-
شورش در صنعت برق؛ غول نفتی Chevron به بازار مراکز داده ورود میکند
شرکت نفتی Chevron در حال توسعه مراکز داده با هدف تامین برق مورد نیاز است. با افزایش تقاضای هوش مصنوعی، مصرف برق مراکز داده آمریکا تا سه سال آینده سه برابر خواهد شد. این شرکت برنامه دارد تا سال ۲۰۲۸ مراکز داده با ظرفیت یک گیگاوات و با استفاده از سوخت گاز طبیعی ایجاد کند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۴ ۲۰:۵۲:۴۵ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
هوش مصنوعی ظرفیتهای فراموششده برق را احیا میکند
📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راهحلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سالها طول بکشه! ⏳💡
🔍 Gridcare با نقشهبرداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
🏗️ سپس به شرکتهایی که به دنبال راهاندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیتهای پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹ -
گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰
🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژههای EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
🌞 این خرید جدید بخشی از تلاشهای گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آوردهاند.۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲ -
گوگل با ۱۰ میلیون دلار برقکار تربیت میکند
⚡🔌🤖 در پاسخ به بحران برق ناشی از رشد هوش مصنوعی، گوگل ۱۰ میلیون دلار برای آموزش هزاران برقکار سرمایهگذاری کرد.
مصرف برق مراکز داده در حال انفجار است و ممکن است تا ۳ سال آینده ۱۲٪ کل برق آمریکا را مصرف کنند.⚠️📈
گوگل همچنین گزارشی منتشر کرده که توسعه انرژی هستهای پیشرفته و انرژی زمینگرمایی را پیشنهاد میدهد.
این طرح میتواند تا پایان دهه، ۷۰٪ به تعداد برقکاران بیفزاید. 🔋👷♂️۱۴۰۴/۲/۱۴ ۰۹:۵۶:۳۸ -
برزیل میخواهد قطب جهانی مراکز داده شود
برزیل برای جذب سرمایهگذاری در مراکز داده، معافیت مالیاتی برای تجهیزات فناوری اطلاعات در نظر گرفته است. وزیر دارایی این کشور در سفر به سیلیکون ولی، برزیل را بهعنوان قطب زیرساختهای پایدار معرفی خواهد کرد. این طرح طی ۱۰ سال آینده میتواند بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار سرمایه وارد کند. پروژهها باید از انرژی ۱۰۰٪ تجدیدپذیر استفاده کنند و به توسعه هوش مصنوعی داخلی کمک کنند.
۱۴۰۴/۲/۹ ۱۷:۱۳:۵۹ -
مالک تیک تاک در فکر ساخت دیتاسنتر عظیم در برزیل با انرژی بادی
شرکت ByteDance، مالک تیکتاک، قصد دارد در منطقه ساحل شمال شرقی برزیل یک دیتاسنتر با مصرف ۳۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات احداث کند. این پروژه از انرژی بادی استفاده میکند و برزیل میخواهد از طریق آن به قطب جهانی دیتاسنترهای سبز (انرژی پاک) تبدیل شود. اگر توافق انجام شود، این دیتاسنتر یکی از پایههای مهم فعالیت تیکتاک در نیمکره غربی خواهد شد، دولت برزیل در حال بررسی افزایش ظرفیت برق برای چنین پروژههایی است، اما ByteDance هنوز این خبر را تأیید نکرده است.
۱۴۰۴/۲/۶ ۲۳:۵۹:۴۶ -
آینده مراکز داده هوش مصنوعی؛ میلیاردها دلار هزینه و مصرف برق معادل یک شهر بزرگ
بر اساس یک تحقیق جدید، ساخت بزرگترین مرکز داده هوش مصنوعی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و به اندازه یک شهر بزرگ برق مصرف کند. بررسی بیش از ۵۰۰ پروژه نشان میدهد که مصرف برق و هزینه ساخت مراکز داده AI هرساله بهشدت افزایش یافته است. پروژه Colossus مثلاً معادل مصرف برق ۲۵۰ هزار خانه انرژی نیاز دارد. پیشبینی میشود تا ۶ سال آینده مصرف برق چنین مراکزی به اندازه ۹ نیروگاه هستهای برسد. با وجود پیشرفت در بهبود مصرف انرژی، این مراکز همچنان تهدیدی برای محیط زیست و مالیات ایالتها هستند. برخی شرکتها هم بهدلیل نگرانی از این روند، پروژههای خود را متوقف کردهاند.
۱۴۰۴/۲/۶ ۰۰:۱۵:۳۱ -
مخالفت مقامات انرژی آمریکا با تأمین مستقیم برق هستهای برای دیتاسنتر آمازون
رگولاتورهای انرژی آمریکا (FERC) درخواست بازبینی برای افزایش برق مصرفی دیتاسنتر آمازون را رد کردند. این دیتاسنتر که کنار نیروگاه هستهای شرکت Talen در پنسیلوانیا ساخته شده، میخواست تا ۱۰۰۰ مگاوات برق مستقیم بگیرد، اما FERC تنها با ۳۰۰ مگاوات موافقت کرده و نگران فشار بر شبکه برق عمومی است.
