-
آزمون سرنوشتساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره
اسپیسایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غولپیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار میشود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشتساز است. 🚀🔥
در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترلشده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیسایکس میخواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایهگذاری کند. 🌍💸
اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیسایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهوارههای بزرگتر استفاده شود. ✅🌕۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
ماهوارههای قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است
یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهوارهای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب میشود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمیگردد. ☄️
هدف این طرح، کاهش هزینههای فضایی و استفاده راحتتر از ماهوارههاست. 💸
وزارت دفاع آمریکا و سرمایهگذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کردهاند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
سازنده این ماهواره قبلاً در شرکتهای بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا میخواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲ -
آیا ماسک از نفوذ ترامپ برای توسعه استارلینک استفاده کرد؟
🚨 گروهی از سناتورهای دموکرات خواستار بررسی روابط بین ایلان ماسک، استارلینک و دولت ترامپ شدند. آنها نگرانند که ماسک از نزدیکیاش به رئیسجمهور ترامپ برای منافع شخصی و مالی خود استفاده کرده باشد. 💰
در نامهای به مقامات فدرال، از جمله دادستان کل و دفتر اخلاق دولت، سناتورها نوشتند که ماسک ممکن است با فشار به کشورهای خارجی برای پذیرش استارلینک، در ازای کاهش تعرفهها، قوانین اخلاقی فدرال را نقض کرده باشد. 🌍📜
آنها به مواردی مانند تایید سریع استارلینک در عربستان سعودی در سفر ترامپ، و مجوزهای سریع در کشورهایی مانند هند، ویتنام و بنگلادش اشاره کردند. 🌐📶۱۴۰۴/۲/۲۸ ۱۸:۴۷:۴۵ -
ایتالیا به دنبال توسعه ماهوارههای مدار پایین ملی برای ارتباطات دولتی
دولت ایتالیا در حال برنامهریزی برای توسعه سیستم ماهوارهای مستقل در مدار پایین است. وزیر صنعت این کشور اعلام کرد که قصد دارد با مشارکت بازیگران ملی، زیرساخت ارتباطی رقابتی مستقل از سیستمهای ایلان ماسک ایجاد کند. این تصمیم پس از بحثهای سیاسی درباره استفاده از استارلینک برای ارتباطات رمزنگاری شده دولتی اتخاذ شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۲۱:۱۱:۳۷ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
وقتی هوش مصنوعی از انسان جلو بزند؛ سناریوی ترسناک کشور نوابغ
داریو آمودی، بنیانگذار Anthropic و سازنده Claude، در مقالهای با عنوان «دوران نوجوانی فناوری» هشدار میدهد که نزدیکشدن به ابرهوش مصنوعی میتواند بشر را وارد مرحلهای بسیار خطرناک کند. او میگوید انسانها در آستانه دستیابی به قدرتی بیسابقهاند، اما روشن نیست ساختارهای اجتماعی و سیاسی توان مدیریت آن را داشته باشند و از «اقتدارگرایی تقویتشده با هوش مصنوعی» ابراز نگرانی میکند. 🧠
وی به حمله شیمیایی متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ اشاره میکند و میگوید اگر ابزارهای فوقپیشرفته در دسترس همگان قرار گیرد، افراد خطرناک فاقد مهارت میتوانند به توان تخریبی متخصصان برسند. او هشدار میدهد اگر رشد نمایی AI ادامه یابد، ممکن است طی چند سال از انسان در تقریباً همه حوزهها پیشی بگیرد؛ وضعیتی شبیه «کشوری از نوابغ» که میتواند بزرگترین تهدید امنیتی یک قرن اخیر باشد. ⚠️
Anthropic با وجود این هشدارها به توسعه هوش مصنوعی ادامه میدهد. منتقدان میگویند ساخت همان فناوریای که درباره خطراتش هشدار داده میشود، جدیت این نگرانیها را زیر سؤال میبرد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۰ ۱۹:۴۰:۱۴ -
انویدیا نرمافزاری برای ردیابی مکان تراشههای هوش مصنوعی توسعه میدهد!
