-
مایکروسافت ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته تحقیقاتی را به Microsoft 365 Copilot اضافه میکند
مایکروسافت دو ابزار جدید Researcher و Analyst را به Microsoft 365 Copilot اضافه کرده است. Researcher از مدل تحقیقاتی OpenAI برای تحلیلهای پیشرفته استفاده میکند، درحالیکه Analyst دادههای پیچیده را با کمک Python پردازش میکند. این ابزارها قادرند تحلیلهای پیچیده، استراتژیسازی و گزارشنویسی را انجام دهند و به دادههای کاری و اینترنت دسترسی دارند ، اما چالش اصلی، جلوگیری از اطلاعات نادرست است. ویژگیهای جدید از آوریل در قالب برنامه Frontier عرضه میشوند.
۱۴۰۴/۱/۷ ۱۲:۴۴:۲۷ -
استارتاپها هنوز در جستجوی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند
۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۰:۱۸:۲۱ -
IBM شتاب میگیرد؛ خرید استارتاپ هوش مصنوعی Seek AI
🤖 شرکت IBM استارتاپ Seek AI را خریداری کرده است؛ پلتفرمی که به کاربران سازمانی امکان میدهد با زبان طبیعی از دادههای داخلی خود پرسش کرده و پاسخ دقیق دریافت کنند. 💬
📊 منظور از دادههای سازمانی، اطلاعاتی مانند فروش، مشتریان، موجودی انبار و گزارشهای مالی است که در پایگاههای داده ذخیره میشود. 🗂️
🧠 فناوری Seek AI پرسش کاربر را به زبان فنی دیتابیس (مانند SQL) ترجمه کرده، پاسخ را استخراج میکند و نتیجه را بهصورت خلاصه و قابلفهم ارائه میدهد. 🔄
📌 برای نمونه، با پرسشی ساده مانند «بیشترین فروش سهماهه اخیر مربوط به کدام محصول است؟»، سیستم بهطور خودکار پرسوجوی دقیق انجام میدهد. 📈
🏢 این فناوری بخشی از آزمایشگاه هوش مصنوعی جدید IBM با نام Watsonx AI Labs در نیویورک خواهد بود. 🌍۱۴۰۴/۳/۱۴ ۰۲:۴۳:۵۲ -
دریافت ۸۵ میلیون دلار سرمایه توسط Dataminr
شرکت تحلیل داده Dataminr، که با پردازش متن، تصویر، ویدئو و دادههای حسگرها به مدیریت بحران کمک میکند و رویدادهای جهانی را با استفاده از هوش مصنوعی رصد میکند و مشتریانی مانند ناتو و OpenAI دارد، ۸۵ میلیون دلار سرمایه جدید از طریق تأمین مالی تبدیلپذیر و اعتباری جذب کرده است.
سرمایه جدید به گسترش فعالیتهای بینالمللی و توسعه محصولات جدید کمک خواهد کرد. این شرکت دارای قرارداد ۲۸۲ میلیون دلاری با وزارت دفاع آمریکا است اما به دلیل نظارت بر اعتراضات اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است.۱۴۰۳/۱۲/۲۹ ۲۱:۱۳:۰۳ -
راهاندازی ابزار هوش مصنوعی Data Science Agent در Google Colab
گوگل ابزار هوش مصنوعی Data Science Agent را در پلتفرم Colab معرفی کرد که به کاربران کمک میکند دادههای خود را به سرعت پاکسازی، تحلیل و بصریسازی کنند. این ابزار که از مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 استفاده میکند، قابلیت تحلیل فایلهای CSV، JSON و متنی تا 1 گیگابایت را دارد و به رایگان در دسترس کاربران Colab قرار گرفته است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۰۰:۲۶:۱۱ -
گوگل با هوش مصنوعی Gemini، قابلیتهای جدیدی به Sheets اضافه کرد
گوگل قابلیتهای هوش مصنوعی Gemini را به سرویس Sheets اضافه کرده است. این قابلیت جدید به کاربران کمک میکند تا دادههای خود را سریعتر تحلیل کنند و نمودارهای پیشرفتهای مانند نقشههای حرارتی ایجاد کنند. کاربران میتوانند با استفاده از آیکون Gemini، درخواستهای پیچیدهای مانند پیشبینی درآمد یا تحلیل کانالهای بازاریابی را مطرح کنند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۰۰:۲۴:۴۹ -
هوش مصنوعی حقوقی لومیننس ۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد
استارتاپ لومیننس فعال در حوزه فناوری حقوقی با جذب ۷۵ میلیون دلار سرمایه، به یکی از بزرگترین شرکتهای هوش مصنوعی حقوقی در اروپا تبدیل شد. این شرکت با توسعه مدل زبانی تخصصی حقوقی و پوشش بیش از ۷۰۰ مشتری در ۷۰ کشور، خدمات پیشرفته هوش مصنوعی برای مذاکره و تحلیل قراردادها ارائه میدهد. لومیننس که توسط محققان دانشگاه کمبریج تأسیس شده، رویکردی متفاوت با سایر استارتاپهای هوش مصنوعی حقوقی دارد.
۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۵:۵۵:۵۴ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
سقوط بیتکوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار
قیمت بیتکوین سهشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۹٬۹۶۶ دلار رسید؛ افتی شدید از رکورد ۱۲۶ هزار دلاری آن در ۶ اکتبر. سپس دوباره به بالای ۱۰۰ هزار دلار بازگشت، اما در مجموع طی روز ۷٪ و در هفته ۱۳٪ کاهش یافت. 📉
کارشناسان این ریزش را مشابه افت اخیر سهام فناوری میدانند. سهام پالانتیر با وجود گزارش درآمد رکوردی، ۸٪ و انویدیا بیش از ۳٪ کاهش داشته است. مایکل بری، سرمایهگذار مشهور بحران ۲۰۰۸، نیز روی سقوط سهام این دو شرکت شرط بسته و نگرانی از ترکیدن حباب هوش مصنوعی را تشدید کرده است. 💻
همزمان، فدرال رزرو درباره کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده مردد است، زیرا دادههای اقتصادی و اشتغال شفاف نیستند. رئیس فدرال رزرو این وضعیت را «مه دادهای» نامید و گفت همانطور که در مه باید آهسته رانندگی کرد، در تصمیمگیری اقتصادی هم باید با احتیاط پیش رفت. 🌫️
در کنار بیتکوین، سایر رمزارزها نیز سقوط کردند؛ اتریوم ۹٪، ریپل ۶٪، بایننسکوین بیش از ۶٪، سولانا ۷٪، دوجکوین ۵٪ و ترون حدود ۱٪ کاهش یافتند. 🔻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۱۷:۵۲:۴۶ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
سامسونگ از پروژه گوشیهای فوقباریک عقبنشینی کرد!
به نظر میرسد دوران گوشیهای فوقباریک به پایان خود نزدیک میشود. 📱 طبق گزارش رسانه ها شرکت سامسونگ قصد دارد تولید سری Galaxy Edge را متوقف کند؛ تصمیمی که تنها پنج ماه پس از عرضه مدل ۵.۸ میلیمتری Galaxy S25 Edge گرفته شده است. ⚠️ دلیل این اقدام، فروش پایینتر از انتظار اعلام شده است. 💰 کارشناسان میگویند طراحی گوشیهای بسیار باریک چالشبرانگیز است، زیرا فضای کمی برای سختافزار، باتری و سیستم خنککننده باقی میماند. 🔋
در حالیکه اپل نیز با مدل iPhone Air وارد رقابت گوشیهای نازک شده، محدودیت فضا باعث شده بهبود دوربین و عملکرد در نسلهای بعدی دشوار شود. 📸
تحلیلگران معتقدند مصرفکنندگان بهدنبال توازن میان ظرافت، عمر باتری و کیفیت دوربین هستند و نه صرفاً نازکی بدنه. ⚙️ به همین دلیل، ممکن است تب ساخت گوشیهای فوقباریک بهزودی فروکش کند. 📉۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۴۵:۰۱ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
سرمایهگذاری میلیاردی علیبابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!
غول فناوری چین، علیبابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانیاش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۵۳ میلیارد دلاری سهساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علیبابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولتها و شرکتها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکتهایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳ -
سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس میشود
گوگل با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند میسازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابلهای زیردریایی را ایجاد میکند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدلهای Gemini و تراشههای TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره میبرد و به خدماتی چون جستوجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری میدهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹ -
بیتکوین به رکورد تاریخی جدید رسید
بیتکوین، بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار، روز یکشنبه به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و با رشد حدود ۲.۶۸ درصدی، در سطح ۱۲۵ هزار و ۲۴۵ دلار معامله شد. اکنون این رمز ارز در محدوده ۱۲۴,۱۰۰ در نوسان می باشد. 📈💰
۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۴:۰۷:۱۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
پیشبینی جدید سیتیگروپ برای اتریوم و بیتکوین
سیتیگروپ، یکی از بزرگترین بانکهای آمریکایی، پیشبینی خود از قیمت پایان سال اتریوم را از ۴۳۰۰ به ۴۵۰۰ دلار افزایش داد و دلیل آن را ورود سرمایه قوی از سوی صندوقهای ETF و خزانههای دارایی دیجیتال اعلام کرد. 📈 در مقابل، این مؤسسه برآورد قیمت بیتکوین را از ۱۳۵هزار به ۱۳۳هزار دلار کاهش داد که ناشی از عوامل کلان جبرانی مانند تقویت دلار و افت بهای طلاست. 💱
سیتی گروپ از طریق زیرمجموعه اصلی خود یعنی Citibank در بیش از ۱۶۰ کشور فعالیت دارد و معمولاً در تحلیلهای اقتصادی و پیشبینیهای بازارهای مالی نقش پررنگی ایفا میکند.۱۴۰۴/۷/۱۱ ۱۰:۱۰:۲۳ -
غولهای فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده میکنند
رقابت بزرگی برای ساخت زیرساختهای هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا میگوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد میکند. ⚡💻
مایکروسافت با سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کردند. 💰🤝
اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلیترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژههای بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرحها نگرانیهای محیطزیستی زیادی ایجاد کردهاند. 🌍🏗️
ترامپ هم پروژهای به نام “Stargate” با همکاری سافتبانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸



