-
پرپلکسیتی به دنبال رقابت با گوگل با استراتژی جمعآوری دادههای کاربران
مدیرعامل هوش مصنوعی Perplexity اعلام کرد مرورگر جدید این شرکت، Comet، تمام فعالیتهای آنلاین کاربران را دنبال میکند تا تبلیغات دقیقتری نمایش دهد. او گفت از رفتارهای واقعی آنلاین مانند خرید، بازدید از رستوران یا هتل و وبگردی برای ساختن پروفایل دقیقتری از کاربران استفاده خواهد کرد. به گفته او، کاربران مشکلی با این سطح از ردیابی نخواهند داشت چون تبلیغات متناسبتر خواهند دید. این مرورگر ماه می عرضه میشود و اپ Perplexity قرار است روی گوشیهای موتورولا نصب شود. همچنین مذاکراتی با سامسونگ در جریان است. این اقدام مشابه رویکرد گوگل، متا و اپل در پیگیری رفتار کاربران است، با این تفاوت که Perplexity بهصراحت هدف تبلیغاتی آن را اعلام کرده؛ در حالی که گوگل اکنون بهخاطر انحصارطلبی در دادگاه با دولت آمریکا مواجه است.
۱۴۰۴/۲/۶ ۱۱:۲۱:۳۱ -
افشای گسترده جمعآوری اطلاعات شخصی کاربران اینترنت توسط شرکت تبلیغاتی
شرکت تبلیغاتی Publicis با استفاده از نرمافزار CoreAI اطلاعات شخصی گستردهای از ۹۱ درصد کاربران اینترنت جمعآوری میکند. این شرکت با تحلیل رفتار مصرفکنندگان، از جزئیات زندگی شخصی افراد مانند خریدها، علایق و درآمد آنها مطلع میشود و از این اطلاعات برای تبلیغات هدفمند استفاده میکند. متخصصان حریم خصوصی این اقدام را خطرناک و نیازمند نظارت قانونی میدانند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۱۶:۰۶:۰۹ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰ -
Anthropic به دنبال مکالمات کاربران برای آموزش مدلها
شرکت Anthropic اعلام کرده کاربران هوش مصنوعی کلود باید تا ۲۸ سپتامبر تصمیم بگیرند که آیا اجازه میدهند مکالماتشان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده شود یا نه. اگر کاربری انصراف ندهد، دادههای او تا ۵ سال نگهداری میشود؛ در حالیکه قبلاً بعد از ۳۰ روز پاک میشد. این تغییر شامل نسخههای رایگان، پرو و مکس کلود است اما مشتریان سازمانی را شامل نمیشود. 🤖📑
Anthropic میگوید این کار باعث ایمنتر شدن و هوشمندتر شدن مدلها میشود، اما کارشناسان معتقدند هدف اصلی جمعآوری دادههای بیشتر برای رقابت با رقبایی مثل OpenAI و گوگل است. همچنین طراحی بخش پذیرش سیاست جدید بهگونهای است که بسیاری از کاربران ممکن است ناخواسته دکمه «قبول» را بزنند، موضوعی که نگرانیهای جدی درباره حریم خصوصی ایجاد کرده است. ✅🔒۱۴۰۴/۶/۸ ۰۵:۵۱:۲۵ -
واتساپ در کنگره ایالات متحده ممنوع شد
بر اساس یادداشتی رسمی، استفاده از پیامرسان واتساپ در تمامی دستگاههای متعلق به مجلس نمایندگان ایالات متحده ممنوع شده است. این تصمیم بهدلیل «ریسک بالا برای کاربران» از نظر امنیتی اتخاذ شده است. 🛡️
دفتر امنیت سایبری کنگره اعلام کرده است که نبود شفافیت در حفاظت از دادههای کاربران، عدم رمزگذاری دادههای ذخیرهشده و خطرات احتمالی امنیتی، از دلایل این ممنوعیت هستند. 📵
در این یادداشت، استفاده از پیامرسانهای جایگزین مانند Microsoft Teams، Signal، Wickr و iMessage توصیه شده است. 📲