گزارشها حاکی از آن است که انویدیا در حال آزمایش نرمافزاری برای ردیابی موقعیت تراشههای هوش مصنوعی خود است، زیرا خبرهایی درباره قاچاق این تراشهها به چین منتشر شده است. طبق گزارش رویترز، این فناوری با تحلیل توان پردازشی و تأخیر ارتباطی بین سرورها میتواند تشخیص دهد تراشه در کدام کشور قرار دارد و قرار است ابتدا برای تراشههای Blackwell عرضه شود. 🔍
در روزهای اخیر ادعا شده مدلهای DeepSeek چین با تراشههای قاچاقشده Blackwell آموزش دیدهاند، اما انویدیا میگوید هیچ مدرک یا گزارشی درباره «دیتاسنترهای جعلی» یا انتقال مخفیانه تراشهها دریافت نکرده و هر سرنخی را بررسی میکند. 🛑
این اتفاق همزمان با آن است که دولت آمریکا مجوز فروش تراشههای قدیمیتر H200 را به مشتریان تأییدشده در چین صادر کرده؛ مجوزی که شامل تراشههای جدید Blackwell نمیشود. 🇺🇸🇨🇳۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۵۴:۲۴ -
بایدو دو ابرتراشه جدید هوش مصنوعی معرفی کرد؛ پاسخ مستقیم چین به محدودیتهای آمریکا
بایدو از دو تراشه جدید هوش مصنوعی رونمایی کرده که به گفته شرکت، میتوانند برای شرکتهای چینی توان پردازشی قدرتمند، ارزان و تحت کنترل داخلی فراهم کنند؛ اقدامی در پاسخ به محدودیتهای آمریکا برای صادرات تراشههای پیشرفته به چین. 🤖
در کنفرانس سالانه Baidu World اعلام شد تراشه M100 که روی استفاده و اجرای مدلها (Inference) تمرکز دارد اوایل ۲۰۲۶ عرضه میشود و تراشه M300 که هم برای آموزش و هم اجرای مدلهای هوش مصنوعی است، اوایل ۲۰۲۷ میآید. 💻
این شرکت که از ۲۰۱۱ روی تراشه اختصاصی کار میکند، در کنار سختافزار، نسخه جدید مدل زبانی بزرگ خود به نام Ernie را هم معرفی کرد که علاوه بر متن، در تحلیل تصویر و ویدئو نیز بهبود یافته است. 📊۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۳ -
بیش از ۱۳۰۰ چهره مشهور خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی فوقهوشمند شدند
گروهی از چهرههای شناختهشده در دنیای فناوری، سیاست و فرهنگ با امضای بیانیهای مشترک هشدار دادهاند که نباید در رقابت برای ساخت هوش مصنوعی فراهوشمند (Superintelligence) عجله شود. ⚠️
این نوع هوش مصنوعی میتواند از انسان در همه زمینهها برتر شود و به باور امضاکنندگان، توسعه آن بدون نظارت کافی ممکن است برای بشر خطرناک باشد. 🧠 این بیانیه که توسط مؤسسه Future of Life منتشر شده، بیش از ۱۳۰۰ امضا دارد.📜
آنها خواستار توقف توسعه این فناوری تا زمانی هستند که ایمنی آن بهطور علمی تأیید و مورد پذیرش عمومی قرار گیرد. 🔒 طبق نظرسنجی Pew Research، بیشتر مردم جهان بهویژه آمریکاییها از گسترش هوش مصنوعی نگراناند. 🌍
آنها هشدار دادهاند که پیشرفت شتابزده در این مسیر میتواند به از دست رفتن آزادی، امنیت ملی و حتی خطر نابودی بشر منجر شود. 🚨۱۴۰۴/۸/۶ ۰۸:۳۱:۱۳ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهوارهای جدید
سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهوارهسازی خود هستند تا با سلطهی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیدهاند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته میشود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یکسوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی میشود. ⏳ منابع آگاه میگویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکتها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمماند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد میتواند نقطهی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡
۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
هشدار صندوق بین المللی پول: جهان هنوز آماده موج هوش مصنوعی نیست!
