• کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماه‌ها عقب انداختند

    اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازنده‌های سروری هشدار داده‌اند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارش‌ها تا شش ماه طول می‌کشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
    افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را به‌شدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل می‌دهد، پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه می‌شوند و سفارش‌های معوقه افزایش یافته است. ⏳
    AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان می‌برد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم می‌گوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳
  • اینتل با تراشه جدید Panther Lake وارد عصر تازه‌ای از سرعت و قدرت شد!

    شش ماه پس از آغاز مدیریت «لیپ‌-بو تان» برای نوسازی اینتل، این شرکت از پردازنده جدید خود با نام Panther Lake رونمایی کرد. 💻
    این تراشه نخستین محصول ساخته‌شده با فناوری پیشرفته ۱۸A است که در کارخانه آریزونای آمریکا تولید می‌شود و تا پایان امسال به بازار می‌آید. 🇺🇸 تان گفت این نسل تازه، آغاز دوره‌ای جدید در دنیای محاسبات است و به بازسازی و نوآوری در اینتل کمک می‌کند. 🚀
    همچنین اینتل از پردازنده سرور Xeon 6+ با همین فناوری رونمایی کرد که اوایل ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد. 🖥️ فناوری ۱۸A سرعت پردازش بالاتر، مصرف انرژی کمتر و تراکم بیشتر تراشه‌ها را به همراه دارد و رقابت اینتل را با شرکت‌های آسیایی تقویت می‌کند. ⚙️

    ۱۴۰۴/۷/۲۰ ۰۹:۲۲:۳۳
  • اتحاد تاریخی اینتل و انویدیا برای ساخت تراشه‌های هیبریدی

    انویدیا و اینتل تصمیم گرفته‌اند با همکاری هم تراشه‌های جدیدی بسازند که پردازنده (CPU) و کارت گرافیک (GPU) را یکجا داشته باشد (SoC). 💻 انویدیا برای این همکاری ۵ میلیارد دلار در اینتل سرمایه‌گذاری کرده و همین موضوع می‌تواند وضعیت اینتل را بهتر کند. 💰
    مدیرعامل انویدیا گفته هدف اصلی این است که هم مراکز داده قوی‌تر ساخته شوند و هم لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهایی تولید شوند که هم قدرت بیشتری دارند و هم برق کمتری مصرف می‌کنند. 🔋
    این تراشه‌ها به زودی عرضه نمی‌شوند و کارشناسان می‌گویند دست‌کم ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد تا به بازار برسند. ⏳ این همکاری رقابت با شرکت AMD را بیشتر می‌کند؛ شرکتی که مدت‌هاست روی تراشه‌های ترکیبی کار می‌کند. 🎮
    انویدیا همچنان روی پردازنده‌های ARM برنامه دارد که احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ آماده می‌شوند. 📱 اینتل هم روی نسل تازه پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک خودش کار می‌کند. 🖥️
    به گفته دو شرکت، این همکاری پروژه‌های جداگانه‌شان را متوقف نمی‌کند و می‌تواند در آینده لپ‌تاپ‌های قوی‌تر و ارزان‌تری را وارد بازار کند. ✅

    ۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۱۲:۰۸
  • شراکت انویدیا و اینتل؛ مهم‌ترین همکاری صنعت تراشه در دهه اخیر

    انویدیا با پرداخت ۵ میلیارد دلار حدود ۴٪ از سهام اینتل را خرید و همکاری بزرگی با این شرکت آغاز کرد. بر اساس این توافق، قرار است محصولات مشترکی تولید شود که پردازنده‌های اینتل را به تراشه‌های هوش مصنوعی و گرافیکی انویدیا با فناوری پرسرعت NVLink متصل کند. این همکاری می‌تواند موقعیت اینتل را در رقابت با AMD تقویت کند. 💻🤝
    این محصولات هنوز در ابتدای راه هستند، اما احتمالاً از سال ۲۰۲۷ روی خطوط تولید جدید اینتل ساخته می‌شوند و به ادامه سرمایه‌گذاری این شرکت در ساخت تراشه‌های پیشرفته کمک می‌کنند. 🔧📈
    برای انویدیا هم این توافق اهمیت زیادی دارد چون به مشتریان بزرگ دولتی و تجاری که سال‌ها از محصولات اینتل استفاده کرده‌اند دسترسی بیشتری پیدا می‌کند. در این میان، AMD بازنده اصلی به‌حساب می‌آید چون دو رقیب قدرتمندش حالا با هم متحد شده‌اند. 🏢⚡

    ۱۴۰۴/۶/۲۹ ۲۳:۱۲:۳۴
  • Nvidia با ۵ میلیارد دلار در Intel سرمایه‌گذاری می‌کند!