شرکت متا، مالک واتساپ، به این تصمیم بهشدت اعتراض کرده و مدعی شده که واتساپ امنیت بیشتری نسبت به سایر گزینههای تأییدشده ارائه میدهد. ⚖️
این ممنوعیت در حالی اعلام شده که پیشتر نیز اپلیکیشنهایی مانند تیکتاک بهدلایل امنیتی از دستگاههای دولتی آمریکا حذف شده بودند. 🚫۱۴۰۴/۴/۴ ۰۰:۲۳:۳۸ -
الزام ارائه کارت شناسایی برای استفاده از شبکههای اجتماعی در کارولینا
کاربران شبکه های اجتماعی در کارولینای شمالی ، ممکن است بهزودی مجبور شوند برای فعالیت در فضای مجازی کارت شناسایی ارائه دهند، هدف قانونگذاران حفاظت از کودکان است، اما منتقدان میگویند این طرح، بیشتر شبیه حملهای به حریم خصوصی مردم است. چون هم شبکههای اجتماعی و هم شرکتهای واسطه میتوانند به اطلاعات حساس شما دسترسی داشته باشند. بخصوص اگر کارت شناسایی نداشته باشید، ممکن است از فضای مجازی بیرون رانده شوید! این قانون میتواند بیش از همه به ضرر اقشار آسیبپذیر تمام شود. کارشناسان می گویند آیا واقعا این روش مسیر درستی برای حفاظت از کودکان است یا فقط یک وحشت اخلاقی تازه در لباس قانون؟
۱۴۰۴/۲/۱۱ ۲۳:۱۸:۱۴ -
متا آغاز به آموزش مدلهای هوش مصنوعی با محتوای عمومی کاربران اروپایی میکند
شرکت متا اعلام کرد که از این هفته، مدلهای هوش مصنوعی خود را با استفاده از محتوای عمومی کاربران فیسبوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا آموزش خواهد داد. این شرکت پس از مذاکرات با مقامات حریم خصوصی و دریافت مجوزهای لازم، آموزش مدلهای هوش مصنوعی با دادههای کاربران اروپایی را از سر میگیرد. کاربران میتوانند با استفاده از یک فرم، از به اشتراکگذاری دادههای خود انصراف دهند.
۱۴۰۴/۱/۲۶ ۲۰:۰۶:۰۶ -
آغاز تحقیقات ایرلند درباره استفاده X از دادههای کاربران اروپایی برای هوش مصنوعی
کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند تحقیقاتی را علیه پلتفرم X درباره استفاده از اطلاعات شخصی کاربران اروپایی برای آموزش سیستم هوش مصنوعی Grok آغاز کرد. این نهاد نظارتی میتواند جریمهای معادل 4 درصد از درآمد جهانی شرکت را اعمال کند و پیش از این نیز شرکتهای فناوری بزرگی مانند مایکروسافت و متا را جریمه کرده است.
۱۴۰۴/۱/۲۳ ۱۸:۰۱:۵۶ -
رباتهای هوش مصنوعی، بار اضافی روی ویکیمدیا ایجاد کردهاند
حجم مصرف پهنای باند ویکیمدیا از ابتدای ۲۰۲۴ تا کنون ۵۰٪ افزایش یافته، اما دلیل آن افزایش بازدید کاربران عادی نیست، بلکه رباتهای جمعآوری داده برای آموزش هوش مصنوعی هستند. این رباتها حجم زیادی از تصاویر و فایلهای چندرسانهای را دانلود میکنند و هزینههای بالایی به ویکیمدیا تحمیل کردهاند.
تیم فنی ویکیمدیا در تلاش است تا مانع این رباتها شود، اما با چالشی بزرگ مواجه است. این مشکل، بخشی از یک روند رو به رشد است که میتواند اینترنت آزاد را تهدید کند.۱۴۰۴/۱/۱۴ ۱۹:۱۹:۲۲ -
کنفرانس اتمسفر: جنبشی برای اینترنت غیرمتمرکز و کنترل کاربران بر دادهها
کنفرانس ATmosphere در سیاتل، اولین گردهمایی توسعهدهندگان AT Protocol، بر بازگرداندن کنترل دادهها به کاربران و ایجاد اینترنتی آزادتر تمرکز داشت.
