی و امنیت ملی تا شناسایی آلاینده‌های محیطی مانند آرسنیک. 🌾🛡️

    ۱۴۰۴/۲/۲۷ ۰۱:۲۷:۳۱
  • ادعای آلتمن: ChatGPT و مصرف پایین انرژی

    سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدعی شد مصرف هر درخواست ChatGPT تنها به‌اندازه روشن‌بودن یک لامپ برای چند دقیقه یا یک قطره آب است. 💡💧 اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع مصرف آب این مدل‌ها به ده‌ها میلیون گالن در سال می‌رسد. 📊
    این مقایسه برای کوچک‌نمایی تأثیر زیست‌محیطی هوش مصنوعی است، در حالی‌که دیتاسنترهای مایکروسافت ـ میزبان ChatGPT ـ مصرف بالایی دارند و مطالعات مستقل مصرف واقعی را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. 🔥
    آلتمن بدون ارائه منبع، آینده AI را درخشان و ارزان‌قیمت ترسیم کرده و حتی وعده درآمد پایه داده، اما از مشکلات زیست‌محیطی، مصرف انرژی و نبود مقررات سخت‌گیرانه چشم‌پوشی کرده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۸:۰۲
  • سود اقتصادی هوش مصنوعی از آسیب‌های زیست‌محیطی آن پیشی می‌گیرد

    صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ هر سال حدود نیم درصد به رشد اقتصادی جهان اضافه کند؛ رشدی که از هزینه‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف بالای برق مراکز داده بیشتر خواهد بود. با اینکه استفاده گسترده از AI باعث افزایش مصرف برق و گازهای گلخانه‌ای می‌شود، اگر با سیاست‌های انرژی سبز همراه باشد، این تأثیرات محدودتر خواهند بود. گزارش تاکید می‌کند که این رشد اقتصادی به‌طور مساوی بین کشورها تقسیم نمی‌شود و دولت‌ها و شرکت‌ها باید نقش فعالی در هدایت مسئولانه و پایدار هوش مصنوعی داشته باشند. همچنین، در صورت استفاده صحیح از AI، می‌توان به بهبود مصرف انرژی و حتی کاهش کلی انتشار کربن در برخی صنایع دست یافت.

    ۱۴۰۴/۲/۳ ۲۱:۴۹:۴۳
  • شکایت ال‌جی و سامسونگ از دولت هند به‌خاطر قانون جدید بازیافت زباله الکترونیکی

    ال‌جی و سامسونگ از دولت هند به‌خاطر قانون جدیدی که هزینه بازیافت زباله‌های الکترونیکی را بالا برده، شکایت کردند. این قانون شرکت‌ها را موظف می‌کند حداقل ۲۲ روپیه به‌ازای هر کیلو زباله پرداخت کنند، که به گفته شرکت‌ها، هزینه‌ها را چند برابر کرده است. آن‌ها معتقدند این سیاست بدون ساماندهی بخش غیررسمی بازیافت مؤثر نخواهد بود. شرکت‌های دیگری مانند Voltas و Blue Star نیز همین شکایت را مطرح کرده‌اند.

    ۱۴۰۴/۲/۳ ۱۱:۵۳:۰۱
  • عرضه نسل جدید حسگرهای لیدار توسط شرکت Hesai با برد دو برابر

    شرکت چینی Hesai اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۶ نسل جدیدی از حسگرهای لیدار خود را برای خودروهای خودران سطح ۳ عرضه خواهد کرد. لیدار (LiDAR) فناوری‌ای است که با استفاده از لیزر، محیط اطراف خودرو را اسکن کرده و نقشه‌ای سه‌بعدی از موانع و اشیاء اطراف تهیه می‌کند. این حسگر جدید، دو برابر مدل فعلی AT128 برد تشخیص دارد، به این معنا که می‌تواند اشیاء را از فاصله دورتری شناسایی کند. خودروهای خودران سطح ۳ قادرند در شرایط خاصی مانند ترافیک سنگین، بدون نیاز به دخالت راننده حرکت کنند، اما راننده باید آماده باشد در صورت نیاز کنترل خودرو را به دست گیرد. افزایش برد و دقت حسگرهای لیدار می‌تواند به بهبود ایمنی و عملکرد این خودروها کمک کند.

    ۱۴۰۴/۲/۲ ۱۰:۴۸:۴۹
  • سرمایه‌گذاری بزرگ مایکروسافت برای پاک‌سازی کربن

    مایکروسافت قراردادی برای حمایت از پروژه‌ای در ایالت لوئیزیانا امضا کرده که طی ۱۵ سال آینده بیش از ۶.۷ میلیون تُن گاز کربن دی‌اکسید را از جو زمین خارج می‌کند. این پروژه که به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح دائمی حذف کربن در جهان شناخته می‌شود، توسط شرکت AtmosClear انجام می‌گیرد و از ضایعات کشاورزی مثل تفاله نیشکر برای تولید انرژی و ذخیره‌سازی زیرزمینی گازهای مضر استفاده می‌کند.
    این اقدام بخشی از برنامه مایکروسافت برای رسیدن به وضعیت “کربن منفی” تا سال ۲۰۳۰ است، یعنی جذب گازهای گلخانه‌ای بیشتر از مقدار تولیدی‌اش. این پروژه همچنین باعث ایجاد صدها شغل و سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در منطقه خواهد شد. اما آینده آن به تصمیمات دولت ترامپ درباره حذف یا حفظ مشوق‌های مالیاتی برای پروژه‌های زیست‌محیطی بستگی دارد.

    ۱۴۰۴/۱/۲۷ ۱۴:۱۳:۴۲
  • استفاده از فناوری جذب کربن برای افزایش تولید نفت

    شرکت نفتی اکسیدنتال با خرید استارتاپ Carbon Engineering قصد دارد از فناوری جذب کربن برای افزایش تولید نفت استفاده کند. مدیرعامل شرکت معتقد است این روش می‌تواند تولید نفت را تا ۵۰ میلیارد بشکه افزایش دهد و با استفاده از مشوق‌های مالیاتی و فروش اعتبارات کربن، سودآوری این طرح محتمل است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۳ ۲۲:۵۶:۱۳