رئیس صندوق بینالمللی پول (IMF) ، هشدار داد کشورهای جهان هنوز چارچوب قانونی و اخلاقی لازم برای کنترل رشد سریع هوش مصنوعی را ندارند و از نهادهای مدنی خواست «زنگ خطر» را به صدا درآورند. ⚠️ او گفت انقلاب هوش مصنوعی بیشتر در دست اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا است، در حالی که کشورهای در حال توسعه از این موج عقب ماندهاند. 🌍 چین و برخی بازارهای نوظهور پیشرفتهایی داشتهاند اما شکاف دیجیتال جهانی در حال افزایش است. 📉 وی افزود صندوق بینالمللی پول نگران گسترش فاصله کشورها در آمادگی برای فناوریهای نو است که میتواند رشد اقتصاد کشورهای فقیر را کند کند. 💬 او اعلام کرد صندوق بین المللی پول، شاخصی برای سنجش آمادگی کشورها در زمینه زیرساخت، مهارت، نوآوری و اخلاق تدوین کرده و ضعف اصلی جهان در بخش قانونگذاری و اخلاق است. ⚖️ جورجیوا تأکید کرد بیعملی به معنای عقبماندن از آینده فناوری است. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۴:۴۳:۴۶ -
آیا OpenAI در مسیر تسلط بر بازار هوش مصنوعی است؟
تقریباً همزمان با شگفتی «جنسن هوانگ» مدیرعامل Nvidia از قرارداد میلیاردی OpenAI با رقیبش AMD، «سم آلتمن» مدیرعامل OpenAI اعلام کرد قراردادهای بزرگتری در راه است. 🤝
طبق این توافق، OpenAI تا ۱۰٪ از سهام AMD را دریافت میکند و در توسعه نسل بعدی تراشههای هوش مصنوعی این شرکت همکاری خواهد کرد. 💹 از سوی دیگر، Nvidia نیز با سرمایهگذاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار، سهامدار OpenAI شده است. 💰 این همکاری شامل فروش مستقیم تجهیزات و تراشهها به OpenAI است تا برای ساخت دیتاسنترهای اختصاصی خود آماده شود. 🏗️
با این حال، هوانگ میگوید OpenAI هنوز توان مالی لازم برای خرید تمام تجهیزات را ندارد، زیرا ساخت هر گیگاوات مرکز داده حدود ۶۰ میلیارد دلار هزینه دارد. ⚙️ در سال ۲۰۲۵، OpenAI با شرکتهایی مانند Oracle، SoftBank، Nvidia و AMD قراردادهایی به ارزش مجموعاً نزدیک به یک تریلیون دلار امضا کرده است. 🌍
آلتمن تأکید کرد این سرمایهگذاریها برای رشد آینده ضروری است و خبر داد در ماههای آینده قراردادهای بیشتری اعلام خواهد شد. 🚀۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۳:۳۵:۱۲ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
Nvidia با ۵ میلیارد دلار در Intel سرمایهگذاری میکند!