حاضران، از جمله مدیرعامل Bluesky، Jay Graber، درباره کاهش نفوذ پلتفرمهای متمرکز و اشتباهات گذشته بحث کردند. پروژههایی مانند BlackSky و Northsky Social بر ساخت جوامع امنتر تأکید داشتند.
این رویداد، فراتر از یک کنفرانس فنی، جنبشی اجتماعی برای ساخت اینترنتی غیرمتمرکز و عادلانهتر بود.۱۴۰۴/۱/۷ ۰۲:۳۶:۳۱ -
شبکه اجتماعی Bluesky طرحی برای کنترل استفاده از دادههای کاربران توسط هوش مصنوعی ارائه داد
شبکه اجتماعی Bluesky پیشنهادی را منتشر کرده که به کاربران اجازه میدهد تعیین کنند آیا میخواهند اطلاعات و پستهایشان برای آموزش هوش مصنوعی یا بایگانی عمومی استفاده شود. مدیرعامل این شرکت توضیح داده که شرکتهای هوش مصنوعی در حال جمعآوری اطلاعات عمومی از وب هستند و این طرح تلاشی برای ایجاد استاندارد جدید برای کنترل این روند است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۲۱:۵۲:۰۶ -
اپل در برابر دستور مخفیانه دولت انگلیس برای دسترسی به دادههای رمزنگاری شده iCloud
گروههای حقوق حریم خصوصی از دادگاه تحقیقات اطلاعاتی انگلیس درخواست کردهاند تا پرونده شکایت اپل علیه دستور مخفیانه دولت برای دسترسی به دادههای رمزنگاری شده iCloud به صورت علنی برگزار شود. اپل در واکنش به این دستور، سرویس محافظت پیشرفته داده را برای کاربران انگلیسی متوقف کرده است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۱۹:۱۱:۲۱ -
بلو اسکای (BlueSky) راهکار جدیدی برای رضایت کاربران در استفاده از دادهها توسط هوش مصنوعی ارائه میدهد
بلو اسکای شبکه اجتماعی متنباز که به سرعت به 32 میلیون کاربر رسیده، راهکاری برای کنترل استفاده از دادههای کاربران توسط سیستمهای هوش مصنوعی طراحی میکند. مدیرعامل این پلتفرم اعلام کرده کاربران میتوانند تعیین کنند محتوای آنها چگونه برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شود.
۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۰۱:۴۸:۲۰ -
اپل و درخواست دسترسی به دادههای کاربران توسط دولت انگلیس
دونالد ترامپ در مصاحبهای با مجله سیاسی اسپکتاتور، درخواست دولت انگلیس از اپل برای دسترسی به دادههای کاربران را مشابه رفتار چین توصیف کرد. وی در دیدار با نخستوزیر انگلیس مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده و اپل نیز در واکنشی بیسابقه، ویژگی رمزنگاری امنیتی پیشرفته برای کاربران انگلیسی را متوقف کرده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۰۱:۴۷:۴۴ -
آغاز تحقیقات کانادا درباره رعایت حریم خصوصی پلتفرم X
کمیسیونر حریم خصوصی کانادا تحقیقاتی را درباره پلتفرم رسانه اجتماعی X (توییتر) آغاز کرده است. این تحقیقات با هدف بررسی نحوه جمعآوری، استفاده و افشای اطلاعات شخصی کاربران کانادایی برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی صورت میگیرد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۰۳:۰۸:۵۳ -
اتحادیه اروپا تیکتاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!
