• نخستین مأموریت سودده Axiom؛ فضا دیگر فقط برای دولت‌ها نیست!

    شرکت Axiom Space روز سه‌شنبه ۱۰ ژوئن مأموریت Ax-4 را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اجرا می‌کند؛ مأموریتی که نقطه عطفی در پروازهای فضایی تجاری محسوب می‌شود. 🚀
    در این سفر، سه فضانورد از هند، لهستان و مجارستان حضور دارند و تمام عملیات توسط Axiom و SpaceX انجام می‌شود. این نخستین مأموریت سودآور شرکت است، زیرا با قراردادهای دولتی، کاهش هزینه‌ها و مدل تجاری پایدار توانسته درآمدی فراتر از هزینه‌ها ایجاد کند. 💰
    هدف نهایی Axiom، ساخت ایستگاه فضایی تجاری مستقل است و این مأموریت‌ها نه‌تنها درآمدزا هستند، بلکه تقاضای جهانی برای فضا را نیز اثبات می‌کنند. 🛰️
    مدیرعامل شرکت، با سابقه در Google Cloud، معتقد است که آینده فضا در دست نوآوران و شرکت‌های فناوری است، نه صرفاً دولت‌ها. Ax-4 گامی‌ست به‌سوی حضور پایدار فناوری و اقتصاد در مدار زمین. 💡

    ۱۴۰۴/۳/۲۰ ۰۰:۵۸:۵۶
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • سرنوشت تراشه H200 انویدیا در انتظار تصمیم پکن

    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، پس از سفر به چین و ورود به تایپه گفت امیدوار است دولت چین اجازه فروش تراشه قدرتمند H200 را بدهد و اعلام کرد مجوز این تراشه «در حال نهایی‌شدن» است. او گفت H200 هم به نفع رهبری فناوری آمریکا است و هم برای بازار چین جذابیت بالایی دارد و باید منتظر تصمیم نهایی پکن ماند. 🤖
    رویترز گزارش داده چین به شرکت‌های بایت‌دنس، علی‌بابا و تنسنت برای خرید بیش از ۴۰۰ هزار تراشه H200 موافقت اولیه داده، اما با شروطی سخت‌گیرانه که هنوز به سفارش قطعی تبدیل نشده است. هوانگ گفت انویدیا چنین جزئیاتی دریافت نکرده و برداشت او این است که دولت چین هنوز در حال بررسی موضوع است. 🇨🇳
    هوانگ افزود H200 به یکی از نقاط حساس روابط آمریکا و چین تبدیل شده و با وجود تقاضای بالا، تأخیر چین مانع اصلی ارسال‌هاست.

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۶:۵۱:۰۰
  • انتقال تراشه Blackwell به چین مثل دادن اورانیوم غنی شده به ایران است!

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد تراشه هوش مصنوعی «Blackwell» شرکت انویدیا به هیچ کشور دیگری داده نخواهد شد. او در مسیر بازگشت از فلوریدا گفت این تراشه ده سال از تمام رقبا جلوتر است و نباید در اختیار دیگران قرار گیرد. 💻
    چندی پیش احتمال داده می‌شد دولت آمریکا اجازه فروش نسخه ضعیف‌تری از این تراشه را به چین بدهد، اما سخنان تازه ترامپ نشان می‌دهد این تصمیم منتفی است. 🇺🇸🇨🇳
    نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره هشدار داده‌اند فروش تراشه به چین می‌تواند مزیت هوش مصنوعی آمریکا را از بین ببرد و آن را با «دادن اورانیوم غنی‌شده به ایران» مقایسه کرده‌اند. ⚠️
    از سوی دیگر، مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ، گفت چین فعلاً تمایلی به حضور این شرکت در بازار خود ندارد، با اینکه این بازار برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه آمریکا حیاتی است. در همین حال، انویدیا اعلام کرده بیش از ۲۶۰ هزار تراشه بلک‌وِل را به شرکت‌های کره‌جنوبی از جمله سامسونگ تحویل می‌دهد. 🤝

    ۱۴۰۴/۸/۱۳ ۱۰:۲۰:۰۶
  • درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!