انویدیا ۵ میلیارد دلار در اینتل سرمایهگذاری کرد و همین باعث شد سهام اینتل بیش از ۱۲ درصد رشد کند. 📈💵
بر اساس توافق، دو شرکت تراشههای مشترکی برای کامپیوتر و مراکز داده تولید میکنند. این تراشهها با فناوری انویدیا سریعتر به هم وصل میشوند و در پردازش هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارند؛ موضوعی که رقبا مثل AMD و برادکام را تحت فشار میگذارد. 🤖⚡️
انویدیا همچنین یک تراشه گرافیکی ویژه در اختیار اینتل قرار میدهد تا همراه پردازندههای آن عرضه شود و موقعیت اینتل در بازار قویتر شود. 🖥️🔥
مدیرعامل انویدیا گفت این همکاری شروع یک «عصر جدید در دنیای محاسبات» است. 🌐✅۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۰۹:۵۸ -
هواوی دست به کار شد؛ ساخت قویترین کامپیوتر جهان تا ۲۰۲۷
هواوی برای اولین بار برنامههای بلندمدت تراشههایش را اعلام کرد و گفت قصد دارد قویترین سیستمهای کامپیوتری جهان را بسازد؛ اقدامی برای کم کردن وابستگی چین به تراشههای انویدیا. 🌐💻
قرار است تراشههای هوش مصنوعی Ascend و سرورهای Kunpeng هر سال با قدرتی دو برابر عرضه شوند. همچنین ابرکامپیوترهای جدید Atlas تا سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ معرفی خواهند شد که میتوانند هزاران تراشه را به هم متصل کنند. 🚀🖥️
این خبر درست زمانی منتشر شد که چین خرید تراشههای انویدیا را ممنوع کرده و سهام شرکتهای تراشهسازی داخلی ۲ درصد بالا رفته است. 📈🇨🇳
کارشناسان میگویند هواوی میخواهد پیش از دیدار رهبران چین و آمریکا نشان دهد توان فناوری بالایی دارد، اما تنشهای میان دو کشور همچنان رو به افزایش است. ⚖️🔥۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۰:۵۹:۵۱ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
اخراجهای گسترده در صنعت هوش مصنوعی: گوگل و متا در کانون توجه
مجله Wired گزارش داد بیش از ۲۰۰ نفر از افرادی که روی پروژههای هوش مصنوعی گوگل مانند چتبات Gemini و بخش AI Overviews کار میکردند، اخراج شدهاند. بیشتر آنها پیمانکار شرکت GlobalLogic بودند و وظیفه داشتند کیفیت پاسخهای هوش مصنوعی را بررسی کنند. 🤖📉
این اخراجها به دلایل مختلفی نسبت داده شده است؛ برخی کارکنان آن را نتیجه «کاهش فعالیت پروژهها» میدانند، عدهای معتقدند اعتراضها درباره حقوق و امنیت شغلی نقش داشته و اسناد داخلی نیز نشان میدهد شرکت ممکن است در حال آموزش سیستمی برای خودکار کردن همین کارهای ارزیابی باشد. ✊🔄
اخراجها فقط در گوگل رخ نداده است؛ شرکت xAI ایلان ماسک هم دستکم ۵۰۰ نفر از کارکنان برچسبگذاری داده را کنار گذاشته و Meta نیز پس از سرمایهگذاری در Scale AI، حدود ۷۰۰ نفر را اخراج کرده است. این در حالی است که کار آمادهسازی دادهها بهعنوان وظایفی کممهارت و قابلجایگزینی دیده میشود، اما متخصصان سطح بالا در طراحی مدلها همچنان پیشنهادهای چندمیلیوندلاری دریافت میکنند. ✅💼۱۴۰۴/۶/۲۶ ۰۹:۵۰:۰۳ -
اتحاد برقی: وقتی آلمان با چین گاز میدهد!
رقابت تند خودروهای برقی در چین، خودروسازان جهانی را وادار کرده تا برای شتابدادن به توسعه به فناوری شرکتهای چینی تکیه کنند. آئودی با همکاری SAIC طی ۱۸ ماه E5 Sportback برقی را ساخت و قصد دارد آن را با قیمت ۳۳هزار دلار در چین عرضه کند. تویوتا و فولکسواگن با GAC و Xpeng همکاری مشابهی دارند و رنو و فورد بدنبال مدلهای جهانی بر پایه پلتفرمهای چینیاند. ⚡🚗
این همکاریها برای هر دو طرف سود دارد: غربیها با صرفهجویی میلیاردی و کاهش زمان توسعه، سریعتر وارد بازار میشوند و شرکتهای چینی هم در میانه جنگ قیمت و فشارهای تجاری، درآمد تازهای کسب میکنند. کارشناسان این روند را به کمپین دهه ۹۰ «Intel Inside» شبیه میدانند؛ برچسبی که روی لپتاپها و کامپیوترها نشان میداد محصول از پردازنده اینتل بهره میبرد و اعتماد مشتریان را جلب میکرد. 🤝🌍
با این حال تحلیلگران هشدار میدهند اتکای بیشازحد به فناوری دیگران میتواند هویت برند را تضعیف کند؛ ازاینرو خودروسازان سنتی باید آمیزهای از فناوری داخلی و چینی بهکار گیرند تا هزینهها کاهش و توان متمایزسازی حفظ شود. ✅🔧۱۴۰۴/۶/۲۲ ۰۵:۴۸:۲۰ -
۲۶۰ هزار ساعت بازخورد؛ پروژه واقعیت ترکیبی ارتش آمریکا با آشتی زاکربرگ و لاکی!