اتحادیه اروپا تیکتاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایتدنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
مقامهای اروپایی میگویند قابلیتهایی مانند اسکرول بیپایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق میدهد. بهگفته آنها، تیکتاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگیها بر سلامت روان، بهویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخصهایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیکتاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیکتاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
Vibes: اپلیکیشن جدید متا برای ویدیوهای هوش مصنوعی
متا در حال آزمایش نسخه مستقل اپلیکیشن «Vibes» است؛ برنامهای برای ساخت و اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه که همه آنها با هوش مصنوعی تولید میشوند. این سرویس قبلاً داخل اپ Meta AI بود، اما حالا جدا شده تا مستقیماً با Sora از OpenAI رقابت کند. 🎥
متا میگوید استقبال اولیه از Vibes خوب بوده و کاربران به ساخت، دیدن و ارسال ویدیوهای هوش مصنوعی علاقه نشان دادهاند. این اپ امکان ساخت ویدیو از صفر یا بازترکیب محتوا، افزودن موسیقی و انتشار در اینستاگرام و فیسبوک را میدهد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۲۰ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
عصر فقط رشد کن تمام شد؛ هوش مصنوعی باید پولسازی را ثابت کند
صنعت هوش مصنوعی در آغاز ۲۰۲۵ غرق در سرمایه بود؛ OpenAI با جذب ۴۰ میلیارد دلار به ارزشگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری رسید و حتی استارتاپهای بدون محصول هم سرمایههای میلیاردی گرفتند. در کنار آن، شرکتهای بزرگ وعده حدود ۱.۳ تریلیون دلار هزینه زیرساختی دادند و خرجهای سنگینی برای جذب نیرو و چیپ انجام شد. 💰
اما در نیمه دوم سال، نگاهها محتاطتر شد. نگرانی درباره حباب AI، محدودیت زیرساخت، و مدلهای درآمدی بالا گرفت و برخی سرمایهگذاریها به چرخههای پولی شبیه شد که بیش از تقاضای واقعی، با هزینههای داخلی سرپا ماندهاند. 🏗️
همزمان، جهش مدلها کمتر شگفتانگیز شد؛ عرضه GPT-5 اثر نسلهای قبلی را نداشت و DeepSeek نشان داد رقابت ارزانتر هم ممکن است. تمرکز بازار به سمت محصول، توزیع و درآمد رفت و فشارهای حقوقی و ایمنی، از کپیرایت تا سلامت روان، افزایش یافت. ⚖️
پول هنوز هست، اما عصر هیجان بیچونوچرا تمام شده و صنعت AI وارد مرحله آزمون جدی شده است. 🤖۱۴۰۴/۱۰/۱۰ ۰۰:۳۳:۴۰ -
عینک هوشمند HTC با هوش مصنوعی دلخواه کاربر وارد بازار شد
HTC میخواهد با رویکردی متفاوت وارد بازار روبهرشد عینکهای هوشمند شود. عینک جدید این شرکت به نام VIVE Eagle به کاربران اجازه میدهد خودشان انتخاب کنند از کدام هوش مصنوعی استفاده کنند، مثل Gemini گوگل یا OpenAI، و به یک سیستم بسته محدود نباشند. 🕶️
این عینک اوایل ماه جاری در هنگکنگ با قیمت حدود ۵۱۲ دلار عرضه شده است. به گفته HTC، تمرکز اولیه روی آسیا به این دلیل است که بسیاری از عینکهای هوشمند فعلی با طراحی غربی ساخته شدهاند و برای کاربران آسیایی همیشه راحت نیستند. 🌏
HTC قصد دارد اوایل سال آینده فروش را به ژاپن و جنوبشرق آسیا گسترش دهد و در ادامه سال ۲۰۲۶ وارد اروپا و آمریکا شود. ورود به چین فعلاً دشوار توصیف شده، چون قوانین سختگیرانهای درباره دادهها و استفاده از هوش مصنوعی خارجی وجود دارد. 🇨🇳
طبق آمار، بازار عینکهای هوشمند بهسرعت در حال رشد است و متا سهم بزرگی از آن را دارد، اما نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی افزایش یافته است. HTC میگوید از داده کاربران برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده نمیکند. 🔒۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۳۶:۲۸ -
کاربران میگویند ChatGPT تبلیغ نشان میدهد؛ OpenAI انکار میکند
OpenAI اعلام کرد هیچ تبلیغی در ChatGPT فعال نیست، اما واکنش کاربران اشتراکی نشان داد برخی پیامها شبیه تبلیغات بوده و موجب سردرگمی شده است. مدیران شرکت توضیح دادند این پیامها صرفاً پیشنهاد اپهای پلتفرم ChatGPT بوده و هیچ پرداختی پشت آن نبوده است. مارک چن، مدیر تحقیقاتی، پذیرفت تجربه ارائهشده مناسب نبوده و گفت این بخش فعلاً خاموش شده تا مدل دقیقتر شود. 🔍
او همچنین وعده داد کنترل بیشتری برای کاربران اضافه شود. در همین زمان، نیک تورلی تأکید کرد هیچ تست تبلیغاتی در جریان نیست و اگر روزی تبلیغات اجرا شود، با حفظ اعتماد کاربران خواهد بود. طبق گزارش والاستریت ژورنال، سم آلتمن نیز در یک یادداشت داخلی اعلام کد قرمز کرده و دستور داده تمرکز شرکت بر بهبود کیفیت ChatGPT باشد و برنامههای تجاری مانند تبلیغات به تعویق بیفتد. ⚠️۱۴۰۴/۹/۱۹ ۰۹:۱۷:۱۶ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
ویندوز ۴۰ ساله شد، اما آیا هوش مصنوعی آن را نجات میدهد؟
ویندوز امسال ۴۰ ساله شده و مایکروسافت برای جذابکردن آن، قابلیتهای جدید هوش مصنوعی را اضافه کرده؛ اما بسیاری از کاربران از نتیجه ناراضیاند. مدیر ویندوز گفته این سیستمعامل قرار است به «Agentic OS» تبدیل شود؛ یعنی محیطی که چند مدل هوش مصنوعی برای انجام کارها با هم همکاری کنند. این ایده در ظاهر پیشرفته است، اما کاربران میگویند کیفیت اجرای آن پایین است. 🤖
قابلیتهای تازه Copilot قرار بود صفحه کاربر را تشخیص دهد و پیشنهادهای دقیق بدهد، اما در عمل گاهی اشتباه راهنمایی میکند؛ از تنظیمات نادرست تا توصیههای غلط در بازیها. همین خطاها موجی از انتقاد در شبکههای اجتماعی ایجاد کرده است. ⚠️
مایکروسافت میگوید بازخوردها را جدی گرفته، اما کاربران از شلوغی ویندوز ۱۱ و اجبار برای ورود با حساب مایکروسافت ناراضیاند.۱۴۰۴/۸/۳۰ ۰۴:۰۸:۰۵ -
OpenAI: «نیویورکتایمز میخواست به ۱.۴ میلیارد چت خصوصی کاربران دسترسی پیدا کند»
OpenAI مالک ChatGPT میگوید درخواست نیویورکتایمز برای دسترسی به ۲۰ میلیون گفتوگوی کاربران ChatGPT تهاجم به حریم خصوصی است. این شرکت تأکید میکند تایمز حتی دنبال دسترسی به ۱.۴ میلیارد چت بوده، در حالیکه بیش از ۹۹.۹۹٪ این دادهها هیچ ارتباطی با پرونده نقض حقنشر ندارند. 🛡️
اما دلیل این درخواست آن است که نیویورکتایمز برای اثبات ادعای کپیبرداری مدل نیاز دارد بررسی کند آیا ChatGPT محتوای این روزنامه را در خروجی بازتولید کرده یا نه؛ به همین دلیل از دادگاه خواسته نمونهای از چتها بررسی شود. قاضی هم بر اساس پروندهای مشابه پذیرفته که ارائه چتهای ناشناس میتواند برای کشف حقیقت ضروری باشد. 📰
تایمز میگوید این دادهها باید پس از ناشناسسازی و تحت دستور قضایی ارائه شود و هیچ خطری کاربران را تهدید نمیکند. اما OpenAI معتقد است حجم درخواست بیسابقه است و انتشار چنین دادههایی حتی بصورت ناشناس میتواند اعتماد کاربران را تضعیف کند. ⚖️۱۴۰۴/۸/۲۵ ۱۰:۰۳:۳۳