    در حالی‌که دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازه‌ای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
    «شان دافی»، وزیر حمل‌ونقل و مدیر موقت ناسا، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیس‌ایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
    ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محموله‌ای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میم‌ها و توییت‌هایی توهین‌آمیز، از جمله اشاره‌ای تمسخرآمیز به گذشته دافی به‌عنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
    اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب می‌شود؛ به‌ویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
    رسانه‌ها گزارش داده‌اند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حمل‌ونقل قرار دهد؛ موضوعی که می‌تواند کنترل ماسک بر برنامه‌های فضایی را محدود کند. 🏛️

    ۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵
  • تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX

    اسپیس‌ایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازه‌ای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحله‌ای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیه‌ساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفته‌تر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیس‌ایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱
  • اپلیکیشن های جعلی Sora بیش از ۳۰۰ هزار بار دانلود شدند!

    پس از انتشار اپلیکیشن رسمی «Sora» از سوی OpenAI، فروشگاه اپل پر از نسخه‌های تقلبی با نام‌هایی مانند «Sora» و «Sora 2» شد. 📱
    این برنامه‌ها با وجود نقض برند ثبت‌شده OpenAI از فیلتر اپل عبور کرده و منتشر شدند. ⚠️ طبق گزارش Appfigures، بیش از ۱۲ اپ مشابه پس از رونمایی نسخه اصلی منتشر شدند و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار بار نصب داشتند، که ۸۰ هزار مورد آن بعد از انتشار رسمی بوده است. 📊
    اپلیکیشن رسمی OpenAI در همین زمان بیش از یک میلیون بار دانلود شد. 🧠 اپل بسیاری از این اپ‌ها را حذف کرده اما چند نسخه هنوز فعال‌اند و کاربران را دچار سردرگمی کرده‌اند. 😕
    مجموع درآمد اپ‌های جعلی بیش از ۱۶۰ هزار دلار برآورد می‌شود و اپل هنوز توضیحی در این‌باره نداده است. 💰

    ۱۴۰۴/۷/۲۰ ۰۹:۳۲:۳۷
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زباله‌های فضایی نزدیک است

    در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهاب‌سنگ به‌نظر می‌رسیدند، اما در واقع ماهواره‌های در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
    به گفته‌ی اخترفیزیک‌دان هاروارد، جاناتان مک‌داول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج می‌شوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهواره‌ها در مدار پایین زمین است. 🌍
    استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعال‌ترین شرکت‌هاست و با اضافه شدن پروژه‌هایی چون Amazon Kuiper و ماهواره‌های چین، تعداد آن‌ها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
    عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو می‌شود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریع‌تر می‌کند. ☀️
    افزایش ازدحام در فضا می‌تواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیده‌ای که در آن برخورد ماهواره‌ها زنجیره‌ای از آوار فضایی می‌سازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زباله‌های فضایی وجود دارد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • اروپا در اندیشه ادغام غول‌های ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک

    یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکت‌های اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم می‌تواند گزینه‌ها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکره‌اند تا کسب‌وکار ماهواره‌ای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
    آژانس فضایی اروپا که بزرگ‌ترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریت‌های فضایی را به‌طور مستقل انجام دهد. 👨‍🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️

    ۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳
  • گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاه‌طلبانه یا خیالی بی‌پایه؟

    دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهواره‌ها، آمریکا را از حمله موشک‌های بالستیک، مافوق‌صوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
    اما کارشناسان می‌گویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم می‌گذارد. 💸
    برآوردها نشان می‌دهد این پروژه می‌تواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
    کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار می‌دهد این‌گونه طرح‌ها معمولاً با فشار سیاسی شروع می‌شوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست می‌خورند و تنها پیمانکاران از آن سود می‌برند. ⚠️💼

    ۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳
  • ربات‌های Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی

    استارتاپ Icarus Robotics می‌خواهد کارهای وقت‌گیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابه‌جایی محموله‌ها، را به ربات‌ها بسپارد؛ محموله‌هایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه می‌رسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را می‌گیرد. 🚀📦
    این شرکت با سرمایه‌گذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره می‌تواند کیسه‌های بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
    Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهش‌های علمی داشته باشند. ✅🌌

    ۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰
  • یورش تاریخی به کارخانه هیوندای؛ ۵۰۰ نفر بازداشت شدند

    در یک عملیات بزرگ در ایالت جورجیا، حدود ۵۰۰ نفر در محل ساخت کارخانه جدید هیوندای بازداشت شدند؛ بیشتر آن‌ها اتباع کره‌جنوبی بودند که مجوز اقامت یا کار نداشتند. مقام‌های آمریکایی این عملیات را بزرگ‌ترین اقدام تاریخ سازمان امنیت داخلی در یک محل واحد توصیف کردند. 🇺🇸🚨
    این اقدام با اعتراض دولت کره‌جنوبی روبه‌رو شد که آن را نقض حقوق سرمایه‌گذاران و شهروندانش دانست. کارخانه موردنظر پروژه مشترک هیوندای و LG برای تولید باتری خودروهای برقی است که ساخت آن فعلاً متوقف شده است. ✅⚡
    این توقف در شرایطی رخ می‌دهد که نرخ بیکاری آمریکا به ۴.۳٪ رسیده و مشاغل تولیدی طی یک سال گذشته ۷۸ هزار مورد کاهش یافته است. 📉👷

    ۱۴۰۴/۶/۱۵ ۲۳:۱۴:۲۹
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • آزمون سرنوشت‌ساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره

    اسپیس‌ایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غول‌پیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار می‌شود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشت‌ساز است. 🚀🔥
    در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترل‌شده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیس‌ایکس می‌خواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایه‌گذاری کند. 🌍💸
    اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیس‌ایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر استفاده شود. ✅🌕

    ۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹
  • نیروی فضایی آمریکا در طرح PTS-G به‌دنبال امنیت ارتباطات میدان نبرد

    🔒 نیروی فضایی آمریکا می‌خواهد ارتباطات نظامی‌ای بسازد که قابل هک یا اختلال نباشند و برای این کار، طرح بزرگی به نام PTS-G با بودجه‌ای تا ۴ میلیارد دلار راه‌اندازی کرده است. هدف، استفاده از ماهواره‌ها برای برقراری ارتباط امن در میدان جنگ است. 🚀🛰️
    در مرحله جدید، پنج شرکت از جمله بوئینگ و یک استارتاپ به نام Astranis انتخاب شده‌اند تا مدل‌های اولیه این ماهواره‌ها را طراحی کنند. ارزش این قراردادهای اولیه ۳۷ میلیون دلار است. ✅💰
    تا سال ۲۰۲۶ بهترین طرح انتخاب می‌شود و اولین ماهواره در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. برخلاف روش‌های قدیمی، این بار ارتش آمریکا با کمک شرکت‌های خصوصی می‌خواهد سریع‌تر و ارزان‌تر به تکنولوژی جدید برسد. ⚡🌐

    ۱۴۰۴/۵/۹ ۱۱:۳۹:۳۱
  • تتر، استیبل‌کوین خود را در بازارهای کالا به کار می‌گیرد

    شرکت تتر با خرید ۷۰٪ شرکت کشاورزی Adecoagro در آمریکای جنوبی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار، وارد بازار جهانی کالا شد تا از استیبل‌کوین USDT برای پرداخت‌های سریع فرامرزی استفاده کند. ✅
    هدف تتر، استفاده از رمزارز USDT برای پرداخت‌های فرامرزی در معاملات کالاهایی مانند شکر، برنج و اتانول است که پرداخت‌های آن ها
    به‌جای چند روز، ظرف چند ثانیه انجام می‌شوند؛ به‌ویژه در کشورهایی مثل برزیل و بولیوی. ⚡🌍💸
    تتر همچنین از انرژی تجدیدپذیر کارخانه‌های نیشکر Adecoagro برای استخراج بیت‌کوین استفاده خواهد کرد. 🔋
    این اقدام بخشی از تلاش صنعت رمزارز برای پیوند با دارایی‌های واقعی و گسترش کاربرد استیبل‌کوین‌ها در اقتصاد واقعی است. 🌾💰

    ۱۴۰۴/۴/۲۶ ۱۶:۱۱:۵۲
  • ارتباط لحظه‌ای با ماهواره‌ها؛ رؤیای Apolink نزدیک است

    استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
    این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهواره‌ها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیه‌ای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
    نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیس‌ایکس انجام می‌شود و بهره‌برداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامه‌ریزی شده است. ✅📡

    ۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰
  • همکاری هیجان‌انگیز نتفلیکس و ناسا برای پخش زنده فضایی!