    انویدیا ۵ میلیارد دلار در اینتل سرمایه‌گذاری کرد و همین باعث شد سهام اینتل بیش از ۱۲ درصد رشد کند. 📈💵
    بر اساس توافق، دو شرکت تراشه‌های مشترکی برای کامپیوتر و مراکز داده تولید می‌کنند. این تراشه‌ها با فناوری انویدیا سریع‌تر به هم وصل می‌شوند و در پردازش هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارند؛ موضوعی که رقبا مثل AMD و برادکام را تحت فشار می‌گذارد. 🤖⚡️
    انویدیا همچنین یک تراشه گرافیکی ویژه در اختیار اینتل قرار می‌دهد تا همراه پردازنده‌های آن عرضه شود و موقعیت اینتل در بازار قوی‌تر شود. 🖥️🔥
    مدیرعامل انویدیا گفت این همکاری شروع یک «عصر جدید در دنیای محاسبات» است. 🌐✅

    ۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۰۹:۵۸
  • دولت ترامپ، 10 درصد از سهام اینتل را خرید

    دونالد ترامپ اعلام کرد دولت آمریکا ۹.۹٪ از سهام اینتل را به ارزش ۸.۹ میلیارد دلار خریداری می‌کند؛ اقدامی که ۱۰ میلیارد دلار منابع برای ساخت و توسعه کارخانه‌های تراشه‌سازی این شرکت در آمریکا فراهم می‌کند. 🤝💻
    سهام اینتل پس از انتشار خبر معامله بیش از ۶٪ رشد کرد. منتقدان مداخله دولت در شرکت‌ها را پرریسک می‌دانند، اما تحلیلگران می‌گویند این حمایت می‌تواند به احیای کسب‌وکار زیان‌ده اینتل کمک کند. ✅📈

    ۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۱۹:۰۵
  • اینتل با کمک سافت‌بانک به دنبال جبران عقب‌ماندگی از انویدیا

    سافت‌بانک اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در سهام اینتل سرمایه‌گذاری کرده است؛ اقدامی که نشان‌دهنده حمایت دوباره «ماسا یوشی سون» (کارآفرین و میلیاردر ژاپنی‌کره‌ای‌تبار و بنیان‌گذار سافت‌بانک) از این غول تراشه‌سازی است. این تصمیم همزمان با تلاش‌های مدیرعامل جدید اینتل، لیپ-بو تان، برای بازسازی شرکت و جبران عقب‌ماندگی از انویدیا در حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود. 🤝💻
    اینتل در سال‌های اخیر با مشکلات مدیریتی و ضعف تولید روبه‌رو بوده و اکنون برای بازگشت به رقابت، برنامه‌های اصلاحی بزرگی را آغاز کرده است. تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاری سافت‌بانک بیشتر جنبه راهبردی دارد تا مالی و می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های آینده بین دو شرکت باشد. 📊⚡
    سون نیز پس از شکست‌های گذشته دوباره با پروژه‌های بزرگ به میدان بازگشته است؛ از جمله طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری مرکز داده با OpenAI، خرید کارخانه سابق فاکسکان در اوهایو و تصاحب شرکت تراشه‌ساز Graphcore. رشد سهام سافت‌بانک نشان می‌دهد بازار به سرمایه‌گذاری‌های تازه این شرکت در حوزه هوش مصنوعی خوشبین است. ✅🚀

    ۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۸:۵۸:۱۸
  • سافت‌بانک ۲ میلیارد دلار در اینتل سرمایه‌گذاری کرد

    سافت‌بانک ژاپن اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در اینتل سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اقدامی که نشان‌دهنده تمرکز بیشتر این شرکت روی صنعت تراشه و هوش مصنوعی است. به گفته سافت‌بانک، اینتل نقش مهمی در گسترش تولید تراشه در آمریکا خواهد داشت. 🤝💻
    این سرمایه‌گذاری بخشی از پروژه عظیم Stargate است؛ طرحی مشترک با OpenAI و اوراکل که هدف آن ساخت مراکز داده به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار در چهار سال آینده است. همچنین شرکت فاکس‌کان قرار است در کارخانه اوهایو، تجهیزات این مراکز داده را با همکاری سافت‌بانک تولید کند. 🌍⚡

    ۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۳:۲۰:۰۸
  • ترامپ به دنبال تصاحب بخشی از اینتل برای تقویت تولید داخلی

    دولت ترامپ در حال مذاکره با اینتل برای خرید احتمالی بخشی از سهام این شرکت است؛ اقدامی با هدف تقویت تولید داخلی و اشتغال در صنعت تراشه آمریکا. این خبر باعث جهش ۷٪ سهام اینتل در آمریکا و ۳.۶٪ در بازار فرانکفورت شد. 🤝📈
    اینتل که سهم خود را در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی به انویدیا باخته، هشدار داده در صورت جذب نکردن مشتریان خارجی برای خطوط تولیدش، ممکن است از کسب‌وکار ساخت تراشه خارج شود. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۱:۴۷:۵۴
  • دیدار ترامپ با مدیرعامل اینتل پس از درخواست استعفا

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با “لیپ-بو تان”، مدیرعامل اینتل، دیدار کرد و این جلسه را بسیار جالب توصیف کرد. این دیدار در حالی انجام شد که ترامپ پیش از این خواستار استعفای مدیرعامل اینتل به دلیل ارتباطاتش با شرکت‌های چینی شده بود. با این دیدار سهام اینتل در معاملات پس از ساعات کاری ۳ درصد افزایش یافت. “لیپ بو تان” در تلاش است تا اینتل را به سمت احیای دوباره سوق دهد و ترامپ در این دیدار بر تعهد این شرکت به تقویت رهبری فناوری و تولید در آمریکا تأکید کرد.⚙️

    ۱۴۰۴/۵/۲۲ ۱۰:۱۹:۰۴
  • مدیرعامل اینتل به درخواست ترامپ برای استعفا پاسخ داد

    مدیرعامل اینتل، «لیپ-بو تان»، در واکنش به درخواست استعفا از سوی دونالد ترامپ به اتهام تعارض منافع، این ادعاها را اطلاعات نادرست خواند. ترامپ پس از نامه سناتور تام کاتن به هیئت‌مدیره اینتل چنین درخواستی مطرح کرد؛ نامه‌ای که به سرمایه‌گذاری‌های «لیپ-بو تان» در شرکت‌های چینی، سوابق او در Cadence Design Systems و ارتباط این موارد با دولت و ارتش چین اشاره داشت. 📢💻
    کاتن همچنین با یادآوری دریافت ۸ میلیارد دلار کمک از قانون «CHIPS and Science Act» توسط اینتل، توانایی این شرکت در مدیریت این منابع را زیر سؤال برد. «لیپ-بو تان» تأکید کرد طی ۴۰ سال فعالیتش همیشه بر اساس بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی عمل کرده و در حال همکاری با دولت ترامپ برای روشن شدن حقایق است. او اخیراً برنامه کاهش هزینه‌ها، توقف ساخت کارخانه‌های جدید در آلمان و لهستان و استراتژی تازه هوش مصنوعی اینتل را اعلام کرده بود. ✅🏭

    ۱۴۰۴/۵/۱۹ ۱۰:۰۵:۵۴
  • ترامپ خواستار استعفای مدیرعامل اینتل شد!

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به افزایش تنش‌ها با چین، خواستار استعفای فوری «لیپ-بو تان» مدیرعامل اینتل شد و او را به داشتن منافع متعارض متهم کرد، هرچند هیچ مدرک یا جزئیاتی ارائه نداد. این درخواست پس از آن مطرح شد که سناتور جمهوری‌خواه «تام کاتن» در نامه‌ای به هیئت‌مدیره اینتل، درباره ارتباطات احتمالی لیپ بو تان با چین و سوابق کاری‌اش در شرکتی که مشتری یک دانشگاه نظامی چینی بوده، ابراز نگرانی کرد. ⚠️🇺🇸
    لیپ بو تان که از ماه مارس مدیریت اینتل را بر عهده دارد، برای بازگرداندن جایگاه شرکت در رقابت تراشه‌های هوش مصنوعی، هزاران کارمند را تعدیل کرده، ساخت کارخانه‌های جدید را متوقف نموده و بخش‌های غیرکلیدی را برای فروش گذاشته است.