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، و پالمر لاکی، بنیانگذار اوکولوس، پس از سالها دوباره همکاری میکنند؛ این بار نه برای مصرفکنندگان، بلکه برای ارتش آمریکا. طبق گزارش بلومبرگ، شرکت Anduril لاکی و متا برای ساخت نمونه اولیه عینکهای رزمی واقعیت ترکیبی انتخاب شدهاند. 🎯🕶️
پروژه جدید بخشی از برنامه چند میلیارد دلاری IVAS ارتش است که هدف آن توسعه کلاهخودهای پیشرفته با قابلیت واقعیت ترکیبی برای سربازان است. تاکنون بیش از ۱.۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شده و ۲۶۰ هزار ساعت بازخورد از نیروهای نظامی در طراحی بهکار گرفته شده است. 💰⚡
این همکاری اهمیت ویژهای دارد، زیرا لاکی در سال ۲۰۱۷ پس از اختلاف با زاکربرگ و جنجالهای سیاسی مربوط به حمایت مالیاش از یک گروه اینترنتی ضد هیلاری کلینتون، فیسبوک را ترک کرده بود؛ جداییای که بسیاری آن را نتیجه فشارهای سیاسی و رسانهای دانستند. 📰⚡
این همکاری که با نام Project EagleEye شناخته میشود ،ارزشی حدود ۱۰۰ میلیون دلار دارد.✅🪖۱۴۰۴/۶/۱۹ ۱۰:۲۲:۲۹ -
اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell
اسپیسایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری میکند. 🤝📡
این خرید به اسپیسایکس امکان میدهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفنهای همراه در سراسر جهان ارائه میکند و بستر لازم برای اجرای پروتکلهای 5G را فراهم میسازد. 🌍📶
SpaceX اعلام کرده ماهوارههای نسل جدید استارلینک که آنها را «دکلهای فضایی» مینامد، میتوانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتادهترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیمگر ارتباطات آمریکا و با نقشآفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
MathGen؛ تیمی که ChatGPT را با هوش ریاضی مسلح کرد
OpenAI بعد از موفقیت ناگهانی ChatGPT، سالهاست روی ساخت مدلهای «استدلالی» هوش مصنوعی کار میکند؛ مدلهایی که میتوانند مثل یک انسان پشت رایانه کارها را انجام دهند. 🔍🧠
تیم MathGen این شرکت توانست با آموزش مدلها برای حل مسائل سخت ریاضی، به پیشرفت بزرگی برسد که نتیجه آن مدل o1 بود. این مدل در سال ۲۰۲۴ معرفی شد و حتی مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را بهدست آورد. 🏅📊
مدل o1 با ترکیب روشهای یادگیری تقویتی (RL)، زنجیره تفکر (CoT) و استفاده از قدرت پردازشی بیشتر، توانست مسائل پیچیده را دقیقتر حل کند. این فناوری پایهای برای ساخت «ایجنتها» است؛ یعنی برنامههای هوشمندی که میتوانند وظایف را خودکار انجام دهند، هرچند هنوز در کارهای ذهنی و سلیقهای محدودیتهایی وجود دارد. ⚙️🤖
OpenAI حالا قصد دارد با مدل بعدی خود، GPT-5، ایجنتهایی بسازد که بدون نیاز به تنظیمات پیچیده، نیاز کاربر را بفهمند و اجرا کنند؛ رقابتی که با غولهایی مثل گوگل، آنتروپیک، xAI و متا بسیار جدی است. ✅🚀۱۴۰۴/۵/۱۴ ۰۱:۵۶:۱۸