مدلهای تأمین برق مستقیم از نیروگاهها (Co location) برای دیتاسنترها در حال افزایش است و به گسترش سریع هوش مصنوعی کمک میکند، ولی چالشهایی در زمینه پایداری شبکه ایجاد کرده.۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۴۸ -
جنگ تجاری جهانی رشد هوش مصنوعی را تهدید میکند
آژانس بینالمللی انرژی (IEA) هشدار داده که جنگ تجاری بین کشورها میتواند باعث کند شدن رشد مراکز داده و در نتیجه کاهش پیشرفت هوش مصنوعی شود. این مراکز تا سال 2030 سهم بزرگی از مصرف برق جهانی را به خود اختصاص خواهند داد، اما تعرفههای بیشتر و رشد اقتصادی ضعیف میتواند مصرف برق این مراکز را از 945 به 670 تراوات ساعت کاهش دهد.
آمریکا در توسعه مراکز داده پیشتاز است و انتظار میرود تا 2030 نیمی از رشد تقاضای برق در این کشور مربوط به آنها باشد. با این حال، فشار روی شبکههای برق و تجهیزات مورد نیاز، ممکن است باعث تأخیر در اجرای پروژهها شود؛ به طوری که 20٪ پروژهها در خطر توقف هستند.۱۴۰۴/۱/۲۵ ۰۹:۰۲:۴۰ -
هجوم شرکتهای فناوری بزرگ برای احداث مراکز داده جدید و چالشهای تأمین برق
شرکتهای فناوری بزرگ با تقاضای گسترده برای احداث مراکز داده جدید، شبکه برق آمریکا را با چالش جدی مواجه کردهاند. شرکتهای برق با درخواستهای عظیم برای تأمین ظرفیت برق مواجه هستند که چندین برابر ظرفیت فعلی آنها است. این وضعیت سرمایهگذاریهای کلان در زیرساختهای انرژی را طلب میکند و میتواند خطر قطعی برق یا افزایش هزینههای مصرفکنندگان را در پی داشته باشد.
۱۴۰۴/۱/۱۹ ۱۶:۳۰:۳۰ -
جهش سرمایهگذاری شرکتهای فناوری در انرژی خورشیدی برای تأمین برق مراکز داده هوش مصنوعی
شرکتهای فناوری برای پاسخگویی به نیاز مراکز داده هوش مصنوعی، سرمایهگذاری گستردهای در انرژی خورشیدی انجام میدهند. پیشبینی میشود تقاضای برق مراکز داده تا سال ۲۰۲۹ دو برابر شود. شرکتهایی مانند Meta، Microsoft و Amazon در حال انعقاد قراردادهای بزرگ انرژی خورشیدی هستند که سرعت نصب و هزینه پایین از مزایای اصلی آن است.
۱۴۰۴/۱/۱۱ ۲۰:۱۰:۳۴ -
مایکروسافت 475 مگاوات انرژی خورشیدی جدید به شبکه برق خود اضافه میکند
مایکروسافت با هدف تامین انرژی مراکز داده خود، قراردادی با شرکت AES برای احداث سه پروژه خورشیدی در ایالات میانی آمریکا امضا کرد. این شرکت که پیش از این نیز 34 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر دارد، به دنبال تامین سریع و ارزان انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی خورشیدی است.
۱۴۰۴/۱/۳ ۰۴:۴۸:۳۶ -
همکاری انویدیا با کنسرسیوم نیروگاهی برای حل چالشهای شبکه برق با هوش مصنوعی
انویدیا با همکاری سازمان تحقیقاتی صنعت برق و چندین شرکت انرژی، کنسرسیومی برای استفاده از هوش مصنوعی در حل مشکلات شبکه برق تشکیل داده است. با افزایش تقاضای مراکز داده برای محاسبات هوش مصنوعی، پیشبینی میشود تقاضای برق سالانه 4 درصد رشد کند. این کنسرسیوم راهکارهای نوآورانهای مانند استفاده بهینه از ظرفیت و منابع تجدیدپذیر را بررسی خواهد کرد.