    ۱۴۰۴/۵/۱۸ ۱۱:۵۱:۰۶
  • تنش‌های تجاری، جان تازه‌ای به پردازنده‌های قدیمی اینتل دادند

    با شدت گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین، مشتریان برای مقابله با افزایش قیمت‌ها به پردازنده‌های قدیمی‌تر اینتل روی آورده‌اند. این موضوع باعث افزایش تقاضا برای تراشه‌های نسل‌های پیشین این شرکت شده است. مدیران اینتل اعلام کردند که نگرانی‌های اقتصادی و تعرفه‌های سنگین باعث شده مشتریان به‌جای خرید چیپ‌های جدید، محصولات ارزان‌تر را انتخاب کنند. اگرچه فعلاً تراشه‌ها از تعرفه‌های آمریکا معاف هستند، اما چین تهدید کرده که تا ۸۵٪ تعرفه روی واردات چیپ‌های ساخت آمریکا اعمال خواهد کرد. اینتل با وجود کاهش چشم‌انداز سه‌ماهه دوم، در سه‌ماهه اول فروش خوبی داشته زیرا مشتریان برای مقابله با تعرفه‌ها تراشه ذخیره کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند این روند ممکن است روند ارتقای رایانه‌ها به مدل‌های جدید با چیپ‌های هوش مصنوعی را کند کرده و درآمد اینتل را کاهش دهد.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۱۲:۳۳:۰۲
  • بازگشت اجباری کارکنان اینتل به دفتر؛ کار از خانه محدود شد

    اینتل اعلام کرد کارکنانش از اول سپتامبر باید هفته‌ای چهار روز حضوری در دفتر کار کنند. مدیرعامل گفت دورکاری نظم نداشته و حضور فیزیکی باعث تصمیم‌گیری و همکاری بهتر می‌شود. اینتل هم‌زمان ممکن است ۲۰ درصد از کارکنانش را تعدیل کند. پیش‌تر شرکت‌هایی مانند آمازون و اپل نیز سیاست بازگشت به دفتر را اجرا کرده‌اند، اما تحقیقات نشان داده این الزام‌ها رضایت شغلی را کاهش می‌دهد.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۱۱:۲۱:۲۸
  • گفتگوی مدیران ارشد اینتل و TSMC برای همکاری‌های آتی

    مدیرعامل اینتل گفت اخیراً با مدیرعامل TSMC دیدار کرده تا درباره همکاری مشترک صحبت کنند. او روابط نزدیکی با مدیران TSMC دارد و هدف از دیدار را ایجاد شرایطی برد-برد برای دو شرکت دانست. این دیدار در حاشیه کنفرانس فناوری TSMC در سیلیکون‌ولی انجام شده است.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۱۰:۲۰:۵۸
  • اینتل آماده اخراج 21 هزار کارمند

    شرکت اینتل، تولیدکننده تراشه های کامپیوتری، برنامه گسترده ای برای کاهش نیروی انسانی با هدف بهینه سازی ساختار سازمانی دارد. این شرکت قصد دارد حدود 20 درصد از کارکنان خود را که معادل 21 هزار نفر است، اخراج کند. این تصمیم در راستای استراتژی مدیریت جدید برای بازسازی فرهنگ مهندسی و کاهش هزینه ها صورت می گیرد.

    ۱۴۰۴/۲/۴ ۱۰:۴۳:۰۲
  • چالش‌های اینتل در بازار تراشه با مدیریت جدید

    نتایج مالی جدید اینتل قرار است مشخص کند که آیا مدیرعامل جدید این شرکت، «لیپ-بو تان»، می‌تواند این غول تکنولوژی را از بحران نجات دهد یا نه. اینتل که سال‌ها در بازار تراشه‌ها پیشتاز بود، حالا از رقبایی مثل AMD و Nvidia عقب افتاده و چهار فصل پیاپی کاهش درآمد داشته است. تان ، اخیراً مدیریت را بر عهده گرفته و در حال بازسازی ساختار شرکت است تا با کاهش هزینه‌ها، زمینه برای سرمایه‌گذاری در تولید تراشه‌ها فراهم شود. با اینکه هنوز استراتژی اینتل در حوزه هوش مصنوعی نامشخص است، تغییرات مدیریتی و تمرکز بر کارخانه‌های خارج از آمریکا می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از جنگ تجاری با چین کمک کند. البته همچنان پیش‌بینی می‌شود اینتل در این فصل نیز زیان‌ده باشد.