    نتفلیکس و ناسا با همکاری جدیدی، پخش زنده برنامه‌های فضایی را از تابستان امسال به این پلتفرم اضافه خواهند کرد. 🚀
    مشترکان می‌توانند به‌صورت زنده پرتاب موشک‌ها، راهپیمایی‌های فضانوردان و مناظر زنده از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تماشا کنند. 🌍
    این همکاری گامی تازه برای گسترش برنامه‌های زنده نتفلیکس است که تاکنون عمدتاً شامل استندآپ‌کمدی، جوایز، رویدادهای ویژه و مسابقات ورزشی بوده است. 📺
    ناسا نیز در راستای جذب علاقه‌مندان فضا در پلتفرم‌های محبوب، پیش‌تر با آمازون برای راه‌اندازی یک کانال زنده FAST و همچنین با یوتیوب همکاری کرده بود. 🌌
    همکاری جدید با نتفلیکس می‌تواند دسترسی عمومی به مأموریت‌های فضایی را بیشتر از همیشه گسترش دهد. ✅

    ۱۴۰۴/۴/۱۲ ۰۰:۵۴:۱۷
  • تجارت جدید خانواده ترامپ: توکن WLFI و آینده آن

    زاک فولکمن، هم‌بنیان‌گذار پلتفرم رمزارزی ترامپ، World Liberty Financial ، اعلام کرد گزارش حسابرسی استیبل‌کوین این پروژه تا چند روز آینده منتشر می‌شود و اپلیکیشن جدیدی نیز در راه است. 📱
    توکن WLFI که پیش از انتخابات آمریکا معرفی شد، تاکنون صدها میلیون دلار برای خانواده ترامپ درآمد داشته و به‌زودی ممکن است قابل معامله شود. 💰
    این پروژه با انتقاد نهادهای نظارتی و دموکرات‌ها مواجه شده که آن را تضاد منافع در بحبوحه کاهش نظارت‌ها بر صنعت رمزارز می‌دانند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۷ ۱۲:۲۲:۳۹
  • ماهواره‌های قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است

    یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهواره‌ای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
    این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب می‌شود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمی‌گردد. ☄️
    هدف این طرح، کاهش هزینه‌های فضایی و استفاده راحت‌تر از ماهواره‌هاست. 💸
    وزارت دفاع آمریکا و سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کرده‌اند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
    سازنده این ماهواره قبلاً در شرکت‌های بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا می‌خواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌

    ۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲
  • آیا Apple Vision Pro ارزش ۳۵۰۰ دلار را دارد؟

    اپل در WWDC 2025 از visionOS 26 برای هدست Vision Pro رونمایی کرد؛ نسخه‌ای پیشرفته با قابلیت‌هایی مثل شخصیت سه‌بعدی واقع‌گرایانه، مرورگر فضایی Safari، و ابزارک‌هایی قابل سنجاق روی دیوار. 🧠🖼️
    نمایش سه‌بعدی عکس‌ها، ویدیوهای ۳۶۰ درجه، و تعامل طبیعی‌تر با محتوا تجربه‌ای چشمگیر فراهم می‌کند. 🎥🌍 اما قیمت ۳۵۰۰ دلاری همچنان مانعی جدی برای کاربران عادی است و با وجود پیشرفت چشمگیر، بسیاری هنوز تنها به برچسب قیمت نگاه می‌کنند و نه به آینده رایانش فضایی که Vision Pro آن را ترسیم می‌کند.

    ۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۴۸:۴۱
  • آیا Blue Origin می‌تواند SpaceX را شکست دهد؟

    Blue Origin به رهبری جف بزوس اعلام کرد دومین پرتاب موشک New Glenn زودتر از ۱۵ اوت انجام نخواهد شد؛ زمانی که پیش‌تر برای “اواخر بهار” برنامه‌ریزی شده بود. 🚀
    در پرتاب نخست، مرحله بالایی به مدار رسید اما بوستر هنگام فرود منفجر شد و پس از آن ۷ اقدام اصلاحی پیشنهاد شد. 🔧
    بلو اوریجین قصد دارد در مأموریت دوم بار دیگر تلاش کند بوستر را بازیابی کند، در حالی‌که پروژه New Glenn با تأخیرهای پیاپی، از رقیب خود SpaceX عقب مانده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۵
  • حمله SES به امپراتوری فضایی ایلان ماسک

    شرکت ماهواره‌ای اروپایی SES در آستانه دریافت تأییدیه بدون شرط از اتحادیه اروپا برای خرید ۳.۱ میلیارد دلاری رقیب خود، Intelsat قرار دارد؛ اقدامی که به ایجاد یک بازیگر بزرگ اروپایی در رقابت با Starlink ایلان ماسک منجر خواهد شد. 🚀
    این ادغام در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به خودکفایی راهبردی در حوزه فضا و کاهش وابستگی به شرکت‌های آمریکایی صورت می‌گیرد. 🇪🇺
    شرکت جدید حاصل از این ادغام، مالک بیش از ۱۲۶ ماهواره در مدار زمین خواهد بود؛ در حالی که Starlink بیش از ۵۸۰۰ ماهواره در مدار دارد. 🛰️

    ۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۱۲:۱۴
  • شکست تلخ اروپا در ماه؛ Tenacious در سکوت فرود آمد

    اروپا در مسیر دستیابی به فناوری‌های پیشرفته فضایی با شکست تلخی مواجه شد. کاوشگر Tenacious که به‌عنوان نخستین ربات ماه‌نورد ساخت اروپا توسط شرکت ispace-EUROPE توسعه یافته بود، در جریان مأموریت خود با قطع ارتباط روبه‌رو شد؛ نشانه‌ای از ناکامی در فرود نرم بر سطح ماه. 🚫
    این ربات سبک‌وزن تنها ۵ کیلوگرم وزن داشت و با طراحی بهینه، قطعات کم‌مصرف و فناوری حرکت رباتیک پیشرفته ساخته شده بود تا بتواند به‌صورت خودکار از سطح ماه نمونه‌برداری کند و آن‌ها را طبق قراردادی به ناسا تحویل دهد. ⚙️
    Tenacious به حسگرهای تصویربرداری، سیستم بیلچه برای جمع‌آوری خاک (Regolith) و تجهیزات ارتباطی وابسته به فرودگر مجهز بود.🌕
    با وجود انجام آزمایش‌های زمینی در اروپا و طراحی دقیق برای مصرف بهینه انرژی، قطع ارتباط در حین فرود نشان می‌دهد فناوری فرود خودکار و سنجش ارتفاع نیازمند بهبود جدی است.
    این شکست، گامی به عقب برای اروپا در رقابت جهانی فناوری‌های سطح‌نوردی فضایی به‌شمار می‌آید.

    ۱۴۰۴/۳/۱۹ ۱۶:۰۰:۴۱
  • 5G ماهواره‌ای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا

    📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهواره‌ای به نیروهای نظامی است. 🛰️
    📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکت‌های غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
    ⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کرده‌اند. 🛡️
    🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکت‌های لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیط‌زیستی هستند. 🌱
    🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
    🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸

    ۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴
  • طرح انتقام مالیاتی آمریکا از کشورهای اروپایی

    لایحه مالیاتی جدید آمریکا به ترامپ اجازه می‌دهد در برابر مالیات دیجیتال کشورهای خارجی بر شرکت‌هایی مثل گوگل و آمازون، اقدام متقابل کند. ⚖️
    آلمان و چند کشور دیگر مالیاتی برای خدمات دیجیتال وضع کرده‌اند که با واکنش واشنگتن روبه‌رو شده است. 💶
    طبق بند 899، آمریکا می‌تواند کشورهایی که از شرکت‌های فناوری آمریکایی مالیات می‌گیرند را تنبیه کند و مالیات شرکت‌ها و افراد آن کشورها را در آمریکا تا ۲۰٪ افزایش دهد. 📈
    این بند ممکن است ۱۱۶ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند، اما کارشناسان هشدار داده‌اند باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. 📉
    🗳️ این لایحه در مجلس تصویب شده و اکنون در سنا در حال بررسی است.

    ۱۴۰۴/۳/۱۱ ۱۲:۰۸:۳۰
نمایش بیشتر