۱۴۰۴/۱/۱ ۲۰:۳۰:۵۲ -
بحران برق در مراکز داده فناوری با رشد هوش مصنوعی
رشد شتابان مراکز داده هوش مصنوعی توسط شرکتهای بزرگ فناوری، چالشهای جدی در شبکه برق آمریکا ایجاد کرده است. پیشبینی میشود تقاضای مراکز داده تا سه سال آینده سه برابر شده و 12 درصد از کل برق آمریکا را مصرف کند. مقامات انرژی نسبت به کمبود زیرساختهای برق و احتمال قطعی برق هشدار میدهند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۲۳:۱۲:۲۸ -
انقلاب باتریهای لیتیومی در مراکز داده و صنایع مختلف
گوگل با جایگزینی باتریهای لیتیومی به جای باتریهای سربی در مراکز داده، موفق به کاهش ۷۵ درصدی تعداد سلولهای باتری و افزایش ظرفیت توان شده است. این تحول نشاندهنده نقش روزافزون باتریهای لیتیومی در صنایع مختلف از جمله مراکز داده، خانگی و پزشکی است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۲ ۲۰:۰۱:۵۰ -
راهحل زیرزمینی برای بحران انرژی مراکز داده با فناوری زمینگرمایی پیشرفته
گزارش گروه رودیوم نشان میدهد فناوری زمینگرمایی پیشرفته میتواند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲/۳ تقاضای انرژی مراکز داده را تامین کند. این فناوری با حفاری عمیقتر و استفاده از گرمای زیرزمین، امکان تولید ۹۰ گیگاوات انرژی پاک را در ایالات متحده فراهم میکند. استارتاپهای مختلفی مانند Fervo Energy و Quaise Energy با روشهای نوآورانه در حال توسعه این فناوری هستند.
۱۴۰۳/۱۲/۲۱ ۲۲:۳۹:۵۶ -
سرمایهگذاری ۴۷۸ میلیون دلاری در مرکز داده EcoDataCenter برای توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی
شرکت EcoDataCenter سوئد با دریافت سرمایه ۴۷۸ میلیون دلاری از سرمایهگذاران نهادی، به توسعه مراکز داده سازگار با محیط زیست برای پردازش ترافیک هوش مصنوعی ادامه میدهد. این شرکت با استفاده از مصالح چوبی و انرژی تجدیدپذیر، راهکارهای نوینی برای کاهش مصرف انرژی مراکز داده ارائه میدهد و مشتریانی مانند CoreWeave و مایکروسافت دارد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۱۱:۴۴:۵۸ -
سرمایهگذاری رکوردی آمریکا در انرژیهای تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن
آمریکا در سال گذشته 338 میلیارد دلار در بخش انرژیهای تجدیدپذیر سرمایهگذاری کرد. انرژی خورشیدی با 49 گیگاوات ظرفیت جدید، پیشتاز بود و همراه با انرژی بادی حدود 25 درصد تقاضای برق را تشکیل میدهند. با وجود این سرمایهگذاری، مصرف گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت و انتشار کربن نیز نیم درصد بالا رفت. شرکتهای فناوری مانند مایکروسافت و گوگل برای تأمین برق مراکز داده، سرمایهگذاری در انرژی هستهای و خورشیدی را در دستور کار قرار دادهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸ -
نظارت بر مراکز داده AI و چالشهای تأمین برق در ایالات متحده
مقامات انرژی آمریکا از بزرگترین اپراتور شبکه برق کشور خواستند تا شفافیت بیشتری درباره نحوه مدیریت مراکز داده هوش مصنوعی و اتصال مستقیم آنها به نیروگاهها ارائه دهد. با افزایش تقاضای برق توسط شرکتهای فناوری بزرگ، موضوع تأمین انرژی برای مراکز داده AI به یک چالش جدی تبدیل شده است. اپراتور PJM که 13 ایالت را پوشش میدهد، باید ظرف 30 روز توضیحات دقیقی درباره نرخها و خدمات مرتبط با مراکز داده ارائه دهد.
۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۳۶:۳۱ -
سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در راکتورهای هستهای کوچک برای تأمین برق مراکز داده
شرکتهای فعال در زمینه راکتورهای هستهای کوچک در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. استارتاپ Valar Atomics با جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه، در حال توسعه راکتورهای هستهای با فناوری هلیوم و دمای بالا است. این شرکت قصد دارد صدها راکتور کوچک را در مناطق خارج از شبکه برق برای تأمین انرژی مراکز داده و کارخانجات صنعتی احداث کند و همچنین در تولید سوختهای کمکربن و هیدروژن فعالیت داشته باشد.
۱۴۰۳/۱۲/۲ ۱۵:۵۵:۲۷ -
رشد چشمگیر تقاضای برق جهانی با محوریت صنعت و مراکز داده
آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی کرده است که تقاضای جهانی برق سالانه 4 درصد افزایش خواهد یافت و این رشد عمدتاً توسط اقتصادهای نوظهور محقق میشود. صنایع چین با تولید پنل خورشیدی، باتری و خودروهای برقی، سهم عمدهای در این رشد خواهند داشت. منابع کمکربن مانند انرژیهای تجدیدپذیر و هستهای، پاسخگوی اکثر تقاضای جدید برق خواهند بود.
۱۴۰۳/۱۱/۲۷ ۰۲:۵۶:۴۷