    ۱۴۰۴/۲/۳ ۱۶:۰۸:۲۳
  • سرمایه‌گذاری مدیرعامل اینتل در شرکت‌های چینی با ارتباطات نظامی خبرساز شد

    لیپ-بو تن، مدیرعامل جدید اینتل، در بیش از ۶۰۰ شرکت فناوری چینی سرمایه‌گذاری کرده که برخی با ارتش چین همکاری دارند. این مسئله با توجه به نقش امنیتی اینتل در آمریکا، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.
    منتقدان حضور او را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانند، هرچند برخی تجربه‌اش را ارزشمند می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد او مستقیماً در شرکت‌های ممنوعه فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا سرمایه‌گذاری نکرده است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۵ ۰۹:۱۲:۴۸
  • هیچ مذاکره‌ای برای خرید سهام اینتل از سوی انویدیا انجام نشده است

    جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا شرکت سازنده تراشه‌های پیشرفته کامپیوتری در کنفرانس خبری سالانه، هرگونه مذاکره برای خرید سهام شرکت اینتل را تکذیب کرد. وی تصریح کرد که هیچ دعوتی برای مشارکت در کنسرسیومی برای خرید سهام اینتل دریافت نکرده است.

    ۱۴۰۴/۱/۱ ۰۱:۱۳:۳۴
  • مدیرعامل جدید اینتل با حقوق میلیونی

    شرکت اینتل Intel، تولیدکننده تراشه های کامپیوتری، لیپ-بو تان را به عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد. وی از 18 مارس سکان هدایت شرکت را برعهده می‌گیرد و حقوق پایه سالانه یک میلیون دلاری با امکان دریافت پاداش تا 200 درصد خواهد داشت. تان پیش از این عضو هیات مدیره بوده و تجربه گسترده‌ای در صنعت تراشه و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فناوری دارد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ ۰۱:۲۳:۴۳
  • پیشنهاد TSMC برای مشارکت در کارخانه‌های اینتل

    شرکت TSMC، بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان، پیشنهاد مشارکت در بخش تولید اینتل را به شرکت‌های Nvidia، AMD، Broadcom و Qualcomm ارائه داده است. این پیشنهاد شامل سهامداری حداکثر ۵۰ درصدی در کارخانه‌های اینتل است که با هدف احیای صنعت تولید تراشه آمریکا و با حمایت دولت ترامپ مطرح شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۲ ۱۰:۳۶:۳۹
  • آزمایش فرآیند تولید پیشرفته اینتل توسط انویدیا و برادکام

    شرکت‌های انویدیا و برادکام (Nvidia , Broadcom)در حال آزمایش فرآیند تولید پیشرفته ۱۸A اینتل هستند. این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این شرکت‌ها علاقه‌مند به استفاده از فناوری تولید اینتل برای پردازنده‌های هوش مصنوعی و تراشه‌های پیچیده هستند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۱۷:۴۷:۱۹
  • تأخیر در راه‌اندازی کارخانه نیمه‌رسانا اینتل در آمریکا

    اینتل، غول تراشه سازی آمریکایی، راه‌اندازی کارخانه نیمه‌رسانای جدید خود در ایالت اوهایو را تا سال ۲۰۳۱ به تعویق انداخت. این تصمیم ضربه‌ای به برنامه آمریکا برای کاهش وابستگی به تایوان در تولید تراشه است. اینتل که زمانی از غول‌های سیلیکون ولی محسوب می‌شد، با چالش‌های جدی در رقابت با سایر شرکت‌های فناوری روبرو شده و احتمال تقسیم و فروش بخش‌های مختلف شرکت مطرح شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۱۹:۰۰:۱۱
  • تأخیر در راه‌اندازی کارخانه‌های تراشه اینتل در اوهایو

    اینتل، شرکت تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری، احداث کارخانه‌های تراشه در ایالت اوهایو را با تأخیر مواجه کرده است. طبق گزارش‌ها، اولین کارخانه در نیو آلبانی تا سال ۲۰۳۰ تکمیل نخواهد شد و راه‌اندازی آن احتمالاً در سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۱ خواهد بود. این تأخیر با هدف تطبیق با تقاضای بازار و مدیریت مسئولانه سرمایه صورت گرفته است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۲۱:۵۹:۴۱
  • چین: تایوان صنعت نیمه رسانا را به آمریکا هدیه می‌کند

    چین مدعی شد تایوان در حال واگذاری صنعت نیمه رسانای خود به ایالات متحده است. این اظهارات در پی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی مبنی بر مذاکرات شرکت تولید تراشه TSMC برای سرمایه‌گذاری در شرکت اینتل مطرح شده است. TSMC بزرگترین تولیدکننده تراشه قراردادی جهان است که برای شرکت‌هایی مانند اپل و انویدیا تراشه تولید می‌کند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۸ ۱۱:۰۳:۴۳
  • تولید نسل جدید تراشه‌های پیشرفته با دستگاه‌های لیتوگرافی ASML در کارخانه‌های اینتل

    اینتل با راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته لیتوگرافی ASML موفق به تولید 30 هزار ویفر شده است. این دستگاه‌های نسل جدید قابلیت تولید تراشه‌های کوچکتر و سریع‌تر را دارند و اولین بار توسط اینتل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. داده‌های اولیه نشان می‌دهد این ماشین‌آلات از نسل قبلی قابل اعتمادتر هستند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۲:۲۶:۵۳
  • احتمال واگذاری بخش‌هایی از اینتل به برادکام و TSMC

    برادکام و شرکت تولید تراشه TSMC در حال بررسی خرید بخش‌هایی از شرکت اینتل هستند. برادکام علاقه‌مند به خرید بخش طراحی و بازاریابی تراشه و TSMC به دنبال تصاحب کارخانه‌های تولید تراشه اینتل است. مذاکرات در مراحل اولیه بوده و هنوز پیشنهادی رسمی ارائه نشده است. دولت آمریکا با واگذاری کارخانه‌ها به یک شرکت خارجی مخالف است.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۸ ۲۳:۴۶:۱۸
  • رقابت شرکت‌های بزرگ تراشه برای تقسیم اینتل

    شرکت‌های اینتل، تایوان سمیکاندوکتور و برادکام در حال بررسی معاملاتی هستند که می‌تواند منجر به تقسیم شرکت اینتل شود. این گزارش که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، از منابع آگاه نقل می‌کند که این شرکت‌ها به دنبال تغییر ساختار بزرگترین تولیدکننده تراشه آمریکا هستند.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۸ ۲۰:۴۳:۴۲
  • احتمال مشارکت TSMC با اینتل در راستای تولید تراشه در آمریکا

    شرکت تایوانی TSMC که بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان است، در حال مذاکره برای تصاحب کارخانه‌های تولید تراشه اینتل در آمریکا است. این مذاکرات با درخواست مقامات دولت ترامپ انجام می‌شود و هدف اصلی، راه‌اندازی کامل کارخانه‌های نیمه‌رسانای اینتل توسط TSMC است. جزئیات دقیق معامله هنوز مشخص نیست و مذاکرات در مراحل اولیه قرار دارد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۲۳:۰۹:۴۲
  • ۱۰ درصد سهام اینتل به واشنگتن رسید؛ معامله‌ای پرحاشیه در دنیای تراشه‌ها

    اینتل با دولت ترامپ توافقی امضا کرده که براساس آن آمریکا ۱۰ درصد سهام اینتل را به دست آورده و در مقابل، اینتل ۵.۷ میلیارد دلار نقد دریافت کرده است. هدف این قرارداد این است که اینتل نتواند بخش «ریخته‌گری» خود (که تراشه‌های سفارشی تولید می‌کند) را در سال‌های آینده جدا یا به شرکت دیگری واگذار کند. 🤝💻
    در این توافق بندی وجود دارد که اگر سهم اینتل در این بخش به کمتر از ۵۱ درصد برسد، دولت می‌تواند ۵ درصد دیگر از سهام اینتل را با قیمت ۲۰ دلار بخرد. این در حالی است که بخش ریخته‌گری اینتل در سه‌ماهه اخیر ۳.۱ میلیارد دلار ضرر داده و بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش‌تر خواستار فروش یا جداسازی آن بودند. ✅📉

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۸
نمایش بیشتر